RECHTVAARDIGE RECHTERS HANGEN REEDS JAREN OP HUN PLAATS! FILMEN OP TV E.H. DE ROUCK ALS PASTOOR AANGESTELD TE BAARDEGEM achtige wij opgeluister Tgsmis ded( kunstschi 6 - 29-3-74 - De Voorpost DONDERDAG 11 APRIL om 20.50 u.: «BESCHULDIGDE STA OP De Huurmoordenaar Ditmaal staan drie beschul digden terecht: Sophie Dalmaris, Gerrit Schok- kaert en Cyriel Kompelaere. Sophie Dalmaris is de tweede echtgenote van een welstellend Brugs indus trieel, Werner Thans. Het lijkt een gelukkig huwelijk, zonder kinderen, maar ook zonder veel problemen. Al lebei hebben ze al eens een avontuurtje, wat ze mekaar oogluikend toestaan. Zeven jaar lang doen die slipper tjes geen afbreuk aan hun imago, hun verstandhou ding en hun geluk, vooral omdat ze nooit uitmonden in een durende buitenech telijke verhouding. Tot in de jaren 1971-72 een zekere Gerrit Schokkaert het vriendje van Sophie Dalma ris wordt en het heel wat verder brengt dan een «ein- malig» avontuurtje. Sophie en Gerrit ontmoeten elkaar geregeld. Later zal Schok kaert beweren dat Sophie precies het tegendeel zal beweren. Volgens haar was het Schokkaert die haar voortdurend lastig viel. Op 2 februari 1973 wordt de echtgenoot van Sophie neergeschoten aan de in gang van zijn fabriek. Het onderzoek leidt naar een zekere Cyriel Kompelaere, een gewezen journalist fotograaf en een aan lager wal geraakt manDeze geeft toe de aanslag ge pleegd te hebben, en wel op verzoek van Gerrit Schokkaert die op zijn beurt daartoe aangezocht zou zijn door Sophie Dal maris. Kompelaere ontving voor dit werkje honderddui zend frank van Schokkaert, een bedrag, afkomstig van de oorspronkelijke op drachtgeefster: Sophie Dalmaris. Sophie beweert bij hoog en bij laag dat ze met de moordpoging niets te ma kten heeft en dat ze dat geld met een geheel andere be doeling gegeven heeft, na melijk om Schokkaert op vakantie te sturen. Volgens haar heeft Schokkaert het geld op eigen houtje voor een ander doel de moord op haar echtgenoot aan gewend. Schokkaert van zijn kant werpt zich op als de eigen lijke onschuldige tussen persoon, die voor een groot deel overrompeld werd door de doordrijverij van Kompelaere. Schuilt ergens en waar? achter deze tegengestel de versies de waarheid, en zal deze waarheid aan het licht komen? Ter zitting verschijnt een belangrijke getuige... MAANDAG 6 MEI Coup pour coup, sociale film. VRIJDAG 10 MEI: FILMTRIBUNE Quelque part quelqu'un, van Yannick Bellon, met Roland Dubillard en Lolek Bellon. gische film van Georj Seaton, met William He den, Grace Kelly en Bir Crosby. ZATERDAG 18 MEI: Namiddag: Pinocchio, 2de afl. MAANDAG 20 MEI «The Sons of Katie Elder Western van Henry Hath way, met John Wayn Dean Martin en Marti Hyer. VRIJDAG 24 MEI: KEURPROGRAMMA Ocalenie, van Edward Z browski. ZATERDAG 11 MEI: Nammidag: Pinocchio, 1ste afl. MAANDAG 13 MEI «Country Girl». Psycholo- ZATERDAG 25 MEI: Pinocchio, 3de afl. MAANDAG 27 MEI: «Georgy Girl», van Silv Narizzano, met James Ma son en Charlotte Ramplint Het gaat hier om een voo lopig werkschema waaraé steeds wijzigingen kunne worden aangebracht. dat wij twijfelen aan de be wering dat Van der Veken een perfekte kopij heeft ge maakt zonder over het ori gineel te beschikken. Meer nog: HET IS BEST MOGE LIJK DAT HIJ HET ORIGI NEEL HEEFT OVERSCHIL DERD. WAAROM WAS DAT NODIG Men hoort veel vertellen over de Rechtvaardige Rechters, meestal van mensen die per toeval eens iets hebben gehoord of ge lezen! Toch kregen wij uit zeer goede bron een be langrijke tip: DE CENTRA LE FIGUUR IN DE KUNST- ROOF ZOU LEON DE- GRELLE ZIJN Heel wat mensen die de zaak van nabij hebben ge volgd, gaan nu waarschijn lijk denken dat het om een aprilgrap gaat. Degrelle zou zelf verklaard hebben dat het paneel werd gestolen om met de losprijs de ver kiezingskampanje van de katholieken te kunnen be talen. Die hadden in 1934 immers te kampen met de opkomende Rexisten en Vlaams-Nationalisten zoals het VNV.1934, dat wil zeg gen temidden van de eko- nomische krisis. Wij begrij pen best dat er toen niet te veel geld klaar lag om het in kiespamfletten te ste ken. De katholieken zagen trouwens duidelijk dat heel wat van hun aanhang zou overlopen naar de extreme partijen en trokken aan de noodrem. Al of niet met medeweten van de bis schoppelijke overheid ver dween het paneel en werd een losgeld geëist van één miljoen (in die tijd nog heel wat meer waard dan nu). Kerk en Staat die reeds een tijdje hadden gebakkeleid over het eigendomsrecht van het Lam Gods, kaat sten de bal naar mekaar, zodanig dat de dieven in de kou bleven staan en met het paneel geen weg meer wisten. Geen van beiden wou het losgeld betalen. Dat verklaart veel in ver band met het zeer slordige onderzoek dat naderhand werd ingesteld. Het scheen een spelletje van kat en muis te zullen worden tot de dieven plots de*oplos sing zagen: Goedertier uit Wetteren, een man die wel iets van de zaak afwist (hij was trouwens een strijd baar katholiek) sterft plots te Dendermonde. Eerst na vier maanden worden de gerechtelijke instanties van zijn hoogstmerkwaardige verklaring op zijn sterfbed op de hoogte gesteld. Wat al tijd heeft men niet gehad om alle bewijzen te verza melen die de schuld op Me neer Arseen moesten wer pen Gelukkig waren ook daar enkele hiaten. (Lees daarover de bijdragen in De Voorpost van de jaren 63 en 65 en een reeks in 1974 van nr. 1 tot 5.) Toen dachten de dieven van alle moeilijk heden verlost te zijn. Maar er bleef nog het paneel. En dat paneel stak naar alle waarschijnlijkheid in Sint- Baafs, mogelijks in het or gel. Iemand heeft aange toond aan de hand van het plan Goedertier dat het daar ooit heeft verborgen gezeten. In 1936 is er ech ter een Duits orgelbouwer gekomen die het volledig heeft gedemonteerd. Wat kan er dan gebeurd zijn Ofwel is het paneel net op tijd weggenomen ofwel heeft de Duitser het ont dekt en het aan het bisdom gegeven. Toch geloven wij niet zozeer in het orgel. Een andere uitleg lijkt ons meer aanvaardbaar. In 1941 hebben de Duitsers Sint-Baafs grondig onder zocht op zoek naar het ver dwenen paneel. Mgr. De Kese! zelf heeft gezegd dat het bisdom tijdig op de hoogte was van dat onder zoek en dat het paneel on middellijk in veiligheid werd gebracht. Waarheen Volgens onze theorie naar Van der Veken, die er zo gezegd een kopij van maak te. Welke Duitser zou het immers aandurven om aan zijn Führer een ordinaire kopij als verjaardagsge schenk aan te bieden Daar zat het paneel veilig. Wie kan anders verklaren dat er in volle oorlogstijd door de Kerk opdracht wordt gegeven om een to taal onnodige kopij te ma ken die bovendien nog 250.000 fr. kostte en dat terwijl het geld voor heel andere dingen kon worden gebruikt Die opdracht werd gegeven in paniek, veroorzaakt door de drei gende Duitse speurneuzen en anderzijds door de noodzaak om een verkla ring te moeten geven, als men plots het verdwenen stuk boven haalt. In 1942, schrijft men in het foldertje dat wij in Sint-Baafs kre gen, kreeg Van der Veken de kopij klaar. ER MOETEN EERST WAT MENSEN VERDWIJNEN... Dikwijls is er gezegd en ge schreven dat eerst wat vooraanstaanden van het Hij kreeg geen gena de, hoewel ook hij zonder blitz werkte. De bewaker laat af en toe wel eens de achterzijde zien maar deze keer week hij af van zijn gewoon schema, dat men na een tijdje gemakkelijk kent. Wij hadden blijkbaar al te op vallend veel belangstelling getoond voor dat ene pa neel. VAN DER VEKEN EN DE KOPIJ Het verhaal van diefstal en onderzoek is nu voldoende gekend. Wel is het interes sant om even uit te wijden over de kunstenaar die de kopij schilderde. In een artikelenreeks heb ben wij reeds gewezen op de weinige gegevens waar over Antwerpenaar Van der Veken kon beschikken om een kopij te maken van het gestolen paneel. Hij had al leen enige zwart-wit repro- dukties en een slechte ko pij die zich in de Antwerpse kathedraal bevindt. In 1942 heeft hij het werk afge maakt, maar het werd eerst in 1954 opgehangen bij de inmiddels door Duitsland gerestitueerde andere delen van het Lam Gods. De schilder kreeg voor zijn werk 250.000 fr. Het is wel opvallend dat die bescheiden restaurateur, die praktisch geen naam heeft in de Belgische kunstwereld, plots in staat is gebleken om niet alleen de technieken van de ge broeders Van Eyck over te nemen, maar ook hun op vattingen over perspektief en optiek wist te doorgron den. De studie van die laat ste twee elementen in Van Eycks kunst is nog niet zo heel oud en is praktisch ge durende de laatste jaren volledig uitgewerkt. Het is merkwaardig dat een man plots zo hoog boven zich zelf uitstijgt om daar een unieke en niet te onder scheiden kopij van een zeer moeilijk kunstwerk te ma ken. Wij kennen allemaal het ge val Van Meegeren, de Ne derlander die werken van Vermeer heeft gekopieerd en er zelfs «nieuwe» heeft «gemaakt». Toch ligt het hier helemaal anders. Van Meegeren was een bekend schilder die heel wat naam had en Vermeer was een zeventiende-eeuwer, wiens technieken en materiaal veel gemakkelijker waren na te bootsen. VAN DER VEKEN KREEG OPDRACHT OM HET ORIGINEEL TE OVERSCHILDEREN De kopij bleek door de res taurateur zo goed te zijn gemaakt dat hij naar men vertelt speciaal het hoofd van Leopold III in het schilderij heeft verwerkt om het echte van het valse te kunnen onderscheiden. Volgens anderen zou de ring die één der figuren in de hand houdt, in het gras liggen. Maar er zijn nog meer ver schillen. Het witte paard heeft op de kopij minder versierselen dan op het ori gineel, terwijl de hoed van één der figuren een veel kleinere rand heeft dan op Van Eycks werk. Er werd een vergelijkende studie gemaakt van beide schilderijen en daarin kwam tot uiting dat de ver houdingen helemaal niet meer klopten. Hieruit kunnen wij beslui ten dat de kopij niet meer zo'n slaafse navolging is en dat er blijkbaar heel wat moeite werd gedaan om toch maar aan iedereen te laten geloven dat het hier om een kopij gaat. De fou ten zijn té groot om toeval lig te zijn, vooral daar Van der Veken op andere ge deelten in staat bleek om perfekt te kopiëren. Al deze elementen samen duiden erop dat het echte paneel gewoon werd over schilderd en misschien zelfs dat sommige gedeel ten van het origineel on aangeroerd zijn gebleven. Om deze stelling te staven zijn er nog deze twee vast stellingen. De boompjes boven de hoofden van de fi guren liggen duidelijk bo venop een andere laag verf, hun reliëf valt op voor al wie niet met zijn neus voor, maar even opzij van het pa neel staat. De Gebroeders Van Eyck gebruikten «tem pera», dat is zelf gemaakte verf die in lagen werd aan gebracht. Om roze te beko men schilderden zij eerst een laag wit en daarna een laag rood, bovenop me kaar. Nooit mengden zij hun kleuren. Dit is een zeer traag procédé, daar men moest wachten tot de eer ste verflaag droog was om aan de tweede te kunnen beginnen. Het witte paard op de voorgrond is blijk baar met dezelfde methode geschilderd (of is dit ge deelte misschien niet hele maal overschilderd ter wijl de boompjes bijna uit puntjes bestaan die er dui delijk bovenop liggen. Men wees er ons bovendien op dat één der poten van het bruine paard niet hele maal op dezelfde plaats staat als bij het origineel. Het schijnt zelfs dat men de kantlijn van de oude plaats nog kan bemerken als men de juiste lichtinval weet te kiezen. Over licht gesproken... Het valse pa neel heeft net dezelfde lichtweerkaatsing als de andere, behalve op de plaats van de boompjes, waarover een waas hangt. Men weet dat het de sa menstelling van de verf is die zorgt voor die speciale weerkaatsing. Heeft Van der Veken ook dat kunnen nabootsen Met al deze aanwijzingen en gegevens is het gegrond De restaurateur Van der Veken aan het «werk». toneel moeten verdwijnen vooraleer het mysterie van de Rechtvaardige Rechters zou worden opgelost. In het kader van de theorie die wij daarnet uiteenzetten, past volkomen deze uit spraak. Het bisdom zelf heeft waarschijnlijk gewe ten waarover het ging. Heel wat katholieke politici za ten met het hele spel ver veeld. (De heer De Vos, de man die Goedertiers laatste woorden hoorde, was ka tholiek senator.) Daarom leek het interessant om de zogezegde kopij te laten voor wat zij was en over de hele zaak niet verder te spreken Met de jaren zou de belangstelling voor de affaire wel vervagen... Maar dat was een misrekening. Mensen die er wel over spraken, stopten plots en dikwijls om onverklaarbare redenen hun publikaties, alsof zij daartoe werden ge dwongen. De Rechtvaardi ge Rechters bleven even mysterieus en het publiek bleek er zich steeds meer voor te interesseren. De verklaringen van de heer Trotteyn hebben ons ge sterkt in onze overtuiging en noopten ons om deze week nog over te gaan tot ook lof voor het Baardegem koor dat op deze viering had Na de de plaatselijke hun best om het feest op luisteren. Tevens kon men deze dag ook de ten van de parochie bewom ren in de parochiekerk. Er had een receptie plaats de pastorie en de tot chiezaal omgevormde gere noodkerk. Iedereen tot deze receptie Een massa bloemen en schenken werden er verd. Wij wensen E.H. De alle heil toe in zijn nieu parochie. F.V publikatie, hoewel het ver haal nog niet helemaal rond is. Volgende week echter beschikken wij over nog meer gegevens en bo vendien geeft de fameuze Pater De Brabander, samen met dhr. Kerckaert voordracht in Brugge o het onderwerp, zodat veel kansen bestaan dat nog wel iets nieuws uit bus komt. MARC DE BACK pastoors Gosseye en Van Laere van de Aalsterse O.L.- Vrouwparochie, de vroegere kollega en vrienden van pastoor De Rouck E.H.H. Becaus, Cauwe, De Pauw, Dom Hiëronymus, de Baarde- gemse E.H. De Bie en de getuigen E.H.H. Gabriels en Vercruyssens. Tijdens deze euchari«tievie- Op zondag 24 maart werd E.H. J. De Rouck, voorheen medepastoor in de O.L.-Vrouwparochie te Aalst, aangesteld als pastoor te Baardegem, ter opvolging van E.H. Callant, die bevorderd werd tot pastoor te Moorsel. Er werd met alle tradities gebroken, geen afhaling aan de gemeentegrens, ook geen optocht van verenigingen doorheen de gemeente, maar een eenvoudige aanstelling waarbij een massa volk betrokken was. De nieuwe parochieherder had eraan gehouden zelf een feestpro gramma samen te stellen dat bij iedereen zeker in de smaak viel. Na een middagmaal met de personaliteiten van de kerk raad en het gemeentebestuur, werd de nieuwe herder ten gemeentehuize ontvangen. Te 17 uur volgde de kerkelijke aanstelling met eucharistievie ring en wijding van de derde klok. Tot laat in de avond leefde Baardegem in feest stemming tijdens de receptie in de pastorie en de parochie zaal. Na het feestmaal met de per sonaliteiten, waarbij E.H. De Rouck als pastoor reeds fel in de smaak viel van de mede- aanzittenden, werd de pastoor ten gemeentenhuize ontvangen. Verwelkomd door burgemeester De Pauw sprak de gevierde een dankwoord en de Aalsterse burgemeester De Bisschop was eveneens van de partij om de vroegere Aalsterse priester te begelei den naar zijn nieuw ambt. Het hoogtepunt van deze dag was de kerkelijke aanstelling. Niet alleen de Baardegemse bevolking was praktisch vol tallig maar ook een groot gedeelte van de Ö.LT^Vrouw- parochiegemeenschap van Aalst was meegekomen met E.H. De Rouck om zijn aan stelling bij te wonen. De eucharistieviering werd ge- koncelebreerd door E.H. Pastoor De Rouck, E.H. Deken De Vos, pastoor Goethals, en de onder- ring werd de nieuwe herder verwelkomd door de voor zitter van de kerkraad, Hono- ré Monsieur, die tevens de sleutels overhandigde. Tijdens de prachtige homilie drukte pastoor De Rouck erop dat hij als priester in de eerste plaats de bedienaar van de sa kram enten is, maar even zeer wenst hij "tussen" zijn parochianen te staan. Hij wenst zich te bekommeren om alle klassen van de bevol king, vooral de ouderlingen, zieken, gehandicapten en de jeugd. Gedurende deze viering wera eveneens de derde klok van de Baardegemse Sint-Margare- taparochie gewijd. Tenslotte sprak de pastoor

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 6