NORMA HENDY: Een vrouwelijke vedette heeft meer kans op sukses als ze gehuwd is! Na "De knalrode gummiboot" daalde de roem 18 - 8-3-74 - De Voorpost Vele jonge meisjes hebben er wel eens van gedroomd zangeres te worden. Met het hu welijk worden die dromen dan wel volledig ingedrukt. Zij gaan dan ergens zichzelf pro- jekteren in een zangidool. Iets wat zij alle maal ook wel hadden willen worden. De showbusiness heeft een erg slechte reputa tie wat de moraliteit betreft. Marva echter slaagt er wonderwel in zich daarboven te ver heffen. Zij is het suksesrijke zangeresje dat boven alle gemeendoenerij verheven staat en een ideaal imago voor zich heeft gekreëerd van het zingende gelukkige huismoedertje met een goede brave man en een schattig zoontje. Zowat het droombeeld van alle 'jonge gezinnen. Ik heb mij al vaak afge vraagd of het voor een zangeres niet beter is dat zij gehuwd is. Het festival van Sopot is een jaarlijkse lied jeswedstrijd in de Poolse stad, waar ook telkens een Belgische ploeg afgevaardigd wordt. Dit jaar viel de keuze op Sharif Dean, je weet wel van «Do you love me», verder Norma Hendy en het Waalse zangeresje Lucy Paul. Globaal gezien werd het voor onze Belgen geen uitzonderlijke prestatie. Sharif Dean viel zelfs uitermate tegen en werd niet ge klasseerd. Lucy Paul deed het al heel wat beter met een zevende plaats en Norma Hen dy deed het bepaald goed met een vierde plaats. INCIDENT Naast de hierboven geciteerde vedetten maakte ook Ann Michel nog deel uit van het gezelschap. Zij nam niet deel maar kreeg de gelegenheid kennis te maken met de sfeer ginder, omdat zij wellicht volgend jaar zal afgevaardigd worden. De Vlaamse televisie had ook een ploeg meege stuurd die onder de leiding stond van Nest Janssens. Er werd heel wat gefilmd en over die films zou later nog heel wat te doen zijn. Toen er immers na de terugkeer een uitzending van Binnen en Buiten aan het festival werd besteed was Norma niet eens uitgenodigd. Ook op de filmpjes was zij niet te be speuren. Geen wonder dat het sympathieke Antwerpse zan geresje daar erg ontgoocheld over was, maar erg lang heeft zij er toch niet over gepie kerd. Piekeren is trouwens een ondeugd die Norma niet heeft. SLECHTE TIJDEN Iedereen heeft de laatste tijd de mond vol over de slechte tijden die wel eens zouden kunnen aanbreken. De show business en al wie daarin zijn boterham verdient, zou dat wel eens als een van de eerste domeinen kunnen aanvoelen. Gesprekken die wij hadden met mensen van het vak bevestigen dat trouwens. Voor Norma is er voorlopig echter geen probleem. Zij heeft een jaarcontract met een keten van zalen waar zij heel het jaar door ieder weekend aan het werk is. Ons Vlaamse landje beschikt over een hele pleiade van show vedetten. Wie de namen eens overloopt komt echter spoe dig tot de conclusie dat het hoofdzakelijk mannen zijn. Hoe komt dat Zingen mannen beter dan vrouwen Zijn onze meisjes niet geïnte resseerd in een loopbaan in het showvak Een boel vragen waarop het antwoord niet zo voor de hand ligt. Feit is dat in Vlaanderen eigenlijk alleen Marva zich kan verheu gen in een vrij bestendig sukses. Onze andere vrouwe lijke vedetten maken wel af en toe een suksesnummertje maar slagen er niet in zich langer dan een paar maanden in de ^belangstelling te hou den. Waaraan ligt dat Wij gingen erover praten met een Vlaamse zangeres, die wij zonder angst ons te vergissen, mogen plaatsen tussen de grote talenten Norma Hefidy. Iedereen heeft al wel eens de naam gehoord, maar het grote publiek kan haar toch niet dire kt identificeren. Norma Hendrickx, want dat is haar echte naam is een Antwerpse. Zij woont samen met haar ouders in een gezellig appartement te Ber- chem. Haar zeven jaar oudere en enige broer is uitgehuwd, zodat hbrma enig kindje is. De vlotheid en de openhartig heid waarmee ze praat zijn wel kenschetsend voor haar sinjorenafkomst. LEVENDIG KIND Van kleinsaf was Norma altijd opgewekt "Ik stond voortdu rend te dansen en te zingen" zegt zij. Moeder Hendrickx meende dan ook dat het wel fijn zou zijn als haar dochter- je echt leerde dansen en Norma was dan ook pas vier jaar toen ze werd ingeschre ven in een school voor ballet. Zingen was er voorlopig niet bij. Pas toen ze veertien geworden was kwamen enkele vrienden, die een beatorkestje hadden opgericht aanklop pen. Ze hadden weinig moeite om Norma te overtuigen en meteen was ze zangeres. Een uit de honderden. Je moet echter een beetje geluk heb ben en dat was er voor Norma wel bij toen Kees Brug even binnenwipte waar ze net optraden. De oude showrat, die Brug wel is, meende terecht in hbrma heel wat talent te zien en stelde haar voor deel uit te maken van zijn gezelschap i Norma vroeg niets liever. Vijf jaar lang reisde ze met Kees Brug het Vlaamse land af. "Ik heb bijzonder veel geleerd in die periode. Vooral wat het zich bewegen op de scène betreft heb ik veel opgestoken uit die tijd. Plaatopnamen waren er Voorlopig niet bij. "Ik wilde eerst het vak grondig onder de knie krijgen vooraleer ik mij op de platenwereld wierp" zegt Norma. Een gul den regel die heel wat van onze showmensen nogal eens in de wind hebben geslagen met het gevolg dat zij wel een suksesplaatje kunnen opne men, maar dat het publiek nogal erg teleurgesteld wordt bij life optredens. Toen het eerste plaatje dan toch op de markt gebracht werd, wees alles erop dat een nieuwe Vlaamse ster geboren was. Banbola was inderdaad al een schot in de roos en toen enkele maanden later "Een knalrode gummiboot" op de markt kwam, leek de zaak voor elkaar. Norma was vast besloten het niet bij die twee suksessen te houden en bracht vrij vlug "Lang leve de liefde" uit. De verkoop ging nog erg goed, maar het zou meteen het laatste nummer zijn dat nog echt sukses kende. Nummertjes als "Neem mijn hand in de jouwe" en "Het is een jongen naar mijn zin", nochtans een erg goed liedje, bereikten niet meer de toppen van weleer. Norma Hendy verdween wat de hits betreft terug enigzins in de anonimiteit. Aan werk heeft het haar echter wel nooit ontbroken. Zij kan immers meer dan alleen maar zingen en de show die ze op de planken steeds brengt is werkelijk van erg goed gehal te. Wij zien in Vlaanderen echt niet veel zangeressen, die zo veelzijdig zijn als Norma Hendy. BETER GETROUWD Norma is vijfentwintig jaar en niet gehuwd. "Voor de show business zou ik het nochtans niet laten hoor, want voor een meisje geloof ik echt niet dat het een hinder is. Integen deel. Je moet natuurlijk eerst kijken naar het publiek dat platen koopt. Wie koopt de plaatjes van Sommers, Severs, Terra en noem maar op. Ik geloof dat het hoofdzakelijk meisjes zijn van twaalf tot vijtien jaar. Zij doen het dan meer voor het gezicht van de zanger op de hoes dan voor de muziek, geloof ik. Als je dan logisch verder gaat zou je kunnen denken dat de jon- HOE KUiviT HET EIGEN LIJK DAT ZO WEINIG ZAN GERESSEN HUN WEG KUNNEN MAKEN IN DE VLAAivlSE SHOWBUSI NESS. DE PLATENVER- KOOP VOOR ZANGERES SEN, ALTHANS VLAAIviSE, LIGT BEPAALD VEEL LAGER DAN VOOR HUN MANNELIJKE COLLEGA'S. IN DE VLAAIviSE TOP TIEN ZIE JE ENKEL MARVA REGELMATIG OPDUI KEN WAARAAN LIGT DAT gens van dezelfde leeftijd de plaatjes gaan kopen van de zangeressen, maar dat is niet zo. Jongens zijn heel anders ingesteld. Zij durven niet zo met hun gevoelens te koop lopen, daarom dat zij liever zullen zweren bij de zoge naamde harde muziek. Alice Cooper, David Bowie, de Stones. Merk je het verschil-, Een meisje van vijftien met een sticker van Willy Som mers op zijn boekentas, wordt door haar vriendinne tjes benijd. Een jongen van vijftien met een sticker van Marva, van Cindy of van mij op zijn boekentas, loopt het gevaar door zijn makkers uitgelachen te worden. Ik geloof dat daar het probleem zit. EN HET SUKSES VAN MARVA DAN Dat ligt wel enigszins anders. Ik geloof dat het publiek dat platen van Marva koopt heel wat ouder is. Het zijn vooral de jonge gehuwden geloof ik. Norma heeft in die zalen een avondvullende show. "Een dergelijke manier van werke heeft natuurlijk het nade dat men moet afzien gewone balkontrakten. Hi verleden heeft mij echt geleerd dat er in Vlaandere niet zodanig veel artieste zijn die van hun gewon optredens kunnen leven. Bi vendien heb ik nu het vooi deel dat ik met mijn sho' doe wat ik wil, ik kan er mij eigen kreativiteit in botvierei Ik vind het fantastisch dat mij niet alleen in het zinge van liedjes kan uitleven mi dat ik ook sketches ka opvoeren samen met mij goede vriendin Lia Lee, di een uitstekende aktrice Het is trouwens ook leerrijk Je hebt op die manier name lijk erg nauw kontakt met he publiek "trachten te beanl woorden aan de smaak va het publiek dat lijkt mjj to nog toe nog steeds de enig echte maatstaf voor sukses" zegt Norma. Tekst Mare Heyman Foto's Miel Vermei r

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 18