ZEELSE KULTURELE RAAD
BLIJVEN INDIVIDUALISTEN IN DE KOU STAAN?
TWEEDE BOOKHAMERSMARSEN TE ZELE
WIE WORDT MISS PANTER
1974 TE BAASRODE
4 24/5/74 - De Voorpost
Op 18 april II. vond in de raadzaal van het Zeelse Gemeentehuis, onder het serene
voorzitterschap van burgemeester Geerinck, een installatie-vergadering plaats
voor de al sedert geruime tijd op te richten Kulturele Raad.
Als gastspreker en socio-kultureel technikus sprak de heer A. Buyst, van het
Seminarie voor Toegepaste Ekonomie van de Rijksuniversiteit Gent.
Uitgenodigd waren de «kulturele verenigingen» van Zele en een handvol eenlingen,
waaronder uw dienaar.
Over deze vergadering werd in dit en andere bladen summier bericht, zonder dat
daarbij voldoende de gebleken tegenstelling tussen de kollektieve en individuele
kuituurdragers behoorlijk uit de verf is gekomen.
Burgemeester Geerinck stelde daarom een nieuwe bijeenroeping van de vergade
ring in het vooruitzicht. Deze moet normaal binnen de veertien dagen plaatsgrijpen
en daarom is het wellicht nuttig, op één en ander even dieper in te gaan.
Per (stencil-)brief van
28 maart, ondertekend door
de heren Anthuenis, De Kimpe
en Geerinck, respektievelijk
gemeentesekretaris, schepen
van kuituur en burgemeester,
werden een niet nader begroot
aantal betrokken uitgenodigd
op bovengenoemde
installatie-vergadering voor de
Zeelse Kulturele Raad. Blij
kens deze brief zou de heer
A. Buyst, voornoemd, een uit
eenzetting houden over nut en
doelstellingen van een ge
meentelijke kulturele raad,
waarna de aanwezigen gele
genheid zouden krijgen tot het
stellen van vragen.
Bij deze brief was een voor
ontwerp gevoegd van de statu
ten.
Deze voorzien in een alge
mene vergadering en een door
deze vergadering verkozen
raad van beheer, die zelf haar
voorzitter kiest. De algemene
vergadering zelf is krachtens
art. 5 opgesplitst in drie werk
groepen (algemene vorming;
muziek en toneel; biblioteken,
hobbybeoefening en toeris
me). Deze werkgroepen wijzen
elk drie leden aan in de raad
van beheer (art. 17). Op basis
van datzelfde artikel zetelt in de
beheerraad ook de schepen
van kuituur.
De algemene vergadering is
dus zowat het parlement, de
beheerraad de regering van de
kulturele raad. Deze verge
lijking gaat zelfs in zoverre op,
dat in art. 22 zonder meer de
in alle demokratieën heer
sende krisis van de wetge
vende macht, als d dwingend
basisbeginsel wordt aange
nomen «De Beheerraad of
het dagelijks bestuur beschikt
over alle machten welke niet
door de statuten aan de alge
mene vergadering zijn voorbe
houden.»
Dit zij evenwel maar een kant
tekening (het wordt nog wel er
ger), maar terwijl we toch in de
tailwerk zitten, nog even iets
over art. 5 (de werkgroepen):
Algemene vorming krijgt een
werkgroep en dus drie verte
genwoordigers in de beheer
raad, muziek en toneel ook drie
vertegenwoordigers, bibliote
ken, hobbybeoefening en toe
risme ook drie.
Dit lijkt me een nogal lukrake
verdeling. Het wil me voorko
men dat dit helemaal niet
steunt op cijfers of statistieken.
Met aan zekerheid grenzende
waarschijnlijk kan gesteld wor
den dat «algemene vorming» in
de beheerraad met drie verte
genwoordigers zeer slecht ver
tegenwoordigd is ten opzichte
van bijvoorbeeld biblioteken,
hobby's en toerisme!
Maar, passons, er zijn andere
dingen aan de orde!
Bij het doornemen en bestude
ren van de statuten valt onmid
dellijk op dat voor het rekrute
ren van een algemene verga
dering wordt gesteund op
mandatarissen van de kultu
rele verenigingen, die elk
twee vertegenwoordigers stu
ren.
Nu wil ik geen kwaad woord
gezegd hebben van enige kul
turele vereniging. Ik vind het al
lemaal even verdienstelijk. Van
Sambre et Meuse spelen op de
kiosk, over het poten van aar
dappelen en het ten tonele
voeren van een werk van
Shaw, tot het gezamenlijk ha
ken van pannelapjes. Als er
maar wat gebeurt, zeg ik maar,
het geeft niet wat we zitten
al uren genoeg achter de kijk-
buis Maar is kuituur beperkt
tot kultureel verenigingsle
ven?
Geen zinnig mens zal daar po
sitief durven op antwoorden. Ik
heb daarover na de vergade
ring nog gediskussieerd met
een zeer wijs persoon, die het
maar kuituur vond worden als
het binnen een vereniging ge
beurde. Bij zo'n dingen word ik
zéér wanhopig. Ik ben dan nog
zo stom om het dadelijk te wil
len gaan uitleggen, want er zit
in mij een eigenwijze school
meester ik was hem liever
kwijt, maar het is nu eenmaal
zo! Tegen zo'n monstruositei
ten trek ik onversaagd ten strij
de, met wapperend banier en
blozende konen. Het bleek bo
ter aan de galg te zijn.
Maar, passons, vrienden,
eens zal de nieuwe dag boven
Vlaanderen gloren, en dan zul
len we allemaal ons verstand
krijgen!
Waar de statuten in alle talen
zwijgen over deelname van de
individuele kuituurdragers aan
de besluitvorming in de alge
mene vergadering, was de
heer Buyst wel genegen om al
leenstaande kunstenaars in
het werk van de raad te betrek
ken.
Ik meende al te mogen zuchten
van opluchting, maar toen
kwam de kat pas goed op de
koord: de heer Buyst stelde
voor om deze kunstenaars,
omwille van hun verdiensten,
bewezen prestaties of kunde,
te koöpteren in de algemene
vergadering, ja, hen daarin
zelfs een stem toe te kennen!
Ondanks het hoge gezelschap
had ik moeite om mijn tranen te
bedwingen! Ik zag me al ge-
koöpteerd in de algemene ver
gadering, lees, getolereerd
door de vertegenwoordigers
van de verenigingen, helemaal
alleen in een hoekje en dus on
gevaarlijk en met een nauwe
lijks opklinkende stem in het
kapittel. Het was te veel. Ik ben
rechtgestaan, heb de krop in
m'n keel weggeslikt en heb de
heer Buyst alvast bedankt voor
de eer.
Ik heb altijd gedacht dat kuituur
de meerwaarde is, die mensen
toevoegen aan de beschaving
die ze hebben geërfd. Meer
waarde, onder welke vorm dan
ook. Of je dat nu doet door to
neel te spelen of bugel, een
kookklub op te richten of bo
men te planten.
Maar als iemand werkt aan zijn
innerlijke beschaving, als ie
mand (door persoonlijk te rea
geren op en binnen de heer
sende, van vorige generaties
ontvangen en verworven kui
tuur) kreatief is, en het resul
taat van deze kreativiteit mee
deelt aan anderen, hoe beperkt
hun kring ook, dan is er zeker
toch wel sprake van het toe
voegen van een meerwaarde?
Hoe rijk en verdienstelijk ons
verenigingsleven ook is op kul
tureel gebied, het is toch on
betwist zo dat er onder ons
mensen individueel werkzaam
zijn, die lokomotieven zijn voor
ons kuituurleven?
Dit zijn beide uitingen van kui
tuur; het is niet hier de plaats
om te onderzoeken wat er het
meeste waarde heeft. Maar als
een kulturele raad op een ge
meente een katalysator wil zijn
voor het kulturele leven en pre
tendeert dat op een demokrati-
sche manier te willen doen,
dan kan men toch individueel
werkenden niet uitsluiten? En
in dat licht gezien is de voorge
stelde koöptatie een zoethou
dertje, een kluitje waarmee we
in het riet worden gestuurd.
Waarom? Volgens de heer
Buyst is het aartsmoeilijk, ook
de individuelen te betrekken bij
het werk van de kulturele raad.
Waarom zou dat moeilijker zijn
dan een algemene vergade
ring laten proberen een kultu
rele raad met deugdelijke sta
tuten te installeren?
Er werd, zij het niet door de
heer Buyst, door verschillende
deelnemers opgemerkt dat, als
de individuelen in de raad wil
den zitten, zij zich dan maar
moesten verenigen!
Dit is een eigenaardige opmer
king voor mensen die deel uit
maken van een samenleving
die ondermeer is gegrondvest
op de vrijheid van vereniging
(wat impliceert dat men vrij is
zich niet te verenigen!).
Er zijn beslist Zeelse kunste
naars die niet willen of kunnen
lid worden van enige vereni
ging, die hun belangen als
kunstenaar dan in de verga
dering en de raad zou moeten
verdedigen. Men kan met kun
stopvattingen en eigen, diep-
persoonlijke kreativiteit zó al
leen staan, dat men zich bin
nen welke vereniging of rich
ting ook zou opgesloten voe
len, belemmerd, gebonden.
Kreativiteit vraagt om indivi
dualisme. Kijk naar zoveel dui
zenden jaren kunstgeschiede
nis en maak de balans van de
kollektieve en de individuele
kunst. U moet mij het juiste
antwoord niet op een briefkaart
sturen, ik kén, het!
Dit alles om te zeggen dat een
demokratisch samengestelde
algemene vergadering en be
heerraad voor een kulturele
raad, naar verhouding moet
samengesteld zijn en repre
sentatief voor èlle kuituurdra
gers.
De individuele kunstenaars
moeten niet liefderijk gekoöp-
teerd worden door de verte
genwoordigers van de vereni
gingen, omdat die toevallig in
een goede bui zijn. Dit is
schijndemokratie.
Er moet gewoon worden voor
zien in de statutaire aanwe
zigheid en vertegenwoordiging
van de twee groepen, niet al
leen in de algemene vergade
ring, maar ook in de beheer
raad!
Ik heb me laten vertellen dat er
«kulturele verenigingen» zijn te
Zele met om en bij twintig leden
(ik hoorde iemand vertellen dat
hij een vereniging kende met
vijf leden, maar laten we even
bij twintig blijven). Die twintig
worden net zo goed vertegen
woordigd door twee mandata
rissen in de vergadering als
een vereniging van zes- of ze
venhonderd leden. Maar zijn er
in Zele géén twintig alleenwer-
kende, bij geen enkele vereni
ging aangesloten kunste
naars? Wat zeg ik, twintig? Het
kon gemakkelijk ook een vijf- of
een tienvoud zijn!
Welnu, kunnen deze mensen
niet om het jaar of om de twee
jaar worden uitgenodigd hun
mandatarissen aan te wijzen?
Zijn zij niet talrijk genoeg om in
één van de werkgroepen
(art. 5) een vertegenwoordi
ger in de beheerraad aan te
duiden?
Ik stel maar even de vraag!
Op de volgende vergadering
moet het daarom gewoon an
ders worden.
We hebben gezien wat ervan
komt, als de autoriteiten met
een prijzenswaardige geste de
besluitvorming uit handen ge
ven en haar overlaten aan de
basis waaruit zij tenslotte ema
neert; spraakverwarring, een
loopje nemen met de essenti-
eelste spelregels, géén resul
taten, onzekerheid!
Ik heb de knuppel in het hoen
derhok gegooid, niet voor me
zelf, zoals velen denken, maar
voor een groep van mensen,
die zich in hetzelfde geval als ik
bevinden. Laten zij daar zijn,
op de volgende vergadering.
Zij hoeven helemaal geen uit
nodiging! De secretarie weet
veel, maar niet alles, en over
het hoofd gezien worden is
geen reden om boos weg te
blijven.
Doet u iets aan kuituur, aan
kunst, in wat voor tak ook, en
bent u onverenigd, wéés daar.
U bent een stem, u hebt belan
gen.
Wilt u het toch keurig doen en
zoals het hoort, ga dan bij de
sekretaris of de schepen van
kuituur langs, schrijf of telefo
neer, en vraóg om de uitnodi
ging waar u recht op hebt.
Maar hoe dan ook, kom!
HENRI VAN DAELE
De wandelsport is in en
vorig jaar hebben een paar
KWB'ers onder impuls van
De Waele en De Brauwere
ook getracht om in Zele de
wandelsport te propageren
en hun eerste uitgave van
1973 was dermate gel ukt dat
ze in bepaalde kringen het
wandelen hebben laten los
komen. Voor de eerste
Bookhamersmars waren er
voor de 42 km ongeveer 100
deelnemers en voor de 21
km legden er een 90tal
moedigen het trajekt af. De
familietocht waar de inrich
ters hun grootste verwach
tingen op gebouwd hadden
kende maar een matige be
langstelling.
Dit jaar kozen de KWB-ini-
tiatiefnemers zaterdag, 25
mei om hun tweede uitgave
te laten plaatsvinden. Het
vertrek en de te vervullen
formaliteiten hebben plaats
in het Gildenhuis, Klooster
straat te Zele, waar er tevens
wasgelegenheid is en 's
middags wordt er gratis
soep bedeeld. Er zijn ook
belegde broodjes te verkrij
gen. De deelnemers zijn
verzekerd en op de omloop
worden er Rode Kruisposten
opgesteld. De bijdrage be
draagt 50 F voor de 42 Km, 30
F voor de 21 km en W2Ó F
voor de 12 km of familie-
tocht. Leden van een wan-
delklub genieten verminde
ring. Er zijn voor de wande
laars die het voorgeschre
ven trajekt afleggen medail
les voorzien. Voor de 42 km
een gouden medaille en
brevet, voor de 21 km een
zilveren medaille en brevet,
voor de familietocht een
brevet.
Het trajekt werd derwijze
uitgestippeld dat het er niet
op aankomt om alleen te
marcheren maar dat men
ondertussen het nog over
blijvende Zeelse natuur
schoon kan bekijken.
Om 9 uur start het eerste
gedeelte van 42 km en een 21
km route die vertrekt aan het
Gildenhuis en via de Markt
gaat naar de Zwaanstraat,
Veldekensstraat, Veldeken,
kalvariestraat, Heirbaan,
Dijkstraat en dan de baan
Dendermonde-Zele voerste-
ken naar Huiveldestraat en
via een veldweg naar de
Buffelstraat, Noord lange-
straat, Langevelde, Vander
Moerenstraat, Durmen,
Donkerputstraat, naar Kei
zers, Hoek en de baan Loke-
ren-Zele oversteken naar
Hoeks Bos en via een veld-
wegel en een onbewaakte
overweg tot aan de Tuime
laarskapel naar Cederlaan,
Eikenlaan Ravestraat, Eist-
straat, Zevensterrestraat,
Industriepark, Industriezo
ne, Hamseweg, Zandberg,
Kloosterstraat, Gildenhuis.
Om 13 uur vertrekt het
tweede gedeelte van de 42
km en een nieuwe omloop
van 21 km met vertrek aan
Gildenhuis, -Bookmolen-
straat, Dreefwegel, Eist-
straat, Beukenlaan, Eiken
laan, Tuimelaarskapel en de
kapelbaan volgen tot voorde
E3 en dan naar de E3 brug en
via een kalseideweg naar de
Molenstraat, Kromme Hei
straat en de grote baan
Gent-Zele oversteken rich
ting Kamershoek, naar
Meerskant, Vaartstraat
langs een veldweg tot aan de
dijken naar Scheldestraat,
langestraat, Roskotstraat,
Zwaanstraat, Dorp en eind
punt Gildenhuis.
Van de familietocht die om
14 uur vertrekt verwachten
de deelnemers een ruim
succes. Deze omloop gaat
van het Gildenhuis, naar de
Markt, Zwaanstraat, Ros
kotstraat, Burgemeester
Van Ackerijk: A-B en K-
straat en via de wegels naar
de Nieuwe Kouterdreef en
dan de wegels volgen naar
de Oude Heirweg, Meers
kant tot kapel, Vaartstraat
naar de dijken, Schelde
straat, langestraat, Roskot
straat, Zwaanstraat, Dorp en
terug Gildenhuis.
Dit initiatief van de KWB
mag zeker toegejuicht wor
den en verdient niet alleen
belangstelling van de wan
delaar in klubverband maar
iedereen kan hier aan mee
doen.
BENO
Het is weer bijna zover: tijdens het Pinksterweekend (1-2 juni), wordt
voor de zoveelste maal een Miss gekozen te Baasrode.Miss Panter
Ingekaderd in de Brasfeesten. belooft deze verkiezing dit jaar een
echte boem te worden. Inderdaad: Wie ONZE Miss wordt, hoeft
helemaal niet tevoet naar huis te keren. Haar hoofdprijs zal een
prachtige wagen zijn. Aangeboden door het verzekeringskantoor
Tony Baetens en garage Van Den Abbeele, zal Miss Panter in het
bezit worden gesteld van een spliksplinternieuwe Opel Manta En of
dat geen prijs is.
Voor de mensen die er vroeger al bijwaren is het geen nieuws te
vertellen dat de meisjes die zich kandidaat stellen, zich moeten on
derwerpen aan een mondelinge proef (niet in publiek): tijdens dit
gesprek wordt elke kandidate getest op haar kennis (en zo moeilijk is
het niet). Verder is er uiteraard een presentatie in stadskledij en strand
kleding De verkiezing wordt dit jaar over twee avonden gespreid, nl.
zaterdag en zondag. Het is pas op Sinksen zelf dat men zal weten wie
Miss Panter 1974 geworden is. Uiteraard is de muzikale achtergrond
van deze feesten meer dan goed verzorgd. Zo zullen wij o.a. Ann
Christy mogen begroeten, en krijgen wij ook een optreden van de Top
Hits. De presentatie van de verkiezing is in handen van BRT man
Roger Troch. Wil je er de andere dagen ook bijzijn (een gouden raad:
doe dat), dan kan je vrijdagnamiddag al een show meemaken voor de
ouden van dagen, en maandagavond een regelrechte judoavond mét
échte kampioenen. Het hoeft ook niet gezegd dat je zowel zaterdag 1
juni, zondag 2 juni en maandag 3 juni terecht kan in de jaarbeurs. U
wordt er trouwens opgewacht door een schare vlaamse vedetten die
U zullen onthalen op een echte geschenkenregen Onze afspraak
het ganse pinksterweekend te Baasrode voor de Brasfeesten. mét
allerhande festiviteiten en mót de verkiezing van Miss Panter 1974.
De reuzetent bevindt zich zoals altijd op de grote plaats.
P.S. Kandidaturen voor de Missverkiezing bij het bestuur van B.B.C
De Panters.
3>E BEl£VENISSetJ VAN cyRIEL..
t/AvAmJ> Müer oe
hè KahxeÜCATCh Op Ti/
Liz/en pa s 2o'/v
VEN T T5C]£b/ pa T£M
MA it//A J>A (jAAr MOC7/jL
^A/£ MATCH Z'jH 2ULU
Niks vaH!!qee/v <r/tro//\cnTcn
Ik MIL LOSSE QAoei/E ZEÉ]
mm"
va was jyir
LAWAAi CiiSTCH- I CATCH
imp ey
jullie