1 HET EISENPAKKET VAN V.V.A.K. FILM BIJ ONS OPEN DOEK VOOR EEN BOEK SERPENTINA'S PETTITCOAT KULTUURKALENDER André Van Schuylenbergh in Belfortkelder WEEK VAN 11 TOT EN MET 17 OKTOBER 1974 Het wordt weer een ganse kluif deze week, naast de cinema- programmatie moet ik u immers ook wat wijzer trachten te maken omtrent de films die in de Mikisklub en bij KFL (dat is de Katolieke Filmliga, voor de mensen die dat nog niet zouden weten) gedraaid worden. Eerst de Mikisklub maar, die kunnen best wat aanmoediging gebruiken. Naar aanleiding van de verjaardag van de Russische oktoberrevolutie werd in de Mi kisklub (Nieuwbeekstraat, Aalst) een brok filmgeschiedenis geprojekteerd, namelijk «OKTOBER», van de Russische ki neast Sergei Bsenstein. Wie Eisenstein niet kent hoeft daarom niet rood van schaamte te worden, de arme man is immers in 1948 gestorven op de zalige leeftijd van vijftig jaar. Tijdens zijn korte leven presteerde hij echter een en ander dat de moeite waard.is: naast een aantal belangrijke films, mees tal in verband met de Sovjetrussische geschiedenis, stelde hij essentiële montageregels op, gaf les aan de Moskouse filma- kademie en schreef ook een aantal fundamentele werken omtrentfilm en filmen. Tegenwoordig ervaart men zijn films als stroef en ongenietbaar omwille van hun sterke pathos en dramatiek. Bovendien is de helft van zijn films oorspronkelijk stom (zonder klank dus, maar met tussenteksten) en dat is iets wat wij nog enkel van komische films aanvaarden. Dat alles neemt niet weg dat het bekijken van een Eisenstein-film tel kens weer een belevenis is, omwille van het onderwerp in de eerste plaats (hij verfilmde waar gebeurde feiten op een bij zonder nauwgezette manier en gebruikte zelden professio nele akteurs) en omwille van de vormgeving in de tweede plaats (hij was een meester in beeldkompositie en tekende zijn beelden vóór hij begon te filmen). Wat meer over de film nu: «Oktober» werd in 1927 (dus 10jaar na de feiten) verfilmd naar aanleiding van de tiende verjaardag van de oktoberrevolutie en wil daar een zo getrouw mogelijke rekonstruktie van zijn. Nochtans viel de film niet zo erg mee, vooral in het buitenland werd hij niet goed onthaald. Alle moge lijke middelen werden ingezet: massale scènes, natuurlijke dokors (het Winterpaleis, de vlucht van Kerenski en ander. De tussentitels die het geheel duidelijk moesten maken werden door Eisenstein als montage-element gebruikt en zijn dus tweevoudig funktioneel. Alles samen misschien niet erg aantrekkelijk, doch wie enigs zins geïnteresserd is in filmgeschiedenis, Eisenstein, film in het algemeen en de Russische revolutie in het bijzonder mag deze film zeker niet missen. Datum: vrijdag 18 oktober. Bij de KFL (in de zaal van het Sint-Jozefskollege), op donder dag 17 oktober a.s. de interressante Zwitserse film «L'INVI- TATION», van Claude Goretta, met Michel Robin, Jean-Luc Bideau, Jean Champion, Pierre Collet. De Zwitserse film is ook aJ zoiets waar wij in het algemeen weinig over afweten, er bereiken ons immers niet zo heel veel films van uit dat kleine landje dat (op filmgebied dan) veel gelijkenis vertoont met ons eigen land. Om maar één voorbeeld te noemen: in Zwitserland spreekt men drie talen, bij ons maar twee Zwitserland kan evenmin als België bogen op een film-traditie, zodat het al wat moeilijker wordt om degelijke produkties te realizeren: zij zitten immers eveneens geplaagd met een gebrek aan financiële middelen (en zonder geld ook geen ingewikkelde technische snufjes) Maar goed, «L'lnvitation» is één van die Zwitserse films die ergens worden opgemerkt, voor wie iemand belang stelling toont, en die dan toch worden uitgebracht (de mensen die niet de gelegenheid hebben de film bij de KFL te zien hoeven zich geen zorgen te maken, als ik mij niet vergis en dat gebeurt wel eens komt hij binnenkort in een Aalsterse zaal).. Goretta grijpt in deze film niet terug naar een literair thema uit de vaderlandse geschiedenis (zoals bij ons wel eens het geval - is) maar vertelt een eigentijdse gebeurtenis: een kantoorbe diende komt omwille van de dood van zijn moeder alleen te staan en erft meteen een huisje. Tot dusver is er natuurlijk niets aan de hand doch het blijkt dat enige bouwpromotors goed geld geven voor dat kleine huisje. Zo goed zelfs dat de kleine man, die ondertussen een paar maanden vakantie heeft gekregen om van de schok te bekomen, zich een respektabele villa kan kopen, een klein park inklusief. Een paar dagen voor hij terug aan het werk moet geeft hij een bescheiden (alhoe wel) receptie voor zijn kollega's en precies rond die receptie draait de ganse film. Buiten hun werksfeer geven die mensen hun ware natuur bloot (in één geval zelfs letterlijk) en dan wordt het pas interressant Dat laat ik u echter liever zelf ontdekken in deze knappe prent die technisch iets zwakker is (alhoewel niet slordig) doch zeKer de moeite waard. De vertol king van de verschillende types is uitmuntend, vooral Francois Simon (de mysterieuze kelner) en Jean-Luc Bideau (de los bol) zijn prachtig. Allen daarheen! Dan moet ik toch ook nog wat zeggen over de cinemapro- grammatie: in Palace kan u deze week «LE MAGNIFIQUE» zien, een Franse film van Philippe de Broca. De Broca zette zich af van de Franse «nouvelle vague» door het maken van komedies, met als voornaamste kwaliteiten: aktie, beweging, ironie, dynamisme en pittigheid. Zijn laatste film, deze «On weerstaanbare» is een parodie op de spionagefilms en de Broca vertrekt daartoe van een schrijver van spionageverha len die het op allerhande manieren kwaad krijgt, (hij beeldt zich immer in dat hijzelf de held is uit zijn eigen verhaaltjes). Jean-Paul Belmondo speelt de hoof rol, Jacqueline Bisset is zijn harmonisch gebouwde buurvrouw (foto) en verder zijn er ook nog Vittorio Capriolo, Monique Tarbes en Jean Lefebvre. Goede ontspanningsfilm die u de triestige regendagen gauw zal doen vergeten. (Ik zou misschien toch beter mijn kans wagen als schrijver van reklameslogans?) In cinema Alfa: «CHARLEY VARRICK» (van vrijdag tot en met zondag), film van Don Siegel, met Walter Matthau, Andy Ro binson, Sheree North en anderen. De film vangt aan met een knappe bankoverval, origineel en op een spannende manier in beeld gebracht. Die bankoverval brengt Charley Varrick een aardige duit op, zomaar eventjes 750.000 dollar doch dat is zo verdacht veel dat Charley er niet gerust in is, het zou wel eens geld van de maffia kunnen zijn (en dat is het inderdaad). Dat heeft voor gevolg dat hij door twee kategoriën mensen wordt gezc jht: de politie en de maffia. Voor Varrick komt het er in de eerste plaats op aan in leven te blijven, liefst met het mooie sommetje natuurlijk. In het voor gangsterfilms eerder on gewone dekor van het Amerikaanse platteland wordt de jacht op Charley Varrick nog meer angstaanjagend. Goede vertolking en typering van de personnages, suggestieve foto grafie en een goede uitwerking van het gegeven maken van «Charley Varrick» een film die beter verdient dan een paar dagen Alfa. Cinema Feestpaleis: aangezien «LES VALSEUSES» vorige week verlengd werd komt deze week «SERRE MOICONTRE MOIaan de beurt, tenzij die, die er mee spelen nog een week langer mogen klungelen maar dat zou mijn sterkste verwachtingen overtreffen. Voor de film van deze week verwijs ik naar de bespreking van vorige week. (Klaar? Geen vragen meer?) GUY DE LOMBAERT Aalst Aari de schepenen De Neve en Van Den Eede werd enkele tijd geleden door de Vereniging voor Aalsters Kultuurschoon een lijst van gebouwen en monumenten die dringend moeten be schermd, hersteld of bewaard worden, overhan digd. In 1955 werd ook reeds een dergelijke lijst aan de stedelijke diensten overgemaakt, maar toen was er nog geen sprake van urbanisatie of stedebouwkundige problemen, zodanig dat dit dossier in de vergeethoek geraakte. Tijdens een receptie overhan digde de heer Courteaux via Juf. D'Haenens diezelfde bun del aan de heer Gouverneur van de Provincie Oost- Vlaanderen. Ziehier hun eisen: 1. Op de hoek van de Lange Zoutstraat en het Sluier straatje staat een huis zoals zelf de kunststad Gent er geen bezit. Het heeft een Spaanse gevel, het is ech ter vooral de zijgevel die de aandacht trekt. Volgens het gotisch principe kraagt de verdieping over, gesteund door zware eiken balken. Dit unicum smeekt om kon- servatie en restauratie. Verwijdering van een schreeuwerig reklame- uitsteeksel dringt zich op. (Werd er toelating verleend om dit storend ding te plaat sen?) En daarbij komt nog een klownesk dwaas kleu- rengespetter! Het oudste huis van Aalst dient tegen iedere prijs te worden gered van een nakende onder gang. 2. Aalst bezit slechts één en kele straat met een uni forme huizenrij; één zijde van het Keizerlijk Plein met het huis nr. 33 als centraal- bouw. Dit tijdsgebonden geheel mag niet verder worden geschonden; be houd van de witgeverfde gevels en van de indeling, verbod van niet passende details bijvoorbeeld stalen ramen en deuren. Het stadsbestuur zal het voor beeld geven door het be houd van de gevel van de Keizershalle. 3. In de omgeving van archi- tektonisch interessante ge bouwen zullen de gevels afgestemd zijn op de histo rische monumenten. Ook de omgeving van de lande lijke kapel van St-Job mag niet worden verprutst. 4 Behoud van de smalle straatjes, karakteristiek voor een oude stad; Sluier-, St.-Joris-, De Keizer-, De Ridder-, Rozemarijn-, Stoofstraatje. De naam Voldersstraatje dient te worden behouden (midde leeuwse ekonomie, herin nering aan draperiers). 5. Uitbreiding van bomenbe planting. Naast park en sportcentrum aanleg van Osbroeckbos als wandel bos. Behoud van parken Terlinden, Regelsbrugge, Kasteeltje De Mot, Domein Schelfout, Domein De Vis op de wijk Ten Berg in Hou ten Hand. 6. Geen hoogbouw toelaten in het centrum van de stad. De oprichting van het apparte mentsgebouw «Palermo» op de Hopmarkt is een vloek in het stadsbeeld; het zicht op de mooie Belforttoren en het leuke minaretje van de Beurs van Amsterdam bo ven de dakenlijn is ons ont stolen. 7. Geen toelating verlenen tot het aanbrengen van een gewijzigde gevelindeling vooraleer het pleisterwerk is weggekapt. Wij hebben het meegemaakt dat een prach tige bak- en zandsteen ge vel te voorschijn kwam maar de ramen voor de ge wijzigde gevel stonden reeds klaar. 8. Aanleg van een fotoverza meling over de typische «ingangen» voorbeelden van de onsociale woning bouw uit de 19" eeuw. Tot de voorstellen tot officiële bescherming behoren: 1. Stadsgebouwen: gevel van Landhuis op binnenplein met koetshuis en daarte- genoverliggende vleugel. Achtergevel van Landhuis met terras en aangepaste achtergevel van ex-Zwarte Zusters van Hotel van Lan- genhove. Oude-Zwarte Zustergevel met oud huis in de Kapellestraat. Oud gasthuis (museum): afwer king gewelf van de kapel en zijmuur op koer van Aka- demie. Bescherming van beuk. 2. Rijksgebouwen: voorgevel van Oud Capucienenkloos- ter op de Graanmarkt anno 1613. Gevel van Lyceum met poortomlijsting van het Oud Theresianenklooster in de Pontstraat anno 1720. 3. Eredienst: Gevel van Kapel van de Jezuieten (anno 1730) met aanpalend ge bouw in de Pontstraat en binnengevel met wapen van het Land van Aalst in fron ton. Kapel van St.-Job en landelijke omgeving. 4. Een zijde van het Keizerlijk Plein met de hoekhuizen. 5. Hert monument Joanj Nepomucenus. 6. De kastelen Ter Lim Regelsbrugge (de twee rens) en De Mot met m schilderingen. geveEen opsomming ge van de stijlgevels die V.V.A.K. zou willen bew< zou ons te ver leiden. Laat ons enkel hopen dat Stadsbestuur rekening h< met de gegronde wensen het V.V.A.K, R, VAN DE PI AAI Jan Wolkers is een belangrijke naam in onze literatuur. Hij schrijft een taal die ambach telijk onverbeterlijk is en waarin "cynisme en tederheid elkaar opvolgen en opheffen als ondertoon van de beschrij- ving. Toch zal Wolkers' naam altijd verbonden blijven aan de onverbiddelijke tekening van de angstige en gefrusteerde ik figuur. Soms gaat het alles op gruwel lijken en op het optillen VRIJDAG 11 OKTOBER Aalst 20 uur: gespreksavond ingericht door de KWB, in de boven zaal van 't Apostelken, met E.P. De Valckeneers.j. over «Auto ritaire of niet autoritaire opvoeding». 20 uur: opening tentoonstelling Anne-Marie Beulens in 't Apostelken, Mijlbeek, tot 23 oktober. Open in de week van 15 uur af, op zaterdag en zondag van 11 uur. Donderdag geslo ten. Nog tot 20 oktober in de Belfortzaal, Grote Markt, tentoonstel ling van beeldhouwer-kunstschilder Frans Lemaitre. Op zon dagen van 10 tot 12 uur en van 14 tot 19 uur. Weekdagen van 14 tot 19 uur. Nog tot 14 oktober in Galerij Pieter Coecke, Molenstraat, tentoonstelling grafiek Luc Piron. Tijdens de week van 10 tot 12 uur en van 15 tot 19 uur, zondag van 10 tot 12.30 uur. Nog tot 16 oktober in 't Apostelken, Mijlbeek, tentoonstelling van de Poolse kunstschilder Ludwik Cieslik. Open tijdens de week van 15 tot 22 uur 's zondags van 10 tot 22 uur. Gesloten op donderdag. Nog tot 20 oktober in de Belfortkelder, Grote Markt, tentoon stelling André Van Schuylenbergh, open dagelijks van 14 tot 18 uur. Zaterdag en zondag van 10 tot 12 uur en van 14 tot 19 uur. Affligem 20 uur: opening tentoonstelling «De Herfst» met als inleider de h. C. Declerck Aalst 20 uur: vooropening tentoonstelling «Roger De Broek» in Ga lerij Valerius De Saedeleer, Keizerlijk Plein 45, de tentoonstel ling loopt van 11 oktober tot 4 november en is open dagelijks van 10 tot 12 uur en van 14 tot 19 uur. 20 uur: in Volkshuis, Molendries, filmavond met debat over «Het Openbaar Vervoer» met als spreker Jef Ramaecker, oud-minister van verkeer. Ingericht door de Jong-Socialisten. ZATERDAG 12 OKTOBER Affligem 20 uur: Kultureel Centrum, optreden van Duo Zero en Roland en zijn Blues workshop. Ingericht door de Werkgroep Jeug- daktiviteiten. Aalst 15 en 20 uur: opvoering in de stadsschouwburg, Vredeplein, door de Schakel van het blijspel: «In de holte van je arm» van Dimitri Frenkel Frank In de namiddag speciaal voorde Derde Leeftijd aan halve prijs. 20 uur: In Mikisklub, Nieuwbeekstraat 35, opvoering van «Liefde en Maatschappij» door teatergroep Comsada. 15 uur: Tot 27 oktober in New Reform, Wellekensstraat 45, tentoonstelling van «Neuland» boekscript van Horst Tress. Open van 15 TOT 18 uur en van 20 tot 22 uur. ZONDAG 13 OKTOBER Aalst 20 uur: opvoering door De Schakel in de Stadsschouwburg, Vredeplein, van het blijspel «In de helte van je arm» van Dimitri Frenkel Frank, in een regie van Tuur Van den Brulle. ZONDAG 14 OKTOBER Aalst 20 uur: opvoering door de Schakel, in de stadsschouwburg, Vredeplein, van het blijspel «In de holte van je arm» van Dimitri Frankel Frank. Regie: Tuur Van den Brulle WOENSDAG 16 OKTOBER Aalst 21 uur: opvoering door PAN, Wellekensstraat 45, van «De Les» van Eugène lonesco. DONDERDAG 17 OKTOBER Aalst 20 uur: in de zaal van het St.-Jozefskollege, ingang Pontstraat of Hoogstraat van de film van Claude Goretta: «L'lnvitation». Ingericht door de Katolieke Filmliga. AALST Een eerste kontakt met het werk van kunstschilder André Van Schuylenbergh doet verrassend aan en laat ons onmid dellijk de opmerking maken, hier zit iets in, dit werk is alhoe wel nog beïnvloed door kunstenaars als Wouters en Bacon een eerste getuige van wat Van Schuylenbergh in zijn mars heeft. Van Schuylenbergh die zich op de opening van zijn eerste ten toonstelling wat onwennig voelt, nogal zenuwachtig la chend in een zwart fluwelen pak met dito strik, handjes schudt en felicitaties in ont vangst neemt is eigenlijk een jonge mens met een sterke persoonlijkheid. Hij houdt van romantiek van vroegere tijden, de kledij van de jaren 1900; hij kijkt om zich heen, neemt de dingen fel in zich op en geeft ze spottend weer. Van jongsaf hield hij van plasti sche kunst, kon goed tekenen en hennnert zich vaag dat de tekenleraar wel eens goedkeu rend op zijn schouder klopte. Hij liep zes jaar Sint-Lukas te Gent. Leermeester, kunste naar Van Severen bracht hem de techniek bij zonder hem een bepaalde richting op te drin gen. André benutte deze vrijheid maximaal wat hem menige ke ren in konflikt deed komen met zijn klasgenoten. Het was na melijk zo dat daar waar zij de grijzige tonen van Van Severen gingen kiezen, André zijn voor keur voor kleuren boven liet komen. Momenteel in afwachting van zijn legerdienst loopt Van Schuylenbergh Akademie te Gent bij Burssens. De evolutie die hij doormaakte is in deze tentoonstelling zeer duidelijk merkbaar Zijn oudste werken dateren van 1972. Ze getuigen van talent, zijn tech nisch nog niet volmaakt. Als opleiding in de school kwam daar ook het tema atelier voor, hiervan is een prettig voorbeeld te vinden. In het zelfportret zien we de konflik- ten in de klas, het is met opzet erg kleurrijk gemaakt en de ex pressie is deze van «Kom jon gens, wat denken jullie wel?». Zo hebben we stilaan de over gang naar het doel van André bereikt: de expressie. Madame met kat of welke lite raire begeleiding men er ook wil aan geven en de drie dames zijn voorbeelden van de spot of liever de ironie waarmee André schildert. Hij voelt zich aange trokken door de romantiek uit vroegere jaren, speelt er mee maar kan het toch maar niet laten te spotten, o.a. met zij die mooi opgetipt met een hondje aan de leiband de stad door paraderen Ook de volgende schilderijen verraden diezelfde ietwat frivo le, ironische inzet. Bourvil met de das, een ex pressief gelaat met das in streepjesstof, een uitzondering op deze tentoonstelling laat ons wel denken aan Francis Bacon, toch moeten we on middellijk de raad geven het in de nu gekozen richting verder te zetten Zijn zelfportret en vooral de twee schilderijen Luc en Clau- dine bewijzen voldoende dat André Van Schuylenbergh niet alleen de techniek volledig meester is, maar daarbij een ontzettend fijne detaillist is. Dit zijn portretten die alleen ie mand die kan tekenen kan rea liseren. Wie houdt van akwarellen of tekeningen vindt deze in de kijkkasten. Sommige kunste naars, om te ontsnappen aan het alledaagse hebben ge tracht een muur te doorboren, zochten naar nieuwe vormen en nieuwe technieken, soms ongebruikelijk, soms revolutio nair, soms absurd, hun doel is de bezoeker de kijker te bewe gen. Van Schuylenbergh's werk boeit in al zijn eenvoud. Het vraagt om bekeken te worden. De tentoonstelling die wij vooral aan de jeugdige liefheb ber warm aanbevelen blijft ge opend tot 20 oktober. Dagelijks van 14 tot 18 uur. Zaterdag en zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 19 uur. ROEL VAN DE PLAS Vie eer Ulll ifr£ lar van kleinzielige treiterijeniy® taktloosheid tot een veifiVI digbare levenshouding, billijk antwoord op de grutj en het cynisme... van ande»'®' Soms deint dat anlwoord uiimi trivialiteit. Maar dan zijn L bij Wolkers van Turks Fi' beland en dan ontmoetenjd de «goede» Wolkers van pentina's Pettitcoat (Uij Meulenhoff, Amsterdam) langer meer. Serpentina's Pettitcoat, kers' debuut, is een bundel van vijf realistische en roerende verhalen Je gezlf0®^ was hobbelig ais een broken landweg en kersri als had de schepper een exki gezocht voor zo'n zicht;en zestien soml houtskooltekeningen. d| Wolkers gemaakt tijdens barre winter van 1944. Wolkers maakt als kiqd ouders die het slechts kraj hebben-de laatste maant van Wereldoorlog 11 Daar, vlak boven onze hooft vloog een groot projekticl de lucht, vierkant en on dig, met een staart van vuui rook. Toch is het oorlogsj beuren zelf slechts de vage(r% verre achtergrond. Dichte^U liggen de indirecte gevolj ervan: angst, verwarring nood. In die omstandighi gaan de kinderen uit stelen!^ meestal niet eens uit zaak. doch meestal op zcjwe naar het avontuur en ddde aan na-plundering van verbet ten burgerwoningen. Daf naast grijpen die kinderen v ellendige situatie aan om zio toe te eigenen wat zij moesfa ontberen of in hun verbeeldij noodzakelijk achten. Zo stty Serpentina, de zuster van ik-figuur. het doodshemd «Wl de ellendige gestorven otyye Louis, flanst er een onder r^e mee in elkaar en danst als ontaarde. Serpentina schor., haar schoenen uit en begon?' dansen, waarbij ze wild it~ haar heupen draaide en d<r haar knieën zakte zodat ra klein werd en weer opkwaf®' Ineens trok ze onder lflr( dansen haar rok omhoF0 Daar hing om haar biel®®1 zwaaiende benen het rokP" dcelte van het doodshemd vJ0* oom Louis, gepiisseerd, bw&W uitstaand, als een wit papiei*""' kerstklok. De bedenkclij handelswijze van Serpenti kwetst de ik-figuur die ov< gens zelf graag zijn omgevi tart en kwelt. Als jongempjl voert hij de schijnvertoning waarin hij het slachtoffer is een arbeidsongeval dat ht'To voor het leven blind zal makcya Hij voelt zich daarbij «h verongelijkte omdat zijn l%( trekkelijk arme ouders hi gedeeltelijk aan zijn lot moet] overlaten. Ook tegenover zi meisje Sonja zet hij het ake] spel verder. Hij wil haar psychologische schok toebri gen... doch ontvangt zelf schok als hij ontdekt dat niet de enige man in haar levi Al bij al is deze Wolkers Serpentina's pettitcoat gekwetste. Een die niet verkroppen dat zijn schennis op zijn gepleegd, een verkroppen dat zijn vrijwilliger sneuvelt tijdens t)| laatste oorlogsdagen, een djn lijdt onder het eigen cynisr en dat van de anderen, on< de natuurwet waarbij gezoni dieren de zieke neerhalen verslinden. FKANS-JOSVERDOO rs fel

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 24