MUST KERmiS
uinnRom moiEnsiRnm
DOSSIER KULTUREEL CENTRUM
VOLLE FEESTZAAL VOOR 11-JULIVIERING
De Voorpost-5-7-74-9
In vorige editie hadden we
het over de geschiedenis,
het idee, het over en weer
gepraat, de beginwerken
en de strubbelingen waar
mee het ingewikkeld maar
uiterst funktioneel voor
ontwerp van het kultureel
centrum gepaard ging.
Dat voorontwerp werd ons
door de architekten Van
Herreweghe en De Neef met
de nodige illustratie ter
hand gesteld en maakt de
hoofdbrok van onze
tweede aflevering uit. Nu
moeten wij er wel aan toe
voegen dat eventuele be
zuinigingen als gevolg van
een subsidie van slechts
20.000.000 fr. voor lot II, en
van de stijging van de prij
zen in de bouwsektor, wel
eens voor een grondige
wijziging en voor een min
der luksueuze afwerking
(of helemaal geen afwer
king) van het bouwwerk
zouden kunnen zorgen.
Wie zich met kuituur bezig
houdt stuit zeker op het
probleem van de kuituur
spreiding en decentralisa
tie. De jongste jaren wer
den pogingen gedaan om
dit vraagstuk een oplos
sing te geven, oplossing
die als resultaat de vorming
van kuituurcentra met zich
meebracht. Voor kleine en
middelgrote steden zoals
Aalst lijkt dit ons zeer doel
treffend, voor grootsteden
als Brussel en Parijs zien
we het niet zo goed zitten.
Tal van voorbeelden vin
den we reeds in België. In 't
buitenland is men reeds
lang aktief op dit terrein. Le
Corbusier realiseerde het
«Saint Dié Centrum» te Le
Havre. Architekt Alvar
Aalto bouwde er één in Hel
sinki en te Wolfgang Duits
land. Dit laatste kan als
voorbeeld beschouwd
worden. Het werd neerge
zet in de stadskern op een
terrein van 50 bij 90 m.
Geen Aalst kermis zonder paardenkeuring op de Houtmarkt Za
terdag was het weer zover. Nog even worden de manen van het
paard opgetuigd, dan is het verder op hoop van zegen
Vandaag draaien de molens op de Hopmarkt en morgen is het:
vakantie.
Het wordt stil te Aalst met kermis.(Ib)
en in de diepte van het eigenlijke
podium.
De kommandopost van het licht
en klankorgel is op ongev. 13 m
van het openschuivend doek ach
teraan de zaal. Dit staat in onmid
dellijke verbinding met het podium
en biedt een algehele kontrole op
het speelvlak. De regisseur kan
dus ongehinderd van hieruit alle
gewenste lichtstanden laten bij
werken.
Een goede hoorbaarheid in de zaal
is nodig. Daarom is het aantal zit
plaatsen beperkt. Voor de hardho-
rigen zijn er verschillende stopkon
takten met apparaten beschikbaar.
De nagalm dient in verhouding met
de zitplaatsen en de zaalgrootte te
zijn. Verschuifbare akoestische
panelen (elektrisch te regelen) op
de rugwand van de zaal zullen
voorkomen dat bij mindere belang
stelling de klanken hol en scherp
zijn. De fladder-echo wordt opge
lost door regelbare houten zijwan
den.
Het balkon heeft twee nooduitgan
gen waarbij de liften en de dienst
trappen kunnen gebruikt worden.
De regiezetel gelegen middenin de
zaal heeft de nodige stopkontakten
voor telefoon, mikro, signalen naar
de scène, de loge en de artiesten
foyer.
In de zaal is een hoofdzakelijk indi-
rekte verlichting, vertikale verlich-
tingspunten zitten verdoken tussen
de akoestische plafondvlakken.
De scèneverlichting komt vanuit de
projektiezijwanden van de zaal en
houdt alle kleurengamma's en
sterkte in.
De scène kan afgesloten worden
door een elektrisch bewogen meta
len brandscherm en siergordijn.
De gezamenlijke scèneopper
vlakte beslaat 413 m2 (zonder pro
scenium 170m2) de diepte is 16 m,
de hoogte 7,70 m. De hoogte van
de scènetoren vanaf het podium is
20 m. De scèneopening varieert
van 8 tot 16 m.
Onder het podium op afzonderlijke
verdiepingen voor dames en heren
zijn loges voorzien met slaapgele
genheid en privaatdouches (om ar
tiesten van buiten de stad hotelkos
ten te besparen). Verder zijn nog
twee gemeenschappelijke kleed
kamers met in totaal 25 kasten, 4
stortbaden en wastafels.
Het artiestenfoyer voorzien van
T.V.radio en telefoon staat steeds
in kontakt met het gebeuren op
scène. Een opsmukkamer met
pruiken en maskermagazijn en
grimetafels met regelbaar licht en
kleur kunnen door vier personen
tegelijk bezet worden.
Alle komfort en technische snufjes
die in het auditorium verder aan
wezig zijn zou ons te ver leiden.
Van de acht liefhebberskringen
hebben er slechts drie een eigen
zaal. De overige zullen in het toe
komstig centrum kunnen herhalen.
Drie repetitiezalen zijn voorzien
de balletzaal. de daarboven lig
gende vergaderzaal en het podium
van de voordrachtzaal. Ze zullen
ingericht zijn met enkele lichtpro-
jektoren om ook tijdens de repeti
ties de noodzakelijke lichtstanden
te verkrijgen.
In de kelderverdieping zijn tevens
lokalen voorzien Voor het vervaar-
«O tempora, o mores», de 11 julivicring werd gevierd eind juni, op de vooravond van de vakantie, als een
duidelijke typering van de mentaliteit van onze welvaartstaat, aldus burgemeester M. De Bisschop dit in zijn
11 julircde. waarbij hij een aantal persoonlijke bedenkingen en voorvallen aanhaalde Deze eigen mening,
waarbij de h. burgemeester de nog steeds onvoltooide Vlaamse ontvoogdings- en bevrijdingsstrijd en de nood
aan een Vlaams Front centraal stelde, wilde hij zeker te kennen geven bij een Gulden Sporenherdenking, en
dit losgemaakt van het toevallig feit van burgemeester van een vastenavondstad te zijn.
Het Stedelijk Feestkomitee dat na jaren onderbreking heraangeknoopt had met de traditie van de Gulden
Sporenherdcnkingen had senator Maurits Coppieters als feestredenaar uitgenodigd. De nood aan samenwer
king tussen en onder verschillende ideeenstromingen die allen werken aan de bevrijdingsstrijd van het
Vlaamse volk gold als leidmotief van zijn betoog. Wij moeten als Vlamingen nog leren leven van waarden en
niet van grenzen, aldus de senator. Een zelfstandig Vlaanderen ligt niet in de woestijn, doch op een kruispunt
waar alle Vlamingen elkaar moeten ontmoeten. Vlaanderen dient zijn identiteit te krijgen, die bestaat uit een
veranderlijk zijn. De bevrijding ligt hem in de oproep en het scheppen van de mogelijkheid, ook voor de
geringste, tot de grootste ontplooiing. Dat is de betekenis van de Vlaamse strijd, over alle tijdelijk pragma
tisme heen; de grote lijn van de Vlaamse beweging kan immers niet gekoppeld worden aan tijdelijke
rcgcringsonderhandelingen. Deze tijdelijke situatie mag men immers niét gelijk stellen met de Vlaamse
beweging als dusdanig. Spreker liet zich verder pessimistisch uit over de opbouw van het huidig Europa en
zag slechts graten in een Europa der Volkeren in tegenstelling tot het steeds verder afbrokkelend Europa der
staten dat men poogt te konstrucren. Senator Coppieters riep op tot een breed en hernieuwd Vlaams Front van
de kuituurverenigingen om te waken over Brussel. Dit pluralisme zal niet fanger meer de slapheid en de
neutraliteit dulden die heel dikwijls aan de dag gelegd wordt. Deze strijd, nu minder schokkénd dan vroeger,
is voor Vlaanderen wat de strijd van alle volkeren tegen verdrukking is.
Naast deze rede ging het programma van deze Guldensporenviering verder de muzikale toer op. Een gelukkig
te noemen initiatief mag het heten dat uitsluitend Aalsterse groepen aan bod kwamen, zoals het kwartet
Soalteba o.l.v. Leo Opsomer, Koor 't Snoertje o.l.v. Edgard Van den Brulle met de soliste Godelieve De
Geyseleer, bariton Herman Slagmulder die door Kris Van Ingelgem aan de vleugel begeleid werd.
Dit nogal akadcmisch geladen programma werd evenwel genoten door het publiek.
5. VELGHE
Het centrum is gesitueerd in het stadsmidden, vlakbij de Akademie voor
Schone Kunsten en het Oud Hospitaal met zijn oudheidkundig museum
en een paar beschikbare zalen. Er is ruime parkeermogelijkheid van de
Werfkapel tot het Begijnhof door de demping van de oude Dender. In de
onmiddellijke nabijheid liggen veel scholen, het station en de Sint-
Annabrug die de rechteroever van de Dender met de stadskern verbindt.
In de huidige handelsstraat die 's avonds een vergeten gat vormt tussen
nijverheids- en schoolzone, kan best wat leven komen
Een inplanting buiten de stadsmuren brengt ongetwijfeld transportmoei
lijkheden met zich mee.
MODELONTWERP
Gezien de beperkte opper
vlakte is het programma grondig
uitgestippeld en voldoet ruim
schoots aan de behoeften van het
levendig Aalsters kuituurleven.
Het is zo opgevat dat de ruimten
een doorzicht bieden vanop de
drukke verkeersruimte. Er is niet
toegegeven aan het zuiver archi-
tektonisch uitzicht van het kom-
pleks. Waar geen muren noodza
kelijk waren zijn er geen geplaatst,
daar waar hoogten van 4 m nodig
waren zijn er geen voorzien van 7
m omwille van de lijn.
De architekten hebben de paleis-
en museumsfeer angstvallig ge
weerd. Het geheel kan niet in tradi
tionele verdiepingen verdeeld
worden. Het omvat een keuze van
losse ruimten, onberekenbaar,
speels, kontrastrijk, uiterst funktio
neel. Wegens plaatsgebrek zijn lo
kalen voor knutselwerk, boetseren
en keramiek niet voorzien, de Aka
demie voor Schone Kunsten met
alle materialen is immers vlakbij.
De druk bezochte gedeelten zijn zo
dicht mogelijk bij de ingang ge
plaatst. Door de vloeropvatting en
het halfoverdekte voetganger
splein is een verbinding tussen de
Molenstraat en de Onderwijs-
straat.
Drie ingangen zijn voorzien. Inkom
Plein geeft toegang tot de biblio-
teek, kelderverdieping, hall. reser
vatiewinket en bureaus. De dien
stingang omvat een dienst- en
boekenlift. In de inkom Sas staan
automatische deuren in verbinding
met de hall. Ook liften zijn beschik
baar naar alle verdiepingen en zijn
zo opgevat dat ze kunnen afgeslo
ten worden. Zonder de eigenlijke
hall te betreden kan men overal te-
BIBLIOTEEK
Een der belangrijkste eisen die aan
het centrum gesteld wordt is de bi-
blioteekruimte. Het ontwerp is in
samenwerking met de Nationale
raad van het biblioteekwezen op
een behoorlijke wijze uitgewerkt.
De verschillende wijkbiblioteken
met de centrale in de Kattestraat
komen tot een uitleencijfer dat cre
scendo gaat. De architekten voor
zagen een ruimte die 266.000 boe
ken kan herbergen en uitbreiding
mogelijk maakt langs de tentoon
stellingsruimte (met de jaren ont
staat een dode voorraad van
100.000 boeken).
Een afdeling met mikrofilms in
bruikleen van de verschillende uni
versiteiten is gepland. De architek
ten zien het zelfs verder het
ganse historisch archief van de
stad dient in mikrofilm vastgelegd,
dit ter bescherming van de origi
nele stukken bij allerhande onder
zoeken en studies
De openbare biblioteek met inkom-
ruimte voorzien van bergingskas
tjes (voor o.a. boekentassen) en
plaats voor de katalogi, beschikt
ook over een kinderafdeling, een
leeszaal en jeugdleeszaal (gele
gen langs het privaat plein en de
rustige Onderwijsstraat) en vanuit
de uitleendienst is overal kontrole
mogelijk.
Een boekenlift staat rechtstreeks in
kontakt met de keldermagazijn, de
sortering,, de uitleendienst, de fi
liale en de hoger gelegen boekbin
derij. De technische biblioteek op
het kelderniveau staat recht
streeks in verbinding met het boe-
kenmagazijn, de plaats met afge
dankte boeken, de tentoonstel
lingsruimte, de essai en de voor
drachtzaal.
De boekenrekken zijn los en vrijs
taand zodanig dat men de inplan
ting en het aspekt kan wijzigen (vb.
ter gelegenheid van vakantie
periode).
Op de bovenverdieping gesitueerd
op het kruispunt der diverse ont
spanningsruimten vindt men een
weekbladen- en tijdschriftenzaal
die samen met de leeszaal, door
openschuivende glaswanden ge
legenheid tot lezen in openlucht
biedt.
MUZIEKZAAL
In deze omgeving ligt ook de mu
ziekzaal, voorzien van een drie
dubbele beglazing (geluidsdem
ping). Men kan er benevens mu
ziek beluisteren ook geluidsmon
tage voor luisterspelen, voor to
neel, voor de filmklub e.a. maken.
VOORDRACHTZAAL
Een zaal in de kelderverdieping is
voorzien van 225 zitplaatsen met
los te maken armstoelen.
Hier is vooral aandacht besteed
aan de akoestiek, een regelbare
lichtsterkte met klein licht- en klan
korgel en ingewerkte stopkontak
ten yoor projektie.
In een warm geheel zullen bene
vens voordrachten ook konserten,
poppenspel, filmprojektie, feesten
en tentoonstellingen kunnen ge
geven worden.
DE KONSUMPTIE
Is gelegen tussen de voordracht
zaal en het essai, en staat in ver
binding met de reservekelder en de
goederenlift, die op zijn beurt weer
in verbinding staat met de keuken
van de klub (zaal voor banketten
en kongressen).
TENTOONSTELLINGEN
EN ESSAI
In de kelderverdieping is deze po
lyvalente zaal heel speciaal van
opvatting, nogal futuristisch van
vorm. Dit zal het domein worden
van de jonge kunstenaar, de teen-
er, de jazzklub en de tentoonstel
lingen waar het daglicht niet ge
wenst is.
Ook de filmklub met een honder
dtal leden zal hier haar projektiea-
vonden kunnen houden. In een
voor haar privafe kébine zal zij haar
apparaten kunpen.opstellen.
Snufjes als sterk doorgedreven
atmosfeerverlichting, een in het
plafond schuivend filmdoek, film-
klankinstallatie, sterke verluchting
en wegnemen van rook en ver-
fgeuren zijn in de installatie inbe
grepen
Zo wandel je eens aan het Kultureel Centrum in de Molenstraat voorbij.(lb)
TENTOONSTELLINGSZAAL
MET GLAZEN
GEVELWAND
Is gelegen op de eerste verdieping
en bereikbaar langs traphall, vesti
aire, sasingang, met eventuele
rechtstreekse straatverbinding.
Door de glazen gevelwand langs
de drukke Molenstraat is ze steeds
goed waarneembaar vanop straat.
Bij gebruik van het auditorium moet
men er steeds langs. Het foyer zit
er als het ware in geschoven. Is er
geen ekspositie dan kan deze
ruimte als wandelfoyer bij het audi
torium gevoegd worden of de
feestzaal van de kulturele kringen
worden.
De tentoonstellingsruimte is voor
zien van losse, staande en han
gende wanden die wegneembaar
en verplaatsbaar zijn.
Zes jaar zijn intussen voorbij.(lb)
recht. Dit kan noodzakelijk blijken
in sommige gevallen als bijvoorbe
eld op hetzelfde tijdstip een toneel
opvoering en een voordracht of
vergadering doorgaat.
Een boekententoonstelling kan
door verplaatsbare wanden vlug
pn zonder veel transport gereali
seerd worden. Een vestiaire kan
dienen voor biblioteek- en voor
drachtbezoekers
AUDITORIUM
MET 600
ZITPLAATSEN
Het aantal zitplaatsen kan evenre
dig met het doel aangepast wor
den.
Een hall aanleunend bij de ten
toonstellingsruimte beslaat samen
met deze ruimte driekwart van de
ganse oppervlakte van het terrein
Het foyer omsluit het auditorium en
biedt de openheid om tijdens de
pauze een luchtje te scheppen. De
toegangen tot het eigenlijke audito
rium zijn gelegen aan de gebogen
rugwand welke volledig plastisch
zal versierd zijn. Bij de aanvang
van de vertoning zal het foyer ge
dempt licht verspreiden maar de
dekoratieve zaalmuur langs de fo
yerzijde blijft in sterke vertikale
lichtstralenbundels gehuld.
Het buffet in het foyer staat met drie
zijden vrij. Een geruststellende
voorziening, voor telaatkomers is
een grote loge klaar; dus geen hin
der meer van schuivende voeten
bij het begin van de opvoeringen
Het auditorium moet voor aller
hande aktiviteiten dienst kunnen
doen (ook prijsuitreikingen en kon
gressen) en moet kunnen aanslui
ten met de voordrachtzaal van 245
zitplaatsen
Zaalaanpassing is steeds moge
lijk.
Het is niet aangenaam te spelen
voor een halfvolle zaal, er zijn vier
mogelijke zaalaanpassingen;
341 zitplaatsen op de parterre
met een schuifgordijn onder 'het
balkon.
455 zitplaatsen op de parterre
met ganse zaaloppervlakte
600 zitplaatsen inbegrepen het
balkon.
Verder zijn nog 100 staanplaat
sen op het balkon (tijdens metin
gen) en 200 staanplaatsen op het
podium.
Ook aan de zaalopvatting is aan
dacht besteed De regisseur kan
de speelruimte verleggen naar ei
gen goeddunken er oplettend dat
de afstand tussen de zetelruimte
en het podiumgebeuren zo beperkt
mogelijk blijft Men kan naar voren
op het in de zetelruimte vooruitge
schoven proscenium, tussen de
toeschouwers door het uitvloeren
van de pereferie in de zaalhelling
digen en schilderen van dekors.
Men maakt zelfs gewag van een
atelier met allerhande houtbewer
kingsmachines.
BALLETZAAL
Ballet wordt in de stad druk beoe
fend. Vooral door de jeugd, de bal
letschool in de muziekakademie
telt al meer dan honderd leerlin
gen. Daarom ook een toekomstige
balletzaal in het kultureel centrum.
Ze staat in verbinding met het audi
torium en is voorzien van de nodige
kleedplaatsen en douches.
Wij hebben ons in deze uiteenzet
ting over het modelontwerp danig
beperkt en slechts de voornaamste
zaken vermeld. Er zijn inderdaad
nog wel wat kleine ruimten voor
zien. Ook het geheel van techni
sche snufjes en de volledige inrich
ting beschrijven zou nog een volle
pagina beslaan. We moeten toch
nog iets als verrassing voor de toe
komst achterlaten.
Het kan ons misschien een labyrint
lijken, als het er eenmaal komt zal
puzzelen om wegwijs te raken he
lemaal niet nodig zijn. Overal ver
lichte wegwijzers maken het de
bezoeker gemakkelijk.
Volgende week sluiten wij het dos
sier «kultureel centrum» met de
opinie van politieke mandataris
sen.
Ook de lezer kan zijn mening ken
baar maken door zijn pro's en kon
tra's aan de redaktie (Pontstraat
64, 9300 Aalst) schriftelijk over te
maken en dit tot half juli.
Kultureel Centrum, opnieuw hoop gerezen?(lb)