B 0 H 1 L M N 0 Q R T U w z i RAKEN DE CRYSANTEN HUN ALLERHEILIGEN- REPUTATIE KWIJT? ABC 4 - 31/10/74 - De Voorpost BEGRAFENIS- EN ROUWGEBRUIKEN TUSSEN AALST EN DENDERMONDE Een gammele boerenkar tsjokt langzaam door de stille straten. Een weeklagende menigte strompelt stil achter de boerenkar welke overdekt is met een angstaanjagend pekzwart doek. Enkel smartelijke klaagzangen verbreken de stilte der verlaten straten. Een momentopname uit een van In^nar Bergmans films Nee, een doordeweekse dag in een of ander dorpje tussen Aalst en Dendermonde. De oude begrafenisrituelen hebben de evolutie der moderne 'time is money' tijden niet overleefd. Het is een stukje folklore geworden. De dragers, de boerenkar, de maagdenkaars, het uitvaartbier^ het stro in de kerk, dat alles heeft de baan moeten ruimen en behoort nu tot de folklore. Alhoewel La Rochefoucauld (1613-1680) beweert heeft "De praal der begrafenissen geldt meer de ijdelheid der levenden dan de eer der gestorvenen", houden we het toch liever bij het gezegde van Peter Sirius "Menigeen moet dood zijn om levend voor ons te worden". Net zoals de verdwenen begrafenisgebruiken. ZIJDE KONTENT VAN MEE VOORT TE GAAN Naargelang afkomst, stand, belangrijkheid der overledene, finantiële mogelijkheden, had men net zoals trouwens nu nog zij het in veel mindere mate verschillende soorten begrafenissen. Ondanks deze verschillen liepen de hoofd lijnen parallel. Nadat de dragers hun tweetal drupkens jenever geledigd hadden, hen ingeschonken door de buurvrouw of moe ten we zeggen de 'startgeef- stêr', wordt de kist op de draagstoel gezet en "met de voeten naar voren" wordt het lijk buitengedragen. In som mige buitenwijken werd de kist op de draagbaar vastge bonden. Eenmaal het baar kleed over de berrie, wordt de toestemming gevraagd om met de dode te vertrekken, hetwelk volgens een bepaalde formulering gebeurt "Is't mee den dank da'men d'er mee aangaan (Appels, Wi chelen) of "Is't mee ulder gedacht dam en d'er mee buiten gaan,? (Lebbeke) waarop een antwoord komt in de zin van "'t is Gods wille", "We moeten wel" of "Mee nen doon kunde geen huis houden. De traditie wil dat er tewerk wordt gegaan volgens voor noemde regels. Geleidelijk aan verdween het patroon van vraag en antwoordeerst in de steden, later in de dorpen, tenslotte in de buitenwijken en gehuchten. Te Massemen vraagt men soms nog de toelating waneer het gaat om de begrafenis van een kind. Vooraleer het lijk werd weg gedragen of weggevoerd bad de buurvrouw vaak nog de vier akten, dit terwijl de dragers hun vertrouwde post innamen BAARKLEED VERGOEDING In die tijden toen de kist nog werd gedragen naar de kerk en de laatste rustplaats, moest men aan de kerk of de dorpspastoor een "baarkleed vergoeding" betalen. Dit ge bruik was echter niet alge meen. Het 'pellerecht', zoals de officiële naam luidde, kon op sommige plaatsen nog onder verdeeld worden in diverse prijscategorieën. In 'Het Sint Alexiusbegijnhof te Dender monde' van M. Bovyn, lezen we dat het 6, 10, 11 en 12 groten bedroeg. In het werk van J. Pieters, handelend over rouw, begra fenis en doodsgebruiken, vin den we ook heel wat i.v.m. het pellerecht. We citeren "Voor het bezigen van het beste baarkleed betaalde men aan de kerk van Grembergen, rond het midden van de 18e eeuw, 3 sch. 4 gr., terwijl het tarief voor het gebruik van het zilveren kruis slechts 1 sch. 2 gr. bedroeg; de hoogste graad van uiterlijk vertoon bestond hier in het bezigen van het beste baarkleed samen met het zilveren kruis, waarvoor een bedrag van 4 sch. 6 gr. aan de kerk ten goede kwam. In de staten van goed van Sint Gillis wordt de uitgave geformuleerd 'voor de, kercke pelle te besigen". VERVOER VAN DE OVER LEDENE 'Elk huisje heeft zijn kruisje', elke streek zijn gewoonten, maar over 't algemeen werd de dode vervoerd met een wagen hier een boerenkar, daar een driewielkar, elders een vierwielige wagen door paarden getrokken. De stoet werd geopend door de pries- HLR PUST fRAICSQJS HS.SU-' ^EERSWI®"1 Mea heeft in vroeger tijden Allerheiligen midden in de herfst geplaatst, en dat is ook een erg logische keuze geweest. De bladeren zijn nog net niet allemaal van de bomen gewaaid en rond deze tijd is in de natuur alles bezig de mens de gepaste sfeer te verschaffen om zijn doden te herdenken. We kunnen ons deze feestdag onmogelijk in de lente of de zomer indenken net zoals een Allerheiligen zonder witte crysanten geen echte Allerheiligen meer zou zijn. Die crysanten zijn anders wel goed op weg hun reputatie van «dodenbloem» te verliezen. Enkel de klassieke, in pot gekweekte witte crysanten zullen in dit verband wel hun rol verder blijven spelen. De plastiek-kunstbloemen hebben nooit een ernstige konkurrentie betekend, in eerste instantie omdat de prijs v«n de echte crysanten steeds veel lager bleef dan die van de kunstbloemen en ook omdat men het natuurlijk prodnkt boven het artificiële bleef verkiezen. Elk jaar sieren dus nog steeds duizenden bossen witte bloemen de graven, hoewel men in sommige handelskringen van een gevoelige afzet vermindering spreekt. Het is wel zo dat het aanbod b gedaald in vergelijking met tien, vijftien jaar geleden. De crysantenteelt is nl. een zeer arbeidsintensieve kuituur die dan nog, meestal door groententelers, als een nevenkuituur werd aanzien. Nu is daar wel enigzins verandering in gekomen en blijft enkel nog het Antwerpse, het centrum van de crysantenteelt. In hét bloemencentrum bij uitstek: Gent, vindt men ze nog slechts sporadisch. Naast dit kleiner aanbod is ook de vraag gedaald en dit Ls misschien wel te verklaren doordat vooral jongere mensen de frissere en kleuriger variëteiten verkiezen boven de oude getrouwe pot crysanten. Ook de reusachtige snijcrysanten (die ons wat aan dameskapsels doen denken) vinden een steeds ruimer publiek en nemen de rol enigzins over. Maar hiervoor moet men dan echt naar de bloemist-vakman die een enorme boeveelheid soorten ter zijner beschikking heeft en hiermee kunstig-opgemaakte graftakken schept. Buiten deze Allerheiligenperiode zijn nu vooral de troscrysanten een vaste waarde in onze bloemenhandels én in de buiskamer geworden. De zgn. «jaarrondcrysanten», waarvoor men een kunstmatige «korte-dagtechnieki toepast, zijn niet meer weg te denken tussen het rijk aanbod van bloeiende planten zoals cyclamen, azalea's, anthuriums enz. Na lange tijd van vooroordeel en onderschatting heeft men eindelijk de schoonheid herontdekt van de crysanten die nu wel voor goed burgerrecht hebben gekregen in onze huiskamer. Bovendien kunnen ze best wedijveren met de andere, volgens sommigen, meer edele bloemen als rozen en anjers en wat de houdbaarheid betreft spannen ze zelfs de kroon. WILLEM PERSOON ters, die de stoet tegemoet kwamen. Twee buurtvrouwen namen op de wagen plaats, de kap over het hoofd getrokken; op andere plaatsen (Wetteren) nam niemand plaats op de lijkwagen. Bij het huiswaarts keren wierp de voerder enkele busselkens stro in een gracht of beekje en dit zo dicht mogelijk tegen de kerk. Nie mand zou het ooit durven wagen deze bussels te verwij deren. Deze gebruiken waren rond de eeuwwisseling in sommige plaatsen in het Aalsterse en het Dender- mondse nog in zwang. Sommige parochies, onder andere Serskamp, hadden ook haltes voorzien. Waar nu de kapel in Bruinbeke staat werd er tijdens een halt vijf onze vaders gebeden. Er werden diverse soorten wagens gebruikt. We hebben er reeds enkele genoemd; varder had men de 'wijtkar', een lange boerenwagen, een treemkar met wyt erover, een huifkar, enz Ook deze vervoermiddelen zijn vervloden bij de begrafe nissen. Zelfs de grote lijk wagen met de paarden heeft plaats moeten ruimen voor de lijkauto. De energie, de ben zine zorgt ervoor dat zowel de kist als de familie aan de begraafplaats afgeleverd wor den. DE LIJKSTOET Traditie werd ook hier sterk in ere gehouden. Byna overal had men dezelfde samenstel ling en volgorde processie- kruis, eventueel rouwvaandels en pjjkenheer of 'kerkbaljuw', de geestelijkheid, de lijkist, waar in deze tijd het baar kleed vaak vervangen wordt door een nationale of plaatse lijke vlag, de familie. Vroeger werden de molenwie ken stilgelegd door de mulder wanneer de lijkstoet passeer de, werden de vlaggen half stok en samengebonden uit gehangen, Thans wordt enkel het zwart van de vlag uit de vensters gehangen, alhoewel dit ook varieert van dorp tot dorp. Ook namen de gilden deel wanneer een gildelid overleed. In Opdorp was dit een ver plichting. (Sterft imand van onz' Gild, men moet all' de kerkdiensten die men voor hem zal doen bywoonen, of ten minste betalen). In praktisch al de schutters gild enreglementen van het Aalsterse en het Dender- mondse werd er vermeld dat men verplicht was de lijk dienst bij te wonen of minstens een speciale mis voor de overledene. Vaak komt er ook een artikel voor in verband met het dragen van het lijk door vier leden van de gilde, een zeer oud gebruik. DE LIJKKROON Een volledig uitgestorven ge bruik. Deze dodenkroon werd in sommige gemeenten op de kist geplaatst, anderen zetten ze op de lijkbaar. Algemeen was dat ze slechts gebruikt werd voor ongehuwden. Archivalia wijzen erop dat dit gebruik reeds bestond in 1740. In de kerkrekening van Zele van voornoemd jaar lezen we 'over het recht welcke den selve heere (pastoor) heeft ontfangen vande croone die men stelt op de lycken vande jonckheyt als van het kinderpelleken.' Hoe wel de lijkkroon overal werd gebuikt wijzen oude geschrif ten erop dat het echter voornamelijk voorkwam in het Dendermondse. In de streek tussen Wetteren en Aalst werd geen melding gemaakt van dit gebruik. Te Schoonaarde bijvoorbeeld werd de kroon voorbehouden aan kinderen ingeschreven in de 'H. Kindsheid.' DE MAAGDENKEERS werd net zoals de lijkkroon bedoeld als een verheerlijking van de onge huwde staat. De kaars moet er, volgens het reeds ver noemd werk van J. Pieters, als volgt hebben uitgezien "Boven een stok van circa 1 meter is een kaars aange bracht van hoogstens 50 cm. lang; aan het hoger uiteinde van de stok doen twee kronen, bestaande uit 4 of 6 blikken of wit geverfde blade- ren dienst om de drop van de kaars op te vangen. Aan de stok zelf zijn in verschillende richtingen zeer dunne ijzer draadjes bevestigd waaraan witte of paarse bloemen als mede witte of verzilverde of vergulde druiven tussen witte of verzilverde bladeren zijn vastgemaakt. Deze dooreenge- strengelde versiering is kegel vormig aangebracht, verwij dend van aan de kaars naar het 'rokje'; aldus noemt men de gefronste stof in witte of blauwe zijde met witte tule overtrokken." UITV AARTBIER Tot voor de eerste wereld oorlog werd er een "uitvaart voor geburen" gehouden welke erin bestond dat in een vooraf aangeduide herberg een tonne werd gegeven. Elkeen die binnenkwam kreeg twee of drie mastellen of krakelingen, en tussen Aalst en Dendermonde ook een snede kaas (Oudegem, Gijze- gem). In het Dendermondse sprak men van "naar d'uit- vaart gaan", het Aalsters hield het bij "naar de tonne gaan". Kwaliteit en kwantiteit van het bier waren afhankelijk van het soort dienst; grote of kleine. Enkele gevallen wijzen erop dat er tevens andere gebruiken bestonden welke niet zo algemeen waren het eten geven aan de geburen en of de armen, een geldelijke vergoeding voor de familie waarvan niemand naar het bier of de tonne ging, het uitnodigen van de gildeleden aan het uitvaartmaal, enzo voort. DE KRUISPLANTING Een gebruik dat het slechts een goede tien jaar heeft weten uit te houden. Ont staan rond 1905 verdween het reeds kort na de wereld oorlog daar het verenigings leven geleidelijk afbrokkelde en opgeslorpt werd door de partijsyndikaten. Een groep spoorwegarbeiders trokken een drietal weken na de begrafenis stoetsgewijze naar het graf. Dit gebeurde óp zondag na de vespers en daar er niet gewerkt werd, werden deze ceremonies druk bijge woond. De stoet droeg een zwart kruis met zich, men liet het wijden door de pastoor en daarna plantte men dit voor het graf van hun makker. Na de planting werd door een der werkmakkers een lijkrede ge houden. ZIELPENNINGEN Een loden, soms koperen, muntvormige penning, waar op een doodshoofd, een fami liewapen of initialen werd gegeven aan de behoeftigen welke aanwezig waren bij de begrafenis en later bij het jaargetijde. Na de dienst be stond de mogelijkheid deze penningen in te ruilen tegen brood en soms brandstoffen. Het was echter een zelden voorkomend verschijnsel. ENKELE ANDERE VER GANE GEBRUIKEN Ook voor de eigenlijke begra fenis waren er vroeger talrijke gebruiken, een soort voor zorgsmaatregelen als het ware, in zwang welke heden ten dage bijna volledig ver dwenen zijn. We denken bij voorbeeld aan het verwijderen van etenswaren of zoals het in de streek heet "met 't eten vluchten". Op diverse plaat sen werd al het eten vroeger het huis uitgebracht. Nu worden enkel de voorwerpen nog uit de sterfkamer verwij derd. Als er iemand buitenkomt moet ge alles buitendragen, bijzonder klederen en pelzen, anders is't kapot (Schoonaar de 1938) Op zolder moet ge de tarwe verwijderen, anders is de kiem kapot (Serskamp-wijk Boey- gem). De etenswaren worden weggedragen; ook aardappe len uit de kelder worden bovengebracht in de stal; ook de sargiën, want anders zit er de ree in (Berlare). Er bestond verder een gewel dige doodsmet vooral zwan gere vrouwen mochten niet in de nabijheid van een lijk komen. En dan is er "het reeuw" dat een vernielende invloed zou hebben op de mens en bepaalde voorwer pen. Een voorbeeld hiervan, zoals het vermeld wordt in het werk van JT.Pieters. We citeren "Hebt ge van leven bij een zieke geweest om hem een glas wijn te laten drin ken Kijk dan eens goed als er direkt een vel op komt, 't is dat hij op punt staat te sterven. Dat is de ree die reeds in de wijn slaat. Ge komt bij 'n stervenden binnen en ge voelt in uw keel dat het piekt dat is al van de ree. Past maar goed op, als ge bij een stervende gaat, ziet dat ge nooit aan 't voeteinde gaat staan, ge staat dan vlak voor zijn wezen en de ree komt dan naar U. (Wichelen) Het beste wat ge kunt doen als ge bij een stervenden komt is een ouden aker met water nemen en dien best zetten langs de kant dat den asem vliegt de ree zal er in trekken en er zal niets beder ven van de geem. Er komt op dat water een vel dat tamelijk dik is (Aalsterse). Overal bestonden dergelijke voorzorgsmaatregelen. Oppas sen was aanbevolen Op andere plaatsen, vooral in het Aalsterse, werden tevens de uurwerken stilgelegd, iets wat rond Dendermonde vrij zelden voorkwam. Meer alge mener was het bedekken van spiegels met zwarte doeken. Rechts van de deurdorpen van het sterfhuis werd vaak een strooien kruisje gelegd bedekt met een baksteen en meestal versierd met stukjes palmtak. Te Berlare bijvoor beeld werd dit strooien kruis je vervangen door een kruis van bloemen. De bloemen waren hoofdzakelijk een ver- vangmiddel van dè palmtakjes indien de overledene onge huwd was. Eenmaal het lijk weggebracht was werd het kruisje verwijderd. Tenslotte werden ook de huisdieren op de hoogte ge bracht van het afsterven van een huisgenoot. Er werd bij voorbeeld op de biekorven geklopt om aldus de diertjes op de hoogte te brangen. Indien zulks verzuimd zou worden zou de koningin van de korf sterven. Om te besluiten nog even een ander bijna volledig verdwe nen gebruik vermelden na melijk de nachtwake. Ik heb nooit iemand willen zien sterven, maar er zijn een paar overlijdensberichten die ik met genoegen gelezen heb. (Clarence Darrow). BISMARK HEB STEEDS BIJ DE HAND UW VAN TELEFOONNUMMERS^ £N .ADRESSEN Idi 052-21.11.28 Kleding heeft de beste afwerking, snit en kwaliteit En wat een prijs I Huis Adi, Dorp 41Grembergen. eeckman F G uro-Home eestzaal Edelweiss Past De Buckplaats 8, Lebbeke, alsook taxi dag en nacht esmeed kom, leen gerust attoflex ieuwste Mode 0S2-21.12.82 aan de laagste prijzen biedt U Scotex Kleding. Brusselse- straat 33. Dendermonde Ook dames- en kinderkleding. vergordijnen 0s2-21.35.50 ploegstoften (alleenverkoop voor het gewe6t) v gordijnen, gardisette, tergal enz Zonneblinden, Luxaflex, Louver- drape, vouwdeuren, modem fold, meten, afwerken en ll plaatsen. Guido Mlchem, Potiaulaan 11, Dendermonde. I ralinen Daskalides GENTSESTRAAT 45 - AALST Fijne confisserie Doopsuiker in originele verpakking uando 053-70.38.50 052-21.40.60 om de reeks moeilijke Latijnse woordjes volledig te maken: qui8, quid, quo. quando, quomodo enz: vrfe. wat, waar, wanneer en hoe? Het antwoord op die vragen in verband met uw advertenties wordt U gegeven door Groep De Cuyper. oelsie Kleding 052-21.16.11 de zaak die met haar tijd meegaat. Franz Courtensstraat 32. Dendermonde. lalons 053-21.82.81 meubels en alle binnenhuisversieringen Galerie De Key- zer. ENSOR. Rechtstreekse waar uit verschillende landen. Vlaanderenstraat 6 Keizerlijke Plaats 8, Aalst. ekenen 052-21.40.60 is een van onze specialiteiten. Laat uw advertenties ont werpen door de layout-lui van Groep De Cuyper. Een tele foontje en het komt voor mekaar. kt 052-21.21.20 gezelschapsspelen voor groot en klein. Een overgrote keus vindt U in de boek- en papierhandel P. Van Geertruyen-De Ridder, Dijkstraat 5, Dendermonde. Ook alle planafdrukken |l an weekbladen tot visitekaartjes 052-21.40.60 alles even keurig en verzorgd In Groep De Cuyper gaat het er niet om of het over een ultrasnelle rotatiepers dan wel over een oerpredeze Heidelberg loopt. Kwaliteit primeert. olfkens kleding 052-21.25.64 Internationale mode De kledingzaak voor het ganse gezinl Verkoop en verhu ring van alle heren-, ceremonie- en rouwkleding. l y n 052-21.40.60 een toverformule? Neen een vergelijking. Uw inbreng en f onze vaklui geven samen een fijn resultaat aan uw rekla- W meproblemen Bel even naar Groep De Cuyper. I vonne en Jozef 053-70.33.95 rijden met een bromfiets van Hofman, Gentsestraat 4-8, Aalst. Alle herstellingen, 1 jaar waarborg, gratis onder houd. Prijzen vanaf 4.900 F tot 150 000 F. Alle modellen uit voorraad leverbaar oveel anderen 052-21.40.60 deden het reeds vóór U. Laat uw publiciteit in mekaar boksen door vakluimensen die er volop inzitten. Bel Groep De Cuyper. U krijgt zo iemand aan de lijn. 053-70.02.93 De specialist in maatwerk. De laagste prijzen der matras- sen. Schuimrubber, Latex, Staalveren, Super-Bultex, Bergemeersenstraat 18, Aalst. lomar 053-21.25.56 Sport levert alle sportuitrustingen aan klubs, scholen en handelaars. Rechtstreeks aan fabrieksprijzen (enig in Bel- endermondse Rijschool 052-21.37.94 van het type A. Prakt sch en theoretisch onderricht door gespedaüzeerde personen. De Dendermondse Rijschool, Veldstraat 47, Sint-Gillis-Dendermonde, leert U sturen zoals het moet. Alle inlichtingen. 052-21.62.71 052-21.23.41 052-21.27.62 metalen trappen, trapleuningen, balkon- en terrasafsluitin gen, poorten enz. M. De Backer, Kon. Albertstraat 75. Dendermonde. erman 052-21.38.I6 Michem. Tapison, nylontapijt, en andere vloerbekledingen in overgrote keus bij Herman Michem, Potiaulaan 16, St.- Gillis-Dendermonde Vraag vrijblijvend inlichtingen n Sportarena 052-21.27.33 is het toonaangevend op gebied van sport, camping, I zwembaden, hulsspelen, vrijetijdsbesteding enz Opwijkstraat 218, Lebbeke O-Sport 052-21.17.59 Alles, maar dan ook alles van sportartikelen, alsook sport- Idedij en camping. Statiestraat 21Lebbeke r Kroostrijke Gezinszegels 053-21.60.16 op handtekening Hypotheken, verzekerde geheimhou ding. Inlichtingen bij Van den Berghe, Hoogstraat 77, Haaltert 052-21.11.77 de bedvering voor een goede nachtrust. Verdeler voor de streek. Meubelen E. De Petter. Kon. Afeertstraat 14, Sint-Gillis-Dendermonde eubelen De Wolf 053-21.63.91 De grootste meubelzaak der streek. Molendries 3. AALST

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 4