HET FASCINEREND RIJK VAN GUY LECLERCQ ROGGEMANPROJEKT: (VAT BATEN KAARS EN BRIL ALS DE UIL fjlET ZIENEN WIL Dok Moerzeekse middenstand gekant tegen Ie Roggemanplannen De Voorpost - 15-3-74- 9 et Roggemanprojekt van het Moerzeekse gemeentebe- uur was reeds aanleiding tot heel wat herrie. De debat- rond die enkele weken geleden werd ingericht bracht einig klaarheid in de zaak, tenzij dat het gemeentebe- uur er nu zo stilaan moet van overtuigd zijn dat nage- ieg de ganse gemeenschap zich tegen de voorgenomen annen gekant heeft. e diskussie gaat vooral over vraag of de Roggemanpol- :r een funktie van aktieve of issieve rekreatie moet krijgen, et gemeentebestuur, dat in >70 een Vereniging voor k reemdelingenverkeer heeft 1 gericht, is van mening dat de J Dggeman als aktieve rekrea- t-; zone moet worden uitge- S >uwd. Er werd ondertussen eds een V.Z.W. Vissersdorp t die deze plannen zou oeten konkretiseren. Deze annen bestaan er ondermeer dat er in de Roggeman een staurant zou worden opge- ht en men tevens een zeven- jtal weekendhuisjes in deze j ilder zou inplanten. Het is al tegen dit laatste dat heel it verzet is gerezen, u eerste reaktie kwam van- je de landbouwers die een vruchtbaar stuk grond igen verloren gaan. Ook de (ngeren lieten zich niet onbe- jigd en veroordeelden met lem het projekt, zo werd zelfs tn Aktiekomitee voor Behoud de Roggeman opgericht, lies laat echter voorzien dat :t hierbij niet zal blijven. Ook idere groepen van de bevol- i ng. zoals de middenstand, jn in grote mate gekant tegen ;eiplannen van het gemeente- aa stuur. Dit ondanks het feit it de Vereniging voor Vreem- :lingenverkeer (VVV) en het vZW-Vissersdorp steeds heb- :n verklaard dat de midden- Dit alles heeft voor gevolg gehad dat heel ons gemeen schapsleven uit elkaar werd gerukt. Vandaar dat vele men sen gaan hunkeren naar het onder kommentaar and bij dit plan baat zou :bben. :i 'ij laten nu de heer Roger lsl st, bestuurslid van de mid- tnstand van Moerzeke aan tS( !t woord le, )m diverse redenen kunnen m ij niet akkoord gaan met de iploitatie van de Roggeman »n s aktieve rekreatiezone. e exploitatie van de Rogge- |rJ an betekent een verarming X)r de gemeenschap. Het atuurschoon zou door de wropgestelde plannen in be- d ngrijke mate worden ge- n haad, terwijl aan fauna en ke ora een onhestelbare vernie tig zou worden aangebracht. K ovendien is de Roggemanpol- ob er een typisch landbouwge- ied met zeer vruchtbare rond, die voor de weinige indbouwers die de gemeente Dg telt zeker niet verloren mag lan. Hier kan ook nog aan «gevoegd worden dat geen ikele bevolkingsklasse (ook de iddenstand niet) baat zou ebben bij de uitvoering van uv st projekt. wij, en dat is dan ook de middenstand, zijn dan ook van mening dat de Roggeman als passieve rekreatiezone, met ge legenheid tot vissen en wande len, voor onze middenstand, op termijn gezien, heel wat meer voordeel zou bijbrengen dan het exploiteren van een na maak Disneyland. Binnen de tien of vijftien jaar zal men immers snakken om een stukje ongerepte natuur dat de mens had vergeten te verwoesten. Autowrakken en afgedankte bergruimte. oude dorps- of stadspatroon waar wonen, werken, wandelen en ontspanning nog één geheel zijn gebleven. Nu groeit weer de behoefte naar leefbare ste den en dorpen met verkeers vrije winkelstraten en gezellige pleintjes, waar men kan kuie ren langs de boetiekjes en we met een vriend of buurman gezellig een pint kunnen pak ken. Kortom, iets waar op nieuw aan gemeenschapsbouw en kreatieve vrijetijdsbesteding kan worden gedaan. Deze filosofie houdt ook in dat wij niet kunnen aanvaarden dat grote distributiemastodonten in het wilde weg worden ingeplant in één of andere nijverheids- of landbouwzone. De plaats van de distributie is in het centrum van de gemeente, waardoor dit een andere funk tie krijgt en terug tot leven kan komen. autobussen doen dienst als ROGGEMAN GEEN ALLEENSTAAND FEIT Wat ons echter nog meer verontrust is de algemene poli tiek van verwoesting en ver knoeiing van ons landschap die momenteel wordt gevoerd. Waar men een tiental jaren geleden voor een prachtige landbouwpolder met uitge strekte bossen stond, kunnen, en moeten wij zelfs, nu wande len over dure betonbanen tus sen hoge prikkeldraadversper ringen met de opschriften «Verboden toegang Privaat». Waar wij vroeger de ongerepte natuur konden bewonderen, kunnen wij nu kijken naar de meest afschuwelijke weekend huisjes omringd door kleine vijvertjes met plastieken zwa nen, karrewielen, tuinkabou ters en afgedankte kruiwagens op kunstmatige grasperken, terwijl de televisieantennes, on danks het ontbreken van elek triciteit, overal oprijzen en een soort statussymbool schijnen te zijn. Worden de bomen soms door deze antennes vervangen? Blijkbaar is dit alles nog niet genoeg, want wanneer wij in het eens zo rustige veld nu over de betonbanen gaan wandelen, dan moeten wij om de vijf minuten opzij lopen voor een voorbijrazende auto of een lawaaierige motorfiets, terwijl in de lucht een aantal minia tuurvliegtuigjes voor de nodige decibels proberen te zorgen, teneinde onze trommelvliezen ook nog iets te gunnen. Rustig wandelen is het zeker niet in het zo verknoeid landschap dat tot nog toe niemand, buiten enkele landeigenaars en speku- HDDENSTAND NIET iEDIEND MET PLANNEN te middenstand, en dan vooral :ak t-distributiesektor, heeft de ,tis «tste jaren heel wat harde toppen moeten inkasseren. De ,)p eranderde levenswijze, aan de xl cvolking opgedrongen door de rb) elvaartsmaatschappij. heeft nis mmers ook zijn weerslag ge- ad op de distributie. Men is leven in vakjes gaan in idclcn. Ze hebben ons in gei Donwijken en flatgebouwen ,tr ndergebracht van waaruit wij aar het kantoorgebouw of het ie ijverheidspark pendelen. Voor Ize aankopen worden wij naar istributiekomplexen verwezen voor ontspanning begeven n' >j ons naar rekreatiegebieden. Het bordje «Privaat - Verboden toegang» is hier wel overbodig. Wanneer wij deze ideeën op nationaal vlak gaan verdedi gen. dan kunnen wij evenmin aanvaarden dat men een res taurant of één of andere ontspanningsgelegenheid zou gaan optrekken in de Rogge man, die wel een eindje van het centrum van Moerzeke weg ligt. Anderzijds zou het ons ook sterk verwonderen dat de even tuele vakantiegangers hun in kopen te Moerzeke zouden gaan doen. De weekend-verblij ven in het Grootbroek brengen bijvoorbeeld voor dfe midden stand in Moerzeke heel Weinig op. lanten enig nut heeft opgele verd. Te Kastel, een gehucht van Moerzeke. zijn «De Wal» en «Het Zwijn» godzijdank nog intakt gebleven. Evenwel moe ten wij vaststellen dat de roofbouw ook hier begint te woekeren. Het is hoog tijd dat hiertegen wordt opgetreden. We kunnen wel appreciëren dat de gemeentelijke overheid en het V.V.V. inspanningen doen om onze van oudsher prachtige dijken toegankelijker te maken door het aanleggen van wandelpaden. Wanneer dit echter moet gebeuren ten koste van het natuurschoon en de prachtige notelaars, dan kun nen wij ons daar niet meer mee* akkoord verklaren. Anderzijds verontrust ons de voor de deur staande ruilver kaveling. Weliswaar is deze beperkt gebleven tot enkele polders, doch niettemin zal deze rationalisatie van de land bouw zijn sporen op het na tuurschoon nalaten. Wanneer wij ons al deze beden kingen maken, dan doen wij dit vooral uit het oogpunt van een zoeken naar meer welzijn voor de bevolking. Al te zeer heeft men in het verleden gestreefd naar een maximumwelvaart, terwijl men hierbij het welzijn van de bevolking over het hoofd zag. Gelukkig overstemt de wel- zijnsbeweging de laatste jaren de vraag naar meer ekonomi- sche welvaart, wat vooral tot uiting komt in de strijd voor de milieubescherming. Ook de jeugd is zich bewust van het probleem, het Aktiekomitee voor het Behoud van de Rog geman, is hiervan een sprekend bewijs. De strijd voor het milieubehoud is niet alleen een zaak van de jeugd, want in 1984 moeten ook wij nog leven. Het is dus hoog tijd dat de volwassen organisaties ook uit de schulp komen en met vereende krachten gaan ijveren voor een beter leefmilieu. JD Levendig van kompositie, mooi van kleur, vitaal van struk- tuur en ritme, het zijn getuigen van de onuitputtelijke ver beelding van de echte kunstenaar die Guy Leclercq is. Hij werd geboren te Nederbrakel 22 december 1940, kende diverse woonplaatsen en is momenteel te Oudegem ge vestigd met vrouw Thérèse en driejarige spring-in-'t-veid Izabelle. apostelen) met Burssens, D'Ha- vé. Vinche en Roobjee. Guy Leclercq is ook de ontwer per van heel wat affiches en zeefdrukken, deze laatste werkt hij volgens fotografische weg uit. Een screen in 19 zachte kleuren is te bewonderen in de galerij Pieter Coecke. Tekeningen met kleurpotlood maken ook deel uit van het oeuvre van Leclercq. Ze tonen dezelfde moeilijk definieerbare wereld als de schilderijen. Dat Leclercq als voorkeurschil der Paul Klee ziet, bewijst zijn vroeger werk, dat er heel dicht bij staat. Een grote bewonde ring heeft hij ook voor G. dè Chirico, en droeg deze meester een werk op «Hulde aan G. de Chirico». Voor Guy is een schilderij in de eerste plaats een kommunika- tiemiddel. De inhoud is bij hem hoofdzaak. Hij hekelt graag de manier van denken van de bourgeoisie, niet de manier van leven. Leclercq streeft ernaar nog meer naar de artificiële wereld over te gaan. Die wereld waarin hij zich beweegt ligt hem uitstekend. Wanneer hij in herhaling zou dreigen te vallen, zo zegt hij zelf, dan zal hij totaal opnieuw beginnen. Kan ook, Leclercq heeft meer dan één pijl op zijn boog In 1967 ontpopte hij zich als filmakteur. Hij speelde mee in de film (ORTF) van Jean Ray «Les Gardiens». «Het was ple zant, ik leerde een ander milieu kennen, en 't was ten slotte een mooie bijverdienste,» aldus Le clercq. Hij lacht nu nog met de titel in een tijdschrift «Vlaamse kunstschilder wordt filmak teur Leclercq is voorstander van de ateliergeest. Akademie ziei hij enkel om zich de nodige technieken meester te maken. Tenslotte vindt hij dat de bevolking zich vrijer zou moe ten bewegen in de musea en als voorbeeld haalt hij het Stede lijk Museum van Amsterdam aan. De leraars en leerlingen werken er vrij, gaan waar ze willen, betasten wat ze willen. Hier staan echter nog steeds die ergerlijke bordjes «Verbo den aan te raken». Momenteel stelt Leclercq ten toon in galerij «Le temps présent» te Brussel. Hopelijk maken we te Aalst heel vlug nader kennis met die vreemde, verwarrende maar steeds boeiende wereld van Guy Leclercq. ROEL VAN DE PLAS Reeds jong trok die kunstwe reld hem aan. Hij kreeg op 11-jarige leeftijd privaatles van De Meulemeester. Vooral auarellen en gouachen kwamen tot stand. Na het middelbaar onderwijs trekt hij naar het Sint-Lukasinstituut te Gent, waar hij de afdeling plastische kunsten volgt en ervaart dat dit soort onderwijs een remmende invloed op de ontplooiing van zijn talent inhoudt. Verdere studies aan de Akademie voor Schone Kunsten te Antwerpen waar hem grafiek door René De Coninck en schilderkunst door Antoon Marstboom bijge bracht wordt, zijn dan ook een ware opluchting. Guy heeft het kunstschilder zijn als beroep gekozen. Veilig of onveilig om een gezin in leven te houden? We laten hem zelf aan het woord «Het is zeker niet veilig. Dank zij de financiële hulp van Thérèse kan ik me aan het schilderen houden. Anders zou ik verplicht zijn een job te aanvaarden. Het is ook zo dat je toch een bepaalde ouderdom moet hebben om door te breken. Jammer genoeg kunnen wij daar konkreet wei nig tegen doen. Het is tenslotte een zeer selekt publiek dat interesse stelt in de kunst. Er zijn ontzettend veel kunste naars; de enige manier om door te breken is degelijk werk leveren. Het is ook niet nood zakelijk om beroemd te zijn. Neem sommige tijdgenoten van Van Gogh, ze hadden grote prijzen gewonnen. Nu zijn dit echter onbekenden. Het is allemaal zo relatief». Guy Leclercq nam deel aan de selektie voor de Prijs van Knokke (1967-1969-1971), en aan deze voor Jonge Belgische Schilders (1971). Ook in «Fa cetten Vlaamse Schilderkunst 1971» toonde hij zijn werk. In het oeuvre van Leclercq. die reeds sinds 1964 in verschillen de Belgische centra tentoon stelde, is een duidelijke evolutie merkbaar. Reeds in zijn beginperiode leunt zijn kunst aan bij het surrealisme. Over een abstrakte periode heen belandde hij weer bij het surrealisme, zowel wat de technische kant ervan be treft als de gekozen onderwer pen. Zelf kenschetst Leclercq het kitch-realisme. Wij zouden er fantastisch realisme van maken. Waarom gebruikt Leclercq nu de naam kitch. Hij vindt kitch grandioos, zeer volks, ondanks vals, veel echter in zijn simpele vorm. Leclerc is een meester in het koniposeren. Ideeën raapt hij uit zijn onmiddellijke omge ving, uit de kitch, uit de gadgets. Het zijn soms allerlei konsuniptiespullen of adverten ties uit weekbladen. Hij maaktr dus eenvoudig gebruik van veel voorkomende dingen, maar plaats die op een zeer ongewo ne wijze in een ensemble. Zo bekomt hij een gedetailleerde realistische uitbeelding van een gefantaseerde wereld. Zijn wer ken hebben het karakter van een dagdroom waarin de figu ren toch meestal een hoofdrol spelen. Als voorbeeld noemen we het schilderij «Bye bye of het verhaal van een visie in beton, lonkend naar een met lekkere hapjes belegd broodje». Op de achtergrond een berg achtig landschap, centraal de man in de stoel en de vrouw met de bloem. Op de voor grond zijn geheel verschillende vreemde, geheel los van elkaar staande dingen samengebracht. Er gaat een betovering uit van de tableaus van Leclercq. Je raakt er ook niet op uitgeke ken. Wat de betekenis betreft die bestaat misschien maar alleen in de geest van de kunstenaar zelf. Ons is dat voldoende. Bij radiomuziek, op elk uur van de dag, kun je Leclercq hard werkend aantreffen. Een schilderij per maand is het resultaat. Soms schetst hij eerst op papier, daarna maakt hij een schets op een doek. Hij brengt er een element op over (vb. uit een tijdschrift) en gaat daarrond allerlei vondsten en gekke kombinaties weven. Zijn figuraties worden met kleine vlakjes afgewerkt met grote zorg voor het detail. Overheer send treffen we zeer zachte kleuren aan. Hoe wonderlijk het ook mag heten, Leclercq houdt het steeds zeer traditioneel bij een doek, een tube en een penseel. Benevens schilderijen op doek maakte Leclercq ook nog muurschilderingen. In 1964 Vlassenbroek en te Aalst in het Kultureel Centrum met Goe- maere. Van Den Broecke en zijn vriend Vinche. In 1973 verwezenlijkte hij een zevenluik te Baaigem (de 12

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 9