Ralsterse groep brengt Ierse folk op Gentse feester IS CIIMAIIOM het daensisme frans-jos verdoodt arrondissement aalst FILM BIJ ONS Open doek voor een boek WAT BEN IK BLIJ DAT IK IN EEN DORP GEBOREN BEN 20-19/7/74-De Voorpost «Is Cuma Liom», terug naar de goede oude volksmuziek. volksliedjes, waarbij ze welis waar geen vaste vergoeding kregen maar even met de klak mogen rondgaan. Ook nu nog wordt dat nog eens toegepast wanneer er lange tijd geen deftig kontrakt werd afgesloten en iedereen er een beetje krap voor zit, of men graag een nieuw instrument bijkoopt. Zo duurde het een jaartje, ze namen zichzelf niet zo au serieu (dat doen ze nu eigenlijk ook nauwelijks) en hoopten er nog e enkele maanden mee door te gaan. Doch verleden jaar ver zorgden zij het voorprogramma van een avond met De Kadullen te Aalst en dezen vonden hen zo goed dat ze hen meteen moti veerden om bijeen te blijven. Het optreden zelf van de Kadullen werd besloten met een gemeen schappelijke Jamm Session die minstens (we waren er zelf bij) een vol uurduurde. «Is Cuma Liom» is geboren, er wordt regelmatig gerepeteerd en je vindt hen terug op affiches voor het voorprogramma van zangers als Walter de Buck, Alfred den Ouden of Jan de Wilde. Hierdoor komen ze weer in kontakt met verschillende mensen. Walter en Alfred tonen onmiddellijk belangstelling terwijl Jan hen reeds vroeger min of meer bij dit drietal dat «Is Cuma Liom» af en toe te rade gaat en bij wie ze reeds vele oude volksliedjes ontdekten. Dat ge beurt gewoonlijk tussen pot en pint na een of ander optreden waarbij Walter dan bijvoorbeeld vraagt of ze dit of dat nummertje reeds kennen. Walter (die zelf geen muziek kan schrijven) zingt het dan even voor en zij tekenen vlug de melodie op. Zo verza melden ze reeds een zestigtal nummers die ze allemaal prak tisch even vlot brengen. OOK EIGEN WERK «Is Cuma Liom» brengt echter niet alleen oude volksliedjes, ook 17 eigen nummers behoren tot het repertoire. Ze werden alee door Chris geschreven en op muziek gezet. Qua tekst en muziek doen ze ons wat denken aan het werk van Wim de Craene wat Chris trouwens grif toegeeft. Maar je kan als fan van Wim de Craene gerust op je beide oortjes slapen, van plagiaat is er nu ook weer geen sprake. Toch. zegt Chris, hebben we altijd een beetje schrik om ze op't podium te brengen. Als je nog geen al te bekende groep bent is dat altijd wel een beetje gevaarlijk... Waar ze echter geen schrik van fluit en zang, Hugo, viool en banjo. Steven, mandoline en banjo en tenslotte Chris, gitaar, percussie, fagot, trekzak en binnenkort ook doedelzak, ho pen ze nog een drie jaar door te gaan. Wat Chris en Hugo betreft, voor hen staat het vast dat de muziek hun leven zal worden, ze hopen dan ook binnen enkele jaren studies aan het konservatorium aan te vatten. Steven ziet zijn toekomst meer in een ingenieursloopbaan zitten maar nam zich toch voor de eerstvolgende jaren het muzikantenleven niet op te zeggen. Tom ziet binnen enkele maanden zijn familie terug naar Roeselare vertrekken maar logeert iedere vrijdag, zaterdag en zondag te Aalst om de repe tities en optredens bij te wonen. EEN EERSTE LP? Tot nog toe beschikt «Is Cuma Liom» niet over een eigen installatie en moeten ze voor ieder optreden er hier of daar een gaan huren. Daarom sparen ze nu reeds een tijd... maar 60.000 fr. verdien je als begin nende groep nu ook weer niet op enkele weken tijd, bovendien hebben ze nog lang niet elk weekend een interessant kon trakt. Daarom hopen ze binnen kort een akkoord te kunnen afsluiten met een platenfirma. Het uitbrengen van een LP levert immers steeds heel wat kontrak ten op en dan staan ze meteen een beetje dichter bij een eigen geluidsinstallatie. Maar een LP uitbrengen kost ook veel geld en hierover beschikken zij natuurlijk ook niet. Ze gaan echter onmiddel lijk in h^ huwelijksbootje met de platenfirma, die de volledige produktiekosten op zich neemt (met het risiko dat het een flop wordt) maar ook alle eventuele winsten opstrijkt. Natuurlijk is daar geen enkele platenfirma precies happig naar, daarom zal veel afhangen van het al dan niet slagen van hun optreden tijdens de Gentse feesten. Loopt alles daar even vlot als bij elk ander optreden af, dan is er zelfs een waterkansje dat je hen volgend jaar op de affiche van NEKKA zal terug vinden wat dan wellicht een definitieve doorbraak zou betekenen. Reeds tweemaal nam «Is Cuma Liom»,aan een wedstrijd of Free Podium deel en beide keren eindigden ze bij de eersten (een 2de en 4de plaats). Spijtig genoeg zegt Chris, bereikt ons het bericht over de organizatie van dergelijke avonden gewoon lijk een week te laat, anders hadden we reeds veel meer aan wedstrijden deelgenomen. Ook hopen wij binnenkort, de Gentse feesten spelen daar terug een grote rol in, aan te sluiten bij het kleinkunsttheater Merlijn. Dat biedt namelijk ontzettend veel voordelen, installatie, affiches, regelmatig kontrakten... Op de vraag of ze niet meer, willen ze ooit echt doorbreken, naar het klassieke kleinkunst- genre moeten evolueren, ant woordt Chris resoluut: neen. We willen overwegend traditionele folknummers brengen omdat we vinden dat de folk er de laatste tijd echt op vooruit gaat, terwijl de kleinkunst stilletjes aan op het achterplan komt. Trouwens, gaat hij verder, waarom denk je dat Jan de Wilde instrumenten voor folkmuziek bijkocht? In ieder geval, of we volgend jaar de liedjes van «Is Cuma Liom» op de radio horen spelen zal voor een stuk van de Gentse feesten die vanaf morgen zaterdag tot 27 juli doorgaan, afhangen. Van onze kant hopen we maar dat onze stadgenoten er het goed vanaf brengen en er op de steun kunnen rekenen van vele andere Aalstenaars. LIEVEN MATTHIEU II I I IV_xl I Deze week verschijnt het rijk geïllustreerde J I boek «Het Daensisme, in het arrondissement I Aalst» door Frans-Jos Verdoodt. Vanaf heden verkrijgbaar aan 150 F. op onze bure- j len. Pontstraat 64, Aalst I Oude Vest 34, Dendermonde. Chris met de bas, bij gebrek aan oude originele instrumenten. Het wordt wat moeilijk met die vakantieperiode, ik had u deze week eens graag verwend met een aantal foto's, doch de mensen die ze mij bezorgen zijn ook met vakantie en dus geen foto's. Bovendien komt er volgende week geen Voorpost van de persen en dus moet ik de programma's voor volgende week ook bespreken. Voor de cinema's Palace en Alfa is mij dat onmogelijk omdat ik nu nog niets over hun programmatie voor die week afweet. Van vrijdag 19 tot maandag 22 juli loopt in Palace «OOK ENGELEN VRETEN BOONTJES». (Dit heeft uiteraard niets te maken met onze illustere stadsgenoot Louis Paul Boon). Het is een Italiaanse film van E.B. Clucher, met Giuliano Gemma, Bud Spencer, Robert Middleton, Billy Van- ders e.a. Clucher is de man die de westernserie over Trinity Hill maakte, bedoeld als parodie op de westerns. Zijn film wil een parodie zijn en wel op de Amerikaanse gangsterfilms uit de dertiger jaren. Daartoe mengt hij zowat alles wat in die films 1 aan bod kwam, namelijk de grootstad New York met zijn armoede en werkeloosheid, de misdaadsyndikaten met als voornaamste aktiviteiten chantage, korruptie, hold ups, ver plichte bescherming, de onderlinge gevechten tussen gangs en nog een heleboel andere onwettige aktiviteiten. Dat mengsel kan dan af en toe wel eens grappig uitvallen, doch daarom is het nog geen geslaagde parodie, tenslotte zijn er honderden kerels die Humphrey Bogaert kunnen imiteren. Eveneens van 19 tot 22 juli, maar dan in cinema Alfa, kunnen de dertigers hun jeuga herbeleven bij het zien van «ELVIS ON TOUR». Inderdaad, niemand minder dan de grote, de enige, de echte «king of rock en roll» gedurende anderhalf uur op het witte scherm. Tijdens zijn grote gloriejaren maakte Elvis niet minder dan 32 films, die allen een min of meer groot sukses kenden bij zijn fans in Amerika. Geen wonder dat alleen de fans die draken wisten te apprecieëren want op filmisch ge bied waren die dingen echt beneden alle peil. Het scenario kon enkel de allersimpelsten van geest boeien en stond volledig en in functie van Elvis en de liedjes die hij moest zingen. Al die films gingen ook vlug goed op elkaar lijken want telkens kwa men dezelfde elementen terug: grote sleëen van auto's, een aantal mooie meiden (Raquel Welch maakte in één van die films haar debuut) en stoere knapen, en uiteraard Elvis Pres ley zelf als DE held, de redder, de bovenste beste. Deze «Elvis on tour» is gelukkig geen speelfilm met Elvis in de hoofdrol, het is eerder een dokumentaire over Elvis. Dat maakt het geheel toch nog genietbaar, ook voor niet overtuigde Presley-fans. Van dinsdag 23 tot donderdag 25 juli loopt in cinema Palace «DE CHINESE WREKER». De titel zegt al heel wat, doch ik weet er geen raad mée. Die Hongkong-films zijn soms onder verschillende titels op de markt en die lijken allemaal zo sterk op elkaar dat zij soms verwarring stichten en daarvan ben ik nu getuige. Bovendien zeggen de namen van de akteurs zo weinig dat die ook al geen klaarheid kunnen brengen. Ik ver onderstel dan maar dat het hier om «Fist of Fury» gaat en dat is één van de betere Chinese aktiefilms met Bruce Lee (de brave man die we hier voor het laatst aan het werk zien want na deze film is hij overleden aan een geheimzinnige ziekte, die nauw in verband stond met de gevaarlijke karweitjes die hij in deze easterns opknapt). Bruce is hier een verdrukte Chinees die het tegen een legertje misdadigers opneemt en (zoals altijd wan neer de goede het met slechterikken aan de stok heeft) als glansrijk overwinnaar uit het strijdperk treedt. Als je hamaniorastudent bent, iets ot wat muziek kan lezen en men zoekt b. je school enkele mensen die een of andere avond willen animeren, dan zoek je ganw nog enkele muzikanten in spe op en begin je verwoed te repeteren. Dat is zowat de klassieke story over het begin van de zovele groepjes die ieder jaar gevormd worden en even snel als ze ontstonden, weer verdwijnen. Bijna was het ook zo vergaan met IS CUMA LIOM, een groep gevormd door vier niet pretensieuze stadsgenoten die twee jaar geleden bij elkaar kwamen om enkele nummers in te studeren om een avond van de Vlaamse Volksbeweging wat te gaan opvrolijken. Dit debuut viel echter nogal mee en ze zagen nu een mogelijkheid om eindelijk eens aan wat zakgeld te geraken. Het viertal speelde vanaf dan regelmatig op kermissen en in cafés, hun Vlaamse en later vooral Ierse hebben is om de liedjes die door Tom gemaakt zijn lukraak tussen de andere in te brengen. Het betreft echter hier meer «romancekes» zoals Chris dat uitdrukte. Met de huidige bezetting: Tom, Als wij een zware ontgoocheling Soms schrijft Lut Ureel louter v oplopen, laten wij ons gemakkelijk standelijk, bijna academisch s afglijden naar of is het een over de westerse agrarische o «vastklampen aan»? de speelse tuur die haar harmonische sM| wepmoed uit onze kinderjaren. Als faSe had bereikt in het wfl wij onszelf voorbijgerend zijn in vlaamse polderland tussen IJh^| een onstilbare drang naar presta- en kust, soms beschrijft zij met^H ties, eer, macht en geld, beseffen erste zin voor nauwkeurigheid^® wij dat de mens niet alles mèg doen uitzicht van veld en dorpsko van wat hij kèn doen. Op dat ogen- maar meestal zijn haar woorden blik keren wij als deemoedigen te- weemoedig uitgesproken herin^l rug naar de natuur, die zich na dui- ring aan kinderjaren van intu^| zenden generaties mensen nog beleefd geluk middenin een vo^| steeds niet uit haar evenwicht heeft gebeuren dat afwisselend fees^l laten halen. Niet de natuur met het |jjk> uitbundig, sakraal wonder van wolken en wind, van godsdienstig-angstaanjagend bloemen en planten is ontspoord, was: de processie, demissieprei maar wel de mens. die een welzijn de kermis in het dorp, de oogue binnen de grenzen van de natuur feesten, Allerzielen, KerstnP® heeft opgeofferd aan een welvaart nieuwjaar, Driekoningen, karnat0 die volkomen kunstmatig dreigt te Met een hart vol begrip en me^p worden. Met een gemoed vol voelen herdenkt zij ook de mensr heimwee stapt de verdwaalde die door die gelukkige en solidaHC mens vandaag de antiquairszaken gemeenschap werden urtgeslot»:c binnen, reist door het bijna vermor- de vrijzinnige kasteelheer, de et' zelde landschap op zoek naar gehuwde dames de nuttelozjU! hoevetjes en uitgezochte villa- de zigeuners, de hulpeloze oudk.e gronden. Want met het plètetts- die gingen sterven in het graur volle verdriet dat men voelt voor «Oudemannenhuis» nadat zij kostbare en voor altijd verloren als mannen en vrouwen streng v#*»/ waarden, hebben wij gemedi- elkaar gescheiden hadden moer, teerd over de verdwenen be- teven pli schaving die ons leven en onze T persoonlijkheid modelleerde en "aren d'? '™fde"lal ons voor altiid vreemdellnoen Ureels 9elie,d dorp gelukkiger 4 Ze«^dXh"S"he9" f^nSbrfio^k,6?0,"^ Die'ufriodainafot'medebezinnina vormt de slotalinea van Wat ben Ik SdhverwachBnoenaChli"9en e» blij dat Ik In een dorp geboren hleld' voor morgstl ffl.'ftÏÏÏ Sh Un- S^renhSan,rnrv^b^> noo, Tielt). Dit boek is geen roman, harbor, or, geen verhaal «yaarin de natuur en merd d00r onwrikbare ma(Pa levensomstandigheden de leefwe- 1 a"""rte reld zijn van personages wiens da- den en zieleleven s?hetp worden "an en kastijding, re getekend. Het boek is integendeel Misschien was Ureels dorp toipg een uitnodiging tot medebezin- ©en ideaal dorp omdat geen werkr ning, tot meditatie over de natuur "jke kl00' 9aaP,e tussen armen yc en de levensomstandigheden zelf, "Jken, tussen boeren en nieyg in een dorp waar de mens in letter- boeren, tussen ontwikkelden lijke zin leeft tussen de aarde en de ongeletterden. En omdat er diP" lucht en van beide de wetten moet ook geen revolutie nodig was. Eepf kennen en aanvaarden wil hij over- evolutie was voldoende. leven. P' Frans-Jos Verdoof KE In cinema Alfa, van 23 tot 25 juli: «STRAATMEID OVERDAG,ria( ECHTGENOTE 'S NACHTS». Italiaanse film van Nello Rossa-^ei ti, met Nino Castelnuovo enEva Czmerys. De film is iets on-^ schuldiger dan de titel doet vermoeden, omwille van de mora listische bedoeling. Het gegeven, een jonge vrouw die tippe laarster wordt en eraan ten onder gaat, is vrij interessant, de uitwerking verbrodt het echter. Zoals reeds gezegd ken ik het verder programma van Palace en Alfa niet. Voor cinema Feestpaleis is van vrijdag 26 juli tot en met donderdag 1 augustus de groots opgezette superpro- duktie «SPARTACUS» voorzien. Het is een reusachtige Hol- lywoodprodukt uit 1960 met een massa vedetten: Kirk Doug las (Spartacus), Laurence Olivier (Marcus Crassus), Jean Simmons, Charles Laughton, Peter Ustinov, John Gavin en Tony Curtis. Het verhaal van de mislukte slavenopstand onder leiding van Spartacus kent u waarschijnlijk wel, zoniet moet u de film maar gaan zien want ik heb geen plaats meer om het u te vertellen. Wel ga ik nog een woordje zeggen over een aantal mensen die de film hebben gemaakt. Eerst en vooral Kirk Douglas: hij speelt niet alleen de hoofrol, hij was tevens produ cent van dit monster. Eigenlijk is het dus wel een beetje een Kirk Douglas-show geworden. Verder is er ook nog Dalton T rumbo die het scenario schreef, over hem heb ik naar aanlei ding van Papilion al een en ander gezegd. En tenslotte de man die de film regisseerde: Stanley Kubrick. De laatste jaren is het duidelijk geworden dat Kubrick tot de groten behoort, dat bewees hij o.a. met «A Clockwork Orange». Nochtans is «Spartacus» geen meesterwerk van hem, hij moest (op aan vraag van Kirk Douglas) invallen voor Anthony Mann, de oor spronkelijke regisseur, die het om een of andere reden liet afweten. Kubrick kreeg niet de kans een eigen visie op de film te geven en aan het scenario mocht hij ook niet raken. Niette min is «Spartacus» tot de klassiekers van de superprodukties gaan behoren. Opletten voor de uren der vertoningen, want de originele versie duurt zomaar eventjes 196 minuten. Ook van 26 juli tot 2 augustus, op de affiche van cinema Rio: «BLUE MOVIE». Nederlandse film van Pim de la Parra en Wim Verstappen, met o.a. Hugo Metsers (de mens van goede wil, maar dan wel in een andere kontekst). Ik vermeld deze film omdat hij indertijd nogal wat opschudding veroorzaakte, zowel in Nederland als in België: de film werd eerst verboden maar later toch vrijgegeven, waardoor een precedent geschapen 'ei werd Verstappen en de la Parra zijn zowat de enigen in het mi nederlands taalgebied die aan de lopende band films produce- mi ren en realiseren. Hun enige bedoeling is het maken van films as op professioneel niveau en met een klein budget. Zij hebben een nogal realistische kijk op de zaak en beseffen heel goed j dat zij slechts films kunnen blijven maken indien zij geld op- brengen. A Hun films zijn dan ook sterk op de smaak van een groot publiek gericht, zorgen nogal eens voor opschudding en lokken heel wat kritiek uit. Hun recentste produkten zijn: «VD» en «Frank en Eva, living apart together». Voornaamste kenmerk van hun films is dat er op een openhartige manier seks aan bod komt (vandaar de herrie met filmkleuring e.d.). In «Blue Movie» gaat het over een jongeman die uit de gevangenis ontslagen wordt, in het leven terecht komt en de seksualiteit ontdekt. Er gaat ook iemand dood in de film want, zo zeggen de makers, in de beste films gaat er iemand dood. Er zitten een paar zwakke momenten in de film, soms duurt het een tijdje vooraleer je weer geboeid wordt, en de grapjes zijn ook niet altijd geslaagd. De film speelt duidelijk in op de voyeursmentaliteit van het publiek (let op, het is geen voyeursfilm!), is technisch goed afgewerkt, zelfs de klank is goed, wat een zeldzaamheid is voor films uit lage landen. GUY DE LOMBAERT i tot >ro-R loi- M ug- P «Is Cuma Liom» tijdens hun optreden in 't Apostelken, met trekzak en klak om de centjes op te halen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 20