KULTUURKAIENDER FENIKSGROEP OP BEZOEK BIJ BEELDHOUWER MARK DEBRUYN OPEN DOEK VOOR EÉN BOEK *-l KFL - AALST MET «THE FRENCH CONNECTION. ZEELS KULTUREEL LEVEN FILM BIJ ONS 32 - 19/4/74 - De Voorpost VRIJDAG 19 APRIL AALST Tot 29 april in Galerij Valerius de Saedeleer, Keizerlijk Plein, tentoonstelling van werken van Jean Brusselmans, Rik Wou ters, Albert Servaes, Jules De Sutter, Jacob Smits, Hippolyte Daeye, Constant Permeke, Hubert Malfait, Albert Savereys, Door Boerewaard, Franz Courtens, Henri Wolvens en Paul Delvaux. Toegankelijk alle dagen van 10 tot 12 en van 14 tot 19 uur. Op maandag gesloten. ZATERDAG 20 APRIL AFFLIGEM 20 uur: tweede Free Podium, met daarna gastoptreden van Just Bom in het Kultureel Centrum. AALST 20 uur in de stadsschouwburg, Vredesplein, Aalst, opvoering door de Catharinisten van «Thomas Morus» in een regie van Herman Slagmulder. DENDERMONDE 13.30 uur: Dans en vendelzwaaien door WKB Reynout aan de kerk te Schilde. 18.15 uur: Kwistornooi: voor ATB-afdelingen te Waasmun ster. Finale: vertrek lokaal Bij Potterken. 21 uur: Jazzavond in Honky Tonk Jazzclub, Leopold II laan, met The Traditional Jazz Studio uit Praag. ZONDAG 21 APRIL AALST 20 uur: In de Stadsschouwburg, Vredeplein, Aalst, opvoering door de Catharinisten van «Thomas Morus». 7.30 uur: Grote Markt, Aalst, vertrek van busreis ingericht door Bolaska, naar Den Haag, tentoonstelling Paul Klee. 20 uur: in Zaal De Kring, Dr. De Moorstraat, opvoering door Nieuw Leven van «Blootsvoets in het park» in regie van Walter Moeremans. 14 uur: in zaal Paters Kapucijnen, door de Marcelinoklub, vertoning van Hibernatus. MAANDAG 22 april AALST 2020 uur: opvoering in de Stasschouwburg, Vredesplein, Aalst door De Catharinisten van «Thomas Morus». 20 uur: Feestzaal Stadhuis, Koncert door de leraren-solisten van de stelijke Akademie voor Muziek, Ballet en Toneel, naar aanleiding van de officiële heropening van de gerestaureerde feestzaal ten stadhuize. 20uur inzaai Kapucijnenklooster: filmvertoning «Andrei Roe- blew» ingericht door de parochiale verenigingen. 20 uur: in 't Apostelken, Mijlbeek, voorlichtingsavond door de K.W.B. over «Kopen op Krediet». DENDERMONDE 19 uur: Toneelvoorstelling: met de autobus naar het N.T.G. voor de opvoering van «Het recht van de sterkste» (C. Buysse) ingericht door Fanfare St-Ceölia. DINSDAG 23 APRIL DENDERMONDE 20 uur: Spreekbeurt: «Verschuiving naar links» door Dhr. P. Achten, in het Gildenhuis, Otterstraat, ingericht door C.M.B.V. St-Gillis. WOENSDAG 24 APRIL DENDERMONDE 20 uur: Fotografie: Voordracht met proefneming: «Hoe de opgenomen foto's afdrukken en vergroten». Fotografische kring, in Sted. Jongensschool, Begijnhoflaan. 20 uur: Voordracht: «Eet U gezond», door T.V.-kok Dhr. Bul- tinck, ten Staduize. Ingericht door ATB-De Natuurvrienden. Beeldhouwkunst spreekt aan door haar volledigheid van vorm, het verkeer, ontstaan door gevoel, waardoor men het beeld doorgaans uit iedere hoek kan benaderen en ondergaan, beeld dat stand houdt in licht en omgeving. Van een bijna vormeloze massa vertrekt de ganse evolutie van De Bruyn's beeldhouwwerken naar een steeds harmonische en elegante ekspressieve plasticiteit. Mare De Bruyn werd geboren te Aalst op 21 juli 1924. Hij kreeg zijn opleiding voor beeld - priester Daens een aluminium reliëf in de Tuinwijk Begijnhof. Benevens vrij werk komen ook Beeld op lage sokkel: Bezinning, vrouw in rust. Gegoten in ijzer en bewerkt met zuur -roestkleurig). houwen aan St. Lucas te Gent, waar hij de afdeling sierkun sten en beeldhouwen volgde, beeldhouwen dat hier in hoofd zaak op het kopiëren van gotische beelden afgestemd was. Hij vervolmaakte zich aan de Akademie voor Schone Kun sten te Aalst, afdeling vrij schilderen en beeldhouwen, waar hij als leermeester Van Der Meersch had. Dit vrij schilderen had voor gevolg dat hij met een serie zeer realistische akwarellen over de Zwalmstreek voor de dag kwam. FUNKTIONEEL BLIJVEN Momenteel is hij leraar aan de dag- en avondschool van de Akademie te Aalst en onder wijst er alle beeldhouwtechnie- ken. Hij verwijt het kunst onderwijs te gespecialiseerd te zijn. Hij ziet het als volgt: «De artiest inschakelen in de ge meenschap, dus vele toegepaste zaken te verwezenlijken. Geen beelden voor salons maar eer der beelden voor de straat. Vele kunstenaars hebben slechts als doel zo spoedig mogelijk naam te maken door te eksposeren, wat tot gevolg heeft dat zeer veel minderwaardig werk ge toond wordt. Ze geloven niet in de gemeenschap, ze geloven nit in de kunstambachtsman.» De Bruyn hekelt eveneens de ver nissage die een tentoonstelling met, we citeren «hopen flauwe kul» voor open verklaart. Zelf tracht De Bruyn met zijn beelden zeer funktioneel tegen over de maatschappij te blijven. Hij beeldhouwt sedert 1947, wat er op neerkomt dat heel wat werken te bezichtigen zijn over heel het Vlaamse land. In onze eigen stad zien we van zijn hand het monument op het Vredeplein, het monument heel wat opdrachten, die wel problemen scheppen wat de tijdspanne betreft, die de beeldhouwer in acht dient te nemen tussen opdracht en inhuldigingsdatum, het wordt dan ook dikwijls een koortsach tig werken om te trachten op tijd te zijn en goed af te werken. STEEN Gaat zijn voorkeur naar de gebroken witte Balegemse steen toch werkt hij ook in arduin, graniet en franse steen. Wanneer hij een steen in zijn blokvorm voor zich ziet, tracht hij er reeds de vooropgestelde figuur in te zien. Met het tema voor ogen valt hij de materie aan. Bewust van de beperkte mogelijkheden van het mater iaal, ontbolstert hij het gelei delijk. Met een puntbeitel trekt hij het volume, met vlakke en getande beitels komt er geleide lijk vorm om dan uitsluitend met vlakke beitels de opper vlakte te bewerken. De ronde houten hamer, het tuig van de beeldhouwers, voorkomt het terugspringen. Vlugger werk, maar zeker niet gemakkelijker, kan verkregen worden door het gebruik van een kompressor, een pistool met beitels, het gebruik van dit technisch snufje vergt een ster ke koncentratie. Grote onder werpen zoals het monument op ht Vredeplein komen slechts tot stand na verschillende voor ontwerpen, situatieschetsen en een maquette. Dan wordt ook de ruwe schets met houstkool op de kollosale onbewerkte steenmassa gebracht. Wat het monument op het Vredeplein betreft is voor gewaakt dat een vredesbeeld geen oorlogsbeeld werd (zoals zo vele). Dit monu ment is uiterst funktioneel, het is doorzichtig, geen hinder voor METAAL Mare De Bruyne heeft een voorkeur voor koper, rood koperplaten van anderhalve mm. en geel koperplaten van driekwart mm. Ook aluminium platen van drie mm. dik worden verwerkt. Hij maakt met verhitting door vlam de plaat zacht die dan plots afgekoeld wordt. Hout of een ander min of meer buig zaam materiaal dient als steun van de plaat tijdens het hame ren. Voor het uitrekken van het metaal worden metalen hamers gebruikt, voor het inkrimpen zijn dit houten hamers. In metalen skulpturen moet het licht kunnen overschijnen. Niet zelden wordt het metaal ook bewerkt met bijtende zu ren om speciale effekten te bekomen. Van de hand van De Bruyne staat in het atheneum te Mol het monument voor gevallenen in Kongo, en op het stenen Vredemonument in onze eigen stad kunnen we een soort koperen Pièta bewonderen. POLYESTER EN KUNST STEEN Een vorm wordt geraspt in een soort isomo, polystrylène ge noemd, deze materie bestaat in verschillende ruwheidsgraden. Een voordeel is dat men deze voorontwerpen ter plaatse kan presenteren. Het model wordt eerst geïsoleerd met zeepoplos sing. Daarna wordt het bedekt met meerdere lagen gips en repen jute. De twee helften worden gescheiden door kleine dunne ijzeren plaatjes. Een houten of ijzeren gebinte ver sterkt nogmaals de gipsenvorm. Na een droogtijd worden de twee helften verwijderd en de binnenkant gedicht met een poriëndichter. Alvorens de po lyester laag er op gespuit of gesmeerd wordt, dient het model nog eens bedekt met een isolatie en waslaag. De binnen ste randen moeten dik genoeg zijn om de twee helften gemak kelijk aan elkaar te kunnen hechten. Niet zelden werkt De Bruyn met hout zoals notelaar, eik en zelfs eksotische houtsoorten. Mare De Bruyne De Bruyn is de ontwerper van tientallen medailles. Hij ont wierp en vervaardigde ook juwelen in ivoor en goud. Mare De Bruyn hekelt vooral de kerkhoven met hun sierloze graven en denkt hierbij aan de prachtige Romeinse inskripties. Hij werkt met zijn leerlingen dan ook grafzerken uit die een esthetische waarde hebben, verder is het de wens van De Bruyn regelmatig in de Akade mie een soort open atelierdag Met «the French Connection» een film van William Friedkin krijgt men een bikkelharde (kommerciële) politie- en misdaadfilm te zien, een aktiefilm voor een meerderheidspubliek waaraan de regisseur naar zijn eigen zeggen «een fel gevoel van spannende ontspanning wilde verschaffen.» Het verhaal is gebaseerd op een (geromanceerde) reportage van een journalist en op de getuigenissen van twee rechercheurs van het Bureau of Narcotics van New York, die een Frans- Amerikaanse heroïnesmokkel op het spoor kwamen en er na een vier maanden durende speurtocht in slaagden de meeste hand langers in te rekenen. De «grote patron» bleef echter buiten schot. Doorheen het verhaal van de klopjacht schetst de filmer met meesterlijke hand de figuur van Doyle, de keiharde politieman: koppig, gewelddadig, racistisch en mentaal niet zo veel verschil lend van de misdadigers die hij bestrijdt. Eigenaardig genoeg zijn de reakties van het publiek op de persoon van Doyle zeer uiteen lopend geweest: mensen die de aanpak van de rechercheur gunstig gezind zijn, zien hun gelijk bevestigd; tegenstanders vin den er hun argumenten in om te zeggen dat het inderdaad mis gaat met Amerika. Hoe men op de film reageert zal uiteindelijk in ruime mate van de instelling van de bioskoopganger zelf afhan gen. Donderdag 25 april 1974, Filmzaal St.-Jozef kollege, Pontstraat 11 en Hoogstraat, Aalst. Enkel voor leden. Men kan steeds lid woraen aan de ingang van de zaal te houden, waar alle disciplines aan bod komen en waar iedereen die er zin in heeft kan komen werken. Mare De Bruyn is de leraar die nadenkend aanleert, maar zijn gemoed en entoesiasme niet kan bedwingen en zijn eigen werk en leerling laadt liefde en entoesiasme. N verliest De Bruyn's beeld diepe warmte, of zij st< koper of marmer bezielen r die het dode afweert en echte zinnelijke mensen! aanspreekt. Buiten mode anekdote verstrengelt Mare Bruyne geest en vorm, schc heid, herkenbaarheid en my rie. Zijn zin voor ambachtel perfektie en pricisie betel een voortdurend pluspunt i dat hij met behulp daarvan stenen wereld waar kan mak Roel Van de 1 «De mens leeft niet van brood alleen» is een alombekend gezegde. Toch stelt men vast, dat in het Vlaamse land de verenigingen die zich inlaten met het kulturele werk niet zo talrijk zijn. Om deze leemte te helpen aanvullen, staken een paar jonge Zeienaren de kop pen bijeen en besloten over te gaan tot de oprichting van de Feniksgroep. Onder de namen van de stichters vindt men er een paar die de kunstminners beslist in het geheugen liggen. Zo o.a. Willem Omer Johann, een nog zeer jong schilder wiens werken nu reeds door verzamelaars fel gegeerd wor den en die tevens enig mooie prentekeningen vervaardigde. Juliaan Van Acker, die met zijn tentoonstelling in het Zeelse Gemeentehuis op Lentekermis midden in de roos mikte, nam het voorzitterschap van de pas opgerichte vereniging op zich. Henri Van Daele, de Zeienaar met de vlotte pen, die op litterair gebeid reeds meer dan twaalf jaar bedrijvig is en door zijn kursiefjes en mede door zijn boek «Ik ben een kotma dam» vooral bekendheid ver wierf. getuigt van de openheid van de groep. In de statuten van de vereni ging staat duidelijk vermeld dat het bijzonder streven van de Feniksgroep het stimuleren van de kunst is, onder eender welke vorm en dat zulks dient opgevat en geïnterpreteerd inde breedste zin van de geest. Schilders, schrijvers, muziek liefhebbers. iedereen die zich aan de statuten wil onderwer pen kan deel uitmaken van de vereniging. Op eigen initiatief zal men culturele aktiviteiten organise ren die zullen plaatsgrijpen in de Galerij Feniks, Pieter Go- russtraat Nr. 30, dat als verga derlokaal werd gekozen. Het begon allemaal met de oprichting van de Galerij Fe niks op Zele-Dijk, dat indertijd het Zeelse mekka van de kusnt was. Door een intense werking wil men de kunstminners terug de weg naar de Dijk tonen. De naam Feniks wil een begrip en een baken zijn op het gebied van de kunst, daarom zal de vereniging vertegenwoordiging vragen in de op te richten kulturele raad. Wj wensen de Feniksgroep die beslist wat in de mars heeft veel sukses en een voorspoedige groei. G.D.Z. Week van 19 tot en met 25 april 1974 Palace Aalst: «RABBI JACOB» (KT) Verlenging van deze goede humoristische film met bijzond grappige Louis de Funès. Feestpaleis Aalst: «THE LADY SINGS THE BLUES» (KN* (volgende week) Het onderwerp van deze film is het leven van de zanger Billie Holiday. De titel van de film verwijst naar haar autobiografie die in 19! verscheen en die haar bewogen levensloop verhaalt. In 19( 2 verscheen een Nederlandse vertaling van het boek, aang vuld met een uitgebreide diskografie, beiden van de hand v< Martin Schouten. Eigenlijk was Billie Holiday geen blueszangeres, ze heeft vr C wel geen blues gezongen. Haar repertoire bestond grotei s deels uit populaire songs, die ze met een zeer sterke bezielir bracht, zodat sommigen in haar een voorloopster van c soulmuziek zien. In zoverre is de titel van boek en film di misleidend. Zij beschouwde zichzelf als een deel van hi k orkest, haar stem als een instrument, zodat wat zij zong to< 9 telkens anders was. Doordat zij gebruik maakte van pui^ muzikale middelen zoals ritme en melodie, bezat zij een b zondere zeggingskracht. Bovendien was Billie Holiday e< van de eersten om gebruik te maken van elektrische verste ai king. Lady Day, zoals ze ook wel eens genoemd wordt, kenc geen gelukkige jeugd, ze maakte op vrij jonge leeftijd kenn k met prostitutie, gevangenissen, verdovende middelen, zi< kenhuizen en sociaal onrecht. Toch leefde ze zeer intens, w< r in de lijn van haar karakter lag. Ze hield niet van compromi sen, was trots, impulsief en romantisch. Haar grillig gedrc bezorgde haar aardig wat moeilijkheden met anderen en was helemaal niet praktisch ingesteld. De laatste jaren va i/i haar leven (ze werd 44 jaar) waren bijzonder triestig: zij wrJ moeizaam te been en slecht bij stem. Bovendien was ze ha< gevoel voor timing kwijt en kon ze haar tekst niet meer onthoi f den. De film is een min of meer getrouwe weergave van haar leve met Diana Ross, vroeger lead-zangeres bij The Supremes, i de rol van Billie Holiday. Zij doet dat vrij goed alhoewel zij hL repertoire van het grote muzikale talent dat Billie Holiday wa; op haar eigen manier interpreteert. In ieder geval een ondanl e bare taak die zij op een handige manier tot een goed eind brengt. De regie is in handen van Sidney J. Furie, die in 195 opvallend debuteerde met «A dangerous Age». De sounc track, waarvoor Michel Legrand verantwoordelijk is, kwar iu onder dezelfde titel uit op het Tamla Motown label. Deze week in Feestpaleis: verlenging DE DUBBELDE^ KERS. In Dendermonde (cinema Belgica) en in St.-Gillis Dendermonde (cinema Albert) kan U de Franse film «LE SI LENCIEUX» zien, met Lino Ventura. GUY DE LOMBAER' lt BOEKEN LEZEN: WELKE? HOE? Nu we hier voor een dertigtal boeken «een open doek» heb ben gebracht, stellen wij wat fier en blij vast dar hierdoor reeds een respektabel aantal auteurs en titels met waarde rende belangstelling door de lezers zijn ontvangen. Dertig boeken is natuurlijk maar een druppel in de zee van de literatuur. En toch zit er logika in de methode om het beste uit onze literatuur drup pel voor druppel bij de ontvan kelijke en niet-ontvankelijke lezer te laten overkomen. Men zegt dat de Chinezen iemands shedel klieven door met het haast uitdagend geduld dat hen eigen is om de paar sekonden een druppel vloeistof te laten neerkomen op één plaats op die schedel. Met dit voorbeeld voor de geest. laten wij thans goede literatuur druppel voor druppel neerko men op de schedel van wie hun schouders ophalen voor de literatuur in het algemeen en voor bepaalde genres in de literatuur in het bijzonder. Wat dit laatste betreft sommigen zweren bij de eigentijdse litera tuur die van na Wereldoor log II en anderen ervaren slechts de oude literatuur als waardevol. En wat de horizon van weer anderen nog beperk ter maakt is de erkenning van slechts hier en daar een auteur, ongeacht de periode of de tijdsomstandigheden. Van die ene auteur lezen zij dan alles. Wat vanzelfsprekend een ver keerde instelling toont. Want zoiets mag men geen enkele schrijver evenmin als zich zelfaandoen! Om de harde schedel van voor oordelen bij sommige lui te ft! breken, hebben wij hier afi selend goede oude en go nieuwe werken besproken, menen dat het nuttig is op wijze de rubriek verder zetten. Om onze lezers een i proeve van al het goede in literatuur te kunnen aanbie zal deze rubriek nog heel I moeten standhouden. Want ze eigen literatuurgeschiedt jj is een werk van eeuwen tussen Hendrik Van Veld (begin 12e eeuw) en o hedendaagse schrijvers lig een paar duizenden vern denswaardige namen J schrijvers en tientallen duii den titels van steengoede t ken. Men zou het haast als levenswerk moeten beschouv het beste te kiezen en bespreken uit die acht eeuv'n literatuurgeschiedenis. Bij het kiezen van lektuur en vooral bij het waarde ervan! laten velen 't uitsluitend leiden door de fa van een boek en/of zijn sch ver. Zo'n selektie is cw" ongelukkig als onrechtvaarc ®J Onrechtvaardig tegenover dynamische literatuur, gesel denis en ongelukkig omdat op die wijze beperkte keuze risiko inhoudt dat de smaak verkeerde kant uitgaat. Men moet boeken durven leif* in de orde waarin ze aange den worden. Vervolgens m men op zijn eigen goede smi durven rekenen om een be goed of minder goed te vindt8rv Een eigen mening is cigcnl minder een luxe dan een zafec van openheid tegenover onoordclen zijn eigenlijk alli maar bang voor het oordeel It zij in een boek zouden kuni ontmoeten over... zichzelf! FRANS-JOS VERDOOI is

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 32