JO BOONRuimte voor het ludieke in de fotografie
Een hoogtepunt
BERGMAN
VERLEGGING
DENDERMONDING
32 - 8-3-74 - De Voorpost
Jo Boon is niet bepaald een maniak van het tentoonstellen. Al
zijn de reeks manifestaties waar hij met werk aanwezig was en
de eigen eksposities ook niet zo gering, in aantal, dan toch is het
opvallend dat een nieuwe tentoonstelling als het ware "node"
op touw gezet wordt. Haar geboorte is een vreemd proces; het
onderwerp staat gewoonlijk reeds lang vast, of beter, het is
ergens uit gegroeid, en dan verloopt het wordingsproces met
VRIJDAG 8 MAART
WIEZE
20 uur in het Brouwershuis, Dorp 3, voordracht met
kleurendia's door de h. Joris de Smet over zijn rondreis
door Marokko. Ingericht door de VTB.
AALST
20 uur in de Stadsschouwburg, Vredeplein, opvoering van
"Huwelijksreis zonder man" door de Koninklijke Rederij
kerskamer Sinte Barbara, "Arbeid en Kunst"
Tot 11 maart in de Galerij Valerius De Saedeleer, Keizelijk
Plein 53, tentoonstelling met werken van Jules De Sutter en
juwelen van Luciaan Merlier. Open dagelijks van 10 tot 12
uur en van 14 tot 19 uur. Zondag van 10 tot 13 uur. Op
maandag gesloten.
20 uur vooropening van de tentoonstelling met werken
van Frank Verbist in galerij 't Apostelken, Mijlbeek. Tot 20
maart, open alle dagen van 10 tot 20 uur.
Vooropening van de tentoonstelling van kunstschilder De
Bois, in galerij Pieter Coecke, Molenstraat, Aalst. De
tentoonstelling die loopt tot 31 maart, is dagelijks
toegankelijk van 10 tot 12 en van 15 tot 19 uur op zondag
,van 10 tot 13 uur.
DENDERMONDE
Van 8 tot 21 maart stelt kunstschilder Leonard Moens
tentoon in kunstgalerij Palet, Franz Courtensstraat 33,
Dendermonde. De tentoonstelling is vrij toegankelijk alle
dagen ook de zondagen van 9 tot 21 uur.
LEBBEKE
Van 2 tot 30 maart in het agentschap van de ASLK,
Stationstraat 17, schilderijen en keramiek van Staf Vinck en
schilderijen van Eddy De Nul
ZATERDAG 9 MAART
AALST
14 uur opening van de boeken en platenbeurs met
filmvertoning in het St.-Jozefsinstituut, St.-Gudulastraat,
Aalst. Tot 19 uur.
MELDERT
20 uur Optreden in Jeugdhuis Heerenhuys van "Is Kuma
Liom" en Anneke De Wilde
DENDERMONDE
19.30 uur Lentefeest van de retorica Kon, Atheneum,
Galerij Area, Grembergen.
20 uur Toneelopvoering "De Voetbalkoning" zie vrijdag
8 maart.
20 uur Sportbal van A.C. Denderland met viering van
kampioenen in de Stadsschool Boonwijk.
21 uur Groot Neuzenbal in parochiezaal Keur. K.W.B.
Keur. Orkest "The Blue Lines"
ZONDAG 10 MAART
AALST
14 uur in het Kapucijnenklooster, filmvertoning voor de
jeugd van "Het vijfde kommando" ingericht door de
Marcelinoklub.
14.30 uur in het Stadspoppenteater, Kattestraat 33, Aalst,
poppenkastvertoning van "Kwik vermist".
DENDERMONDE
10 uur Conferentie met dia's "Persluchtdroging, een
noodzaak". V.T.I., E.V. Winckellaan, 6.
MAANDAG 11 MAART
AALST
20 uur Filmvertoning in de reeks van het K.F.L.-forum.
"Wilde Aardbeien", in de filmzaal van het St.-Jozefskollege,
Pontstraat, Aalst.
DENDERMONDE
20 uur Gespreksavond door Z.E.H. Rombaut in zaal 't
Klokske, Keur. K.W.B. Keur.
AFFLIGEM
20 uur Wereldpremière door de Werkgroep Jeugdaktivitei-
ten van het Kultureel Centrum Affligem van het teaterwerk
"Opkomst en ondergang van de door Truk 46 (bis)
behandelde geheime delen waardoor de betonnen zeepbel
uit haar lood werd geslagen".
AALST
14 uur in het Kapucijnenklooster, kursus Japanse
bloemschikkunst.
DINSDAG 12 MAART
AALST
20 uur in het Koninklijk Atheneum, Graanmarkt, Aalst,
informatieavond over "Hoe studeren wij op de Universi
teit", door de h. Oscar Steenhaut, docent aan de V.U.B.
Ingericht door de vrienden van de V.U.B.-Denderstreek.
GIJZEGEM
20 uur in het gemeentepark, ingang Schoorstraat,
gespreksavond door advokaat D. Borre over "Gezin en
Recht"
WOENSDAG 13 MAART
DENDERMONDE
20 uur Fotografie voordracht met debat over de foto's
van eigen leden. Fotografisch kring. In Sted. Jongensschool,
Begijnhoflaan.
DONDERDAG 14 MAART
DENDERMONDE
20 uur Filmforum "Een meisje op een bezem" (V.
Vorlicek) door de stedelijke Jeugdraad in cinema Belgica,
Kerkstraat.
VRUDAG 15 MAART
DENDERMONDE
20 uur Nationale Opera Fidelio (L. van Beethoven).
Vertrek Grote Markt te 18.30 uur. Kaarten secretariaat,
Stadhuis.
20 uur Voordracht "Hellas, het land der goden" door
Dirk Stappaerts in de Aula van het stadhuis. Ingericht door
V.T.B.-V.A.B.
20 uur Toneelopvoering "Spring door het raam, schat,
wij gaan trouwen." (D.F. Frank) door het Fakkelteater, in
het Koninklijk Atheneum, Zuidlaan. Ingericht door
Jongsocialisten.
horten en stoten, tot finaal als in een rush, gejaagd omwille van
een zelf opgelegde verplichting, de vernissagedatum als een
tijdsklok voor ogen, de reeksen foto's samen met een uiterst
verzorgde presentatie, afgewerkt worden. Even de adempauze
van de tentoonstelling zelf, om dan weer verder te werken aan
de veelvuldige plannen. Zo ook nu bij de tentoonstelling
"Nieuwe fotografieën" die vanaf zaterdag 16 maart tot
woensdag 27 maart loopt in galerij Drieghe te Wetteren.
Vraag je een fotograaf als Jo
Bodn naar de bedoeling van
zijn tentoonstelling, dan krijg
je geen kommerciële bespiege
lingen want voor een foto
graaf, en dan zeker niet met
de eksperimentele werken die
hij nu brengt, zit dat aspekt
er niet in maar een optiek
te horen die louter praktisch
is nl. de 53 werken die samen
een geheel vormen kan men
nooit thuis in optimale om
standigheden zien, gewoon
omdat daarvoor de nodige en
bestendige ruimte ontbreekt,
zeker wanneer men die wei
eens aan vrienden wil laten
zien. Een galerij is hiervoor
een uitkomst. Trouwens om
dit probleem te ondervangen
denkt hij eraan de studio van
zijn funktioneel ingerichte
woning aan de Ninoofsesteen-
weg te Erembodegem, met
een buizenstel te voorzien
zodat een fotoreeks toch
voor ogen kan blijven.
AMATEUR, MAAR GEEN
DILETTANT
Een uitgebreide biografie valt
buiten dit bestek, maar toch
lijkt het ons wel belangrijk en
noodzakelijk enkele gegevens
vooruit te schuiven, om de
huidige tentoonstelling van
deze "amateur, maar geen
dilettant", zoals Jo Boon
zichzelf betitelt, in een rui
mer perspektief te stellen.
Nog als student aan het
NaRaFi te Brussel werd in
1958 een tentoonstelling
"Reportage rond de Dender
in Aalst" in het Dender-
mondse Celbeton op touw
gezet, waarna pas in 1963
voor de Kunstkamer "Naakt
en Dingen" zou volgen. In
hetzelfde jaar nog in de
Aalsterse Belfortkelder "De
vrouw van kind tot bijna
dood", om dan een week
later opnieuw in het Celbeton
"Naakt tussen abstrakt" te
eksposeren. Galerij Drieghe te
Wetteren is niet nieuw voor
Jo Boon want reeds in '64
kwam hij er tweemaal o.m.
met "Boon, vader en zoon".
Daarna Frankfurt, groepsten
toonstelling te Erembodegem,
om in '67 opnieuw het
Celbeton aan te doen met een
"Maanreisreeks". In hetzelfde
'67 ging het nog naar de
Papadoc te Berlare met
"Naakt gekleurd". Begin '73
werden "Portretten" tentoon
gesteld in D'Hoeve te Nieu-
werkerken. Onvolledig tot en
met, stippen we kriskras nog
aan poësiemarkt Wetteren,
diverse muziekreportages, fo
toboeken "Boon, vader en
zoon", "Gilbert De Smet",
recentelijk "Blauwbaardje in
de ruimte", een gevarieerde
reeks artikelen over fotografie
in dagblad Vooruit, Partner,
gepubliceerde foto's in de
meest verscheidene uitgaven
en tijdschriften.
Naast dit alles, Jo Boons
beroep assistent fotografie
aan het Rites te Brussel, wat
voor hem de cirkel helemaal
sluit; fotografie als vak, werk
en hobby. En toch, dit blijkt
herhaaldelijk uit de loop van
het gesprek blijft fotografie
voor Jo Boon niets anders
dan amusement..
FOTOGRAFIE EEN SPEL
Enkele jaren terug werden
reeds een viertal werken van
de nu in een groter geheel
naar voor gebrachte bewerkte
foto's tentoongesteld in het
Erembodegemse First Photo
graphic Barn, waar Jo Boon
aan de basis van lag. Hetzelf
de onderwerp "Blauwbaardje
in de ruimte" werd ook reeds
geuit in boekvorm. Met ge
deeltelijk in het boek gepubli
ceerde foto's en anderzijds
materiaal dat niet direkt voor
de publikatie gebruikt werd,
werd in enkele maanden van
ludieke uiting barens
weeën liggen hem niet
geëxperimenteerd met als re
sultaat enerzijds een serie van
35 werken met een gewone
fotografie, uitgesneden, opge
plakt en verwerkt met een
kleur, waarbij met tonen
gespeeld wordt, één geheel
uitmakend met de passe-par-
tout, weer in dezelfde kleur,
doch met een toon-verschil.
Dit experiment valt bezwaar
lijk scherp te definiëren
technisch gezien, kollage,
fotografisch bekeken, geen
fotomontage. Naast deze
reeks waar met de Munzel-
kleuren gewerkt wordt, is er
een serie van 18 werken in
houten lijsten gebracht, waar
bij de foto's in sterke mate
gerasterd werden en de
nieuwe presentatievorm van
uitermate groot belang is.
Beeld, afwerking en presenta
tie dienen ieder één derde van
het geheel te vormen, meent
Jo Boon, vandaar dat hij dan
ook zelf, zowel de reeks
achter glas als de serie in
houten kaders gevat, van het
eerste tot het laatste werk
eigenhandig inkadert, we
mogen zelfs gewagen van
vertroetelen. In alles wil hij
zelf voor de beslissing staan,
het moet naar zijn goesting
zijn, en dat kan het niet voor
De h. Etienne Cooreman
Senator
Oudburgstraat 21
9140 Zele
Waarde Kollega.
Ik ontving goed uw brief van
21 februari jl. betreffende het
onderzoek van de voorontwer
pen van de ruilverkaveling te
Hamme en te Zele.
Bij besluit van 13 juli 1973 heb
ik een onderzoek laten instellen
naar het nut van de ruilver
kaveling van het geheel van de
goederen gelegen op het grond
gebied van Zele. Hamme en
andere omliggende gemeenten.
Dit voorafgaand onderzoek zal
ons in staat stellen over te gaan
tot het opmaken van een
voorontwerp van kavelplan.
vergezeld van een lijst vermel
dende de betrokken eigenaars
en gebruikers, alsmede een
raming van de ten laste van de
eigenaars vallende uitvoerings
kosten.
Eens zover, worden deze stuk
ken gedurende 30 dagen ter
inzage ten gemeentehuize neer
gelegd. Hiervan worden alle op
bovengenoemde lijst voorko
mende personen per aangete
kend schrijven in kennis ge
steld. waarop zij hun bezwaren
en opmerkingen kunnen indie
nen. Het is pas na een grondig
onderzoek van deze opmerkin
gen dat. voor wat aangaat de
uitvoering van de ruilverkave
ling en van haar begrenzing,
een beslissing door de Minister
wordt genomen.
Op dit ogenblik is het dus
onmogelijk het bedrag van de
kosten te bepalen vermits de
grenzen van het ruilverkave-
lingsblok nog niet zijn gekend.
Senator COOREMAN ontving
volgend schrijven van de heer
minister van Openbare Werken
Mijnheer de Senator
Naar aanleiding van uw veel
vuldige tussenkomsten is het
mij een genoegen U ter kennis
te brengen dat andermaal een
belangrijke stap wordt gezet
voor het voltooien der verleg
ging van de Dendermonding.
Inderdaad, op 28 maart e.k. zal
hier niet alles zo snel kan
gaan is vanzelfsprekend, want
Jo Boon zet maar al te graag
zelf de' feestneus op. Waar hij
de karnaval tot déze van dit
jaar toe, als toeschouwer
beleefde, maakt hij plannen
om dit Aalsters volks spek
takel bij uitstek, van binnenin
te bekijken, door het hele wel
en wee van een karnavalgroep
mee te maken. De plannen
zijn hiermee nog niet rond
want een reeks vrienden
huisbezoekers worden met
polaroid genomen, zodat h
uit weer een reeks zal o
staan.
Naast eksperiment zoals
komende tentoonstelling, c
de utilitair gerichte fo
grafie het onderwerp d
niets ter zake, het blijft
essentie voor Jo Boon, spe
met fotografische material
Johan Velg
K.F.L.-AALST
wat mijn werk betreft, zo ik
het niet tot het laatste toe
zelf gedaan heb. Daarin ben
ik wel eigenzinnig, aldus Jo
Boon.
Zoals hier boven reeds aan
gehaald vallen deze grafisch
bewerkte foto's en de niet-
grafisch gebrachte werken
moeilijk te definiëren
fotografie of kollage Expe
riment is het zeker, en dat
wordt in België in de regel
niet gedaan. Van manipulaties
met bad, vergroter en mate
riaal is hier geen sprake en
anderzijds staan wij hier ver
van knippen, ontwikkelen en
vergroten tout court.
Waar in fotografie niet zo
direkt een welbepaalde stijl,
zoals in de plastische kunsten,
waar de kunstenaar heel
dikwijls omwille van prestige
of de verlangens van het
kliënteel, ontwikkeld wordt,
zullen insiders dit experiment
verbinden met de zeer grote
interesse van Jo Boon voor de
fotografiegeschiedenis, ver
leden en heden, waar aan de
hand van zijn rijke dokumen-
tatie, een beïnvloeding die
hij niet verbergt of afwijst
door de jongste Amerikaanse
fotografie, meer dan waar
schijnlijk is.
NAAST EXPERIMENT OOK
REALISTISCHE FOTO
GRAFIE,
Niet alle ideeën werden reeds
in de tentoongestelde werken
naar voor gebracht. Zo zijn de
schetsen om driedimensionaal
te werken niet uitgewerkt.
Volgende tentoonstellingen,
waarvan het koncept reeds
aanwezig is en waaraan soms
sistematisch, soms okkasio-
neel gewerkt wordt liggen
niet helemaal of allemaal in
het eksperimentele genre. Zo
bestaan plannen om een drie
tal reeksen van een tiental
foto's het tema van "de dood
van een fotograaf" uit te
beelden, waarbij een te foto
graferen objekt in opstand
komt en de fotograaf vernie
tigt. Naast dit absurde tema,
een reportagereeks met op
formaat gebrachte gewone
vakantiekiekjes met als tema
"Met de familie op reis".
Waar sporadisch de jongste
jaren, tijdens de karnaval-
periode aan gewerkt werd, is
de reportage voor een ten
toonstelling of een boek over
de Aalsterse karnaval. Dat
Nochtans wens ik hieraan toe
te voegen dat de kosten van de
ruilverkavelingswerken voor 70
a 80% door de Staat en het
E.O.G.F.L. worden gedragen.
Van de andere kant neemt de
Provincie Oost-Vlaanderen het
gedeelte van de kosten op zich
die slaan op de waterlopen van
tweede katcgorie en die niet
door de Staat of het EOGFL
worden betoelaagd. Ook de
genieenten kunnen gedeeltelijk
in de kosten tussenkomen.
Met genegen gevoelens,
get. A. LAVENS
de Uitvoeringsdienst overgaan
tot de aanbesteding voor het
aanleggen van de opritten en
toegangswegen tot de vaste
wegbrug in de rijksweg 60 op
het grondgebied van de voor
malige gemeente Appels.
Het is mij aangenaam U dit
gunstig nieuws te kunnen me
dedelen.
Met bijzondere hoogachting,
get. Ir. J. DEMOEN
Adj.-Kabinetschef
Op maandag, 11 maart komt er een heel bijzonder hoogte]
in onze reeks "Hoogtepunten" nl. een film van Bergman
kozen daarvoor de meest volmaakte meest gave prent
Bergman ook maakte "Wilde aardbeien". Dit in de filmzj
het St.-Jozefskollege, Pontstraat 11 en Hoogstraat.
De centrale figuur in deze sterk symbolisch geladen filr
professor Isak Borg, een ietwat eenzelvig, ogenschiji ,i i
goedhartig, doch onbewust egoïstisch man. Aan de voorav 'V
van de grote dag, waarop hem te Lund de titel doctor hon
causa zal worden toegekend, heeft hij een beklemmende drc
die hem doet nadenken over zijn voorbije leven. De volge n,e
morgen vertrekt hij met zijn schoondochter naar Lund. ew
verwijt hem zijn harteloosheid en egoisme, die volgens haai 1 zi
oorzaak zijn van haar mislukt huwelijk. In een fantastisgar
mengeling van droom, verbeelding en werkelijkheid bezint |sj
zich over zichzelf en zijn leven zonder liefde en geluk. Bij
bezoek aan zijn oude moeder herinnert een bosje aardbeien h
aan zijn verspeelde idyllische jeugdliefde, en aan zijn ongelul
huwelijksleven. Onderweg pikt hij drie lifters op, waaron töj
Sara, die hem intuïtief begrijpt en hem de enige juiste weg to ine
tot het verwezenlijken van echt menselijk kontakt zijn ivo Vi
toren doorbreken, zich openstellen voor en beantwoorden pj
de liefde.
Het is één der volmaakste en meest diepmenselijke werken
de kineast, waarin hij een zelden geëvenaarde psychologisch»®'1
metafysische diepgang bereikt. Een subtiele, aangrijpendePSr
vaak poëtisch geladen filmstijl. |rd!
DE REIZIGERS VOOR
GISTEREN
Jos Ghysen is "een grote
naam" in het literaire genre
dat vooral in de zestiger jaren
opgang heeft gemaakt het
kursiefje. Thans daalt de
belangstelling ervoor wel
enigszins, omdat mettertijd
heel wat kaf tussen het koren
is geraakt, waardoor de ge
loofwaardigheid van dit jonge
genre geschaad wordt.
Jos" Ghysen is de tweede
belangrijkste vertegenwoordi
ger van het goede kursiefje in
ons taalgebied. Hij komt in de
rangorde van waardering na
Simon Carmiggelt, de Noord
nederlander, die als niet één
de franjes van het leven van
alledag heeft uitgebeeld. Over
de verhouding Carmiggelt—
Ghysen zegt men wel eens
de eerste is de meester, de
tweede is zijn beste leerling.
Die Jos Ghysen heeft echter
ook werk "van langere adem"
geschreven zijn romans Re
quiem voor Krist ine en De
reizigers voor'gisteren. Vooral
het laatstgenoemde boek
heeft Ghysen een plaats
onder onze goede romanciers
bezorgd. De uitgever Heide
landHasselt) duidt het ver
haal als een thriller, doch
waarin geen misdaad gebeurt.
Toch is het verhaal méér de
uitdieping van de personages
verheft het tot een volwaardi
ge roman.
De reizigers voor gisteren zijn
mensen die elkaar ontmoeten
tijdens een vliegtuigreis naar
Afrika. De meesten onder hen
dit is allen, behalve een
paar kurkdroge types
dutten gedurende de afmat
tende reis in, herbeleven tus
sen droom en wake hun
verleden. Enkelen moeten in
nerlijk strijden om met dat
verleden in het reine te
kunnen komen, voor anderen
is dat verleden rimpeloos en
zonder spanning. Gedurende
het daarop volgende verblijf
in Afrika gaan sommigen
onder hen beseffen dat zij
eigenlijk niet zo vreemd zijn
voor elkaar. Zij was
vrouw die al jaren in
leven aanwezig moest geweii"
zijn. Waar wist hij niet, do\
zij was er al die tijd ge weel
Bij het vliegtuigraampje
het niet begonnen, het
alleen maar de bevestigiii
Daar op die plaats hal
profiel in de Bréguet
had haar herkend. Hij
toen al naar haar toe
gegaan en gezegd hebbeiL
"Dag Diane, hoe is het B
zij zou haar mantel op z«
knieën gelegd hebben en »s\
hadden samen naar om Mei
even welk land kunnen i>/cs[
gen zonder nog ooit terug tre
komen. En zonder elkaar o(Mt
één keer te vragen hoe /iLe
gekomen was. Het was mij
gekomen, het was er o"4ni
geweest. Zó ontmoet Schnï.
der Diane Lebrun, de dara
van wie noch de medereia
gers, noch de lezers kunnfS
vermoeden welk beroep
uitoefent, erger nog wellP'
ervaringen en welke omstajsi
digheden haar gevoelslevi
zozeer hebben ontredder
Haar tragiek beheerst eige V
lijk het hele verhaal. Onbi
wust, als een tragische tritag z
niste of derde speler in h
klassieke drama, zal
Schneider en nog een andei
Duitser Sommer oog
oog met eikaars verledi e
brengen. De intrige worq
tenslotte nog sterker bij
vaststelling dat de konfront
tie tussen beide Duitsers nii i.
eindigt bij het slot van
Afrika-reis.
Jos Ghysen heeft in d
verhaal weemoed, isolemen J
bitterheid en humor op ee
ontroerende wijze met elkai
vermengd. Hij heeft hier
mens getekend, die hij in zij
beste kursiefjes even haa
geschetst Ghysen zelf, b e
wie humor misschien eefj
wapen tegen eenzaamheid i
bij wie mildheid de wonde n
van het leven geneest
FRANS-JOS VERDOODt