OUDE TOEPASSING VAN DE HANDWEEFKUNST «LOUISETTE, HET NEUSJE VAN DE ZALM!» FILM BIJ ONS Lieve De Bruyn - Walgraeve: Hobby aan het nuttige paren OPEN DOEK VOOR EEN BOEK ■r— KULTUUR KALENDER 20 - 5-7-74 - De Voorpost Is het woord «macrame» de kunst van het kreatief knoopwerk het sleutelwoord van de hedendaagse handwerkmethode dan wil dit toch niet zeggen dat oude ambachten als weven helemaal in de vergeethoek geraakt zijn. Er was eens een tijd dat wevers, eenvoudige mensen, echte vaklui de mooie tradi tie van hun voorouders in ere hielden. Het waren thuiswer kers, die de wol van hun eigen schapen gebruikten en voor zagen in hun eigen behoeften. Ze waren zo bedreven dat hun afgewerkt linnen kon wedijveren met het machinale. Door de mechanisatie werden de handweefgetouwen langzamer hand vervangen waardoor het mogelijk was de produktie belangrijk uit te breiden en het aantal weefgetouwen te ver hogen tot soms dertig per wever. Onwillekeurig zal men zich de z'Jn het produkt van de kring- vraag stellen, waarom nog met de hand weven. In deze tijd van kernenergie is het handweven niet meer rendabel voor wie er zijn brood wil van verdienen. De handgeweven stof heeft echter veel kwaliteiten. Alleen reeds door het feit dat men de gelijke en natuurweefsels ver werkt, wat niet meer kan ge zegd worden van de kwaliteit van de gefabriceerde stoffen: surrogaten die minder kosten maar ook spoedig verslijten loop van de mechanisatie die tegenwoordig al met kernener gie aangedreven, duizenden meters per minuut tovert. Hêt kostte ons helemaal geen moeite toch nog een dame te vinden die dit kunstambacht dagelijks, zij het dan als vrije tijdsbesteding kombineert met haar taak als huismoeder. En zij vindt dit werk de ideale ma nier om zelfvertrouwen te kwe ken. Bij het bezoek aan haar echtgenoot, de beeldhouwer Lieve De Bruyn heeft oog voor mooi weefsel.(lb) DE AVONDEN De dichter Burssens schreef ooit dat een mildheid hangt om hem die weet dit is die niet meer weet en alles weet te gissen. Hieruit blijkt nog maar eens hoe groot het heimwee van de bewuste mens wel is, het heimwee naar een oertijd, naar de ei gen oertijd misschien, naar de toestand van geluk, ge groeid uit de zekerheid dat men weet, dat men geen vra gen meer hoeft te stellen naar het hoe en het waarom van de wereld, van zichzelf en van de mensen om zich heen. Dat wil niet zeggen dat de mens uit de oertijd zich ge dwee liet leven en leiden door zijn omgeving. Het betekent wél dat hij instinktief leefde om het zelfbehoud en zich in tuïtief verzette tegen wat hem bedreigde of zich vanzelf sprekend omringde met wat hij goed en waardig achtte. Dergelijke types van «weten de» mensen zijn sinds de middeleeuwen tot heden de desem van onze literatuur geweest. Zij waren het pro dukt van een literaire ver beelding wat hen niet min der geloofwaardig maakte, in tegendeel! en zij verschaf ten ons de ontroering van hun strijd tegen de natuur en de medemens. Niet steeds wonnen zij die strijd, maar hun handelen en zijn over schreed de grenzen van het individuele leven van de mens die zich vandaag wel eens door het ontbre ken van voldoende verbeel dingskracht laat insluiten in zijn klein-burgerlijk be staan. Terwijl de Zuidneder landse literatuur vooral plaats bleef bieden aan de eerstge noemde «wetende» mens, schoven schrijvers uit de Noordelijke Nederlanden wij denken vooral schrij vers als Van het Reve, Her mans, Wolkers e.a. meer en meer het tweede type van mens naar voren: hij die voortdurend in een strijd is gewikkeld met het eigen bewust-zijn dat zich steeds verruimt. Zo'n mens bevrijdt zich vaak uit zijn onmacht en zijn angstdromen door cy nisme en perversiteit. Hij pij nigt daarenboven graag zich zelf en zijn omgeving, ont leedt zijn eigen handelen en dat van de medemens vaak in een moordend spelletje van vraag en antwoord. «Geen dakpan is geheel gelijk van kleur van een ander», dacht hij, «ik heb een scherpe blik. Hoe zou het zijn als er regen kwam?» Hij kleedde zich aan en kon zijn schoe nen en kousen niet vinden. Langzaam liep hij de huis kamer binnen, ging bij de kachel zitten en vroeg: «Moeder, heb je mijn schoenen ook gezien? De kousen zie ik ook niet». «In je kamer», antwoordde ze. «Ik geloof het niet», mom pelde hij, ging zijn slaap kamer weer binnen en keek er rond. «ze zijn er niet», zei hij, in de huiskamer terug kerend. «G. - K. Van het Re ve: De avonden; uitgave De Bezige Bij). Men kan het ont breken van epische en lyri sche personages, naast het ontbreken van natuurbe schrijvingen en verbeelde omstandigheden in dergelijke literatuur betreuren, maar men kan een steengoede brok literatuur als De Avon den niet zo maar naast zich neerleggen. Want Van het Reves hoofdfiguur Frits van Egters is het evenbeeld van velen onder ons, die vandaag dreigen te stikken in een mi lieu waarin «niets gebeurt», waarin sleur en een te diep bewustzijn elke positieve le vensinstelling vernietigt. «Wat zal er nu het eerst ge zegd worden?» dacht Frits. «Het laat zich niet raden, en toch is het niets nieuws». Allen bleven zwijgen. «Bep heeft niets gezegd en Jaap eigenlijk ook niet», dacht hij. «Zo pas, net voordat ik kwam, heeft iemand iets verteld, waar ze nog over nadenken. Dat is het.» In een dergelijke vorm van lucht ledigheid, in dergelijke sfeer van niets-doen, van zich voortdurend vragen stellen en die beantwoorden voor zichzelf, brengt Frits van Eg ters de dagen tussen Kerst mis en nieuwjaar door. Zo doende heeft hij onze litera tuur een meesterwerk be zorgd. Men moet dit uiter mate deprimerend boek dur ven lezen Al was het slechts om scnerper te kunnen aan voelen hoe schrijnend het gebrek aan vitalisme en ro mantiek in onze tijd wel is, FRANS-JOS VERDOODT Mare De Bruyn, en aan zijn ate lier troffen we een echt oud weefgestoelte aan. Eerder was het ons al opgevallen dat me vrouw De Bruyn's kledij er erg origineel uitzag. Bij nadere kennismaking bleken de stof fen zelf ontworpen en gewe ven, want Lieve De Bruyn heeft oog voor mooi weefsel, dat kan dienen voor kledij, versiering, als wandtapijt en zelfs als vloerkleed. Het doorslaan van de schietspoel is voor haar steeds een hernieuwd genoe gen. Beetje voor Beetje wordt de draad een mooi geheel. Zij is regentes snit en naad De idee om een kunstambacht te gaan leren zat er al in van toen zij haar toekomstige echtge noot leerde kennen. Kort daarop was het zover. Zij ging in de leer bij Elisabeth De Sae- deleerte Ukkel (nu nog is deze dame lerares in dit ambacht aan de Akademie te Antwer pen) en na zeven maand had zij de techniek onder de knie. Haar weefgetouw, een basse- lisse toestel (met liggende ket ting er bestaan ook haute- lisse toestellen met staande ketting) kan oud genoemd worden. De weefstof kan een breedte van anderhalve meter nedragen, de lengte is natuurlijk onbeperkt. Tegenwoordig zijn in de handel nog weeftoestel- len te verkrijgen. In Nederland en Zwitserland worden ze ge fabriceerd en de prijs voor een getouw met breedte van 1m20 kost momenteel zowat twaalf a vipenduizend frank. De ga rens die ze gebruikt koopt ze rechtstreeks in de fabriek. Het zijn zowel wol als katoen en vlas. Maar men moet wel een overzichtelijke .grote stock hebben wat kleur en dikte als de verschillende materies be treft. De aankoop komt bij grote hoeveelheden nog voordelig uit, zodat wat het ook moge zijn kleerstof, deken, teemuts, ta fellaken, dekoratief paneel, ameublementstof de hobby niet te duur uitvalt. Jammer ge noeg wordt al te dikwijls naar een zo getrouw mogelijke na bootsing van de mechanisch geweven stof gestreefd, de oneffenheden, het eventueel herinbrengen van de draad, zijn voor Lieve De Bruyn de charme van de handgeweven lap. Wat nu het weven betreft, eenvoudig gezegd, het is niet anders dan het rechthoekig kruisen van draden tot het ver krijgen van een vast verband: weefsel. In zo'n weefsel onder scheidt men de ketting ook wel schering genoemd, dit zijn de draden die in de lengte richting lopen en de inslag, draden die er loodrecht op staan, en die de ketting kruisen tussen de zelfkanten van de stof. De zelf kanten vormen aan beide ran den een dichtgeweven strook- brokaat te weven, wat voor ons leken een zeer ingewikkelde technische vaardigheid in houdt. Het opzetten, als alles goed meevalt kan wel een ganse dag duren. De spoelen moeten met inslagdraad op gewonden worden. Dit dient zeer gelijkmatig te gebeuren. Als het garen op de boom ge wonden is moeten de draden op de kammen geregen wor den. Voor het weven van het eenvoudigste weefsel is het nodig dat de draden in twee groepen verdeeld worden welke beurtelings op het ge touw omhoog en omlaag gaan. Daartoe wordt iedere draad in een oogje geregen, de zoge naamde hevel. Deze hevels (dit is een schuitjesachtig ap paraat dat het inslaggaren be vat) heen en weer, van links naar rechts bewogen wordt. Hierdoor legt zich telkens een inslagdraad in de sprong terwijl de kettingdraden door middel van pedalen op en neer gaan. Het afgewerkte weefsel wordt over de borstboom opgewon den. Ingewikkelde patronen vb. jacquard tekeningen wor den door middel van een teke ning op karton uitgevoerd. Vol gens de dikte van de draad en de eenvoud van een patroon is de duur voor het weven van een meter stof sterk gevari eerd. Effen stof weeft zeer - vlug. Mevrouw De Bruyn kan een meter per half uur afwer- VRIJDAG 5 JULI Aalst Kapsalon New Reform, Naarstigheidstraat 61 ten toonstelling «Mijn kleine kol- lektie» met werken van Jo seph Beuys, Panamarenko, Schwind, Hervé Fischer, Stephan Wewerka, Ben Vau- tier, Günther Uecker. Vrij toe gankelijk elke dag van 8 tot 18.30uur, behalve op zondag en maandag. MAANDAG 8 JULI Aalst 20 uur: in de feestzaal van het Stadhuis, gratis toegang. Op treden en Slotkoncert van het Pools knapenkoor «Slowikb o.l.v. Mgr. Jan Szyrocki met medewerking van de B.R.T., 1ste programma en met de Schola Cantorum Cantate Domino WOENSDAG 10 JULI Aalst 20 uur: woensdagavond gesprekken in c.s.v. - 't Fa- briksken, Well ekensstraat 45. Meditatie en Mystiek. Wat zijn de verwachtingen? Hoe daaraan vormgeven? Komt er in 't fabriksken een stille ruimte? Terjoden 19.30 uur: Meisjesschool-Klooster, Ter joden: Gulden Sporenviering ingericht door het 11- julikomitee van Erembode- gem en Terjoden met o.m. feestredenaar Joris Dedeur- waerder en Kunstgroep Wolfsangel. 'Het doorslaan van de schietspoel, een genoegen.(lb) je. Ketting en .inslagdraden kunnen nu op diverse wijze ge kruist worden^ dit heet binding. Op de drie hoofdbindingen, lin nen, keper en satijn bestaan veel varianten volgens de aard en dè bestemming der stoffen. Het is ook mogelijk fluweel en bevinden zich naast elkaar op twee houten latten en vormen samen de kammen. Door het op en neer bewegen van de kammen wordt het kettingga ren in twee gedeelten gesplitst. Deze delen vormen de sprong waar doorheen de schietspoel ken. Breekt de draad van de schietspoel dan moet er terug gekeerd worden. De draden liggen over elkaar, geven een oneffen uitzicht, de charme die het handweven zo kunstig imaakt. In de toekomst wil Lieve j De Bruyn zich graag meer toe- leggen op dekoratieve panelen i en dan misschien, het is een wens, eens eksposeren, sa- men met een ander oud herbo- j ren kunstambacht. Het zou mooi zijn. ROEL VAN DE PLAS Alhoewel ik niet behoor tot die beruchte kategorievan il lustere popkritici en mijn oordeel dus niet erg gezag hebbend zal zijn, wil ik het toch even over Louisette hebben. Wat die mensen za terdagavond in 't Fabriekske ten gehore brachten behoort volgens mij tot het beste wat we in België al aan pop heb ben gehad. Dat is niet zoveel zult u zeggen en daar hebt u inderdaad gelijk in, Jess en James doen al lang wat anders en ook de veelbe lovende Wallace Collace Colle- tion is vrij vlug ter ziele gegaan. Dan blijven er nog The Pebbles over, doch die zitten nu al tien jaar te knoeien en van een in ternationale doorbraak is er nog steeds geen sprake. Wat Louisette brengt is niet zo ge makkelijk te definiëren, het is (voor mij althans) totaal nieuw in ons landje: ze zijn niet be perkt tot één enkel genre en doen tevens een poging om een act op te bouwen. Het is alleszins duidelijk dat Louisette op een veel hoger peil staat dan de tientallen balorkestjes die ons lapje grond rijk is. Voeg daar nog aan aan toe dat.deze vier frisse kanpen ontzaglijk ambitieus zijn en bijzonder pro fessioneel te werk gaan. Wie, wat, hoe is Louisette? Om te beginnen is Louisette niet meer zo jong: drie jaar geleden ontstond een kern rond Ray mond Van Het Groenewoud. Na enige tijd vielen er twee mensen af en kwam Johnny, basgitarist de groep vervoe gen. Enkele maanden geleden kwam daar dan nog Jeamarie Aerts bij en was Louisette kompleet zoals zij nu is Op die drie jaar tijd zijn er drie singel tjes van hen verschenen: Maria Maria ik hou van jou, Dadeem- elee (Dat deed me leed), en onlangs nog Zij houdt van vrijen. Misschien zeggen de ti tels van de plaatjes U niet zo veel, doch dat is te wijten aan een aantal faktoren die typisch .zijn voor de Belgische platen firma's: slechte plugging en slechte verdeling. Doch daar treuren de jongens van Loui sette niet erg om, optreden is voor hen veel belangrijker, zij willen hun publiek zien en meemaken. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat zij zich voor hun publiek ontladen: al hun energie willen zij kwijt, en dat merk je dan ook na hun optre den, zowel aan henzelf (uitge put) als aan hun publiek (opge laden). Bovendien is optreden belangrijk indien men profes sioneel wil gaan werken, het is zowat de enige serieuze bron van inkomsten alhoewel u zich daar niet te veel moet van voorstellen. In vergelijking met de prestatie ligt hun honora rium belachelijk laag. Het is lang geen onzin te verkondigen dat je van popmuziek-in Belgi niet kunt leven. Rekening hou dend met de hoge kostprijs van degelijk materiaal en de uren die aan repetitie worden ge spendeerd leven muzikanten van een hongerloon. Het be wijs daarvan wordt geleverd door het feit dat twee mensen van Louisette overdag uit wer ken gaan. De andere twee werken min of meer regelmatig als studiomuzikanten mee aan platen van andere Vlaamse zangers zoals daar zijn: Johan Vernimmen, Kris De Bruyne, Luk Saffloer e.a. Geen gemak kelijk leventje dus, vooral niet als men dan nog dagelijks wil repeteren. Wat vooral opvalt bij Louisette zijn de teksten: het is vrijwel de enige groep die ei gen originele Nederlandstalige teksten brengt. Die worden door Raymond Van Het Groe newoud geschreven, evenals de basismelodie, de rest wordt samen uitgeknobbeld tot de «sound» op punt staat. Dat maakt dat zij goed ops elkaar zijn ingespeeld en dat hun nummers knap zijn opge bouwd. Dat is trouwens een kenmerk van bekwame en technisch onderlegde muzi kanten. Een optreden van Louisette heeft nog een andere ongewone eigenschap (voor België althans) namelijk het theatrale. Het gaat wat in de richting van grote buitenlandse namen zoals Lou Reed en Da vid Bowie, echter zonder het bombastische van deze laat ste. Het varieert tussen lichtjes onconventioneel en waanzin nig en dat geeft meteen een eigen origineel cachet aan de groep. wat nu het optreden van zaterdagavond betreft: het is duidelijk dat zij een avondvul lend programma aankunnen. Hun «Toffe Kadee» zorgde al dadelijk voor de gepaste stemming bij het kritische pu- vig, maar daar zal het kleine zaal volume wel voor iets tus sen zitten denk ik) en een ste vig bonzende basgitaar komt nog de gitaar van Jean- Marie Aerts bij, die knaap schudt zomaar de prachtigste riffs uit zijn mouw, en de stem van Raymond Van Het Groe newoud, die tevens nog elek trische piano en orgel speelt. Een vergelijking met het buiten land is ook vlug gemaakt, Loui sette zit wat in het spoor van Focus, wat hun recent sukses in Nederland misschien ver klaart (binnenkort treden zij er overigens weer op, in het Shaffy-Theater nog wel). GUV DE LOMBAERT Familiefoto: links Jean-Marie, gitaar, verder Eady, drums, Raymond, zang, elektrische piano en orgel e onderaan Johnny, basgitaar. (GDL) bliek. «Johnny» en «Als ik jou niet had» maakten duidelijk dat zij ook tragere, melodieuzere dingen bijzonder genietbaar kunnen brengen en het knappe «Une tache de beauté» in op gewekte driekwartsmaat was eigenlijk een synthese van Louisette: spirituele tekst en fijn arrangement. Tot slot van het eerste deel brachten zij nog twee single-nummers: «Maria Maria ik hou van jou» en «Zij houdt van vrijen», beide kei harde nummers, het laatste zelfs met een klein koortje, a la Joe Cocker erbij. Nadepauze vielen vooral «Zij blijft bij mij», «Zij weet niet wat zij doet» en «Oh mijn Evake» nog op. Tot slot nog een woordje over de Louisette-stijl: een stevige rit- mesektie (soms wel iets te ste- WEEK VAN 5 TOT EN MET 11 JUL 1974 Het wordt zo stilaan rustig op het filmfront: eerst hadden we nog een paar interessante hernemingen, doch die zijn nu ook al achter de rug. Dat betekent dat we enkel nog kunnen wach ten op het nieuwe seizoen. Konkreet betekent dit dat cinema Palace en cinema Alfa de deuren sluiten gedurende twee weken. In het Feestpaleis kan u nog steeds «PAPILLON» gaan zien, een zeer goede avonturenfilm, naar het boek van Henri Char- rière. Meer gegevens vindt u in vorige afleveringen van «Film bij ons». Voor de mensen die van kontroversiële films houden heb ik tenslotte ook nog een berichtje: deze week of de vol gende week (zekerheid hieromtrent heb ik voorlopig nog niet) kan u in cinema RIO de beruchte Nederlandse film van Wim Verstappen en Pim de la Parra «BLUE MOVIE» gaan zien. Vermoedelijk vertel ik daar volgende keer een woordje meer over. GUY DE LOMBAERT

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 20