LANGS VERSCHEIDENE WEGEN NAAR GOD... EN REPORTAGE OVER GODSDIENSTEN IN VLAANDEREN Net stevenisme vandaag en het protestantisme in Vlaanderen De Voorpost - 6/12/74 - 9 Ni\ hebben hierboven gepoogd het typisch Vlaams en Zuid- Yederiands feit van het stevenisme én geografisch én historisch te luiden. Wij hebben daarbij eveneens gepoogd tussen die duiding het stevenisme te beschrijven zoals het vandaag de dag nog rerderleeft, als een hechte gemeenschap van echte katholieken. De itevenisten worden niet ten onrechte erkend als de vroomsten - onder ie - vromen. Ook door de Rooms-Katholieke Kerk, die nog steeds op Ie verzoening van allen blijft hopen en vertrouwen. De stevenisten :eggen noch ja, noch neen aan die verzoening, omdat zij overtuigd )lijven te leven in de kern van het Rooms-Katholieke geloof (1). Zon- ler tegenover hen agressief ingesteld te zijn, verwijten zij de ^ooms-Katholieken te laks en te verwaterd te zijn in hun geloofsbele ving. Dit verwijt verbergt eigenlijk hun ontgoocheling. De stevenisten laten zonder bezwaar hun kinderen studeren in katholieke scholen, iezoeken katholieke bedevaartoorden en katholieke kerken. Maar zij chudden opnieuw ontgoocheld en opnieuw wantrouwig het hoofd Is wij hen stevenisme-auteur T.A. Van Biervliet citeren: ius XII heeft de stevenisten een herder gegeven in de persoon van Igr. Morel, op wie het woord van de Heer toepasselijk is: «Wie naar luistert, luistert naar Mij, en wie U versmaadt, versmaadt Mij; en wie ij versmaadt, versmaadt Hem, die Mij gezonden heeft» (Luk. 10,16). Indien de Stevenisten Mgr. Morel niet volgen, zijn ze ontrouw aan Innepenninckx en hun voormannen. Het gaat niet op te zeggen: we illen leven zoals onze voorouders. De voorouders wilden niet leven onder de sakramenten, maar ze hebben met verlangen uitgezien naar het uur van de verzoening, dat nu aangebroken is. Ten andere, de tjonge mensen uit het stevenisme worden opgeslorpt door het mo derne leven dat leidt naar ongeloof indien er geen verzoening komt. (2) den en naar inhoud te her vormen, ten dele om de re formisten genadeloos te kunnen vervolgen. Maar de breuk was er. Voorgoed. En Calvijn zou daar naast Luther flink het zijn toe bijdragen. Luther bracht de nieuwe ideeën, Calvijn or ganiseerde de nieuwe Kerk. In tegenstelling met Lu ther, organiseerde Calvijn (1509-1564) zijn volgelin gen onder een strakke tucht en wilde hij de Staat aan de kerk onderschik ken. Hij nam Luthers leer grotendeels over, maar ontkende de werkelijke tegenwoordigheid van Kristus in de eucharistie en steunde veel sterker op de predestinatie (7) (8). De calvinistische reformatie is o.a. bekend om haar ha- gepreken. De calvinisten moesten op klandestiene wijze achter hagen hun geloofsprediking hou den. Hun gehoor bestond meestal uit eenvoudige lie den, armen eigenlijk, aan wie zij tijdens hun prediking brood bedeelden. De ont wikkelden bereikten zij uit- Gaat die kleine groep gelo vigen zich echter kunnen blijven handhaven tegen over haar feitelijke geloofs genoten die in een wereld- Wijd verspreide organisatie Verenigd zijn. Zullen de standpunten van een kleine groep die van een massa (wijzigen? Zit er profetie op gesloten in de wetenschap dat «Steven» afgeleid is van een Grieks woord dat kroon der overwinning» betekent? Of zal de histori sche wetenschap dat Vlaanderen ultramontanis- nisme (4) braken intussen de gesloten en theocentri- sche middeleeuwse ge meenschap op het vlak van het kunst- en geestesleven open, zonder hierom het gezag van de Rooms- Katholieke Kerk te willen aantasten. Maar op dat ogenblik was de geloof waardigheid van de Kerk reeds erg klein geworden. Daarom wilden velen in de Kerk zelf die malaise te gengaan langs hervor mingen in hoofd en leden Het bleef echter bij wensen Kerk van de Gereformeerde Kerk (-gemeente) te Denderleeuw Opstandingskerk te Aalst (Protestantse Kerk van België) tisch is bij uitstek, bepalend i z'jn? De grote breuk onder de kristenen van West- Europa Het einde van de midde leeuwen is gekenmerkt door het verval van de Rooms-Katholieke Kerk: de uiterlijke praktijken over schaduwden de gods vrucht, de relikwieënkultus en aflatenverkoop was al gemeen, vele priesters leefden helemaal niet meer volgens de geest van het echte katholieke geloof en daarenboven was een dra matische kloof ontstaan tussen de hogere geeste lijkheid die te zeer ver strengeld was met de verre van rechtvaardig optre dende wereldlijke macht en de lagere geestelijkheid, die als een machteloze groep dichtbij de gewone bevolking stond, de geeste lijke en materiële noden van de armen begrepen en die noden wilde lenigen. De re naissance (3) en het huma- en machteloze pogingen Tot die hervorming in 1517 plots wel sukses kent. Lu ther, augustijner - monnik en leraar bij de universiteit van Wittenberg zet de kon testatie in. Volgens Luther is de mens grondig be dorven; bijgevolg kan hij zijn eigen zaligheid niet door een deugdzaam le ven en goede werken ver dienen, maar hij moet blindelings op Gods barmhartigheid vertrou wen. Luther verwierp, be halve het doopsel en het avondmaal (eucharistie), alle sakramenten, de verering van de heiligen, de kloostergeloften enz. Bij het bepalen van zijn leer steunde hij alleen op de bijbel en verwierp het gezag van de Kerk (5). In de Nederlanden rea geerde Karei V ongenadig op die reformatie. Hij wilde het koste wat het wil, zijn Nederlanden vrij van «Ketterij» houden (6). In 1522 richtte hij de INQUISI TIE, een deels kerkelijke, deels burgerlijke recht bank op. Van 1521 tot 1550 vaardigde hij ook talrijke plakkaten uit: op het her bergen van «ketters», het kopen of verkopen van «ketterse» boeken, het vernielen van beelden enz. stond de doodstraf. Alleen Antwerpen, dat vele duizenden vreemde kooplui telde, had een milder regime. In 1523 werden de eerste vier «ketters», vier luthersge- zinde augustijnen, te rechtgesteld. In de loop van de 16e eeuw, zullen in de Nederlanden een tweeduizend «ketters» ter dood worden gebracht (6). Met de Orde der Jezuïeten als drijvende kracht, pakte de Rooms-Katholieke Kerk nu zelf met hèèr reformatie en dus Kontra- Reformatie uit, ten dele om de Kerk in hoofd en le eraard langs hun schriften. Om reeds eerder geschet ste redenen zou het calvi nisme slechts tijdelijk en ge ring sukses kennen in de Zuidelijke Nederlanden (9). In de Noordelijke Nederlan den kon het zich echter flink doorzetten en er de defini tieve doorbraak van het pro testantisme inluiden. Hier voor was ten dele ook de beruchte Val van den Briel in 1572 nodig. Toen de Spanjaarden de Zuidelijke Nederlanden daarop hele maal onder controle kregen en de heerschappij van de Rooms-Katholieke Kerk manu militari herstelden, vluchtten de reformisten van het Zuiden naar het Noorden. Onder hen be vonden zich talloze kunste naars en geleerden. Zij zouden op niet-geringe wijze meehelpen aan de opgang van de Noordelijke Nederlanden, die naar hun glorierijke Zeventiende Eeuw Gouden Eeuw toegroeiden. Intussen gleden de Zuid elijke Nederlanden af naar donkere tijden, zowel op het politieke, als op het sociale en kulturele vlak. De zestiende eeuw is voor de Nederlanden alleszins een tragische eeuw ge weest. Het Noordelijke en het Zuidelijke deel van een zelfde volk werden verplicht van elkaar afstand te doen. Voor de Noordelijke Neder landen zou dit noodlot ech ter ten goede keren. De Zuidelijke Nederlanden verarmden zowel geestelijk als materieel en werden langzaam maar zeker in de handen gedreven van hun' natuurlijke vijanden: de Fransen. Het protestantisme in Vlaanderen Vandaag de dag gaat het protestantisme in Vlaande ren zowel organisatorisch als inhoudelijk twee richtin gen uit: De Oecumenische Kerken en de Bond der Evangelische Kerken. De eerste richting, de protes tantse staatskerk of de «er kende» protestantse Kerk, maakt zich meer en meer los van haar reformistisch karakter, zoekt toenadering tot de Roomskatholieke Kerk en wordt wel eens de kerk van de vrijzinnige pro testanten genoemd (10). Tot de Oecumenische Ker ken behoren de Methodis tische Kerken en de Pro testantse Evangelische Kerk van België, beiden sinds 1967 samen de Pro testantse Kerk van Bel gië, en de Gereformeerde Kerken plus de Hervormde Kerken, van wier beiden verwacht wordt dat zij over enkele jaren tot de Protes tantse Kerk van België zul len toetreden (11). De tweede richting, de Bond der Evangelische Kerken van België, zoekt geen toenadering met de Rooms-Katholieke Kerk en blijft zich als groep van vrije en niet-erkende Kerken even sterk als voorheen èlle protestanten, steunen op de Schriftuur, op de charis matische persoonlijkheid van Jezus Kristus en op het ontbreken van alle hiërar chische strukturen' die bij de Oecumenische Kerken toch ook zeer gering zijn. (Hierover later meer). De Bond der Evangelische Kerken, gevormd door de Belgische Evangelische Zending en enkele zeer kleine vrije Evangelische Kerken, onderhoudt nauw- kontakt met hiernavolgende vrije Evangelische groepen, die echter niet tot de Bond der Evangelische Kerken behoren: De Pinksterge meente, de Volle Evange liegemeente, de Vergade ring van Gelovigen, de Jezusbeweging, de Volle Evangeliegemeente, de Operatie Molbilisatie, de Baptisten-Gemeente en de Adventkerk. Al die on afhankelijke kleinere Ker- IGebeden, sacramenten, ritueel en geloofswaarden zijn dezelfde. In de cathechismus is er slechts één verschil: •Bij de rooms-katholieken kunnen allen zalig worden, bij de stevenistische katholieken kunnen alleen zij die het ene waarachtige geloof belijden zalig worden- (Gesprek 28.8.74; zie hoger) (2) T.A. Van Biervliet, blz-210. (3) Renaissance: vernieuwing van de kunst- en levensstijl in Z.- en W.-Europa, geïnspireerd op de voorbeelden uit de klassieke oudheid. (4) Humanisme: geestelijke stroming in de I4e, 15e en 16e eeuw, zich vooral kenmerkende door de vernieuwde studie der oude wijsbegeerte, letteren en kunst, ook gekenmerkt door het vóór alles hooghouden van de menselijke waardigheid en vrijheid. (5)M. Dierickx. Geschiedenis van België, De Nederlandsche Boekhandel, Antwerpen I960 blz. 107 M. Dierickx is rooms-katholiek historicus. Verder in de tekst zullen wij ons vooral steunen op protestantse bronnen. (6) Ibid. blz. 107. Kettersen ketterijwerd door ons tussen aanhalingstekens geplaatst. (7) Ibid. blz. 120. (8) Predestinatie: goddelijke voorbeschikking van de mensen, hetzij tot eeuwig heil hetzij tot verdoemenis. (9) Zie eerder: ultramontamsme in de Zuidelijke Nederlanden (10) Gesprek Mevr. Cuesters-Dieker, d.d. 20.6.1974 en gesprek predikant Belgische Evangelische zending, d.d. 1.12.1974. 11Gesprek predikant Schorer (Protestantse Kerk van België) d.d. 6.9.1974 en gesprek met predikant Belgische Evangelische zending, d.d. 1.12.1974. (12) Gesprek Schorer, zie hoger. (13) L. Van Puyvelde, Twee Klokken uiig. De Grave. Brussel z.j 61 blz. blz. 60-61 (14) Ibid, blz 10. (15) Ibid. blz. II (16) Voor de bespreking van de sakramenten in de Rooms-Katholieke Kerk verwijzen wij naar onze bijdrage I Noot: Het ontbreken van de Biecht als sacrament is een bekend onderscheidt tussen protestanten en rooms- katholieken. De protestant belijdt zijn schuld tegenover God, de rooms-katholiek tegenover een priester (die daarenboven de macht van vrijspraak van zonden bezit). ken zullen wij later behan delen, vermits zij niet tot het eigenlijke protestantisme horen. Hierbij dient welis waar onderstreept dat zij een onderdeel zijn van de polarisatie onder de Chris tenen naar Oecumenisch Kerken én Evangelische Kerken en dat zij inhoude lijk en organistorisch in ze kere zin aanleunen bij laatstgenoemde groep van protestanten. Het protes tantisme heeft steeds begrijpelijk als men zich de 16e eeuw herinnert in sterke agressie en oppo sitie gestaan tegenover de Rooms-Katholieke Kerk en omgekeerd. Het kan niet ontkend worden dat in het rooms-katholieke Vlaande ren de protestanten een kleine en eenzame minder heid hebben gevormd die bejegend werd met op zijn zachts uitgedrukt een mengsel van misprijzen en vijandigheid. De protestan ten hebben zich tegen die bejegening hard verweerd. Dit verweer was steeds in de eerste plaats erop ge richt te kunnen aantonen dat het protestantisme slechts een nieuwe ont wikkeling in het christelijk denken was (12), dat zich weliswaar op andere bron nen en praktijk van gezag en leer steunde, van de rooms-katholieken de vere- loofswaarheid. De grondslag van hun ge loof, onwrikbaar als de rots, is de Heilige Schrift. Tegenover het Woord Gods is alle menselijke le ring, hoe eerbiedwaardig zij ook weze om hare oudheid, feilbaar en aan dwaling onderworpen. Een leer niet steunende op goddelijk gezag, kan geen ziel binden (13). De protestanten aanvaar den geen pausdom. Omdat niet Petrus bedoeld werd met «op deze steenrots zal ik mijn Kerk bouwen». Inte gendeel sprak Petrus hier mee de belijdenis uit na mens alle apostelen (14) Trouwens In het jaar 57 of 58 schreef de apostel Paulus een brief aan de christenen van Rome, zonder één woord, één zinspeling over een op perhoofd der Kerk te Ro me. Hij groet daarin 27 personen en onder al deze nemen zoekt men tevergeefs Petrus. Indien Petrus daar bisschop was, en nog wel opper bisschop der gehele Kerk, zou Paulus hem niet vergeten hebben. (15)Wat het bestuur van de Kerk be treft, aanvaarden de protes tanten ook niet de leiders- en/of middelaarsrol van de priesters, een vooraan staand punt in de leer van de Rooms-Katholieke Kerk. Voor de protestanten vormt de vergadering van de ge lovigen het gezag en de voorgangers, ouderlingen en predikanten zijn geroe pen het evangelie te predi ken. DeH. Schrift blijft over igens de enige bron van in de Stem vraag net maar aan je leraar Halfmaandelijks tijdschrift van de Protestantse Kerk van België ring van de heiligen en de spiratie en de bevestiging sakramenten niet aan vaardde en de Onbevlekte Ontvangenis van Maria en de Onfeilbaarheid van de Paus verwierp, zich voor dit alles steunend op de Hei lige Schriftuur, die het aan vaarden van de overlever ingen en het uitroepen van punten van geloof overbo dig maakt. Het is dus laster te zeggen dat zij (de protestanten) een nieuwe leer, een nieuwe godsdienst uit vonden: hun godsdienst is geen andere dan deze van Jezus en Zijn Apos telen. Aan het onfeilbaar Woord Gods, de H. Schrif tuur, toetsen zij hun ge- van de punten van geloof. De protestanten aanvaar den slechts 2 sacramenten: de Doop en het Avondmaal, die eigenlijk niet als sacra ment gelden, doch als uit wendige tekenen. De rooms-katholieken daaren tegen kennen 7 secramen- ten (16) die in 1547 tot ze kerheid werden verklaard. Tenslotte wijzen de protes tanten de (eveneens niet op de H. Schrift gesteund) bij zondere eredienst voor Ma ria, evenals haar Onbe vlekte Ontvangenis af. Dat laatste werd door de Rooms-Katholieke Kerk in 1854 pas als punt van ge loof afgekondigd. Erratum: In onze bijdrage 1 VERMELDEN WIJ ONDER DE DOOR DE Belgische staat erkende en dus gesubsidieerde, godsdiensten de protestanten in hun geheel. Enkele lezers hebben ons terecht erop gewezen dat niet alle pro testantse Kerken en Gemeenten erkend zijn. De «erkende» protestanten behoren tot de Oekumenische Kerken (Pro testantse Kerk van België plus Hervormde Kerk plus Gere formeerde Kerk.) De anderen behoren tot de Bond der Evangelische Kerken. Hoewel die feitelijke indeling blijkt uit onze bijdrage 2, hebben wij het nuttig geacht die toestand hier nogmaals te beklemtonen. In onze volgende bijdrage zullen wij daarenboven een beknopt organigram brengen van het protes tantisme in Vlaanderen. Frans-Jos Verdoodt

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 9