KUITUUR KALENDER Bachs Mattheuspassie in O.L.-Vrouwekerk Dendermonde F LEBBEKE BELANGRIJKE KUNSTTENTOONSTELLING Verkiezing bloemenprinses te Dendermonde AALST Wilhelm Mechnig stelt tentoon in belfort kelderv ■:JÊÊHl OPEN DOEK VOOR EEN BOEK 'JE 32 - 29-3-74 - De Voorpost Het énige vokale koncert dat door het Keulse Poll- zeichor op 20 oktober II. in de kollegiale Onze Lieve Vrouwekerk uitgevoerd werd, kende een zulkdanige weerklank dat het Sint-Gregoriuskoor van de gastkerk besloot een koncertreeks te organiseren. Zevenhon derdvijftig muziekliefhebbers beluisterden het koncert van het Polizeichor en voor het kerstkoncert met de Bob Boon-singers, dat enkel op parochiaal vlak gepro pageerd werd, waren toch weer vierhonderd mensen aanwezig in de hoofdkerk. De aanwezigheid van die vierhonderd mensen bewijst dat men vast op dat publiek kan rekenen. Naast die muziekliefhebbers van eigen bodem trachten de organisatoren het publiek aan te vullen met musicofielen uit de rest van het land. VRIJDAG 29 MAART AALST 20 uur r vooropening tentoonstelling moderne Italiaanse kunst, in het stedelijk Museum (Oud-Hospitaal), Oude Vismarkt 13, Aalst. Deze tentoonstelling gaat door onder auspiciën van het Instituut voor Italiaanse Kulturele Aange legenheden en is alle dagen toegankelijk van 14 tot 17 uur, op zon- en feestdagen van 10.30 tot 12.30 uur en van 14 tot 18 uur Tot en met 31 maart in Galerij Pieter Coecke, Molenstraat, tentoonstelling met werken van kunstschilder De Bois. Open alle dagen van 10 tot 12 en van 15 tot 19 uur. Zondag van 10 tot 13 uur. Tot 7 april in de Belfortkelder, Grote Markt, Aalst tentoonstelling Wilhelm Mechnig. De tentoonstelling is open van 16 tot 20 uur in de week, zaterdag van 15 tot 20 uur en 's zondags van 10 tot 13 en van 15 tot 20 uur. 20 uur in Ocarina, Mijlbeek, spreekbeurt door Paul Ghijsels over Ontwikkelingssamenwerking. Dia-reportage over Peru. Tot 31 maart in het Kapucijnenklooster, Kapucijnenlaan, Aalst van 9 tot 20 uur, tentoonstelling Wereldwinkel, ingericht door de St.-Antoniusparochie. WIEZE Tot 31 maart in galerij Elias, Royenstraat 1, Wieze, tentoonstelling met schilderijen en tekeningen van Desy. Open alle dagen van 10 tot 19 uur. Maandag gesloten. ZATERDAG 30 MAART AFFLIGEM 20 uurin het Kultureel Centrum, Affligem kleinkunst- avond met Zjef Van Uytsel en Lode Caudron. AALST 20 uur in zaal Tuf-Tuf, Zonnestraat 20, vertoning van "Easy Rider" DENDERMONDE 20 uur concert De pianiste Jeannine Kies en de violist Spiros Rantos. in Aula van Stadhuis. Inrichters VOCO WIEZE 20 uur in zaal Madeion, Schroverstraat 46, Wieze, optre den van DeKaduIlen, ingericht door de gemeentelijke jeugdraad ZONDAG 31 MAART AALST 14 uur in de zaal van de paters Kapucijnen, filmvoorstel ling van "Chitty, Chitty, bang, bang" door de Marcelino- klub. 20 uur in de stadsschouwburg, Vredeplein, opvoering van "Nachtdienst" een komedie van Max Neal en Max Ferner door Kunst- Licht en Vrijheid in regie van Frans Wauters. 20 uur in de feestzaal St.-Augustinus, Groenstraat, Aalst, opvoering van het blijspel "Zeg het niet tegen Mathilde" in een regie van Fons Vinck, door Hoger Op. 14.20 in het Stedelijk Poppenteater, Kattestraat 33, opvoering van "Graaf Knobbel". DENDERMONDE 15 uur optreden van VVKB Reynout Baaigem. MAANDAG 1 APRIL het kunstdorp AALST 20.30 uur in 't Fabrieksken, Wellekensstraat 45, Aalst opvoering van "Bobok" een teaterproduktie van Pan. 20 uur in Stadsschouwburg, Vredeplein opvoering van Kunst-Licht en Vrijheid van de komedie "Nachtdienst". DENDERMONDE 20 uur Voordracht "Stookolie" door G. De Vilder, in het Volkshuis, Brusselsestraat 35. Ingericht door S.V.V. Dendermonde 20 uur gespreksavond "Broederlijk Delen en rechtvaar digheid" door Basiel Maes, ingericht door Davidsfonds, ten stadbuize. DINSDAG 2 APRIL AALST 20.30 uur in 't Fabrieksken, Wellekensstraat 45, Aalst, opvoering van "Bobok" door teaterproduktie Pan. WOENSDAG 3 APRIL AALST 20 uur in 't Fabrieksken, Wellekensstraat 45, Aalst, voordracht door prof. E. Mandel over "Het Socialisme dat wij willen". 19.30 uur: Parochiezaal St.-Antonius, Kapucijnenlaan 85, kleinkunstavond met Mare en Marleen en met Leentje Bauwens, Hilde en Herman Coessens. Ingericht door Jeugd centrum 't Satelietje. DENDERMONDE 20 uur Fotografie Voordracht met debat "Hoe maak ik een portret door de Fotografische Kring in de Stads- lagere Jongensschool Begijnhoflaan DONDERDAG 4 APRIL AALST 20 uur in de filmzaal van het St.-Jozefkollege, Pontstraat, Aalst vertoning in de reeks van het K.F.L.-filmforum van "Family Life" 18 uur in de salons Carlton, ingericht door de Kamer van Koophandel, konferentie met de h. Hoffman en Van Overwalle over "Onderzoek naar de leefbaarheid van een centrum voor kontrole van werkonbekwaamheid in het arrondissement". 20 uur In de St.-Martinuskerk, voorstelling van de kruis weg van Albert Servaes, met tekst van Wies Moens, koren en uitzonderlijke diaprojektie. Lugano enz... Hij was ook gas- tdirigent in de Nationale Opera van Rio de Janeiro met «La Voix Humaine» van Poulenc. In het Festival van Wiltz in Luxemburg trad hij op met «De Verkochte Bruid» van Smeta- na, «Orpheus»vanGluck, «Die Kluge» van Orff. Met hart en ziel zet Jean Jakus zich in voor zijn Philharmonia en voor het koor van de Euro pese Gemeenschap. Gesticht in 1958 en samengesteld uit zangeressen en zangers uit België, Denemarken, Duit sland, Engeland, Frankrijk, Italië, Ierland, Luxemburg en Nederland, is dit koor een le vend symbool van de vereni ging van onze negen landen, leder optreden van dit koor brengt de vereniging van onze negen landen, leder optreden optreden van dit koor brengt de vereniging van de Negen van Europa op het voorplan, maar voor Jean-Jakus primeert, en dit beantwoordt aan zijn artis tieke ingesteldheid, de eenma king van de geestenn en het leggen van menselijke banden via de muziek. Het Koor van de Europese Gemeenschap trad reeds op in Berlijn, Saar- brucken, Achen en het Ruhr- gebied. In eigen land leidde en leidt de koncertreis die onder auspiciën van het ministerie van Nederlandse Kuituur inge richt wordt naar Brugge, leper, Aalst, Oudenaarde, Duffel, Hasselt, Wingene, Harelbeke en Dendermonde. MATTHEUSPASSIE De Mattheuspassie behoort ongetwijfeld tot de mees terwerken van de wereldbe roemde Duitse komponist Johann Sebastian Bach (1685- rijpheid, technische vaar- een kompositie en kleur, digheid en beheersing van maakten haar beroemd.» De gekende kunstschilde res Alberte De Mets-Van den Heule, stelt haar re cente schilderijen tentoon, vooral bloemen, ook stille ven, landschap, interieur in de lokalen van de Algeme ne Spaar- en Lijfrentekas, Stationsstraat 15 te Lebbe- ke, gedurende de ganse maand april a.s. Voorwaar een bezoek over waard Immers, letterkundige en kunstkritikus wijlen Jef Crick, schreef: «Mevr. De Mets is één der beste bloe menschilders van heel het land.» Burgemeester, Senator, Dokter Leon Vuylsteke te Wetteren, opende onlangs haar ekspositie: «Het is voorwaar de mooiste ten toonstelling die we reeds gekend hebben in ons Ge meentehuis Wetteren.» Wijlen letterkundige Piet Schepens schreef: «Mevr. De Mets, één onze beste bloemenschilders, trekt sinds jaren de biezondere aandacht van de kunstlief hebbers, met een droom beeld van bloemen. Haar Het komitee voor lichamelijke op voeding, sport en ontspanning van Sint-Gillis-Dendermonde is klaar gekomen met zijn programma 1974. De jaarlijkse bloemencorso wordt geplaatst in het teken van de Belgische folklore en de corso zal op zondag 1 september door de straten van het vroegere Sint- Gillis trekken. De 24ste uitgave van deze bloe- menfeërie wordt en dit voor de zesde maal vooraf gegaan door de verkiezing van de bloemenprinses. Feestleider Constant Vermeulen zette ons desbetreffende zijn plan nen uiteen. Het bloemenbal zal plaats vinden op zaterdag 11 mei in de feestzaal Koningshof, Dijks- traat te Dendermonde. Hierop zul len de bloemenprinses en hofda mes worden verkozen zoals reeds vijfmaal het geval is geweest. Maar dit jaar komen er evenwel vijf jon gedames op het podium gezien ook twee hostessen zullen worden verkozen. Momenteel zet het ko mitee zich in om een reuze prijzen- tafel bij elkaar te krijgen en waar aanvankelijk gedacht werd aan 35.000 fr. prijzen zal dit bearag nog netjes de hoogte worden inges tuwd. Het is namelijk zo dat ver schillende firma's en organisaties hun medewerking wensen te verle nen zodat de kandidaten zullen verwend worden. Wie in aanmerking komt? Alle jon gedames die in 1974 de leeftijd van 17 jaar hebben bereikt en deze van 25 lentes niet hebben overschre den. Zij kunnen zich kenbaar maken bij Constant Vermeulen, Weggevoerdenstraat 48 te 9330 Dendermonde. Tel. 22964. Aldaar zullen ze alle nuttige inlichtingen bekomen, naast toegangskaarten en ook uitnocfigingen die ze aan vrienden en kennissen kunnen toesturen. Naast hogergenoemde prijzentafel zullen bloemenprinses, hofdames en hostessen met een speciale kleding worden bedacht voor de bloemencorso zelf. Zij die jong en sportief zijn mogen dan ook niet aarzelen hun kansen te wagen. We zijn werkelijk benieuwd wie de op volgster wordt van Marline Landuyt die vorig jaar tot 5de bloemenprin ses werd verkozen. Zaterdag 23 maart had de vernissage plaats van Wilhelm Mechnigs werken. Een openingswoord werd voorgelezen door Willem M. Roggeman. Deze uiterst begaafde kunstenaar van Duitse afkomst, doch sedert ettelijke jaren te Aalst verblijvend, is voor de kunstminner al lang geen onbekende meer. Tot ver over onze grenzen is de naam Mechnig een vaste waarde. In een latere uitgave zullen we de kunstschilder, grafi cus en tekenaar uitvoerig belichten, zodat we ons nu beperken tot een meer beknopte illustratie van de weelde die in de Belfortkelder te zien is. De inspiratiebron van Wilhelm Mechnig is de werkelijkheid rondom ons, enerzijds de na tuur, vissen, insekten, vlinders en anderzijds de stad met hoo- gopstaande torengebouwen, ingewikkelde konstrukties. Zelfs in de meest abstrakte tableaus is hij nog figuratief. Hij vertrekt van een duidelijke natuurindruk, die naarmate zijn kreatief werk vordert steeds verder afwijkt van het oor spronkelijk gegeven en uitein delijk nog slechts vaag het uit gangsbeeld suggereert, vee leer een indruk oproept. Om die sfeer te kunnen realiseren moet de kunstenaar een tech nisch vaardige hand bezitten. Vorm noch kleur staan nog in funktie van de realiteit, van dier of voorwerp dat uitgebeeld wordt. Zijn koloriet is overwe gend zacht van tonaliteit zodat de ietwat stekelige dierimpres- sie niet tot vijand van de mens worden, «Insekt». Vinden we overwegend zachte kleuren, roze, blauw en alle tin ten paars, dan zijn hier en daar ook harde toetsen rood, oranje en bruin aanwezig, ze be nadrukken de beweging. Indrukwekkend is het tableau «Mijn wit eiland», de vormen zijn heel teder, doorschijnend, uiterst teruggehouden. Het stadstema is ook herhaal delijk aanwezig. Het geheel is een kompositie, een struktuur van langwerpige smalle vlak ken dat naar vorm in niets meer aan het bestaande stadsbeeld herinnert, «Grootstad», oker en oranje werkelijkheid. Benevens een dertigtal schil derijen die in afmetingen vari ëren zijn ook enkele houtskool- tekeningen te bezichtigen. Apart zijn de miniatuurschilde rijtjes die in een kleine donkere nis, meestal per drie gerangs chikt zijn, «Zee» en «latlia». Aan de afwerking werd heel wat zorg besteed, de omlijsting is verschillend, doch steeds even sierlijk. De tentoonstelling blijft geo pend tot 7 april, elke dag van 16 tot 20 uur. Zaterdag van 15 tot 20 uur, zondag van 10 tot 13 uur en van 15 tot 20 uur. Warm aanbevolen voor kuns tminnend Aalst. ROEL VAN DE PLAS "FAMILY LIFE" IN K.F.L. FILMFORUM 1750). Volgens de nekrokolo- gie schreef Bach vijf passies, waarv n er echter slechts twee tot ons gekomen zijn, die naar het evangelie van Johannes en van Mattheus. Aan weinig werken heeft Bach zo gevijld en verbeterd als aan zijn pas sies. Het resterende materiaal, partijen, partituren en kompo sities van partituren door leerlingen, bewijst dat beide werken minstens viermaal ve randerd zijn. In de Mattheus passie komen vooral de wijze en de middelen tot uiting, waar mee Bach gevoelens wil sug gereren, hoe versieringen, ritme, keuze en registers van instrumenten, ligging, sa menklanken, kontrapunt en zo vele dingen meer bepaalde af- fekten uitdrukken. Hier moet nog gewezen worden op de keuze der toonsoorten en het gebruik van de maat. Elke toonsoort had in de estetika van de barok een scherp om lijnd affektgebied. De toonsoort e kl. t. was bijvoorbeeld ges chikt voor het uitdrukken van onstuimige, onrustige, opwin dende gevoelens (Mattheus passie, eerste koor). Verontrustheid drukt Bach bij voorbeeld uit door polymetriek. Bij «Auf dass nicht seine Jünger kommen und stehlen ihn« (Matth. Passie nr 76) zin gen alle stemmen in een ande re maat. Ter wille van de overzichtelijkheid werden niet zo genoteerd, evenmin als i an dere gevallen waar het metrum niets meer met de maat heeft uit te staan, zoals bijvoorbeeld de aria «Gerne will ich mich be- quemen» (Mattheuspassie, n' 29). Hoe fel aangrijpend zij ook is, hoe onmiddellijk levend en tastbaar, Bachs muziek is, als het leven zelf, i laatste instantie een mysterie. Toegangskaar ten voor dit unieke koncert zijn aan 200 en aan 150 fr. in voor verkoop te verkrijgen bij de leden van het Sint- Gregoriuskoor en op het sekre- tariaat van het stadhuis. Het sukses van het eerste kon cert bracht mee dat de inrich ters namelijk het Sint- Gregoriuskoor, de Vrienden van de O.L.-Vrouwkerk en de plaatselijke WV besloten ieder jaar een koncert te orga niseren in de hoofdkerk. Met de v.z.w. Abdijkoncerten van de Sint-Pieters- en Paulusab- dij maakte men de afspraak dat telkens in de eerste helft van het jaar een koncert in de O.L.- Vrouwkerk zou ingericht j den en later op het jaarl koncert in de Abdijkerk. KOOR VAN EUROPESE GEMEENSCHAP Het koncert o.l.v. Jean J« wordt mede ingericht doo Dienst Volksontwikkeling het ministerie van Natio Kuituur. Het Dendermo stadsbestuur verleent i neens zijn medewerking: Palmzondag 7 april 1974 19.30 uur wordt de wereli roemde Mattheuspassion Johann Sebastian Bach i meer dan tweehonderd I certisten uitgevoerd. J Jakus heeft de algemene ding over het Koor van Europese Gemeenschap Brussel, het Knapenkoor C tate Domino van Aalst o.l.vj/jfS Ghijs en het Philharm< Orkest. Als solisten tredei Rina Cornelissen, sopraar Nederland.. Lucienne Deyck, alt uit België. Willy Hese, tenor uit België. Fernjec/7 Koenig, bariton uit Luxemb John Noble, bas uit Engeli jjvei Alfons Bauwens is so gambist, Christiane Wuyts siceert aan het klavecimbe Marcel Defleur, dirigent van Sint-Gregoriuskoor, besper v het orgel. Marcel Defl jper haalde de Grote Prijseen Kontrapunt en in Fuga. J igjl Jakus, de dirigent en voorz van het Koor van de Europ Gemeenschap, is een man zich aan de muziek van meest diverse tijdperken ii resseert. Die veelzijdige langstelling heeft hij niet alle aan zijn muzikale opleidin< danken, maar ook grotende aan zijn algemene intellektu r ontwikkeling. Geboren in 15 j behaalde Jean Jakus na grieks-latijnse humaniora, licentiaatsdiploma in de k sieke filologie met een pro chrift over het «De Musica» 1 Plutarchus. Aan het konseri torium te Brussel studeerdJ muziekteorie en klavier en I de Musikhochschule vani universiteit van Heidelberg gde hij de lessen van prof. 1 mann Poppen, de gewezenj sistent van Max Reger. de dirigeerkunst ging hij ii leer bij Ferdinand Leitner, I van Kempen en vooral bij E Kleiber. Jean Jakus diriger orkestkoncerten te Salzbi Aken, Wuppertal, Heidelb Duisburg, Trier, Frankfif kale ns c dd 1, is tijo che sch Donderdag 4 april a.s. om 20 uur in de filmforumreeks van de Katolieke Filmliga-Aalst, wordt in de zaal van het St.-Jozefs- kollege, Pontstraat 11, Aalst "Family Life" vertoont. Janice Bailden is de tienerdochter van een arbeidersechtpaar. Door hun verstikkend protektionisme en hun repressief optre den beletten zij Janice zichzelf te zijn en groeit bij haar een frustrerende disharmonie tussen het eigen ik en de omgeving. Door haar zwakke persoonlijkheid kan Janice hieraan geen weerstand bieden. Als ze gedwongen wordt een abortus te ondergaan wordt ze mentaal gekraakt. Enkel de groepstherapie van een jong psychiater beïnvloedt haar gunstig. De psychiater in kwestie wordt echter om "administratieve" redenen ontslaan en Janice verhuist naar de massa patiënten die op kalmerende injekties en elektroshocks getrakteerd worden. De ziektesymp- tonen verdwijnen een tijdlang maar weldra valt alles te herbegin nen. "Family Life" is een thesisfilm. Ken Loach voert een rekwisitorium tegen het klein-burgerlijk gezin en de konventio- nele psychiatrie. Hij past hiervoor een haast dokumentaire stijl toe, hoofdzakelijk gebazeerd op interview-dialogen en een schijnbaar geimprovizeerde spelstijl. Loach heeft echter te veel willen bewijzen en te weinig de menselijke komplexiteit van de uitgebeelde situaties voor zichzelf laten spreken. Hij stelt de zaken extreem scherp, zodat sommige personages verglijden tot types, wat de waarachtigheid en de overtuigingskracht van zijn betoog schaadt. groi mei plei ms HET BEGEREN Er staat altijd iets tussen een man en dat waur hij zijn zaligheid van verwacht. Voor Balten Reusens, de hoofdfi guur in Piet Van Akens Het begeren (Uitgave Het Davids fonds te Leuven), is die zalig heid Maria, de ongrijpbare en mooie vrouw van zijn broer Tomme. Maria is een wilde schoonheid, hard en uitda gend. Het mysterie rondom haar afkomst en de volgehou den schijn van oninneembaar- heid, maken het voor Balten niet makkelijker zijn ruste loos streven haar te bezitten. Toch moet voor dit streven alles wijken. Want met een man die de smaak van de begeerte in zijn mond gehad heeft, weet je nooit wal er nog gaat gebeuren. Balten Reusens is een bonkige landbouwer, listig en sterk als een beer, brutaal en zelfinge nomen. Het relaas van zijn bikkelharde strijd om het bezit van Maria wordt door Piet Van Aken geplaatst tegen de achtergrond van de sociale ellende in Vlaanderen op het einde van de negentiende eeuw. Die ellende was ook het thema van de meesterlijke novelle Klinkaart, die wij hier vorige week bespraken. In Klinkaart peilde Van Aken de miserie van het steenbakkers- proletariaat en duidde op weemoedige, nauwelijks bit terheid verradende toon, op de wonde in de maatschappe lijke verhoudingen van toen. In Het begeren treden echter mensen op, die zelf buiten en boven dit proletariaat staan, maar dag voor dag nauwer betrokken worden bij de be weging die onder die armen ontstaat, aanzwelt en tenslot te in de vorm van een misluk te opstand losbarst. Die aan vankelijke buitenstaanders zijn echte types Rik De Win kelier, diepzinnig man en mensenkenner, als handelaar gevoelig voor wel en wee van de arbeiders; Ekels, de zie sve lijke en gebrekkige Balls e noemt hem "mankepoot' afgevaardigde van het werk densyndicaat, die tijdens m sdc b« tings opstandige taal spre j tO€ op Ier en de eerste stakingen en monstraties uitlokt en \_l wie Rik De Winkelier 1 v, gezegd hij is een zwaluw te vroeg gekomen is, men hem niet meer terugjagen dan zijn er de meedogenk fabrieksdirecteur Vette Sw ^6' nen, die de vechtjas Ossek loslaat op Ekels en later c op Balten, omdat die de zi van de stakers kiest; tenslo zijn er Tomme en Jep, bro -* van Balten Reusens. Tom is een onverschillige en eg< tische boer en Jep, de jong van de drie Reusens, is kari i terieel en lichamelijk de mi dere van zijn broers. Maar nLl hart geeft terug wat het v stand ontbreekt als Ekels het hof aankomt, heeft meteen Jep gewonnen vc zijn ideaal. Niet het mil door dit engagement, woi 't> - Jep voor Balten de zoveel hinderpaal op zijn moeilij01" 1 weg naar Maria die J oo daarenboven best mag—. eu; Balten dit alles tenvolle 1 B seft, gooit hij zich zelf m trd denin de sociale strijd een wordt dankzij zijn ongewo reii fysieke kracht en zijn behi rot digheid in het uitlokken v er rellen zelfs een vedette. cr([ een hard treffen tussen s r(,, kers en ordehandhave r|() wordt hij brutaal afgetui ec door rijkswachters, belandt de gevangenis en lijdt da méér onder het besef dat arme arbeiders de strijd (vo< lopig) verloren hebben, d ec onder eigen ellende. Van R 'ec De Winkelier houdt hij echt de overtuiging over dat Vet 8e Swinnen tenslotte de verliez vo zal zijn. En intussen verwei ds' hij ook zijn zekerheid d eci hij Maria hebben zal. FKANS-JOS VERDOOI

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 32