uturn Dl saam MI'S POPULAIRST! Luc Appermont: produkt van de kleinkunstakademie PRESENTATIE Zondagnamiddag gaan vele duizenden Vlaamse huisva ders naar het voetbalterrein of naar de wielerwedstrijd al naargelang het seizoen. Binnen en Buiten heeft dan ook een publiek dat hoofd zakelijk uit moeders en hun groter wordende kinderen bestaat. Misschien is het wel daarom dat men tot nog toe enkel mannelijke presentators gehad heeft. Aan afwisseling werd er wel gedacht. De eerste pre sentator was Mike Ver- drengh, die dat trouwens lang niet slecht deed, maar uiteindelijk toch de baan moest ruimen bij onze na tionale BRT omdat hij naast zijn televisiewerk nog een aantal andere dingen deed, die eigenlijk niet met zijn werk als presentator van «Binnen en Buiten» mochten gekombineerd worden. Mike werd vervan gen door Louis Neefs. Spoedig bleek echter dat een sympatieke kop en een even sympathieke onge- komplekseerdheid toch niet volstonden om een even goed presentator te zijn. Louis dreef zijn ongedwon genheid zover, dat het op stunteligheid ging lijken. Verdrengh had een eigen stijl en dat ontbeerde Louis zodat hij slechts een korte karrière kon krijgen als te levisiepresentator. Hij werd vervangen door René Van der Speeten, een man die geruime tijd binnenshuis de BRT werkte maar dan In de zogenaamde serieuse bladen krijgt onze vlaamse televisie nogal vaak een vracht kritiek te slikken. Over het al dan niet gerecht vaardigd zijn van die kritiek willen wij ons hier zeker niet uitspreken. Feit is echter dat er ook op onze eigen BRT-zender programma's zijn die een erg grote kijkdichtheid hebben en bijzonder populair geworden zijn. Eén van die programma's is zeker «Binnen en Buiten», dat op zondagnamiddag gedurende twee uur in vele duizenden Vlaamse huiskamers te gast is. Het programma houdt al ettelijke jaren stand, zij het dan dat er ai en toe één en ander wordt gewijzigd in de formule. De konceptie blijft echter steeds dezelfde Informatie over de sportaktiviteiten die de zondagnamiddag plaats hebben, doorweefd met een aantal vedetten van het lichte lied, die hun nieuwste plaatje mogen komen voorsteilen, enkele tekenfilms, de nieuwste film, een korte quiz en zelfs een vleugje ernstig nieuws. Een heleboel ingrediënten die zich werkelijk tot de grote massa richten, en die je rustig vanuit je luie zetel over je kan laten komen terwijl de maag rustig het zondagmiddagmaal verteert. PMGRAM Wat hebt gij daar op uwe kop, studiomeester? als omroeper bij de radio. Van der Speeten kon het aan, dat werd vlug duide lijk. Het hield het dan ook verschillende jaren uit in het zondagnamiddagpro gramma tot hij even plots als hij gekomen was terug verdween. René had zich een plan van de studio uitgetekend. Op zondag be gint de drukte al rond 10 uur. Een half uur later is iedereen die in het pro gramma komt ter plaatse en van dan af beginnen de repetities. De studio aan de Reyerslaan te Schaarbeek is erg ruim en biedt dan ook heel wat mogelijkhe den. Enkele tientallen schijnwerpers doen de stu dio in een zee van licht baden. Overal staan televi sietoestellen opgesteld, en vier reusachtige kamera's doorkruisen de studio, beurtelings één of andere hoek in beeld nemend. Achter de kamera's een man met een koptelefoon op het hoofd. De studio- meester, eveneens met koptelefoon, geeft zijn in- strukties en staat regelma tig in kontakt met de re giekamer.De regiekamer heeft iets mysterieus. Van daaruit merkt men im mers alles wat er in de studio gebeurt en het is de realisator die vanuit die ka mer alles in handen heeft en dirigeert. Vanuit de studio merk je echter nergens die regieka mer. Je weet dat deze er is maar je merkt ze niet. Re gelmatig hoor je de stem van de realisator in de stu dio weerklinken als een soort stem van het gewe ten, die je zégt wat er nou precies moet gebeuren, of waar men moet voor oplet ten. SPANNING Rond 13 uur worden de repetities gestaakt en gaat iedereen de inwendige mens versterken in het ruime restaurant op de hoogste verdieping van het omroepgebouw. Aan tafel praten de realisator, de stu diomeester en de presenta tors nog verder over de gekwetst en liet zich daar om een zondag vervangen door de jonge Luc Apper mont. Eenmaal de kwet suur genezen, wou René terug zijn plaats innemen, bleek men er echter bij de BRT anders over te oorde len. Men oordeelde blijk baar dat men best wat ver nieuwing in de presentatie mocht brengen en René Van der Speeten werd be dankt voor bewezen dien sten en vervangen door Luc Appermont. Luc deed het ook niet lang alleen, hij kreeg weldra assistentie van Walter Capiau. Vooral als radioman was Walter Capiau een goede bekende bij het Vlaamse publiek. Zijn programma Capriolen met de beruchte telefrats had van presentator Capiau vast één der meest belui sterde radiomensen van ons land gemaakt. In «Bin nen en Buiten» moest Wal ter ook zoiets als de humo ristische noot brengen en staat hij in voor de quiz en de spelletjes met het aan wezige publiek. kleden. Al wie enkele voor de camera komt p*i seert ook eerst langs kapsalon waar er een la ste hand legt aan het k< 11 sel en langs de schminkt mer, waar het gelaat bed< wordt met een speciale c me, die het glimmen het aangezicht wegens warmte van de schijnw« pers moet verhinderen: Tegen 15 uur is alles staj klaar en wordt er gewacht op de start, genodigde groep he plaats genomen op de blieke tribune en geeft zj ogen de kost. Men kon immers niet iedere dag j een televisiestudio. r Ondertussen praten wij ven met Walter Capiau Luc Appermont. Wie is Walter Capiau? woont te Sint Amandsbei waar hij werkt als goc dienstleraar in een kollec Hij is gehuwd en he twee kindjes. Walter is tijd zoiets als een plezar geweest. Hij werd dan r regelmatig aangezocht feestjes op te vrolijken r zijn grappen. Dat present tiewerk bracht hem in ko takt met Nora Sneyers d toen presentatrice was v< Tienerklanken. Walt kreeg een kans en greep f met beide handen. Er volj den nog verschillende dere programma's voor t levisie en toen kwam Guil Cassiman van omroep Brï bant met zijn voorstel het radioprogramma Cap! olen te maken. Walter wJ het erg graag probereT want hij had heel wat plal nen voor een dergelijke ul zending. De popularity van zijn programma nam vrij korte tijd enorm tol Walter Capiau werd mete# één van de meest bekenc| Vlaamse Radiomensen, enorme luisterdichtheiL maakte het voor Walttf steeds moeilijker om eer Appermont luistert ernstig naar de uitleg van de piepjonge realisator RECHTSTREEKS «Binnen en Buiten» is één van de niet zo talrijke Vlaamse programma's die rechtstreeks worden uitge zonden. Dat houdt enkele onbetwistbare voordelen in maar ook enkele fameuze gevaren. Wordt er een fout gemaakt tijdens de uitzen ding, dan kan dat niet meer worden overgedaan zoals dat wel kan in een opgeno men programma.Om die fouten zoveel mogelijk te vermijden wordt er dan ook ernstig gerepeteerd. Het begint allemaal al de don derdag voor de uitzending. Op dat ogenblik weet men al wat er in het programma zal komen. Herman Pau wels is de verantwoordelij ke voor de sport terwijl Luk Bral, de vedetten kiest die in het programma komen. Er wordt dan een soort planning opgemaakt, met de realisator, de studio- meester en de presenta tors. Alles wordt dan op mogelijke problemen die zich tijdens de uitzending zouden kunnen voordoen. Het is ondertussen 14 uur geworen en de aanvang van het programma nadert. De verschillende gastvedet- ten hebben in de verdieping onder de studio allen een eigen loge waar ze zich kunnen verfrissen en om- nieuwe telefrats te vindi en bovendien kwam er slee op het programma en wilde echt niet dat hi volledig zou doodbloeiei daarom verkoos hij er mi op te houden. Rond da ophouden is toen heel wa te doen geweest vertel Walter Capiau. «Men b< weerde dat ik eruit wa Mankeert er iets aan mijn broek? i

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 16