«HEYVAERT NIMMEGEERS VANHEULE 73» HEYVAERT EN GRYSON IN GALERIJ 47 WOONT DE OPVOLGER VAN SERGE REDING TE BAASRODE p 4 1/2-JARIGE KLEUTER-KRACHTPATSER GEERT VAN KEER TILT EEN HALTER VAN 20 KG BOVEN HET HOOFD Poëzie uit Dendermonde en Grembergen 10-1-3-74 - De Voorpost Al te zelden gebeurt het dat streekgenoten in een geïnspireerde bui op de literaire toer gaan en iets publiceren. De Dendermondenaren Luk Heyvacrt en Guy Vanheule en de Grembergenaar Wim Nimmegeers, voelen zich daarentegen wel geroepen om poëzie te schrijven. Resultaat van hun jongste literaire ondernemingen is een opgemerkt dichtbundeltje dat onder de titel «Heyvaert Nimmegeers Vanheule 73» op het einde van vorige maand van de pers kwam. Niet alleen de genoemde dichtbundel is hun werk, maar ook in het vanuit Grembergen uitgegeven literaire tijdschrift «Hagelslag» verschenen bijdragen van hun hand, al werken nog tal van andere literair geïnteresseerde mensen mee aan deze uitgave. DICHTEN IN ONGEKENDHEID De drieëntwintigjarige Wim Nimmegeers is sedert enige tijd redaktiesekretaris van «Hagel slag». in wiens beheer de dichtbundel werd uitgegeven. Voor Nimmegeers is de recente dichtbundel geen eersteling. Hij debuteerde in 1971 met de dichtbundel «Grondwater» en bereikte hiermee een oplage van tweehonderd vijfentwintig exemplaren. De pas verschenen dichtbundel werd op driehon derd exemplaren gedrukt en de oplage van Hagelslag, dat aan zijn derde jaargang toe is, draait zo om en bij de tweehonderd nummers. Als je zulke oplagecijfers beziet, dan is het meteen duidelijk dat literaire stukjes schrijven een vrij elitaire zaak is. Je bereikt er erg weinig mensen mee en dan vragen we ons af of het wel zinvol is wat je doet. Vindt U het vaak niet pijnlijk dat een gedicht of een literair stuk, waar u veel van uzelf inlegt, zo weinig weerklank vindt Die relatief kleine interesse voor poëzie en voor literatuur in het algemeen bij de mensen is natuurlijk een penibele zaak. Anderzijds vind ik het toch nog de moeite waard om een gedicht te publiceren. En waarom dan Je kunt dat niet zo gemakkelijk duidelijk maken. Je wordt bezield door een zekere vorm van idealisme. Je bent literair geëngageerd en je wil dat ergens waar maken. Je zou het idealisme dat ons. als we literair bezig zijn. bezield, kunnen vergelijken met het idealisme van sommige politiek en sociaal geëngageerden. die ook al vechten ze tegen de bierkaai, verder blijven ageren. Dan is er ook het feit dat je hier in Vlaanderen en Nederland en overal trouwens met een hele kring literators zit. Er zijn daar de grote namen bij en de mindere goden, meestal jonge ren. Het is een soort vrienden kring. of tenminste een relatie kring. en binnen die kring wil je je bevestigen. Je kontakt met andere schrijvers, dichters en kritici blijven onderhouden. Je wil een eigen inbreng leveren. Het is. ruw gezegd, een kwestie van persoonlijk prestige. En dan is er nog iets. Ik geloof dat ik zekere literaire kapacitei- ten heb. Die kapaciteiten wil ik uittesten. Ik wil me literair oefenen. Ik wil wat ik schrijf aan anderen laten lezen en er hun mening over weten en zo blijf je in gang. Men moet het recht hebben om z'n talenten te kunnen ontplooien en te ge bruiken, net zoals iemand die degelijk kan metsen of voetbal len. de mogelijkheid moet hebben te metsen of te voetballen. Ik studeer momen teel joernalistiek en zal dus later beroepshalve moeten schrijven. Nu al wil ik de mogelijkheden van dat schrijven leren kennen. Daarbij komt dat ik, als ik gedichten schrijf, iets kreatiefs schrijf, iets dat in de gewone kranten niet aan bod komt. POEZIE OP DE TREIN Ook al bevat de bundel gedichten van drie verschillende auteurs, toch vormt de bundel inhoudelijk en stylistisch een Onze medewerker Pol van den Eede met Wim Nimmegeers (jo Het kan ietwat vreemd lijken, maar toch is het zo dat Luc Heyvaert z'n gedichten ten toonstelt. Daarvoor koos hij het stemmingsvolle zaaltje van Galerij 47 aan de Koning Alhcrtstraat 124 te Dcnder- mondc. Hcyvacrls gedichten vormen tegelijk een begelei ding voor en een eenheid met de treffende, experimentele kunstfoto's van Jean-Pierre Gryson. Aangezien deze we gens ziekte verstek moest laten gaan voor de vernissage, stond Luc Heyvacrt alleen in voor een markante openings plechtigheid. Tussen een zes tigtal van zijn kameraden en vrienden en met de muziek van Santana, Placebo, Monte verdi, Leo Ferrer en zelfs een makabcr stukje Gregoriaans als back-ground, las de dichter voor ut eigen werk. Hcyvacrls poëzie, met de liefde als centraal tema, belichten we in een vraagge sprek met Wim Nimmegeers, mede-auteur van de co-dicht bundel «Heyvacrt Nimmegeers Vanheule 73» die einde januari verscheen. De ten toonstelling van Luc Heyvaert (derdejaars student kunstge schiedenis aan de RUG) en Jempi Gryson (studeerde aan hel IMOF te Gent) loopt tol 10 maart en is geopend op vrijdag van 18 lot 21 uur, op zaterdag van 10 lot 19 uur en op zondag van 10 tol 18 uur. PVDE steeds het sterkst aantrekt, zij het dan als een vermoeiende en slepende bezigheid. Oefenen doe ik mij slechts in één stijl, voor mij de wezenlijke, het naturalisme, en in één tema. de liefde, grotesk te noemen. Liefst in haar minder aangenomen en belichte vormen, de brutaliteit, de soms zo prachtige schut- tingstadl. het najagen, het verstoten, de komedie, de haat, de vijandschap, het sadisme komponenten die naar wille keur voorspel, begeleiding of nasleep kunnen vormen». Hoe kunt ge uw houding tegenover poëzie vergelijken met de opvatting over dicht kunst, die Luk Heyvaert in genoemd citaat weergeeft Wel. bij Luk is het meer een kwestie van gevoelens uit te drukken. Bij Guy en mij is het het inzicht in een bepaalde situatie dat primeert. Een zekere gebeurtenis treft ons danig dat we tot een bepaald inzicht komen en rond dat inzicht gaan we weven. NAAR WOORDKUNST Is uw poëzie sterk geëvolueerd sedert ge in mei 1971 debuteer de met «Grondwater» In «Grondwater» zaten nogal wat cliché's. De gedichten waren erg beïnvloed door mijn klassieke schoolliteratuur. de Tachtigers en zo. Het waren ook allemaal afzonderlijke gedich ten zonder veel onderling verband. Ik was die gedichtjes beginnen schrijven voor het schoolblad «Schakels» van het H. Maagd kollege. Er zat weinig symboliek in de gedichten. Ze waren meer een proefvlucht om te zien welke vorm me best lag. Toen deed ik aan sfeerschep ping, nu tracht ik woordkunst te brengen. Andere lektuur (Henry Miller. Jet Geeraerts, Het gaat er blijkbaar nogal knus aan toe bij de mensen van "Hagelslag", (v) Hugo Claus) brachten nieuwe inzichten en mogelijkheden. En vooral kontakten met andere mensen hadden veel invloed op mijn poëzie. «Heyvaert Nimmegeers Van heule 73» is een uitgave van het literair tijdschrift Hagelslag. Voor een abonnement hierop of voor het bestellen van de dichtbundel kan men terecht op de redaktie van Hagelslag, Zeelsebaan 21, 9150 Grember gen. Het eerste Hagelslagnum mer van deze jaargang bevat een essay over Gerard Wal schap door Guy Vanheule en Wim Nimmegeers. «De Taal der Liefde» door Carlos Callaert, gedichten van Leopold Van Brande en Willem Perso.( «Afscheid van een stichter» d de ontslagnemende redak sekretaris Fernand Ronsma 'ieu verder bijdragen w.o. boek '^e sprekingen door Jan Uyttend 8 n Ie. Luc Smet en Hans Versti ten. iint PAUL VAN DEN EI feil Onze internationale gewichtheffer Serge Reding hoeft zich echt geen zorgen te maken over zijn opvolging. Tot deze conclusie komt al wie de 4 1/2-jarige Geert Van Keer uit de Smeyskensstraat te Baasrode aan het werk gezien heeft. Deze jeugdige kleuter-krachtpatser werd geboren te Dendermonde op 1 juni 1969. Hij meet momenteel 1,20m en weegt 40 kg. Zijn hobby's: gewichtheffen, eten en met zijn zusje spelen. Zijn ambitie - of beter gezegd die van zijn grootvader - is Serge Reding evenaren. Zijn record: een halter van 20 kg volgens de regels van de kunst boven het hoofd tillen vrij kompakt geheel. Tot hoever ging de samenwerking bij het schrijven van de gedichten en in hoever hebben de drie auteurs elkaar beïnvloed Qua tematiek leunen Guy Vanheule en ik het dichtst bij elkaar aan. We schrijven een belijdenspoëzie. Onze gedichten kunnen beschouwd worden als een afrekening met dingen die we beleefd hebben. Guy en ik verwerken voornamelijk ideeën en beelden, die aan de klassieke. Oosterse en Egypti sche oudheid ontleend zijn. We hebben zelfs een gedicht samen geschreven tijdens onze treinrei zen van Dendermonde naar Brussel, waar we aan de VUB en aan het hoger instituut voor jocrnalisten van België kom- munikatiewetenschappen stu deerden. We begonnen toen een gemeenschappelijk schrift bij te houden, die een poëtische neerslag waren van onze ge sprekken op de trein. Uit dit experiment en uit onze nauwe kontakten groeide de idee een gezamenlijke dichtbundel te schrijven. We schrijven een naturalistische poëzie, waarin het spelelement sterk aan bod komt. De poëzie van Luk Heyvaert kende ik. daar ik zijn dichtbundel «Opus voor Clave- cimbel en Harp» gelezen had. Ik wist dus min of meer hoe hij schreef en heb daar rekening mee gehouden bij het samen stellen van de bundel. Vandaar die homogeniteit. Liefde is het centrale tema in Heyvaerts gedichten. Hoe hij poëzie ervaart, schrijft hij in de bundel: «Dichten wordt steeds meer bijzaak, enkel mijn handelingen, gedrag bvb. blij ven mijn motivatie. Ook konsta- teer ik bij mezelf een groeiende tegenzin tot het lezen van poëzie. Wat niet wegneemt dat van de verschillende schrijf"- disciplines de poëzie mij nog DEMONSTRATIE Als een volleerd gewicht heffer gaat kleine Geert voor de halter postvatten, kijkt recht voor zich uit, ademt diep, grijpt de stang, concentreert zich en met een zwiep gaan de 20 kg de lucht in tot op borst hoogte. Een kleine pauze en fluks gaat de zware halter tot boven het ronde kinderhoofd. Even later is Geert zijn inspanning ver geten en vertelt ons in onvervalst Baasroods dia- lekt dat hij vorige zondag avond achteraan op de fiets van zijn vader in slaap ge vallen is. Of wij zijn nieuwste speel goed al hebben gezien? Wij vergezellen Geert naar de huiskamer waar hij fier als een pauw zijn splinter nieuwe speelgoedauto voor de dag haalt en ons uitno digt er een ritje mee te maken. Meteen worden wij opgenomen in de fantasie rijke droomwereld van de kleuter. Geen sprake meer van gewichten. Ondertus- sen poogt grootvader Van Keer op de binnenkoer van onze fotograaf eveneens een gewichtheffer te ma ken. Deze laatste heeft er blijkbaar weinig aanleg voor, want na een paar minuten is iedereen verza meld in de huiskamer waar grootvader, de 60-jarige Louis Van Keer (in de volksmond Louis van de Gazet) vertelt hoe hij de aanleg van kleine Geert voor het gewichtheffen ont dekte. EMMER KOLEN Zowat zeven maanden ge leden, aldus grootvader louis, vroeg mijn vrouw me om een emmer kolen in de stal te gaan halen. Ik dacht bij mezelf dat deze karwei nog wel even kon wachten en daarom reageerde ik niet onmiddellijk. Mijn klein zoon Geert, die overdag meestal bij ons vertoeft, had de vraag van mijn vrouw gehoord. ZOnder iets te zeggen sloop hij naar buiten.Een paar minu ten 'later stapte hij fier als een pauw met de zware emmer de keuken binnen. Op dat ogenblik gaf ik er mij rekenschap van dat Geert over een buitenge wone kracht beschikte. Vroeger droomde ik er al tijd van een van mijn kin deren tot sportman te zien uitgroeien. De ongelukkige naoorlogse tijd had echter mijn droom in rook zien opgaan. Thans besefte ik dat met kleine Geert mijn levensdroom in vervulling zou gaan.Als de weerlicht haalde ik een paar beroeste ijzeren staven voor de dag, en warempel, Geert tilde ze één voor één boven het hoofd. Met de h. Albert De Clercq baas van Adec Sport Baas rode, sprak grootvader Loui over de ongewone eigen schappen van kleinzoon lief. Uit sympatie schonk de h.De Clercq een mooie halter aan de familie Van Keer. Sedertdien oefent grootva der dagelijk met zijn klein zoon. Vooraleer hij 's mor gens naar de gemeente school vertrekt heeft Geert reeds tienmaal 17 kg boven het hoofd getild. Het resul taat van de dagelijkse trai ningen laat zich voelen: twee maanden geleden til de het kind 15 kg boven het hoofd, nu is het reeds 20 kg. Hoepla, met één hand. (v) Grootvader Louis de Gazet denkt nog slechts in kilo's. Hij ziet zijn kleinzoon reeds op het podium bij de Olym pische spele,. Zijn geringste wens, Serge Reding onmoeten, is intus sen in vervulling gegaan twee weken geleden op het bal van Adec, waar de grootmeester gewichtheffen zijn opvolger in spe bij de hand tot voor de micro leidde. Grootvader Louis weende van geluk. ZWARE FAMILIE Het gewichtheffen zit de familie Van Keer in het bloed. Jozef Van Keer (35 jaar, 100 kg), vader van Geert tilde toen hij 19 was 228 kg tot op borsthoogte. Frans Van Keer. broer van Jozef, tilde onlangs nog een zak mangaanoxyde (50 kg) tienmaal na elkaar boven het hoofd. Kleine Nancy (23 maanden) zusje van Geert, heeft de gewichtmicroge ook al te pakken. Zij tilt immers reeds 5 kg boven haar lief krullebolltje. Monigque Van Keer (26 jaar, 95), moeder van Geert, is voorlopig bet enig fami- lid dat nog niet aan ge wichtheffen doet. SPEK MET EIEREN Eten doet de vierjarige krachtpatser als een vol wassene. Een greep uit zijn dagelijks menu: 's morgens vier grote boter hammen, vier sneden spek en twee eieren; 's middags een biefstuk van 300 g., veel groenten en weinig aardappelen. Aardappelen oefenen een remmende werking uit op de fysieke ontwikkeling van de kleine, zegt vader Van Keer. De 4 1/2-jarige Geert zit ook niet verlegen om een lekkere pint bier in één teug naar binnen te wer ken. En wij, gewone sterve lingen, die onze kinderen met alle middelen trachten wijs te maken dat gerstenat schadelijk is voor de ge zondheid, alhoewel wij dat zelf maar al te dikwijls vergeten! De grootste moeilijkheid, aldus moeder van Keer, is de kleding van onze Geert. Ga ik naar de winkel, dan moet ik voor ons zoontje - of zullen we maar zeggen zoon - kleren kopen in de maten van 12 tot 14 jaar en dan nog... Om het kledingsprobleem van Geert op te lossen heeft moeder Van Keer haar werk opgezegd. Zij kan e- venveel thuis verdienen door de kleren van haar twee kinderen zelf te ma ken. KERNGEZOND Ondanks het feit dat Geert Van Keér voor zijn leeftijd zeer groot is en bovendien zeer zwaar weegt is hij kerngezond en daarenbo ven tamelijk lenig. De huisdokter hierover: Het kind woog bij de geboorte 4 kg. wat normaal te noemen is. Ik heb het kind in zijn fysieke ontwik keling van nabij gevolgd en kon tot nog toe geen enke le afwijking vastelling. Spijsvertering, bloedsom loop en klieren werken nor maal. Alleen kom ik tot de vaststelling dat Geert over een buitengewone kracht beschikt. Zijn intelligentie quotiënt, voor zover men dat op die leeftijd al kan vastleggen, ligt aan de middelmatige kant. ZACHTAARDIG Over zijn karakter en schoolvorderingen voerden wij een gesprek met ie mand van het onderwijzend personeel van de gemeen telijke bewaarschool waar kleine Geert in de tweede fröbelklas zit. Hieruit is ge bleken dat Geert Van Keer de buitengewone kracht waarover hij beschikt niet aanwendt om zijn speelka meraadjes te imponeren en de duivel aan te doen. Vol gens het onderwijzend per soneel is Geert een nor maal begaafde leerling die weent als hij verdriet heeft en lacht als hij in iets plezier schept. De manier waarop wij Geert met zijn zusje zagen spelen beves tigd trouwens die indruk. EN NU Wij zeiden het reeds: grootvader Louis De Gazet denkt nog slechts in kilo's en ziet Geert reeds op het hoogste schavot van de O- lympische Spelen. Aan de grootvader zal het niet lig gen. De vraag blijft echter wat Geert, eens tot de jaren van diskretie en verstand gekomen, over al die krachtpatserij zelf zal den ken. Zal hij in de toekomst de nodige moed en zelf discipline kunnen opbren gen om te schitteren in een sporttak die al bij al toch niet zo winstgevend blijkt te zijn, althans niet in onze West-Europese contreien? Zal hij weten te volharden als grootvader-trainer er niet meer zal zijn? Over deze toekomst hadden wij een gepsrek met Albert De Clercq, een van Baasro- de's meest gezaghebbende figuren op sportgebied. Ik heb veel sympathie voor de familie Van Keer, aldus de h. De Clercq. Omwille van die sympathie ;he heb ik hun trouwens <eei halter voor de kleine G( -or cadeau gedaan. Wat ik ena ter nooit zal dulden», is (ru men de kleine gaat opf;^ ken tot gewichtheffer. zou onduldbaar zijn ^a| zelfs wraakroepend men de kleine zulkdan ■'in inspanningen zou oplIer gen, dat hij er in het l< IOC leven nadelige gevolt :rp zou van ondervinden. Mi 4, inziens mag men het r jo zo ver drijven als in Oosteuropese landen w jec men de kinderen soms i g' bij hun prille jeugd aan ouderlijke geborgenh 1 onttrekt om ze op te p >aï pen tot rasatleten, meerdere eer en glorie 1U het land wiens politiek iJeé ge ze moeten pogen in a (al zien te doen stijgen d; jjn zij hun topprestaties. loi OM deze en andere redei zal Albert De Clercq binr afzienbare tijd de 4 1/2 r,° rige Geert Van Keer in c tact brengen met dr. 'ul Den Bossche van blo fel Mocht na onderzoek blijl \a dat er gevaar bestaat fei kleine Geert, indien hij deze jeugdige leeftijd b lve gewichtheffen, enig let zou kunnen oplopen on de vorm van misgroei :rc b.v., dan moeten de oud ;a^ en grootouders, volgens in< h. De Clercq, hieruit m lie hun konklusies trekken itr de dagelijkse trainingen onmid-ddelijk stopzetten fej Een nuchtere analyse |a. iemand die, nauw met sport verbonden zijnde, de eerste plaats de m< e ziet in de sportman. <a ZOnder op de toekon ne vooruit te lopen mag rr'ri echter besluiten dat dein 1/2-jarige Geert Van K (c uit de Smeyskensstraat Baasrode de kiemen in zi )e draagt om het in de «gei tige» sport ver te schopp c De parabel over de talent zal hier echter eens te mi bewaarheid worden. 1 r Voorlopig blijft de supp ie tersploeg van de jeugdi lu krachtpatser nog beperl B| ouders, grootouders, bakker, de melkboer enz. a Maar daar zou in de k mende jaren wel eens vl andering kunnen in komei ROBERT PEETERP

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 10