EREMKODEtEMNAAR LEON ROELMENSELIJKE DIMENSIE IN WERI
XULTUURKALENDER
'T LAND VAN RIEM MET «DE GEBROEDERS
KALKOEN»
OPEN
vOOR
BOEK
32 - 22-3-74 - De Voorpost
Van 15 tot 30 maart loopt in Galerij «Kijk» te Wetteren, de
tentoonstelling van de jonge schilder Leon Boel uit Erem-
bodegem.
Hoewel Wetteren nu in feite niet meer tot het gebied
behoort dat normaal door de Voorpost bestreken wordt,
zien we in deze interessante tentoonstelling toch een aan
leiding om deze kunstenaar eens in het licht te stellen.
Temeer daar Leon Boel reeds verscheidene tentoonstel
lingen in de streek op zijn aktief heeft, o.a. te Aalst (Gale
rij Capri), te Baardegem en te Herdersem. Ook in Oude
naarde, Vloesberg en Ronse stelde hij reeds tentoon.
Bovendien kan hij reeds bogen op een aantal prijzen en
vermeldingen. Twee jaar na mekaar viel hem de Prijs van
de Gemeente Erembodegem ten deel, evenals twee selek-
ties, nl. voor de Prijs Bob Courtens te Wijnegem en de
Prijs van de Stad Ronse.
VRIJDAG 22 MAART
AALST
Tot" en met 31 maart in Galerij Pieter Coecke, Molenstraat,
tentoonstelling met werken van kunstschilder De Bois.
Open alle dagen van 10 tot 12 uur en van 15 tot 19 uur.
Zondag van 10 tot 13 uur.
20 uur In de Mikisklub, Nieuwbeekstraat 35, Aalst,
filmvertoning over "Kies een geweer".
WIEZE
Tot 31 maart in galerij Elias, Royenstraat 1, Wieze,
tentoonstelling met schilderijen en tekeningen van Desy.
Open alle dagen van 10 tot 19 uur. Maandag gesloten.
ZATERDAG 23 MAART
AALST
20 uur in zaal Zonnestraat 20, kleinkunstavond met
Dimitri Van Toren en Stampen en dagen.
20 uur in de feestzaal Sint-Augustinus, O.L.Vrouwkliniek-
Aalst, ingang Groenstraat toeristische avond met voor
dracht, klank- en diamontage onder het motto "Lente
zwerftocht door een vergëten paradijs" Korsika, door
Hubert Yseboodt. Ingericht door het Davidsfonds-Mijlbeek.
20 uur In de Belfortkelder, Grote Markt, Aalst,
vooropening tentoonstelling Wilhelm Mechnig, met een
inleiding van Willem M. Roggeman.
De tentoonstelling is open van 16 tot 20 uur in de week,
zaterdag van 15 tot 20 uur en 's zondags van 10 tot 13 en
van 15 tot 20 uur, en loopt tot 7 April.
DENDERMONDE
21 uur Gemaskerd bal in zaal "Welkom" St.-Gillislaan 58.
Ingericht door Kon. Blauwe Fanfare. Orkest "The
Goebby's".
21 uur The Jeggpap N.O. Jazzband en Sammy Rimington
in Honky Tonk Bastion V, Leopold II-laan.
ZONDAG 24 MAART
AALST
14 uur in de zaal van de paters Kapucijnen, filmvoorstel
ling van "De Schachten op zwier", door de Marcelinoklub.
14.30 uur in het Stedelijk Poppenteater, Kattestraat 33,
vertoning van "De Toverlantaarn" door het stedelijk
poppen teater.
20 uur in zaal H.Hart, Dr. De Moorstraat, vertoning van
"Een dozijn ploerten".
DENDERMONDE
11 uur Dekanale O.L. Vrouwkerk Dendermonde. Zondag
24/3/1974. H. Misviering opgeluisterd met negro-spirituals
in nederlandse versie.
14 uur Karnaval Halfvastenkavalkade St.-Gillis. Samen
stelling Otterstraat; Apotheose aan vroeger Gemeentehuis.
15 uur Algemene vergadering K.A.V. Appels, Gildenhuis,
Hoofdstraat 1.
MAANDAG 25 MAART AALST
20 uur in de filmzaal van het St.-Jozefskollege, Pontstraat,
Aalst, vertoning in de filmforumreeks van het K.F.L. van
"De 41ste".
20 uur in de Feestzaal van het HRITO, Welvaartstraat,
Aalst, voordracht over "Grenzen aan de ekonomische groei,
een humanist bekijkt het rapport van Rome" door prof.
Oscar Steenhaut, hoogleraar V.U.B. ingericht door het
Humanistisch Verbond, de Vriendenkring van het HRITO,
de Vrienden van de V.U.B. en de Humanistische Jongeren.
DINSDAG 26 MAART
AALST
20 uur in lokalen C.S.V. Wellekensstraat, Aalst
marxistische vormingscyclus ingericht door de Stichting
Leon Lesoil en de Revolutionaire Arbeidersliga, spreker
prof. Ernest Mandel over "Het socialisme dat wij willen".
DENDERMONDE
20 uur Recital door J.C1. Van Den Eynde (pianist) in de
aula van het stadhuis, ingericht door jeugd en muziek.
Toegang Abonnement gratis. Leden 20 fr. Niet-leden
tot 30 jaar 30 F, boven 30 jaar 50 F.
WOENSDAG 27 MAART
DENDERMONDE
13.45 uur Filmvoorstelling "De trein naar station
Hemel". Tsjechoslowaakse kleurenfilm van K. Kachyna in
cinema Albert. Ingericht door Jefi-kinderfilmskiub.
19.30 uur Voordracht 1. "Wat is Telediensi 2. Dia's
over het H. Land. Ingericht door K.A.V. Boonwijk, in zaal,
Gasthuisstraat 137.
20 uur Fotografie Voordracht met debat Fotomap
schaal Ponsaerts. Stadslagere Jongensschool, Begijnhoflaan.
Fotografische Kring.
DONDERDAG 28 MAART
AALST
18 uur in de salons Carlton, Zonnestraat, Aalst,
paneelgesprek over Petroleumkrisis, reden en gevolgen, door
vertegenwoordigers van de industrie, petroleummaatschap-
pijen en Test-Aankoop.
20 uur Belfortzaal, Grote Markt, Aalst vertoning van
Senseed, een ontdekkingstocht door India, Nepal, Perzie en
de USA van mensen op zoek naar zichzelf. Een film als
eerste kennismaking met yoga, ingericht door Vedanta-
Aalst.
DENDERMONDE
20 uur Gespreksavond "Budget van het jonge gezin", in
bovenzaal "Ons Huis" Gasthuisstraat 137, ingericht door
K.A.V., Boonwijk (Jonge gezinnen-werking).
Aan zijn proefstuk is Leon
Boel dus geenszins, maar
men mag hem gerust een
jong veelbelovend element
noemen.
Hij werd geboren op 9 mei
1951 te Aalst en is dus om
en bij de 23 jaar, studeerde
scheikunde, maar daar
naast ook vier jaar akade-
mie te Aalst.
Hier legde hij zich toe op
diverse disciplines, zoals
keramiek, glazuur op me
taal en kopergravure. Op
gebied van schilderen en
tekenen is hij wel volledig
autodidakt. Doch met een
nimmer aflatende ijver
heeft hij zich hier in diverse
technieken ingewerkt.
Bij de meeste tentoonstel
lingen stelt hij dan ook
werk voor dat tot drie ver
schillende technieken be
hoort: schilderijen, akwa-
rellen en keramiek.
Over Leons weik laten we
nu Prof. Fr. Vyncke (be
kend kunstkenner en -lief
hebber) aan het woord
«Boel heeft zich van het
begin af aangediend als
een kunstenaar die een
menselijke inhoud ten
grondslag legt aan zijn
werk. Geen mooi maar on
beredeneerd kleurenspel,
geen buitenissig vormen
spel, maar wel een over
dacht kreëren, een aange
paste vorm zoeken voor een
bewuste, zinhebbende ont
roering.
De hoofdtema's die als een
rode draad door Leons
werk lopen, zijn: de een
zaamheid en de ondrdruk-
king.
Vele schilderijen tonen een
menselijk hoofd, omringd
door een diepblauwe ruim
te. Met starre blik staart
het hoofd voor zich uit.
Niet zelden vertoont het
verwondingen, een diepe
kerf bijvoorbeeld, of is het
gedisproportioneerd, of de
huid is half afgestroopt,
zoals op anatomische pren
ten...
De betekenis van die tone
len kan ons niet ontgaan.
Hier staat de mens onder
een zware druk. Een
zaam en gemarteld, de
starre blik vol angst, staat
hij hulpeloos tegenover de
oneindig blauwe ruimte. In
al deze werken komt als het
ware een kosmische en me
tafysische angst tot uiting.
De vormgeving maakt ge
bruik van surrealistische
procedé's, maar slechts in
de zin dat de dingen scherp
afgetekend zijn en door
over intense kleuren weer
gegeven worden, zoals diep
blauw en vurig rood.
Dit
veroorzaakt een snijdende
voorstelling der dingen,
wat een hallucinante en
angstaanjagende indruk na
laat.
Andere werken tonen op
eengehoopte en samenkle
vende sferen, die in een
blauwe ruimte zweven. Ze
doen denken aan orga
nische molekulestrukturen.
De idee van de nietigheid
van de mens wordt in dit
geval doorgetrokken tot de
eenzaamheid van alle le
vensvormen tegenover de
oneindigheid.
De laatste tijd gaat de idee
van de metafysische een
zaamheid zich maatschap
pelijk konkretiseren. Leon
Boel voegt hier echter da
delijk aan toe dat hij met
deze maatschappij-kri
tische instelling geenszins
een bepaald modische
trend wil nastreven.
Een belangrijk aandeel in
deze laatste evolutie heb
ben Leons akwarellen ge
had. Deze geven nog meer
de geest van onderdruk
king, verscheurdheid en
ondergang weer. Bizarre
wezens in een halfdonkere
sfeer, waar bruinrode en
bruinpaarse tinten over
heersen.
Ze zijn geladen
met een klemmende atmos
feer en tevens pikturaal
zeer rijk, dank zij een ge
lukkige kombinatie van wa
terverf en ecoline, viltstift
en nog andere kleurmidde-
len.
Deze akwarellen sluiten
nauw aan bij het laatste
werk van Boel. Hier maken
de overintense kleuren en
«De Gebroeders Kalkoen», een (dol) blijspel in drie bedrij
ven door Gerard Nielen is geen onbekend stuk. Het heeft
allesbehalve de pretentie vernieuwing te willen brengen op
toneelgebied. Ongetwijfeld zijn in het blijspelgenre een
meerderheid van mogelijke toneelwerken voor amateurs-
groepen stukken beter dan het ouderwetse «De Gebroe
ders Kalkoen», voor de gelegenheid in een modern kleedje
gestoken door regisseur Willy De Swaef.
Noël De Smedt en Leo
Huylebroeck, respektieve-
lijk Hendrik en Jacob, kun
nen spelen. Ze dienden bei
den een scherpe karakter
tekening te maken, waren
precies op maat geknipt en
brachten geregeld zeer goe
de momenten.
Martine Vereycken in de rol
van Fientje speelde wel een
moeilijke partij: een sterke
persoonlijkheid, zeer be
wust van haar kracht. Voor
een debutante bracht zij
het er goed vanaf. Ze was
bijzonder vaardig wat be
wegingen en mimiek be
treft: snel evolueren over
scène; bestudeerd spon
taan reageren, dit alles ge
tuigt van kwaliteit.
Haar stem wordt echter ver
keerd gebruikt. Ze spreekt
hoog, wat geforceerd, wat
op den duur vermoeiend
werkt. Toch was haar to
taalindruk aantrekkelijk en
vlot.
Annie Fronsaert als huis
houdster bracht een goede
portrettering zowel qua mi
miek als zegging.
Marie-Jeanne De Groodt in
Wonder dat men voor der
gelijke humor nog een ont
vankelijk publiek vindt...
het stuk bleef zo wat half
slachtig tussen romantiek,
sentimentaliteiten en bana
liteiten hangen... en vervalt
zelfs in langdradigheid.
Wat de opbouw van het
spel betreft vallen heel wat
steken. Het uiteindelijke
happy end, de klimaks
wordt zo traag aangebracht
dat er eigenlijk geen verras
sing bijkomt.
Rond het tema: «Als twee
honden vechten voor een'
been, loopt de derde er
mee heen» is een verhaal
geweven. De Gebroeders
Kalkoen, verstokte vrijge
zellen, leven reeds jaren
met hun winkel in garen en
band. Neef Leo Nieuwlandt
die bij hen werkt, wenst te
trouwen, wat op hevig ver
zet van de vrouwenhatende
Kalkoengebroeders stuit.
In samenwerking met huis
vriend Horstman komt ver
loofde Fientje Van Eisen
als winkeljuffrouw bij de
gebroeders Kalkoen te
recht... die stilaan allebei
volledig onder de indruk ra
ken van het frisse lieve
meisje, en onder haar im
puls de winkel modernise
ren en hoger loon aan de
winkelbedienden gaan be
talen. De beide gebroeders
raken echter verliefd op juf
frouw Fientje, wringen zich
in tal van bochten om haar
dat diets te maken. Tot de
ontknoping komt waarbij
de verliefde broers het
meisje als vrouw van hun
neef voorgesteld zien.
De gebroeders Kalkoen,
haar typerol van een ietwat
vereenzaamde zuster Kal
koen gaf een al te duidelij
ke interpretatie.
Kleinere rollen werden
goed verdedigd door Fred
dy Lespire als neef, Jaak
Pereboom, Danny Kinoo en
Lieven Geldhof als onder
geschikten, Piet Rombaut
als voorzitter van de be-
diendenbond.
Wat Koen Luyckx betreft,
we vonden er hem erg jong
uitzien voor een huisvriend
van de gebroeders, hij gaf
een minder goede typering
en was bij momenten on
verstaanbaar.
De spelers van het land van
Riem maakten een vrij goe
de indruk, wat van sommi
ge personen onder het pu
bliek zeker niet gezegd kan
worden, personen die blijk
baar naar toneel komen om
er een gezellige ongeremde
avond door te brengen,
maar daarbij nog steeds
niet weten dat luidop pra
ten tijdens de voorstelling
op geïnteresseerden erg
storend werkt, en dat roken
in een toneelzaal verboden
is, waarschuwing die zij
ferm aan hun hielen lapten.
Misschien weten ze het nu
en laten zij rookgerief best
in de vestiaire om aan de
bekoring gemakkelijker te
kunnen weerstaan.
ROEL VAN DE PLAS
scherp afgetekende figu
ren plaats voor een fijnzin
nig spel van blauwen, brui
nen en okers. Dit genuan
ceerde kleurenspel is het
gevolg van een totaal ande
re wijze van schilderen. Bo
ven een bewerkte onder
grond legt Boel een reeks
doorschijnende verflagen
of glaci's.
Hierdoor ontstaan boeien
de strukturen en rijke kleur
nuances.
In galerij «Kijk» zijn er
reeds een tweetal werken in
deze stijl te zien.
De schilder, die denkt in
deze richting verder te gaan
houdt dit soort schilderijen
nog een poos achter de
hand.
De keramiek Boel is een
leerling van Geo Vindevo-
gel sluit onmiddellijk
aan bij de maatschappelij
ke problematiek van de ak
warellen. Het menselijk
De akteursploeg van het Land van Riem (jm)
hoofd, dat door vervor
en stilizatie op de duur
kreet om hulp wordt, is da
het meest geschikt orr^ri
idee van onderdruk^r i
weer te geven. j>ti
Boel gaat er nogal pralri<
dat hij voor zijn kerands
haast geen in de ham t
zijnde kleuren of glazuta
gebruikt. Alleen door Tr<
bruik te maken van meljui
oxiden en de daarmee tal
bereide verfaarden, bers
hij een ontzettend rijk kkai
rengamma. |>a
Onthouden we vooral in
over Leon Boels werkjp
zit geest in en er zit hart
er is verzet tegen het kv\#
wat altijd de beste bro£
tot kreativiteit.» ®a
Wie werk van deze jorf"1
maar beloftevolle artiesth€
zien, kan tot 30 maar#31
Galerij «Kijk», Kerkstraat
te Wetteren terecht |9C
leen op maandag is de
lerij gesloten. .w'
DIRK WALGR/fst
V'
-N
KLIN KAART
Van de generatic grote
Vlaamse romanciers die sinds
het begin van de tweede
wereldoorlog aan het woord
kwamen Boon, Daisne,
Lampo en Van Aken heb
ben wij alleen de laatstge
noemde hier nog niet behan
deld.
Piet Van Aken is naast
Louis-Paul Boon dé be
schrijver van het proletariaat
in het Vlaanderen van de
negentiende eeuw. Beider per
sonages zijn in wezen dezelf
de arme lieden en loonslaven,
maar zij worden helemaal
verschillend getypeerd. Boon
plaatst hen in een leefwereld
van tegelijk afslotende en
ontroerende arme-mensen-
erotiek, waarin de laatste
dromen van dit arm en
vernederd volk verloren gaan.
Van Aken daarentegen er
vaart hen als ruwe, barse en
tegelijk kinderlijk-naiëve
knechten van rijke meesters.
Dat soort erotiek is voor het
Van Aken-personage geen
vlucht uit de grauwheid van
de arbeid en de ellende, doch
zij wordt eerder ondergaan als
een der vele elementen van de
klassenstrijd. Piet Van Aken
heeft die benadering gemeen
met de door hem bewonderde
Filip De Pillecijn. De Pille-
cijns personages denken wij
aan Mensen achter de dijk
aanvaarden hun lol echter
bitter-beredeneerd en vluch
ten weg in weemoedigheid.
Bij Piet Van Aken gebeurt de
aanvaarding bijna inluitief-
onvermijdbaar, ze wordt ach
teraf met ruwheid en geweld
gckompenseerd.
En toch is het niet die Van
Aken, die wij ontmoeten in
het meesterwerkje Klirikaarl
(Uitgave Ontwikkeling, Ant
werpen). Want in die novelle
maakt de ingehouden woede
plaats voor een bijna egale
deemoed van een jong meisje
dat op een dag in hel voorjaar
haar geborgen kinderleven als
het ware moet gaan inleveren
vij de volwassenen en er niets
van waarde voor terugkrijgt.
"Er is hier weinig vreugde te
rapen", zei Mandus. "Er is
nergens veel vreugde le rapen,
maar als je hier een heel jaar
je botten afgezeuld hebt,
je de goeie dingen op
vingers lellen. Je vaart et
best mee dat je niet b(
weet.
Samen met vader, een oudl
zus en diens vriendin, trj
het meisje mee naar het wf°c
in een van de Boomse st<
bakkerijen. Zij
voldoende oud geworden
naar de fabriek te kuni
gaan. Voldoende oud
zeggen dat een jonger
van het gezin voortaan
instaan voor bewaking van
kleine zusjes en broertjes.
Vóór de eerste arbeids
aanvangt, geeft vader zak<
ke raadgevingen mee, die
slavernij kunnen helpen g
lichten. "Als je je maar
laat bedonderen door
meestergast. Als die achtei
aan komt zitten om rappeA
werken, moet je maar
zeggen en verder doen zualLr
bezig bent. Je wint er bij
je in het begin niet te rap
werken.
Toch is de arbeidsdwang gédi
ontnuchtering voor het m [g,
je, zij kent die wereld uil
tijd toen zij als kind
ging bezoeken en mocht m101
helpen bij het vormen van
klei. En daarenboven is
verrukt omdat zij de wer
van de volwassen mag binn
treden. Ook het ruwe ini
dingsrituecl der mede-arl 1
ders doorstaat zij krailt
Maar op het einde vai
eerste arbeidsdag eist
meester zijn "recht" op,
recht op het lichaam van 1
hij arbeid verschaft. Hierdi
is het meisje wél gescho
Want hiertegen hebben n< p
de hulp van grote zus, n< n
dc betrekkelijke vriendscl
van dc lotgenoten haar kir>
nen beschermen.
In Klinkaarl wordt slee
één dag uit het leven van
meisje beschreven. Maar
schema van die ene dag is t
het schema van het leven
de loonslaaf van de
eeuw één ogenblik verr
king, uren van hard labeur
daarna de aanslag op
allerlaatste recht dat eigenl
het onbetwist voorrecht
elk mens zou moeten zijn
beschikking over het ei|
lichaam.
Frans-Jos VP^RDOOi
lat
oh