MOERZEKE HERDENKT EEN BEZIELER: 16 - 10/5/74 - De Voorpost EDWARD POPPE BEKNOPT Geboren in Temse op 18 de cember 1890; oudste zoon van een bakkersgezin dat zes meisjes en twee jongens tel de. Studeerde bij de Broeders van Liefde in Temse en aan het Klein-Seminarie te Sint- Niklaas Als soldaat-student verbleef hij in de «Hoge- schoolkompagnie» in Leu ven. Hij belandde in het Leo Xlll-seminarie (Leuven) en verwierf, in 1913, het docto raat in de wijsbegeerte. Zijn verblijf in het Groot- Seminarie te Gent werd door de oorlog gekortwiekt, maar toch raakte hij terug in zijn bisdom en werd priester ge wijd op 1 mei 1916. Meteen (juni 1916) werd Poppe benoemd tot onder pastoor van de Gentse volks- sparochie Sint-Koleta. In oktober 1918 werd de zieke priester tot rektor van het klooster Sint-Vincentius a Paulo aangesteld 1919 (priesterretraite, Leu ven) en 1922 (benoeming tot direkteur van de Cibisten, Leopoldsburg), dat zijn de meest markante «uitheem se» data uit Poppe's verblijf in Moerzeke. Einde 1923 keerde hij terug naar Moerzeke Enkele hart- krisissen kwam hij wel te bo ven, maar op 10 juni 1924 stierf hij. Op 16 juni hij be graven Uit zijn talrijke werken stippen we deze aan: «Bij de Kindervriend», gebedenboekje voor kinde ren, gepubliceerd in 15 talen (oplage 1 miljoen ex.) «De Eucharistische Me thode», zijn centraal pedago gisch werk, werd in 10 talen gepubliceerd. De meeste publikaties van priester Poppe werden te Averbode uitgegeven. De «Kindervriend»-uitgave in het Lingala haalde alleen al een kwart miljoen exemplaren. heilige, van geradbraakt ar menpriester tot bezieler van de Eucharistische Kruistocht. In de bonkige kaaibuurt van Temse, waar de mosselschui ten, de vriendelijke scheeps lossers en de armoe aan spoelden, baatte vader Poppe een winkeltje uit. Brood kocht je bij hem, bier vond je bij de vleet in de nabije herbergen. Edward Poppe, de oudste zoon van de bakker, ging vaak met de broodkar op pad en prentte al gauw 't getier en 't gevloek van de al bij al goedige schippers in zich. Hij moest in vaders voetspoor de bakkerij maar verder uit breiden. Toch greep die stiel als door een wonderlijke gave geïnspireerd, opnieuw moed. Een heilige noemde men hem toen al. Van hem, die dit zielig oord tot een zalige plek om bouwde, ging een zeldzame werkkracht en overtuiging uit. Talrijke bezoekers kwamen de «apostel» om raad vragen. Priesters, jongelui, fabrieks- Ward Poppe, doctorandus in de wijsbegeerte (uit «De Stem van Moerzeke»). Drieëndertig jaar leven was hooguit een tiental kilometer stroomopwaarts roeien, als je Edward Poppe tussen wieg en sterfkamer, tussen Temse en Moerzeke, inprangt. Stroomopwaarts, dat symbool klimt uit deze vergelijking heen; van bakkersjongen tot bijna- Aan een grillige, Oostvlaamse kromming van de Schelde klampt een haast doodse kalmte zich vast. Een dorp is er, dat wel, maar 't vuur van 't volle leven lijkt geheel geblust. 7 oktober 1918. Voor de jonge, vinnige priester die in de stadsparochie zo kon zwoegen heeft de benoeming tot kloosterdirekteur temidden van de verlatenheid veel weg van een verbanning. De kracht is ge taand in zijn zieke lijfnu kan hij rustig wegkwijnen, nog dieper naar de afgrond toe. De nieuwe rektor is echter van taai hout gesneden. Ijveriger dan voorheen gaat hij aan de slag, helpt en bezielt, tovert het desolate oord tot geestelijk kernpunt uit. Moerzeke, de weggedeemsterde gemeente, wordt een pleisterplaats voor steunzoekenden en tegelijk de meest vruchtbare episode in het leven van de priester. Hij, Edward Poppe, bijt zich kranig door een aantal hartkrisissen heen. Toch wordt hij opnieuw geveld en op 6 maart 1924 dient men de jonge rektor de laatste sakramenten toe. Langzaam komt hij er weer bovenop, maar op 10 juni bezwijkt hij. Wardje, Edward, priester, Don Poppe straalde vooral in de herfst van zijn leven de genade en die briljante eenvoud al naar heinde en ver uit. Vijftig jaar na zijn dood omspannen zijn ideeën, via publikaties in 21 talen, de hele wereld. Broer pater en zus nonnetje zijn nog in uitstekende konditie en waren aanwezig op de plechtigheden.(v) hem niet zo aan. Wardje be roerde bovenal de sociale on rechtvaardigheid. Misschien kon hij de mensen beter dienen door priester te worden. Hij moest in vaders voetspoor de bakkerij maar verder uitbrei den. Toch greep die stiel hem niet zo aan. Wardje beroerde bovenal de sociale onrecht vaardigheid. Misschien kon hij de mensen beter dienen door priester te worden. Een eenvoudige herder uit het volk. En vader, gesterkt door een diep christelijk bewustzijn, aanvaardde op de lange duur. Zo werd Edward het studenten- leven ingeslingerd. De Vlaamse beweging had, o.m. onder impuls van priester Daens, een forse zwenking naar het sociale gemaakt. En voor het lompenproletariaat, het Arm Vlaanderen van pater Stracke, kregen de jongelui steeds meer oog. Poppe, stu diemakker van de later tot mar telaren uitgeroepen broers Van Raemdonck, voelde het paral lellisme tussen Vlaams en volks aan. Die demokratische stuwing entte hij een felle chris telijke geaardheid in. Vóór alles drukte hij zijn vrienden een diep godsdienstig leven op het hart. Het parochiaal leven doorkneedde de studentenak- tiviteiten en Poppe, later leider van de gilde «Temse Voor waarts», deed in brede kring een gefundeerde eucharisti sche levenshouding ingang vinden. Bijna werd Edward in zijn op leiding gedwarsboomd. Vader stierf, en het vergde heel wat opoffering bij het gezin om Wardje te laten verder stude ren. Die rondde zijn humanio- ratijd in Sint-Niklaas erg suk- sesrijk af en was meteen be reid om, in ruil voor de kans die hij van thuis gekregen had, zelf soldaat te worden. De jongeman koppelde het nut tige aan het nodige: student en soldaat, die twee taken kon hij te Leuven wel in één adem lessen aan de catechisten, kreeg veelvuldig gehoor dank zij de bundeling van die ideeën tot het later ontzettend popu laire gebedenboekje «Bij d Kindervriend». Ook via weke lijkse beschouwingen in «Zon neland» nam de Kinderkruis tocht een hoge vlucht. De aktie kon nu, vanuit de kiem van kin- In God geborgen (10.6.1924) (uit «De Stem van Moerzeke») Naar aanleiding van de herdenkingsplechtigheden van Priester Poppe kwamen de priesters en religieu zen uit zijn geboortedorp Temse samen in de kapel te Moerzeke.(v) aan. Het stond nu rotsvast dat Edward priester zou worden, hij zou «zelfs heilig worden om anderen te heiligen». In 1913 trad hij in het Groot- Seminarie te Gent in. Edward moest naar het front toe, maar werd spoedig uit de strijd ge rukt. Helemaal afgemat en na een broodnodige herstelpe riode belandde hij, in 1915, te rug in het Gentse seminarie. Op 1 mei 1916 werd Edward tot priester gewijd. Eén en al geestdrift was hij om die «slachtoffering», nu kon hij zich tot konsekwent dienaar en martelaar ontplooien. KINDEREN EN PAROCHIE, KIEMEN VAN DE AKTIE Armoede, honger, ellende. De oorlog knelde zwaar op het volk en teisterde de minstbe deelden nog het ergst. Ook de Gentse arbeidersparochie Sint-Koleta, waarheen de nieuwbakken priester al dade lijk gestuurd werd, kreeg haar aandeel in de mizerie. Met alle middelen probeerde Poppe het leed te lenigen. Kleren en meubels schonk hij weg, zelfs zijn zo dierbare viool ver pandde hij. Het griefde hem dat hij bij de meer begoeden moest gaan bedelen, maar de sukke laars vaarden er wel bij. Nauwkeurig registreerde Poppe het kerkverzuim. De mensen opnieuw de weg tonen naar de kerk, dat was voortaan zijn zorg. De volksjongens porde hij in de broedersschool aan om 's morgens regelmatig de mis bij te wonen. Ze kwa men, eerst enkele, dan tiental len, honderden. Rij aan rij schoven ze aan bij de kommu- nitetafel. De «Kommuniebond» bloeide. De hostie, de grote genadebron, daarheen bege leidde hij zijn jongens in toe nemende mate. Tegen het materialisme in de opvoeding, tegen de woeke rende «zedeloosheid» trok hij van leer. Om die euvels te ver helpen moest het arbeidersle ven helemaal doordrenkt wor den met een vurig christelijk genadeleven. De arbeiders jeugd diende in eucharisti sche geest te worden ge schoold, het Evangelie moest aan hen zo korrekt mogelijk verkondigd worden, ze hoor den tot christenen te worden opgevoed De sociale kwestie drong zich aan hem vooral op als een zaak van geestelijk- zedelijke gezondmaking en was in zijn ogen veel minder een «broodkwestie». Welvaart, jawel, maar enkel infunktievan het groeien naar een christe lijke overtuiging. Hoewel Poppe het belang van het stof felijk welzijn niet terzijde schoof, toch ging het inwendig leven voor. De arbeiders heb ben ook hun zielsbelangen, daarop legde hij toen al het ak sent, dat bijvoorbeeld maakt hem nu nog ten volle aktueel. Met zijn catechistenwerk kreeg de opvoeder Poppe steeds meer armslag. In Sint-Koleta sloofde hij zich af en hij kon een nieuwe rustkuur best gebrui ken. Zijn parochianen zagen hem met tegenzin naar Moer zeke vertrekken. Wat kon de nieuwe rektor van het Sint- Vincentiusklooster in 's he melsnaam uitrichten in dat drieste, vergeten dorp? De afgetakelde priester vatte, meisjes uit Gent, zij allen wer den meegesleept door Pop pe's verrukkelijke persoonlijk heid. Zijn bekommernis om de jeugd, neergeschreven in de deren en parochie, uitdeinen in de diepte en de breedte, naar l volwassenen, naar scholen en pedagogen, arbeiders en mili- tairen, naar heel het land, naar a de missiegebieden «EERST WIJ, (eilii DAN ZIJ» laai Bij Poppe stond de priesterfi- fogi guur centraal. Vooraleer hun pmi overtuiging uit te dragen moes- üta ten de priesters bij zichzelf tece konsekwentie nastreven, hun fess eigen geestelijk leven stevig ter bp| harte nemen. Pas dan kon de £rti dialoog van priester-bezieler fet met leek-propagandist sukses b - opleveren, enkel als die voor- joc waarde vervuld was konden de priesters hun medewerkers in iel i de geest van Kristus opleiden ènc Vanuit Leuven, waar hij een fen seminarie in de Keizersberg jek€ bijwoonde, raakte zijn ideaal in ja een brede kring van zieleher- hg ders verbreid. Allen aanzagen bp hem als hun leider die, hoe ne- pke derig ook, een enorme bezie- B6( ling uitstraalde hg Vanuit Leopoldsburg. waar hij, ene de zieke priester, in 1922 tot kp direkteur van de religieuzen in hg militaire dienst werd benoemd, lal verwierven zijn opvattingen bh ruime weerklank. Vooral de I «Eucharistische Methode» tilde hem tot wereldvermaard heid op: missionarissen-in-spe leerden zijn ideeën kennen en droegen ze uit naar Afrika, Azië. Amerika. «Zonder genade vermogen wij niets» De genade, in hoofd zaak meegedeeld door de Eu charistie, vormde voor Poppe j het onaanvechtbaar middel punt. In geloof en eenvoud be leefde hij intens zijn overtuiging hle en verwierp daarbij elke over- 07 tollige gevoelsvroomheid. |rli Doordekommunie, die op haar beurt door haar verzorgd ka- rakter intens wordt beleefd (naar de kommunie ga je niet brt uit gewoonte) wordt het evan- fet gelie aan anderen verkondigd kt Langs offer en spijs, zo be-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 16