RIJGT HOFSTAADSE FIRMA 285 MILJOEN SCHADEVERGOEDING? OPEN DOEK VOOR EEN BOEK KLOSJES, KLOSJES... AALST «DINGEN VAN VROEGER»: EEN MATTE VERTONING! ZO ZIE JE DAN MAAR WEER Hofstaadse firma NV Ondernemingen Jan De Nul heeft een geding ingespannen tegen de Interkommunale E-3. jor de burgerlijke rechtbank te Gent procedeert deze Hofstaadse firma gen de Interkommunale over bepaalde werken die op het trajekt tussen t Franse grens en Waregem in 1967 werden uitgevoerd, ij was na een openbare aanbesteding in 1967 belast door de Interkommu- 3le van de autoweg E3, met de aanleg van het gedeelte van de autoweg ptwerpen-Rijsel, vak Franse grens-Waregem. In het lastenkohier stond 3k het verplicht gebruik van gronden afkomstig van de 'Gavers' te Harel- Bke ingeschreven. De Hofstaadse firma had er zich toe verbonden op ydraulische manier de grondophopingen voor de autoweg te verzorgen. haar normale technische mid delen de werken niet heeft kunnen uitvoeren, leed zij enorm financieel verlies, daar er ontzaglijk meer uitgaven noodzakelijk bleken, en ook een stagnatie van personeel en materieel kon niet verme den worden, terwijl er boeten onverdiend zijn opgelegd. Ook werd de NV verplicht tot beta ling van verwijlrenten, alsmede de kosten van hypotecaire in schrijvingen. Gesterkt door voorgaand ex- pertenverslag en bijkomende argumenten eist de NV Onder nemingen De Nul dan ook van de Interkommunale E3 een schadevergoeding van 285 mil joen. De eis tot inwilliging maakt wel een goede kans, doch laten we de uitspraak van de Burgerlijke Rechtbank af wachten om een oordeel te vel len. De uitspraak wordt in de tweede week van december verwacht. ROBLEMEN ier komt er echter een kink in b traditionele kabel! Inder- aad, de onderneming De Nul eweert dat ze heeft vastges- jld dat de onteigende perce- jn na hydraulische opspuitin- en op een abnormale wijze ïmelijk veel te traag) het wa- lieten afzijpelen. Dit zou dan een merkelijke vertraging an de werken met zich heb- fen gebracht. |en had dan ook meer kranen buldozers dan voorzien in- >zet. en al het mogelijke be- oefd om de gronden geschikt maken, alles echter tever- aefs om reden van voorver- elde bijzondere samenstel- kg, een feit waarvoor de firma, >lgens eigen zeggen niet ver- itwoordelijk kan gesteld wor- an! e Interkommunale van haar nt, beweert lakoniek dat de De Nul in haar verplichtin gen is tekort gekomen, zodat het werk niet werd uitgevoerd, zoals in het lastenkohier werd vermeld. EXPERTENWERK In oktober 1969 werd een des kundige in grondonderzoek aangesteld, die meer dan drie jaar later met zijn onderzoek klaar kwam. In april 1973 werd dit experten-onderzoek in een uitgebreid verslag uit de doe ken gedaan, en volgens de NV Ondernemingen De Nul is dit het duidelijke bewijs dat de oorzaak van de moeilijkheden niet gelegen is in de wijze waarop de werken werden uit gevoerd, maar wel in de sa menstelling en aard van de gronden. Officieel luidt haar versie: «Uit het verslag is ge bleken dat het werk met inzet van normale krachten onmoge lijk kon uitgevoerd worden. Door het feit dat de firma met Naast de zeer gekende Cyriel Buysse (1859-1932) bezit Vlaanderen in Gustaaf Ver- meersch (1877-1924) een twee de belangrijke naturalistische schrijver, die echter totaal in de vergetelheid is geraakt. Vermeersch is niet alleen een «vergeten» schrijver, hij is ook een kunstenaar die door een reeks tragische omstandighe den binnen en buiten hem om. verstoken bleef van de waarde rende erkenning die hij ver dient. Als naturalist is Vermeersch een enige verschijning. Zijn leven is écn ervaring van groot persoonlijk leed. gevoegd bij de misère hoe onvertaalbaar is dit woord! die omringde. Toch is in Vermeersch geen brutaal geuite wrok aanwezig, geen ziekelijke ontleding van het miseralilisme. Integendeel. Zijn literatuur is een schroom vallig en liefdevol meebeleven van de oeverloze ellende in het verarmde Vlaanderen van de TELEX TELEX TELEX TELEX TELEX TELEX TELEXTELEX Brieven kunnen soms vreemd geadresseerd zijn en toch ter bestemming komen./ De wijzen waarop De Voorpost soms op briefomslagen neergeschreven wordt evenals namen van medewerkers en redakteurs grenst aan het ongelooflijke./ Een kras staaltje van kontaminatie bereikte ons deze week, in plaats van «De Voorpost» en «Het Gouden Blad» stond er netjes: «Het Gouden Voorpost» De jongste gemeenteraadszitting begon met het traditioneel fotootje voor het jaarboek./ Prijken niet op de foto: raadslid Viktor Coessens, herstellend van ziekte, Jan Caudron, in het buitenland, Remi Daelman, Dirk Baert, Martin Van der Speeten en Reinhilde Verleysen, nou ja, van Reinhilde verbaast het ons niet, hoe lang is het nog geleden dat ze er wel wasHet staat een eerbaar burger belastingen te betalen ook aan de stadskasTot eenieders opluchting gaf schepen van financiën Bogaert te kennen tot 1979 de belastingen te Aalst niet te verhogen./ Interessant is het wel even te kijken voor wat allemaal men zoal belastingen aan de stad kan afdragen. Direkte belastingen, indirekte belastingen, en retributies zijn er op de taxi's zonder stand plaats op de openbare weg, op de diensters, dienstmeiden-diensters, zangeressen en danseressen tewerk gesteld in de drankslijterijeen mooi gezegd van de wetgever, al zullen we ons tweemaal bedenken go-go-meisjes aan te werven op het afhalen van huisvuilnis en afvalstoffen, op het innemen van de openbare weg door het plaatsen van stoelen, banken, tafels, koopwaren, op de essence-, mzaout- en gas- pompen, op de afsluitingen bij bouwwerken, op het verwerven van de zate (wat mag dat wezen?) der openbare werken, op de wegenuitrusting, op het leggen van riolen, op het aanleggen van voetpaden en intreden, op de aansluiting aan de stadriolering, op het vernieuwen van voetpaden die nog geen volle 20 jaar werden aangelegd of vernieuwd, op het herstellen van voetpaden en het herzetten van boordstenen, keur- rechten in het stedelijk slachthuis, slachthuisrechten in het stedelijk slachthuis, op het ontgraven van lijken op het stedelijk kerkhof (dat zou je nu ook al niet meer voor je plezier doen), op het leuren, op de reklamerijtuigen, op de gemakstoelen en beerput ten in verbinding met de stadsriolering of een openbare waterloop (ook in het aparte hokje vertoeven, kost je dus geld), marktrechten, kaai- en stapelrechten, weegrech ten, huwelijkspraal, op het verhuren van grafkelders, op de afgifte van getuigschriften en andere administratieve stukken, op het hengelen in de «Spiegel- en Ballonvijvers» van het stadspark, op het dringend vervoer van zieken en gekwetsten met de stede lijke ambulancewagen, op het ontstoppen van riolen (de stadsbelastingen schijnen een voorliefde voor riolen te hebben, me dunkt), op de agentschappen van wedden schappen op paardenrennen, op het afleveren van administratieve inlichtingen, op het ontbreken van parkeerplaatsen (wat bedoelen ze daar nu weer mee) en 't is nog niet alles: ook de stad rijft ook haar deel binnen van de provinciale belastingen op de voertuigen, het huispersoneel, de honden, de motorrijwielen, pleziervaartuigen en bootjes en op de tabakslijterijen./ Tot zover dan het minder vreugdevol nieuws voor deze week. Tussen 1-12-73 en 20-11-74 werd de stedelijke brandweer 465 maal opgeroepen voor hulpverlening in de stad en aangesloten gemeenten./ De ambulancedienst moest het 3884 keer doen en het 900-centrum registreerde 29.269 telefonische verbindingen voor allerlei hulpverleen./ De pompiers moeten volgens het «feestrooster» (vreemd Nederlands hebben de spuitgasten) PRACHTKLEDIJ dragen./ Zeker geïnspireerd door pracht en praal van de Middeleeuwen?/ Komen ze daar toe in wambuis en harnas./ Laten we het maar bij feestkledij houden voor alle veiligheid want zie dat er daar een slimmerd zijn bloedei gen piekebootje de beste prachtkledij vindt, wat zou het dan zijn./Misschien gaan we toch maar in harnas naar de «Gesolemniseerde Krijkgsmis»./ «Den Domper» de Aalsterse hoogstudentenbond te Leuven, komt nogal wat tegen in De Voorpost./ Eerst wordt een artikel over hen gepleegd, zowaar geradbraakt en vorige week kwam de hoofdvogel, op een niet minder te situeren onkiese plaats werd een van hen afgedrukte foto met een vlek in het drukken versierd./ Reeds tweemaal, Dirk, wat hangt er nu wel voor de derde maal boven je hoof?/ Hoe zou het zitten met Lieven en tante HuldaLieven, niet teveel van dergelijke eksploten meer want in Hofstade zijn ze ferm kwaad op je./ Toe laat je kop niet hangen want «Guinness is good for you! Het voorstel dat door Minister Michel deze week werd doorgestuurd aan de gemeen tebesturen waarbij na verschillende besprekingen met de Vlaamse Ministers de Falluintjesgemeenten als één entiteit worden genoemd met weliswaar nog het alter natief van een fusie met Aalst zou voor geen andere variante meer vatbaar zijn tenzij met nadrukkelijk akkoord van de betrokken gemeentebesturen./ Burgemeester De Bisschop in 'Aktueel' (BRT-nieuwsdienst) dinsdagavond jl. «De fusies zijn absurd, wij hebben geen «betrekkingen» met Denderleeuw»./ ledereen denkt er het zijne van./ Het Kultureel Centrum krijgt zijn twintig miljoen vaste toelage van het Rijk./ Amper genoeg om het lonen- en prijzenverschil bij te passen sedert het stilleggen van de werken. De «Oude Garde» van Aalst gaat in juni a.s. heel wat noten op haar zang hebben in Binche./ Bij de viering van de jubilerende leden van de Catharinisten, vorige zondag, kreeg Herman Slagmulder, zijn derde ereplakket van de stad Aalst./ Zou hij voor deze opmerkelijke prestatie nu geen stadsplakket verdienen?/ Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, alle dagen hetzelfde eentonige stof van n.v. Betonwegenbouw aan de Zeebergbrug./ BRENDAN eeuwwisseling, toen al te velen versukkelden naar de zelfkant van het leven, 't Einde van alle gangen was die vent, die met haar getrouwd was. Ze wist niet meer waarom ze dat had gedaan, waarom ze was ge trouwd, en waarom met die en niet met een ander. Neen, dat wist ze niet, alles wat ze wist was, dat 't zo was en dat ze nu en altijd zijn lot delen moest. Doch ja, daar kwam ook weer die eeuwige geldnood op, die behoefte aan geld. 't Was omdat hij geld verdiende en zij er behoefde dat ze met hem was getrouwd, om te leven. Het werk van Vermeersch roept meteen het werk van Buysse op. maar ook dat van enkele andere grote Vlaamse auteurs wiens werk tot het beste van onze «sociale» literatuur be hoort: Streuvels, De Pillecijn, Zielens, Van Aken, Boon. En toch bleef het werk van Gustaaf Vermeersch vergeten en miskend. Een weinig omdat hij aktivist was, een weinig omdat zijn schrijfkunst even authentiek doch alleszins iets minder rijk is dan die van wie we daarnet aanhaalden, een weinig ook omdat hij noch socialistische noch katholieke critici voor zich kon winnen. Toch blijft zijn werk belang rijk. De uitgeverij Heideland heeft dit begrepen en brengt in de Vlaamse pocket Klosjes, Klosjes... en andere verhalen Gustaaf Vermeersch in het bereik van de lezer. In Klosjes, klosjes... en andere verhalen werden twaalf korte verhalen verzameld, die niet alle even waardevol zijn. Maar Kosjes, klosjes..., Marktdag, De Avond en Antoine Ie Guerisseur, zijn brokken natu ralistische verhaalkunst van het zuiverste gehalte. Zij bieden daarenboven een ont roerende schets van het ver pauperd volk van Vlaanderen, waar tallozen de armoede ontvluchtten en een niet eens beter bestaan zochten in de Waalse mijnstreken. Want ginder kon onze honger zich niet meer verzadigen aa nde opbrengst van het land, het kaf dat de meester ons wel wilde laten; wij waren met te vele monden geworden en opeen kijkend zaten we te verhonge ren. Ook andere verhalen in de bundel zijn om een of andere reden waardevol. In het stukje Vereenvoudigde spelling vind je bijvoorbeeld een zeer bruik bare proef van verdediging van het taalkundig aspekt in het werk van de autodidakt-schrij- ver Louis-Paul Boon... FRANS-JOS VERDOODT In de stadsschouwburg (wellicht in het kader van de bezuiniging op de onderhoudsprodukten nog altijd even stoffig!) was zondagavond het «Land van Riem» te gast met het werk van de Spaanse auteur Alfonso Paso «Dingen van vroeger». Het is de historie van de weduwe Hélène en de weduwnaar léon die elkaar in een dokterswacht zaal ontmoeten. Een toevallige ontmoeting die niet zonder gevolgen blijft. Haar dochter Anita en zijn zoon Herman, beiden onderwijsmen sen en levend voor hun werk kunnen zakelijk best met elkaar opschieten. Hun respektievelij- ke moeder en vader zien de dingen echter anders: zij worden als bij wonder verliefd op elkaar. Maar deze gang van zaken bevalt de jonge mensen minder en zij menen een verdere omgang van de ouderen te moeten verhinderen. Resultaat van een gedwongen scheiding: de ouders worden ziek. Echte en ingebeelde kwaaltjes doen dok ter Van Péteghem reageren, hij smeedt een plan. een leugen om bestwil, Hélène is in verwach ting! De jonge mensen die alles willen toestaan om een schan daal te vermijden stemmen toe in het huwelijk. Léon en Hélène trouwen. Het stuk zelf is nu niet zo'n boeiend teatergegeven. Het is een banale geschiedenis nogal doorzichtig maar met af en toe gevatte dialogen. Vlot. vlug en beweeglijk gespeeld kan zo'n gegeven best amusant en geniet baarzijn. Maar dit werd door de spelers van het «Land Van Riem» niet bereikt. Het gehele spel deed vermoeiend aan. Een zwakke schakel die net een zeer stevige had moeten zijn was wel de vertolking van de dochter Anita. Reina Keuleers was te passief en te eentonig in deze vertolking. Noch haar stem. noch haar ekspressie bereikten een voldoende niveau om ge slaagd genoemd te worden. Hélène (Lieve Boulonne) en Leon (Leo Huylebroeck) waren aanvaardbaar. De dokter werd levendig ten tonele gebracht door Noël De Smedt. Freddy Lespire bracht af en toe wat afwisseling door zijn natuurlijk spel. Algemeen gezien liet de taal veel te wensen over. Dialek- tisehe klanken waren aan de orde van de dag maar ook de rolkennis was niet wat men perfekt pjeegt te noemen. Als het spel in zijn geheel niet voldeed dan is dit in de eerste plaats te wijten aan een gebrek kige regie die, naar wij uit goede bron vernamen, aan André Vandaele moet toegeschreven worden. Het tempo was veel te traag, tot vervelends toe. Van een regisseur wordt verwacht dat hij op mogelijk onvoorziene gebeurtenissen voorbereid is. Wanneer hij een fles champagne op scene laat ontkurken moet hij vooraf weten dat er best eens iets kan misldpen met die kurk. Een tweede lies in de coulissen ware geen slecht idee en zou in elk geval de bloedende hand van Leo Huylebroeck voorkomen hebben en een karaf helder kleurloos vocht zou de illusie van champagne niet moeten wekken hebben tot hilariteit van een gedeelte van het publiek. Ver dere feiten, er zijn er helaas maar al te veel, bewijzen de onkunde van de regisseur. Een telefoongesprek met vraag en antwoord wordt afgehaspeld... onmogelijk daar aan de andere kant van de lijn een speld tussen te krijgen. Verder is daar ook nog een gesprek over medicijn... het pilletje ligt kant en klaar achter de bar. Ons inziens is toneel toch iets meer dan zijn rol opdreunen, het spel moet ook nog de werkelijkheid raken. Als goed punt in de regie moeten we zeker de aangepaste tekst ver noemen die voor de gelegenheid in een lokaal kleedje stak. Het dekor was niet alleen onaf gewerkt maar bewees eveneens de onkunde van dc toncclbou- wers. In het gehele eerste bedrijf weerkaatste een reflektor in een spiegel wat zeer hinderlijk was voor een gedeelte van het publiek. Het raam in de wacht kamer gaf vermoedelijk op straat uit maar zeker niet op een dekor bestemd voor het tweede bedrijf. De omlijsting rond de deuren was vlug. vlug boven het behangpapier geschilderd. Het kunnen allemaal kleine details lijken, maar allen samen vormen zij storende elementen die door dc spelers zeker niet als stimule rend ervaren worden. We wor den stilaan gewoon aan een flauwe lichtregie maar de man echter het lichtorgel moet drin gend zijn brochure volgen. Dan EEN BLOEDERNSTIG VERHAAL Dit is geen kursiefje dat zo maar in een begenadigd ogenblik ontsproten is uit de weliwllende inspiratie van een schuinschrijvend individu. Hel is echt, bloedecht, als je het ons vraagt, al te bloedecht. Voor wie nog wat van traditie houdt, houden we zelfs een zedenlesje in petto, zo is alleman tevreden, uitgenomen dezen die hier het spreekwoordelijk schoentje passen. Onze geringe levenswijsheid doet ons ook wel inzien dat ze het nooit zullen aantrekken, doch een kursiefjesschrijver is nu eenmaal een gefrustreerd iemand, en het is dus afreageren geblazen van wat we vorige vrijdag wat al te gortig vonden. We drukken er nogmaals op: een bloedecht verhaal. Proloog: de story van Bill Haley, die met een al of niet vermeende virus, een goede maand terug, zijn kat naar Aalst stuurde. Daar zo iets kan gebeuren in de beste families, kon deze herfstachtige april mop van de Piccadilly Agence zo heten de brave jongens die Bill Haley naar hier wilden slepen er nog door. Men moet tegen een geintje kunnen. De portemonnee van Piccadilly Agency kon blijk baar minder tegen het opgelopen financiële blauwtje en een uiter aardfinanciële revanche werd uitgekiend. Vrijdag jl. en zaal Okapi te Aalst bleken voor de inrichters geknipt om rockminnend Aalst tot hop-met-de-beentjes samen met Roland en Burt Blanco aan te zetten. En nu de buik van hel verhaal, te gek om los te lopen. Welgeteld 7 (zeven!) dagen voor het top-rockspektakel denken onze Agency- mensen eraan een aanvang te maken met het inlichten van de goegemeente dat het rock and roll geblazen is in de Okapi-zaal. Je eigenste weekblad belooft dan toch maar een artikel te plegen, omdat rock and roll nou ja, dingen waren waar we als jeugdige knaap wat verstolen dienden naar te kijken, daar ze helemaal niet in de gedikteerde lijn van onze opvoeding lagen. Vandaar onze zwakte om Burt Blanca het rockend over bijna een volle pagirui te laten waarmaken. In een hoekje van plaatselijke advertentiebladen werd rocking Burt en wonderknaap Roland aangekondigd. Een stuk of wat affiches verschenen op de schuttingen dezer stad. doch een stel militante PMO'ers net op propagandatocht vonden deze plakbrie ven de geschikte onderlaag voor hun partijmededelingen. Daarin hadden de Agency-boys wel wat pech. Netjes drie dagen voor de.super-supershow wordt je eigenste Bren dan aangezocht nou, wel eerbaar hoor om in de jury voor dansende roek-koppels te zitten. Een bekwaam voorzitter zou de juryleden wel de rockknepen in allerijl diets maken, zodat de punten er niet al te vrolijk zouden tegenaan gegooid worden. Een gerust stelling. Komt de rockdag, vrijdag. Een telefoontje, van jurylid tot juryvoor zitter gebombardeerd, spijts de meegedeelde kennis dat de nieuw bakken voorzitter nog niet eens duidelijk het verschil tussen rock en mayonnaise kent. Blijkbaar geen bezwaar, de show must go on, en in gevallen van nood mag en moet men. leerde ons de /catechismus Nog een telefoontje, waarom dit wezen mocht, mag Joost nog altijd weten, doch ook de brouwerijtroubles met tafeltjes en stoeltjes worden ons meegedeeld. Voor alle duidelijkheid. De Voorpost, had niks met de organisatie te maken. Intussen wordt een kollega-fotograaf, meer geoefend in het motor rijden dan in het rockdansen nog opgesnord om de kompetente - jury te vervolledigen. 19 u., een pintje slurpend in de bar van de zaal, a rato van 22 fr. voor één specimen maar dan wel op kosten van de organisatie zien we vooral een spiernaakt-lege zaal waar dan toch nog verloop van tijd enkele dapperen pogen een podiumpje in elkaar te klunge len Het lukt hen dan ook maar zus en zoRoland en zijn jongens van de Bluesworkshop zijn present. Iedereen reikhalst naar de ver wachte horden belangstellenden. Intussen wordt het rijtje troubles afgewerkt: zullen de elektriciteitszekeringen het houden? Waarom wordt het café gesloten? en vooral waar blijft het publiek? Nou ja, het kwam dan ook opdagen, welgeteld net zoveel als de Piccadilly-jongens de zaak voorbereid hadden: op een rijtje: zeven belangstellenden. Loon naar werken. Burt Blanca komt op de proppen en bolt het met zijn vrouwelijk gezelschap vlugjes af, Roland pakt in, niet vooraleer beiden wat financiële bekvechtenj met de Agency afwerkenEen uurtje later, de Okapi-tent sluit de deuren die deze avond alleen het rockgenoegen voor zich hadden door wat mee te flapperen in de wind. Nu ja, we weten dat dit geen verhaal is om over naar huis te schrijven, doch God betere het, spaar Aalst voortaan van dergelijke nonchalance. Wie denkt mooi geld te verdienen, door er zo maar wat tegen aan te klungelen, loopt even mooi mis. O ja, de zedenles! Gemakkelijk: de fopper, gefopt. Een tip voor Piccadilly Agency om de put van de put te vullen, pak volgend jaar per I april uit met Jesus Christ Superstar op de affiche, misschien komt dan de H. Geest jullie geesten verlichten en de weg wijzen naar een ernstig voorbereide manifestatie. BRENDAN zullen de akteurs niet meer moeten wachten om een licht aan of uit te doen. Wanneer de dokter in de slotscène in het midden van het plateau staat dan moet meer dan ooit voor een feilloze belichting gezorgd wor den zodat de man er niet staat met zwarte oogkassen. Met dit weinig apetijtelijke vertoon dong het «Land Van Riem» mee naar de «Prijs Renaat Ravijts». Als toemaatje op ons toch al weinig optimistisch gepraat moet dit ons.nog van het hart al moeten we er dan onmiddellijk bijvoegen dat deze opmerking niets persoonlijk met het «Land van Riem» te maken heeft maar met de opvattingen van het Aalsters amateursteater in het algemeen. Waarom moeten voorzitters toch steeds weer een inleidend woord geven dat zelden echt iets met de toneelvoorstelling te maken heeft? Het plotseling wegvallen of het vervangen van één of andere speler kunnen wij nog als ekskuus aanvaarden maar een verloren handschoen gaat er bij ons nogal moeilijk in! ROEL VAN DE PLAS

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 11