FRANS DE VREE EN ZIJN MAATSCHAPPIJ KOMPUTER EMIEL IN SINT MAARTENSINSTITUUT AALST AALST BAARDEGEM IN DE HEIDELBERGSE STADSARCHIEVEN 10-13/9/74-De Voorpost Wie denkt dat komputcn» enkel thuis horen in grote firma's en ministeries, wel dieslaan de hal mis. Het Sint Maarteninstituut te Aalst, beter gekend als «Klein Kollege» heeft nu zo'n elektronisch brein. Meer nog, zondag 8 september openden talrijke genodigden onder wie minister-staatssekretaris D'Haeseleer en burgemeester De Bisschop ook nog een Radio-TV station in dezelfde school. Maar waarom een (computer op school? Schijnbaar liet men zich inspireren door het buitenland. De hoofdbedoeling is niet alleen de leraars helpen door de uitslagen van de leerlingen te berekenen of de direktie in een minimum van tijd alle preciese gegevens over het schoolleven te bezorgen, maar vooral didak- tisch en pedagogisch. In een brochure ons ter hand gesteld lazen we het volgende: De leerlingen zelf moeten ver trouwd geraken met de infor- matika. de mekanografie. De studenten zelf zullen kaart- bestanden opmaken, ponsen, triëren. drukken; vanzelfspre kend onder de leiding van de leraars. Knkele leerlingen en leraars, die tijdens de grote vakantie gehol pen hebben om het resultaat van vandaag te bekomen, gaven blijk van vlugge aanpassing, hadden vlug «de sfeer te pakken». Zij kunnen zich oefen en door de kaartbestanden van de vorige jaren te maken met de persoonlijke gegevens van de leerlingen en hun punten op het rapport. Ze mogen aan kost prijsberekening doen i.v.m. de leerlingenrefter, ze kunnen hun lessen van boekhouding in mekanografische 7.in «herden ken». Het spreekt vanzelf dat alleen die leerlingen het meest zullen genieten van de geboden kans. die buiten de les-uren hun tijd willen besteden aan het verwerven van de nodige kennis en vaardigheid terzake. De vrije woensdagnamiddag in de vijf- dagenweek kan. naast de sport en andere leerrijke aktiviteiten. een unieke kans bieden aan velen. Voor het tweede projekt.'de radio-TV-installatic. inspireer de men zich door de interesse bij de huidige jeugd voor alles wat met techniek te maken heeft en door enkele eksperimenten ten huize van een leraar-radio amateur. De kennis van talen wordt ten zeerste gestimuleerd en bijgewerkt; de aardrijkskun de en de kosmografie en zovele andere aspekten van onze pla neet en haar omgpving worden op den duur zo klaar en eenvoudig dat ze spelenderwijs worden geassimileerdde weten schappen kunnen voor een groot deel realistischer gegeven wor den en de waarde van zovele De belangstelling was overgroot voor de Installatie van de komputerzaal en de radlo-tv-keten In h St.-Maartenlnstituut (Ib) model kan dienst doen. Soms beantwoordt het klein resultaat niet aan wat hij verwachtte, dan blijft het staan, verdampt. Wie edit eerlijk met zichzelf wil blij ven kan er niet onderuit som mige modellen te vernietigen. Aan de hand van het klein be eld maakt Frans nu een teke ning of een ontwikkeling op een koperen plaat en snijdt uit. Dan begint het hameren op aam beeld of op een zak zand of op een houten balk. Verschillende hamers maakte hij zelf gewoon omdat ze niet in de handel ver krijgbaar zijn. Door het hameren geeft hij niet alleen vorm aan het metaal maar krijgt dit ook een prachtig rijke struktuur. Het oeuvre rust een paar weken onder het speurend oog van de schepper die er de eventuele fouten in ontdekt. Daarna wordt duchtig opgekuist, gefreesd en gelast waar dat nodig blijkt. Spiritus reinigt en scheikundige pro- dukten tasten het metaal aan, waarna het een nieuwe rein igingsbeurt krijgt. Het spreekt vanzelf dat Frans niet zo'n grote produktie heeft. Hij heeft een tweetal maanden nodig om één beeld te kreëren. Zijn grootste moeilijkheid is momenteel probleemloos aan voldoende koper geraken en dat lukt niet steeds. VAN UITGEREKT NAAR GEDRONGEN Eens was het werk van Frans De Vree uitgerekt, plat en weinig ekspressievol. Zijn hui dige beeldjes zijn zeer sterk gedrongen. Het zijn in feite on natuurlijke wezens, zonder ogen, steeds met open mond en wijdopengesperde neusga ten. Men zou zelfs kunnen be weren dat de hoofden mense lijke skeletten zijn. Er vloeit echter een stroom ekspressie uit. Bekijkt men nauwkeuriger dan voelt men de kontestatie duide lijk aan. Waarom zo'n over gang, vroegen we Frans. Het is vooral zijn visie op de wereld die veranderd is. Zag hij het vroeger binnenshuis verfijnd dan komt hij nu dagelijks met de harde realiteit in aanraking en die ziet er helemaal niet zo fijn uit. Het heeft verder ook wel te maken met de technische vaardigheid die hij zich wist ei gen te maken. Men zou wel kunnen zeggen dat De Vree nog leeft in Erasmus wereld, de wereld van «Lof der Zotheid». Zijn werk is zonder twijfel sterk ekspressionistisch, kataloge- ren in een bepaalde isme zit er bij hem niet in. Men zou trou wens kunnen beweren dat deze magische beelden een realistische grondslag hebben Frans De Vree geeft op een dichterlijke wijze mensen ka- HET INTENSE LEVEN VAN DE MENS SPIEGELEN Begaafd met een handige artistieke intuïtie, altijd even zachtmoedig, zit voor ons Frans De Vree. Van achter zijn brilleglazen ziet hij de maat schappij wel een tikkeltje anders dan wie ook. Maar hij houdt van de mens. Steeds zoekend heeft hij zijn vooropgesteld doel bereikt. Wij stellen het op prijs deze sympatieke openhartige kunstenaar aan u voor te stellen. Voorstellen zal uiterlijk misschien niet zo nodig zijn, Frans de Aalsterse politieagent is ook Frans de kunstenaar, de beeldhouwer, één en dezelfde persoon, twee werelden die echter helemaal ver smelten want het werk vult de hobby aan en omgekeerd. Met zijn twee benen op de grond leeft hij dag in dag uit tussen de mens, midden het drukke stadsgewoel, het gewirwar van over en weer lopende mensenmassa's. En loop je Frans dan toevallig tegen het lijf dan kan je hoogstens een paar woorden wisselen ze liggen op ver trouwd terrein de mens, de maatschappij, de wereld. De wereld, die hij ziet als een mierenhoop waar dat menselijk wezen door elkaar krioelt. JEUGDHERINNERINGEN Helemaal nog niet oud, hij is pas 37, kan Frans echter op heel wat ervaring bogen. 1949 was het jaar waarin Frans school liep in het Vrij Technisch Instituut. Tot in 1953 zal hij op de afdeling metaalbewerking kunstsmid. Deze vroeggekozen richting verraadde reeds de belangstel ling van de jonge Frans voor het metaal, tevreden was hij echter niet met deze opleiding Het kunstzinnige trok hem veel meer aan dan het funktionele Zijn perfekte kennis van het metaal en zijn bewerking is echter voor een deel te danken aan zijn technische opleiding. Het gaat veelal zo dat ouders nogal een bezwaren hebben tegen een akademische oplei ding. (Verwijten kunnen we ze niet, het is hoofdzakelijk een tekort aan degelijke informa tie.) Ma en pa De Vree voelden zich niet bijster gelukkig toen zoon Frans in '59 besloot aka- demi e te gaan volgen. Leer meesters Vindevogel en Mare De Bruyn hielpen hem op be en. Het was zwaar voor Frans, 's Morgens om zeven uur aan 't werk als kunstsmid, na de dag taak tot half tien avondkursus, het mag dan wel een verpozing heten, de werkelijkheid was een aaneenschakeling van hard werken, waarbij de nooit aflatende Frans verbeten de tanden opeenklemde. De be loning kwam vrij vlug. In 1960 won hij de Valerius de Saede- leerprijs, en vervolmaakte zich nog twee jaar lang aan de Aals terse kunstschool. Ondertus sen had hij thuis een gezellig klein atelier ingericht, een nette werkkamer, zeer efficiënt. Ondanks herhaaldelijke krisis- perioden bleef Frans doorwer ken. Hij eksperimenteerde met aluminium, koper, steen en hout. Hij bewerkte koperen platen en bracht de vorm die in het me taal schijnt te sluimeren tot le ven, stak er reliëf in en gaf ek spressie. Het werk uit deze zo genaamde «platte» periode kan men best vergelijken met het oeuvre van de beeldhou wer Giacometti. Maar Frans maakte zware krisisperiodes door, eenvoudig te verklaren, wat hij precies wou weergeven, wat hij zocht, kon hij niet weer geven. Zijn technische bagage was onvoldoende gevuld. Moreel werd hij in die tijd ge steund door zijn vriend kunst schilder Jef De Wit, waarmee hij eindeloze gesprekken voer de, nieuwe ideeën opdeed en door deze diskussies een beter inzicht verwierf. POLITIE De kunstsmid die binnenshuis werkte had zeer weinig kontakt met het volk en dat was het juist wat hij zocht. Toen een betrek king bij het stedelijk politie korps vakant was stelde hij zich kandidaat en werd aangesteld. Daar werd de grondslag ge legd voor zijn verdere kunst loopbaan. En, zegt Frans, de politie heeft niet alleen als taak het verkeer te regelen en al eens iemand op de bon te plaatsen, maar is er vooral om hulp te bieden. Frans zag veel ellende, veel nood, vooral de innerlijke pro blemen die de mens treffen zijn de elementen die Frans' kunst beheersen, en een steeds weerkerende inspiratiebron uitmaken. Hij maakte onlangs nog een meningsverschil mee tussen verontwaardigde oude ren en teleurgestelde kinderen. Ze speelden daar waar het net niet mocht. Toen hij ter plaatse kwam en dit probleem trachtte op te lossen vroeg een straat jongen «Maar meneer, waar moeten we dan spelen?» Een gegronde vraag die uit een kin dermond het nijpend probleem van speelruimten in nieuwe woonwijken illustreert. Onze kleine man raakte de kem van de zaak, trof de kunstenaar De Vree, die het kind met zijn aparte visie in metaal ging weergeven. Ook de «angst» en de «familiale problemen» tus sen ontredderde ouders en een zwangere dochter deden Mare De Bie, die verleden jaar het suksesstuk «Oud^ Heidelberg» vertaalde en tot een fijn-verzorgde opvoering Oe door de toneelgroep Hoop in de Toekomst hielp leiden, wasf001 onlangs te Heidelberg op vakantie. «v Op speurtocht naar alles wat met «Alt-Heidelberg» te maken|mt had, belandde hij ook op de Stadtverwaltung waar hij door de>en stadsarchivaris, doctor Berchtold, ontvangen werd. Deze gaf Mare alle mogelijke dokumenten de meeste vergrijsd erOp vergeeld ter inzage. Ondertussen was ook de theaterme- ted dewerker van de Südwestdeutsche Rundfunk te Stüttgart we Fritz Noetzold, ter hulp gekomen. Dat was precies de man dieih zes jaar geleden de dokumentatie van het beroemde ie' Scheffel-haus het gasthuis Rüder, waar zich de geschie oal denis tussenprins en Kathie afspeelt voor de Heidelbergsf lc stadsarchieven gered had. Nu bleek deze dokumentatie vooiD' negentig percent uit fotomateriaal te bestaan. In de loop deijMU tijden immers hadden alle mogelijke «prinsen» en «Kathies» rai uit tweeëntwintig verschillende landen hun foto aan de war>[ee den van het Scheffelhaus achtergelaten, predes zoals dui-j^ zend studenten hun namen in de kroegen «Sepp'l» en «In^ac roten Ochsen» en in de kelders van het Heidelberger slo an gekerfd hebben. Toen Mare De Bie daarop de foto van dejjni Kathie van Hoop in de Toekomst liet zien, zakten de monderyan van doctor Berchtold en Noetzold open. «Werd Oucfy Heidelberg dan nog opgevoerd?» wensten ze te weten. Mare deed hierop het omstandige relaas van de Oud-Heidelberg- opvoering. Zijn entoesiasme werkte aanstekelijk. «Of hij geenj^ foto's van de prins, van Kathie, van de regisseur kon opstu ren? Voor het stadsarchief van Heidelberg Dat kon natuurlijk! En zo bevinden zich, tot eer en glorie van"'' Hoop in de Toekomst en kleine gemeente Baardegem, voort "ei aan in de archieven van de glorieuze stad Heidelberg de foto's van Linda Van den Broeck (Kathie), van Geert De Clerck (prins,e Karl-Heinrich) en (helaas!) het doodsprentje van de orv*u| vergetelijke regisseur Lowie Brandt, waarvan de tekst op d<,1SI achterzijde naar de opvoering van Oud-Heidelberg, zijn lievep lingsstuk, verwijst ■V rakter en vorm, mensen uit zijn omgeving en hjj^maakt het zichzelf noch de toeschouwer gemakkelijk. Een vaststelling die dan enkel pleit voor de eer lijkheid van de maker. Vermoedelijk zullen we van Frans De Vree nog groter werk zien, later zou hij het wel eens met inoxidabel willen wagen. Dit seizoen zien we hem we licht in galerij Valerius de Sa« deleer. Anderzijds ware het een reuz initiatief indien de stad Aal! haar eigen kunstenaars gii promoveren. ROEL VAN DE PLA het beeldje «Moeder, ik ben zwanger» ontstaan. KOPEREN SCHOONHEID Een gedachte rijpt, een vorm groeit in zijn geest hij schetst, herschetst, de vorm krijgt gestalte. Hij wil weten wat het kan worden en maakt een voorontwerp in klei dat gedu rende de ganse wording als Formules en «droge stof» wordt eindelijk taanden lijve» gevoeld. Ook de .aktiviteiten rond het radio-TV-station zullen groten deels op vrije uren en dagen moeten worden ingeschakeld. De gesloten TV keten, die slechts ten dele is verwezenlijkt, zal in de loop van dit schooljaar volledig worden uitgebouwd, zodat in nagenoeg elke klas mogelijkheid zal geboden wor den tot TV kijken en muzie j beluisteren, zelfs verschillend programma's tegelijkertijd Wij zeggen maar «Geen onderwijs dan de ondervinding

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 10