Frans Waiters: met de grMack Huwelijksreis zonder man frahs WAUTERS «ALOSTA» Aalst: in nieuwe prentkaarten AALST KONINKLIJKE ALOUDE REDERIJKERS KAMER SINTE BARBARA «ARBEID EN KUNST» 1015-3-74 - De Voorpost Zijn dagelijkse werken om den brode niet te na gesproken is Frans Wauters liedjeszanger en -schrijver, grapjas, Aalstenaar, toneelregisseur en -speler, lid van„het feestkomitee en voor wat dit pennetrekje betreft karikaturist. Een van de typische figuren uit de stad kent jan en alleman is door iedereen gekend die door zijn aktiviteiten allerhande, vriend en 'tegenstander' op een bijzonder scherpe wijze op de korrel kan nemen. Als je er dan nog in slaagt die waarnemingen origineel en eenvoudig - sympathiek - maar scherp - te schetsen dan riskeer je karikaturist te worden. Toen we dit keer met pen en schrijfblok naar de Vakschoolstraat trokken hadden we een ferm lijstje vragen uit het hoofd geblokt. Vroegere ervaringen hadden ons geleerd dat het bittere noodzaak was het gesprek in vaste banen te leiden als Frans wordt losgelaten krijg je zo ongeveer de helft van de Aalsterse bevolking met hun liefst prettige bezigheden voorgeschoteld. Voor een keer wilden we het met Frans nu eens over Wauters hebben. Frans de spotprenttekenaar. Het midden houden tussen glimlachen en grijnslachen. Waarom hij karikaturen tekent Met de zorg die hij aan zijn prenten besteedt kiest Frans Wauters ook zijn woorden. "Waarom speelt iemand voetbal, waarom ver zamelt iemand postzegels Omdat hij het graag doet, niets meer of minder. Deze hobby is misschien wel een ietsje gevaarlijker omdat je mensen op papier verzamelt." Hoewel Frans niet direkt een akademische opleiding genoot hield hij aan zijn teken scholing toch genoeg over om op een verantwoorde wijze zijn stift een vrijere kronkel te laten maken. "Het begon zoals gewoonlijk eerder toe vallig. Zonder speciale bedoe lingen had ik een karnavales- ke tekening van het Belfort gemaakt. Die propaganda voor de ajuinworp viel blijk baar in de smaak want het jaar daarna waren er meerdere groepen die voor een humo ristische prent kwamen aan kloppen. Neem daar mijn bewondering voor stripteke ningen bij en het feit dat ik door al die aktiviteiten regel matig in kontakt kom met Aalstenaars die het hier en daar voor het zeggen hebben en het was vertrokken". WERKWIJZE EN BEDOE LINGEN Het komt er spontaan uit", vertelt Frans en hij beweert dat wij een dankbare kop voor een gevechtje met de stift hebben. "Ik hecht er in 't geheel geen artistieke waar de aan, het komt er bij mij uitsluitend op aan een fijne fysische weergave te geven en tegelijkertijd in die treffende gelijkenis een duidelijke weer spiegeling te geven van een innerlijk facet. Alleen moet je dan goed weten hoever je mag gaan zonder het 'manneke' dat wordt getekend te kwet sen. Precies daar komt mijn kennis van de lokale toestan den me zo goed van pas ik kan geen prentje tekenen naar een foto, mensen die ik door en door ken verschijnen zeer vlug op papier." Langs onze neus weg vragen we of er een verband bestaat tussen wat in de tekeningen schuilt en de politieke overtuiging van Frans Wauters. "Ik ben mili tant van een partij en mijn tekentalent gebruik ik als mijn bijdrage in de propagan da. Dat kleine steentje even min als welke andere aktivi- teit ook maken me tot een fanatiek politieker, misschien ben ik, zonder daarom mijn ideologie voor een greintje te verloochenen, in ^ie eerste plaats toch wel Aalstenaar. Een Aalstenaar die gewoon graag tekent." APPRECIATIE Over één zaak zijn we het al dadelijk eens de Wauters' karikaturen haken vooral in op plaatselijke toestanden en meteen heeft de tekenaar een dankbaar publiek. Aalstenaars die in hun hemdje worden gezet of een figuurlijke schop onder de kont krijgen zijn de eersten om het aan de pret tige kant op te nemen. De ziel die in de ventjes wordt gestoken alleen iemand die dagelijks in kontakt met ze komt kan dat op die wijze spreekt een ruim publiek aan." Ik mocht het ooit meemaken dat iemand van de 'tegenstanders' me op een bepaald ogenblik vroeg of hij nu definitief had afgedaan. Alleen omdat het een tijdje geleden was dat ik hem nog op de korrel had genomen. Wat ik hiermee wil zeggen de mensen waarderen het dat je over hen schrijft, hen tekent zelfs al ben je wei eens erg stout. Het komt er slechts op aan dat iemand voelt dat hij iets betekent en de aard van mijn werk kleine spul letjes waar je enkel een paar ogenblikken hoeft naar te kijken speelt daar eveneens positief in mee. Ook al leest men straks de tekst die jij bij mijn prentjes schrijft in het geheel niet, de prentjes zelf heeft iedereen gezien. Het kwam zelfs zover dat in mijn eigen partij kritiek werd geuit omdat de spotprenten propa ganda zou zijn voor anderen". Dat men het spot- en hekel- werk van Frans Wauters op prijs stelt blijkt uit wat volgt. "De laatste tijd krijg ik op mijn werk steeds meer vrije opdrachten. Dat betekent dat nu ook hogere ambtenaren door mijn stift worden ge sleurd. Stilaan en zonder dat ik het zelf erg goed besefte is mijn hobby een beroep ge worden en dat brengt met zich mee dat ik er soms aan twijfel of mijn techniek niet dringend moet bijgeschaafd". Wat door de tekenaar als een tekort wordt aangevoeld bete kent voor anderen dit hoor den wij mensen uit kunstkrin gen vertellen precies de aantrekkingskracht. Wat op een zogezegde onhandige en niet-afgewerkte wijze wordt uitgestift krijgt een spontane en sympatieke kleur die het bedoelde op een juiste toon weergeeft. De ervaring, routi ne als dat woord in een dergelijk spiritueel spelletje niet misplaatst is, maakt ook wel wat goed. UITGAVEN Wie dit blad regelmatig leest zal voor een paar weken wel de fameuse kaart hebben bemerkt. Wat wl toen op de binnenbladzijden afdrukten was werk van Frans Wauters. Zijn jaarlijkse bijdrage tot meer en beter karnavaljolijt. Net als eevroegere bijdrage 'Aalst met de grimlach' nooit wordt het een grijns lach, het blijft ook niet bij een glimlach werd het een formidabel suksesnummer. Vroeger werden al een reeks Vlaamse schaduwkoppen over de scholen verspreid. Als ontwerper van toneeldekors verdiende Frans reeds een ferm aantal Aalsterse strepen en op dit ogenblik wroet hij een aantal stuks bijeen die later een serie 'Aalst in nieuwe prentkaarten' zullen vullen. Bij al dat lokaal werk blijft er nog net voldoende tijdm een paar Brusselse hoge en lage typen neer te krab belen en als iemand er om vraagt kunnen er nog wel enkele rasechte kartoons (zie voorbeelden over 'water') bij. Over het toneelwerk, het feestgedoe, de liedjeskwelerij en het schrijven willen we hier niets meer vertellen. Wanneer slaapt die vent eigen lijk ONS ENIG OILSJT Hoe je het nu draait of keert, wil of niet, goedkeurt of verdomd vervelend vindt, over iemand die zijn hart aan Aalst verpand heeft praten zonder even naar de reden te vragen kan gewoon niet. Voor iemand die zijn inspiratie bijna volledig in zijn stad en bij de inwoners ervan haalt wordt het dubbel belangrijk. Louis-Paul Boon schreef bij de inleiding van 'Aalst met de grimlach' 'Hoeveel liefde •^JlS HET SPROOKJE VAN 108.000 EN ÉÉN FRANK OF "HET VLIEGEND TAPIJT" VAN GHRIS voor zijn stad, voor dat enig Aalst komt niet naar boven in deze prenten'. Frans Wauters kan het moeilijk verbergen dat hij de Aalstenaars bewon dert, zelfs al gaat hij hen soms met scherp hekelende stift te lijf. "Ik zien zo geiren mijn stadje", zegt hij terwijl hij een oude grammofoonplaat te voorschijn haalt en ons het plaatje over dat ienig Oilsjt draait. "Als de Aalstenaa niet waren zoals ze zij rechtuit-rechtdoor, dan het voor mij niet mogel fi zijn nog één prentje maken." André Heyva< it De tweede produktie van de Koninklijke Aloude Rederijkers kamer Sinte Barbara "Arbeid en Kunst". "Huwelijk zonder man", een blijspel in drie bedrijven door Leo Lenz in de regie van Jef Bettens kon voor haar première op een talrijk opgekomen publiek rekenen. De keuze van het stuk zou wel wat onvriendelijke beschouwingen kunnen uitlokken, maar ze komen er niet. Het zou kunnen klinken als gemakkelijk, zonder inhoud, sentimen teel, verouderd en reeds honderd keren gezienmaar onmiddellijk moeten we daar de nodige korrekties aan toevoegen en die wegen uiteindelijk door. Zo'n stukken doen het nog steeds en de prestatie van een homogene groep akteurs, die er alles uit haalde wat er uit te halen viel, resulteren een totaalindruk die zeer positief klinkt. Een pas getrouwde jonge vrouw Nellie Schulz (Fran- cine De Bolle) verliest op de huwelijksreis haar man en zoekt haar toevlucht in het huis van professor Hellwig (Ronald Schollaert) een ver stokte vrijgezel. Hij is niet geneigd om Nellie te helpen, gelukkig kan zij rekenen op de steun van advokaat Borne- mann (Mare De Cock) en Sebastian (Theo Van Gijse- ghem), respektievelijk de vriend en de bediende van de professor. Als tante Agatha Schulz (Gisèle Van Der Weeën), voogdes van Nellie, lucht van de zaak gekregen heeft en plotseling opduikt in het huis van de geleerde heeft de welbespraakte advokaat de oplossing voor de hand liggen en liegt dat Nellie getrouwd is met de professor. Dit brengt komische en dramatische si tuaties met zich mee. Drama tisch daar de professor tot overmaat van ramp ook nog verliefd blijkt te zijn op zijn bevallige gaste. Als de echtge- noot van Nellie opdaagt, de kunstschilder Franz Steiner (Hubert Janssens) is tante Agatha een zenuwkrisis nabij, wie is nu de ware echtgenoot. Nellie komt met de ontkno ping, die voor professor, ad vokaat en tante een absolute opluchting is. Ook voor de toeschouwer is dit happy end een ware verrassing. Zo mak en statisch het begin was, zo vlot en meeslepend was het einde. Ronald Schol laert, de hoofdfiguur van het gebeuren, heeft zich zodanig weten uit te leven in de rol van de ouderwetse Heer Pro fessor, allergisch aan drank en vrouwen, dat hij er zelf plezier aan beleefd heeft. Door zijn totale inzet wist hij zijn medespelers ook op te trekken. Mare De Cock, de welbe spraakte advokaat maakte door zijn overtuigende mi miek de zaal herhaaldelijk aan het lachen. Zijn vertolking was boeiend en uiterst revele rend. Francine De Bolle, de mooie, tikkeltje verleidende Nellie, akteerde spontaan en vlot. Gisèle Van Der Weeën spreekt voortdurend hard en hoog zodat op momenten dat dit werkelijk moet, ze niet meer intensiever kan. Haar vertol king als de ouderwetse tante kwam te modern uit de verf (in het groen). Theo Van Gijseghem had maar een kleine rol, maar wist. die weer op zo'n fijne manier te vertolken. Hubert Janssens was best in zijn korte optre den. Het dekor verdient een bravo. Wat de belichting be treft, zoveel lichtstanden waren er niet, we vonden het jammer dat het klaar worden niet verliep zoals gewenst. Als regisseur is het aandeel van Jef Bettens zeer groot en daarbij bewonderenswaardig. Van een banaal tema schiep hij een prettige vertoning. Met Jef Bettens, 32-jarige Heikruisenaar (Pajottenland), gastregisseur van "Arbeid en Kunst" en medewerker aan de Vlaamse Televisie hadden we een interview. Het interes seerde ons vooral om zijn reakties op het feuilleton "Een mens van Goede wil" dat in Vlaanderen zo'n hoge kijkdichtheid kende, te horen. Tijdens en na de produktie kwamen er diverse kritieken los. Mikpunt waren Thijs (Hugo Metsers) en regis seur John Van Der Rest. Andere belangrijke medewer kers werden over het hoofd gezien. Jef Bettens was de rekwisiteur of om het met een Hollands woord te zeggen, de inspiciënt in het T.V.-fuilleton. Wat is een rekwisiteur Dat is diegene die alle akses- soires nodig voor het feuille ton verzamelt. Het gaat van de grootste kader tot de pen waarmee geschreven wordt. Het interieur wordt tot in de kleinste details samengesteld, gesitueerd in de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Alles gebeurt in samenwer king met regisseur en dekora- teur. Heb je daar speciale studies voor gedaan Na mijn humaniora liep ik te Brussel konservatorium, afde ling toneel en voordracht. Eind '62 kwam ik bij de B.R.T. Het is een specialisatie waarin ik in 't begin veel opzoekingswerk voor ver richtte, dat door de ervaring eenvoudiger werdt. Nu wordt reeds een diploma uit het kunstonderwijs gevraagd. Welke T.V.-feuilletons kwa men door je handen Jeroom en Benjamien, Filo soof van Haagem, de 3 reeksen van "Wij Heren van Zichem", de Vorstinnen van Brugge, en daarbij nog een hele reeks T.V.-spelen. Mo menteel werk ik aan T.V.-spel Baas Ganzendonck en aan Joachim Stiller. Hoe ga je nu te werk voor zo'n feuilleton Vooreerst dient een verschil gemaakt tussen binnen- en buitenopnamen. Voor elke opname is een bespreking met de realisator, regisseur, deko- rateur en rekwisiteur. Ik krijg een grondplan van het dekor en ga op zoek naar de rekwisiten in het depot van de B.R.T. De ontbrekende toneelbenodigdheden zoek ik zowat over gans België. Bijna alles wordt gehuurd bij an tiekverkopers. Het is budge tair noch kwestie van opsta pelruimte mogelijk alle meu bels te kopen. Ik hou natuur lijk rekening met de plaats van opname. Als de opname in de studio's te Brussel plaats heeft moet ik niet in Charle roi of Oostende rekwisiteiten gaan huren. Vervoerkosten zouden te hoog oplopen. Voor de buitenopnamen sta ik in, moet de juiste plaats vinden. Niet zo'n gemakkelijke job Soms zijn er wel eens moei lijkheden. Neem nu die kerk in "Een mens van goede wil". Er stonden stoelen in met simili overtrokken, dit kunst leder bestond niet in deze tijd. Alle stoelen werden weggehaald en vervangen door rieten eksemplaren. Een ander probleem is het huren van een echt Vlaams boere- paard. Het is niet zo erg er één te huren, maar de boer moet op tijd komen voor de opnamen. Niet de eerste keer dat hij net dan aan 't mesten of aan 't ploegen is i.p.v. op de opnameplaats te verschij nen. Wij zijn uiteraard streng gebonden aan de opnametijd. Plaats van opname is dikwijls een groot probleem. Waar vind je nog een stukje onge repte natuur anno 1900 zonder T.V. antennes en hinderlijke elektriciteitspalen. Tijdens de Vlaamse kermis op het plein omzeilde de dekora- teur zo'n hinderlijke paal. Hij maakte er een levensechte boom rond. Hoe krijg je zo'n massa volk bijeen voor een Vlaamse kermis Dit is boven verwachtingen zeer vlot verlopen. Aan de bevolking werd een rond schrijven gestuurd waarin iedereen uitgenodigd werd op die fameuze kermis en er gratis kriek te drinken kreeg op voorwaarde dat zij in de typische kledij uit de tijd waren. Zowat 500 figuranten kwamen opdagen. Stel je voor dat de B.R.T. zoveel personen moest huren, het zou een aardige stuiver gekost hebben. Op die wijze aan figuratie doen is in Nederland ondenk baar. De bevolking is er niet voor te vinden. Jij hebt nauw kontakt gehad met John Van de Rest. Is het een moeilijke John liet me vrij werken. Er was een zeer goede samenwer king. Het is een man die weet wat hij wil. Als je zijn vertrouwen hebt is alles O.K. Hij kan bijzonder goed met mensen omgaan, is zeker niet een bestweter, meer dan eens ging hij bij de Vlamingen te rade. 't Was aangenaam wer ken met hem. Hoe vind je de Aalsterse amateurtoneelspelers Die mensen zijn geweldig entoesiast. Ik ken dit nergens elders. Aan alles steken zee„ helpende hand toe. Voor repititie zijn ze al aan 't wei te Word je de huisregisseur v*rt Arbeid en Kunst Ik kan daar moeilijk antwoorden, 't Is wel tweede produktie onder mi regie, maar dit is eerd toeval. Voor Blaise verving C. Van Outryve en werd o voor dit stuk gevraagd. V der kwamen nog geen afsp ken. Onze lezers hebben natuurl k Theo Van Gijseghem opjoi merkt in "Een mens vfrl goede wil" als paardekoc t man. Ook hem vroegen om zijn indrukken. Veel k ik daar in feite niet o\ N zeggen. Ik ben er slechts éjnt dag geweest. Met Thijs John Van de Rest werd scène besproken. Onmidd lijk voel je hoe zo'n mF- professioneel te werk gan< Het was een meevaller. Na h passen van het kostuum het grimeren was het mi ü1 Wjachten op het moment v opname. Viel het mee, het keuren vjdi het paard Wel toen ik het skript gele2 0 had ben ik bij een vrie gegaan die paarden heeft, leerde me een paard keuren, het was een drav Op de opnameplaats sto daar echter een degel Vlaams boerepaard met h(s bossen haar op zijn pote Dat werd natuurlijk een h< E! andere karwei. Gelukt kreeg ik die poot na 3 k< snokken toch omhoog (scèn die achteraf werd weg^ b knipt). Na de Filosoof van Haage kreeg je veel reakties en nu Ja, heel veel uiteenlopen Vooral mijn handen werdi bekritiseerd. Ze waren te fi voor een paard ekoopma Anderen vonden me beter pastoor. In elk geval, waren positief die reaktif Wij kunnen aan deze intt vieuws alleen nog toevoeg! dat het feit dat een amatei speler gevraagd wordt in d<erl gelijke produkties genoeg b oh wijst hoeveel talent er schu Se in de Aalsterse toneel ver eifite gingen, in dit geval merkwaardige beroepstaleACI bij Theo Van Gijseghem. Roel Van de Plaltc MATRASSEN- EN BEDDENBEDRIJF M. GOOSSENS-VAN HOVER HOVENIERSSTRAAT 62, 9300 AALST. Tel. 278.96 MATRASSEN Alosta - Pirelli - Durrlopillo. BEDDEN Stijl - Modern - Stapelbedden - Vouwbedden Kantelbedden - Divanbedden (uit stock). LATTOFLEX Bedvering. LAKEBOS Donsdekens. N ist

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 10