PAN: EEN DRUKKE MEIMAAND
AALST
GERESTAUREERDE STADSFEESTZAAL HEROPEND
AALSTERS KORT NIEUWS
DE ZEEMACHT
WAAKT
AALST KRIJGT NIET
MINDER DAN VIER EEN-
mei meetings
EILANDSTRAAT
ONDER
DE SLOPERSHAMER
TROJAANSE PAARD
«DANKT BAAS AF»
8 - 2b/A/1 A - De Voorpost
Aalst heeft opnieuw een toonbare stadsfeestzaal. Sedert
1938 hersteld naar een ontwerp van de Aalsterse schilder
Maurits Schelck, was deze enig mooie zaal vijfendertig
jaar lang getuige van vele muzikale, kulturele en andere
manifestaties. Ze begon echter van haar pluimen te
verliezen, wat een grondige herstelling en opschik nood
zakelijk maakte. Het resultaat is prachtig, we mogen
rustig het woord luksueus gebruiken.
Reeds bij het binnenkomen
wordt door een verbeterde
verlichting de aandacht ge
vestigd op de figuren van
oude burgemeesters, het
zijn Baron Frederik Van der
Noot (1833-1848), Willem
De Gheest (1848-1866), A-
lexaander Van Langenhove
(1867-1871) en Victor Van
Wambeke (1871-1895).
Onze voeten verzinken in
de weeld e van een oranje
traploper. In het voorpor
taal hangt een schilderij
met een bijbels tarereel van
de Aalsterse kunstschilder
Jozef Meganck.
Crèmekleurige muren, geel
fluwelen overgordijnen,
diep blauwe in- en uitgan
gen, een fonkelnieuw par
ket, goudkleurige stoelen
met rood fluwelen zitting,
grote spiegels aan de wan
den, vormen een geheel
van stijlvolle architektuur.
De verlichting bestaat uit
spots op het podium ge
richt twee enorme lusters,
en tal van verlichtingsbron
nen op de muren. Vooraan
hangt het schilderij «Jacob
Van Artevelde en de gilden»
van Jozef Lebun, oud be
stuurder van de Stedelijke
Akademie voor Schone
Kunsten en door de stad
aangekocht in 1911. Ach
teraan is een wandschilde-
rij dat de folkloristische
gebeurtenissen van de stad
voorstelt.
In aanwezigheid van het
voltallig stadsbestuur had
ter gelegeheid van de offi
ciële opening een kunstvol
optreden plaats verzorgd
door de leraars solisten van
de muziekakademie.
Pianisten Sabine Haenebal-
cke en Luc Bauwens brach
ten werk van Maurice Ravel
en van Gabriël Fauré. Kris
Yzerbijt boeide het publiek
met haar warme mooie
stem en de gevarieerde
keuze van haar voordracht:
«'t Er viel ne keer» van
Guido gezelle, de plezierige
«Boerecharleston» van Van
Ostayen, de ontreddering
van Willem Elsschot «Bij
het- doodsbed van een
kind», het leven van de een
voudige «Krantenvrouw»
van Marnix Gijsen, de
maatschappijkritiek
«Tuinbeelden» van Hugo
Claus, «Luchtkastelen» van
Paul Snoek en «Ik vraag
den vrede niet» van Karei
Van de Woestijne.
Gaston Christiaens, Frans
Saeys en Hippolyte Vanden
Broecke respektievelijk op
De pleinen in het Aalsters stadscentn/m zijn aan een gron
dige oprvimbeurt toe. Nog maar net werd het Keizerlijk Plein
«herboomd» en aangelegd, of de werken op het Vredeplein
zijn begonnen. Links en rechts van de middenstrook worden
door zigzag geplaatste borduurstenen de parkeerstroken af
gebakend, terwijl grote bloembakken er de kleurige toon
zullen brengen. Nadien komt het Esplanadeplein aan de be
urt
Nachtmerries krijgen wij er nu niet direkt van, maar bijwijlen
kan het er even beangstigend aan toe gaan, voor wie zich bv.
op zaterdagvoormiddag met zijn wagen door de Aalsterse
PontstraatAwiI wagen.
Vorige week donderdag werd het All Philadelphia Boys
Choir, uiteraard uit de U.S.A. op het stadhuis ontvangen na
een koncert dat ingericht werd door Cantate Domino, het
Aalsters koor met de steeds groeiende internationale reputa-
De Vereniging van Aalsterse Drukkers richtte een princiep-
saanvraag aan het stadsbestuur om een tweede grafische
vakbeurs, zoals afgelopen jaar in de maand oktober in de
Keizershallen ter gelegenheid van het Dirk Marlensjaar geor-
werd, in te richten in oktober '76 te Aalst.
Kortelings komt er een verbeterde herdruk van de folder over
het Oud-Hospitaal en de brochure met de historiek van Aalst,
die enkele jaren terug uitgegeven werd ter gelegenheid van
de rondreizende tentoonstelling over Aalst, van de pers. Ze
ker worden deze geaktualiseerde herdrukken voorgesteld bij
de opening op 1 juli van het permanent toeristisch bureau in
het gebiedshuis, dat met een aantal deskundige gidsen ee
nieder die met toeristische aspiraties Aalst aandoet, zal van
dienst zijn.
Tijdens de jongste gemeenteraadszitting kwam opnieuw het
Bijzonder Plan van Aanleg nr. 20 Wijngaardveld ter sprake.
Toén het bestemmingsplan tijdens de voorgaande zitting
voor voorlopige aanneming aan de raad werd voorgelegd,
konden verscheidene raadsleden niet Instemmen met de
wijze waarop dit industrieterrein zou worden uitgebreid. Zij
wezen erop dat door deze uitbreiding de bestaande woon
zone naast het Wijngaardveld volledig door dit industrieter
rein zou ingesloten raken, wat in strijd werd geacht met alle
regels van Ruimtelijke Ordening én van het gezond verstand.
Het agendapunt werd dan ook verdaagd en voor bespreking
naar een kommissie verwezen.
De aanleg van een pendelparking geraamde kosten
8.034.514 fr. op de terreinen van het station te Aalst neemt
stilaan vaste vorm aan. De plannen zijn omzeggend klaar en
ook administratief werd tussen de stad en de NMBS alles
geregeld. De aanleg ervan werd door de gemeenteraad
goedgekeurd. Voor de pendelaars behoren de parkingpro
blemen daarmee voorgoed tot het verleden.
Het probleem van de jackpots stond opnieuw op de dagorde
Hoewel de Aalsterse gemeenteraad reeds eerder een verbod
op de jackpots goedkeurde ging de hele zaak, na een stille
wenk van het Ministerie van Binnenlandse Zaken (er zou
nationaal wel een reglementering komen), voor een poosje de
diepvries in. Raadslid Van Hoorick vestigde andermaal de
aandacht op deze jackpotwantoestand en vroeg aan burge
meester De Bisschop hoelang nog deze gokmachines de
Aalsterse cafés zullen bevolken.
Het muziekminnend publiek kreeg bij de feestelijke heropening van de Aalsterse
stadsfeestzaal een hoogstaan
klarinet, cello en piano
brachten werk van Johan
nes Brahms.
Een zeer warm applaus viel
de violist André Laszlo te
beurt voor zijn briljante uit
voering. Op de piano bege
leid door Hippolyte Van de
Broecke vertolkte hij Roe
meense volksdansen van
Bela Bartok en werk van
Smetana» Bloch en Kado-
sa.
Fantasie Opus 79 van Fau
ré en Kassouga van Shino-
hara werden door fluitist
Frangóis Putteman en pia
niste Christiane Demaan
zeer fijn uitgevoerd.
Tijdens de pauze sprak
Schepen van Kuituur, de
heer Van de Eede een poë
tische openingsrede uit.
d koncert aangeboden (jm)
Hij schetste kort de ge
schiedenis van de zaal en
gaf toelichtingen bij de
kunstwerken. Hij dankte de
gemeenteraad, burgemees
ter, schepenen en raadsle
den om het ontwerpen en
het goedkeuren van de re
stauratiewerken die de stad
zowat een getal met zeven
cijfers gekost heeft, de
ploeg vakmensen die hier
keurig samengewerkt heb
ben, en de heer direkteur
van de muziekakademie
voor de samenstelling van
dit kunstvol programma.
Na de voorstelling werd in
de Raadszaal een receptie
aangeboden. Burgemeester
de Bisschop dankte nog
maals iedereen die aan het
welslagen van deze avond
meewerkten, noemde zich
terecht fier over het kultu-
reel leven dat in de stad
rijkelijk bloeit en verwees
naar de voorstelling van
«Thomas Morus» door de
Cathaarinisten die hij als
hoogstaand bestempelde.
Aan de solisten werd een
geschenk aangeboden.
Is de zaa wat sfeer en akoe
stiek betreft volledig in or
de, toch maken wij ons een
bedenking, het podium
moet met minstens een
halve meter verhoogd wor
den want toeschouwers die
niet het geluk hadden in de
voorste helft plaats te ne
men konden niet meer zien
wat er op het podium ge
beurde.
Roel Van de Plas
In het kader van zijn kulturele
aktiviteiten is de PAN tot slot
van het seizoen met een vrij
uitgebreid programma klaar.
Op woensdag 1 mei organi
seert het socio-politiek bureau
een kolloquim met de Spaanse
gastarbeiders vanaf 20 u Het
doel van deze eerste konfron-
tatie is een nauwere samen
werking met de vreemdelin-
gengroepen in onze stad. Zon
der dat ~persé de problematiek
van de gastarbeider om der
wille van de gastarbeider wordt
aangesneden, wil het socio-
politiek bureau van de Pan
proberen een verhouding te
kreëren waarin het begrip
gastarbeider wegvalt en het
begrip mens centraal staat. Het
hoopte ten stelligste dat deze
eerste gebeurtenis van 1 mei
reeds een deel van deze po
ging waar maakt.
Bij dit kolloquium sluit direct
aan de filmvertoning op zon
dag 19 mei te 20u30 van
MOURIR MADRID. Alhoewel
velen deze film niet als objek-
tief ervaren, leek het de Pan
interessant de Aalsterse ge
meenschap tezamen met de
Spaanse gemeenschap te kon-
fronteren met deze dokumen-
taire over de gebeurtenissen
van 1936.
Het socio-politiek bureau wil
met deze film zelf geen politiek
standpunt innemen. Het enige
doel van dit bureau is sociale
en politieke informatie door te
geven op alle vlakken. Elke
partij kan aan bod komen. Zij
hoeft zich slechts te wenden tot
de Pan - Wellekensstraat, 45 te
Aalst en konkrete plannen o.a.
forums, debatten enz... voor te
leggen opdat op hun voorstel
kan worden ingegaan.
Een totaal ander programma
punt van de maand mei is het
optreden van LUC TEGEN-
BOSCH en ZIJN SMARTLAP
ENSEMBLE op zaterdag 4
mei 1974 vanaf 19 u. Inkom 50
Fr. in de voorverkoop 30 Fr.
Een show van vier uur waarin
deze opkomende artiest be
wijst hoezeer hij van alle mark
ten thuis is. Pan programmeert
LUC TEGENBOSCH in het
kader van zijn nieuw aktieter-
rein, namelijk de betere
Vlaamse (eigenlijk Neder
landstalige) jonge groepen aan
bod te laten komen. (Wij ver
wachten in juni LOUISETTE en
in september JOHAN VER-
NIMMEN).
Op maandag 27 mei tenslotte,
treedt na drie jaar afwezigheid
de Pan-theater groep opnieuw
op met de première van DE
LES van Eugène lonesco. te
21 u. Inkom 25 Fr.
Het is in bepaalde opzichten
een experiment geen vola-
vondstuk te brengen, maar uit
sluitend een éénakter. De be
doeling is eenvoudg een pu
bliek dat misschien niet altijd
geneigd is een ganse avond
uitsluiten toneel te slikken aan
bod te laten komen. Het stuk
navertellen is onmogelijk wel
wordt er op gewezen dat er ty
pische Pan-elementen aan het
origineel werden toegevoegd.
Wie het stuk kent zal ten an
dere over de rolbezetting eer
der verwonderd zijn.
Jo CORTHALS (professor Von
Cula) - Hélène CORTHALS
(de leerlinge) Coralie Van de
Maele (de vampachtige meid) -
Hilde de Bruyne (een kleine
vamp) - Marianne De Waege-
neer (een eigenaardige vamp)
Chris Lorie (als Rudolf Valenti
no) en WILIAM PHILIPS (de
man die alles verkeerd doet) er
zijn nog enkele anderen aan dit
gezelschap verbonden wiens
namen nog onbekend zijn
AL DEZE PROGRAMMAS
GAAN DOOR OFWEL IN DE
PAN OFWEL IN DE GROTE
RUIMTE VAN HET C.S.V.
ZO ZIE JE DAN MAAR WEER
IëPI
m li
We gaan hier niet kibbelen over de omvang en li
belang van de «haven» nou ja en onze ambiti
liggen ook helemaal niet op het strategisch vlak. Vt
denk er ons overigens ook niet van dat we met overvt
hitte oorlogsherinneringen zitten, die we maar nergei
kunnen opdissen. Niets van, bovendien zijn we vo
iets kind van ons generatie, die nota bene, militai
exploten niet zo graag op een schavotje plaatst.
Edoch, met enige nieuwsgierigheid, betraden wij,
een specimen van ongewijden, zonder maar één Pi
Heyn als voorzaat gehad te hebben, over de loopbru
het dek van een heus zeemanschip dat weliswaar m
niet zijn laatste rustplaats, maar dan toch een anke
plaats vond. Je wist er niets van niet zo vreemd ho
en je hoeft jezelf geen verwijten te maken. Je mag vo
één van de twee volgende ekskuses opteren, ofw
bemerkte je het marinevaartuig helemaal niet, wat r
bepaald niet onvoorstelbaar is, daar het nu direkt oi
zo geen kanjer van een oorlogsboot was, ofwel ben
het kind van de rekening geworden van het budgetter^wy
spel in het Ministerie van Landsverdediging.
De riviersnelboot die Aalst en Dendermonde aandei
zo zegt men dat voor een schip, zelfs al gaat het
een exemplaar aangepast aan het minderwaardig t
heidscomplex der Belgen, dat enkele dagen voi
anker gaat in deze of gene stad, heeft als voornaams
opdracht, in vredestijd wel te verstaan, de rekruterin
voor de Zeemacht wat te doen loslopen. Dat voor c
doel dit zeemachtonderdeel bezoeken aan steden a
legt en brave lieden voor een bezoekje aan boord inv 1
teert ligt in de lijn der verwachtingen, doch ergens kon
de militaire esprit boven door er zorg voor te dragen di j
deze bezoeken in de grootste anonimiteit verlope j:
daar het propagandabudget derwijze geslonken is di
een bekendmaking in de reeks steden waar het propmÉ
gandaschip aanlegt, er financieel niet bij kan. VreemdmÊI
militaire logika, die er dan ook zorg voor droeg d&*
slechts enkele Aalstenaars een bezoekje brachten aai
's lands verdedigers ter zee, hierin casu op de Dende[
Nu ja, er zijn mooier plekjes op aard om even te verwifè
len, maar als curiosum kon het er wel door.
BRENDAÊl
Aalst doet zijn reputatie van stad met een politiek
bewustzijn zeker op 1 mei a.s. alle eer aan. Niet minder
dan vier partijen richten een 1 mei vergadering of
meeting in, naast de traditionele betoging van de BSP
op woensdag zelf.
Na een volkskoncert op de Varkensmarkt houdt de
BSP een meeting met als spreker volksvertegenwoordi
ger Bert Van Hoorick, dit in het Volkshuis, dinsdag 30
april.
De K.P. richt zijn traditioneel mei-avondfeest in op de
vooravond van 1 mei, met de Aalsterse kommunisti-
sche voorman Raymond De Smet als redenaar, in zaal
Madelon.
Amada rukt met zijn zwaarste geschut maan, eveneens
dinsdagavond in de bovenzaal van «De Nachtwacht»
waar
waar o.m. Kris Merckx, Wies De Sutter, ir. De MAeght
het woord zullen voeren.
Minder oppisionoele taal zal te horen zijn in de Keizers
hallen waar ook op dinsdagavond P.V.V.-voorzitter
Frans Grootjans en staatssekretaris voor P.T.T. Jos
Daems voor de Aalsterse P.V.V. het woord nemen.
(JV)
De Eilandstraat, een verloren gat ergens tegen d r
grote Aalsterse vervuiler Glucoserie geplakt, heer
haar naam alvast niet gestolen. Een stof- en stankel
land met aan de ene kant nog ergens een huis dtj
waarschijnlijk per vergissing aan de slopershamel
ontsnapte en aan de overkant een reeks woningen
Over die hulzen en meer bepaald over de mensei
die er hun dagen verslijten gaat het. Het gerucht»
als moeten de bewoners van de Eilandstraat stantl
pede de straat op, maakt vandaag opgeld te Aals
We gingen even bij een paar bewoners van de wijl.
wat reakties meepikken. Die bevestigden dat eef,.:C
recent schrijven hen oplegt de Eilandstraat tegef
einde mei te verlaten. De woningen worden inderi
daad afgebroken zo vertelde iemand en daar zl jn w
niet bepaald razend over. Het brengt natuurlijk wi
wat moeilijkheden mee In een paar maanden eei
nieuw onderkomen te moeten zoeken, maar uitein
delijk zijn we kontent dit gat te kunnen achterlaten,
Op vrijdag 3 mei om 20 u treedt
de Antwerpse toneelgroep
HET TROJAANSE PAARD te
Aalst in het C.S.V. 't Fabriks-
ken, met haar nieuwste stuk
op. Het wordt de derde opvoe
ring van HOE EERDER HOE
BETER ZEI DE ARBEIDERS
EN HIJ DANKTE ZIJN BAAS
AF.. Met deze avond die door
gaat in het teken van 1 mei wil
het csv een diskussie op gang
brengen onder de aanwezigen
over «het bazensysteem». Het
stuk handelt over dit probleem
met alle mogelijke bijkomende
problemen, en speelt zich in
een typisch volkse omgeving
af, nl een sirkustent «pen en
zoen». De nieuwe C.A.O. kol-
lektieve arbeidsovereenkomst
komt ter sprake en in dit milieu
groeit een zeker verzet. Alles
loopt uit op een staking en uit
eindelijk zullen de arbeiders (in
navolging van LIP) het roer in
handen nemen en de baas af
danken. De groep oogstte
reeds veel sukses bij optre
dens tijdens de staking van de
Antwerpse Dokwerkers hoe
wel alles niet zo vlot geakteerd
wordt. Dat is een kritiek die
nogal veel op politiek toneel
geuit wordt, dat je ofwel een
slecht geakteerd stuk heb
maar hele goede politiek ofwel
net het omgekeerde. Noch-
thans maakt het Trojaanse
Paard hierop toch een beetje
een uitzondering, de leden die
allen onvergoed als amateur
aan toneel doen gaan werkelijk
allen volledig in het stuk op.
Sommigen onder hen volgden
vroeger toneelschool in Studio
Herman Teirling te Antwerf
maar moesten zich, gezien
weinige mogelijkheden om
Vlaanderen professioneel
neel te doen, een and<
broodwinning zoeken.
Het belangrijkste van het st|
is trouwens niet het gespeel
gedeelte waarin een sf<
wordt weergegeven maar v
de publieke diskussie achter
Hopen maar dat hierop sin
kale delegués, arbeiders
waarom niet fabrikanten vi
kleine en middelgrote bed
ven hun mening zullen kom
weergeven, ledereen is har
lijk welkom en heeft spre<
recht. Om de onkosten te d<
ken wordt 40 fr toegangsgt
gevraagd vrijdag 3 mei CJ
Wellekensstraat 45 te Aalst.
L.l