Pottenbakken met liefde HOPFEEST te. MELDERT OUD AMBACHT IN JONGE HANDEN De Voorpost -19/7/74-11 Oost- Ksmplosns voor Oost- el Si Annlck Ds Vlaanderen bij ds H RnSuT tambosr-msjoors Llsvs Marcosn Anns-Ma ris, Bsmadstte Bruyland, dsrds In provinciaal kam- Llly Lambracht, san Stasians Hilda Anita Callaart Vara Van Uarda provincials kamploana Lambrecht Agnss ploanschap twaada an aan twaalf ds Oost-Vlaandaran, majo- P's«t» rattan twaada kategorie. HERDERSEMSE MAJORETTENNACHTEN i ANNICK DE BRUCKER EN LIEVE EVERAERT OOST-VLAAMSE KAMPIOENEN i/) Voorzitter Achiel Cayet, ondervoorzitter Gustaaf Lambrecht, -sekretaris René De Meyst en schatbewaarder Gilbert De d. Witte samen met alle bestuursleden van «Concordia et Doci- aa litas» hebben met hun organisatie van het nationaal majoret- tenkampioenschap te Herdersem vorig weekeinde geen [aa windeieren moeten rapen. Als met een pletwals van aktivitei- kerten werd van vrijdagavond tot maandagnamiddag de hele na gemeente bij de festiviteiten betrokken. Reeds na zes weken training een provinciale kamptoenentltel voor Lieve Everaart (hdw) de hostessen-van-dienst mevr. Arts, Mevr. De Meyst en Mevn De Wolf, hielden de achtentwintig kandidaten meer zenuwachtig, dan als gold het een schooleksa- men flink in toom. Leuke jon gens zorgden er voor dat zij niet van gerstennat verstoken bleven want bij iedere kandidaat ontrolden tofWaar de verkiezing van de natio- eenale kampioene majoret en ^„tamboer-majoor zondag het hoog tepunt vormde van dit lange en .nachtelijke weekeinde, kwam de "feestmolen vrijdagavond met de vaOost-Vlaamse majorettenkampi- OOloenschappen dadelijk op gang rgtHet bestuur, flink bijgestaan door Bemadette Bruyland met fora (hdw) ter Op ZATERDAG 28 september 1974 richt de Kulturele Kring Meldert een groots GEWESTELIJK HOPFEEST in. Meldert, centraal gelegen in de hopstreek Asse-Aalst, wil hiermede in a^het jaar van de folklore, de gebruiken en volksgeplogenheden 6f'n verband met hoppekweek en -teelt doen herleven. Op het bedrijf van hopkweker Jozef De Wolf-Callebaut, Putstraat, Mel- :p^dert, zal een origineel HOPPESPEL WORDEN OPGEVOERD, EEN EVOKATIE VAN HET HELE HOPGEBEUREN, OP —(TEKST VAN Eugeen Van den Broeck, folklorist, Asse. Zowel het poëtische als het romantische, het muzikale en het koreo- hriJgrafische element zullen aan bod komen. In een bonte rij ziet U 11 ^benevens de hopboer en -boering, plukkers en pluksters de lu'ipastoor en de koster, bellerapers, de verschillende aanvallen van de «hopduvel», vele kleine hopduveltjes, werklui, de H. Rochus, enz. enz. Liederen die het hoppegebeuren verheerlij- ken worden er door het Zangkoor van de CKM vertolkt. Er heeft "-'"'een wedstrijd in het plukken volgens de aloude spelregels -""plaats. Hopvaantjes, zeer kunstig vervaardigd door Eugeen e vVan Den Broeck, zullen er worden aangeboden en natuurlijk jicjvolgcn na een «bellepapmaal» drank en dans. naj Een folkloristisch feest dus met Breugheliaanse inslag! We £ljden u beslist verder op de hoogte van de voorbereidingen van dit eerste HOPFEEST dat belooft uit te groeien tot een folkloris- enjtische gebeurtenis onze streek waardig. J MUYLAERT Annlck De Brucker In alle kalmte (hdw) zij een .spandoek met daarop «Wedden voor een pint, dat Be madette wint». De naam van de begenadigde die voor de pint mocht instaan wisselde dan wel even vlug als de kandidatenrij die de show op het podium brachten. Kandidaten uit Ename en Baas rode werden gewikt en gewogen door de jury en te licht bevonden want over de gehele lijn was het Herdersem boven. Hilde Staelens liet al rockend de sticks bij de vleet vallen dich verloor er de glimlach niet bij. Kanne Arts deed het vlot op de tonen van een meestam- pertje, Agnes Lambrecht hield het bij marsmuziek terwijl Anita Cal- laert het bij flip-flap muziek hield. Met een waar «fingerspitzenge- fühl» nam Bernadette Bruyland een ernstige optie op de provin ciale karhpioenentitel bij de majo- retten tweede kategorie. Paula De Wolf, in een minder dagje verspeelde punten bij het verliezen van de tamboerstick, terwijl Lieve Everaert haar evenknie in behen digheid was. Van de charleston waarmee In België is het beroep niet te leren, althans niet op een akademie. Je moet in de leer bij een ervaren pot tenbakker of het allemaal bij stuk jes en beetjes zelf uitzoeken met het risico dat je meer dan eens op nieuw moet beginnen omdat je er gens een onverwachte fout maakte en je de klei nog niet zo goed be heerst. Hilde De Bruyn is nog jong, nog geen éénentwintig, studente aan de stedelijke Akademie voor Schone Kunsten te Aalst, afkoms tig uit het kunstenaarsgezin pa beeldhouwer, ma weefster in haar vrije tijd. Op school volgt ze de af deling keramiek-beeldhouwen en de socio kulturele promotie kera miek met als leermeesters Geo Vindevogel, Monique Muylaert en haar eigen vader Mare De Bruyn. Eigenlijk is ze niet zo opgezet met het schoolsysteem, de meesten komen slechts om een diploma op zak te steken en dat hoeft voor haar niet, en verder klaagt ze over het tekort aan materiaal, zowel in dag- als in avondleergangen, over het plaatsgebrek en over de kosten die haar studie met zich mee- KUNSTAMBACHT Haar handen zijn nog fijn, eens zul len ze echter verweerd zijn door het werk aan de draaischijf en met de klei, want Hilde denkt er haar beroep van te maken, alhoewel ze het als hoofdberoep niet zo goed ziet zitten, het is financieel niet te doen, ze hoopt op een kans als lesgeefster. Hoe ze er toe kwam? Alle hand werk trekt haar aan. Maar vader zat er wel voor een groot deel tussen. Hij stuwde haar die richting in en ze begon te experimenteren, want het draaien van de klei kun je nergens leren. Ook de kennis van schei kunde is onontbeerlijk, daar pot tenbakken gepaard gaat met gla zuur Hilde hoopt een winkel atelier te kunnen beginnen of in een centrum voor kunstambacht te kunnen werken Maar vooraleer het zover is wil ze eerst bij de echte Anne-Marie Marcoen en Vera Van Lierde een gooi deden naar de kampioenentitel, aiover de Paul Mauriatklanken met Anne-Marie Van.Kerkhove, de sterke staaltjes show van Lily Lambrecht en de rus tige presentatie van Annick De Brucker werd de strijd om de titel bij de majoretten eerste kategorie, een genietbaar kijkstuk. Na jurybe raad mochten Annick De Brucker, bij de majoretten eerste kategorie, Bernadette Bruyland bij de majo retten tweede kategorie en Lieve Everaert bij de tamboer-majoors zich provinciaal kampioen heten. UITSLAG MAJORETTEN 1e kategorie: De Brucker Annick (Herdersem), Lambrecht Lily (Herdersem), Mar coen Anne-Marie (Herdersem), Van Lierde Vera (Herdersem), Bostijn Vera (Ename), Dubois Hermine (Ename), Van Kerckhove Anne-Marie (Herdersem), De Bock Karine (Ename), Bostijn Martine (Ename). MAJORETTEN 2e kategorie: Bruyland Bernadette (Herdersem), Vallaeys Katrien (Zwijnaarde), Arts Karine (Herdersem), Sturtewagen Daisy (Ename), Maheur Annie (Ename), Kesteleun Regine (Ename), Lambrecht Agnes (Her dersem), Van den Bulcke Daisy (Ename), Lambrecht Agnes (Her dersem), Van den Bulcke Daisy (Ename), Jacobs Rita (Baasrode), De Troetsel Elise (Baasrode). Ge lijk gerangschikt: Callaert Anita Paula De Wolf In volle aktie (hdw) (Herdersem), Maheur Monique (Ename), Ramael Christian (Baas rode), Ramael Hilde (Baasrode), Staelens Hilde (Herdersem). Vrancken Linda (Baasrode). TAMBOER-MAJOORS Everaert Lieve (Herdersem), De Wolf Paula (Herdersem, Dubois Rita (Ename) J. VELGHE Het pottenbakken is al zo oud, dat het in vele ogen tot defolklore gaat behoren. Al zitten de sporen van het verleden er nog in geborgen, toch brengen moderne technieken een waaier van mogelijkheden. Zoveel pottenbakkers zijn er In ons land niet meer te vinden, terwijl het nochtans een van de oudste ambachten Is dat de mensheid beoefend heeft En het hedendaagse produkt van de ambachtsman pottenbakker valt de koper van deze tijd in de smaak. Stilaan begint men te beseffen dat het handwerk toch veel mooier is, veel meer leeft dan de massaproduktie uit de fabriek. Het Is persoonlijk, het draagt de stempel van de ambachtsman, het leeft Slechts een begin (Ib) pottenbakker in de leer om nog veel meer knepen van het vak te leren. Dan pas kan ze aan het zelf standig atelier denken. Het kost een bom duiten, een electrisch aangedreven schijf met voetpe daal die de snelheid van de rotatie regelt, een electrische oven die een warmte van 100 gr.C moet kunnen bereiken, houten rekken om de voorwerpen te laten drogen en de basisstoffen als klei en gla zuur. Je mag er zo een 100.000 F voor neertellen. TOVEREN MET KLEI Omdat onze ervaring dateert van een bezoek aan Antwerpen waar zo'n pottenbakker in een stemmig winkeltje zijn vingervlugge kunde toont en verder van een blik op een standje in een jaarbeurs waar we tussen drummende nieuwsgieri gen een glimp van de kreatieve draaier konden opvangen, vroe gen we Hilde nu eens een stuk van die metamorfose te kunnen mee maken, en de blok klei tot een krea- tie te zien groeien. Terwijl we ge boeid toekeken hoe ze zich van armbanden, ringen en andere ver sieringen ontdeed, maakten we ons de bedenking dat het toch wel eenvoudig moet zijn. Niets is ech ter minder waar, het is een sekuur werk en met zoveel faktoren moet rekening gehouden worden. Ze nam een blok, een goeie hand vol rode klei en bewerkte die zoda nig tot alle lucht eruit verdwenen was. Ze klopte de massa goed aan op de draaischijf en maakte haar handen vochtig en walste de klei naar omhoog en omlaag, dit is nog een techniek om de lucht eruit te krijgen. Met de elleboog in de heup ge steund duwde ze de brij zodanig in de goede richting tot deze niet meer «klopte», dit wil zeggen recht in het middelpunt van de draaischijf stond. Dan begint het moduleren op de snel draaiende schijf die ze met de voet in beweging bracht. De gladde kleiblok kreeg automa tisch door de streling van haar vin gers geleidelijk vorm en sierlijk heid. Het zou de indruk kunnen ge ven dat die steeds draaiende be wegingen een vermoeidheid en au tomatisme meebrengen. Niets is minder waar, want steeds nieuwe en andere scheppingen genieten haar voorkeur. Er was nu een pot ontstaan, we dachten dat het af was, maar had den het mis, want de wanden moe ten overal dezelfde dikte hebben en dat deed ze door met haar duim dezelfde bewegingen van op de bodem tot bovenaan te herhalen. De bovenkant kreeg een stevig heid door een lichte druk. Met een naald op een kurk sneed ze de bo venkant gelijk, en werkte het ge heel een laatste maal bij. Het is niet alleen de vingers die bij de werkwijze draaien en kloppen, ook de voet op de pedaal is onder worpen. De snelheid is niet altijd gelijk. Bij het opentrekken en bij de opwaartse bewegingen dient ver traagd. Het potje was klaar en ze sneed het met een draad van de schijf af, maakte de schijf vochtig en herhaalde deze snijbeweging een paar maal. Wordt het een tas of een kan, dan moet een oortje of een tuitje aangezet worden. Is haar vorm mislukt of bevalt het haar niet zo goed, dan maakt ze er een beeldje van. Na de afwerking worden de voorwerpen te drogen gezet op houten-rekken. De vorm moet lederhard zijn, de droogtijd varieert, het hangt af van de weer somstandigheden. Gevaarlijk is het te vlug drogen. Het voorwerp wordt dan in een oven geschoven van 1.000 gr.C. Na de afkoelings periode begint het glazuren, eerst wordt de binnenkant gegoten en daarna de buitenzijde met de spuit of het doppend penseel. Na een glazuurbad wordt het voorwerp een tweede maal gebakken weer op 1.000 gr.C, de roodachtige gla zuren op een lagere temperatuur. Hilde gebruikt ook oxyden. Koper, kobalt of chroomoxyden geven een originele tint, afhankelijk van de soort klei. Men kan ook voor dè bedekking met glazuur de klei met oxyden bewerken. Koper geeft bruin op witte klei en zwart op rode of zwarte klei. Kobalt geeft blauw en chroom bruin. Wat ons vooral in Hildes werk op valt is de soberheid. Geen schreeuwende kleuren, geen harde modetinten, maar een gla- zuurlaag die heel dicht de natuur lijke kleur van de klei benadert. Hier en daar zit een veeg ge droogde klei op Hildes kleren, maar dat hoort bij het werk. Kleiblokken omtoveren tot stevige potten, kleine potjes, tasjes, as bakken, rechte vazen en eetser viezen in originele tinten is Hildes hobby en levensdoel. Ze verkoopt haar voorwerpjes aan vrienden en kennissen en hoopt zo beetje bij beetje haar droom werkelijkheid te zien worden. Roel VAN DE PLAS De wanden worden gelijk gezet (Ib)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 11