ANTIEK ONDER DE HAMER
DE MOORSELSE PONYSTAL VAN ALFONS HEYNDRICKX
(UNSTENAAR
V. VAN SASSENBROUCK
JIT HAMME
3EHULDIGD
ïstaat geen e
:stigingswet.
fëcifiek
Vat is antiek?
'olgens de d'
De Voorpost -11/10/74-9
goedkoper, zeeer stevig en sier-
elementen zijn er met de hand
ingeskulpteerd. Waar vindt men
nu nog bijv. inlegwerk?
Maar de mensen lezen altijd de
uitersten, 200 of 600.000 fr. voor
een meubel. Dat zijn witte
mussen. De beste maatstaf is de
vergelijking trekken tussen
nieuw en oud.
Waar komen al deze voorwerpen
vandaan?
Meestal komen ze uit nalaten
schap. De voorwerpen worden
opgekuist, verpakt en geno
teerd, geschat door eksperts.
men gaat uiteraard zeer selektief
te werk. Restauraties worden
niet uitgevoerd.
Andere zaken worden in het
buitenland opgekocht om hier te
koop gesteld te worden.
Men denkt weieens dat er veel
bedrog in de anliekwereld huist.
Hoe kan een leek goede antiek
herkennen?
Het is niet zo moeilijk. De
meeste mensen hebben toch
reeds enig benul van wat antiek
is, zagen het bij hun ouders of bij
verwanten. Bij de jonge mensen
ligt dat iets anders, zij krijgen
echter ruimschoots de gelegen
heid meer over' antiek' te Ieren
langs zeer goede boeken en via
tentoonstellingen.
Wat nu de kwaliteit betreft, dat
is de eenvoudigste zaak van de
wereld. Elke geïnteresseerde
kan zo dikwijls en zo lang hij wil
naar een tentoonstelling komen
en de zaken aan zijn kritisch oog
onderwerpen. Bedrog wordt alzo
tot nul herleid, want ontbreekt
er iets, dan is dit steeds vooraf
vermeld.
Men zegt dat er nieuw antiek
bestaat, ik interpreteer dit als
volgt, nieuw antiek is de kopie
van een goed meubel zonder dat
het antiek kan genoemd worden.
Men ziet ook soms meubels die
opgekuist zijn, dat is opnieuw
eerlijk te verklaren: rond de
eeuwwisseling en in het begin
van de 19de eeuw bestond een
modegril, alles werd lekker ge
schilderd. Om nu de mooie
houtsoort onder de laag verf
terug bloot te krijgen, moet het
meubel gedekapeerd worden (in
een bad dompelen).
Krijg jc een certifikaat?
Zelfs de grootste zaken in
Londen geven nooit een certifi
kaat van echtheid. Men heeft de
nodige tijd om iets te komen
bekijken, men moet geen katten
in zakken kopen.
Slechts wanneer er een speciale
schatting, bijv. van juwelen
gebeurt dan wordt het resultaat
op de veiling medegedeeld en is
er een certifikaat (zilver uit...
eeuw en.... gehalte) Men kan dit
ook niet vergelijken met de
aankoop van bijv. een modern
schilderij van Picasso.
Hoe verloopt een veiling?
De eigenlijke veiling wordt
vooraf gegaan door twee dagen
tentoonstelling waar de te veilen
zaken kunnen bekeken worden.
De echte geïnteresseerden ko
men dan ook tweemaal. Bij de
eerste keer doen zij een globale
indruk op om de tweede keer
dan een bepaald stuk nader te
bekijken. Er is ook een kataloog
voorhanden met de loten in volg
orde met eventuele uitleg, met
vermelding van de beschadigin
gen en een ruimte om persoon
lijke nota's op te schrijven.
De verkoopdag is meestal op
zondag. Een deurwaarder is
aanwezig, hij maakt proces
verbaal van elke verkoop. Tij
dens de werkdagen gebeurt dit
door een notaris, daar volgens
een konventie van notarissen zij
dit niet op zaterdag of zondag
mogen doen.
Grote meubelen staan langs de
muren opgesteld, en de kleinere
krijgen een plaats op een draai
schijf. De stok wijst een lot aan.
De mensen zitten in de zaal
(meestal zijn de plaatsen op
'voorhand gereserveerd).
Waarom op een draaischijf?
Dit is vooral om het tempo op te
tntiek is in de algemene zin alles wat niet hedendaags of modern is.
gewoonlijk slaat het woord op kunstwerken, bij voorkeur produklen
jit de kunstnijverheid van enkele eeuwen oud.
jie^p poging om iets meer te vertellen over antiek, de diverse soorten
n de belangstelling van de koper, gingen we met Hedwig Van de
jen, erkend Engels Auctioneer of veilingmeester een praatje
>f
'an de Steen is de jongste
;elgische veilingmeester, hij
rerd te Aalst geboren in 1946.
Eigenlijk kwam zijn belangstel-
ing voor dit soort beroep vrij
igenaardig. Het begon met een
eatgroep waarvan Hedwig deel
itmaakte. De groep werd
ntbonden en hij kreeg een
anbieding om in Londen te
pelen. Van zijn vrije uurtjes
laakte hij dankbaar gebruik
m zijn interesse voor oude
aken in de Londense veiling
alen te verrijken.
[edwig vindt het fijn originele
ingen te doen, maar dan toch
p een verantwoorde wijze. In
jn achterhoofd rijpte het plan
m in zijn geboortestad zo'n
tilingszaak te openen.
Engeland werden de nodige
ontakten gelegd, hij deed er zes
iaanden stage in de grote
ilingen wat hem de mogelijk-
eid bood de nodige kennis op
doen.
deze eeuw was het nog zo
dit beroep het monopolie
«dikke burgerij» was.
iedereen een veilingszaak
feite ja. wettelijk gezien
geen enkel beletsel, geen
Trouwens een
handelsregister-
is er niet. Wel is
:t een hele karwei om zo'n zaak
te zetten. De bestaande
zitten meestal
een traditie van vader op
Wie begint moet zeer goed
p de hoogte zijn, al een tijdje in
;fe stiel zitten en vooral goede
iken brengen.
de douane moet het
voorwerp honderd jaar oud zijn
om de stempel antiek te kunnen
dragen. Dat is flauwe kul. Men
moet antiek vooreerst splitsen in
kuriosa, oude gebruiksvoorwer
pen en verantwoord dekoratieve
meubelen uit vorige eeuw. Ik
ben allergisch aan het woord
antiek, het is een gemeen
plaats. Als de mensen een oud
stuk zien zeggen ze maar al te
dikwijls dat het antiek is. Zo
wordt het goede met het slechte
versleten.
Wie koopt er antiek?
De belangstelling komt uit alle
lagen van de bevolking. Het zijn
niet alleen dokters en notarissen
wat men meestal denkt. De
meeste liefhebbers komen uit de
middenstand.
Men moet helemaal niet rijk,zijn
om een goed oud meubel te
kopen, ieder doet het naar zijn
eigen smaak en op zijn eigen
manier.
In de jaren 68-69 waren de
belangstellenden vooral oudere
personen. Nu is daar een
kentering in gekomen, ook de
jonge paartjes zien wat in antiek.
Immers voor de prijs van wat
men vroeger een klassiek in
terieur zou kunnen noemen:
tafel, stoelen, kasten en een
bankstel kan men nu op een heel
aparte wijze zijn eigen leefruim
te met antieke zaakjes allerlei
heel dekoratief en knus samen
stellen.
Is antiek duurder dan een design
meubel?
Soms is de prijs gelijk, het kan
zelfs goedkoper uitvallen. Een
goed design meubel is zeer dun.
Kijken we nu naar het 19de
eeuwse meubel dan is dit veel
SOS ELEKTROKUTIE!
VOORZICHTIG
Hamse kunstschilder, eerste ondertekenaar van het Gulden Boek van de Alberthal in zijn geboortes
in aanwezigheid van burg. Van Maele van Brugge, Herman Vlassenbroek uit Belsele, vriends des
van de schilder en A. Van Sassenbrouck. (V)
drijven. Per uur worden zo'n 80
a 90 nummers voorgesteld,
bedenk dan dat het er wel 550
kunnen zijn. Er zijn nu wel
mensen die zo'n veiling te lang
vinden, maar volgens mij moet
het de moeite waard zijn om een
verkoopdag te houden. Het
publiek moet toch een ruime
keuze hebben. De draaischijf
met een spot erop gericht stelt
het meubel ook zeer gunstig
voor.
En het verder verloop?
De nummers worden aangekon
digd, soms met een bondige
uitleg. Dan volgt het bieden,
vanzelfsprekend is de laatste
bieder verplicht te kopen. Zijn
naam wordt genoteerd. Na de
veiling dient hij onmiddellijk de
som 20% te betalen. De wet
verplicht de koper alles binnen
de twee dagen af te halen. Voor
buitenlandse-kopers en hande
laars liggen de termijnen anders,
zij krijgen een week tijd.
Is het moeilijk het vertrouwen
van hel publiek te winnen?
De meeste mensen zijn wantrou
wig en dit komt niet door Sinten
Maarten, sommige toestanden
van vroeger zijn daar niet
vreemd aan.
Hoe wordt de waarde van een
meubel bepaald?
Dat hangt af van duizend en één
normen: de waarde van hét
ogenblik, de kwaliteit, de
ouderdom, enz.
Het feit dat antiekhandelaars
ook belangstelling hebben voor
een veiling is een bewijs temeer
dat de normen juist zijn.
ROEL VAN DE PLAS
Deze week waren wij te gast bij de heer Alfons Heyndrickx,
Gevergemveldbaan 10, te Moorsel.
De heer Heyndrickx beschikt over twee pony's: Winnetou en
Fanny, die allebei een hoge faam genieten in ponykringen.
Fanny is enkele maanden geleden moeder geworden van
Elsie. De jonge Elsie zal vanaf volgend seizoen ook in kompe
titie uitkomen.
Wij hebben dan ook onmiddellijk wat meer uitleg gevraagd
omtrent de ponysport in het algemeen en de stal Heyndrickx
in het bijzonder.
het Oost-Vlaamse Hamme.
Tijdens de eerste wereldoorlog
kwam Van Sassenbrouck in
kontakt met grote kunstenaars
als P. Paulus, Joe English en
andere gevestigde namen. Hij
bleef trouw aan de realistische,
ietwat sombere uitbeelding van
het eenvoudige leven In zijn
stemmingsdoeken valt ander
zijds weer een invloed van het
expressionistische te ontdek
ken.
Ook de plasticiteit van zijn die
ren en menselijke figuren ge- "n raad van het
ven aan de doeken van Achiel Belgische Rode Kruis
Van Sassenbrouck een aparte
bekoring. -
JOCKEY
Het begon allemaal een 8-tal
jaren geleden toen Alfons
Heyndrickx een pony kocht van
de familie Hofman. De toen
7-jarige Rudy Heyndrickx werd
alras een flinke jockey en er
werd aangesloten bij het pas
gestichte Interprovinciaal Po-
nyverbond. Er diende vlug uit
gekeken naar een nieuwe pony
en met «Bieken» werden
overal de eerste prijzen weg
gekaapt. Na Bieken kwamen
Fanny, en Winnetou die het nu
nog steeds doen.
Rudy Heyndrickx, indertijd de
jongste, lichtste en meest ge
vraagde jockey is toen een
zwaar ongeval overkomen en
meteen was het ponyrijden
voor Rudy uit. Alhoewel jon
gere broer Geert, nu 7 jaar, de
knepen van het vak onder de
knie heeft, zegt Moeder
Heyndrickx dat geen enkele
van haar kinderen nog ooit als
jockey in kompetitie zal uitko
men. Vader Heyndrickx vindt
het allemaal niet zo erg, want
hij beschikt op het ogenblik met.
Erik Van den Abbeele uit Den
derbelle over een uitstekende
jockey.
VERBOND
De ponysport is een Vlaamse
aangelegenheid die enkel suk-
ses kent in de provincie Oost-
Vlaanderen en de Kempen.
Desondanks zijn er ongeveer
700 ponyeigenaars in België.
Deze zijn verspreid over vijf
verschillende verbonden. In
onze provincie kennen wij het
Oostvlaams Ponyverbond en
het Internationaal Ponyver
bond. Van dit laatste is de heer
Heyndrickx bestuurslid en de
meeste ponyeigenaars uit de
streek maken deel uit van dit
verbond.
Wat kenmerkend is voor deze
vereniging is dat iedereen aan
hun wedstrijden mag deelne
men. In de andere verbonden
mogen enkel de eigen leden
van start gaan. In het Interpro
vinciaal Ponyverbond mag ie
dereen, uit gelijk welk verbond,
deelnemen.
EIGENAARS
Zoals hoger vermeld zijn heel
wat ponyeigenaars uit de
streek aangesloten bij het In
terprovinciaal Ponyverbond.
Naast de heer Heyndrickx zijn
er ook nog Alfons Hofman en
Wilfried Groeninck uit Moorsel
Marcel De Wolf, Frangois De
Wolf en De Schrijver uit Aalst.
Van Den Broeck uit Meldert,
Versporten uit Lede, Van Den
Berghe uit Baasrode en Van
Den Abbeele uit Denderbelle.
In het Oostvlaams Ponyver
bond zijn er Maurits Callebaut
uit Moorsel. De Haeck, Aalst,
Van Handenhove Lebbeke,
Leus Lede, Maesschalk en
Rombaut van Hofstade en
an de Steenstraat nummer 80
i Brugge werd de nieuwe Al-
erthal geopend. De feestzaal
leeft plaats voor 500 personen
n de hal is gelegen in een zeer
rukke winkelstraat,
ij de opening wees burge-
leester M. Van Maele op de
logelijkheden die de nieuwe
al biedt op het gebied van cul-
- lur. Het geven van concerten
n tentoonstellingen behoren
)t de mogelijkheden. Als eer-
e exposant werd de 88-jarige
iinstschilder Achiel Van Sas-
enbrouck. De kunstschilder
ferd in Brugge geboren maar
erblijft reeds geruime tijd in
BRUGSE
KANT
GEMAAKT
IN JAPAN
Qualiti Control,
een informatieve
kwaliteitslabel
Met de eindejaarsfeesten in
het vooruitzicht denkt U wel
licht aan een geschenkje
misschien een Brugs kantwerk
je!
Kijk maar even goed uit en ver
gewis er U van dat de Brugse
kant niet «Made in Japan» is.
Of kiest U een paar fleurige
beddelakens, waarvoor zoveel
publiciteit werd gemaakt en
waarvan ondermeer gezegd is:
«Versterkt in het midden».
Maar pas op! In sommige ge
vallen is het laken normaal in
het midden, maar minder sterk
op de kanten.
Iedere dag komen er nieuwe
produkten op de markt. Vroe
ger kende de textielmarkt
slechts natuurstoffen: vlas, ka
toen, wol, zijde... Tegen
woordig vermenigvuldigen de
syntetische vezels zich voort
durend en worden op de meest
uiteenlopende manieren ver
mengd met natuurlijke vezels.
Geraak er maar wijs uit!
Karakteristieken, kwaliteit en
gebruiksmogelijkheden van
nieuwe stoffen blijven dikwijls
grote vraagtekens voor de ko
per.
Ook de vervalsing van voe
dingswaren neemt geweldig
toe.
Waarop kan de verbruiker zich
baseren om een degelijk pro-
dukt te kopen? Op de vage
aanwijzingen «prima kwaliteit»,
«klasseprodukt», «zeer fijn» of
«extra»?
Wel een beetje weinig informa
tief, niet?
Gelukkig wordt er langs offi
ciële zijde gereageerd: de ver
bruiker moet beschermd en
vooral ingelicht worden.
In verschillende Europese lan
den bestaan instellingen die
zich met het waarborgen van
produkten bezighouden. Sa
men vormen zij een «Centre In
ternational de Promotion de la
Qualité». Naast Duitsland,
Oostenrijk, Spanje, Zwitser
land, Frankrijk, Nederland en
Hongarije heeft ook België
haar «Instituut voor Kwaliteits
controle en Informatieve Etiket
tering», dat het «Quality Con
trol» etiket levert aan kwaliteits-
produkten.
Hun doel is de verbruikers ob-
jektieve informatie te verstrek
ken over de kwaliteit van de
verbruiks- en gebruiksgoede
ren.
Het Instituut dat door het Minis
terie van Ekonomische Zaken
erkend is als instelling van
openbaar nut werkt onafhanke
lijk, is technisch bevoegd en is
volledig onpartijdig.
Om de verbruiker te helpen
goede produkten te herkennen
is er de kwaliteitslabel «Quality
Control».
Deze label wordt niet zomaar
toegekend. De produkten wor
den onderworpen aan een
strenge en nauwkeurige kon-
trole; ze worden geanalyseerd
en grondig getest in universi
taire en/of staatslaboratoria.
Indien ze voldoen aan de kwali
teitsnormen van het Instituut
dan krijgt de fabrikant het recht
de «Quality Control»-label op
zijn produkten aan te brengen.
"Eenmaal een produkt deze
kwaliteitslabel verkregen heeft
blijft het Instituut, door middel
van regelmatige proeven het
kwaliteitsniveau van dit pro
dukt volgen.
Door deze label wordt het pu
bliek gratis ingelicht over de
kwaliteit van de goedgekeurde
produkten en krijgt zo de gele
genheid met kennis van zaken
zijn produkten te kiezen.
Ook de producent is ermee ge
diend: hij die erom bekommerd
is zijn klanten voldoening te
schenken en de faam van zijn
produkten te verdedigen, krijgt
dank zij de «Quality Control-
label de mogelijkheid de kwali
teit van zijn produkten te be
klemtonen.
Vereecken Buggenhout.
Vermelden wij nog dat het
I.P.V. ongeveer 200 aangeslo
tenen telt en dat zij gemiddeld
per zondag ongeveer 150 in
schrijvingen noteren.
Eén der oudstgedienden in de
ponysport is zeker Wilfried
Groeninck, nu woonachtig te
Moorsel in de Tinnenhoek-
straat, maar afkomstig van
Voorde en reeds van kinds
been af met de ponysport ver
groeid.
WINNETOU
Winnetou is een pony van Al
fons Heyndrickx die het doet in
vlucht, zowel in de reeks 1,40
als 1,30 en 1,35 m. Zowel in
1973 als in 1972 werd Winne
tou kampioen van Oost-
Vlaanderen. Dit jaar werd Win
netou zelfs kampioen van Be
lgië in vlucht 1,30 m. en zij won
tevens de Nationale Koers te
Destelbergen.
Slechts een vijftal keren per
jaar rijden de pony's uit alle
verbonden van België samen,
o.a. in de Nationale Koers en
het Nationaal Kampioenschap.
Tijdens dit seizoen heeft Win
netou reeds 15 plaatsen bij
mekaar gelopen. Namelijk 2 in
1,40 m. 6 in 1,35 m. en 7 in 1,30
m.
De pony's, de trots van de familie Heyndrickx. (jm)
FANNY
Fanny, eveneens eigendom
van Alfons Heyndrickx, komt
uit in vlucht 1.15 m. en 1.20 m.
Fanny was, evenals Winnetou,
kampioen van Oost-
Vlaanderen in 1972 en 1973.
Zoals vermeld is Fanny dit jaar
moeder geworden van het veu
len Elsie.
De vader van Elsie is Cassidi
een paard uit de stal Groeninck
dat furore maakt in de grote
koersen te Oostende.
Of Elsie haar hoge afkomst zal
bewijzen in kompetitie kunnen
wij reeds vanaf volgend jaar in
de uitslagen volgen.
Fanny heeft dit jaar, nadat zij
uit kraamverlof terugkeerde,
vijf overwinningen bijeengelo-
pen in vier weken tijd.
Voor de niet-ingewijden willen
wij nog even verklaren wat
«handicap» betekent en
waarom handicap in de pony
sport. Telkens een pony in een
bepaalde specialiteit drie
overwinningen heeft geboekt,
moet deze in zijn volgende
wedstrijden in deze bepaalde
specialiteit met 20 meter ach
terstand handicap, vertrek
ken. Dit opdat niet altijd de
zelfde pony's zouden winnen.
Zo loopt bijvoorbeeld Winne
tou met 40 m. handicap in
vlucht 1,35 m. (6 overw.) en in
vlucht 1,30 m. (7 overw.).
Voor de geïnteresseerden
vermelden wij nog dat zij po
ny's uit verschillende verbon
den aan het werk kunnen zien
op zondag 6 oktober te Moor
sel op het Kruisabeel waar alle
ronkende namen aan de start
zullen zijn.
FRED VAN BIESEN