STREEKGENOOT PAUL ROELANDT HET IS NIET NODIG ONMIDDELLIJK EEN "ARTIEST TE ZIJN NIEUWKOMER IN DE MET ASPIRATIES OP VLAAMSE SHOWBUSINESS, LANGE TERMIJN 24-14/6/74-De Voorpost Vader en moeder Roelandt fronzen zo nu en dan wel eens de wenk brauwen, maar zijn toch al bij al erg in hun schik met de prestaties en de ambities van zoon Paul. Je kan je moeilijk een betere plaats voor een interview voorstellen dan bij de Roelandts; de heer Roelandt is depothouder van dranken, zodat dan ook onvermijdelijk bij een lek kere pale-ale, spoedig het gesprek doorspekt wordt met tal van annekdotes die voorvielen vroeger toen alles voor Paul nog maar een verre droom was, en voorvalletjes van de jongste maanden sedert het Denderhoutemse jeugdidool op het podium staat, en dit met een uitzonderlijke hoge frekwentie. Je hoeft in Dendertioutem echt niet lang te vragen waar Paul Roelandt woont. «Ah Paul, die woont in de Molenstraat... je bemerkt wel het bierdepot». Uit de toon waarop je de weg» diets gemaakt wordt hoor je zo dat je met een fan, op zijn minst een bewonderaarster van Paul Roelandt te maken hebt. Schiet nu niet op de pia- Jst, we klampten niet een hip «schoon kind» aan. Wie ons van antwoord diende was een vrouw die bliek, dat niet de «vedette» op een pied-de-stalle plaatst doch graag een aangename show ziet en niet ongevoelig blijft bij wat sentimentele liedjes. De mensen even laten weg wezen uit hun gewone doen, dat be reiken is het doel van het uitge balanceerde programma dat deze twintigjarige coming- vedette brengt. Beroeps De jarenlange voorbereiding maakt het Paul Roelandt ge-» makkelijker bij de uitbouw van zangerswereldje als een lou tere vlugge en bijwijlen gemak- kelijke weg zien naar karrière-maken, is de direkte zorg van Paul Roelandt natuur lijk, gezond amusement te brengen, waarbij ook liedjes gebracht worden die andere vedettes niet zingen, alle gen res komen immers aan bod in zijn show. Waardig en gezond amusement, dat staat ergens als kenspreuk gegrift, bij deze levensblije jonge zanger. Zo wel het «Vredeslied» van Mar tin Luther King, als een lied van Mare Dex wordt gebracht, als het voor hemzelf goed is, naast zijn eigen liedjes. Dat hierbij op het publiek ingespeeld wordt, is duidelijk... want naast Simon and Garfunkel, is er de Purpe ren Hei, zijn er gevoelsgeladen liedjes. Paul gelooft rotsvast in het amusementslied, en zingt het dan ook met heel zijn hart tijdens de shows, die hijzelf samenstelt en ook presenteert meer onder vorm van pr'aatjes dan loutere aankondigingen, hierbij beurtelings de oudere en de jonge toehoorders aan sprekend, waarbij er telkens op gelet wordt dat de gebrachte liedjes een quasi vertolking zijn van eigen gevoelens. Mooie jongen Paul hoeft het niet weg te ste ken, hij is een mooie jongen, die zich voor zijn optredens bo vendien nog ekstra verzorgt, dit ligt helemaal in de lijn van vermoedelijk reeds over het hoofdje van een kleinkind kon aaien. Aan dit informatief ge sprekje met die mevrouw van middelbare leeftijd dienden wij tijdens ons gebabbel meerma len terug te denken. Paul is immers geen eendagsvlieg die zich leent tot één modegril van het zangwereldje, hij ziet het ruimer en wilt zingen voor ie dereen en liefst zo lang moge lijk. Dasje en jasje Zit je dasje goed, zit je jasje goed, zo zingt Toon Hermans het uit over een wat zwoele va der, doch voor Paul Roelandt is het realiteit. Aan een zekere drukte is men nu reeds stilaan gewoon geraakt in de Molen straat: telefoons, zorgen om de kostuums, het ontbreken op het allerlaatste ogenblik van een attribuut... dit alles achter de schermen. De hele familie staat in de bres opdat elke show tiptop zou verlopen; tot in de details toe wordt er gewikt en gewogen, ook wel of dit strikje wel bij dat kostuum hoort. Drukke aktiviteiten Eind augustus maakte Paul Roelandt in eigen gemeente bijna om het gezegde «geen sant in eigen land» tegen te spreken zijn officieel debuut als professionele zanger. En sedert dit optreden voor zowat heel Denderhoutem samen met tal van andere vedettes van het lichte lied, kreeg onze jonge zanger uit de streek, zijn wekelijkse optredens, waarvan de meeste gekoncentreerd lig gen in het Aalsterse, doch ook Weer niet uitsluitend. Vele zo genaamde hitscoorders kun nen hem om zijn geliefdheid bij het publiek benijden. Het ligt hem in zijn vriende lijkheid. In Denderhoutem gaat hij om met iedereen als een vriend. Bij een optreden wordt het publiek voor hem een grote vriendenkring. Dit alles resul teert zich in een zeer trouw pu- Een thuis die volledlq acnter hem aan staat Pau) Roelandt: geen eendagsvlieg zijn zorg voor standing bij het brengen van de show. Mooie jongen, twintig jaar, groeiende vedette... het ligt voor de hand: een massa fans. Een deel van Paul Roelandts dagelijkse zorg is dan ook de fanklub, die naast een hele schare jonge meisjes ook wel oudere leden telt die Paul als hun vriend en niet als vedette beschouwen. Ze gelo ven er rotsvast in dat hij er als zanger komen zal en verdedi gen hem dan ook door dik en dun. De beantwoording van de dagelijkse post en de uitgave van een tweemaandelijks ver zorgd fanblad zijn ook Pauls zorg. Met twintig jaar is hij eigenlijk bitter jong voor al wat reeds achter de rug is: een veertigtal talentenjachten, Ontdek de Ster als finalist, twee fonopla- ten die een goede loop heb ben: «Zeg nooit neen» - «Zon der geld» in de zomer vorig jaar uitgekomen en «Elke dag meer en meer» - «Rio de Janeiro», eind vorig jaar. Zijn nog te ver vullen legerdienst is de enige hinderpaal die rlog rest. Het zit er een beetje in Vreemd aan de muziek is Paul Roelandt helemaal niet. Een muziekminnende familie die steeds spontaan voor eigen amusement instond bij tal van familiefeestjes zal wel aan de basis liggen van zijn zanger sambities. Als veertienjarige was hij zowat het idool van het rusthuis te Liedekerke waar de oudjes aan het wenen waren toen hij het er uitzong bij een heeft het voor Paul Een hele fantroep plaatselijk koor. Drie jaar Grieks-Latijnse achter de rug, ging het van een Aalsterse privéschool, aiover tal van ta- lentenjachts, een veertigtal in anderhalf jaar en dit meerma len met goed gevolg en goede perskritieken een cfiklmip- selalbum wordt als getuige op tafel gelegd naar het Hoger Instituut voor Dramatische Kunsten, of in de gewone om gangstaal, de Kleinkunstaka- demie te Antwerpen, waar hij in de klas terecht kwam samen met Luc Appermont, Luk Bral, Connie Neefs. Het niet mogen optreden, voor een podiumrat als Paul, zat hem erg dwars en hij verliet de Kleinkunstakade- mie na een jaar, spijts de beste kritieken, doch in een goede verstandhouding. Getuige daarvan de kontakten die tot op i heden onderhouden worden met zijn lesgevers, zoals Anton Peeters die hem deze winter kontakteerde voor een rol in de musical «De Wonderdoktoor». i I De kontrakten kwamen los en eind augustus vorig jaar werd het menens: voor een publiek j van ruim veertienhonderd man kwam de vuurdoop van de nieuwe show samen met zijn i orkest The Hitmasters, in eigen j gemeente. Een veelzijdige f show gebracht als een groepswerk. De tijd is inder- j daad voorbij dat een orkest en j de vedette alleen het repertoire afdreunden. Een goed geamu seerd publiek komt immers te rug, vandaar dat de show in funktie van het publiek staat en niet in funktie van de zanger. Spontane muziek, eenvoudige teksten, gaande van drinklied jes tot inhoudsliedjes, dat is amusement dixit Paul Roe landt. Verder werken Gewoontegetrouw noteert een interviewer van een vedette dat hij een en al bescheidenheid is. Bij Paul Roelandt hoeft men dat er niet bij te noteren, hij ver telt zelf maar al te graag dat alles nog beter kan. Er wordt nog les gevolgd aan het Kon- servatorium te Brussel voor uitspraak en radiofonisch spreken, naast taallessen. Hij J behaalde intussen reeds drie medailles op welsprekend- heidstornooien. «Ik ben met bang voor de toe komst», zegt Paul, «ook al lijkt die voor buitenstaanders mis- schien niet zo heel stabiel. Ik voel me zeker. Ik leef voor het podium en heb daarnaast he- 1 lemaal geen verplichtingen. Bovendien heb ik bovenste- beste impressario's; mijn ou ders». Tekst: JOHAN VELGHE i Foto's: JAN MUYLAERT I De champagne mag wel eens schuimen op het sukses zijn karrière, want de wil om er een blijvende beroepsaktiviteit van te maken wordt niet alleen gehoopt, doch ook stevig uit gewerkt. Paul ziet het ergens deontologisch: hij kan het zich gewoon momenteel niet meer permitteren minder te preste ren. Kritiek in het wilde weg, stoort hem daarbij niet, doch opbouwende kritiek, een zienswijze, een kijk op een as- pekt van de show die anders doch verantwoord is, daar wordt rekening mee gehouden. Zonder dadelijk al te hoge aspi raties te hebben verdedigt Paul zijn eigen standpunt t.o.v. de showwereld. Waar velen het De dagelijkse studie daar wordt niet van afgeweken

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 24