5 m \llaas ke'< "U9 FILM BIJ ONS H V 10-15/11/74 -De Voorpost Aalst AANNEMERSSYNDIKAAT VIERDE DERTIGJARIG VOORZITTERSCHAP PIERRE MEGANCK Het jaarlijks «VierGekroonden- feest» vormde voor de Syndi- kale Kamer der Verenigde Aannemers van het Bouwbe drijf van het Arrondissement Aalst, de ideale aanleiding om hulde te brengen aan haar voorzitter Pierre Meganck, die in deze taak reeds dertig jaar in de bres staat voor de belangen van de Syndikale Kamer. De geschiedenis van de Syn dikale Kamer gaat terug van bij de eeuwwisseling en in 1905 groeide het eerst bekend werkgeverssyndikaat «Syndi- kaat der Verenigde Aanne mers van het Arrondissement Aalst». Toen het bestuur in 1910 samengesteld werd was Robert Meganck, vader van de huidige voorzitter, schatbe waarder. In 1911 sloot de Syn dikale Kamer zich aan bij de Nationale Federatie van Ge bouwen en Openbare Werken van België, richtlijnen op natio naal vlak waren er het gevolg van. De tussenoorlogse jaren brachten de nodige stakings beslommeringen voor de Syndikale Kamer. In november 1927 overleed de eerste voor zitter, de h. Frans Peynsaert. Hij werd opgevolgd door de h. Emile Rombaut die dit bleef tot 1944. De h. Jules Goethals, Triphon De Smet en Robert Meganck werden erevoorzit ters. Na de oorlog werd de h. Robert Meganck voorzitter en hij voerde trouwens de opdracht uit een permanent sekretariaat voor de Kamer uit te bouwen. Het «Vier Gekroonden Feest» werd ingericht. Met de lang zame groei van de Syndikale Kamer werd ook de invloed groter zowel op regionaal als op nationaal vlak en talrijke mandaten dienden vervuld te worden zowel in of buiten het eigenlijke beroepskader. Etappegewijs werd het sekre tariaat uitgebouwd en nieuwe diensten ontstonden, de publi- katie van een maandblad, de oprichting van een gerechter- lijke dienst, de stichting van een sociaal sekretariaat, de in richting van een arbeidsge- neeskundige dienst, de uit breiding bij het sociaal sekreta riaat met een fiskale BTW- dienst. In 1972 ging de Syndi kale Kamer over tot de aan koop van eigen burelen op het Keizerlijk Plein waaraan de naam van voorzitter Pierre Meganck gegeven werd. In aanwezigheid van tal van personaliteiten van het stads bestuur en van tal van maat schappijen werd in de namid dag van zondag jl. hulde ge bracht aan de voorzitter Pierre Meganck en mevrouw Me ganck. met redevoeringen en met bloemen. In de voormiddag vond op het stadhuis de traditionele plech tigheid plaats van het uitreiken van eretekens aan verdienste lijke werkgevers en werkne mers. Volgende werkgevers en werknemers werden verere- merkt: Eretekens van de arbeid 2de klasse WERKNEMERS In dienst bij de firma Emiel Rombaut p.v.b.a., Bergweg, Hof stade: De Gheest Alois, Kruisbeeld straat 40, Hamme; Palmer Ha rold, Bergweg 17, Hofstade. Roelandts Kamiel, Kazenveld- straat 40, Opwijk: Stalpaert Maurits, Halfbunder 11, Eron- degem; Van de Velde Kamiel, Kapellenhoek 23, Smetlede. In dienst bij de firma Peyn saert Zonen, P. Corneliskaai, Aalst. Berckmoes Oscar, Papegem 101, Vlierzele. In dienst bij de firma De Leenheer Carolus en zoon Hilaire, Kasteelstraat, Nieu- werkerken. De Boeck Emest, Koeistraat 10, Aalst. In dienst bij de firma Van Cauter Achiel, Steenstraat, Lede. Van Cauter Alfons, Smesweg 66, Lede: Van den Berghe Alois, Keibergkerkweg8, Lede. Eretekens van de Arbeid 1ste klasse WERKGEVERS Aelbrecht Jean Baptist, Zon- nestraat 66, Aalst; Coppens Ar thur, Oostdorpstraat 134, Me re; De Cock Petrus, Brussel- baan 237, Erembodegem; De Pester Leopold, Eggerstraat 20, Meerbeke; Eeckhout Gil bert: Broekstraat 3, Welle; Hoebeeck Roger, Bosstraat 16, Haaltert; Huylebroeck Al fons, Pennestraat 1, Nieuwer- kerken; Spaens Arthur, De Ridderstraat 7, Aalst; Steen hout Gilbert, Kerkstraat 2, Nieuwerkerken; Walckiers Hu bert, Denderhoutembaan, Ni- nove; Wijnant Henri, Opgeëis- tenstraat 44, Denderleeuw; Van Hove Frans, Boeckhout- straat 3, Hekelgem. WERKNEMERS In dienst bij de firma Emiel Rombaut p.v.b.a., Bergweg, Hofstade. Ballekens René, Bergweg 30, Hofstade; Kieckens Frans, E. Bosteelsstraat 11, Aalst; Lie- vens Lucien, Groeneweg 36, Haaltert (Nieuwerkerken); Lip- pevelde Honoré, Wellekens- straat 29, Aalst; Wauters Pier re, Felix De Hertstraat 84, Aalst. Voorzitter Pierre Meganck.(lb) In dienst bij de firma Peyn saert en zonen p.v.b.a., Cor neliskaai, Aalst. Eeckhout Georges, Heipias 37, Lede; Wuytens Johannes, Hoge Vesten 62, Aalst; Bos man Alfons, Berdegemstraat 24, Baardegem. In dienst bij de firma Brante- gem p.v.b.a., Molenstraat, Aalst. Nerinckx Jozef, Naarstig heidsstraat 19, Aalst. In dienst bij de firma Van Cauter Achiel, Steenstraat, Lede. Remmery Henry, Perrestraat 16, Serskamp. In dienst bij de firma Van Der Stockt, Francois, Molen straat, Geraardsbergen. Vermorgen Jan, Buizemont- straat, 209, Geraardsbergen. Gouden Medaille Orde Leopold II WERKGEVER Bastiaens Albert, Binnen straat, Aalst. WERKNEEMSTER In dienst van de firma Bran- tegem p.v.b.a., Molenstraat, Aalst Bogaert Philomène, Linde straat, 31, Aalst. Zilveren Palmen der Kroon orde. WERKGEVERS De Leenheer Albert, Be rgstraat 90, Kerksken; Permon Albert, Achterstraat 26, Haal tert; Witterzeel Bènoit, Kapel- lestraat 56, Welle. Gouden Palmen der Kroon orde WERKGEVER De Schrijver Emiel, Kapelle- straat 98, Welle. De vereremerkten van de Syndikale Kamer voor Bouwnijverheid.(lb) /dMAAR UAASf? MiUAAfi M WUH Lumet maakte van Serpico's verhaal een nuchtere uiteenzet ting, ontdaan van sensationele, goedkope effekten. Kijkers die zich aan een politiethriller verwachten komen dan ook bedro gen uit; Serpio is immers een uiteenzetting, een voortreffelijke uiteenzetting zelfs. Bij de Katholieke Filmliga wordt op donderdag 21 november «Én Karlekshistoria», nederlandsevertaling: «Een Zweedse Liefdesgeschiedenis», vertoond. Deze laatste titel is wel bijzonder aanlokkelijk: de kombinatie Zweeds liefde, roept dadelijk een aantal beelden op die u in deze liefdesgeschiede nis echter niet zult terugvinden. «Karlekshistoria», van de L'EXORCISTE De evolutie van de bezetenheid en de uitdrijving zal ik u besparen, het moet immers een verrassing blijven doch ik kan u wel vertellen dat «The Exorcist» op filmisch gebied niets nieuws te bieden heeft, integendeel, William Friedkin (die ook «The French Connection» realiseerde) gebruikt de meest klassieke methodes om u de daver op het lijf te jagen. De meest verdienstelijke medewerkers aan de film zijn volgens mij toch wel Roh Nagle. de man die de geluidseffekten ver zorgde, en Mercedes McCambridge, die de duivel stem heeft gegeven. De voornaamste akteurs zijn: Ellen Burstyn, Max von Sydow, Jason Miller, Linda Blair (de kleine Regan) en Lee J. Cobb. Volgende week gaan we wat dieper in op de para normale verschijnselen want ik wil u nu de pret nog niet ont nemen. GUY DE LOMBAERT NIEUWE PERSPEKTIEVEN VOOR LEEDSE BOEKERIJ De bouw van een administra tief centrum vordert al snel. Eerlang zullen Post, Belastin gen en Rijkswacht hun intrek kunnen nemen in de nieuwe gebouwen, naast het park. Me teen komt ook de oude rijks wachtkazerne vrij. Is het achte raan niet veel zaaks, dan kan toch gezegd worden dat het gedeelte langs de Brilstraat zich nog jn een vnj goede staat bevindt. Pas enkele jaren terug werden nog ingrijpende her stellingswerken uitgevoerd. Het gemeentebestuur h^td al geruime tijd navraag gedaan omtrent de aankoopmogelijk heden en de prijs. Tijdens de laatste raadszitting werd lezing gegeven van een brief waarin de aankoopprijs van de oude rijkswachtgebouwen bepaald werd op 1,5 miljoen. Het ziet er naar uit dat de gemeente dan ook nog lang zal aarzelen om dit gebouw aan te kopen. Het be drag kan nog net in de nieuwe begroting voorzien worden. Een eerste kontakt hieromtrent met schepen Gravez leerde ons dat het gemeentebestuur wel degelijk zinnens is, voor al les aandacht te besteden aan de slechte en veel te enge be huizing van de Leedse boeke rij. De aankoop van het rijks wachtgebouw zou uiteraard onverhoopte perspektieven openen voor de mensen van het Davidsfonds, die reeds ja ren ijveren om de Leedse boe kerij de plaats en de ruimte te geven die haar toekomt. Wanneer er dan toch werk zou gemaakt worden van de biblio theek, dan kan meteen ge dacht worden aan de oprich ting van een diskoteek waar over reeds vroeger sprake was. Nu zou het argument van het plaatsgebrek niet meer kunnen ingeroepen worden. En in het licht van de snel na derende fusies dringt een her- strukturering van een biblio- (eek, en de oprichting van eenf diskoteek zich toch wel op. In dit opzicht moet overige ook rekening gehouden wor den met het uitgebreid sch lennet dat Lede rijk is. In dez scholen zijn heel wat leerling te vinden uit de omliggen gemeenten die over geen over een vrij primaire boeke beschikken. Ze zijn dus gr tendeels aangewezen op de. Het Leedse gemeentebe tuur kan hier eens aantone dat het niet alleen op het vla van de infrastruktuur maar op het kulturele vlak tot goed verwezenlijkingen in staat is Marcol Week van vrijdag 15 tot en met donderdag 21 november 1974 De hoofdschotel voor deze week is uiteraard «The Exorcist», doch vooraf wil ik toch uw aandacht vestigen op een aantal andere bijzonder goede films die door de duiveluitdrijver wel eens in het hoekje zouden kunnen worden geduwd. Vooreerst is dat «Lucia», van de Cubaanse kineast Santiago Alvarez. Deze film kunt u op vrijdag 15 november gaan bekij ken in de Mikisklub, om 20 uur. «Lucia» is een interessante doch tevens moeilijke film die zich op drie vlakken afspeelt: drie revolutionaire periodes uit de Cubaanse geschiedenis, namelijk 1895, 1933 en de jaren '60. In elk van deze drie periodes stelt Santiago Alvarez ons een vrouw voor, Lucia genaamd, doch aangezien de situatie waarin zij zich bevindt telkens verschillend is zal zij zich ook anders gedragen. In cinema Feestpaleis deze week: «Serpico», een Ameri kaanse politiefilm van Sidney Lumet, met Al Pacino, John Randolph, Biff McGuire en Tony Roberts. In 1956 debuteerde Lumet schitterend met «Twelve Angry Men» en sedertien geraakte hij wat op de achtergrond; met «Serpico» bewijst hij echter opnieuw zijn kunnen. Al Pacino speelde in «The Godfa ther» een verdienstelijke rol, deed dat over in «The Scare crow», doch is in «Serpico» iets te sterk op de solo-toer (hij wil absoluut hef menselijk lijden vertegenwoordigen doch dat lukt hem niet zo best). De prachtige muziek voor «Serpico» werd geschreven door de beruchte Griekse komponist Mikis Theo- dorakis. De film is gebaseerd op «waar gebeurde feiten» die zich in het begin van deze zeventiger jaren'in Amerika hebben afgespeeld en die Peter Maas in zijn gelijknamige bestseller heeft beschreven. Frank Serpico was een jong politieman van Italiaanse origine, die zich geroepen voelde om de wet tot op de letter te doen naleven. Dat is op zichzelf natuurlijk een nobel ideaal, doch al vlug ervaart hij dat zijn kollega's niet dezelfde mening zijn toegedaan: die hebben hier en daar vrienden die liever niet lastig gevallen worden en daar dan ook rijkelijk voor betalen. Serpico komt dus geregeld alleen te staan in zijn strijd tegen de kriminaliteit en dat bevalt hem helemaal niet. Hij begint dan ook zijn oversten in te lichten omtrent de onwettige praktijken die in het politiekorps heer sen. Maar ook dat helpt niet, Serpico moet tot zijn schade en schande ondervinden dat het zelfs van kwaad tot erger wordt naarmate hij zijn standpunt blijft verdedigen. Het wordt op de duur zo erg dat hij in een val wordt gelokt en neergeschoten. Gelukkig overleeft hij de aanslag en vindt hij gehoor bij een krant die zijn verhaal opneemt. Daardoor gaat de overheicLhet geval onderzoeken, waarbij Serpico een waardevol getuige is. Uiteindelijk zal er echter niets veranderen want alleen de kleintjes worden gestraft, terwijl de bazen niet in het gedrang komen en hun handeltje dus lekker kunnen voortzetten. dubieuze film naar het gelijknamige boek van Frangoise Mallet-Joris, een Antwerpse die in het Frans schrijft en daar nogal wat sukses mee heeft (een ander werk van haar: «La chambre Rouge», werd ook al verfilmd). In Gijzegem en Mere is er ook deze week filmprojektie voor zien, op dezelfde dagen en uren als vorige week, de titel van de film is mij op dit moment echter nog niet medegedeeld zodat ik er u ook niets kan over vertellen. jonge Roy Anderson, is een ontzettend mooi en poëtisch verhaal over twee jonge mensen die elkaar leren ontdekken. Hun prille liefde vormt het hoofdbestanddeel van de film, maar daarnaast komt ook hun verhouding tot de volwassen genera tie aan bod en die valt niet erg gunstig uit. Daar waar hij bij de jongeren oprechtheid primeert zien wij door hun ogen de vol wassen als een huichelachtig, schijnheilig allegaartje. Die te genstelling drijft Andersson op alle gebieden door zonder ech ter de poëtische ondertoon te verliezen. In cinema Alfa loopt «Le Rempart des Beguines», nogal En dan nu «The Exorcist», in cinema Palace: de meest op hefmakende film van het jaar zal ik maar zeggen, want lang voordat de film in ons land aankwam werd er al druk over geschreven. Het eigenaardige van de exorcist is echter dat de film in de Angelsaksische landen allerlei gevolgen had (men sen die ook bezeten raakten of dachten dat zij het waren, hysterie en dergelijke) terwijl in ons land geen incidenten van abnormale aard werden gemeld. In sommige zalen had men allerlei voorzorgsmaatregelen getroffen: geneeskundige hulp in de zaal, adressen van psychiaters enzovoort, doch tever geefs, iedereen bleef kalm, soms reageerde men zelfs totaal anders dan voorzien. Het is dus duidelijk dat de duivel en aanverwante verschijnselen minder invloed op ons heeft dan op lichtgelovige Amerikanen. Wij kennen toch ook geen gol ven van zwarte kunst en hekserij zoals dat in Engeland bij voorbeeld wel het geval is. Of men er in gelooft of niet, het staat vast dat William Peter Blatty, schrijver van het boek en scena rist en producer van defilm, zich gebaseerd heeft op feiten, die zich in 1949 hebben voorgedaan in de Verenigde Staten. Daar schijnt zich een geval van bezetenheid te hebben voorgedaan bij een jonge knaap van 14 jaar: op zekere dag begon die zich uiterst ongewoon te gedragen, vieze woorden te gebruiken en wat we,et ik nog allemaal. Katholieke duiveluitdrijvers hebben hem echter van zijn bezetenheid afgeholpen en de jonge knaap van toen is nu een gewone man van zowat veertig jaar, gelukkig getrouwd en vader van drie kinderen. Van zijn beze tenheid weet hij niets meer (gelukkig maar). Blatty heeft de personnages enigszins veranderd en ook het miljeudoch de symptomen en de evolutie van de bezetenheid heeft hij behouden De Rooms-Katolieke Kerk heeft hem bo vendien een handje toegestoken want die beschikt over een lijstje van symptomen die kenmerkend en noodzakelijk zijn om als bezetene te worden erkend Aan de hand van «Het Rooms Ritueel» kan men, mits te beschikken over de nodige dosis geloof en doorzettingsvermogen, de duivel uitdrijven. De dui vel is echter machtig en bijzonder strijdlustig. t )e ed i U« lat lini 'oc lyn eid

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 10