'1'
retrospektieve
pros bosteels
te buggenhout
GIJZEGEM START TWEEDE EEUWFEESTVIERING
VAN DE ST.-MARTINUSKERK MET ORGELRECITAL
HOE EEN LIJN BELANGRIJK
KAN WORDEN.
MOEDERKENSDAG
SCHOONMAAKSTERS
OF ECHTPAREN
ROBERT HUYLEBROECK IN
BELFORTKELDER
LIEVE DE PELSMAECKER:
BELANGRIJKE HEDEN
DAAGSE KERAMISTE
ARSENICUM EN OUDE KANT
TE BERLARE
Schoenen MICH
-
CABI p.v.b.a. -
Fl. Calbrecht
30 - 10/5/74 - De Voorpost
Op vrijdag 10 mei te 20 uur zal Willy De Turck, voorzitter van
de Akademie voor Schone kunsten de tentoonstelling inleiden
van het werk van kunstschilder Robert Huylebroeck. Het na
tuurleven, de stille grootsheid van het landschap, de onge
repte brede natuur van zijn eksotisch landschap, geinspireerd
door zijn Afrikaanse reizen, de idyllische verlaten hoeve in de
Kempen, het dromerige van een sneeuwdag zijn een onuitput
telijke inspiratiebron voor de kunstenaar. De mans treedt niet
op in zijn werken, maar Robert Huylebroeck laat de natuur zijn
eigen geestelijke wereld en het psychologisch beeld van de
mens in het algemeen op symbolisch impressionistische wijze
vertolken. De tentoonstelling blijft geopend tot 20 mei.
RVDP.
Lieve De Pelsmaecker stelt, samen met een aantal medewerkers
haar werk tentoon in haar eigen atelier, verloren in de bossen
langs de autostrade, Nekkerspoel 10 te Erembodegem. Lieve De
Pelsmaecker doet aan keramiek en is zowel in binnen als buiten
land bekend. Haar voornaamste onderscheiding kreeg ze te Fi-
renze in Italië. Haar jongste werk is niet meer zozeer een kera
misch voorwerp maar eerder een objekt. De ruwe keramiek werd
aangevuld en verwerkt met voorwerpen, porselein; zekeringen en
draden zo uit de elektriciteitswinkel gekozen. I n één der volgende
edities komen we terug met een reportage die de opmerkelijke
figuur en het grillige keramiek van Lieve De Pelsmaecker belicht.
De tentoonstelling loopt tot 23 mei.
ROEL VAN DE PLAS
Wie voorspelde dat de Bug-
genhoutse kulturele raad
een doodgeboren kind zou
zijn, zal voorlopig zijn me
ning moeten herzien. Inder
daad na een start die zeker
niet zonder diskussie ver
liep, schijnt de raad nu wel
definitief gelanceerd te zijn.
Het dynamisme van voorzit
ster Wiske Ceulemans is
daar zeker niet vreemd aan.
Het eerste initiatief van d
gemeentelijke kulturele raad
is een retrospektieve van
kunstschilder Pros Bos
teels. In 1882 te Buggennout
geboren was Pros Bosteels
er jaren lang aktief als on-
erwijzer. Pros Bosteels be
gon zijn loopbaan als klas
decorateur en esthetisch
opleider, wat machtig ge
steund werd door zijn talent
als kunstschilder. De doe
ken en etsen waarmee hij
zijn klas versierde waren van
Het mag als bijzonder waardevol aanzien worden, de tweede
eeuwfeestviering van de parochiale St.-Martinuskerk (1774-
1974) te laten starten in de kerk en dan nog wel met haar
merkwaardig en triomfantelijk instrument, het historisch
«Van Petehem»-orgel. Beslist verdient dit instrument onze
veile belangstellig. Tijdens de avondmis van 19 mei zal een
orgelrecital gegeven worden door organist, Edward De
Geest met de medewerking van trompettist Marc Van
Wolvelaer. Dit orgelrecital vormt echter slechts de start van
een hele gamma feestelijkheden, die door het Gijzegems
feestcomité worden gepland. Zo zal er op 31 mei een
denderende «Breugheliaanse feestnamiddag en avond
plaatsvinden. Op 1 juni gaan de deuren van de tentoonstel
ling open en wordt een dorpsspel en een volksbal
georganiseerd. Op zondag 2 juni heeft een plechtige
jubelmis plaats opgeluisterd door de plaatselijke koren,
St.-Martinuskerk en St.-Vincentiuskoorgroep. 's Avonds
wordt een feestavond gepland met optreden van de
kunstgroep INCAR, St.-Martinuskoor en de fanfare «Vreug
deen Vrede».
Het orgelrecital op 19mei
e.k. te 20 uur tijdens de
avondmis zal gespeeld wor
den door de jonge talentrijke
organist Edward De Geest.
Hij volgde aanvankelijk de
orgelklas aan de Stedelijke
muziekakademie te Loke
ren... Hij verliet deze instel
ling met de regeringsme
daille voor orgel met grote
onderscheiding. Na het be
ëindigen van de Grieks-La
tijnse humaniora ging hij
verder studeren aan het
Konservatorium te Gent,
waar hij de eerste prijs voor
notenleer bekwam. Aldaar
bekwaamt hij zich momen
teel verder in de studie van
het contrapunt. Aan het An
twerps Konservatorium be
haalde deze organist tevens
eerste prijzen van geschre-'
ven harmonie en praktische
harmonie alsook een tweede
prijs voor orgel. Eind juni
concurreert hij aldaar ook
mee voor zijn eerste prijs
orgel. Ook nam deze orga
nist met succes reeds ver
schillende malen deel aan
orgelwedstrijden, zo in 1968
te Middelburg in Nederland
en in 197Ö werd hij winnaar
van de eerste orgelwedstrijd
van de Durmestad. In de
komende herfst staat hem
nog een grote wedstrijd te
wachten in Linz (Oostenrijk)
Uiteraard zal de organist,
een passend programma ten
gehore brengen, aangepast
aan de mogelijkheden van
het nog-niet gerestaureerd
Van Peteghem-orgel. We
kunnen ons echter verheu
gen het orgel nog in een
treffelijke speelbare staat
aan te treffen, en wat het
bijzonderste is, het is nog in
een gave niet-verminkte of
getransformeerde staat te
vinden. We hopen dat in de
toekomst een degelijke re
stauratie-conservatie zal
kunnen uitgevoerd worden.
Het orgel te Gijzegem werd
gemaakt door Pieter van
Peteghem, geholpen door
zijn zoon Lambertus-Benoit
(1776-1780). het is een
prachtig voorbeeld van de
zgn. «gedeelde» orgeltype,
waarbij ons het pijpwerk in
twee-gescheiden kasten op
valt. Geheel dezelfde struk-
tuur vinden we terug te
zijn hand. Na zijn architek-
tenstudies, begon Pros
Bosteels aan tekenen en
schilderen van figuren. Zijn
horizon verruimde steeds,
maar achter alles bleef Pros
Bosteels toch een echte
landschapschilder. Toch
kan je Bosteels bezwaarlijk
als eenzijdig beschoi^wen.
Bosteels was eenvoudig in
zijn werk doordat hij nooit
naar spitsvondigheid zocht
maar altijd het voor de hand
liggende gebruikte.
Toen Pros Bosteels in 1064
stierf liet hij een schat aan
schilderijen achter, vooral
dan in het Buggenhoutse.
Het getuigd zeker van dank
baarheid en eerbied voor
deze grote Buggenhoute-
naar dat men nu een retro
spectieve aan hem wijdt.
Een hele selectie van werken
zulen tentoon gesteld wor
den in het Torenhof te Op-
stalopil en12meie.k.
De retrospektieve komt op
een erg goed moment. Zij
wordt immers gecombi
neerd met de plechtige in
huldiging van een Pros Bos-
teelsstraat te Opstal Bug
genhout. De vijf Buggen
houtse muziekmaatschap
pijen verlenen hun mede
werking aan de viering van
volgende zaterdag. De heer.
De Ridder, schepen van kui
tuur en ook één van de
meest dynamische organi
satoren van deze retrospek
tieve zal op die dag ook een
gedenkplaat aan Pros Bos
teels onthullen. Voor heel
de parochie Opstal en voor
al wie van kunst houdt wordt
het een belangrijk weekend
teOpstal. (MH)
Ondanks het feit dat velen dit
overbekende stuk van Kessel-
ring minstens éénmaal op het
T.V. scherm zagen, speelde de
toneelgroep van het Heilige-
Maagdcollege driemaal voor
een ruimgevulde Parochiezaal.
De taak van de spelers was er
niet gemakkelijker om wanneer
zij gestalte en geloofwaardig
heid moesten geven aan dit
overbekende stuk.
De gebroeders De Block samen
met kunstschilder Ivo De
Backer hadden een feeëriek
décor opgebouwd en gereali
seerd, en in dit sfeervol kader
bereikte de toneelgroep een
hoogstaande en sterk homoge
ne vertolking.
De aktrices Yvonne De Rouck
en Viviane Bontinck droegen
het ganse stuk op een briljante
wijze. Hoeveel of hoe weinig
toneelliefhebsters in de streek
zouden zo'n rollen aandurven
en aankunnen... Yvonne De
Rouck als Abby Brewster had
het voordeel dankbaar te kun
nen gebruik maken van haar
gesneden fysiek en haar daarbij
aangepaste stem. Zij evolueerde
in haar vertolking tot schitte
rende hoofdmomenten. Even
knap en briljant was Viviane
Bontinck als Martha Brewster.
Ze bracht ons een prachtvertol-
king aan homogeniteit van het
eerste tot het laatste ogenblik.
Deze aktrice beschikt over een
zeer fijne diktie. een buigzame
warme stem en een zeer aange
paste mimiek. Beide aktrices
waren zo sterk en soepel op
mekaar afgestemd dat hun
personages als 't ware kant
werk door mekaar vloeiden tot
een levend oud kantwerk dat
zweefde over het theater en
zich in beide figuren in mekaar
vervlocht.
Nicole Van Malderen als Ellen
Harper bracht een knappe
vertolking van de ernstige,
ingoede domineesdochter.
Wanneer men de prijs zou
uitschrijven voor de beste man
nelijke vertolking dan zouden
wij die zonder voorbehoud
toekennen aan Julien Van De
Winckel om zijn glansvertol
king van de aan lager wal
geraakte dokter Einstein. Wat
kan die jongeman typeren!...
Wat evolueert die als een
rasechte komische akteur over
het podium! Wat kan die als
geen andere van een trap ritsen
en over een stoel struikelen!
Over welk een soepelbeheerste
mimiek en een speeltalent
beschikt deze nog jonge akteur!
Jan Erauw droeg als ervaren
akteur gevat mede het stuk in
de moeilijke rol van Mortimer
Brewster. René Vanhove vond
zowat zichzelf terug in de
figuur van het gangstertype
Jonathan Brewster. Jan Bos
teels typeerde heel raak en
komisch de dankbare maar
niet zo gemakkelijke rol van de
idiote Teddy Brewster. In de
nevenrollen vonden we Hern\an
Laureys als dominee Harper,
Luc Melis en Frans De Ridder
als politieagenten, de rake
typering van Gibbs door Tony
Van Dender. Paul Temmerman
als O'Hara. Luc Vercruyssen
als inspecteur Rooney, en last
not least de sobere gevatte
vertolking van dokter Wither-
spoon door Theo De Wilde.
Wij hebben een vijftal jarén
geleden deze toneelgroep zien
spelen in patronagestijl. Wij
hebben de metamorfose van de
groep meegemaakt, te danken
in de eerste plaats aan hun
talentvolle regisseur Paul Goe-
manne uit Laarne, dé regisseur
van Berlare en omgeving.
Paul Goemanne is een begrip
geworden in de toneelgroep van
het college te Berlare. En door
hem is de toneelgroep een
begrip geworden te Berlare en
in het omliggende. Bij het
tiende speeljaar volgend jaar
jubileert de groep... In 1965 als
jeugdtoneel op de planken
gekomen is hij uitgegroeid tot
liefhebbersgroep van het hoog
ste gehalte dank zij een schare
talentvolle aktcurs en aktrices.
Dank zij vooral een schitteren
de regisseur Goemanne.
J.J.
Kleine voetjes zijn
kostbaarze moeten
levenslang meegaan.
B. Van Hoyweghen
DENDERMONDE
Brusselsestraat 83
Tel. 264.37
Oudegem, waar spijtig ge
noeg het orgel zo deerlijk is
verminkt dat hier van een
eventuele restauratie-con
servatie geen sprake meer
kan zijn. Het orgel te Gijze
gem daarentegen is momen
teel nog een historische
parel en daarom verdient het
ook een eereplaats in de rij
van de historische orgels in
Vlaanderen. Het bezit nog
zijn oude klaviatuur en me
chaniek. De bekende des
kundige organograaf Ant.
Fauconnier recontrueerde
bovendien aan de hand van
de oude windladen de oor
spronkelijke dispositie. Het
orgel bezit nog een schuif-
koppeling tussen de beide
klavieren. Het is een isntru-
ment dat ten volle beant
woordt aan de toenmalige
tijdstroming en aan de kla-
vecimbelgerichtgeid van de
toenmalige organisten. He
is daarom ook een dankbaar
instrument om er de zgn.
«roccoco-stijl» op te vertol
ken en de zgn. «Franse
stijl». Op 19 mei a.s. zult U
getuige kunnen zijn, hoe
innig mooi en elegant er
werken op klinken van J.B.
Loeillet, André Raison, G.
Scronx e.a. Ook zullen er|
Ie nummers met orgelj
trompet ten gehore gebrd
worden. Wat betreft dej
bouw van de orgelkasten
de gehele meubilaire inj
ding kunnen we te Gijzea
ook van een zeer fraai geH
spreken, zelden kunnenl
zo'n eensgezindheid en
groeiing vaststellen tusj
de orgelkasten en de
taaiomsluiting. Laatonsl
pen dat het geplande orl
recital er moge toe bijdrar
om de pracht van dit kuit
werk verder uit te stralen*
W. Mi
JS
„T
Wie houdt van konstruktievisme of een der nevenverschijn
selen ervan kan momenteel zijn gading vinden in galerij Vale
rius De Saedeleer te Aalst, waar de 27-jarige Wellenaar Eric
De Smet tentoonstelt.
Na zijn middelbare studies trok hij naar St.-Lukas te Brussel,
waar hij gedurende drie jaar de schildersafdeling volgde met
als leermeester Van Saene.
Dat Eric een mooie veilige toekomst tegemoet kijkt, ligt niet
alleen aan het feit dat hij de kans krijgt zijn werk te ekspose-
ren in een galerij, maar tevens dat hij les kan geven als leraar
plastische kunsten in het regentaat en de hoger sekundaire
afdeling te St.-Jan-Molenbeek.
Strukturen
Hoe deze kunstschilder tot
deze kuntrichting kwam is een
hele geschiedenis. Zoals ie
dereen begon hij met het teke
nen en schilderen naar de na
tuur. Via de stillevens, de land
schappen kwam hij tot de fi
guur. De figuur waarop de na
tuur op de meest briljante ma
nier aanwezig is. Hij bleef niet
stilstaan bij het eenvoudig ko
piëren van taferelen of portret
ten maar zocht naar de diepere
samenhang ervan. Volgens De
Smet heeft alles in de natuur
een welbepaalde struktuur. Na
ver doorgedreven opzoekin
gen vindt hij die bewuste struk
turen, en dit was de periode
waarin hij begon te abstrahe
ren. Maar nog was hij niet te
vreden vooraleer hij in die ab-
straktie de dingen zo ver moge
lijk had uitgezuiverd. Het was
dus niet louter een stylleren
maar een doordringen naar de
samenhang, naar de elemen
taire struktuur.
Door dit uitzuiveren verkreeg
hij een motief, dat hij nu in een
relatie tot het vlak moest plaat
sen, zodanig dat alles op zich
zelf kon bestaan. In het begin
van zijn studie stonden zijn ab-
strakte onderwerpen keihard in
het midden van het vlak. Sti
laan is hij beginnen milderen
en heeft hij deze elementen
meer naar de rand geplaatst
om nog een andere relatie te
verkrijgen tussen motief en
vlak.
Geometrisch abstrakt
Hij evolueert dusdanig dat het
motief zijn totale zelfstandig
heid verliest en werkelijk aan
de rand van het oeuvre is aan
gebracht Zoals hij zelf zegt
komt er misschien een periode
waarin dat dekoratieve ele
ment aan het vlak zal ontsnap
pen en krijgt men een doek met
een egaal gekleurd vlak te
zien. Hopelijk komt het niet zo
ver, want dan zien wij niet zo
zeer de kunst van zo'n produk-
tie in. Hij hoopt zelfs met kom-
puter te kunnen werken, en zo
tableaus samen te stellen.
Men zou zijn werk een etiket
«Geometrisch abstrakt» kun
nen geven, alhoewel de kun
stenaar er zeker niet van houdt
zijn werk te katalogeren. Hij
heeft geen metafysische be
doelingen, 't is geen ekspres-
sie maar een objektief iets dat
sensorisch blijft, aldus Eric De
Smet.
In een kleine kamer, in een se
rene atmosfeer werkt hij 's
avonds en zelfs 's nachts aan
zijn kreaties.
Een voorstudie heeft hij in feite
niet nodig, alhoewel een studie
aanleiding kan geven tot een
hele reeks werken. Het formaat
speelt voor De Smet een zeer
belangrijke rol, vandaar dat hij
met de meest diverse afmetin
gen werkt.
Wanneer hij een ontwerp
maakt, durft hij gebruik maken
van zeefdrukken. Effen vlak
ken van verschillende kleur
gaat hij versnijden en zo een
motief samenstellen. Om nu de
juiste verhouding tussen vlak
en motief te vinden gebruikt hij
een papieren kader (passe par-
tout) en verschuift die zolang
tot hij de juiste onderlinge ver
houdingen vindt. Deze studies
kunnen op zichzelf bestaan,
want De Smet verzorgt alles tot
in de puntjes.
Harde kleur
Met acrylverf, die niet de blin
kende hardheid van syntheti
sche verf of lak heeft, gaat hij
met een borstel een zeer eff^n
vlak aanbrengen. Omdat de
verflaag totaal vlak zou zijn, en
er van het doek niets meer te
bespeuren zou valle, gaat hij
ëen tiental keer deze bewer
king herhalen. Met een verfrol
zou hij eenvoudiger kunnen
werken maar volgens De Smet
zou dit te vlug drogen en niet
hetzelfde mooie effekt hebben
als met de borstel. Zijn motief
gaat hij afplakken en het aantal
lagen verf vormen een reliëf op
het effen vlak. De kleurenkom-
binatie tussen vlak en het de-
koratief element vindt hij door
het ellenlange zoeken naar de
juiste mengingen, die hij be
komt door een besiskleur ver
mengd met een komplemen-
taire of wit. Dat De Smet een
détaillist is ziet men onmiddel
lijk wanneer men de lijnen ziet
die hij door afplakken schildert
Andere lijnen zijn gewoon met
potlood getrokken, maar om
een ragfijne lijn te kunnen
schilderen heeft hij zelf maan
den geeksperimenteerd.
Momenteel kent De Smet
slechts een probleem. Wan
neer hij zo'n egale vlakken
heeft, moet hij ook goede spie-
ramen hebben. Anders zal hij
door het minder goed spannen
van het doek valse beelden
krijgen, en zal het effekt van die
effen vlakken verloren gaan.
Misschien kan hij deze hinder
paal omzeilen door in het ver
volg te werken op acrylglas of
aluminiumplaten.
Zijn kleuren zijn ontzettend
hard. Op onze vraag waarom
zo'n harde kleuren antwoord
hij: «Omdat ik denk dat ik h
ben. Het kan ook zijn dat ik|
wil wapenen tegen iets
is hij er zeker van dat dit
efficient middel is om de dim
duidelijk te stellen. Hij gebr^
rood, geel, blauw, e.a. kleuj
als achtergrond terwijl zijn k(
struktief element al even ha:
tonen bevat. Het is wel e
wonder dat die kleuren ti
een rustige (maar koude) i
druk geven. Signeren doet
enkel aan de achterkant, I
zou trouwens een store
element zijn.
Als voorkeurschilders heeft
Smet Mondriaan, Van TongIS
loo, Jaak Villon en Gaston I
rtrand.
Het is niet zijn eerste tent»
stelling, in juni 1971
seerde hij reeds in de Belfi
kelder te Aalst en in ditzefl
jaar was hij te gast bij i
Pragma groep te Mol. \l
wordt het zijn eerste indi
duele tentoonstelling. Wiel
werken als idesta 1, 2 enj
deuvel 1 en 1, aregon 1 eri
aregan en andere wil kon)
bekijken, kan dit van 27 nj
dagelijks van 14 tot 19 uun
zondags van 10 tot 13 uur,
Maandags gesloten, in G;
De Saedeleer te Aalst.
Elk voor zichzelf moet
maar uitmaken wat hij vindt
deze oeuvres. Voor ons is|
een goed eksperiment, net
gewerkt, gekreeërd door
goed bedoelende schilt
maar of het ooit zal inslaai
het volk en om het nog hai
te stellen bij de kunstliefhi
ben is een andere kwestie.
ROEL VAN DE PL|
pi urn
GEVRAAGD
voor het onderhouden van klaslokalen
te DENDERMONDE
Avondwerk
Zich aanbieden
Schoonmaakbedrijf Van den Steen
Dommelstraat 43 - Waasmunster - 052-498.60
JC
SCHOONMAAKBEDRIJF
Dagelijks onderhoud van
Wassen van ruiten en alumi
nium Machinale opkuis en
schuren nieuwbouw Opkuis
machinaal parket en linoleum
Plaatsen van kuispersoneel tij
dens en na de werkuren in
fabrieken en scholen.
Reinigen van tapijten, tapis-
plain ten huize van de klant.
Electrisch schoorsteenvegen
Open haarden
Kuisen chauHageketels
Restaurant fornuizen zonder
stof of roest.
STEEDS TOT UW DIENST
GOUDBLOEMSTRAAT 40
9300 AALST. TEL. 053-273.53