KUITUURKALENDIR
AALST MET NIET MINDER DAN
VIJF KONCERTEN IN FESTIVAL
VAN VLAANDEREN
OPENBAAR EKSAMEN TONEEL
TE AALST
NA DRIE JAAR
AFWEZIGHEID
TEATERGROEP PAN
GAAT AAN DE SLAG
LAATSTE BERICHTEN
WIJ VERNAMEN BIJ HET TER
PERSE GAAN DAT MAANDAG
EEN AANVANG WORDT GE
NOMEN MET DE WERKEN
.AAN DE NIEUWE BRUG.
DRUKKERIJ
DE CUYPER
GAATOP
REIS
TENTOONSTELLINGEN
BUITEN
DE DENDERSTREEK
FILM BIJ ONS
OPEN DOEK
VOOR EEN BOEK
24-24/5/74-De Voorpost
Van dinsdag 27 augustus tot dinsdag 17 september,
krijgt het muziekminnend publiek uit het Aalsterse niet
minder dan vijf Festival van Vlaanderenkoncerten
aangeboden. Vorig jaar met één enkel koncert in het
kader van het Dirk Martensjaar opgenomen in de
Festivalreeks, kent de tweede editie te Aalst onmiddellijk
een grootse uitbreiding
De zaterdagse en zondagse beiaardbespelingen op het
Belfort, werden eveneens in het programma van het
Festival van Vlaanderen opgenomen.
Even het gevarieerde programma doornemen
Op dinsdag 27 augustus komt het Nationaal Jeugdorkest
van Groot-Brittanië, met de circa 130 uitvoerders in de
St.-Martinuskerk; zondag 8 september een koncert van
eigentijdse muziek in de feestzaal van het stadhuis met
het Belgisch Kamerorkest o.l.v. Georges Maes. Daags
nadien, maandag 9 september de uitvoering in de
St.-Martinuskerk van de Maria Vespers van C. Montever
di, in samenwerking met Pro Arte, en dit met deelname
van de ScholaCantorum Cantate Domino.
Vrijdag 13 september de Mattheus Passie van H. Schutz
door het Cambridge University Chamber Choir met
wellicht de beste specialisten ter wereld voor het
ogenblik daarvoor, ni. Peter Paers en Geoffrey Shaw. Als
slotkoncert op dinsdag 17 september voor een ruimer
publiek de uitvoering van oude Britse mziek door The
King's Singers, die in de Stadsfeestzaal ter afwisseling
tevens het publiek zullen vergasten op popmuziek.
Nu reeds zijn de prijzen gekend: 500 fr. voor een
abonnement eerste rang, jeugd en derde leeftijd vijftig
procent korting.
Aan Aalst om deze unieke gelegenheid waar te nemen, en
aan de Aalsterse verenigingen de goodwill om bij de
vastlegging van hun aktiviteitenkalender rekening te
houden met het festivaalgebeuren.
J. Velghe
VRIJDAG 24 MEI
Dendermonde
20 uur: Kunstkoncert door de Kon. Blauwe Fanfare in de feestzaal van
het vroegere gemeentehuis te Sint Gillis
20 uur: Kunstkoncert door de Fanfare «Vreugd in Vrijheid» op het
Zand te Appels.
Aalst
20 uur: in Mikisklub, Nieuwbeekstraat 35, vertoning door de filmklub
van de Italiaanse film «Dillinger is dood» van M. Ferreri.
20 uur: opening in St.-Jozefskollege, Pontstraat van de tentoonstel
ling «Hedendaagse Schilderkunst uit Privé-Bezit». De tentoonstelling
loopt zaterdag, zondag van 10 tot 55 uur.
Tot 27 mei in Galerij Valerius De Saedeleer, Keizerlijk Plein, tentoon
stelling Eric De Smet en juwelen Jef Claerhout. Open alle dagen van
14 tot 19 uur, zondag van 10 tot 13 uur en op maandag gesloten.
Erembodegem
Tot 26 mei Nekkerspoel 10, tentoonstelling keramiek Lieve De Pels-
maeker Toegankelijk van 10 tot 12 en van 14 tot 20 uur.
Affligem
Tot 3 juni in Kultureel Centrum, tentoonstelling «Zonnebloem», hob
by's en gebruiksvoorwerpen gemaakt door minder-valieden. Open
zaterdag 25 mei en 1 juni van 14.30 tot 20 uur, zondag 26 mei van 11
tot 13 uur en van 14.30 tot 20 uur.
Wleze
Tot 3 juni tentoonstelling in Galerij Elias, Royenstraat 1, nieuwe gra
fiekvan Wittevrongel en Oude Kunst uit Afrika. Toegankelijk van 10 tot
19 uur, 's maandags gesloten
ZATERDAG 25 MEI
Dendermonde
Postzegeltentoonstelling door de Filatelistische Kring in de Staatsla-
gereschool te Grembergen, ook op zondag 26 mei.
16 uur: Wandelkoncert door verschillende verenigingen t.g.v. 100-
jarig bestaan van de Kon Fanfare «Vreugd in Vrijheid» wijk Appels.
21 uur: Bal in zaal Flora, Zandstraat, Kon. Fanf «Vreugd in Vrijheid»
21 uur: Jazzavond in de Honky Tonk Jazzclub, Leopold II laan, Bas
tion V met het Trevor Richards Trio.
ZONDAG 26 MEI
Aalst
19 uur: in zaal De Kring, Dr, de Moorstraat 104, opvoering door
«Nieuw Leven» van «Blootsvoets in het park» een blijspel in regie van
Walter Moeremans.
19.30 uur: in zaal H. Hart, Dr. De Moorstraat 104, vertoning van «Love
Story».
14 uur: in zaal Kapucienenklooster, door de Marcelinoklub vertoning
van «De rode tent».
ZATERDAG 25 MEI
Affligem
20 uur: optreden in het Kultureel Centrum, Ingericht door de Werk
groep Jeugdaktiviteiten Kultureel Centrum.
Aalst
19 uur: in zaal De Kring, Dr. De Moorstraat 104, opvoering door
«Nieuw leven» van het blijspel «Blootvoets in het Park» in regie van
Walter moeremans (KVS Brussel)
ZONDAG 26 MEI
Dendermonde
9 uur: Numismatiek: kennis verrijken over munten en penningen in
hotel Gulden Hoofd, Grote Markt, Numismatische Kring.
14 uur: Wandelkoncert door de fanfare «Vreugd in Vrijheid» t.g.v.
100-jarig bestaan, wijk Appels
14.30 uur: Meifeest: deklamatie door K.A.V. Boonwijk in de zaal Ons
Huis, Gasthuisstraat 137.
11 uur: H. Misviering opgeluisterd met negro-spirituals in nederlandse
versie in de Dekanale O.L. Vrouwkerk Dendermonde.
MAANDAG 27 MEI
Aalst
21 uur: optreden in lokalen CSV, Wellekensstraat 45, van PAN-teater
met de première van DE LES van Eugène lonesco
DINSDAG 28 MEI
Aalst
21 uur: in lokalen Pan, Wellekensstraat 45, Aalst opvoering van «De
Les» van Eugène lonesco, door de Teatergroep Pan.
18 uur- salons Carlton, spreekbeurt door kabinetsattaché Michel Van
Holder over waterzuivering en leefmilieu. Ingericht door de Kamer van
Koophandel.
WOENSDAG 29 MEI
Dendermonde
20 uur: Fotografie: Voordracht met proefneming «Hoe maakt men
foto's met korrel?» in de stadslagerschool, Begijnhoflaan, Fotografi
sche Kring.
Het is nu meer dan drie jaar
geleden dat de PAN met zijn
opvoeringen van EINDSPEL
van Samuel Beckett in de
kapel van het Oud Hospitaal
een punt zette achter het
bestaan van de jongste thea
tergroep van Aalst.
Welke de achtergronden van
dit stopzetten ook waren,
speelt nu nog weinig rol.
Belangrijker is dat de opvoe
ringen van «Eindspel» bij
velen zijn blijven doorwer
ken. Nu nog steeds bereiken
ons opmerkingen over deze
opvoering.
Voor degenen, die zich
Eindspel herinneren, zal de
nieuwe PAN wellicht ont
goochelen. De tragedie, de
schrijnende wanhoop, de
kreet in de duisternis die
geen antwoord kreeg
slechts eindigend in de
dood, wat de synthese van
Eindspel kan genoemd wor
den, vindt men niet terug in
«DE LES» van E. IONESCO
Integendeel, bewust werd
het stuk ontdaan van elke
vorm van beheerst theater
spel, bewust werd de over
drijving als uitgangspunt
gekozen. Wat overblijft is
een burleske van slap
stick voorziene komedie, die
iöi êriiy uGêi nëêiï uè iGG-
schouwerte amuze/en.
Het is het uitgangspunt dat
de nieuwe groep in het
seizoen 74-75 nog zal vervol
ledigen. Immers ongeveer
vijf komische éénakters zul
len vanaf september elke
woensdag in de PAN ge
speeld worden.
Ook hier gaat de program-
matie nieuwe richtingen uit,
geen avondvullende stuk
ken, maar werken van onge
veer één uur. Door de kortere
duur hoeft het dus niet
onmenselijk vroeg te begin
nen (wat de toeschouwer de
nodige tijd gunt om zich
klaar te maken)- daarenbo
ven is het vroeger gedaan
wat de toeschouwer dan
weer meer'tijd geeft om na te
kaarten.
De keuze der éénakters is als
volgt: DE LES (E. lonesco)
zes maal Karei (Mrózek)
zes maal PITTEN (Heyer-
mans) zes maal een
éénakter van JAN WOL
KERS (zes maal). En dan
indien de andere éénakters
geen verlenging nodig heb
ben (de ruimte van de PAN
biedt slechts plaats voor 50
toeschouwers) de reprise
van de allereerste opvoering
van de PAN: DE KALE
V
ZANGERES van E. IONES
CO.
Men kan zich afvragen waar
om dit beperkt aantal toe
schouwers, eerst en vooral
door de ruimte zelf (Maar in
het C.S.V. zijn nog grotere
ruimtes beschikbaar) maar
vooral omdat hierdoor het
aantal voorstellingen kan
opgedreven worden. Wat
voor jonge amateurspelers
een normaal ongekende
leerschool biedt.
Nu maandag 27 mei en
dinsdag 28 mei telkens te 21
uur in de PAN - Wellekens
straat 45 te Aalst - geeft de
PAN een voorproefje van het
komende seizoen: DE LES
van E IONESCO met een
dubbele bezetting, enerzijds
de normale rolverdeling met
Jo Corthals als Professor
Von Cula (een naam met
associaties) Héléne Cort
hals (de leerlinge) en Coralie
Van de Maele (de meid - en
anderzijds een bezetting van
machinisten en souffleurs,
die het van hun Aalsters
dialect moeten hebben en
waarin meespelenHildede
Bruyn (kleine vamp - hoofd-
souffleuse) - Marianne de
Waegenaar (eigenaardige
vamp - hulpsouffleuse)
Chris Lorie (Rudolf Valenti
no en peut-peur-bedienaar)
Jan en Piet Louies (een zot
duo) en William Phlips
(Lampadaire, coiffeur als
mede tarzan).
De toegangsprijs bedraagt
25 fr en er is reservatie
mogelijk op het nummer van
het C.S.V. 053/728.71 elke
dag (behalve de maandag)
na 20 uur. De reservatie
geldt slechts tot 20.45 uur.
Maar ook de bewonderaars
van Eindspel wenst de PAN
niet te vergeten. Volgend
seizoen wordt gedurende
zes maand met de volledige
theaterafdeling (ongeveer
20 man) - gewerkt aan een
eigen kreatie: ALFA EN
OMEGA - Ik ben het begin -
Ik ben het einde. Een teater-
werk waarin de doodsthe
matiek centraal staat. Dit
wordt dan wel een avondvul
lend spektakel met muziek -
beweging en ritme kortom
de inboedel van de huidige
theaterbewegingen
Donderdag 16 mei was voor een veertiental leerlingen van de toneel
klas van het Stedelijk Akademie vooer Muziek, Ballet en Toneel een
zware dag. Niettegenstaande hun toneelauditie op de zolder van het
Oud Hospitaal, die algemeen gezien voor elk van hen een meevaller
werd, stonden de zenuwen gespannen. Ze moesten hun openbaar
eksamen afleggen.
In een vrij volle zaal zat in het mid
den de jury bestaande uit
direkteur-voorzitter Jef Dispa, Su
zanne Juchtmans, aktrice verbon
den aan N.T.G., artistieke direkteur
N.T.G. Walter Eysselinck, Arnold
Versijp, van teater Vertikaal en de
direkteur van het Arena teater Jac
ques Veys. Dat leraar Roger de
Wilde het de jury niet gemakkelijk
maakte om een eerlijke beoorde
ling en kwotatie te geven, hoeven
we niet te vertellen, vooral wan
neer men het programma ziet.
Het begon met «De brief van Don
Juan» van L. Treves, een knots
gekke situatie van zes vrouwen,
elk op hun manier verliefd op zieke
Don Juan. Een fragment uit «Gla
zen Speelgoed» van T. Williams
was de tweede opdracht. Tenslotte
bracht men fragmenten uit «Onder
het melkwoud» van D. Thomas.
Omtrent dit stuk spraken we reeds
in een vorige editie. Na het eksa
men ging men over tot de prokla-
matie: Marleen Van den Bossche
en Guido Klinck behaalden grote
onderscheiding (meer dan 90%)
Bockstael Myriam, Brigitte Corton,
Carolle Dejonckheere, Hilde Gil-
bas, Mieke Van Den Brulle verkre
gen een onderscheiding (80% en
meer). Tenslotte brachten vol
gende leerlingen het er met vol
doening vanaf: Beernaert Ilse, De
Beul Martine, De Norre Greet en
Van Der Taelen Cas (70% en
meer) Aan drie leerlingen werd de
raad gegeven, nog een jaartje de
goede leiding van Roger De Wilde
te volgen. We hadden een gesprek
met de leerlingen van de toneel
klas. Voor de meesten onder hen is
het een hobby. Met de nodige ba
siskennis zullen ze gemakkelijker
bij de diverse toneelverenigingen
worden opgenomen. Toch hebben
ze kritiek op het eksamensysteem.
Het lijkt zo artificieel. Liever zagen
ze uitwisselingen tussen akade-
mies en algemene beoordeling en
zonder puntensysteem. Volgens
hen kan men geen puntenwaarde
geven in het kunstonderwijs. Wij
willen ons daarover niet uitspreken
en laten dit over aan de direkties.
Toen een vijftal jaren gele
den door de drukkerij De
Cuyper een ultramoderne
Zweedse offset-rotatiepers
werd aangekocht kon nie
mand vermoeden dat die in
drukwekkende machine na
een drietal jaren reeds zou
moeten worden afgeschre
ven om prompt te worden
vervangen door een grotere
en snellere Duitse pers, die
momenteel de vele edities
van de drukkerij verwerkt.
Ook voor het vellenwerk
volgde de drukkerij de mo
dernste trends. In die alge
mene lijn van vernieuwing
en aanpassing heeft ook het
personeel zijn aandeel.
Om op de hoogte te blijven
van de nieuwste ontwikke
lingen in de grafische nijver
heid zal het personeel op 1
en 2 juni de bus instappen
op weg naar Parijs waar een
grote internationale ten
toonstelling wordt 1 gehou
den voor de vakmensen uit
de drukkerswereld" Deze
reis werd mogelijk mede
door de gulle medewer
king van EUROPAREIZEN,
Ter heydelaan 201, 2100
Deurne, een reisbureau dat
gespecialiseerd is in de or
ganisatie van dergelijke
groepsreizen.
Wij vonden het interessant om de kunstliefhebbers regelmatig op de
hoogte te houden van de belangrijkste tentoonstellingen te Brussel en
Gent. Deze maal viel onze keuze op het Kininklijk museum voor
Schone Kunsten van België, departement Moderne Kunsten.
Van mei tot september
Tentoonstelling «Belgische school van 1880 tot 1918 en het legaat
Delporte (Voorlopige lokaelen van het Museum voor Moderne Kunst,
Koningsplein 1 te Brussel)
Van ot 26 mei
Tentoi stelling «High lights of Belgian painting, yesterday and today»
(Nieuw galerijen, zalen voor tijdelijke tentoonstellingen, Museum
voor Ouue Kunst, Regentschapstraat 3 Brussel)
Van 7 juni tot 14 juli
Tentoonstelling «Hedendaagse Spaanse Kunst» Regentschapsstraat
3
Juli-augustus-september
Tentoonstelling «Enkele werken uit verzamelingen van de Koninklijke
Musea voor Schone Kunsten van België, van 1920 tot op heden.
Regentschapsstraat 3
Van 13 september tot 20 oktober
Tentoonstelling «Hulde aan Hippolyte Bouenger» naar aanleiding van
de honderste verjaardag van zijn overlijden. Koningsplein 1
Van 25 oktober 1974 tot 5 januari 1975
Tentoonstelling «Gaston Bertrand, schilderijen, akwarellen, tekenin
gen. Regentschapsstraat 3.
ROEL VAN DE PLAS
Guido Klinck, die een schitterende
vertolking gaf ziet het verder. To
neel is alles voor hem. Zijn wens is
verder te studeren aan het konser-
vatorium, voor het zover komt zal
hij toch eerst met zijn leraar over
leggen. Op onze vraag of dit voor
hem een veilige toekomst is, ar
woordde hij: «Als ik maar een n
nimum heb om van te leven, de re
heeft voor mij weinig belang
Guido Klinck zou het liefst fre<
lance akteur worden, je krijgt da
de beste vorming. In elk geval ee
jongeman vol idealisme. Hopeli
wordt deze gave niet te veel op
proef gesteld door allerlei intrigt
die in de wereld van de kunst n<
schering en inslag zijn.
ROEL VAN DE PI
Week van 24 tot en met 30 mei 1974alfa: «kreten en|
GEFLUISTER» (KNT)
Van vrijdag tot en met maandag kan u een van de meest omstreden!
films van het stilaan naar zijn einde lopend filmseizoen gaan®
zien. In tegenstelling tot vroeger, toen cinefielen bij elke nieuwe filml
van de Zweedse realisator Ingmar Bergman eensgezind in de handen
klapten, wordt er nu gefluisterd dat Bergman heeft afgedaan. Feit isic
dat zijn problematiek nooit het grote publiek heeft geraakt, films van
Bergman waren «zware kost». Ze zaten vol onbegrijpelijke symbolei
en waren religieus van aard. Bovendien zocht Bergman steeds: zijnl
grootste probleem was de menselijke eenzaamheid en het vinden vanP
een oplossing hiervoor. Ook in zijn laatste film, «Kreten en Gefluister»!
behandelt hij de eenzaamheid, maar meer nog het lijden en de mach
teloosheid van de mens hiertegenover. Dat doet hij aan de hand van
een eenvoudig verhaal: twee gezusters en hun meid wachten op de n d
dood van de derde zuster. Omwille van die eenvoud is de film minder F
hermetisch en dus meer genietbaar voor een groot publiek. Gevoe-
lens en sfeer zijn uiteraard zeer belangrijk en de kleur draagt er toe bij
om deze faktoren te versterken. Alvast een tip om het u wat gemakke
lijker te maken: rood is de kleur van de ziel.
Feestpaleis Aalst: «LES CHINOIS A PARIS»
NocJ een film die heel wat deining verwekte, op politiek vlak deze keer.
Jean Yanne laat ons zien wat ons te wachten staat indien de Chinezen
Parijs zouden bezetten. Een vergelijking met de Tweede Wereldoor- f
log is natuurlijk vlug gemaakt. Wat een goede satyre had kunnen I
worden is enkel een onschuldig grapje geworden. De Chinezen heb-1
ben er zich nodeloos druk om gemaakt doch voor Yanne kwam dep
publiciteit die hiermee gepaard ging goed van pas.
Palace Aalst: «DE KANONNEN VAN NAVARONE»
Herneming van een interessante oorlogsfilm die het in 1961 bijzonder I
goed deed. Hoewel deze film 13 jaar geleden werd gemaakt doet hij f
helemaal niet ouderwets aan, hij blijft boeiend tot op het einde. Het!
verhaal speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog: omdat een
massale aanval te veel verliezen zou meebrengen wordt een klein
kommando aan het werk gezet om een Duitse vesting te vernietigen.
Vanuit die vesting, een echt arendsnest als het ware, houden del
Duitse troepen met behulp van machtige kanonnen de Egeïsche ZeeL
onder schot, zodat schepen van de Gealliëerden zonder pardon naar E
de haaien wroden gezonden. Uiteraard winnen de goeden (in dit geval I
Anthony Quinn en Gregory Peck) echter niet zonder moeilijkheden, r
dat begrijpt u wel.
Belgica en Albert Dendermonde: «DE LOTELING» (KNT)
Over deze Vlaamse film heb ik u vroeger reeds uitvoerig verteld en I
aangezien deze prent een groot sukses kende te Aalst zal het voor de
mensen van Dendermonde wel duidelijk zijn dat dit een aanrader is. T
Mensen die het boek van Conscience hebben gelezen zullen wel I
enigszins verbaasd zijn, het boek werd namelijk aangepast. Zo komt 1
het dat Jan er zicht uitloot, maar dat recht verkoopt aan een rijkeluis
zoontje, dat zijn geld wordt gestolen en dat al de ellende begint. Met 1
Jan Decleir, Ansje Beentjes, Werner Kopers e.v.a.
In cinema Flandria (Berlare) tenslotte: «Mazurka van de rektor» en
«Superdieven rond de sfinx».
GUY DE LOMBAERT
CELBRIEVEN, DERTIG
DAGEN OORLOG EN
ANDEREHARDE
WAARHEDEN
Wies Moens, een van Vlaan-
derens belangrijkste letter
kundigen, leeft haast dertig
jaar als een banneling in
Nederland. Na Wereldoorlog
II werd hij door de repressie
opgejaagd. Hij verliet toen
vrijwillig maar ontgoocheld
het stukje Brabant dat hij
gedurende enkele jaren had
bewoond. Land, gij kunt het
niet verhelpen dat ik zonder
heimwee u vaarwel zeg. Laat
niemand denken dat ge mij
minder lief zijt nü dan toen ik
elke dag u om me heen had.
Mijn liefde vergaat niet, maar
ik kan niet meer leven onder de
mensen (de mensen!) die
zeggen dat gij hun land zijt.
Wies Moens heeft vooral als
dichter faam verworven. Daar
door wordt wel eens heenge-
keken over het belangrijke en
omvangrijke proza-oeuvre dat
hij ons heeft geschonken:
verhandelingen, toespraken,
kronieken, kritieken, vertalin
gen. bloemlezingen, herden
kingsliteratuur en dagboekno
tities. Is. zoals gezegd, zijn
proza minder populair. Cel
brieven en Dertig dagen oorlog
zijn dat wél. En terecht. Hun
grote waarde wordt bepaald
door vormschoonheid en voor
al door de inhoud, die steunt
op authentieke ervaringen. Ze
zijn ontroerende dokumenten
van doorstaan leed dat nu eens
met ironie en dan weer met
koel geformuleerde en onver
bloemde beschuldigingen
vruchteloos bestreden wordt.
Toen Wies Moens Celbrieven
schreef, zat hij omwille van zijn
inschrijving aan de tijdens
Wereldoorlog I vernederland
ste Gentse Universiteit een
interneringsperiode van meer
dan twee jaar uit. Tijdens die
periode werd hij het slachtoffer
van systematische kleinering
en administratief gesol. In zijn
eerste brief laat hij zich nog vrij
filosolfisch uit over zijn zware
beproeving. Ik beweeg mij over
9m2 tichclvlocr. Zo is de
begrenzing des vlezes. Maar de
geest blijft vrij. Als ik mijn 9m2
tichelvloer aan 't boenen ben,
stel ik mij voor dat ik ai het
- onrecht weg was van het
aanschijn der aarde. Maar
toch sluipt onmiddellijk de
verbittering om zoveel onrecht
mee binnen Mijn hart is
meestentijds wel een vaste
klomp verbittering. En nadat
hij vergeefs getracht heeft zch
al schrijvende van de morele
ontreddering te bevrijden,
wordt zijn toon schamper en
bitter en de soms ontroerende
beschrijvingen van de vermoe
de natuurschoonheid buiten
de cel. komen niet meer voor.
het wordt een schrijven over
zichzelf. Ik was doodmoe,
maar moest nog twee lange
uren wachten eer ik op mijn
brits mocht gaan liggen. Ik
kreeg het achtste van een
broodje om mijn honger te
stillen.
In het twee decennia later
geschreven Dertig dagen
oorlog komt een andere Wies
Moens aan het woord de
kronikeur van mensen en
dingen, de niet-verbloemende
verslaggever van dertig dagen
oorlogsgebeuren in.zijn woon
plaats Asse. Die Brabantse
woonplaats zal drie jaar later
opnieuw het onderwerp zijn
van eens sterk stuk proza
Brief aan Brèughel. Hierin
zingt hij de lof van zijn streek,
maar treedt ook op als een
onvermoeid requisitoor van de
toen reeds ongebreidelde
milieuschending.
Celbrieven, Dertig dagen oor
log en Brief aan Breughel zijn
de hoogtepunten in Proza I,
evenals Proza II, III en IV
keurig uitgegeven door de
vrienden van Wies Moens. Het
proza van Wies Moens is stilis
tisch uiterst gaaf. met liefde
opgebouwd en ambachtelijk
gedegen. En de inhoud is de
inhoud van een man die een
halve eeuw lang standvastig
zichzelf is gebleven, geestelijk
vrij en onafhankelijk, mild
voorde goedheid van de aarde
en hard voor wie de ziel van
zijn volk hebben platgedrukt.
FR ANS-JOS VERDOODT.