PRINTERS IN HET (VERLOREN) RIJK DER HIPPIES Belgische Trotters zagen bedrieglijk Nepal De Voorpost - 19/4/74 - 5 Zoals deze apen stoeien op dit gesneuvelde monument, zo grasduinden de hippies in het rijke, filosofisch- diepzinnige verleden van Nepal. mag liegen, niet mag lasteren. In het kader van de emancipa tie wordt vandaag vaak en ten onrechte beweerd dat het Kristendom, vooral onder de invloed van Paulus, de vrouw tot een tweederangswe zen reduceerde. Men vergeet ae enenae, ae armoe, ae on dervoeding genoeg redenen gevonden om te protesteren en een nieuwe levenswijze te wensen maar feitelijk werd hun kontestatie gevoed door het voorbeeld van de hippies. Deze laatsten waren naar Ne pal gekomen om er rust en wijsheid te vinden in de leer van de bonzen, maar in feite hebben zij hun westerse zeden en protesten overgegeven aan de jonge inlanders. De hippies hebben in Nepal geen rust en geen wijsheid gevonden maar zij hebben er hun vaak nega tieve kontestatie* achtergela ten. Zij hebben rtiets overge houden van de eeuwenoude kuituur maar zij hebben het slechte voorbeeld gegeven. Zodat zij de vijanden werden van de regering en moesten bekampt worden. pies, die hoopten de wijsheid en de rust te vinden bij de bon zen. Helaas gaf de basisleer van Boedha en van het Hindoeïs me aanleiding tot een bijge loof dat vandaag de dag nog reëel is en bewijst dat Nepal, (foto H. De Kimpe) 640 kilometer wegen en de unieke spoorweg loopt 46 ki lometer ver. Meer dan eens heeft Nepal af te rekenen met hongersnood en elke dag zor gen studenten en jonge intel- lektuelen voor meer kontesta tie. Ongetwijfeld hebben zij in In de greep van de Himalaja, d.i. «het huis van de sneeuwtussen India en Tibet, vlakbij de poorten van China, is het koninkrijk Nepal met zijn wereldberoemde hoofdstad Katmandoe, een leugen, één vals aards pa radijs, een toeristisch dekor achter hetwelk ellende en analfabetisme verborgen liggen. In Nepal, het zogezegde land van de liefdegoden, van de vrijheid en van de drogue, het koninkrijk dat meer in legende dan in historische feiten wortelt, het land waar nu meer dan 2500 jaar geleden in het dorpje Lumbini de hindoeprins Siddhartta Gantama werd geboren, die zoekend naar de oorzaken en de redenen van het menselijk lijden genoeg verklaringen vond om DE BOEDHA te worden, hebben duizenden hippies ondervonden dat dromen bedrog is, dat men wel ongestraft zijn lichaam en zijn schreden maar niet zijn hart naar andere werelddelen kan verhui zen, want dat het heimwee voor de westerse mens sterker is dan drogue. Het is geen wonder dat met Kerstmis 1969 honderden jonge dromers en avonturiers naar Katmandoe kwamen om er de hoofdstad van de hippies te bouwen. Omdat daar de mensen gastvrij en verduldig zijn, omdat meer dan waar ook ter wereld daar om de haverklap volksfeesten worden gehouden die volgens het bijgeloof van primordiaal belang zijn als onmis bare band tussen het aardse leven en het hiernamaals, dachten de hip pies er kommerloos, gemakkelijk en losbandig te kunnen leven. Maar Katmandoe is meer schijn dan werkelijkheid, een oase, een waan midden nood en armoe, en toen de lokale regering ondervond dat de hippies ondanks hun bloemen maar met hun kontestatie gevaarlijk waren voor de gezondheid en de rust van Nepal is zij de oorlog begonnen tegen de drogue en werden de hippies wandelen gestuurd. Enkelen zijn gebleven, onder wie een stel Belgen, omdat zij niet meer de moed, de kracht of het geld hadden om de terugreis aan te vangen en ginder veroordeeld wer den tot de realiteit van een uitzichtloos leven, heel anders dan de blauwe en roze dromen die zij eens koesterden. De hippies in Katmandoe behoren vandaag meer tot de folklore en de legende dan tot de werkelijkheid Dhr Boedha. Soms met goud en edelstenen beslagen zijn zij het symbool van de alomtegen woordigheid van Boedha die welwillend op de wereld en de mensen neerkijkt, vol begrip voor hun zwakheden en ge breken. Men kan Nepal, Katmandoe, de mensen van dat land en de ijdele pogingen van de hippies niet begrijpen, als men niet even bedenkt wat Boedha was Evenmin als Kristus heeft hij ooit geschreven tekst nagela ten. Zijn leer werd mondeling overgeleverd en door zijn vol gelingen pas veel later neerge schreven vooral in het hart van miljoenen eenvoudige mensen. Gekonfronteerd met de leer van Boedha heeft een Vlaams missionaris aan de voet van de Himalaja ooit ge zegd «Ik ben naar hier geko men om de mensen tot mijn kristelijk geloof te bekeren Maar in dat land, in deze sfeer, in deze bergstreken, in die ar moede, heb ik deemoed en eenvoud geleerd en moet ik mij soms inspannen opdat zij mij niet tot hun geloof zouden overhalen. Boedha heeft nooit gezegd wat Kristus wél deed dat hij de zoon van God was, maar zijn volgelingen hebben van hem een bovennatuurlijk we zen gemaakt. Misschien omdat hij onbewust een voorloper was van Kristus en voor een deel dienst Goddelijke Leer predikte. Boedha ook wilde de vrede en de broederlijkheid nu meer dan 2500 jaar gele den. Hij zei al dat men kwaad met goed moest vergelden, dat de grote wijsheid er in bestaat al zijn passies te beheersen. Hij predikte onthechting en zui verheid, eerlijkheid en recht vaardigheid, en lang voor Kris tus leerde hij dat men niet mag stelen, niet mag doden, niet is verwonderd over kledij en daarbij dat Kristus de zaligma king van alle mensen predikte, dat HIJ zowel de vrouw als de man als een verstandelijk we zen met een ziel beschouwde. Boedha niet Boedha was voorzichtiger tegenover de vrouwen. Misschien kende hij ze beter. Hij, die nochtans als Kristus de zelfverloochening, de liefdadigheid en de caritas predikte en zei dat de haat niet door de haat maar alleen door de liefde kan overwonnen wor den, meende dat de man de vrouw zoveel mogelijk uit de weg moet gaan, dat men alleen in hoogste nood en als het echt niet anders kan met haar moet spreken en dat men tegenover haar altijd zeer voorzichtig moet zijn. Gelukkig hebben de mensen van deze kontreien op dat ge bied Boedha niet gevolgd. Zoals al zijn kollegas onder vond Boedha trouwens dat niemand profeet is in eigen land. De leer van Boedha had allang andere landen gewon nen eer hij in Nepal ingang vond, in Nepal waar men het meer moest hebben v_an het Hindoeisme De leer van Boedha is verstard, heeft niet de moderne opgang gekend van het Kristendom, zodat hij, alle goede bedoelingen van de profeet ten spijt, vaak een rem was. Maar in Katmandoe heb ben het boedhisme en het hin doeïsme een innig verbond ge sloten. Ze zijn bijna in elkaar opgegaan. Ze gebruikten de zelfde tempels en aanbidden dezelfde beelden Duizenden mensen draaien aan de gebeds molentjes. trekken aan bel len die overal hangen, werpen bloemen naar onherkenbare beeldjes, en zingen daarbij. Het geheel wordt gekenmerkt door een vrije sfeer en een spontaneïteit die indruk heb ben gemaakt op de eerste hip- Foto Bosmans verder in het land, nog in de Middeleeuwen leeft. Zo is er op de markt van Kat mandoe een klooster dat Ku- mari Bahal heet. Daar verblijft een levende godin, die door de priesters wordt gekozen als ze nog in de wieg ligt. Deze pries ters brengen de babies onder in een donkere kamer. Indien een van die peuters dan niet schreit, niet weent en een vol maakt mooie, gave huid heeft, wordt zij aangeduid om tussen haar 14 en 21 jaar godin te zijn, op voorwaarde dat haar ouders tot de gilde van de goudsme den behoort. Nooit mag het meisje als godin uit het klooster komen. Zij wordt door duizen den vereerd en gevierd, maar zij mag niet naar buiten komen om het mee te maken. Zij is de levende gevangene van de godsdienst. Zodra zij meerder jarig is wordt zij onder de men sen teruggestuurd maar zij heeft niet het recht te trou wen en het bijgeloof wil dat zij zeer jong sterft. Het bijgeloof is zo sterk dat het nog in het openbaar het offer van levende dieren kent en dat in het verre primitieve binnenland af en toe kinderen op een altaar gedood worden ter ere van allerlei go den die alleen door het bloed van de onschuldigen stil en zoet gehouden worden. Nepal wordt slechts stillekens- aan wakker uit de middel eeuwen. Dat plaatst de jonge koning Birenda Bir Vikram Sjah Deva, die begin 1972 zijn vader opvolgde, voor schier onop losbare problemen. Want bui ten Katmandoe is Nepal zo rijk aan ellende als aan mysterie. Voor de 11 miljoen inwoners is dit een van de armste landen van de wereld Slechts acht ten honderd van de mensen kun nen lezen en schrijven, het verbruik van dierlijke proteïnen bereikt amper tien gram per in dividu en per dag. er is slechts In de buurt van Katmandoe, verder het binnenland in, kan men op de barre hoogten ge tuige zijn van de betoverende, poëtische opgang van de zon maar helaas krijgt de toerist zelden de armoe te zien waarover die zon in het land gaat schijnen. In Katmandoe ontmoet men af en toe nog hippies die geld be delen om naar het vaderland terug te keren. Over 't alge meen zijn ze nog jong maar lij ken ze ingevolge het drugge bruik veel ouder dan ze zijn. Hun bestaan is zo leeg als nut teloos en hopeloos. Het helpt ook niet hen geld te geven want zodra ze een sommetje bij el kaar hebben gaan ze drugs kopen in plaats van een middel te vinden om naar huis teruq te keren. Daarom kreeg een Bel gische hippie ginder van één der Belgian Printer Trotters het enig passende en mogelijke antwoord «Je hebt het geld gevonden om tot hier te gera ken, je moet maarzorgen datje werkt en geld vindt om terug te keren». Omwille van de tover van Kat mandoe zullen de Belgische toeristen altijd denken dat Ne pal een mooi en onvergetelijk land is Maar de werkelijkheid, de armoe en de honger hebben zij niet gezien. De enkele hip pies die zij als «echte hippies» menen gezien te hebben wa ren in feite meestal rijkemans- kinderen die van huis uit geld genoeg hadden om zes maan den makkelijk in een of ander hotel te leven en het bestaan van de hippies als een vakantie mee te maken Zij behoren tot de folklorë en tot het dekor. Maar dat is niet de werkelijk heid van Nepal. Kerkstraat 70 9330 DENDERMONDE Tel. 052-216 32 - 248.93 Telex 26795 en die omgeving, is het begrij pelijk dat de emotie immens moet geweest zijn van de los geslagen jongeren die hun westerse schepen achter zich hadden verband om hier ten aanschouwe van het land en de bergen van de sneeuw op te gaan in de hoop op een nieuw en intens geluk. Er is in en rond Katmandoe niet alleen het land en de geheimzinnigheid van de verre bergen, er is niet alleen de eindeloosheid van de hemel boven de wereld, er is in de onmiddellijke nabijheid alles wat voortdurend getuigt van boedhisme en hindoeïsme, en bijgevolg betoverend is. De mengeling van godsdiensten was het begin van gevarieerde feesten en vieringen ter ere van alle mogelijke goden en godinnen die ergens hoog in de naburige bergen moesten le ven. Men vindt ze terug in tal loze tempels, stupas (begraaf plaatsen) en heiligdommen. Het dal van Katmandoe, zegt men, telt zoveel tempels als huizen, zoveel goden en idolen als inwoners. Op een relatief kleine oppervlakte werden door de eeuwen heen zowat 2700 monumenten opgetrok ken die alle getuigen van ge loof, liefde en leven. Steen, baksteen en fijn geciseleerd hout vormen met ontelbare erotische motieven de basise lementen van complexen waarin zowel Chinese als indi- sche invloeden terug te vinden zijn. Want Nepal krijgt niet al leen de hulp van de Amerika nen, het is voortdurend getuige van een totnutoe beheerste in- vloedsstrijd tussen India en China die meer om militaire en politieke dan om andere rede nen vaste voet willen hebben in dit koninkrijk. De oudste godsdienstige tem pels zijn de boedha-stupas die, zoals deze van Bodnath, op 4 km. van Katmandoe de grootste ter wereld alle af beeldingen vertonen van hippies moeten ze niet leven, deze kleintjes. Maar ze willen.wel enkele woorden Engels radbraken voor n aalmoes. (foto Roels) u's zwermen nu voor grof geld uit naar Europa. De gouden tijd in is voorbij. een klein Zwitser een illusie. Zoals alle die er voor het eerst kwamen ook de Bel- Trotters onder de van de onvergetelijke op de majesteit van de en hoogste berg- ter wereld. Vanuit kan men zoniet hand dan toch met de en dus met het hart en tot aan het dak wereld reiken. Ontroerd pracht van de natuur (foto Fr. Herreboudt) (die meer dan eens met de weelde van haar schoonheid de miserie van de mens ver bergt) drongen de Belgische toeristen aan op een tweede bezoek. Zij vroegen de rest van de reis in te korten om een dag langer van Katmandoe en zijn omge ving te kunnen genieten. Als nuchtere, beschaafde, ge zonde en verstandige mensen als de Printer Trotters moeite hadden om zich los te rukken uit de tover van dit landschap

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 5