CATHARINISTEN SPELEN OP BEROEPSNIVEAU
KULTUURKALENDER
FILM BIJ ONS
OPEN DOEK
EEN BOEK
BOEKEN LEZEN:
WELKE EN HOE
VOOI
(2)
32 - 26/4/74 - De Voorpost
VRIJDAG 26 APRIL
AALST
20 uur: Mikisklub, Nieuw beekstraat 35, Aalst vertoning door
nimklub van de Tsjechische cowboy-film «Limonade Joe», een
satire op het cow-boy-genre.
20 uur. vooropening in de Belfortzaal van de tentoonstelling Lieve
Van der Weeën, met inleiding door Regine Clauwaert. De tentoon
stelling Hoopt tot 6 mei en is iedere dag toegankelijk van 10 tot 12 u
uur en van 14 tot 18 uur.
20 uur: in Galerij Pieter Coecke, Molenstraat 44, vernissage van de
tentoonstelling W. Svensson. Open alle dagen van 10 tot 12 en van
15 tot 19 uur. 's Zondags van 10 tot 12.30 uur. Tot 13 mei.
Tot 29 april tentoonstelling Schilders van de 20ste Eeuw, in galerij
V. De Saedeleer, Keizerlijk Plein, toegankelijk van 10 tot 12 en van
14 tot 19 uur. 's Zondags van 10 tot 13 uur.
AFFLIGEM
Tot zondag 28 april in het Kultureel Centrum, tentoonstelling fo
to's, resultaat van een fotografisch weekend. De tentoonstelling is
open elke zaterdag van 14.30 tot 20 uur en op zondag van 11 tot 13
en van 14.30 tot 20 uur.
ZATERDAG 27 APRIL
AALST
20 uur: in de Stadschouwburg, Vredeplein Aalst, opvoering door
Gerard Vermeersch van de one man show «Muis in Huis», gepro
grammeerd door toneelkring De Schakel.
19.30 uur: vertrek aan de Hopmarkt, per autocar naar het Cirkus te
Brussel, voor het bijwonen van het optreden van het «Ballet van de
XXste Eeuw». Uitvoering van de Oosterse balenen «Bhakti»,
«Hi-Kyo» en «Golestan».
Van 9 tot 12 u en van 14 tot 17 uur: Akademie voor Schone Kunsten,
Oude Vismarkt 13, open schooldag.
15 uur in De Kring, Dr. De Moorstraat opvoering van het sprookje
«Repelsteeltje» gepresenteerd door «Nieuw Leven»
13.30 uur: in lokalen Jeugdbiblioteek, Kattestraat: studienamiddag
door Stichting Lodewijk de Raet over leefmilieuproblematièk, met
referaten van prof. P. Pik en lie. S. Van Nuffel.
EREMBODEG EM
Tot 26 mei stelt keramiste Lieve De Pelsmaecker tentoon in eigen
atelier, Nekkerspoel 10.
WIEZE
20 uur: optreden in zaal Madeion, Schroverstraat 46, van Zjef Van
Uytsel, ingericht door de gemeentelijke jeugdraad
16 uur: Vernissage van twee gelijktijdige tentoonstellingen van
Wittevrongel (nieuwe grafiek) en Oude Kunst uit Afrika (maskers,
fetisjen, voorouderbeelden, wapens en andere voorwerpen). De
tentoonstelling js open van 27 april tot 3 juni van 10 tot 19 uur. Op
maandag gesloten (behalve op 3 juni). Galerij Elias, Royenstraat 1
9380 Wië2e tel. Ü7.244.35
DENDERMONDE
15 uur. Prijsuitreiking van de tekenwedstrijd i.v.m. milieuproble
matiek in het Kultureel Centrum.
20 uur: SpreekbeurtWat met ons leefmilieumet o.mde Dender,
het huisvuil, de verwerking hiervan en industrievestiging. Spreker
Hubert Maes, schepen van welzijnszorg in het Kultureel Centrum,
Weggevoerdenstraat
21 uur: Nacht van de sportraad met huldiging van sportlaureaten in
de zaal koningshof met het orkest The Saints. Ingericht door de
stedelijke sportraad. Toegang 50 F.
21 uur: Jazzavond in de Honky Tonk Jazzclub, Bastion V, Leopold
II laan met het optreden van de Jeggpap New Orleans Jazzband.
ZONDAG 28 APRIL
AALST
20 UUR: IN DE STADSSCHOUWBURG, Vredeplein, Aalst, op
voering door Gerard Vermeersch in de One Man Show «Muis in
Huis», geprogrammeerd door toneelkring De Schakel.
MELDERT
14 uur: voor de VTB afdeling Meldert, vertrek aan de dorpskerk te
Neigem voor een familiale wandeltocht door het Pajottenland.
TERJODEN
10.30 uur: wandeltocht ingericht door de VAB afd. en om 14,30
gezinswandeling
AALST
14 uur. in zaal Paters Kapucienen, door de Marcelinoklub vertoning
van «De verstrooide»
15 uur: in zaal De Kring, Dr. De Moorstraat, opvoering van het
sprookje «Repelsteeltje» gepresenteerd door Nieuw Leven, in een
regie van Jan De Ville.
DENDERMONDE
9 uur Numismatiek: klubdag in hotel Gulden Hoofd, Grote Markt.
9.30 uur V.V.K.B. Reynout: Derde voordanserskursus voor
Oost-VIaanderen in het V.T.I., E. Van Winckellaan
14 uur Voordracht en welsprekendheidstomooi voor de jeugd.
Ingericht door de KonRederijkerskamer De Leeuwerekenaers in de
aula van het stadhuis.
MAANDAG 29 APRIL
AALST
20 uur: in de Stadsschouwburg, Vredeplein, Aalst opvoering door
de Catharinisten van «Thomas Morus».
14 uur in «De Klaroen» spreekbeurt door Mevrouw Saelens over
«De Vrouw in Europa», ingericht door het C.M.B.V.
20 uur in de feestzaal van de Generale Bankmaatschappij, Hop
markt 39, Aalst voordracht door de h. Jef Dispa, rijksinspecteur en
direkteur van de Akademie voor Muziek, Ballet en Toneel te Aalst
over «Mozart een universeel genie». Ingericht door Muza.
DINSDAG 30 APRIL
AALST
20 uur zaal Okapi, «Wij zingen de mei in»
20 uur Meiavondkoncert door Harmonie «Hande aan hand» op de
Varkensmarkt, o.l.v. de h. Honoré Verstraeten.
DENDERMONDE
13 uur: Studiereis: De Samenwerksters en de S.V.V. REIZEN
SAMEN NAAR Gent voor een modeshow en een bezoek aan het
dagblad Vooruit.
20 uur: Volkskoncert met lichte en moderne muziek in zaal Ko
ningshof. Ingericht door de soc. muziekmij. H. Vendemeule-
broecke met dirigent F.Van Damme
21.30 uur Groot Meiavondbal met het show- en dansorkest Jos Van
Beek, in zaal Koningshof Dijkstraat.
19.30 Dans en zang door VVKB Reynout in zaal Sportparadijs,
Kasteelstraat 1.
19.30 uur: Turnen door soc. turnbond Booruit in lokaal Brusselse-
straat 35
WOENSDAG 1 MEI
AALST
20 uur: in lokalen PAN, Wellekensstraat 45, kolloquium met
Spaanse gastarbeiders.
«Thomas Morus» meer dan verrassend.
Zaterdagovond had in de Aalsterse stadsschouwburg de
première plaats van «Thomas Morus», een tragedie van Ro
bert Bolt. Deze Engelse auteur, vroeger leraar, begon zijn
carrière als toneelschrijver met een kerstspel en ging verder
met luisterspelen waaronder het bekende «The drunken sai
lor». Hij schreef tal van filmscenario's waaronder «Lawrence
of Arabia» en Dr. Zjivago», maar behaalde als dramaturg zijn
grootste sukses met «A man for all seasons», de trieste
levensgeschiedenis van Thomas More, beroemd humanist,
kanselier van Engeland.
In het spel maken we kennis zitter van het Lagerhuis, be-
met Thomas Moore en zijn fa- kleedt in het land een vertrou-
milie en met het Engeland van wenspositie. Na de dood van
de vipende eeuw, geregeerd Wolsey wordt hij tot kanselier
door Hendrik de achtste. Tho- van Engeland benoemd,
mas Moore, kanselier van het Moore was een edel mens,
hertogdom Lancaster en voor- streng katoliek; hij duldde geen
WEEK VAN 26 APRIL TOT EN MET 2 MEI 1974
Palace aalst: «DE LOTELING» (KNT)
Op de foto: Ansje Beentjes (Katrien) en Jan Decleir
(Jan)
Vlaamse film van Roland Verhavert (van «Rolande met
de bles»).
Het scenario, dat Verhavert in samenwerking mt Nic
Bal schreef, is gebaseerd op het boek van Hendrik
Conscience, de man die zijn volk leerde lezen. Dank zij
de opvatting en de kreativiteit van de scenaristen bleef
er van Conscience niet veel over.
De fil laat veel interpretaties toe, U kunt er een liefdes
verhaal in zien, een kritische benadering van de toen
malige maatschappij, de ondergang van twee jonge
mensen, en nog veel meer. Dat is zeker al positief, en
niet onverdienstelijk. Bovendien is het, zoals Verhavert
zelf zegt, «een lekkere film». Daaronder dient men te
verstaan dat het een geslaagde kombinatie is tussen
het kommerciële en het artistieke. Het is geen
«moeilijke» film, de konstruktie is volkomen rechtlijnig,
de vertelling kronilogisch. En al toont de ganse film
ons de aftakeling van Jan en Katrien, toch kunnen we
na het lange eindbeeld iets goeds voor de toekomst
veronderstellen. Geen happy end dus, maar toch een
sprankeitje hoop.
Het verhaal zal U ondertussen wel al bekend zijn en de
interpretatie vooral de verkrachting is vatbaar voor
enige diskussie - laten wij volledig aan U over.
Ansje Beentjes moet geen moeite doen om geloofwaar
dig te zijn en Jan Decleir doet zijn reputatie van stoere
knaap nog maar eens eer aan. Verder spelen nog meen
aantal Vlaamse akteurs mee, waaronder o a Gella
Allaert, Leo Madder, Rudi Van Vlaanderen, Werner
KOpers, om er toch enkele te noemen.
Beldica en Albert Dendermonde:
«JESUS CHRIST, SUPERSTAR»
Het heeft weinig zin hier het religieuze aspekt van deze
film aan te raken, voor ons is het i de eerste plaats een
musical, en dan nog wel gebaseerd op een rock
opera (van AndrewLloyd Webber en Tim Rice). De regie
werd toevertrouwd aan Norman Jewison, die ook voor
«Fiddler on the Roof» borg stond.
Uiteraard primeert de muziek hier en is de funktie van
het beeld louter ondersteunend, en toch bloeit het
geheel, dank zij het dekor, dat eenvoudig is gehouden
en daardor ook opvalt. Ook dankzij een sterke vertol
king van de Judas figuur.
Kristus daarentegen komt wat te apatisch voor. Maria
Magdalena weet nog altijd niet hoe zij Kristus moet
liefhebben en Herodes met zijn harem zorgt voor de
verrassing.
Al bij al kan men deze hedendaagse visie op het
lijdensverhaal toch niet zo maar voorbijgaan, daarvoor
is het toch te menselijk voorgesteld.
Alfa-Aalst: «DE DUIVELINNEN» (KNT)
Na «de monnik», van Ado Kyrou toch weer een film
waarover wij een woordje moeten zeggen. Deze film
van ANthony M. Dawson, met Jane Birkin en Serge
Gainsbourgh als trekpleisters, behoort tot het (vri
weinig beoefende) genre van de griezelfilms. De
realisator is er echter niet in geslaagd de toch zó
noodzakelijke sfeer vol te houden, zodat het geheel
eerder zwak uitvalt.
Feestpaleis-Aalst: «EEN DOLLE KEVER OP SAFARI»
(KT)
Een flauw afkooksel van de «Dolle Keverf» die ooit de
Walt Disney studios verliet.
De mensen die op «The Lady sings the Blues» zitten te
wachten moeten nog minstens één week geduld
oefenen (helaas).
Toch een vermelding voor Feestpaleis: studenten
genieten een flinke vermindering op vertoon van hun
studentenkaart, echter niet tijdens het weekend. Hope
lijk volgen Palace en Alfa dit voorbeeld binnenkort;
hoe het er in Dendermonde aan toe gaat weten wwij
nog niet, U kunt best eens navragen aan de kassa.
Guy De Lombaert
liek was ingest jy
dos uitgevoe
harmonisch g
Nederlandstal
erkenning van de vorst als ge
zagsdrager van de kerk. Door
dit te doen, zou hij zichzelf ver
loochenen. Hij blijft weigeren.
Na een lange gevangenschap
wordt hij onthoofd.
Ontroerende voorstelling
Een dergelijk stuk aanpakken
getuigt van durf. De produktie
mag in de annalen van de Aals
terse amateurstoneelwereld
met drie sterren aangemerkt.
Een sterretje voor de hele
groep «catharinisten», één
voor de regisseur en één voor
de hoofdvertolker Walter Boni.
In een dekor, een pareltje van
funktionele en tegelijk sobere
scenografie van ontwerper
Walter Van Herreweghe, heeft
regisseur Herman Slagmulder
met zuiver trekken, rechtlijnig,
duidelijk, zonder overtollighe
den en aangrijpend dit spel op
de planken gezet. Ondanks
enkele schoonheidsvlekjes in
de minder voldragen vertolking
van Annie Moortgat als Alice
Moore, en de slordige uit
spraak van Jos Van Mol als
Thomas Cromwell, kunnen we
van een stijlvolle en homogene
rolbezetting gewagen.
De prestatie van Oscar Van
Malder als de pittige bijde
handse gewone man, het uit
gestreken gezicht van Gilbert
Eelbode als de onbetrouwba
re, op suksesjagende Richard
Rich, de fijne vertolking van
Marcel Carlier als Norfolk, de
sierlijke bewegingen van
Machteld De Rauw als de
mooie Margaret Moor, Leo Ver
tongen als de halfverlamde
ziekelijke kardinaal Wolsey,
Jos Van Mol de verpersoon
lijking van de heimelijke valse,
geslepen Thomas Cromwell,
de duidelijkheid van Dries
Bruyninckx als William Roper
en verder Louis De Smet als
Cranner, Nicole Gits als vrouw,
Albert Vandenbosch als Cha-
puys' bediende en de zeer im
ponerende figuur van Hendrik
de Achtste voor rekening van
de regisseur, krijgen nog meer
waarde wanneer men weet dat
de kreatie gebeurt in de scha
duw van Tomas Moore vertolkt
door Walter Boni. Met een
Alles werd uiterst professioneel aangepakt (jm)
Een en ander dat wij in vorige
bijdrage behandelden, brengt ons
voorlopig het antwoord op de
vraag welke boeken wij moeten
lezen, terwijl bij het lezen in
de betekenis van het ervaren van
de literatuur als kunstuiting het
wat en het hoe en zelfs het
waarom nauwelijks van elkaar te
onderscheiden zijn. Gaat men bij
voorbeeld De kleine Johannes
van Frederik van Eeden lezen,
dat bepaalt wat men leest sterk
hoe men leest. Genoemd boek le
zen, betekent sterk en rijk, maar
geduldig te verteren geestelijk
voedsel verorberen. Vorm en in
houd van een boek zullen dus
vaak bepalen hoe men moet lezen,
welke metode aangewezen is en
hoeveel tijd men moet willen be
steden. Wie met die vaststelling
geen rekening houdt, ontzegt
zichzelf vaak goede lektuur en
veroordeelt nogal eens ten on
rechte schrijver en boek. Op die
manier worden enkele van de
meesterwerken van onze Neder
landse literatuur als saai en lang
dradig versleten: Camera Obs-
cura, Max Havelaar, De kleine
Johannes e.a.
Sommige boeken vragen natuur
lijk méér dan alleen maar vol
doende tijd om gelezen te worden.
Er is ook een gemotiveerde instel
ling en een geestelijke rijpheid
nodig. Sommigen kunnen een be
paald boek niet aan omdat ze
uit geestelijke luiheid zich
slechts interesseren voor het ver
haal met keurig opgebouwde in
trige. En anderen worden gehan
dicapt door hun leeftijd, die hen in
bepaalde gevallen niet toelaat de
diepere en vaak ingewikkeld ge
formuleerde levenswijsheid te
vatten.
Goed éh zinvol lezen kan men ei
genlijk alleen maar als men zich
inleeft in de schrijfdaad van de
persoon aan wie wij het boek te
danken hebben. Men moet als h
ware naast die persoon plaatsn )e
men en met hem of met haar
dingen mee-ervaren en me
beleven op het ogenblik dat
ervaringen van de schrijver tot e<0,1
stuk nieuwe werkelijkheid s 10
mengeschreven worden.
In die ogenblikken treedt
schrijver op als een medium: zi b(
zintuigen registreren nauwkeur ui
mensen en dingen en hun onde w
linge samenhang, hun tegenstc
lingen, hun strijd.
Dank zij zijn uitdrukkingsverm
gen legt hij al het waargenomei
vast in taalHij wordt als het wa 'dl
voortgestuwd door wat hij wé lo<
hierin is ook zijn hierbovenb dlc
sproken ervaring begrepen! - n0
het laat hem niet meer los vóór Sle
zich al schrijvende ervan bevn
heeft. M.a.w eer zijn taak a
medium volbracht is. En die ta!
is eigenlijk maar helemaal af n
dat wij de schrijver als mediu 'a
gebruikt hebben door hem te I lel
zen. Tijdens het lees-proces trt en
het ons vaak dat onze eigen erv ei
ringen bevestigd worden. In d e,
ogenblikken treden wij tesami
met de schrijver als medium o|
wij plaatsen ons samen achter
echtheid van die ervaringen, v n'
delen in de formulering ervan.
creatieve daad van het schrijve Vï
Dit schenkt ogenblikken van ee Br
lijke ontroering, ogenblikken d rei
de lezer zich niet wil laten on
glippen. Het zijn de woordei
zinnen en fragmenten die hij aai |0
streept, later nogmaals her-lees
herbeleeft, in zich opneemt.
De grootste vreugde die wij hie
bij kennen is dat wij op die mani
tesamen met de rijkste fragment! '6
uit onze literatuur, de rijks 16
fragmenten uit ons leven samei lu
brengen. iU
DAT is lezen. Het geeft het leve
een zin meer.
FRANS-JOS VERDOOD
De volledige Catharinisten
planken brengt (jm)
ketterij en was hard tegenover
andersdenkenden. Hij kon zich
niet verzoenen met de wens
van zijn koning om te scheiden
van Catherina van Aragon. Hij
legde zijn ambt als kanselier
neer, omdat hij de daden van
de vorst niet kon goed keuren,
die zich door dit huwelijk los
maakte van Rome. Een sa
menzwering tussen Thomas
Cromwell en Richard Rich is er
de oorzaak van dat hij onrecht
vaardig beschuldigd wordt en
in de Tower opgesloten. Hij
moet onder ede beweren dat
hij het huwelijk van de koning
met Anna Boleyn als geldig
ziet, wat overeenkomt met de
groep die ook nog maandag
warme diepe stem kwam de
grootsheid van Thomas Moore
diep uit de verf, Walter Boni gaf
zich volledig zonder ook maar
een ogenblik de andere perso
nages uit het oog te verliezen,
of op de achtergrond te druk
ken.
Een open doekje viel de kunst
dansgroep Wolfsangel te beurt
voor hun sierlijke Engelse hof
dans die een lichte verademing
bracht, alhoewel wij daarbij de
opmerking moeten maken dat
de haartooi van deze danse
resjes langs de slordige kant
was en zeker weinig vijftiende
eeuws Engels aandeed. De
technische kant, grime, kostu-
a.s. Thomas Morus op
mes en belichting, was u«sin/<
kend, koördinatie tussen di n t
loog en techniek was ingest ^/c
deerd, feilloos uitgevoe
vormde een harmonisch g
heei.
Wat de Catharinisten eens zi ot
geweest en wat zij ook nog zi7a'
in het verenigingsleven van ,m/
stad, ze leveren een grote b rs 1
drage in het intens kultureel I al,
ven van de stad Aalst, ma 1e
ook van het Nederlandstal rot
kultuurgebied.
Een nieuwe voorstelling v<
Thomas Morus in de stad
schouwburg gaat nog door
maandag 29 april te 20 uur.
ROEL VAN DE PLA