H R OPEN DOEK VOOR EEN BOEK-^- AKWAREL EN GOUACHE TE AFFLIGEM TONEEL BUITEN DE DENDERSTREEK FILM BIJ ONS KUNSTSCHILDER ARMAND VANLANDEGHEM IN DE BAN VAN DE NATUUR Festival van Vlaanderen AALST THE NATIONAL YOUTH ORCHESTRA OF GREAT BRITAIN 20 -16/8/74 - De Voorpost WEEK VAN 16 TOT EN MET 22 AUGUSTUS 1974 De interessantste film voor Aalst deze week kunt U gaan zieni in Cinema Alta. De titel, kort en duidelijk als een strijdkreet, luidt: «AVANTI». Waarom dit de interessantste film van de week is zal U (hopelijk?) verder duidelijk worden. De film werd in 1973 gerealiseerd door Billy Wilder, een man die al heel wat gepresteerd heeft en onder andere «Sunset Boulevard» en «The private life of Sherlock Holmes» maakte. Hij schreef het scenario voor déze film in samenwerking met zijn vaste scenarist I.A.L. Diamond, op basis van het toneel stuk van Samuel Taylor. De voornaamste akteurs zijn: Jack Lemmon en Juliet Mills, in de film respectievelijk Wendell Armbruster jr. en Pamela Pigott. Wilders'films kunnen wij hoofdzakelijk in twee kategorieën onderverdelen: dramati sche films (dikwijls verfilming van bekende toneelstukken) en satyrisch-komische films. «Avanti!» behoort tot de tweede ka- tegorie, maar is bijzonder origineel omwille van de romanti sche inbreng en de knappe akteursprestatie van Jack Lem mon, zowat de enige die dergelijke rollen tot een goed einde kan brengen. Het gegeven doet sterk denken aan vaudeville theater, dat zal wel aan het oorspronkelijke stuk gelegen zijn, en draagt er dan ook de voornaamste kenmerken van. De Amerikaanse zakenman Wendell Armbruster jr. vliegt naar Ischia in Italië, om er het lichaam van zijn verongelukte vader op te halen. Hij ontmoet er het jonge Engelse meisje Pamela Pigott, dat daar toevallig vertoeft om het lijk van haar eveneens verongelukte moeder op te halen. Al vlug wordt het duidelijk dat er een vert>and bestond tussen de twee overlede nen: zij kwamen daar elk jaar samen gedurende een maand en beleefden er telkens een prachtige romance. Na een poosje beginnen de twee jonge mensen in te zien dat het idee van hun ouders nog zo slecht niet was en krijgen zij ook de smaak te pakken. Zij besluiten dan ook elk jaar de affaire van hun ouders te hernieuwen en op Ischia te genieten van het prachtige landschap en van alles wat Amerika niet, maar Europa wel heeft. Wilder maakt van deze eenvoudige geschiedenis gebruik om een vergelijking te trekken tussen Amerika en Europa. In het personnage van de jonge zakenman geeft hij een beeld van wat Amerika is: ruw, hard, zakelijk en volledig ingesteld op «efficiency». Daartegenover staat Pamela, het beeld van Eu ropa: zacht, eenvoudig, romantisch en menselijk. Wilder loopt dus niet zo hoog op met de American way of life en opteert duidelijk voor de Europese gemoedelijkheid. De humor in de film steunt op overbekende procédés (verwisselingen, het spelen van verschillende rollen, travesties) doch is telkens weer verrassend. Een kenmerk van de filosofie die in de film besloten ligt is het kompromis: men kan geen definitieve keuze maken zonder iets te verliezen waaraan men is gehecht en dus sluit men een kompromis waardoor men de twee kan kombineren. In cinema Palace, van 16 tot en met pg augustus: «SNEEUWWITJE EN DE ZEVEN DWERGEN». Enige maan den geleden was deze prachtige tekenfilm van Walt Disney (zijn eerste langspeel-tekenfilm, gerealiseerd in 1937) ook al in Aalst te zien. Om allerlei redenen kon de film toen niet lang genoeg worden verlengd en daarom komt hij, nu hij opnieuw vrij is, terug omwille van de verlofperiode en het grote sukses. Het verhaal hoef ik U wel niet te vertellen en aangezien U dat kent moet U even letten op de manier waarop de personnages zijn getekend: zij weerspiegelen perfekt hun karakter. Ook de klankband verdient enige aandacht: stemmen en muziek pas sen volledig bij het beeld. De knappe tekenstijl van Disney betekende voor hem tevens het grote sukses, dat hem zou toelaten zijn immens imperium denk maar even aan het gigantische sprookjespark (Disneyland, de grootste muizen val voor mensen) dat die man liet neerzetten te verwezen lijken. Hopelijk krijgen we in de toekomst nog ander werk van Disney te zien (waarom geen klein Disney-festivalletje?) want veel mensen willen waarschijnlijk ook «Pinocchio». «Dumbo» •tBarnbi», en alle andere fantastische dieren eens terugzien. Cinema Feestpaleis tenslotte: «Filles expertes en jeux clan- destins». Het zal wel film-armoede zijn die er voor zorgt dat deze onbelangrijke film op het scherm komt. Het weinig origi nele scenario moet het vooral hebben van bloot, zodat het geheel meer op een verkapte seksfilm gaat lijken, maar dan wel een slechte! GUY DE LOMBAERT Op 19 oktober 1937 te Gent geboren, behaalde Armand Van Landeghem het diploma van onderwijzer te Blankenberge, huwde Germaine Le Roy, onderwijzeres en werd vader van twee kinderen. Onderwijzer aan de rijkslagere school te Aalst, Binnenstraat, is hij kandidaat-direkteur. Hij woonde achtereenvolgens te Aalst, te Meldert en nu te Moorsel, Houtenkruisstraat 30 A. Geboren in het kunstenaarsdorp Sint-Martens-Latem had hij reeds van in zijn jeugd belangstelling voor het artistieke. Aanvankelijk zocht hij het meer in het litteraire, schreef enkele korte verhalen en begon zelfs aan een boek. In 1966 wou hij echter wat hij in zijn verhalen wou uitdrukken plastisch weergeven en begon aan zijn eerste doek. Een echte opleiding tot schilder, hij op gebied van tekenen wel heeft hij niet genoten. Het is iets mee. maar regelmatige werkelijk een autodidakt, die avondlessen om zich in het alles zelf zoekt en experimen- schilderen te bekwamen heeft teert. Inde normaalschool kreeg hij in het Aalsterse niet kunnen De natuur als blijvende inspiratiebron.(jm) politici, de promotors van het kul- turele leven en het ontspannings leven, worden over de hekel ge haald. Van den Broeck vermijdt hierbij betoogtrant en pamfletstijl te hanteren. Integendeel springt de humor je haast in elke alinea van dit lijvige boek 301 blz. tegemoet. Soms lijkt het wel op een burleske, zodat de humor LANG WEEKEND Joepiehajeejoepiehaho! dacht Hector. Aan het werk! Gedaan met dat lamlendig geslenter! Een mens moet werken, wer ken, werken, werken, zoniet verveelt hij zich een aap. (Wal ter Van den Broeck, Lang wee kend, Uitg Manteau, Brussel-De Haag). Met die opgetogen uitroep wel eens grof is en tegemoet van Hector de Waegenmaecker komt aan een mode van «stoute» vangt een woorden, die vandaag nogal in is. nieuwe werkweek aan. Vier da- De enkele bladzijden waarin het gen eerder had hij met diezelfde fatsoen op een laag pitje brandt, Joepiehajeejoepiehaho en met worden echter bedolven onder de dertien eerste noten van de een vloed van beschrijvingen die Brabangonne. (Tarara BOEM de lezer veel binnenpretjes be tara tara tara BOEM tara). Zijn zorgen. Bijvoorbeeld als voor «verlengd» weekend Lang Hectors vader het langbetrachte Weekend ingezongen, als een die stond voor een zee van verwachtingen en een ongebrei delde beleving van zijn vrijheid Uiteindelijk was het een weekend geworden van eindeloze verve ling, van lusteloos slenteren, van zich laten meedrijven met de ge beurtenissen van de dag, het sar ren van de huisgenoten en het sekonde voor sekonde beschrij ven van de huiselijke sfeer in het ouderiijk huis, waar moeder steeds maar kruiswoordraadsels invult, vader onder spanning zijn uitvinding op punt stelt en Hec tors zus haar tijd verdeelt tussen de vaat en haar student- verloofde. Weliswaar vormen straatrellen en een liefdesge schiedenis een opwindend in termezzo, maar al bij al is dat on voldoende om de sleur en de verveling echt te breken. Wie Van het Reve's De avonden las, zal onmiddellijk de overeen komst ontdekken tussen Frits Van Egters (De avonden) en Hector De Waegenmaecker (Lang Weekend): beiden reage ren op dezelfde wijze op de sfeer thuis en beiden leiden met een flink stuk cynisme hun verveling en lusteloosheid af. Walter Van den Broeck heeft die overeen komst bewust gezocht. Het laat hem toe Van het Reve en heel wat andere schrijvers onder wie Walter Van den Broeck zelf! te parodiëren. En ook de ogenblik aanbreekt waarop het geduldig werken aan de uit vinding van het «Toestel ter ver betering van de geschied schrijving» eindigt in een reeks mislukkingen. Volgens mijn be rekeningen zou het nu moeten kloppen, zei hij. Zie je, Hector, we hadden die katastrofe van daarstraks voorzien, maar ik was gewoon vergeten dat we ze voorzien hadden. Vandaar onze wanhoop. Als Van den Broeck zijn literaire vrienden hekelt, wordt de humor wel eens sarcasme: Jan- Lambert eindigde gewoonlijk zo: hij rukte zijn liefje de kleren van d'r lijf, overgoot haar met bier, schopte haar voor d'r kont, beschadigde het meubi lair een beetje en viel oude mensen lastig met geile praat. De politie heeft hem dikwijls opgepakt. Tot hij gedichten begon te schrijven. Toen mocht het. Verveling, eigenwaan, zelfover schatting, sexualiteit en banalitei ten die opgeschroefd worden tot «gebeurtenissen»... Als in een vaudeville stormt het alles af op de kleinburgelijke Hector, een weekend lang, dwingt hem tot mee-spelen en laat hem natuur lijk leeg en moe achter. Dèt pre cies maakt van Lang Weekend een lolbroekerij op behoorlijk hoog literair niveau. FRANS-JOS VERDOODT volgen. Wel las hij veel boeken over schilderkunst en praat hij veel met kollega's die het van de schilderkunst moeten hebben. Armand Van Landeghem wil met zijn schilderijen figuratief zijn. hij wil steeds iets uitdruk ken. Zo schilderde hij zijn «Clown». Een clown is iemand die steeds lacht of tot lachen brengt, iemand die steeds iets geeft. Zo laat hij dan zijn clown een bloem wegschenken. Ofwel is hij getroffen door de schoon heid van het Vlaamse landschap en tracht in de weergave daarvan wel iets van zijn eigen visie erin over te brengen. Iets persoon lijks wil hij er in uiten zodat bepaalde landschappen dan ook nogal van de realiteit afdwalen en zelfs totaal fiktief kunnen genoemd worden. Hij schildert ze vaak zoals ze zouden kunnen zijn. zoals ze, voor hem althans, zouden moeten zijn, en dat met zijn lievelingskleuren geel en bruin. Grootmeesters van de schilder kunst bewondert hij uiteraard en sommigen spreken hem zelfs zeer aan. Toch wil hij hen niet trachten te kopiëren, maar zoekt in alle stilte en intimiteit zijn eigen weg al experimenterende. Aansluiten bij een bepaalde richting, bij een bepaalde groep wil hij niet. Grote bewondering heeft hij toch ergens voor de expressionisten. Soms schildert hij wel buiten maar meestal doet hij het thuis, met klassieke muziek als back ground die op hem inspirerend werkt. Wel wil hij ongestoord werken en dus gebeurt het wel eens 's avonds laat en zelfs 's nachts. Als een werk dient beëindigd te zijn staat hij er wel eens voor op. Slapen kan hij dan toch niet. Reeds een honderdtal doeken zijn er van Armand gekomen zodat zijn familie, naar zijn zeggen, «ver verzadigd moet zijn». Niet alleen voor zijn familie wou hij echter schilderen, hij wou ook naar buiten treden en dit deed hij reeds enkele malen. Naar aanleiding van de stichting van de VVV-De Falluintjes- streek werd een kollectieve tentoonstelling gehouden en daar exposeerde Armand voor het eerst. Aan het suksesrijke «Kunst atelier» van de Kulturele Kring, waarvan Armand bestuurslid is, nam hij eveneens deel alsmede op de daaropvolgende expo «Meldert met Camera en Pen seel». Tc Afïligem was hij te gast in het Kultureel Centrum op de Boeken- en Platenbeurs van de VTB-VAB en ook te Meldert in het Parochiecentrum stelde hij, hierbij ingeleid door Julien Librecht, Laureaat Provinciale Prijzen Letterkunde 1967 en 1969, tentoon in 1972. Het Nieuwsblad schreef o.a.: «De inleider bleef lang stilstaan bij de eigen vorming die Armand heeft nagestreefd. Afkomstig uit Latem heeft hij de grote trekken van deze school gemeen al brengt hij wel een flinke dosis fantasie op het doek. Met een sprekend koloriet vooral in de beginfase hield hij van felle kleuren dat nochtans volledig wordt'beheerst, tracht hij het spel van het licht in elk schilderij duidelijk tot uiting te brengen. Hij is het type van de schilder die tegenover de mening dat self made schilders altijd een gebrek aan academische vorming laten blijken, een tegenargument kan doen gelden». En uit «Het Laatste Nieuws» willen we nog citeren: «De vooropening van zijn eerste zelfstandige tentoonstelling is voor Armand Van Landeghem de werkelijke bewustwording van zijn talent geworden en een enorme stuwing naar verder doorzetten. De lange en moeilij ke weg naar een eigen explora- tieveld heeft hij helemaal alleen afgelegd. Met deze tentoonstel ling heeft hij ontegensprekelijk bestaansrecht verworven in de brede stroom van de kunst wereld. Letterkundige Julien Librecht omschreef de doeken van deze kunstenaar als een echt verlangen naar waarheid en authenticiteit. In A. Van Lande ghem leeft een romantische ziel die in soms totaal gefantaseerde landschappen, waar het kontakt met de na tu ur echter voelbaar is, tot zijn volle rendement komt. Een wild koloriet kenmerkt zijn penseel. Vooral het spel van het licht is in elk doek opvallend sterk. Daarbij is de lucht de hoofdbl ok van elk landschap». In het kultureel centrum van Affligem neemt men goed initiatieven. Vrijdag 9 au- L gustus had de opening plaats van een tentoonstel ling van akwarellen en gou- achen. Deze reizende ten toonstelling is het werk van ht t ministerie van Nederlan dse Kuituur en Vlaamse Aangelegenheden Buiten deze ekspositie zijn er nog andere, vertelde dhr. Juwet, afgevaardigde van het ministerie, namelijk «Te keningen» en «Masereel». «Fotografie» en «Zeefdruk ken» zijn nog in voorberei ding, maar zullen kortelings ook worden voorgesteld. De bedoeling is het kontakt tussen kunstenaar en pu bliek bevorderen, dus de kunstenaars helpen; ook worden er veelbelovende nieuwe namen gelanceerd. De meeste werken zijn ei gendom van de kunstenaars '""zelf, dus niet verworven door de staat. Jan Beeckman, Gaston Ber- trand, Jan Cobbaert, Ame- dee Cortier, Gilbert De Cock, Raoul De Keyser. Luc Hoenraet, Marie-Madeieme Jorissen, Magda Kint, Pol Mara, Jean Milo, Frans Min- naert, Willy Plompen, Roger Raveel, Jan Saverys, Maria Wegers, Geo Sempels, Ro ger Somville, Gilbert Swim- Dergne, jan vaerten. Lucien Van den Driessche, Nadine Van Lierde, Jozef Van Ruys- sevelt, Maurits Van Saene, Serge Vandercam, Roger Van Sevenant, Dan Van Se- veren, Wout Vercammen, Roger Wittewrongel, Mauri ce Wyckaert en eregast E- P.i De afgevaardigde van het ministerie samen met prof. Vyncke.(lb) tienne Lecompte zijn namen met een magische kracht, die de kunstliefhebber zeker niet onverschillig laten. Dhr. Van Caudenberg, lid van de Advieskommissie van het kultureel centrum begroette de aanwezigen en Prof. Dr. F. Vyncke, hoogle raar aan de Rijksuniversiteit - Gent bracht de inleiding. Hij loofde het ministerie van Nederlandse Kuituur om de wijze waarop men de Vlaam se kunst tracht te promove ren en bekend te maken Op een eenvoudige maar doeltreffende manier ver klaarde hij het essentieeel verschil tussen akwarel en gouache. In feite zijn beiden gemaakt op papier met verf (verdund met water), het akwarel is doorzichtig, de gouache is ondoorzichtig en staat daardoor een stap dichter bij de olieverfdoe ken. Op vrijdag 30 augustus is er aai in het Kultureel Centrum Affligem de Opening van Groepstentoonstelling waarl Armand dan ook figureei Voorstelling van de Kunsti naars tc 20 uur door Doi Idesbad Verkest, O.S.B. Mu; kale omlijsting door het Koo van de Kulturele Kring Meidei o.l.v. J. Muylaert die U, na ee eerder piëteitsvolle inleiding, i het teken van de vele oogs taferelen van Armand enke meerstemmige oogstlieden brengt en in het tweede deel es ode wil brengen aan het Lan van de Hop dat zal verheerlijl worden in een Evokatie van hi Hopgebeuren op zaterdag 2( september te Meldert op h< bedrijf J. De Wolf-Callebaii Putstraat. Zowel op de tentoonstelling i Affligem als op het Hopfeest j Meldert wordt U nu reei uitgenodigd. J. MUYLAER DINSDAG 27 AUGUSTUS Dinsdag 27 augustus a.s. gaat om 20.30 u. in de Sint- Martinuskerk het eerste kon- cert door in de reeks die het Festival van Vlaanderen dit jaar te Aalst brengt. Het Natio naal Jeugdorkest van Groot- Brittannië, een ensemble van 130 jonge mensen staat hier voor in. Het programma van hun kon- cert te Aalst voorziet: 1. Gioacchino Rossini (1792- 1868), Ouverture «La Gazza ladra» 2. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), Vioolconcert in A gr. t. KV 219. Soliste Elizabeth Treanor. Allegro aperto - Ada gio - Rondeau (Tempo di mi- nuetto) 3. Peter Tsjaikowski (1840- 1893). Fantasie-ouverture «Romeo en Julia» Pauze. 4. Johannes Brahms (1833- 1897), Symfonie nr. 1 in C kl. t. Un poco sostenuto - Allegro, Andante sostenuto, Un poco al legretto e grazioso, Adagio - Piü andante - Allegro non trop- po. The National Youth Orchestra of Great Britain werd in 1947 opgericht door Dame Ruth Railton. Het orkest heeft als voornaamste doel ervoor te zorgen dat muzikaal getalen teerde jongeren werkelijk de gelegenheid krijgen zich ver der te ontwikkelen en dat zijn leden doordrongen worden van een zo hoog mogelijk ge voel voor wat muzikaal waar devol is. UITTREKSELS UIT RECENSIES IN DE WERELDPERS Over hun «Easter holiday kon- cert» in aoril 1974: Dar duii war TIMES: Na 26 jaar aanvaarde*»^ de concertgangers de hoo^gp graad van perfectie in de ui0U( voering als vanzelfspreker*voc maar wij kunnen er niet genoe^e aan herinneren wat een ir vloed het gestadige werk va tr het National Youth Orchestr heeft gehad op andere studer tenorkesten, om nog maar zwijgen van wat onze groljj professionele symfoni orkesten nu al durven verwad I ten van nieuwelingen. GUARDIAN: Iemand vroeg (f. hij in de juiste rij stond voor ht «kinderorkest». Dit tot groU; verontwaardiging van enkel L fans van het orkest die in nabijheid stonden. De meestfr- leden van het NYO zijn inde? daad erg jong, maar je kan di i nooit afleiden uit hun optredet dat even sekuur en zeker is al dat van de meeste professioT nele orkesten. DE KAARTEN ZIJN VERKRIJGBAAR: Stadsbestuur, Stadhuis (i ceptie), Grote Markt, 93! Aalst (tel. 053-21.57.51) Toeristenbureau, Gebie*-' huis Belfort, Grote Markt, 930 Aalst (tel. 053-21.57.51) j Stedelijke dienst voor c Cultuur, Kattestraat 33, 930oe Aalst (tel. 053-21.57.51) be* Stadsbedrijven EGW, Gra van Vlaanderenplein 30, 90O— Gent (tel. 091-25.53.50) M. Coppens, Parklaan 8iR 9300 Aalst (tel. 053-21.16.4SW G. De Cock (tel. 055 66.92.24) H. Talloen (tel. 0531 70.02.19) J. Wellekens (tel. 055' 70.30.64) L. Coppens (tel. 053 21.39.56) Normale reduktie voor jongeren beneden de 21 jaar, voor de koncerten van het Festij val van Vlaanderen: 50%. k" Ten uitzonderlijken titel worden aan jonge-on ren kaarten voor het optreden van het Na-Va tionaal Youth Orchestra of Great Britain te Aalst op 27 augustus aangeboden aan 30ge en 60 F. aa Hij wees er op dat buiten deze twee technieken, er ook werken met acryl aan wezig waren. Zo'n verzameling bij elkaar noemde prof. Dr. F. Vyncke een bloemlezing van wat er op kunstgebied in ons land gebeurde, alhoewel hij er zich van bewust is dat__een bloemlezing onvolledig is. Hij loofde ook het feit dat de initiatiefnemers zich geen moeite bespaarden om steeds deze tentoonstelling een streekgebonden tintje te geven, zo ook door Etienne Lecompte er bij te betrek ken. Vervolgens bekeek deze hoogleraar de ekspositie statistisch, volgens ruimte, tijd, generaties en stromin gen. Wie deze zeer verzorgde tentoonstelling wil zien, tot 25 augustus krijgt hij de gelegenheid. Zaterdag van 14.30 tot 20 uur. Andere dagen op afspraak» Telefo neer rustig naar 053/66.70.25. Roel Van de Plas Op 1 augustus opent N.T. Gent zijn lokatie en inlichtingsbureau, men kan er terecht voor alle informa tie betreffende gezelschap en speeljaar, abonnementen en boekingen. Toegangsprijzen zijn dezelfde als vorig jaar, een abonnementen van 13 voorstellingen kost van 700 tot 1000 Fr. naargelang de rang. Ernstige reduktie vooi rechthebbenden. Nieuw is dat de premières voortaan op vrijdagavond worden gegeven en dat er zondagavond geen voorstel ling meer is. Het seizoen start op vrijdag 13 september met «Richard II» van William Shakespeare in regie van Paul Anrieu. Op 1 november krijgen we «De dans van de reiger» van Hugo Claus in regie van Walter Eysselinck. Rond Nieuwjaar brengt N.T.G. «Help mij, help mij uit de nood of de jager schiet mij dood» van Neil Simon in regie van Kris Betz. Volgt nog «Cabaret» de bekende musical van Joe Masteroff, Fred Ebb en John Kander, geregi seerd door de Amerikaan John Allison; «Mirandolina» van Carlo Goldoni in regie van Jo Dua; «Dit leven, jouw leven» van William Saroyan in regie van Walter Eysselinck en tenslotte een opluchtproduktie te Deurle «Mariken Van Nieumeghen» in regie van Frans Roggen. Verder zijn nog interessante voorstellingen door K.V.S. Brussel en K.N.S. Antwerpen en buitenlandse g'astvoor- stellingen waar wij u tijdig van op de hoogtfe zullen brengen. Roel Van de Plas

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 20