ft Lebbeke STAF PELEMAN EN KAREL HALTERMAN IN EIGEN MIDDEN THE DUTCH SWING COLLEGE BAND EN TEDDY WILSON OP HET STADHUIS M'NEER IGNAAS 4- 19/4/74 - De Voorpost ue. ^ebbeekse kunstkring «Als ich can» zindert van aktiviteit. In een korte tijdspanne ontwikkelde deze kring zich tot één der meest toonaangevende kulturele vereni gingen der gemeente. Geen maand gaat voorbij of één der leden-kunstenaars komt aanbod op een tentoonstelling. Tijdens het voorbije paasweekend eksposeerden in de raadszaal van het gemeentehuis twee kunstenaars welke kunstvormen beoefenen die verhoudingsgewijs, in de platstische kunst minder aan bod komen, nl. beeldhhouw- werk en pentekeningen. Het sukses dat beide artiesten beeldhouwer Staf Peleman en pentekenaar Karei Halterman - echter boek ten, was overweldigend. De ruime belangstelling op de vernissage, met een Als ich Can-voorzitter Achiel Vermei- ren die beide kunstenars bijzonder knap inleidde, was hier trouwens een voorteken van. STAF PELEMAN Figuratief, maar herleid tot de strikste vorm Staf Peleman, geboren Lebbekenaar, behoort tot de generatie der vijftigers, een generatie waar enorm veel talent en aanleg aan wezig was, maar dat nooit aan de oppervlakte kwam, vooral door de sociale on zekerheid der dertiger jaren en ook door het gebrek aan ontwikkelingsmogelijkhe den Op veertienjarige leeftijd verliet hij de schoolbanken en kwam in een atelier te recht met als enige bedoe ling een goed ambachts man te worden en in de wankele toestand van toen zijn boterham te verdienen. Op latere leeftijd echter is uit deze ambachtsman een voorbeeldig houtsnijder en dan later de beeldhouwer geboren. Zonder voorberei ding, noch opleiding ging hij voor een blok hout staan om er een ekspres- sieve vorm aan te geven. Op latere leeftijd is Pele man akademie gaan lopen. Samen met zijn groei naar het beeldhouwersschap waste in hem ook de per soonlijkheid, de zin voor lijn en kompositie, het ne geren van het detail. Voor hem werd de lijn en kon- toeren van een beeld es sentie. Wanneer men een beeld «Man en Vrouw» be kijken, dan is dit niet een man en een vrouw meer vormen man en vrouw één rysrv-. V'.-.vsa' r -l Werk van Karei Halterman (vrp) Aandachtig publiek in het stadhuis, tijdens het optreden van The Dutch Swina College Band. (r) Ik weet niet of het ook voor andere kulturele evenementen zo is, maar in Dender- monde is het, wat jazz betreft, behelpen. Doch het is met de grandeur van een seigneur, die ontvangt in de weidse blauwe badkamer (vijfhonderd vierkante meter, bad en bidet door bloemetjeshoezen aan het kritische oog onttrokken) in de wetenschap dat ze de ridderzaal net aan 't witten zijn en dat het verse stucwerk in de rode suite zelfs beschaafd gekeuvel nog niet verdragen kan. De Dutch Swing College Band, samen met Teddy Wilson, traden dan ook op in een soort L-shaped room in het stadhuis. Ik heb deze ruimte zowel aula als auditorium horen noemen door toehoorders, wiens origine meteen hierdoor bo ven alle twijfels verheven wordt. Ik had een plaatsje in één van de poten van die stadhuiselijke L, met aan mijn linkerzijde een bezorgde meneer, die van korvee bleek te zijn en ramen opende en dicht deed om de met rook bezwangerde ruimte enigszins te doen opklaren, en aan mijn rechterzijde een aantal deuren, waar zich op bepaalde dagen, blijkens nette, strenge bordjes, schepenen en ambtenaren plegen op te houden. Vóór mij evolueerde swingend de DSCB en vingervlugge Teddy Wilson, een verlegen-glimlachende, zeer zacht-sprekende neger, subliem aan de vleugel. U merkt, ik ken niet dèt van jazz. Elders in dit blad kan u allicht wel een verslag vinden van een ter zake kundiger iemand. Maar ik hou wel van jazz. En van het onwaarschijnlijke beeld dat de swingende Hollanders opleveren. Als ik even gevaar mag lopen, me onsterfelijk belachelijk te maken bij fervente jazz-entoesiasten, dan wil ik u wel vertellen wat ik over jazz denk. Het is per definitie iets, wat Hollanders niet ligt. En westerlingen helemaal niet. Je ziet zo'n Schilperoort postvatten achter een levensgrote saxofoon en je denkt, ach, denk je. Zo'n statige Peter, het kon een maitre-d'hötel zijn, of een sommelier, of een vertegenwoordiger van de koningin in Soliland of Hong Kong. Maar nee, dat voert dan doodleuk zo'n steengoeie band aan, met een drummer dat is geen muziekspelen meer, die man heefteen verhouding met sticks en grote trom. Door ons rationele denken staan wij tegenover muziek en instrument met een dwingend patroon van noten, die moeten gespeeld worden, die je kan opschrij ven en reproduceren, wanneer je maar wil. Niet zo jazz. Jazz zit op een lager niveau. Wij zijn daarbovenuit gegroeid, we kijken erop neer, waarom ook niet, want we hebben er geen kontakt meer mee. Er is hier geen sprake van muziek spelen, zoals wij dat kennen, maar van vinger en toetsen, die het nog maar 's gaan proberen, voor een publiek datrisiko wil lopen of het weer 's lukt. En dat wordt dan een groot samenspel van roezemoezen, humeur, de goede luim van een trompet, de fraaie woede van een drummer, het droevig purgeren van een saxofoon, handgeklap, rook om te snijden, een totaal-ervaring. Midden in die totaal-ervaring kwam er een gezette man binnen met een bolhoed, en de wankele tred van iemand die zich alvast enige uren op de komende totaal-ervaring had voorbereid. Zijn binnentreden wekte bij de aanwezigen enige bevreemding, zoniet verstoordheid of verveeldheid, maar hier en daar ook een begrijpende glimlach. Enige tijd hield hij zich op in het gaanpad, de handen in de zakken van een glimmende zwarte broek, de hoed nonchalant in z'n nek, met elastieken benen, als een vrolijke trekpop. Ondertussen keek hij met een brede, onaantastbare, vuurrode glimlach in het rond, groette met brede zwaaien van armen en hoed naar blozende bekenden, en ging bij ieder nummer en iedere solo voort in hard, entoesiast applaus. De inrichters lieten hem geen ogenblik aan hun waakzaamheid en vreze ontsnap pen en volgden bezorgd de evolutie der dingen. Schilperoort zelf zorgde toen de gêne naar een hoogtepunt toegroeide, zelf voor een tegendoelpunt, door een nummer op te dragen aan de man met de bolhoed, door hem m'neer Ignaas genoemd. Dit ontroerde de man zo hevig, dat hij Peter meteen met de bolhoed kroonde, die prompt de ronde van de band deed, en tenslotte bovenop de bas belandde. Onder de hoed bleek de man een heel onopvallend hoofd te bezitten, wat komende effekten enigszins bezwoor. En hij zal ook wel gewoon Injas heten. Maar u weet hoe Hollanders zijn. Kaas gegeten van jazz, maar onverbeterlijk gutturaal. HENRI VAN DAELE Toen we dit stukje totaal onverwacht in de bus kregen, hebben wij de bespre king van het koncert in de papiermand geworppen. Van Daele heeft alles gezegd geheel. Iedere groep vormt bij Peleman één ondeelbaar geheel, waarvan niets of niemand zou kunnen weg genomen worden, zonder het geheel te schaden of stuk te maken. Hier voelt men ook de mens Peleman, ook de trouw van een Staf peleman, zijn geloof in de liefde en'in de overtuiging dat alleen liefde de red plank kan zijn voor een wereld, waarin dit woord meer en meer aan beteke nis verliest. Bij Peleman blijft een beeld nog altijd figuratief, maar dan herleid tot zijn strikste vorm. Geen geforceerde of karikaturale vormgeving, maar een die beantwoordt aan de schoonheidsnormen en de algemene verlangens van de moderne mens, le vend in een eigentijds inte rieur en die van schoonheid en kusnt houdt. Vooral in eigen midden had staf Peleman een schou derklopje nodig. Elders ver diende hij reeds zijn spo ren. Aan referenties ont breekt het hem niet. Naast de verschillende individuele tentoonstellingen nam hij ook reeds deel aan diverse kollektieve eksposities, o.a. te Bachte Mria Leerne in het domein Ooidonck, waar zijn werk prijkte tus sen namen als Spilliaert, Minne en De Dijn. In het middelheim te Antwerpen prijkte werk van deze lebbe kenaar tussen dat van Can- tré, Minne, Vic Gentils en ander bekenden. Wie nog geen kennis ge maakt heeft met het uitste kend werk van Staf Pele man, kan dit nog altijd doen in zijn atelier, Poel straat te Lebbeke. KAREL HALTERMAN Herscheppen van de natuur met wit en zwart Voor Karei Halterman is het maken van een tekening, het scheppen of herschep pen, het zich uitleven in zijn werk, belangrijker dan wat er achteraf mee ge beurt. Karei Halterman is 26 en sedert zijn zestiende mani festeert zich bij hem de aanleg om te gaan tekenen. Tien jaar lang heeft hij gewerkt, om zijn eigen uit drukking te gebruiken, «om te leren tekenen». Dat hij zich, wat zijn manier van uitdrukken betreft, niet makkelijk heeft gemaakt, bewijst het feit dat hij één der moeilijkste vormen heeft gekozen, het pente- kenen. Een genre dat veel vaardigheid vereist en waarin niets te verdoezelen valt. Op zijn weg naar het mees terschap liet hij zich aller eerst leiden door Mevr. Lie- kens, die hem de beginse len en de techniek bijbracht en die hem gedurende een periode van vijf jaar, de nodige technische bagage bezorgde, die hem nu toe laten een merkwaardige start te nemen. Ook de namen van de Lebbeekse kunstschilder Rik Weze- Werk van Staf Peleman (vrp) mael en van de bekende illustrator, grafikus en fol klorist Robert Desart, spreekt Karei Halterman met eerbied uit. Om echter te bereiken wat hij nu is, heeft hij moeten werken, zijn werk kritisch benaderen. Nog andere ele menten liggen aan de basis van het werk van deze Leb bekenaar. Die elementen heten: zijn schoonheids- aanvoelen, zijn liefde voor de natuur en de ongerept heid ervan, maar alles over schaduwd door zijn overga ve, zijn doorzettingsvermo gen, zijn verbazende inzet. In het Werk van Karei Hal terman vinden we de natuur niet gekopieerd, geen hy- perrealisme, geen foto-af druk, maar een herschep pen. Karei legt aksenten, hij doet er af en voegt er aan toe en weet op die manier verrassende effek ten te bereiken. Deze resul taten bereikt hi met twee elementen: wit en zwart. Hij weet deze echter op dergelijk geraffineerde wij ze te gebruiken, dat men de indruk krijgt dat er een heel gamma van grijzen inzit. Hij maakt het bovendien niet gekompplikeerd, zoekt alleen het schone, tracht daaraan gestalte te geven en lukt daarin op een ro mantisch ontwapenende manier. Zijn tekeningen, die mooie hoekjes van ons land en van de gemeente Lebbeke tot ontwerp hebben - Lisse- wege. Diksmuide, Brugge, Maria-Lombeek. Dender belle en wat Lebbeke be treft, de Mot, Het Hof te Zeebroek - zijn stuk voor stuk poëtische voorstellin gen. kleinodiën van uitzon derlijke waarde. Wie nader wenst kennis te maken met het werk van Karei Halter man. kan ook terecht in zijn atelier. Bellestraat te Lebbeke. Pierre Van Rossem

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 4