VRIJE TRIBUNE ARR. Dendermonde C.V.P. ARTHUR BLOCK EEN KWARTEEU OVER EEN DENDERMONDENAAR GESPROKEN De redaktie heeft het recht deze teksten in te korten DE ARBEIDERS WERELD IN BEROERING We zijn even gaan neuzen in de bladen der vakbewe ging om ons een gedacht te kunnen geven van de talrijke stakingen en fa- brieksbezettingen op het huidig ogenblik. De 5.000 arbeiders van A.C.E.C. te Charleroi zijn hun vierde stakingsweek ingegaan, maar buiten deze zijn er nog heel wat andere metaalverwerkende bedrij ven, samen met de glasbla zerijen uit het Naamse, die het niet meer nemen. Maar blijven we niet stil staan bij voorbeelden uit het Zwarte land. Zo zien we in Vlaanderen en het Doornikse dat er iets aan het gisten is bij de honderduizend tekstielar- beiders. Te Brugge bij Clarck-loco- motief, eveneens metaalbe werkers, staking. Bij de Amerikaanse firma Lee de Sint-Niklaas zijn het de vrouwen die tot de aktie zijn overgegaan, terwijl hun kollega's te leper zich even eens aan het voorbereiden zijn. Opmerkelijk is het hierbij vast te stellen dat het noch te leper, noch te Brugge, noch in het Land van Waas gaat om strijdbastions van lange datum, noch zijn het de vrouwen er CE«beroeps- agitatoren». Wij menen zelfs te mogen veronder stellen dat de grote meer derheid onder hen iedere zondag mis hoort. We zouden de lijst hierbo ven nog kunnen voortzet ten. Zo stopten verleden week bij de duizend ge meentebedienden uit het Luikse hun bedrijvigheid. Te Nijvel bij «Ampex», nog een Amerikaanse maat schappij, zijn de arbeiders overgegaan tot de bezetting van de lokalen, naar het voorbeeld van de onder houdsdienst van de electri- citeitscentrale van Awirs in de prov. Luik. Dit alles gebeurt onder een prachtige sindikale discipli ne en steeds in het kader van het gemeenschappelijk front. Waarom al deze mannen en vrouwen de handschoen opnemen tegen het patro naat, zal iedereen wel klaar zijn: het gaat overwegend om hun lonen, om hun koopkracht. Deze aan gang zijnde beweging kan zich slechts uitbreiden daar voor het ogenblik de meest werkdadige «agitatoren» die de rechtse pers zich kan voorstellen, de huis moeders zijn bij wie steeds vlugger het geld door de handen glipt tengevolge van de steeds stijgende prijzen. De werkenden en strijdende bevolking hecht nog weinig waarde aan de patronale argumenten waarmee deze laatsten de looneisen dstrachten af te wimpelen. Hun winsten die steeds op beschamender wijze naar omhoog gaan, de uitvoer die zich ontwikkeld zoals nooit voorheen, men die wij belastingsplichtigen helpen financieren, zijn er een bewijs van dat men aan de overzijde kan en moet betalen. Dit alles kan mischien in vele oren demagogisch klinken, wanneer niet on middellijk met bewijzen voor de dag wordt geko men. Daarom deze enkele voorbeelden De N.V. Beckaert, een van de belangrijkste industrie- én in ons land, meldt dat haar zakencijfer van 1972 tot 1973 met 30 pc. is gestegen. Haar netto-win sten gingen omhoog van 340 miljoen naar 449 mil joen. Union Chimique Beige: netto aankoopcijfer geste gen van 8 miljard 470 mil joen in 1972 tot 12 miljard 737 miljoen in 1973. U.C.B. zelf, dus buiten de andere filialen van deze groep: netto winst, na be taling van de belastingen, gestegen van 200 miljoen in 1972 naar 396 miljoen in 1973 of bijna met 100% We slaar er een reeks over en eindigen met de Maga zijnen Grand Bazat: zaken- cijfer van 26 miljard 114 miljoen in 1973 of 19% meer dan vorig jaar, natuur lijk met een winstmarge op zijn navenant. Uit dit alles blijkt dat er heel wat werk en kopzorgen te wachten staat voor de regerinsploeg Tindemans, waarvan weldra zal blijken in hoeverre het haar me nens is met haar beloofde maatregelen tegen de infla tie. We wachten met ongeduld de feiten af, maar moeten bekennen dat we weinig of geen vertrouwen hebben op dit stuk. Alles zal er van afhangen in welke mate de Kristen-demokratne het hoofd zullen kunnen bieden aan de rechtse in de C.V.P. De aanwezigheid van PVV en PLP in diezelfde rege ring zal zeker niet va aard zijn om de balans te doen doorwegen in de richting van een gezonde loon- en prijzenpolitiek. Frans De Mol CVP DENDERMONDE Wanneer deze regels gele zen worden, zal het lot van de Regering Tindemans ge kend zijn. Het is niet de eerste maal dat een minderheidsrege ring voor het parlement komt. Zo bv. bood de heer Spaak zich in 1949 aan voor het parlement met een link se minderheidsregering die prompt het vertrouwen ge weigerd werd. Wanneer de regering Tinde mans het haalt - en op het ogenblik waarop ik dit schrijf zit daar kans in spreekt het vanzelf dat er zal naar gestreefd worden om binnen redelijke termijn de regering uit te breiden zodanig dat ze over een gepaste parlementaire meerderheid zal beschik ken. Hoe kwam het nu tot zulke regering? Gezien de economische toestand en de voortschij- dende inflatie is een krach tige regering hoogstnodig. De meest logische op lossing na 10/3 74 nl. een driepartijgenre- gering CVP-BSP-PW, werd door de BSP van de hand gewezen. De andere voor de hand liggende meerderheidsre gering CVP-BSP was het voorwerp vaneen 11 dagen durende onderhandeling, welke door de BSP werd afgebroken op het probleem der regionali satie. Stilaan weet nu wel iedereen dat de BSP de onderhandelingen afbrak onder druk van een rabiaat waalse vleugen en gezien het onrustwekkend feit dat, op louter politiek vlak, het ABVV zich o.l.v. Debunne de leiding der partij toe-ei- gent. Zelfs een meerderheids regering met alle partijen, behalve de BSP en KP werd onderzocht. Steenokkerzeel zal een be grip blijven in de geschie denis der gemeenschaps problemen, maar een con crete oplossing voor dit moment bleek onmogelijk. Soms wordt betreurd dat de BSP deze bespreking niet bijwoonde. Vraag is of de BSP - zoals er nu og is opgebouwd - in staat was en is aan hun woordvoer ders op dergelijke dialoog de vrijheid te laten om te spreken namens hun eigen Vlaamse of Waalse ge- Arthur Block was al een zware jongen vanop het moment dat hij het Sas Dendermonde met zijn komst verblijdde. Vijf kilo en een sjiek, woog ik», glundert hij en je kan het hem aanzien dat hij daarop nog steeds prat gaat. In die januarimaand van het jaar '26 zorgde Arthur, onder vrienden «den Tuur», dus voor een eerste «zware» verrassing. Het was net overstroming in Dendermonde, maar in die tijd waren ze dat nog een beetje gewend. In het jaar '30 is moeder Block het «van ouds bekende Huis Windels» gaan uitbaten. Zij verkocht er toen reeds tabak in alle soorten en vormen. In '53 namen Tuur en zijn vrouw Titine de zaak over. Zij kende er wel wat van, want ook bij haar zat er toebak in de familie. Zij was er immers eentje van «de strijkers». Rechtover de akademie was er een tabaks winkeltje en daar kon je ook terecht om de strijk te laten doen. Nu is Arthur een achtbaar werknemer bij de Nationale Banken Titine houdt de winkel, waar zij haar dagelijkse praat heeft. Het ging er eigenlijk om Arthur Block te tekenen in de Den- dermondse toneelwereld. Maar daarvan is weinig in huis gekomen. Hij is nu eenmaal zo'n figuur die ge niet in een kadertje kunt steken, die niet te katalogeren valt. Met hem kan je alle kanten uit. Over gelijk welk onderwerp kan ie uren diskussiëren. Over toneel, voetbal of den oorlog begin je best niet als je niet een paar uur vrij bent en als het moet kan je steeds met hem over geschie denis, filosofie en andere duis tere dingen spreken. Hij haalde die kennis niet alleen uit een brede belangstelling voor alles wat rond hem gebeurt. Hij kreeg een keurige opleiding in de Rijksmiddelbareschool te Dendermonde en in het Ate- neum van Aalst. Van Dr. Rys- selaere kreeg hij in Dender monde latijn en grieks, terwijl de h. Delannoy instond voor de Grammatika. Hier werd de basis gelegd voor Tuurs ver dere aktiviteiten op joernalis- tiek vlak. Hij kent er nog wel enkele die samen met hem school liepen: William De Dec ker, Georges Dierickx en Hec tor Blanquaert, allemaal men sen die zich op Dendermondse en voor de laatste op Berlaarse planken hebben verdienstelijk gemaakt. Ook schepen Hubert Maes zat in die klas. In Aalst maakte Tuur kennis met de grote klassiekers uit de wereldliteratuur. Kafka, Rilke en Heine werden vertrouwde figuren dank zij prof. Uytter- sprot die later carrière maakte aan de Gentse universiteit. TONEEL Hoe hij voor het eerst kennis maakte met het toneel? Als straf. Wie in de Retorika niet netjes in het gelid liep en dat was niets voor Tuur die moest ganse stukken debite ren uit Vondels «Adam in bal lingschap». Vondel gaf Arthur de eerste stoot in de richting van het toneel. Het moet een ferme geweest zijn, want hij is zo erg door de mikroob gebe ten worden dat hij nu 25 jaar onafgebroken op de planken staat. Het Ateneum van Aalst was op dat ogenblik een verzamel- meenschap. Het is te vre zen dat de BSP afgevaar digden in blok een bij voor baat in eigen rangen gefor ceerde oplossing zouden verdedigen. De laatste mogelijkheid was een regering Tinde mans zoals ze voor het parlement kwam. De BSP schreeuwt nu van de daken Tindemans gelijk wat wilde met gelijk wie. Men moet niet alle details kennen om te weten dat dergelijke BSP bewering al leen een camouflage is van hun innerlijke verdeeldheid, en hun spijt en zelfsbeklag. Aan de basis dezer regering liggen immers - zoals ze lagen aan de basis der andere mogelijkheden - de «krachtlijnen» van de for mateur. Tindemans heeft geen prin ciepen prijs gegeven maar het is gebleken dat tot op heden - deze enkel door de huidige regering en de steunende partijen werden onderschreven. Tinemans zocht met deze krachtlijnen een krachtige regering. Dat het tot een minder heidsregering kwam is niet in het minst te wijten aan de BSP die, regeringsver antwoordelijkheid vluch tend poogt in een starre oppositie de eigen rangen te sluiten. De nabije toekomst zal ons leren dat de regering Tin demans tegen zijn taak is opgewassen. Rné Uyttendaele Volksvertegenwoordiger van briljante leraren zoals Deanen en Cluytens, mensen die hele klassen tot een geweldig peil konden optil len. In 1948 vinden we Arthur Block terug te Hamme in een textiel fabriek, waar hij kostprijsbere kening deed en het perso neelsbeleid verzorgde. Daar voor had hij nog sociale school gevolgd te Heverlee. JOURNALIST Arthur is de deken van de Den dermondse journalisten. Sa men met onze vriend, wijlen Henri Dauwe, rotste hij jaren lang de hele streek af op zoek naar nieuwtjes voor zijn kran ten en agentschappen. Jaren lang koncentreerde hij de sportberichtgeving voor vele Vlaamse kranten, zodat het uiterst moeilijk was om op zon dagnamiddag aan een pakje sigaretten te geraken. Hij is een ervaren en bedreven jour nalist die daartoe de nodige kursussen volgde in de periode tussen 1944 en 1948. Eigenlijk lag zijn roeping op zee. In het jaar '45 droomde hij ervan de zeven zeeën onveilig te maken, maar zijn strenge ouders voelden daar helemaal niets voor en zo bleven de poorten van de Zeevaart school voor hem gesloten. Toch heeft hij nog iets van dat avontuurlijke bewaard, want als reisleider van een of ander agentschap onderneemt hij nog tochten naar het buiten land, tot grote wanhoop van mevr. Marie-Clementine Van Kerpel, in de wandel Titine. Het jaar 1947 is van uitzonder lijke betekenis voor Arthur Block. Het was dan dat hij door de «Gazet van Antwerpen» werd aangeworven om sport en nieuwsberichten uit de streek door te geven terwijl in datzelfde jaar «Willen is Kun nen» voor de eerste keer aan zijn deur kwam kloppen om op de planken te staan. TONEEL Het werd echter 1948 voor aleer hij zijn eerste grote rol te spelen kreeg. Zijn echtgenote die ook een graaggeziene fi guur op het teater was, ver wachtte toen haar eerste kind, Eric. Er zouden er nog twee volgen: Marc en Walter, maar dat heeft weinig met toneel te maken. In de toneelvereniging van het Antiekens zwaaide toen de fa milie Willems de plak. In het bijzonder Jean en Louis Wil lems. Zij vormden een twees pan dat hard aan de toneelkar trok. Met het stuk «Onder één dak» begon de loopbaan van de man die nu gevierd wordt voor zijn vijfentwintigjarig jubi leum. In hetzelfde stuk speel den nog Simonne Ruythoven, Leon Bomhals, Hendrik Van Hoethegem en Robert Van Nieuwenhuysen. (Mogelijks is de spelling van de namen niet juist.) Arthur Block speelde er de rol van de onderwijzer. Bij «Willen is Kunnen» regis seerde toen Jan Van Acker die de gewoonte had om tijdens de repetities steeds maar te roe pen: «Nie maskeire!!!». Waar mee hij bedoelde dat men niet voor mekaar mocht lopen Op dat moment (1949) was er echter reeds een zekere Leon Vertongen bij de Leeuwercke- naers. Leon is een akteur- regisseur die wij de Dender- mondenaars en zelfs die van Aalst niet meer moeten voor stellen. Hij vroeg aan Tuur of die soms ook niet af en toe bij de Kamer wou komen spelen en dat deed hij. Op 20 maart 1949 speelde hij «Willy's Trouwdag». In de hoofdrol zat toen Mariette Verhellen. Het eerste groot stuk speelde hij toch op de Oude Vest, in dat knusse zaaltje van 't Antie kens. «Kinderen van ons volk», was het. Dat stuk van Antoon Coolen werd opgevoerd in het Noord-Brabants dialekt. Van de vijf bedrijven stond pastoor Tuur er vier op de scène. Van een vuurproef gesproken Van dan af werd hij een vaste waarde op het toneel en speelde hij zowel bij de Leeu- werekenaers, als bij Kentering en Willen is Kunnen. Van alle regisseurs die Tuur zag passeren, en die kan je niet op je twee handen tellen, heeft hij toch het meest geleerd van Leon Vertongen, een man waarover hij niet kan zwijgen. Het moet een grote toneelper sonaliteit zijn om de nogal ei genwijze en impulsieve Tuur in de juiste baan te kunnen hou den. Het moet toch wel een en ander geweest zijn om Tuur te horen zingen en dan nog «Mijn Vlaanderen heb ik hartelijk lief». Een dikke sigaar bungelt in Tuurs mond, zijn linkerhand wordt bezig gehouden door een glas «weinig whisky met veel water» en ondertussen spuit hij zonder ophouden in formatie. UIT DE FILM Hoe hij het eigenlijk allemaal leerde? Van goede regisseurs natuurlijk, en weer valt de naam Vertongen die een crack zou zijn in het vlot monteren, maar ook door veel naar de film te gaan. En door naar de film te kijken, te bestuderen, niet te ondergaan. Hij bestudeerde de grote mannen van zijn tijd; close-ups van Jean Gabin, Louis Jouvet, Spencer Tracy en Humphrey Bogard. Buiten de reeds geciteerde Vertongen noemde hij in de Dendermondse toneelwereld nog enkele figuren. Alexis De Decker, die alles veil heeft voor de Rosiers. De zaal Casino een oude aap geen streken leren.. «Ik heb heel wat regisseurs zien gaan en komen en nog veel meer zien terugkomen. De meest opvallende waren toch Albert Ring, Leon Vertongen, Staf Bruggen, Paul Van Morckhoven, Miel Gijsen en René Legat. Ik had het vooral op komische rollen gemunt. Zij zijn het moeilijkst om akteren, omdat men volledig afstand moet kunnen doen van zich zelf, zonder daarom boertig te worden. Het komische ligt mis schien ook meest in mijn aard (juist Tuur). «Het was echter niet altijd zo prettig in ons Dendermondse toneelwereldje. In 1956 gaf het doen, steekt zijn uitgedoof sigaar opnieuw aan, prese j"sti teert er ons ook een die prorr - geweigerd wordt en begint L nieuw aan een vloed informa ert en anekdotes die niet te sto pen valt. Een woordgebruor doorspekt met superlatieve ent maakt de konversatie pittig, is Tuur Block. Een Dendr mondenaar, die als geen vi zijn stad houdt, die iedereftQE kent en door iedereen gekei s., die kan zwanzen en ernst zijn, die het leven van de mo< ste zijde beziet. Voor wij na huis gaan krijgen wij nog e glas. «G'hebt er voor gewei jong», zegt hij. Met die intona waardoor wij verstaan dat .niet van zijn eerste lach gestorven blijkt trouwens over de beste akoestiek te beschikken. Jan Willems, een specialist van de N.T.G. die voor formidabele ef- fekten kan zorgen in het Antie kens. Er is Jaak Verhelst, een jongere uit Sint-Gillis en on middellijk verbindt Tuur diens naam met «Daar buiten voor de deur». René Legat is een hoofdstuk apart in Tuurs to neelleven. Samen hebben zij dat kwarteeuw op de planken bewogen en af en toe regis seert René nog een stuk voor de Leeuwerckenaers. Legat is niet alleen een prachtig me despeler, maar ook een goede vriend. HERINNERINGEN «Mijn mooiste rollen? Dat hangt ervan af hoe ge het be kijkt. Diegene waaraan ik de mooiste herinneringen heb, waren daarom niet de beste. Er is natuurlijk eerst en vooral de rol van de pastoor in «Kinderen van ons volk». Ik speelde zeer graag professor Wouters in «De dood van een rat» (Jan De Hartog), de kommissaris in «Valstrik voor een man alleen», Peter Bono in «Boevenbal», de dubbelrol van de goede indi aan Eksteroog en de slechte Lynxoog in Sassafras (een verschrikkelijke verschijning) en Schrobberbeeck in Felix Timmermans' «Waar de sterre bleef stille staan» bestuur van de Leeuwercke naers, een vereniging waaraan ik zeer verknocht ben, zijn ont slag. Gelukkig daagde daar toen de h. Van De Sijpe op, een man die met een formida bele en dubbele inzet alles te rug in de rechte plooi bracht. In dat jaar werd ik «onderdeken» van de Kamer. Ja, wij hebben heel wat mee gemaakt op dat toneel. Ge moet niet denken dat alles zo mooi verliep als ik het hier al lemaal vertel. Het was enkel het resultaat dat steeds pri meerde. Maar ondertussen hebben wij in vele situaties wa ter en bloéd gezweet. Het zou niet de eerste keer zijn dat er een zat op het toneel stond. Zo speelde er iemand Godefridus Van den Bremoortel met een goed stuk in zijn voeten. Leon Vertongen beloofde hem dat hij hem eigenhandig van het to neel zou halen van het eerste woord dat hij missprak. Het was gelukkig niet nodig. In het Antiekens stond er zo ooit eens een deel van het dekor in brand, door het onhandig ge bruik van een revolver tijdens een thriller. Ge kunt denken hoe daar getrild is Zo blijft Tuur maar vertellen, uren kan hij zo doorgaan, wenkt ondertussen naar zijn vrouw om ze nog eens vol te iet( duizenden keren in onze situa Ige tie heeft gezeten en dikwijl les met een kluitje in het riet is gejig r stuurd. Izij na HULDIGING jbei Wij hebben ons laten wijsma or i ken dat Tuur voor de eerst t keer in zijn leven vanaf de eeijen ste repetitie zijn rol volledig va ort: buiten kent. Op donderda h c 9 mei immers wordt hij gehu es digd door de Leeuwercka igs naers. Ter dier gelegenhei in. wordt de bekende tragi komedie van P.A. Breal «D Huzaren» opgevoerd. Or 19.45 u. kan je er reeds t<0.c recht in zaal Belgika. De Leei vr. werekenaers hebben hun beugt ste krachten bovengehaald or ndi Tuur de nodige entoerage t ns geven. Onder regie van LeoO.C Vertongen, hoofdman van die Kamer, wordt hij omringd dor dir René Legat, Rita De Mulde nee Chnstine Vercammen, Jaajini Verhelst, Jan Vertongen, Nell nwi De Hert, Freddy De Nert, Pi ugf Vertongen, Etienne De Pauw Ige André Pauwels, Guido Keprge pens en Guido Willems. Na d gel opvoering wordt er hulde ge off bracht aan de jubilaris. Naa igt het schijnt zou deze in zijn ijve pje tijdens de repetitie bij het her et halen van een schermutselini n zichzelf in de coma hebbe ie gebokst, maar dat geloven w :h r niet. hej Proficiat Tuur. igf MARC DE BACKEI 2 - 3/5/74 - De Voorpost

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 2