P01 VAN MOSSEVELDE MET TOETERS De Voorpost -15/11/74-9 Pol Van Mossevelde met Will Ferdy en Ray Franki. In korte woorden: zowel de Nederlandse als de Vlaamse kabaretwereld gunnen Pol weinig rust! Waar zijn vrouwtje en 2 kinderen niet al te gelukkig om zijn!). Wat ziet hij zelf in een optreden van een vedette, hoe staat hij er tegenover? Pol: «Uiteraard als pedagoog boeit me ook de mens, achter de artiest, en ook het publiek. Ik heb dus eerst en vooral oog voor de man of vrouw die op het podium evolueert. Soms vallen die best mee en kun je na hun optreden er nog een babbeltje mee slaan. Anderen hebben dan weer zo-de-ballen aan persmensen datje dan ook maar «foert» zegt. Hoe hel publiek reageerde op hun optreden is dan weer iets anders. De doorsnee liefheb ber van het genre, zal na een rot act, de zaal ontgoocheld verlaten en misschien bij een volgend optreden niet terug komen. De hevige fans natuur lijk zien alleen hun idool. Al is hij of zij dan nog zo slecht, toch lijke uren van de dag of de nacht. Maar toch blijft het boei end. NOG IETS OVER TOETERS «Met toeters en bellen» is een echt encyclopedisch werk over de Vlaamse en Nederlandse showwereld. Een boek waar aan Pol Van Mossevelde ruim een jaar gewerkt heeft en zoals hijzelf zegt, meestal 's nachts. «Je kan je gewoon niet voor stellen», zegt Pol, «wat voor werk er moet verzet worden om bievoorbeeld de geboorteda tum van Jo Leemans los te krij gen». Het boek is anderzijds spon taan ontstaan na een interview met Ray Franki. Toen kreeg hij op de redaktie een foontje van De Nederlandse Boekhandel met het verzoek een boek te schrijven over onze showwe reld. Het boek van Wim lbo «75 jaar kabaret» was ten slotte al- zes jaar oud en naar de motte- bollen vertiuisd. Er moest een nieuw boek komen. Het boek is een echte over- Anderzijds zijn er de Neder landse Grote Drie (Toon Her mans, Wim Kan en wijlen Wim Sonneveld) en hun wonderkind Herman Van Veen. Tenslotte nog een hoofdstuk over onze Vlaamse vogels die het maken zowel onze volkszangers of als de groeiende Vlaamse rock groep. Het boek bevat ook een annex dat ons een kijkje laat nemen achter de schermen van de «Showbizz». Pol zelf: «Ik heb een kompleet overzicht willen brengen zon der kritiek op wat vóór onze generatie gebeurde. Zoiets heeft trouwens niet de minste zin: die vedetten hoorden nu eenmaal bij een bepaalde tijdsgeest. Een totaal andere sfeer dan nu trouwens!» Toevallig hoorden we die mor gen van ons gesprek Pol in Splinternieuws verklaren dat er mogelijk een tweede, meer kri tisch werk zou op stapel staan. Pols visie 's middags: «Het is best mogelijk, want dit boek Pol Van Mossevelde als lid van beatgroep «The Magics» in 1962 zullen ze er steeds weer willen bij zijn. Hétsympatieke van het journa listieke werk: je komt steeds opnieuw in kontakt met een stel rare vogels, waarmee je dan uren kunt doorbrengen en boeiende dingen kunt over schrijven. Dit soort verzamelen van informatie gebeurt dan ook meestal op de meest onmoge- volle showboot geworden: in het eerste deel handelend over vedetten als Ray Franki met eerste en machtigste fanklub, Bobejaan Schoepen, smartlap pen Johny Hoes en Vader Ab raham. met het ontstaan van de Nederlandse pop en zijn in ternationale groei, terwijl de 45-toerenjongens als Will Fer dy. Rocco Granata en anderen ook hun beurt krijgen. loopt lekker. Vooral in Neder land is er zeer veel belangstel ling. In ons kouwe kikkerland trouwens ook. En dat moet wel, aangezien de Nederlandsche Boekhandel reeds denkt aan een tweede druk. Je zult zien: onze Pol zal het nog ver brengen! Ronv BOONEN Eigentijdse volksmuziek met «Heksagram» in 1974. preken jen ove schillende ils minist< Ondertussen realizeerde hij ook het radioprogramma Hootenanny Shop, over coun try and folk enzo, en het pro gramma «Show rond KLEIN BEGONNEN Voor het echter allemaal zover kwam had Pol in de streek van Zele heel wat ouders de haren ten berge laten rijzen, toen hij rondtrok met zijn beatgroep «Danny and the Magics». Een groepje die het bepaald goed deed in die tijd van de vetkui- ven. Daarop zocht hij het meer in het folk-song genre en trok als solist naar Nederland. Daar, in het toen nog zo verre Neder land kreeg hij een aanbieding om met enkele begeleiders, een optreden te verzorgen in één van de biertenten te Wie- ze, tijdens de Oktoberfeesten (of hoe een dubbeltje rollen kan!) Eén van die begeleiders, Nor- bert Fraayman, trok later ook met Pol en maats vrouwen op de skiffle-toer en traden zo wat overal op in het land. Hun idolen waren toen reeds Crosby, Stills, Nash en Yound, vier knapen die momenteel reeds een legendarisch viertal vormen onder de rijke popele menten. Kort na deze periode, omdat Pol het vooral reeds te druk ge kregen had als krantenjongen, stichtte hij de groep Heksa gram. Deze groep waar ze nog mee door Vlaanderen trekken is samengesteld uit Norbert Fraayman uit Gent, licenöaat scheikunde, bas Rob Van den Abeele uit Zele en van beroep leraar, gitarist Luk De Man, in het leven psycholoog en uiter aard lead-zanger en gitarist Pol Van Mossevelde. Heksagram betekent niets an ders dan de ster van Juda en wordt vooral gebruikt als sleu telwoord in vele gedichten van Leonard Cohen. Door de ver kleining van de groep werd het hen ook mogelijk meer selek- tief op te treden. Uiteraard is dit een gevolg van het feit dat ie der lid van de groep zowat meer dan de handen vol heeft met zijn eigen job. Wat niet wegneemt dat ze nog enkele boeiende optredens brengen. JOURNALIST Als journalist kreeg Pol dé unieke kans om alle artiesten aan het werk te zien, omdat hij er zelf midden in stond, hen kri tisch te bestuderen. Hij werd iemand die het allemaal mee mocht beleven zowel achter de koelissen als voor het publiek. Een bepaald druk leven dat hem wat realistisch de vraag doet stellen: «Wat zal er met mij gebeuren als ik grijs zal worden en mijn tanden zal ver liezen?» Een vrij konkrete vraag dat vele jongeren van om en bij de dertig zich ook stellen. Pol zelf: «Momenteel is er nog verschrikkelijk veel werk voor de boeg! Steeds meer nieuwe groepen komen aanwaaien en verdwijnen even vlug terwijl ons land nu ook nog plat gelo pen wordt door de buiten landse steengoede groepen. Vraag is hoe het allemaal op gevangen wordt voor de krant. Soms vindt het publiek een groep zeer goed, terwijl de jon gens muzikaal en qua optrè- den niet dót zijn. Eén lezer schreef me eens dat uit deze massa jonge artiesten het op die manier gemakkelijker wordt het koren van het kaf te schei den.» Pol met echtgenote Yvan Heylen, buitenbeentje en rustieke vedette in Nederland, in gesprek met Pol. rdi langs werd in de Kredietbank te Brussel het boek voorge- ojld «Met Toeters en Bellen», een totaal beeld van alles dat t en zeilt in onze hedendaagse showwereld (in Nederland ^Vlaanderen). Het werd geschreven door de journalist Pol n Mossevelde, in een soort van luimig en rijk geïllus- erde encyclopedie. Pol, voor de lezers van de kranten jlgim), deed dit dan ook biezonder nauwgezet, zodat nie- 'Tjnd uit onze showwereld werd vergeten en dit gaande van ibejaan Schoepen, Ray Franki, over de Nederpop tot de dendaagse kinderen van de Vlaamse rock. Pol Van Mossevelde (30) is li cenöaat in de pedagogische wetenschappen, werkte nog tot voor een paar jaar in het PMS-Centrum te Aalst en teis tert momenteel de kranten. Reeds in zijn PMS-tijd schreef hij verschillende free-lance ar tikelen over de hedendaagse ons, als vriend van Pol en dagelijkse kollega, is het aald geen gemakkelijk ie geworden om dit boek te en er hem ook nog over te stellen. Op de van het boek, talrijke klein- >ok nog aanwezig personaliteiten, minister van Neder- Rika De Backer, van de redaktie van Standaard en de burge- Content en De Sut ter. Will Tura hield het boek boven de (nou ja) doopvont. ZELE Eén ding griefde hem scherp ondanks diverse uit nodigingen was er niemand aanwezig van de dorpsnotabe len uit Zele: dorp waar hij woont. Ten slotte schrijft niet elke Zeienaar dagelijks derge lijke turf van een boek! muziek in diverse tijdschriften (de muziek kroop dus weer, waar het klassieke bloed niet gaan kon!). Zodat hij dan op een frisse morgen in 1971 fluks de benen nam uit het onder zoekcentrum en beroeps schrijver werd bij de Standaard- groep waar hij na een korte inloopperiode de verantwoor delijkheid kreeg voor al wat te maken had met showbericht geving.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 9