Verdwijnt de Marcelinok na meer
dan vijftien
jaar?
I
AALST
DENDERMONDE
Voorzitter Moruanx:
KULTURELE RAAD WIL IN 1974
ECHT GAAN WERKEN..
ONTGOOCHELD MAN
SCHRIJFT NAAR DE KONIN(
M. Uyttersprot hoopt op meer
wijsheid in de politiek
Aalst
EINDE TRILLINGEN AAN
DENDERMONDSE-
STEENWEG IN ZICHT
EEN HEUSE KROON VOOR
DE BLOEMENFEE
DENDERMONDSE
MUZIKANTEN OP TWEEDE
ZING-CHANT-SONG
10-15-2-74 - De Voorpost
Wie niet ouder is dan dertig en zich een echte Aalstenaar noemt
is er zeker ooit heen geweest. De iVlarcelinoklub is een begrip, je
denkt erbij terug aan de lagere school die men nu basisschool is
gaan noemen en aan de zondagmiddag waarop je voor het eerst
met het filmmedium in kontakt kwam.
Je eerste kinderliefde vond er ook al plaats en na er een
spannende cowboystory te hebben meegemaakt was je fiets een
paard en de straat de prairie waardoor verkeersregels en tekens
onbekenden werden en je je eerste proces-verbaal opliep.
Dit alles herbeleefden we toen we'r een tijdje geleden nog eens
heen trokken. Niet alleen is het zaaltje aan de Kapucienenlaan
nog altijd hetzelfde gebleven maar ook de jongeren van 6 tot 12
die het vaste publiek vormen reageren net als voor vijtien jaar.
Iedere zondag zijn ze'r weer,
dat jonge volkje, om een
ontspannende namiddag te
beleven. Het zijn nog stuk
voor stuk oprechte mensen
die meeleven met de filmbeel
den. Daarom worden er een
overvloed aan pauzes ingelast,
de kinderen kunnen dan even
alles verwerken of de pater
kan al te moeilijke situaties
uit de film laten doorlopen.
Traantjes, strijdkreten, lach
geluiden, kinderdiscussies en
wijsheden vormen tijdens
deze pauzes naargelang de
vertoonde film hun reakties.
1957
In 't jaar 1957 vatte pater
Bienvenue naar een gelijkaar
dig initiatief op de St.-Jozefs-
parochie het plan op om met
het vertonen van kinderfilms
tijdens de zondagnamiddag te
starten. Het begon allemaal
tamelijk primitief en met
weinig kijkertjes.
Er was zelfs geen filmkabine
en de films dienden geprojek-
teerd met een oud en gehuurd
apparaat. Door inzamelakties
van oud papier en veel goede
wil slaagden er samen met
enkele jongelingen in een
degelijker installatie aan te
schaffen. Met wat, nadat het
huurgeld van de films betaald
was, overbleef werd beetje bij
beetje tijdens de vakantie
periodes het kille zaaltje dat
een bepaalde sekwentie zich
in het verleden of in de
toekomst afspeelt en ook al
moet hij tijdens erg spannen
de beelden om stilte vragen.
De joelige bende schijnt bij
dergelijke beelden de zaal wel
te willen afbreken
Alle films worden door de
ploeg van ongeveer zestien
man die de namiddagen orga-
nizeert volledig bekeken. Wat
te grote problemen stelt laat
men weg en desnoods wordt
nog een andere film gehuurd.
Deze ploeg houdt zich ook
bezig met het handhaven van
de orde in de zaal, het
naleven van het reglement,
het verrichten van inschrijvin
gen e.d.m. Na elke vertoning
geeft elk van hen, waarvan
sommigen filmschool volgen
hun mening over de vertoning
en vertelt de reakties die hij
of zij van de kinderen heeft
opgevangen, dit laatste is
ontzettend belangrijk bij het
kiezen der films. De kinderen
zelf laat men ook rechtstreeks
aan bod komen bij de pro-
grammatie, dit gebeurd via
muurkranten waarop ze de
films die ze graag zouden te
zien krijgen kunnen opschrij
ven. Gewoonlijk zijn er dat
van Laurel en Hardy of den
dikken en den dunnen zoals
zij dat uiteraard zeggen, Jerry
Lewis, Louis De Funès, Nor-
Pater Bienvenue sedert vijftien jaar op de bres voor de
Marcelinoklub (jm)
door het klooster ter beschik
king is gesteld wat opgetola-
faterd. Geregeld dient het dak
gerepareerd en de wateraf
voerbuizen hersteld te
worden. Ook de stoelen in de
zaal smakken na elk seizoen
naar een likje verf.
Het eerste filmseizoen om
vatte tien voorstellingen om
de veertien dagen werd tij
dens de winterperiode een
namiddag verzorgd. Het was
weinig suksesvol, veel ouders
bleven (en sommige zijn 't
misschien nog) in het begin
schuchter om hun kinderen
erheen te laten gaan. Ten
slotte zagen toch vele niet-
verontruste ouders in welke
waarde het voor hun kind
heeft dat het met andere
kinderen uit andere sociale
lagen van de bevolking in
kontakt komt, en groeide het
kijkvolkje gestadig aan.
Weldra kon men twintig en
dertig namiddagen per sei
zoen organizeren en momen
teel zijn dit er zelf veertig
geworden. Nog enkel tijdens
de vakantieperiodes moeten
ze hun namiddag elders zien
door te brengen.
ZONDER UITLEG
Waar tot voor enkele jaren bij
het begin van een film steeds
een woordje uitleg werd ver
schaft heeft men dit nood
gedwongen achterwege moe
ten laten. "De kinderen" zo
vertelt de pater ons "komen
om zich een namiddag te
onstpannen en dan willen ze
van geen onderricht meer
weten. Er werd tijdens die
voorwoordjes trouwens soms
meer door hen dan door de
speaker gebabbeld". Af en
toe legt de pater echter
tijdens de film sommige situa
ties wat uit, vooral dan voor
de kleinsten die nog niet te
best de onderschriften kun
nen lezen. Soms ook vestigt
hij bij de onervaren filmlief
hebbers de aandacht op dat
man Wisdom, Tarzan, Fernan-
del door de filmploeg
wordt deze keuze met minder
populaire zwart-wit en kleu
renfilms van allerlei soort
aangevuld
VERDWIJNEN
Er is spraak van dat de zaal
binnenkort zal moeten ver
dwijnen, de straat waar ze aan
paalt dient een tiental meter
verbreed en natuurlijk langs
de zijde van het zaaltje.
Wat er dan zal gebeuren is een
vraag die voorlopig onbeant
woord blijft. Het zou ontzet
tend jammer zijn moest
samen met het afbreken van
de oude gebouwen ook de
werking van de Marcelinoklub
ophouden. De klub heeft
immers een sterk sociaal ka
rakter. Voor ouders die een
hele week samen in een
fabriek of elders een dagtaak
vervulden betekent de namid
dag die hun kinderen er
meemaken, heerlijk rusten.
Bovendien zijn ze ervan ver
zekert dat hun kinderen in
goede handen zijn en van een
gezonde ontspanning genie
ten.
Bovendien is de Marcelino
klub voor' velen reeds de
schakel geweest naar meer
vormende films wat tenslotte
erg belangrijk is.
Wanneer elders een zaal zal
moeten gehuurd worden (als
er een te vinden is) zal het
toegangsgeld dat nu maar een
vijftien frank bedraagt gevoe
lig verhogen. Subsidies of
privésteun kennen ze niet
zodat alles van deze kleine
sommetjes dient betaald te
worden.
We hopen dan ook dat indien
het zover komt dankzij een
stadstussenkomst dit stukje
Aalst zal bewaard blijven en
zij het dan ook op een andere
plaats de voorstellingen nog
vele jaren zullen kunnen
verder gezet worden.
LIEVEN MATTHIEU
Vijftien jaar lang reeds dezelfde verrukte gezichtjes.(jm)
De h. Maurits Uyttersprot, diep getroffen door de tragisch!
brandramp in Hcusden die aan 23 jongelui het leven kostte heefl
enkele dagen geleden een ontroerende brief geschreven aan d(
koning om hem zijn nood te klagen. Ontgoocheld over
politieke hetze en warboel die ons land thans teistert, pijnlijK
getroffen door de kleinheid van zovelen die beweren namens ho^
volk te spreken, schrijft hij emotievol enkele overwegingen nee
bij het vernemen van de ramp... en de reaktie van onze politic JHl
op hoog niveau. In de brief aan de koning zegt de h. Uytterspro iter
o.m. «Sire, ik meen dat onze hoofdpolitici, de leden van d e
regering, zich bij het nieuws over de brandramp van Heusdei n
moeten afgevraagd hebben wat zitten wij hier onderling tas
diskussicren over onnozelheden en zetten wij ons land zonde ,0^
bestuur Kunnen die regeerders zich niet eens de vraag stel lei
waarom zij toch niet overeenkomen Indien deze personen pg
welke naar mijn mening tot de verstandigstcn van het laniee£
kunnen gerekend worden niet bekwaam zijn het land ti
besturen, dan mochten zij het mandaat niet aanvaard hebben
Of hebben zij dit alleen maar gedaan voor het geld Waaron^'
niet eerst aan hun ondergeschikten de meest dringende zake^®
doen oplossen en daarna doen uitvoeren Waarom zovec
dossiers in de laden van hun bureau laten liggen en er slechti in{
maar uilhalen al$ er een politicus of een vriend achter zit Dt»n
toestand waarin België thans verzeild zit is droevig. Hocvee^e
miljoenen gaat dit weer alles aan het land kosten indien er geei
gunstige oplossing wordt gevonden Wat zal dit jaar aan hc
land gekost hebben SRI
De h. Uyttersprot zegt zeer pertinente dingen, stelt zee 1 v
pertinente vragen. De koning heeft hem een vriendelijknkl
antwoord gestuurd maar heeft natuurlijk niet op de vrageneeS
geantwoord. Dat mag hij niet. Overigens kent eenieder he| J
antwoord op die vragen. Tenzij misschien enkele vooraanstaan
de politici...
>rd
Vorige maand ontvingen de verenigingen, die aangesloten zijn bij
de kulturele raad, eenwerkingsverslag van 1973 van de kulturele
raad. Dit werkingsverslag werd besproken op de jongste
algemene vergadering. Als men het verslag doorbladert, dan
wordt het meteen duidelijk dat 1973 voor de kulturele raad een
verkenningsjaar was. Denderende aktiviteiten heeft de stedelijke
kulturele raad (SKR) in het voorbije werkjaar niet ontplooid. In
haar werking stond de subsidiëringspolitiek en het afhandelen
van een aantal administratieve punten centraal. In 1974 wl de
raad echter definitief gaan werken aan de kulturele infrastruk-
tuur van de stad. Vrij belangrijke projekten zullen eerstdaags van
stapel lopen. Dit alles vèrklaarde J. Amedé Moruanx, voorzitter
van de SKR, in een onderhoud dat wij met hem hadden.
HET VERKENNINGSJAAR
Meneer Moruanx, welke
bedenkingen maakt U als U
de werking van de SKR in
1973 overloopt
Wel, negentiendrieënzeventig
ton beschouwd worden als
een verkenningsjaar. De SKR
was de eerste adviesraad die
geïnstalleerd werd en dus zijn
een hele reeks verenigingen er
op gesprongen als de wolf op
zijn schapen. Met achtentach
tig verenigingen zijn we
scheep gegaan. Enkele vereni
gingen bleven praktisch altijd
afwezigen één vereniging nam
ontslag. Daarnaast werden na
de installatievergadering nog
zes verenigingen aangenomen.
De aangesloten verenigingen
kwamen hoofdzakelijk voor
de subsidies en we hebben dat
probleem dan maar meteen
grondig aangepakt en degelijk
afgewerkt. Dit was geen
sinecure, want we zaten daar
met verenigingen uit drie
verschillende gemeenten, die
ieder een verschillend betoela
gingssysteem hadden. Na ver
schillende vergaderingen
hebben we tenslotte een be
toelagingssysteem uitgedok
terd op basis van de regel
"wie werkt, wie iets doet,
krijgt subsidie." Naar buiten
uit hebben we getracht om
door de publitotie van de
kulturele kalender de aan
dacht te trekken van het
publiek op de aktiviteiten van
de aangesloten verenigingen.
Met het stadsbestuur, in de
raad vertegenwoordigd door
schepen Luc Wiemeersch,
hebben we steeds in goede
verstandhouding kontakt
onderhouden. Toch is het nog
een zoeken naar de juiste
plaats die de SKR in het
toekomstige kultuurbeleid
moet toegewezen krijgen.
Als aktiviteiten naar buiten
uit organiseerde de SKR de
retrospektieve tentoonstelling
naar aanleiding van de zestig
ste verjaardag van Stefan
Gorus. De raad formuleerde
ook een voorstel om een
kultureel centrum in te
richten in de Amelinckx-flats
aan het Stationskwartier. Hoe
ver staat dit voorstel nu
Je weet dus dat we dit
voorstel deden in navolging
van een kultureel centrum in
Boom dat in de benedenver
dieping en keldering van een
flatgebouw ingericht is. Dat
centrum heet de Rupelhalle,
het werd ingericht op kosten
van de bouwmaatschappij en
bevat ondermeer een poliva-
lente teaterzaal. Toen we ons
voorstel aan het stadsbestuur
overmaakten, kregen wij als
antwoord dat men ten ge
paste tijde met onze wensen
rekening zou houden. Sinds
dien en dat Ls alweer enkele
maanden geleden hebben
wij er niets meer over ge
hoord. Nu het er toch naar
uitziet dat Amelinckx op het
Stationskwartier komt, zullen
we er opnieuw bij het sche
penkollege op aandringen om
met ons voorstel rekening te
houden.
STUDIEDAG
Welke projekten voorziet
de SKR in de naaste toe
komst Op vier maart éérst -
komend zullen op de alge
mene vergadering enkele defi
nitieve beslissingen daar
omtrent genomen worden.
Voor de eerste semester van
1974 zou ik gaarne twee
dingen zien gebeuren. Voor
eerst zou er een studiedag of
een studieweek-end komen,
waarop we de algemene pro
blematiek van het kultuur
beleid en de kulturele infra-
struktuur eens nader zullen
beschouwen. Deze studiedag
of studiedagen zullen we
ofwel in samenwerking met
de 3tichting-Lodewijk De
Raet organiseren ofwel zullen
we zelf een spreker vragen. In
het voorbije jaar spraken we
reeds over een optreden te
Dendermonde van het Ballet
van Vlaanderen. Waarschijn
lijk zal men in de komende
dagen beslissen tot de organi
satie van zo'n optreden over
te gaan. Een optreden van het
Ballet van Vlaanderen schept
echter biezondere problemen
op het technische vlak. Men
moet over een uitgebreid
podium beschikken enzo-
meer, maar toch hopen we de
Dendermondenaren binnen
kort dit grotesk spektakel te
kunnen aanbieden. In het
afgelopen jaar hadden we ook
regelmatig kontakten met het
V.A.C.V. te Brussel, dit is een
neutraal kultureel organisme
dat kontakten legt tussen
binnen- en buitenlandse groe
pen, teaters e.d.m., maar
gebrek aan geld en een
degelijke kulturele zaal-
akkomodatie, maakten dat
geen van de voorgestelde
projekten kon uitgevoerd
worden. Hopelijk verbetert
dat dit jaar.
De SCR bereid ook nog een
aantal adviezen aan het stads
bestuur voor Ja, vooreerst
zullen we er bij het stads
bestuur op aan dringen dat
een fulltime-bediende zou
aangesteld worden om zich
bezig te houden met het
administratieve werk van de
SKR. Is dit niet mogelijk, dan
vragen we toch een parttime-
bediende. Momenteel is een
stadsbediende sekretaris vade
SKR, maar het meeste werk
voor de SKR moet hij buiten
zijn diensturen verrichten. De
raad onderzoekt ook een
voorstel tot een meer efficiën
te toekenning van de stads-
lokaien aan de kulturele ver
enigingen. Men wil komen tot
een beurtrol voor het gebruik
van de lokalen vahet stadhuis,
het oud-gemeentehuis van
Sint-Gillis en de akademie.
Tenslotte wordt een advies
voorbereid in verband met de
aanplakking op de stadsbor-
den. Door een zekere regle
mentering en overeenkomst
terzake wil men het estetisch
uitzicht van de stad bevor
deren.
Tijdens de jongste algemene
vergadering hechtte de raad
goedkeuring aan een voorstel
tot wijziging van de statuten.
Het betreft vooral artikel
zeven, waaraan wordt toe
gevoegd dat aan het mandaat
van de leden van de SKR in
afwijking op artikel veertien
een einde ton gesteld worden
door persoonlijke ontslag
name uit de raad of de
vereniging van die hen afvaar
digde. Is een lid meer dan drie
kerenafwezig, met of zonder
verontschuldiging, dan wordt
de betreffende sektie hiervan
op de hoogte gebracht. De
sektie wordt bovendien gelijk
tijdig verzocht na te gaan of
er een nieuwe vertegenwoor
diger dient te worden aange
steld. In 1974 zal een kontro-
lekommissie samengesteld
worden om de prestaties van
de aangesloten verenigingen
in verband met de betoelaging
te kontroleren.
Paul Van den Eede.
Begin deze week ontving burgemeester De Bisschop eej
afvaardiging van het personeel te werk gesteld bij de firmJ
Penne aan de Dendermondscsteenwcg te Aalst. Tegen dit bedrijf
werden de jongste tijd steeds meer klachten ingediend iii
verband met milieuhinder. Trillingen en gedreun vormeiC
immers het dagelijks deel voor de omwonenden. Recentelijll
werden reeds twee kompressoren verzegeld, zodat het ergstq
geleden is, doch gezien de nog niet volledig uitgeschakeld!
hinder kreeg de firma nu ook geen bouwtoelating voor verder!
uitbreiding aan de Dcndermondsesteenweg, terwijl het bedrijf
zich tevens in volle woonzone bevindt. De werknemers uitten!
hun ongerustheid omtrent hun werkzekerheid bij de heer*
burgemeester. Kr
JY
Kan prins karnaval aan zijn opvolger steeds de skeptei
overhandigen, de bloemenfee staat in dit opzicht er wal
beteuterd bij. Zo dacht ook Jos Bikkems uit Aalst bij de jongsti
bloemenfeeverkiezing in september jl. Het idee om aan dit lievi
kind ook een statussymbool te geven groeide, en na maanden,
tussen het vele werk door, wordt de zilveren kroon, want dal
wordt het symbool dat jaar na jaar van bloemenfee naai
bloemenfee zal doorgegeven worden, een werkelijkheid.
kroon is reeds aan de afwerking toe en zo alles meevalt draagt dej
lieve Monique tijdens de karnavaldagen reeds de haar rang
waardige kroon.
JVl
De Sing-Chant-Song, die vorig jaar voor het eerst door
volkskunstgroep Reynout ingericht werd, is op 22 februari om
19.30 uur in zaal De Klok op het Keur aan zijn tweede uitgave
toe. Organisator Herman De Nijs, die overigens zelf tijdens deze
muziekavond optreedt, legt uit dat Zing-Chant-Song aan de
Dendermondse jongeren de kans wil geven om als muzikanten
naar buiten te treden, om hen de mogelijkheid te geven hun
muzikale vaardigheden op een zeker publiek uit te testen, om
kontakt op te nemen hetzij met beoefenaars hetzij met
liefhebbers van een bepaald muziekgenre. Dat bepaald genre zou
men nader kunnen omschrijven als muzikale richtingen die zich
bewegen tussen kleinkunst een diskutabele term, maar
kom folk, volksmuziek en renaissancemuziek.
e
irei
err
jn,
di
COMING MEN
Het programma voorziet in
het optreden van twee duo's
enerzijds Frans De Lepelere
en Chris Van de Velde en
anderzijds Wim en Veerle
Buyst. Als Lebbekenaars is
Frans De Lepelere zowat de
enige niet-Dendermondenaar
uit het hele gezelschap.
Samen met Chris Van de
Velde brengt hij luisterliede
ren, liedjes van anderen zowel
als eigen komposities. Beiden
begeleiden ze zich op gitaar.
Wim en Veerle, nog altijd
broer en zus van de indertijd
populaire kleinkunstenaar
Jan, traden vorig jaar ook op
Sing-Chant-Song op. Zij
zullen eveneens hun gitaren
meezuelen om het Engelse en
Amerikaanse folksongs naast
liedjes van eigen bodem
kracht bij te zetten. Musica
Teneramunda, ongetwijfeld
de sterkste formatie die Den
dermonde momenteel onvei
lig maakt, maakt op 22
februari haar Dendermondse
première. De naam Musica die
Teneramunda voorafgaat,
wijst er op dat de muzikanten
renaissancemuziek spelen. In
tegenstelling tot wat een
buitenstaander zou denken, is
de renaissancemuziek zeld
zaam mooie muziek, die in
dit geval op hoog peil ge
bracht wordt. Het repertoire
van Musica Teneramunda be
staat hoofdzakelijk uit instru
mentale nummertjes, die afge
wisseld worden door soms
meerstemmige votole num
mers. En lukt het dan nog
niet, dan beschikt Musica
Teneramunda over enkele erg
knappe solisten, die het ganse
optreden weer goed maken.
Al zal dat natuurlijk niet
nodig zijn. De twee gitaristen
van Musica Teneramunda nl.
Filip Malfait en Filip
Duerinck volgen fulltime de
lessen aan het konservatorium
te Brussel. Vokaliste en
pianiste Hüdegarde Van Over-
straeten geeft zelf muziekl
te Lebbeke. De zeskoppi^Off
groep bestaat overigens u e
Veronik Vermeir (viool), Bc
Duerinck (fluit), en Luc Caoe
lens, terwijl bijna alle muz®vv
kanten van de groep afwiss
lend lichte slaginstrumente
bespelen.
Verder treedt het kwartet
dat bestaat uit Hilde
Veerle Vervrangen en Hai
Van Impe en Luc Duerinc! Is
Het gezang van de zusj<{'
Vervrangen wordt aangevu!
door het gitaarspel van HaigJ,'
en Luc.
HERMAN DE NIJS
Tenslotte treedt de man o
die deze tweede Zing-Chanloc
Song in mekaar bokste. H iai
danst bij VVKB Reynout^n
zingt bij de Bob Boonsingeiei
en zal op de tweede Sinf
Chant-Song een aantal liedje
uit de eerste elpee van Zje
Van Uytsel brengen. Hij bege
leidt zich met gitaar
schaduwbeelden zullen he
dekor vormen, waartegen h
musiceert. Eerder op d
avond zal het publiek al me
hem kennis kunnen makel
hebben, want Herman De Nij Bn'
presenteert deze avond, waai
van de opbrengst naar de ka
van VVKB Reynout
Voor deze avond betaalt mei
dertig frank en kaarten kaïiaa
men overvloedig verkrijgen bi
de inrichter, aan de Pijnders
laan 76 te Dendermondi
ofwel bij leden van volks
kunstgroep Reynout.
PVDiipt
ok