De Christelijke Volkspartij' van het het kiezerskorps voor het vertrouwen in haar gesteld en zal bew ijzen het vertrouwen waard te zijn. VICHELEN VIERDE KARNAVAL REDDY I REGEERDE OVER FEESTNEUZEN 1ENDERM0NDE IE VOETBALKAMPIOEN: ;EN GOAL DOOR DE ROSIERS !=f §5 INHULDIGING VAN NIEUWE PROEFFABRIEK IN DE NV UNION TE BAASRODE arrondisspmpnt Dpnrlprmnn f|A ilanlrt au vuiiijjcmcill 1/CIIUCf IIIUII uc aanKt De Voorpost - 15-3-74 - 5 lijder de bijna onvergankelijke houten gewelven die door de p van zoveel eeuwen ontelbare generaties zag voorbijschui- zaten ze. Prins Freddy I en Marianne Roels de kersverse s Capri, in hun stijlvolle koningsblauwe kleren en de anderen hun paasbest. En ook Alois De Coensel was present. Sportief, Is het een goeie "verliezer" past. Bomvol zat het unieke l-gemeentehuis van Wichelen. Luisterend naar de speeches de verschillende sprekers. Reden van die vreedzame gadering Het overhandigen van de simbolische gemeente- itels aan de tweede Wichelse karnavalprins. Burgemeester rde droeg zijn bevoegdheden over aan de man die zowel door fans van de Elsbrug als zijn vrienden van de Nederkouter int daar woont Freddy nu) naar de zege was gestemd tijdens denderende verkiezingsnacht ueOET receptie was de aanloop de stoet van zondagna middag. Overweldigend was groep vermomde rondgan- s niet. Maar wie geduldig en zijn vingers telde geraakte h aan tien. De Molenvrien- hebben we dit jaar niet ien, en de Grysollevrien- den lieten het (hopelijk voor één keertje) ook afweten. Er een kijkstuk van maken, kost een pak centen, zo heeft men ons gezegd. En niet alleen dat je moet, vooral als een wagen moet gebouwd wor den, een beroep kunnen doen op mensen die hard en pro deo willen werken. Hoe ook de deelnemers deden hun best. En nadat de publiciteitskaravaan luid toe terend voorbij was, konden de gokkers hun pronostiekjes formuleren. De Vox Populi had een boontje voor de dansende KAJ-jongens en VKAJ-meisjes. Stijlvol deden ze het. Ook al hielden sommi gen er na verloop van tijd pijnlijke voeten aan over. We mogen zeggen dat Wichelen wijze juryleden bezit de beste ploeg, haalde het en klom later op de avond onder het oorverdovend applaus vade onbevooroordeelde aan wezigen en de entoesiaste fans letterlijk en figuurlijk op het al te klein geworden podium van de sfeervolle zaal Capri. De Ritzivrienden met de uitbeelding van een episo de uit Merijntje Gijsens leven, werd nummer twee. En ook daarmee kon iedereen vol mondig instemmen. In de Wichelse fietsklub tijdens de kamavalstoet.(v) "ischien was het om de spanningen voor de verkiezin- l te breken, dat de akteurs van de koninklijke rederij- tekamer De Rosiers op vrijdag 8 en zaterdag 9 maart een ^spannende klucht speelden. Het was met De Voetbal- npioen van Max Reimann en Otto Schwartz dat De Ro ts voor het voetlicht traden. Met De Voetbalkampioen ■teen regie van William De Decker programmeerden De piers andermaal een Belle-Epoque blijspel. De Rosiers al verschillende toneelseizoenen hun to- Hkundige heil en glorie in het humoristische genre zoe- l, kan men zich afvragen of een dergelijke programma- nog verantwoord is. t STARRING? is wel zo dat blijspelen hun humoristische lalordspelingen, komische Biiaties en spirituele bui- jngen erg populair zijn irekt inslaan bij het pu- os|k. Heeft het publiek stuk gezien, dan zal nog half na-glimla- md en opgeruimd de erzaal verlaten. Het pu- heeft aan zo'n avond gehad. Dat is één zaak. dan kan je de vraag Hen: heeft dat kluchtig Istuk sukses gehaald lie van de fijnzinnige iltekst zelf of omwille de knappe, toneelkun- nterpretatie van die it door akteurs en regis- Waarschijnlijk gaan faktoren hand in d en is het door de ie toneeltekst en de ie interpretatie ervan j het toneelstuk entoe- n >t onthaald werd. Nobh- i is de garantie om suk- j1 te halen veel groter als 0'„ toneelvereniging een >e iht speelt, dan als ze e klassiek of eksperi- cl iteel stuk speelt. Slaat ernstig teaterstuk bij f publiek in, dan is dit m fó' door de inzet van de sseur en het akteerta- j van de akteurs. In die Lo is het spelen van ern- p e stukken waardevoller, jn s hiermee niet gezegd jic het spelen van ko- icjChe stukken gemakke- <>e is. Het wordt o.i. wel II lakkelijk als men steeds III lische stukken begint te Ien. Men kan dan tel- ro i dezelfde truukjes en u'!egingen aanwenden, men heeft op de duur zo danig veel ervaring dat men al te goed weet hoe men sukses kan halen door ze kere jokes uit te halen. Op de duur is men niet origi neel meer, verzwakt de kreativiteit van de spelers en dreigt een toneelkundi ge verstarring. Die verstar ring zal veel minder ont staan, als men teaterstuk- ken van verschillende gen res programmeert. In een modern-eksperimenteel stuk zal men andere waar den ontdekken dan in bij voorbeeld een Shakespea re. De akteur kan dan tel kens een totaal nieuw per- sonnage instuderen, de re gisseur wordt dan ook weer kreatief en er ontstaat ver nieuwing. De akteur kan bij het spelen van verschillen de karakters ontdekken hoe ver zijn toneelkundige mo gelijkheden reiken en wie alle Rosiers-stukken gaat bekijken krijgt wat meer va riatie in het toneel program ma. TOCH kNAP Dat wij de keuze van het stuk om vernoemde reden minder gelukkig vonden, belet niet dat De Rosiers een winnende Voetbalkam pioen brachten. Met veel aandacht en veel toneelliefde heeft regisseur William De Decker heel wat uit het stuk weten te halen. De Voetbalkampioen be schrijft de knettergekke sfeer in het huis van fabri kant Tiedemann, bij wie zijn prokuratiehouder Hans Muller inwoont. Muller is de stervoetballer van de plaatselijke voetbalploeg, die de topmatch tegen Ber lijn gaat spelen. Het gezin en de vrienden van Tiede mann zijn bezeten door die topmatch, terwijl Tiede mann zelf het hele geval nogal apatisch ervaart. Er moeten natuurlijk nog wat amoureuze verwikkelingen bijkomen en daarvoor zorgt Muller, die al zes maanden met Tiedemanns dochter vrijt en niet aan de ouwe Tiedemann durft vragen of hij haar trouwen mag. Mul ler probeert intussen alvast bij Elses' moeder Otillie op een goed blaadje te staan en dit doet hij met zo'n overtuiging, dat zowel Else als Tiedemann spinnijdig worden. Als Tiedemann ontdekt hoe lief Muller te gen zijn vrouw doet, zendt hij hem voor een zakenreis naar Hamburg. Dit gebeurt precies enkele uren voordat Muller de fameuze top match moet spelen. Geen nood, de ziekelijke, versle ten Tiedemann verandert in enkele uren in een kernge zonde twenty en ontpopt zich als de nieuwe voetbal kampioen. Twee akteurs bouwden hun nochtans kleine rolletjes uit tot pa reltjesvan akteertalent. Dat waren Celina De Dijn als het sjofele, miezerige da metje Spindelfusz en Paul Sonck als de Joodse make laar Löwenstein. De Dijn en Sonck, twee vaste waarden in de Rosiers-ploeg, ge bruikten vooral een typisch voorgewend en uniek ko misch spraakgebrek, en en kele knappe ticks om de hi lariteit te wekken. Fernand Eeckhout in de hoofdrol als Tiedemann had een zware, maar toch dankbare rol. Hij akteerde erg plankvast en wist de rijke mogelijkheden van zijn rol heel knap aan te wenden. Het werd hoe langer, hoe beter. Remy Hofman als Muller akteerde beter dan Ingrid Fischer in de rol van Else, maar bei den bereikten een te onder strepen resultaat. Tussen volgorde kwamen daarna uit de bus de "Elskludders", de Rally vrienden, Op en Over, de Welweters, "De Zwaan", KSA-Lede en de Caprispaar- ders. Buiten wedstrijd stapten de kleurrijke en hippe majoretjes en de ijverig blazende muzi kanten van de Berlaarse Vriendenbond op. De show die zij brachten mocht er zijn; die was, zoals altijd, prima NIET WERELDSCHOKKEND Wereldschokkende "vernieu wingen" staken in de Wichel se kalvalkade niet twee groepen zochten en vonden inspiratie in de oliekrisis en "Op en Over" fietste van 1950 naar 1974. Die klub heeft er dus bijna een kwart eeuw opzitten. Het wordt dus uitkijken naar het zilveren feest van volgend jaar. leper 1300, de "Dienst 900" uit Madrid en de kaarters waren uiteenlopende thema's die ook als dusdanig door de "realisatoren" werden bena derd. Hoe ook al is het in de ogen van sommigen "slechts" een karnavalstoet, de inspannin gen die de verschillende groe pen zich getroost hebben om er een degelijk kijkstuk en een vrolijke boel van te maken, kan men niet schou derophalend naast zich leg gen. Ze getuigen van zin voor humor en er steekt ook nog wat kreatiefs in. Dat het gemeentebestuur eensgezind achter het initiatief staat en stond, en er daadwerkelijke steun aan verleende, kan ons slechts verheugen. Wat begon als een schuchter probeersel, een stoetje van het zevende knoopsgat, is stilaan uitge groeid tot een échte karnaval. MVH deze kernakteurs dwarrel den verdienstelijke mensen als Godelieve Vervaet (Otti- lie), Maurits De Letter (masseur Knorke), Michel Vandamme (dokter Fröh- lich), Arlette Hofman (hed- wig Fröhlich) en Rosa De Boom (Edith Fröhlich). Denise Van Geel deed het erg goed als de vlotte, volkse dienstmeid Minna. Een aantal stunts die deze akteurs uithaalden, kwa men eerder clicheematig over. Een clichee was bij voorbeeld dat men de voet bal enkele keren de zaal in gooide. Toch werd het een erg amuzant blijspel met een zeer verzorgd dekor, waarvoor Pierre Verkeyn en Roger Vanden Brande ver antwoordelijk waren. Dis count De Vreese leverde hiervoor de stijlvolle meu belen. Renaat De Smedt grimmeerde en akteur Mau rits De Letter stond ook in voor klank en belichting. PAUL VAN DEN EEDE VKAJ en KAJ behaalden de 1ste prijs in de Wichelse karnavalstoet.(v) BEZOEK VAN dE HEER CARON, VICE-VOORZITTER VAN DE NV UNILEVER Op dinsdag, 12 maart II., werd door de Heer A.W.J. CA RON, Vice-Voorzitter van het wereldkoncern, UNILEVER, te Baasrode, in het UNION-kompleks, een nieuwe proef fabriek ingehuldigd. Zoals algemeen bekend is de UNION-fabriek veruit de grootste in het Dender- mondse, met op het ogen blik meer dan 1.000 werk- nemenden. Dit imposante bedrijf, zo betekenisvol voor de streekekonomie, werd in de loop van de laatste jaren, volledig om gebouwd van olie-aktivitei- ten tot één van de grootste zuivelindustries in België, en zelfs in Europa. Inder daad, vandaag wordt er in Beneluxverband ijs- room geproduceerd onder de merknaam OLA en dit met toenemend sukses. De MILKANA-produktie, be staande uit gesmolten kaas heeft eveneens haar toon aangevende plaats gevon den op de nationale markt en het is op efficiënte wijze bewezen dat deze waaier van MILKANA-produkten, door hun hoge kwaliteit, uitermate gunstig gekwo- teerd staan en gewaardeerd worden op de zeer kritisch ingestelde Belgische markt. De CALVE-produk- ten (instant-pudding des sert) verwierven insgelijks op de Belgische markt een steeds maar stijgende bij val. Onlangs kende de fabriek in Baasrode aan de Schelde een immense rekonversie door het definitief toetre den in de zuivelwereld, on der de merknaam JACKY voor België en JOLLY voor Nederland. In 1970 werd dit op een weloverwogen wijze gekon- krétizeerd door grote inves teringen in allerhande mo derne technieken en allerlei kostbare apparatuur, die toelaten vandaag-de-dag op de markt te zijn met een zeer uitgebreide gamma van welbekende als gegeer de yoghurts, verse kazen, diverse desserts en geste- reliseerde en gepasteuri seerde room. Dit alles werd in circa 3 jaar gerealiseerd en de fabriek te Baasrode is niet alleen de grootste in België (in dit genre produkten), maar is zonder twijfel de toonaan- gevendste en meteen onbe twistbaar één van de mo dernste van Europa. Gezien de toenemende be langstelling van Unilever in de zuivel produkten, die nu al vertegenwoordigd zijn in de meeste landen van het Europees Continent, werd de beslissing genomen in Baasrode zelf een proeffa briek op te richten die zou toelaten allerlei nieuwe produkten uit te testen op fabrieksschaal. Dè eerste faze van deze realisatie is pas tot haar einde gekomen en zal het nu mogelijk ma ken meerdere nieuwe pro dukten uit te proberen voor de verschillende landen, over gans Europa. De NV UNION te Baasrode, ressorterend onder het ge reputeerde wereldconcern UNILEVER, beschikt nu wel degelijk, na de plech tige inhuldiging van een nieuwe proeffabriek door de h. CARON, over espan- sieve troeven, wat meteen een garantie is voor de ge plande evolutie en meteen een veilige wissel op de toekomst voor werkgevers als de ettelijke werknemen- den. S WEER INTERNATIONALE LAUWEREN VOOR AK- KORDEON-SCHOOL UIT BUGGENHOUT Wij weten echt ook wel dat men nogal lichtvaardig om springt rnet het toekennen van allerlei titels voor akkor- deonvirtuozen Titels die bij gevolg vrij sterk aan waarde verliezen. De kompetitie die jaarlijks te Spa ingericht wordt geniet echter toch nog steeds vrij algemene waarde ring. Het internationale deel nemersveld zal daar zeker niet vreemd aan zijn. Vooral uit Italië, dat traditioneel 's we relds beste akkordeonisten bezit komt er telkens een sterke afvaardiging. Ook te Buggenhout bestaat een ak- kordeonschool die jaarlijks te Spa tussen de deelnemers is. De school draagt de naam Bule omdat het in feite over een school gaat met een afdeling in Buggenhout en een afdeling te Londerzeel. Reeds tijdens de voorgaande jaren waren de resultaten van akkordeonschool Bule te Spa erg mooi geweest. Muziek leraar Jules Van Hoeck die aan het hoofd van Bule staat vertelde ons over deze kom petitie. "Het gaat hier heel wat ernstiger dan op de meeste andere pseudo-kam- pioenschappen. Te Spa be staat de jury uit direkteurs of leraars aan internationale konservatoria. In deze jury zitten geen verkopers van akkordeons en evenmin men sen die op één of andere manier de invloed van de merken ondergaan. Hun oor deel is dan ook op de zuivere muzikale kriteria gevestigd." Bule trok naar Spa op 3 maart laatstleden met 10 kandidaten die ingeschreven waren in de elf verschillende reeksen. Twee uitstekende leerlingen dienden verstek te laten gaan wegens ziekte, namelijk Jos Moortgat en Lea Impens. Naar gelang de wedstrijd vorderde bleek inderdaad dat het peil dit jaar weer erg hoog stond. Toch speelde Bule het weer klaar acht titels in de wacht te slepen. De laureaten waren Dirk Robijns, L. Van Der Vreken, L. Van Kerck- hoven, M. Daelemans, L. Robijns, C. Van Eeckhoudt, A. Van Gucht en A.M. De Pauw. Het sukses zou nog groter worden toen de Heer Van Hoeck ze zelf de titel in de wacht sleepte bij de leraars. Mare

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 5