iRUERU DOOR OF VOOR DE KONST De V oorpost - 15-3-74 - 7 -ver de galerijhouders en hun stal, de kunstenaars en hun werk, het jbliek en de koopkracht wordt heden ten dage veel gepalaberd. Wij elden ons de vraag: «Houdt de galerij de kunstenaar in leven of aat het anders om?» Je zou zo gaan denken dat galerijen een ardige duit verdienen, ze schieten als paddestoelen uit de grond, 1 et weinig echter verdwijnen weer even vlug. Zijn de galerijhouders j echt die big-bosses voor wie de kunst bijzaak is en winstbejag - oofdzaak? Moet anderzijds «kunstenaar» zo nodig «armoezaaier» tekenen die als hij wil verdienen eerst de zak van een ander moet jllen. -lij trokken er op uit om in de eerste plaats de visie van diverse - alerijhouders uit de Denderstreek te kennen en konden konklude- n dat wat de betrekkingen galerijhouder-kunstenaar ook mogen jn, zij mekaar gewoon nodig hebben, bewijs: het feit dat in elke jlerij steeds weer tentoongesteld wordt, dat sommigen een wacht- st tellen die tot in januari 1975 volzet is. r wordt dus wel degelijk kunst gemaakt, kunst getoond, en kunst ;kocht in de Denderstreek. Er bestaan zeker galerijen voor wie het jmmerciële de eerste rang bekleedt en die woekeren met prijzen, lie anderen, de gematigden kunnen we ze noemen, zien de galerij iet in de eerste plaats als verdienste, eerder als een overgebleven iiimte die in het kader van hun belangstelling of doel de kunst te omoveren, als kunstruimte voor het publiek kan dienst doen. IPOSTELKEN n deze tentoonstellings- nte, bestaande uit ont- i gsthall, trapzaal, sekre- Rjiaat en vergaderzaal, die >l uitmaakt van het ont moetingscentrum van de turele werkgroep 't r ostelken, Aalst-Mijlbeek djgt elke kunstenaar de g is om te eksposeren. t or de verantwoordelijken no rdt slechts één eis ge- 'ld: het werk mag niet 13 lokkend zijn en mag Afen voorstelling geven van t we zouden noemen «in Ijd met de goede zeden», principe moet de kun- inaar akademisch ge hooid zijn, maar goede lodidakten worden er k aanvaard. Zelf gaat de rkgroep niet op zoek ir belangstellenden, om lo' i plaatsen te sieren. Het 1 at de kunstenaar vrij te 1S1 tien als hij wil. >o£e galerij heeft geen en- fd kommercieel doel. De d' langstellende betaalt jr, wat met elektriciteit, en Jkengerei voor receptie, dr Jr en licht op een netto fi is van 3.000 fr. komt, lt€ arin ook inbegrepen le irgedrukte affiches en v€ nodigingen en de nodige k< ïliciteit via pers en ra- ïra kunnen zowat vijftig rken tentoongesteld gjj rden, waarvan de kun- k I naar vrijelijk de verkoop- ei arde bepaalt, verdienste in hem uiteraard volledig n0i goede komt. 1 deze wijze werkt een ne prij natuurlijk deficitair. uplukkig heeft het Apostel- nog meer pijlen op zijn 1 ardeel voor de eksposan- io i is wel het feit dat deze erij vooral door de door- de ie mens druk bezocht ie rdt, personen die naar tar vergaderzaal, naar het ran Imoetingscentrum ko- "jjj n, gaan zeker niet onver- *a illlig voorbij de kunst- rken. 't I enige nadeel aan deze erij verbonden is juist :d< vergaderzaal, die wan- ïr bezet, ook ontoegan- ijk is voor de kunstlief hebber. Verder is de ver lichting niet van die aard dat zij het kunstwerk vol ledig tot zijn recht laat ko men. Daar komt echter ver betering in. CAPRI Het gaat hier om een ruim te, ingericht en aangepast, die uiteraard de koper of belangstellende op een zeer voordelige manier laat genieten. Capri is een mini- galerij in de Aalsterse Mo lenstraat, gekoppeld aan een soort kunst-boetiek, waar antikiteiten, snuiste rijen en ameublementen verkocht wordt. Het tentoongestelde kunst voorwerp wordt er in een huiselijke sfeer gebracht wat door zijn warm geheel het publiek ook meer aan spreekt. De keuze van Mevr. Van Den Berghe, galerijhoud ster en van haar echtgenoot Marcel, die zich al sedert ettelijke jaren intensief in teresseert aan schilders en galerijen (je kunt niets op noemen of hij weet een he leboel pittige details en anekdoten) is wel bepaald, ze proberen het aparte, het niet gewone te kombineren met landelijk antiek. Bij het binnentreden in Capri stap je onmiddellijk in een sfeervolle ruimte die blijk geeft van de persoonlijk heid die in zoveel galerijen zoek is. Marcel Van Den Berghe is er zich bewust van dat jon ge kunstenaars nood heb ben aan decente eksposi- tie-gelegenheid. Hij geeft dan ook de voorkeur aan jonge kunstenaars met een sterke persoonlijkheid. De tentoonstellingen zijn er in aantal beperkt. De ruim te wordt volledig gratis ter beschikking gesteld. Van elk werk dat de kunstenaar verkoopt wordt echter 20 afgerekend, prijs die hoog, middelmatig of uiterst wei nig kan zijn. In dit percen tage is de verantwoordelijk heid, brand- en diefstalver zekering en publiciteit In begrepen. Er zijn nooit ver nissages. Onze woordvoer der is er een erge tegen stander van. Ze geven de kunstenaar een belachelijk gevoel, de keuze van de in leider wordt een prestige- zaak, en er wordt veel meer in het glas gekeken dan naar het werk. Dat de galerijhouder baat heeft bij zo'n tentoonstel ling ligt voor de hand. Het publiek maakt kennis met het antikwariaat zonder een kommercieel doel of aan koop voor ogen te houden. De geheime wens van Van Den Berghe is een curiosi- ty-shop te verwezenlijken. Van Den Berghe is geen so ciaal promotor, maar door zijn systeem wordt hij het. Als zijn opzet mislukt zal hij kitch verkopen aan de kourante prijzen. Wij zien deze nieuwe vorm van eks poseren niet zo gauw mis lukken. Dit systeem trekt vooral de jonge kunste naars aan. Onlangs konden we er nog de keramieken van Walter De Rijck bewonderen, een jonge veelbelovende kun stenaar uit Denderleeuw, die momenteel leerling van de grote Vic Gentils is. PIETER COECKE Aan galerijen worden de meest uiteenlopende na men gegeven. Meestal vin den we echter namen van beroemde kunstenaars uit vroegere tijden. Pieter Coecke, bijgenaamd van Aelst, was een Vlaams schilder, beeldhouwer en schrijver uit begin van 16de eeuw (1502-1550). Deze galerij in de Molen straat te Aalst werd ge opend in 1969 en ter deze gelegenheid werd een kunstmap omtrent deze historische figuur op 250 eksemplaren uitgegeven door de stichters. Frans Van Holsbeeck, een kunstkenner en kunstmin nen «We trachten goede hedendaagse kunst te bren gen, het publiek kennis te laten maken met de strek kingen in Belgié.» Natuur lijk rijst onmiddellijk de vraag wat is kunst, kunst? «Het moet aan ver schillende normen voldoen, het moet een realisatie zijn van een idee, gebracht in kleur, gegoten in een vorm met een technisch vaardige hand», aldus Van Hols beeck. Kunst kan met zoveel defi nities omschreven worden. Frans Van Holsbeeck heeft alvast feeling voor wat goed genoemd mag worden en spoort de kijker aan de moed op te brengen om moderne kunst te bekijken. Een vergelijking kan hier gemaakt worden met klas sieke muziek. Vragen als wat stelt dat voor, zijn voorbijgestreefd. De gale rijhouder wil ons doen ge loven dat men niet naar een galerij moet komen omwille van de kunst. Net als wij is hij ervan overtuigd dat vele stadsgenoten nog altijd met een zekere drempel vrees de galerij liever pas- seren. Een ekspositie kan zeer duur zijn. Van Holsbeeck moet er niet van leven maar deficitair werken kan ook niet. Als men dan bedenkt dat de Kopernic Kosmos ekspositie hem 56.000 fr. kostte, vervoer van werk, verzekeringen, vernissage, drukwerk, verwondert het ons ook niet dat er maar weinig tentoonstellingen zijn in galerij Pieter Coe cke. Risiko's wenst Van Holsbeeck niet te nemen. Wie zijn werkelijk goede Belgische kunstenaars? Het is moeilijk te beant woorden. (Wij kennen er vele!) Ook zijn er veel kun stenaars die niet wensen in groepsverband te ekspose ren, misschien een laak baar feit, nu ja, het is zo. Van Holsbeeck is tegen het systeem van je muren te verhuren aan wie het wil. Wie in galerij Pieter Coecke komt, heeft toch alvast iets te betekenen. Zijn kliënteel wenst dat zo. Hoe ziet hij de relatie kun stenaar-galerijhouder nu? De kunstenaars komen ten toonstellen. Vermits de ko per zich bewust is van het feit dat de galerijhouder een zeker percentage van de verkoopwaarde van het werk opstrijkt, probeert hij het werk privé te bemach tigen. Het zou natuurlijk gek zijn als een koper uit eigen beweging de gale rijen in leven zou gaan houden. Daarom verkiezen veel galerijhouders buiten landse kunstenaars te to nen. Vele mensen denken nu wel dat er woekerwinsten geboekt worden, dat is he lemaal niet zo, aldus Van Holsbeeck. Verder probeert hij de kunstliefhebber er ook op te wijzen dat kopen uit snobisme een belache lijke zaak is. De kunstmarkt wordt na tuurlijk beïnvloed door die modezucht. Het is hartver sterkend te zien dat toch niet alles tegen waanzinni ge prijzen wordt verkocht. Gelukkig blijven nog prach tige kunstwerken te verove ren voor hen die aan hun verzameling bouwen met hart en ziel en niet met hun checkboek. Het is belangrijker te weten waar men van houdt dan te weten hoeveel een stuk waard is in geld. Beter een goeie grafiek dan een slechte schilderij is de leu ze van Frans Van Hols beeck. ELIAS te WIEZE Deze gerestaureerde heren hoeve is als galerij ge opend in 1971. Op onze vraag «Wat was uw bedoeling bij het op richten van deze galerij?» kwam heel eerlijk het ant woord «Kost verdienen!». De Heer Elias is ook kunst handelaar. Hij is gespecia liseerd in de primitieve Afrikaanse kunst. De galerijhouder is eerder gesloten zodat ons gesprek niet gemakkelijk verliep. Voorwaarden die gesteld worden om te kunnen eks poseren kwamen we niet te weten. Wel is het zo dat Elias zeer weinig ingaat op aanvragen van kunstenaars, hij gaat er zelf op af en als enige norm om te kunnen tentoonstellen geldt: kwa liteit. In de tentoonstel lingsruimte hangen ver schillende werken in per manentie. PALET DENDERMONDE De 42-jarige Wilfried De Wever is de eigenaar van deze galerij. Zijn winkel, een gespecia liseerde zaak in teken- en verfmateriaal ziet hij als hoofdzaak. Toevallig was er een plaats (een mooi inge richte) vrij en hij besloot daar aan alle kunstenaars die het wensten de gele genheid te geven hun wer ken te tonen. Tuur De Rijbel opende in 1972. Volgens De Wever is de galerij een stimulans voor de zaak. Bommen geld verdienen op de schouders van de kunstenaars zit er niet in. Met 5.000 fr. huur prijs kosten van druk werk en vernissage heeft hij ruim genoeg. Percenta ges op de verkoop komen er niet aan te pas. Elk schilderij wordt echter in gelijst door de galerijhou der. Wordt het tableau ver kocht dan vordert hij de prijs van de lijst. Van on verkocht werk neemt hij de kaders gewoon terug zon der enige vergoeding te ei sen. Dit is natuurlijk een enige kans voor minder be- goede kunstenaars, zij hoe ven geen dood kapitaal te investeren. Met dit systeem wenst De Wever verder te gaan, enkel wanneer elektriciteitskos- ten verhogen moet de huur prijs mee de hoogte in. Een kunstenaar ontvangt daar een geschreven kontrakt waarin ook onderstreept is dat het werk op eigen kos ten dient verzekerd te wor den. Dat de kunstschilders in massa tot hem komen en zich in galerij Palet dikwijls lanceren bewijst het feit dat er reeds een wachtlijst tot in februari '75 bestaat. Stillevens en landschappen zijn hier aan de orde van de dag. We zagen toch graag dat deze galerij ook eens trachtte moderne meesters warm te maken of is het zo dat eens een galerij steeds dezelfde kunstrichting toont er een zekere stempel op gedrukt krijgt, die an- dersgerichten wat weigerig maakt? VALERIUS DE SAEDELEER Geert De Neve, beschouwt zijn galerij als een kunst handel, waarin hij als tus senpersoon fungeert. Een voorkeur voor een bepaalde strekking heeft hij niet, wanneer je in een bepaald -isme werkt, sluit je auto matisch een gedeelte van het publiek uit. Uiteraard wenst hij enkel kunst van zeer goede kwaliteit te to nen. Als grondbeginsel voor zijn keuze neemt hij het akademisch verant woorde werk. Daarvoor is een degelijke scholing on ontbeerlijk, alhoewel auto- didakten het er ook heel goed vanaf brengen. Jonge kunstenaars krijgen hier een kans als ze een vaste richting gekozen hebben. De Neve gaat zelf de arties ten opzoeken en maakt dus zelf een selektie. Het moe ten niet noodzakelijk grote namen zijn. Volgend seizoen komen er een paar grote tentoonstel lingen, op de benedenver dieping jonge kunstenaars, op de bovenverdieping een permanente ekspositie van gevestigde namen. Als voorwaarde stelt de ga lerijhouder een tussen komst in de kosten die zo wat 15.000 fr. bedraagt of meer naargelang de wen sen van de kunstenaar zelf, vernissage, drukwerk, ver zekering e.a. Het kan wel hoog oplopen wanneer een kunstenaar een katalogus van zijn werk wenst. Verder komt er een kommissieloon van 30 bij op de ver koop. De Neve is geen kunsthandelaar in de echte zin van het woord. Hij koopt niet massaal het werk van één bepaalde kun stenaar, het risiko is te groot en wordt het een flop dan is hij zijn centen ook kwijt. Hoewel veel plastische kunstenaars een grote bek opzetten tegen dit systeem van opkopen en verkopen aan verzamelaars, gaan hun prijzen toch steeds de hoogte in. Alleen mensen die een deel van hun kapi taal investeren in kunst en met de winst nieuwe kunst kopen, zijn in staat om, de dikwijls hoge gevraagde prijzen te betalen. De Heer De Neve heeft met alle eksposanten een dui delijk schriftelijk kontrakt, wat met zich meebrengt dat de kunstenaar op de voor opgestelde datum met zijn werk klaar dient te zijn. Hij streeft er verder naar een soepele overeenkomst met de kunstenaar te beko men om feiten als het pri- véverkoop van werk te ver mijden. Verder wenst De Neve een betere samenwer king tussen de galerijen onderling. Het publiek be staat hier voor 75 uit Brabantse belangstellen den, slechts sporadisch komt het Aalsters publiek. Galerij Valerius de Saede- leer geeft een tijdschrift uit, dit om betere informa tie te bezorgen aan de klan ten, gezien er weinig initia tief wordt genomen door openbare besturen ten gun ste van privé-ondernemin- gen. GEEN KOORDINATIE Dat er weinig overleg en koördinatie bestaat tussen de galerijhouders in de Denderstreek of in gelijk welke andere streek van ons land hebben we kun nen konstateren. In de stad Aalst gebeurt het dat alle vernissages op één en de zelfde dag plaats vinden, wat voor de kunstliefhebber ondoenlijk is. Van een spreiding is ook geen spra ke. In een bepaalde periode wordt overal tentoonge steld om dan later weer alles tegelijk leeg te laten staan. Wat nu het standpunt van de kunstenaar betreft, daar kunnen we heel kort over uitweiden, diegene die ten toonstelt is uiteraard ak koord met de voorwaarden, hoe onredelijk die ook mo gen zijn. Keuze is er ge noeg, van de schappelijk- ste galerij tot de peperdure. Vele kunstenaars zijn ech ter helemaal niet opgeto gen met het galerijensys teem, liever zagen zij alles symplistischer. Gewoon een ruimte, ergens in of rond de stad waar zij hun werk kunnen tonen. Mis schien zal in het eens vol tooide kultureel centrum die droom van velen waar gemaakt worden. ROEL VAN DE PLAS EREMBODEGEM VERTEGENWOORDIGD IN PROVIN CIERAAD Met mej. Anna Bourlon (CVP) in de provincieraad komt een einde aan de jarenlange niet vertegenwoordiging van Erembodegem in de provincieraad. Erembodegem krijgt als opvolger van bestendig afgevaardigde Van Pottelberghe destijds, een vrouw die bij de verkiezingen bijzonder goede resultaten boekte. Met niet minder dan 1108 voorkeur stemmen behaalde zij niet alleen een provinciale zetel doch verdriedubbelde het aantal stemmen die bij de jongste gemeenteraadsverkiezing behaald werden, (jv) "WHAT'S UP, DOC" in K.F.L.-REEKS Donderdag 21 maart om 10 uur in de filmzaal van het St.-Jozefskollege, vertoning van "What's up, Doc". Deze film is een gewilde, gezochte, bewonderende, liefhebbende "hommage" aan de Amerikaanse "screwball comedy" van de jaren dertig. Het was er Bogdanovich zeker niet om te doen te plagiëren maar veeleer om bepaalde herinneringen aan, situaties uit de sfeer en een aantal dialogen van die films in onze tijd te situeren, hen een soort verjongingskuur te doen ondergaan en hen in te schakelen in een moderne, dus wrangere vorm van komedie. Want "What's up, Doc is een komedie, een knettergekke nog wel, zonder kop noch staart, eentje waar je na tien minuten de draad van kwijt bent. De onontwarbare geschiedenis van de vier identieke koffertjes die aan de lopende band van eigenaar worden verwisseld is dan ook bijzaak een onhandige, verstrooide en wat wereldvreemde musikoloog die opgescheept zit met een bazige, snuffige verloofde; en een levenslustige, chaos stichtende malle meid die op eerstgenoemde smoorverliefd wordt. Verder zijn er nog een heel stelletje boeven, spionnen, kunstenaars, ouwe matro nes, krankzinnige rechters en ijskalme obers. Het geheel is een aaneenschakeling van razende misverstanden en gekke toestanden, met als hoogte- en eindpunt de Grote Achtervolging. Al de slapstick-elementen en intrige-onder- delen zijn door de ploeg van Bogdanovich gepikt uit het traditioneel materiaal, maar werden op een originele manier verfilmd. Cliché tot en met. Maar meteen cinema tot en met.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 7