CLEMENT LEYBAERT IN PALET JOEPIE, DE KINDEREN SPELEN TERUG NAAR DE RUSTIGE ROMANTISCHE SFEER AALST ROND EEN VERNISSAGE^ WIEZE MAAND VAN DE KLEINKUNST NAAR EEN GROTE FINALE 6 - 26/4/74 - De Voorpost Wie houdt van het Dendermondse stadsbeeld, van de Oude Vest, Van Vlassenbroek, van bos en zonsondergang, komt aan zijn trekken in de galerij Palet waar momenteel het werk van tekenaar, kunstschilder Clement Leybaert te bewonderen is. De tentoonstelling werd geopend door Burgemeester Cool. De heer Emiel Verstrepen, konservator van het museum, hield de gelegenheidsrede, waarover meer in het kursiefje hiernaast. Clement Leybaert is een rasecht kind van de Ros Beiaardstad, hij werd er geboren op drie augustus 1935 en is de enige Dender mondse kunstenaar die e volledig, zonder onderbre king, akademie liep. Niet zonder moeilijkheden echter. Papa Leybaert zag voor zoonlief de humaniora als enige studierichting. Vier jaar kombineerde Cle ment humaniorastudies met onderricht in de plasti sche kunst. Konflikten tus sen vader en zoon bleven niet uit met het gevolg dat Leybaert de volgende zes jaren uitsluitend kunston derwijs genoot. Hij kreeg vijf jaar schilder les van Hugo Van Beveren en Piet Gillis en eindigde steeds primus van de klas. Wat met vijf medailles be kroond werd. Met zijn medestudenten Marcel Van Driessche en Rik Bettens trok hij naar het HOger Istituut te Ant- weren. Trouw aan het na tuurbeeld werd hij als het ware gedwongen afstand te doen van de gekozen rich ting om werken te schep pen in een stijl die hem helemaal niet lag. Klassiek of modern Rond 1960 vestigde hij zich in Vlassenbroek, het uitge lezen oord voor liefhebbers van nog ongerepte plekjes. Toen schilderde hij, zoals hij het steeds gewenst had. Mar dat duurde niet lang. Invloed van kunstkritici en vrienden, die in Leybaert andere eigenschappen meenden te herkennen, was er de oorzaak van dat hij opnieuw eksperimen- teerde en verzonk in de irreéle wereld van de ab- strakte kunst en in de ruwe ongekunstelde vormentaal die Cobra heet. Hij werd voorzitter van de kultuurraad te Vlasseri- broeck en kwa aldus in kontakt met Albert Servays, met wie hij een jaar samen werkte in diens atelier te doel. Servaes, niettegen staande zijn mystische in gesteldheid en zijn vele doeken met religieuze strekking, had een bijzon dere geestdrift voor de bui ten en een aristokratisch gevoel voor schoonheid. Leybaert ziet in zijn leer meester een der grootste kunstenaar die België ge kend heeft. Hij kon iemand warm maken voor de kunst. Van hem leerde Leybaert het landschap bekijken: «Een boom is een symme trie in de natuur». Van hem leerde hij de gemoedelijk heid in het portret te leg gen. Eens zou hij samen met de meester een portret schilderen. Leybaert had zich voor deze uitzonderlij ke gelegenheid uitgerust met een hele gamma kleu ren. Servaes besliste er an ders over, het portret moest zwart-wit worden, tot grote ontgoocheling va Leybaert. Incognito maak ten zij samen een trip door Slnt-Martens-Latem, de laatste keer dat Servaes er VRIJDAG 17 MEI 1974 TE 19 UUR ANTIEKBEURS EN SPULLENMARKT Publieke verkoop van alles en nog wat onder toezicht van dhr. Deurwaarder Vaganee ten voordele van TELE- DIENST Dendermonde U moogt uw te verkomen goederen brengen vanaf 12 mei. Dit alles wordt voor u naamloos verkocht mits 20% voor de inrichters. De overige 80% is voor de verkoper. U moogt ook alles afstaan aan St.-Lutfart- feesten, Télédienst of aan elk 50%. Kijk al eens rond; ER IS ZEKER WEL IETS DAT WEG Kijk al eens ronder is zeker wel iets dat weg mag of kan. Indien nodig komen we de goederen thuis afhalen. Télédienst, Vlasmarkt 29 Dendermonde Tel. 251.35 St.-Lutgartfeesten, Spoorwegstraat 200 Dender de, tel. 257.48 Mocht Uniets te koop kunnen aanbieden, kom dan eens kijken de avond zelf. De toegang is vrij. St.-Lutgartfeesten: 17 -18-19 mei 1974 Spoorwegstraat 200 Dendermonde. was. Deze ervaring was voor Leybaert de springplank om het bij een gevestigde traditie, het schilderen naar de natuur te houden en zich niet meer aan artistie ke eksperimenten te wa gen. Evolutieleer De dood van Servaes, die toen te LUzern in Zwitser land woonde was voor Ley baert een grote schok. Op de voorgrond van links naar rechts: Clement Leybaert, Albert Servaes en diens echtgenote te Vlassenbroek Clement Leybaert Hij las zeer veel boeken en beststudeerde de evolutie leer, hij verdiepte zich in filosofie en teologie, gaf voordrachten over de evolu tie van kunst en mens. Zijn- schildersezel verhuisde voor een hele tijd naar de vergeethoek. Het was pas in 1969 dat hij zich opnieuw voor de schil derkunst interesseerde. Hij bezoch tal van tentoonstel lingen in binnen en buiten land. Ietwat aarzelend be gon hij met kinderportret ten en schilderijen ter ver siering van toneeldekor (Leybaert is zelf een ama teur toneelspeler), en zoe kend naar de zuivere natuur zijn ideeën over klassiek tekenen en schilderen, trouw aan de figuratieve stijl, in realiteit om te zet ten. Natuurgetrouw Zijn oeuvre telt drie temas. Vooreerst de straattaferelen die na wandelen, rijden, waarnemingen in de omge ving, sterk natuurgetrouw, zonder fotografisch te zijn, na een vluchtige schets met notitie van kleuren, in het atelier verwerkt worden. Het koloriet is bijzonder zacht gehouden met over heersend okerkleurige tin ten. Verder vinden we bloem stukken en stillevens waar vooral de modernere tinten aan bod komen. Zijn figuren, meestal ana tomisch verantwoorde por tretten naar model, weet hij met een minimum an lijnen te realiseren. Koppen van oudere mensen, karakteri stiek en ekspressievol ko men in close-up sterk naar voor en vormen een helder kontrast met de in Rem- brandt-stijl donkere achter grond. leybaert tekent en schildert eveneens naak ten. Hij is ook een verwoed liefhebber van fotografie. Hij volgde bij Frederik Van Acker een vervolmakings- kursus in het zien van foto beelden, nam deel aan een paar wedstrijden en perfek- tioneerde zich in land schapsfoto's, die voor hem een hulpmiddel bleken tot het ontdekken van het idea le schildersbeeld. Drans naar schoonheid Leybaert nam deel aan de Europa-prijskamp voor schilderkunst, aan de wed strijd van de Provincie Oost-Vlaanderen en aan de Prijs van de stad Tilburg. In Palet is hij aan zijn tweede tentoonstelling toe, wat weinig is, doch uitge legd door de instinktieve hekel die hij er aan heeft. Hij vindt het een treurige zaak dat de staat blinde lings werken aankoopt van wedstrijden als de Klub van Twaalf en de Kamiel Huys- mansprijs en die onderko men geeft i nde kelders van het museum voor Moderne Kunst te Brussel. Denkend aan de woorden die Albert Servaes he zei: «U bent iemand die er gaat komen door volharding en door werken.» bewijst ley baert in gans zijn werk dat hij een gevoelig kunstenaar is, gevoelig voor schoon heid en vorm en in mense lijkheid, gevoelig voor vriendschap. Zelf zegt hij: «De drang naar schoonheid is zeer sterk en die schoon heid vind ik hoofdzakelijk in de natuur. Wat is kunst anders dan de uiterlijke weergave van het innerlijke gevoel van schoonheid». De tentoonstelling blijft o- pen tot 2 mei, alle dagen, ook de zondagen van 9 tot 20 uur. Roel Van De Plas Joepie, voor wat Aalst betreft nog steeds het enige jeugdate lier, treedt op zaterdag 4 mei in een open atelierdag naar buiten. Ligt de hoofdtoon van de werking gewoonlijk bij het stille, niet zo spektakulaire 'ongeremd aan bod laten komen van de kinderen uit de buurt', dan zit het ditmaal wel wat anders. Met het wijdopen zetten van de Joepiedeuren voor alle Aalsterse kinderen wil men immers enerzijds het Aals- terse jeugdatelier om het nog duidelijker te stellen: de kreatief spelende leden ervan op het voorplan laten treden en anderzijds ook 'het jeugdatelier' tout court naar het ruimer publiek dragen. Eventjes vertellen wat er die dag in de Sint-Annakerk voor de gelegenheid omge toverd in een heuse speelruim teallemaal zal gebeuren. Misschien mogen we vooraf nog de bedenking meegeven dat het zo ongeveer een door deweeks programma is van Joepie met dit verschil dat wij er nu over schrijven. Als hoofd- brok heeft de leiding een dor- penbouv opgezet die als volgt zal gerealizeerd worden. Her en der werden reuzegrote kar tonnen dozen meegepakt, die straks een dorp zullen moeten opbouwen. Wat het precies worden kan behoeven we niet te vertellen. Wie kinderen kent, weet zelf wel dat ze zo lekker kreatief onberekenbaar zijn. De mogelijkheid om achteraf met die dozen een toneeltje op te voeren en wat al meer, zit er alvast in. Deze hoofdaktiviteit werd voor een veertigtal deel nemers gepland, het aantal waarop Joepie iedere week kan rekenen. Hoewel het niet direkt de bedoeling is de helft van de Aalsterse kinderbevol king naar de Sint-Annakerk te slepen en de leiding zelfs niet op een ruimere belangstelling durft rekenen heeft men in het achterhoofd toch wel een paar plannetjes 'als het toch zo zou zijn'. Die nevenaktiviteiten voor een eventuele grotere bezet ting zijn niet meer dan een greep uit het voorraadkastje van Joepie. En toch: groeps- schilderwerk, knippen, plakken Dit eerder ruige, maar onbeschrijfelijk gezellige joernalidk I vak brent ondermeer met zich mee dat je op tijd en stondf I forse vlinderdas rond je pezige nek moet knopen, ort, tussen andere vlinderdasdragende individuên op de ve/j sages van kunsttentoonstellingen te gaan vermengen. Eèt v andere wijze kunstkriticus het mag ook een scheperMi kuituur zijn houdt dan een vol van -ismen bezwangn I kritische beschouwing over het werk van de kunstenaarkr in principe ontroerd is en zeker zijn artistieke baard n»m aandoen. Als leek in de schilderkunst sta je er op z©e vernissages vaak nogal beteuterd bij. De toespraak va/|c! kunstkriticus is vaak zo ingewikkeld en geleerd dat de kuLd leek er bitter weinig van snapt. Als je de tekst van de ve/ju sagetoespraak dan achteraf eens ernstig inziet en zelfs f d studeert, kom je dan nog tot de ongezellige konklusie dat[ b de vernisseur zei, helemaal niet zo revelerend was. Die /i n gaf enkel ongelooflijk geleerde beschrijvingen van de s<L>! derijen, die vlak voor je neus hingen. En als je dan je bril a h met propere vod afstofte en eens kunstminnend naa^t schilderijen lonkte, dan zag na verloop van tijd ook wel c/% kunstenaar een licht koloriet gebruikte (het koloriet rijns steeds biezonder treffend zijn), dat hij een knappe teelrfce aanwendde (de techniek moet steeds typisch zijn en 1 verwijzen naar de techniek van de leermeesters), daLc kunstenaar landschappen, portretten of stillevens op d\ d vastlegde. Maar wat je niet tijdens de speechen te h$a krijgt, zijn beschouwingen rond vragen als: hoe komVhe schilder er toe om precies dit tema zó uit te werken, vvfcjb mens schuilt er in dit kunstenaarsvel, hoe is de kunsteiie geworden wat hij nu is. Het doetje dan ook enorm veel p/efen i om een vernissage bij te wonen, waar de vernisseur c/e/L, lijke vragen wel behandelt. Dit was het geval tijdens de ij|jr nissage van de tentoonstelling van Clement Leybaert in G( rij Palet aan de Dendermondse Franz Courtensstraat. D Emiel Verstrepen, konservator van het stedelijk oudheidI dig museum, had in zijn leraarspaasverlof naast zijn organ torische en redaktionele aktiviteiten in het kader van het fol rejaar, de tijd gevonden om deze opening voor te berek Het was een erg verduidelijkende speech, waarin Emiel strepen erg gevoelvol en toch nog met de nodige rationa de ontwikkeling van de mens en de kunstenaar Clen Leybaert schetste. BEELD VAN EEN JEUGD In deze ranke Denderstad koersen of pikkelen er een sliert Leybaerten rond. Op een Leybaert meer of minder k het niet aan. Zelfs als er enkele Clement Leybaert's zou onderduiken, dan nog zou Dendermonde met een Clen Leybaert gezegend zijn. Onze Clement is niet die van stadhuis, niet die van de «vendise», maar die van Wilk Kunnen. Clement Leybaert is een zachtaardig en beminn man met een stem die eerder streelt dan bijt. Hij heeft vereiste kunstenaarsbaard en het is nog een écht, weeldt rossig-diepbruin eksemplaar. Boven zijn uitspringende r welke neus springt er niet uit?) staat een eenvoudige, iet donkere bril. Hij is een rijzig man met een stijlvol donkerb pak (heeft hij een nieuw gekocht om déftig te zijn tijdens tentoonstelling?). Hij is bijna veertig jaar, maar ziet er jon uit. En ij is een biezonder man. Biezonder, omdat hij alleen geïnteresseerd is in alles wat maar ook te maken ht met kuituur, maar ook omdat hij aktief met die kuituur bezi en zelf kreatief wil zijn. En dan gaat hij toneelspelen reeds zeventien jaarlang met seizoenen waarin hij dertig k voor het voetlicht trad dan gaat hij fotograferen, dan is vertrouwd met de meesterwerken van muziek en literatuur dan gaat hij uiteindelijk toch weer terug naar dat waarin zichzelf terugvindt: in de teken- en schilderkunst. Vanw komt zo'n innemend man In '35 werd clement Leybaeiiiz Dendermonde geboren. Hij is de oudste van tien en kom n; het Leybaert-gezin dat de vier Heemskinderen voor de C re megang '58 zal leveren. De bekende Jeggpapper Miel L baert, die naast drumstel ook penseel en verf hanteert Clements broer. In die tijd, toen het Vestje nog het Vestje w groeide de knaap op langs het water van de Oude Vest i z'n volkstypen, z'n steegjes en schandaaltjes, z'n schotseir kromgetrokken huisjes en z'n poëzie. Clement Leybaer n een dromerige en een zachte jongen, die echter meeravol b speelt met de rest van de Vestjesjeugd. Maar Clemen tj anders dan die van het Vestje POL VAN DEN EE en vul het lijstje zelf maar aan Hoewel het resultaat van krea- tiviteit voor het jeugdatelier niet de grootste waarde heeft, wel het scheppend werken zelf, zal voor de gelegenheid een ten toonstelling worden ineenge- flanst met vroeger gepres teerde werkjes. Alles samen een mogelijkheid om een jeugdatelier van dicht bij te leren kennen en wat wel belangrijker is, een kans voor de kinderen om hun schep pingsdrang en kreatieve speelwoede bot te vieren. Rest nog te vertellen dat alle Aals terse kinderen op vier mei Sint-Annakerk terecht ku !r bij jeugdatelier Joepie er c men Welvaartstraat 100, r e inlichtingen kan verstrek Om niet helemaal als g mensenpraatbarakker ve a ten te worden, willen we nog dit aan toevoegen: 's gens bij de schooldeur, hi scheid Katrien. heel lief: ma, wil je soms dat ik mei terugga om de weg te tone r£ Mama: «Doe niet zo kinder m tig» Katrien: «Wat is kir n achtig, wé zijn toch kinder e ANDRE HE WA ta De mensen van de jeugdraad Het kan ook moeilijk anders, die zeer pover van start was groots kultureel evenement. Inderdaad, iemand die de laatste schifting van de ta lentenjacht op tweede paasdag heeft bijgewoond, kan mee getuigen van het hoogstaand peil der kandi daten. Zulks kan de inrich ting alleen maar ten goede komen. Ruim honderdtwin tig mensen woonden deze avond bij, een duidelijk be wijs dat de belangstelling in stijgende lijn gaat, een positief punt te meer. Voor het eerst ook werden op deze avond mensen van andere kulturele groeperin gen van de gemeente op gemerkt, mzodat de kultu rele isolatie te Wieze toch een verbroken werd. Alle afwezigen hadden trou wens ongelijk, want met te Wieze zijn in hun nopjes. De maans van de kleinkunst gelopen, groeit uit tot een zeven kandidaat-finalisten, waarbij zelfs een Nederlan der, van een meer dan be hoorlijk peil en een gast- groep als «Tamboerijn», die op een zeer vlotte en pre tentieloze manier amuze- ment en ontspanning in de zaal bracht, is dit tot nog toe de best geslaagde a- vond van de maand van de kleinkunst geworden. De eerste kandidaten scho ten al meteen raak: Luk en Erik De Batselier haalden met hun eigen nummer «Jeugd», 70 punten van d e honderd en stelden daar mee hun plaats voor de finale veilig. «Het kwartje uit Dendermonde daarente gen, kon het met een zeer gevoelig nummer van Joan Baez ,0 fare the well» niet waarmaken. Nochtans bezit dit kwartet heel wat kwali teiten. Jan Van Dam uit Etterbeek moest ook zon der finaleplaats op zak naar huis. Jan had van de jury wel de hoogste kwotering voor originaliteit gekregen, maar muziekaal was het nummer niet helemaal af. Wim en Veerle Buyst uit Dende*monde moesten ook onverr :hterzake terug naar de monding van de Dender, hoewel hun «Show me the prison» van Joan Baez voortreffelijk was. De jury, gebonden aan een kwote- rinssysteem dat originele nummers wel bevoordeligd, bedacht hen slechts met 62 punten. Dannie en Dirk uit Lebbek deden het met «Teach your children», iets beter, maar behaalden met 64 punten niet voldoende voor de finale. Pros en Mia Van der Meersch uit Wan- zele met «Nieuw Leven» hadden aan 69 punten wel genoegeen goed eigen nummer, voortreffelijk gez- zongen en degelijk bege leid op de guitaar. Toen t. du long uit Eindho ven van de jury slechts 61,5 punten kreeg toebedeeld,d reageerde het publiek bij zonder heftig met awoert- geroep en gejouw. Zozeer had de nederlander het pu bliek geboeid met zijn ei gen nummer «Zomer». He laas, het publiek wikt en de jury beschikt en de Neder lander had de lange trip voor niets gedaan. «Adams druivenblad», het duo uit de eerste schifting komt ook uit in de finale. Morgen zaterdag zijn we in de zaal Madeion aan deze finale toe. Vooreerst zijn er de drie finalisten, die elk twee nummers ten beste geven die, afzonderlijk, aan de beoordeling van de en het publiek worden derworpen. Inderda naast de uitslag opgemj door de jury is er ook prijs voor het publiek v zien. Voeg daarbij het treden van Vlaanderen het eerste in de Den streek en in première het grootste deel Vlaanderen, Zjef Van n sel, met zijn eigen ork bestaande uit zes muzil ten staat borg voor hoogstaande avond wonder dat de mensen de jeugdraad zich zor maken om de bepe ruimte van de zaal jonge talenten uit de str en een naam als een op kleinkunstgebied. wil je nog meer? Het w< wellicht een avond waai eersten de besten zijn. Pierre Van Ross Gl. il

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 6