KUITUUR KALENDER
BANKBEDIENDE-KUNSTSCHILDER VELDEMAN
ALBERT DE BOIS TE AALST
IN EIGEN ASLK
DENDERMONDE
NIEUWE KULTURELE
KRING PARNASSOS WIL
HELE DENDERSTREEK
BEREIKEN
V
OPEN DOEK
VOOR EEN BOEK
32- 15-3-74 - De Voorpost
Tot 25 maart loopt in het ASLK-kantoor aan de Dender-
mondse Brusselsestraat de tentoonstelling van de Grem-
bergse kunstschilder Wilfried Veldeman, die als eerste
bankbediende in vernoemde bank werkzaam is. De negen-
endertigjarige Wilfried Veldeman is een man van het veld.
Zijn riante, doorleefde woning staat vriendelijk en rustiek
langs de hobbelige Volkaartwegel in het Grembergse
VRIJDAG 15 MAART
TERJODEN
20 uur In het jeugdheem, een muzikale tocht door het land van de
operette. Een melodieuze avond, met selekties uit wereldberoemde
operettes o.a. De Lustige Weduwe; Het land van de Glimlach; Het
Witte Paard; De Vogelhandelaar, en onvergetelijke melodieën van
Paul Lincke en Robert Stolz. De uitvoering wordt verzorgd door
solisten van de Akademie van Aalst (Rita Pirron, Lutgarde
Ruyssinck, Luk de Mot en Leo Opsomer), met orkest "De
Symfoniekring" o.l.v. de hr. R. Ladeuze. Toegang leden en jeugd
60 fr; niet-leden 70 fr.
AFFLIGEM
20 uur in het Kultureel Centrum, maandelijkse bijeenkomst van de
V.T.B.-diaklub. Les "Kunstlicht en flitsen" door de h. Emiel
Nevens. Om 21 uur diamontage van de Sicilië-reïs.
20 uur opening van de tentoonstelling "Ikonsr." in het Kultureel
Centrum Affligem, met inleiding door Prof. E. Voordeckers.
AALST
Tot 20 maart in galerij 't Apostelken, Mijlbeek, tentoonstelling met
werken van Frank Verbist. Open alle dagen van 10 tot 20 uur.
Tot 31 maart in Galerij Pieter Coecke. Molenstraat, tentoonstelling
van kunstschilder De Bois. Dagelijks van 10 tot 12 en van 15 tot
19 uur. Op zondag van 10 tot 13 uur.
ZATERDAG 16 MAART
DENDERMONDE
9UUr: Studiedag: Syndikale informatie in "Heidebloem"
Waasmunster. Bijeenkomst te 8.30 uur in de burelen van het
A.B.V.V. op de Oude Vest 4
14uur Numismatiek klubdag en studie in hotel Gulden Hoofd,
Grote Markt, Numismatische kring Dendermonde.
18.15 uur Kwistornooi voor de A.T.B. afdelingen in Waasmunster.
Vertrek rlokaal "Bij Potterken".
21 uur Rode Kruis bal in zaal het Vaderland.
22 uur 7de Groot gemaskerd Wijnfeest in zaal Casino, ingericht
door Kon. Harmonie St.-Cecilia. OrkestRey Jacky and his Lords.
WIEZE
16 uur In Galerij Elias vernissage van de tentoonstelling door Desy,
schilderijen en tekeningen. Van 16 tot 31 maart open van 10 tot
19 uur, op maandag gesloten. Royenstraat 1, 9380 Wieze.
AALST
19uur: Vertrek aan de Hopmarkt, Aalst per autocar naar de
Muntschouwburg, voor het bijwonen van de opvoering van "Die
Zauberflöte". Ingericht door de V.A.B.
20 uur In de Stadsschouwburg, Vredeplein, opvoering door 't Land
van Riem van het Blijspel "De Gebroeders Kalkoen".
GIJZEGEM
20 uur in zaal Patronaat optreden van Jan de Wilde en de Kawais,
ingericht door jeugdklub Jome.
ZONDAG 17 MAART
DENDERMONDE
14 uur Wandelvoordracht: naar Moerzeke. Leiding: Roger
Caudron. A.T.B. de Natuurvrienden. Vertrek "Bij Potterken"
15 uur: Feestnamiddag van de Katholieke Vereniging voor
gehandicapten (K.V.G.). Optreden van troebadoer Callebaut in het
Heilig Maagdcollege, Kerkstraat.
16 uur: Spreekbeurt: "Vrouwendiplomatie" door mevrouw De
Batselier-Janssens. S.V.V. Appels.
AALST
20 uur Jeugdhuis Krea, Dr, De Moorstraat klein kunstavond met
Yvan Heylen en de country en folkgroep "Stampen en Dagen".
Toegang 40 fr.
20 uur: in de stadsschouwburg Vredeplein opvoering van het
blijspel "De gebroeders Kalkoen" door het Land van Riem.
14 uur in de zaal van de Paters Kapucijnen, filmvoorstelling van
"Zoeloe" door de Marcelinoklub.
MAANDAG 18MAART
DENDERMONDE
14 uur Bezinningsnamiddag "Wat betekent litugie en gebed nog
voor ons C.M.B.V.
19.30 uur Klubavond K.A.V. Lutterzele in St.-Lutgardiscentrum,
Spoorwegstraat, 200. "Gerechten met Belgische Kaas".
AALST
20uur in de parochiezaal St.-Antonius, filmforum rond "Johnny
got his gun"
20 uur in de Stadsschouwburg, Vredeplein, Aalst opvoering door
het Land van Riem van het blijspel "De Gebroeders Kalkoen".
AFFLIGEM
20 uur in het Kultureel Centrum, voordracht door Prof. Gebruyns
(R VG) over "Wetenschappelijke verklaring van de Droom"
DINSDAG 19 MAART
AALST
20 uur in de feestzaal van het stadhuis. Grote Markt voordracht
door Bernard Henry over "Joegoslavië van romantiek en avontuur"
Ingericht door de Toeringklub.
WOENSDAG 20 MAART
DENDERMONDE
20 uur; Fotografie: Voordracht met debat "Tsechoslovakije"
Fotografische Kring. In de Stedelijke Jongensschool, Begijnhoflaan.
DONDERDAG 21 MAART
DENDERMONDE
20 uur Gespreksavond "In het leger gaan" spreker aalmoezenier
Eeckhoudt in Cultureel centrum St-Gillis ingericht door K.A.V.
St.-Gillis Centr.
AALST
20 uur in de filmzaal van het St-Jozefskollege, Pontstraat, Aalst,
vertoning in de filmforumreeks van het K.F.L. van "What's up,
Doc
VRIJDAG 22MAART
DENDERMONDE
20 uur 3de Groot Volkszangfestivel zing je maar eens uitin
het Heilig Maagdkollege, Kerkstraat, ingericht door de Dender-
kantorij.
20 uur Toneelopvoering "Liefde half om half", komedie van A.
Ayckbourn, door het Fakkeltheater Antwerpen, in zaal Casino,
St.-Jorisgilde ingericht door het Willemsfonds.
Broek. Met z'n smalle wegeltjes, z'n knoestige bomen en
voorjaarse weiden en velden vormt de omgeving daar een
schilderachtig geheel. Als iets schilderachtigs is, dan
moet je het ook schilderen, zal de joviale Veldeman ge
dacht hebben en resultaten van dit alles zijn een reeks
markante doekjes, die stuk voor stuk tafereeltjes uit
Grembergen voorstellen.
OOK GEDICHTJES
Als schilder is Wilfried Velde
man een autodidakt. Hij liep
kunstschool, noch akademie,
maar studeerde onverdroten
aan de handelsafdeling van het
H. Maagdkollege. Naderhand
kwam hij op het hoofdkantoor
van de ASLK te Brussel terecht
en kreeg daar de eerste kansen
om zijn kreativiteit te ontplooi
en. Die kansen kreeg Wilfried
vooral, toen hij in de propa-
gandadienst van de algemene
spaar- en lijfrentekas bedrijvig
was. Hij schreef artikeltjes,
gedichtjes, limericks en aller
hande stukjes voor de bladen
van de ASLK en verluchtte
deze pennevruchten met een
tekening. Uit zijn pen vloeiden
enkele niet onaardige gedicht
jes, zoals bijvoorbeeld «de
provo»
«Ik ben niet zo heel erg beleefd,
ik ken geen macht waarvoor ik
beef,
ben ik een provo
'k Geef niets om eer of etiket
beschouw het leven als een
pret,
ben ik een provo
maar als ik u naar waarheid
zeg,
dat ik beethoven apprecieer,
bewondering heb voor bloe
men langs de weg
of geen geld aan kunstboeken
spendeer
ben ik snob
Als kunstschilder kreeg Wil
fried Veldeman een late, maar
gelukkige roeping. Of beter, hij
had reeds lang lust om te gaan
schilderen, maar de stap naar
de kunsthandel zetten om er
een schildersezel, penseel en
verf te gaan kopen, dat dierf hij
niet. Intussen was Veldeman al
werkzaam geworden op het
ASLK-kantoor in Dendermon
de en toen de overbuur van het
kantoor, een kunsthandel, uit
verkoop hield, was Veldeman
er als de kippen bij om zich het
nodige schildersmateriaal aan
te schaffen. En Wilfried ging
aan het schilderen. Z'n aan
dacht ging vooral naar wat hij
in de eigen omgeving aantrof
en dat was het landschap met
talloze verborgen aspekten en
variaties. Hij maakte eerst
verschillende schetsen van wxat
hij zag, bracht die schetsen
over op doek en begon dan te
schilderen. Maar toch was hij
nog ietwat bang om gewapend
met schildersezel het veld in te
trekken en daar als een échte
schilder te staan schilderen.
Wilfried deed het allemaal wat
heimelijk, wat steels. Overdag
ging hij onopgemerkt enkele
schetsen maken van bijvoor
beeld het Grembergse Broek en
dan werkte hij thuis die schet
sen uit. Als het schilderij dan
bijna af was, dan sleurde hij
doek en schildersezel 's avonds
mee naar de plaats die als
onderwerp voor zijn schilderij
gekozen werd en bracht daar
dan in het halfduister de
laatste korrekties op zijn werk
aan. En intussen lagen zijn
dochtertjes Hilde en Birgit
zoetjes te dromen.
EIGEN OMGEVING
Als tema voor zijn werk koos
Wilfried Veldeman meestal
Grembergen zelf. Er is de
schaapherder die met zijn bla
tende kudde door de velden
zwerft. Er ontstonden doeken
met het Keur en Vlassenbroek
vanuit Grembergen gezien. Op
een ander werk zie je de
grauwe bezoedelde beek uit
zijn streek. Dan denkt Wilfried
met heimwee en met een zekere
vertedering terug aan zijn
jeugd, aan de tijd Toen de
vissen nog speels en frivool in
het heldere water zwommen.
Hij wordt wat triestig als hij
denkt welke toekomst het
Grembergse Broek wacht. Al
zal Wilfried niet lang meer in
Grembergen wonen. Er wacht
hem een nieuwe taak te Lana-
ken. Als hij denkt aan Lanaken
dan merkt hij onmiddellijk op
dat er daar nog de stemmige
plekjes rond de Maas zijn die
hij kan schilderen. Het doet
deugd te merken dat Veldeman
het schilderen niet meer laten
kan. Toch blijft zijn aandacht
steeds naar het landschap gaan
alhoewel hij eens zijn oudste
dochtertje Hilde portretteerde.
In de moderne schilders ziet hij
niet bijster veel, maar de
impressionisten en vooral Re
noir hebben een speciaal
plaatsje in zijn kunstenaars
hart. De tentoonstelling van
Wilfried Veldeman loopt tot 25
maart en is toegankelijk tijdens
de kantooruren van de ASLK,
namelijk van 9 tot 16 uur op
maandag, dinsdag, woensdag
en donderdag, van 9 tot 18.30
uur op vrijdag en van 9 tot 12
uur op zaterdag.
PAUL VAN DEN EEDE
In de galerij Pieter Coecke wordt tot en met 31 maart een
tentoonstelling gehouden van het werk: tekeningen,
gouaches, olieverfdoeken en reliëfs van de 35-jarige Ant
werpse kunstenaar Albert De Bois. Hij studeerde aan het
instituut voor sierkunsten te Antwerpen om daarna als
leerling van Octave Landuyt zich te vervolmaken in de
plastische kunsten.
Om zijn studies te kunnen
bekostigen debuteerde hij als
landschapsschilder en portret
tist. Ook nieuw realistische
tableaus kwamen van zijn
hand.
In alle werken vinden we steeds
dezelfde tematiek. Hij stelt de
mens centraal in een vergelijk
met een robot. Gedwee van
huis. naar werk en van werk
naar huis, wordt hij zowel
geestelijk als lichamelijk werk
loos, leeft in een cel, volkomen
negatief ingesteld.
De Bois verwijst naar het boek
1984 van Georges Orwell. Van
daar dat in zijn werk sobere
interieurs met vervormde per
sonages, die doen denken aan
abstrakte skulpturen veel voor
komen.
In zijn tekeningen (groot for
maat) bekomt hij kleurnuances
door met drie verschillende
potloden te werken. Hij merkt
spottend op «Ik teken tien
lijnen voor 25 centiemen, ik
ben dus zeer goedkoop». En
hiermee hekelt hij de grote
namen van wie één lijn reeds
duizenden waarde heeft.
Gouaches en olieverfdoeken
zijn monochromen met penseel
geschilderd. In een werk ko
men 49 nuances van groen
voor. Meestal is het koloriet
zacht. De Bois, die aan slape
loosheid lijdt, legt 's nachts in
gedachten deze kleuren vast.
Zeer sterk is zijn voorstellings
vermogen, want overdag hoeft
hij alleen nog de grens van
kennen en kunnen te over
schrijden, wat met zijn vaar
digheid geen problemen schept.
Weken aan een stuk tekent en
schildert hij om .dan opeens een
andere materie te verwerken.
«Je zuiver geestelijk verfrissen»
ziet hij het. Dan kreëert hij
reliëfs in acrylglas. Onder deze
reliëfs is een prachtige Einstein
te bewonderen. Dit soort kunst
werk boeit, wanneer je het
langdurig bekijkt kom je steeds
tot nieuwe ontdekkingen. De
Bois ziet in acrylglas iets
agressiefs, en denkt daarbij aan
de straalvliegtuigen waarvan de
vensters uit dit soort glas
bestaan en waartegen de lucht
en het licht afketst. Dit mate
riaal wordt veelal gebruikt in
design en bij konstruktieve
beeldhouwers, het is verrassend
het op deze manier verwerkt te
zien.
Vooreerst maakt De Bois een
ontwikkeling van alle delen van
de figuratie. Na gezaagd te
hebben verwarmt hij met een
industriële warme luchtblazer
tot op 300 gr.C. en moduleert
modern
WONEN
is leven, spelen, bijkomen van een zware dag.
Zo kunt wonen, genieten van uw eigen
'huis. In een omgeving, waar het groen, groe-
ner lijkt en de zon zonniger schijnt.
Dat is
„DE DAMMEN"
Een prachtige beboste verkaveling van 7 Ha
buiten maar vlak bij
DENDERMONDE
BEL-ETAGE WONINGEN 925.000 950.000 F
Bouwgrond vanaf 180.000 F.
Modelwoning te bezichtigen iedere woensdag I
van 16 tot 20 u., zaterdag van 14
tot 18 u. (vooraan Gentse steenweg).
Een verwezenlijking van de GROEP
Inlichtingen en dokumentatie
fflYVaiVi" Parochiaansstraat 15
yi I -,000 BRUSSEL
TJel. 02-12.16.24/25 of 13.44.14.
Bolaska richt op dinsdag 19
maart a.s. om 20 uur in de
lokalen Akademie, Oude Vis
markt te Aalst een voor
drachtavond in met lichtbeel
den en gevolgd door debat
over «Kunststromingen in de
20ste Eeuw» door prof. Frans
Vyncke.
HET MEDIUM IS DE
BOODSCHAP
Van vrijdag 22 maart tot en
met zaterdag 6 april 1974
heeft in de grote zaal van de
Akademie, Dijkstraat te
Dendermonde, een tentoon
stelling plaats die gewijd is
aan "KUNST DOORHEEN
DE AFFICHE". Hiermee
wenst de inrichtende vereni
ging CELBETON de aan
dacht van het publiek te
vestigen op het belang dat in
binnen- en vooral in buiten
land aan de affiche in de
verspreiding van de kunst
gehecht wordt. Het is daar
bij niet altijd even duidelijk
uit te maken in hoeverre
medium en boodschap ge
scheiden blijven of samen
vallen. In dezelfde periode
worden in dezelfde zaal
films vertoond op woens
dag 27 maart Bullitt, van
Peter Yates (USA); op vrij
dag 29 maart Vanishing
Point, van R.C. Sarafian
(USA); op vrijdag 5 april
De rivier van de uil, van
Robert Enrico (FRANCE)
en Taking Off, van Milos
Forman (USA). De verto
ningen beginnen stipt om
20 uur. Zij worden ingericht
met de medewerking van de
Nationale Dienst voor de
Jeugd. De toegangsprijs be
draagt 25 Fr. per vertoning.
met de vingers, bewonderens
waardig, gezien de hitte De
verschillende stukken lijmt of
last hij aan elkaar. Deze
volwaardige discipline is zeld
zaam, weinigen hebben dit
procédé reeds uitgetest. Het
ensemble van deze werken,
goede komposities, die tech
nisch en pikturaal af zijn,
geven een overzicht van het
rijke talent dat in deze kunste
naar schuilt. Het loont de
moeite je tot aan de galerij
Pieter Coecke te verplaatsen.
ROEL VAN DE PLAS
Na maanden intensieve voorbereiding werd ond
leiding van de bekende kunstfotograaf Leslie Dauw
de dichter Willy Verhegghe een V.Z.W., zonder eni<
ideologische binding, opgericht.
Medewerkers zijn Walter De Rijcke, Herman De Vuys
Guido Krickx, Hugo Ruysseveldt en Roger Vijverman
Doel van de stichting is zoveel mogelijk mensen
laten genieten van verschijnselen en figuren die op e
of andere wijze iets te maken hebben met het veelot
vattend begrip kuituur.
Via zang, voordracht, toneel en tentoonstelling)
wordt getracht een zo ruim mogelijk publiek aan zi
trekken te laten komen. Deze kulturele manifestati
hebben als hoofdzetel Denderleeuw, waar zij hun ak
viteiten over vier diverse zalen verdelen.
Op 16 maart start Parnassos met een kleinkunstavoi
rond de zanger Zjef Vanuytsel in de zaal Achturenhui
Stationsstraat.
Een tentoonstelling wordt gepland met etsen en tel
ningen van Paul Van Gijsegem.
De Parnassoskring zal kontakt houden met al
publiek, niet alleen van Denderleeuw, maar van de gal
se Denderstreek, door het voeren van een ruime pubj"
citeit.
R.V,
PHILIP EN DE ANDEREN
Hoe vaak moet men een land
bezoeken om het echt te
leren kennen, om de ziel te
leren kennen van DE MENS
DIE ER WOONT, om de
kleuren en de geuren te
ervaren van de bloemen die er
bloeien En dan kan men
daar bijvoegen hoe vaak
moet men een reisverslag
lezen om het te kunnen
begrijpen, om DE MENS te
kunnen begrijpen DIE REIST
NAAR DAT LAND? In
Philip en de anderen (Uitg.
Salamander, Querido, Am
sterdam) verlaat Cees Noo te-
boom als de 18-jarige ik-fi-
guur de wat zonderlinge oom
bij wie hij een stuk van zijn
leven heeft verbleven. Ik bleef
twee jaar bij mijn oom
Alexander, en ik leerde veel
van hem, omdat hij zo oud
was. En toen, na twee jaar, op
een avond in Mei, heb ik
gevraagd of ik weg mocht
gaan, naar Frankrijk. Zijn
eerste pleisterplaats is de
Provence. Nadien trekt hij via
Parijs ook tijdens de heen
reis had hij daar verbleven
naar het Noorden, maakt een
boog langs Calais, wil aanvan
kelijk in de Belgische Arden
nen aankomen, maar belandt
tenslotte in Luxemburg. Het
lot van de teerling zal hem
van daaruit nog meer Noord
waarts richten en in de
Skandinaafse landen wordt de
reis plots afgebroken Lang
of niet lang daarna ben ik
teruggegaan naar mijn oom
Alexander.
Het wordt een "vreemde"
reis, zonderling omwille van
de ontmoeting tussen Philip
en "de anderen" zie de
titel Philip en de ande
ren Die anderen zijn
mensen die even onverwacht
in zijn leven komen als zij
eruit verdwijnen in de Pro
vence de oud-monnik Maven-
ter en het zwijgzame meisje
uit Loas, in Parijs de eenzame
jonge vrouw Vivien, in
Luxemburg de Engelse Fey,
een rusteloze maar domine
rende vrouw, die alleen JJ.
blijft op een rui'ne-ac
kasteel en daar aan zwer J
gastvrijheid verleent. Heti
verhaal van Philip is
subtiliteit mens en 1:
schap worden er uiterstIt
gevoelig getekend, wor
met elkaar in aanraking
bracht en leven voor or
paalde tijd samen in een - a'(
zwervers onvermoedpd:
schroomvallige harmonie
gevoelens en verlangens,
verleden en toekomst. Al oali
figuren schrijven hun
verhaal van wereldvre^ei
zijn, zij leven aan de rand
de maatschappij, maar nd,^
mondt dit samen-zijn uil^j,
banaliteit of zedelijke
heid. Zwervers lijken
wetten in ere te houden.
De eerste pleisterplaats
zwervers zijn kunsten en'
eigenlijk niet allen z'
vers De Provence bl "w
haast een onvermijdelijke ""ki
varing voor de kunstena1 I
bitterheid van de r rtc
grond, moeilijk te bewer enr
en vol pijnlijke stenen wi
hun lichamen getrokken leloi
die fluisterende melanchc Ie h
die hier 's avonds rondgaa e w
alles aanraakt, als de h fr c
met tegenzin uit het dorjtni
weggelopen, en het klik mt
van de zware ijzeren ko atl|,
van het jeu des boules b 0C|
irki
In A.S.L.K. Dendermonde Tentoonstelling Wilfried Veldcma