«HOC TSEN LUISTEREN mn Ur» mill FILM BIJ ONS RAYMONDA TE MERE HOFMAN KULTUURKALENDER MARCEL KEKEBOS IN DE BELFORTZAAL KERSTNACHTMIS IN DE KAPUCIENENKERK OPEN DOEK VOOR EEN BOE» HET BOLLEKEN 24 -13/12/74 - De Voorpost In een zaal op de Moorseibaan, duidelijk een noodoplossing voor de toneelgroep «Hoger Op» konden wij eindelijk eens herademen. Al is de parochiezaal momenteel nog helemaal niet zo geschikt, een turnzaal kan moeilijk een toneelsfeer WEEK VAN VRIJDAG 13 TOT EN MET DONDERDAG 19 DECEMBER 1974 Vorige week zaten er weer een paar fouten in voor wat de programmatie betreft, doch dat mag u, gezien de labiele situa tie van het filmbedrijf niet verwonderen. Ik probeer er voor te zorgen dat dat niet meer gebeurt. Verder heel wat filmnieuws deze week, ik geef het kris-kras door elkaar en begin bij cinema Alfa, waar «Deadly Trackers» loopt (tot zondag). Het is een film van Barry Shear, van wie u misschien ook «Wild in the Streets» en «Across the 110 th Street» heeft gezien. Deze keer is Shear echter op de western- toer doch dat maakt voor hem niet zo veel verschil uit: geweld (vaak zinloos) is weer troef. Het verhaal is nogal stereotiep: goed wordt eens te meer tegen kwaad uitgespeeld. Richard Harris, Rod Taylor en Al Lettieri zijn de hoofdvertolkers. In cinema Feestpaleis wordt «The Sting», de film met de zeven Oscars, nog een week doorgespeeld (dat zijn dan vier weken, niet slecht voor Aalst). «The Sting» is een enorm goede film van George Roy Hill, met Paul Newman en Robert Redford in de rollen van bijzonder handige oplichters die de slag van hun leven slaan. Zij willen één van hun vrienden wreken: die werd vermoord door handlangers van een rijke, maar o zo louche bankier. Die bankier zullen zij dan even een paar miljoentjes lichter maken, doch dat loopt niet van een leien dakje want die kerel weet natuurlijk van wanten en is erg op zijn hoede. Robert Redford is echter zo overtuigend en handig dat de stouterd er zonder meer intrapt. Op het laatste nippertje schijnt het aanvankelijk slecht te zullen aflopen, maar dat moet u zelf maar gaan zien. In cinema Palace: «The Bell Boy», of de dolle fratsen van Jerry Lewis. Lewis maakte deze film in 1960, volledig op lakatie in hotel Fontainebleau te Miami. Interessant om eens terug te zien. Filmklub Varia vertoont deze week eveneens een Jerry Lewis- film: «Jerry Barst van woede». Deze film kan u gaan zien in Gijzegem, Herzele en Mere. Op donderdag 19 dec. kan u bij de Katolieke Filmliga gaan kijken naar de jongste film van onze landgenoot André Delvaux: «Belle», met Jean-Luc Bideau en Adriana Bogdana. «Belle» is het magisch-realistisch verhaal van een man die een mysterieuze vrouw ontmoet ergens in de Hoge Venen. Hij heeft er een verhouding mee die nogal onge lukkig afloopt: zij wordt vermoord, of toch niet, want het lijk wordt niet teruggevonden waar hij hij het laatst heeft gezien. Zoals alle hermetische films zijn op «Belle» velerlei verklarin gen toepasselijk: bestaat die vrouw wel echt? Is zij een gepro- jekteerd beeld van zijn dochter die gaat trouwen en waar hij dus afstand van zal moeten doen? Wie is de geheimzinnige andere man? enzovoort. Hopelijk komt Delvaux zelf zijn film inleiden, dan xordt u er misschien wat wijzer van. Feit is dat Delvaux' films nogal moeilijk overkomen, gedeeltelijk door hun traag verloop, anderzijds ook omwille van de gezochte, nogal pretentieuze opzet. Pater Janssens, drijvende kracht achter de Katolieke Filmliga. (Jm) Op 20 december a s. in de Mikisklub: «Wat smaakte mijn kleine fransman lekker», daarover volgend week meer GUY DE LOMBAERT oproepen, toch hadden de leden van «Hoger Op» werk noch moeite gespaard om alles zoveel mogelijk op te knappen. Stof viel er althans niet te bespeuren, vandaar ons opgelucht herademen, een welkome afwisseling na onze vele bezoeken aan de stadsschouwburg. In de regie van Louis Pauwels brachten de leden van «Hoger Op» een uiterst genietbaar spel. We bevinden ons in de woning van de Lowfell - boede- De Aalsterse kunstenares Raymonda Hofman die wij enkele tijd geleden aan onze lezers voorstelden toont haar werken momenteel in het «Hof ten Dale» te Mere. De emoties die de komoosities en de kleuren van deze kunst schilderes oproepen zijn gebazeerd op een neuw kontakt met mens en natuur. Elk werk dat zij voortorengt heeft een ziel mee. Elke lijn, kleur, schaduw, en klaarte krijgt zijn juiste plaats en vormt een geheel dat een streling voor het oog blijft. De tentoonstelling blijft geopend tot 16 december op zaterda gen en zondagen van 14 tot 20 uur en op maandagen en vrijdagen van 18 tot 20 uur. R.V.D.P. VRIJDAG 13 DECEMBER Aalst 20 uur: in Galerij Valerius De Saedeleer, Keizerlijk Plein 53, vooropening tentoonstelling «Kunst en Kunstvorm uit Portu gal» en «Byzantijnse en Russische ikonen». Open tot 6 janua ri, iedere dag van 10 tot 12 en van 14 tot 19 uur. Op dinsdag gesloten. Tot 15 december in Galerij Pieter Coecke, Molenstraat, ten toonstelling werken van Herwig Van Holbeeck. Open van 10 tot 12 en van 15 tot 19 uur. Op zondag van 10 tot 12.30 uur. 19.30 in Mikisklub, Nieuwbeekstraat 35, opening Internatio nale Geschenkenbeurs, uit Oosteuropese landen. Open za terdag van 14 uur af en zondag van 10 tot 13 uur en van 19.30 uur af. Nog tot 15 december m Belfortzaal, Grote Markt, tentoonstel ling Marcel Kekebos. Open alle dagen van 15 tot 19 uur, zondag van 10 tot 12 en van 15 tot 19 uur Nog tot 15 december in de Belfortkelder, Grote Markt, ten toonstelling ingericht door de V.V.A.K., open alle dagen van 15 tot 19 uur, zaterdag van 10 tot 12 en van 15 tot 19 uur. Affligem Nog tot 31 december in het Kultureel Centrum tentoonstelling «Het Betere Geschenk». Open elke zaterdag en zondag van 14.30 tot 20 iiur en op zondag ook nog van 11 tot 12.30 uur. Moorsel Tot vandaag 13 december, in lokaal Van der Borght, Opwijkse Steenweg 15, tentoonstelling werken van Maurits Tilley. Open van 9 tot 12 en van 14 tot 19 uur. Lede Nog tot 15 december in het Kultureel Centrum, Dorpsplein «Akwarel en Gouache». ZATERDAG 14 DECEMBER Aalst 20.30 uur: in New Reform, Wellekensstraat 45, opening ten toonstelling «Vormen van Kreativiteit»: een poging om venvar- ring en misbruiken van het begrip «kunst» te relativeren, met Pol Geest, Johan Van Geluwe, Luc Steels en Mark Verrekt, Hervé Fischer, Helmut Schweizer, Paul Dieter Kramer, Felipe Ehrenberg, Edgardo - Antonio - Vigo, David Persons, David Zack, Ria Pacquée en Hans Koetsier. Achteraf gaat een kon- cert voor drums door. De tentoonstelling loopt tot 29 decem ber. Zaterdag 14 en zondag 15 december in 't Apostelken, Mijl beek, tentoonstelling boetseerwerke en geschenkjes van «Dietbrand». ZATERDAG 14 DECEMBER Aalst 15 uur: in Galerij 't Apostelken, Mijlbeek, vooropening ten toonstelling Omer Delandsheer. Tot 28 december, open van 11 tot 19.30 uur. Gesloten op donderdag. ZONDAG 15 DECEMBER Herdersem 20 uur: Optreden van Vuile Mong en zijn Vieze Gasten in het parochiaal Centrum. Ingericht door K.A.J. Aalst 19 uur: in zaal «Kring» Dr. De Moorstraat, opvoering van «Zijn Afgod» door Nieuw Leven, in een regie van Vik Moeremans. 20 uur: in Pan, Wellekensstraat 45, tweede Jazz-avond in een heraangepaste Pan. DONDERDAG 19 DECEMBER Aalst 20 uur: in de filmzaal van het St.-Jpzefskollege, Pontstraat of Hoogstraat, vertoning door K.F.L. van «Belle» en film van André Delvaux. rij in Eskborrow in de heuvels van Cumberland. Boerin Jenny heeft alles klaar gemaakt om de gasten die hun vakantie op Lowfell komen doorbrengen te ontvangen. Elk van deze gasten brengt een ei gen probleem mee en deze kleine en grote moeilijkheden krijgen op de boerderij een op lossing. De onderwijzer en zijn vrouw hebben problemen met hun huwelijk dat spaak dreigt te lopen. De jongere zuster van de vrouw des huizes, goed op gevoed en werkend in de stad ziet haar liefde nog altijd in het eigen boeredorp liggen en wel in de persoon van Joe Honey well, de jongen die ervan droomt een eigen boederij te beginnen. Anthony Stewart treurt om zijn verongelukte dochter. Geoffrey Grantham, verliefd op de vrouw van de onderwijzer loopt uiteindelijk een blauwtje en Mijnheer Fen- ton de hoteleigenaar, een vent met geld, die van Eksborrow een bloeiende toeristische stad wil maken ziet zijn plannen ge dwarsboomd door de dorpelin gen die met hart en ziel vas thouden aan hun tradities en hun intimiteit. Het spel laat het publiek intens meeleven met al die proble men, het is een antrekkelijk stuk dat opkomt voor waarden en tradities en aktueel kan ge noemd worden. Het is een goed verhaal met als inhoud een problematiek waarmee de moderne mens meermaals ge- konfronteerd wordt. Louis Pauwels als Fred de schapenboer gaf weer het be ste van zichzelf. Myriam Buys als zijn vrouw Jenny gaf een goede vertolking weer. Nest- Verhof stadt was de juiste per soon voor de onderwijzersrol maar hij stotterde nogal wat: een gebrekkige rolkennis! Lut- garde Matthieu als de onder wijzersvrouw viel buitenge woon mee; zij wist door haar natuurlijk spel te ontroeren, wij kunnen hier van een schitte rende prestatie gewagen. Ann de Baets - Pauwels als de jonge zuster van de boerin was fris en hups maar kon ook het ernstige gedeelte van haar ver tolking zeer goed aan. Frans Matthieu was zeer goed in zijn rol van de oudere bezoeker. Mark Poppe gaf een goede ty pering van de man uit Honey well. Frans Pauwels verbe terde sterk naar het einde toe. Wat de vertolking van Fons Janssens als de hoteleigenaar Meneer Fenton betreft moeten wij opmerken dat wat hij pres teerde werkelijk aan het ab surde grensde, hij kende zijn rol niet, stotterde dan ook voortdurend en maakte een be lachelijke indruk, een gedeelte van het publiek vond zijn op treden zo lachwekkend dat een gegiechel, trouwens helemaal ongepast, er het resultaat van was. Het dekor verdient alle lof: het was funktioneel, ordelijk en mooi. Frans Philips, Jos De Smedt en de gildeleden ver dienen hier zeker een pluim. De belichting en de klank wa ren eveneens zeer goed ver zorgd. Algemeen li aten de ak- teurs van «Hoger Op» een gunstige indruk na. Wanneer nu door de parochie nog verder aan de opsmulT van de zaal gewerkt wordt dan zal «Hoger Op» de toekomst weer roos kleurig kunnen inzien. ROEL VAN DE PLAS. Het kan wel eens van het goede teveel zijn maar wij zijn de mensen die in de eerste plaats wat water in onze wijn dienen te doen. Wat wij nu echter reeds maanden lang met een regel maat van «om de veertien dagen een ander» te zien krijgen in onze eigen Belfortzaal en Belfortkelder loopt zo stilaan de spuigaten uit. Dure vernissages met even dure schilderijen vormen daar tegenwoordig de normen waaraan de Belfort- schilderkunst moet voldoen. Met Marcel Kekebos veranderen de zaken geenszins integendeel weerom wordt er kwistig gestrooid met landschappen allerlei, met bomen die in de i werkelijkheid reeds jaren voorbij gestreefd zijn en met namaak j van ons aller Valerius De Saedeleer. Graag kenden wij enkele van de belangstellenden die voor dergelijke afgezaagde en j afgekleurde schilderijen de slordige som van veertigduizend f balletjes kunnen neertellen en dit in een tijd dat spaarzaam- j heid alom gepredikt wordt, dat devaluatie in een kindermond gelegd wordt. Lieve mensen, de winterlandschappen met de intimiteit van een dorpje in de vallei, waarboven de dreigende koude woelt in weerbarstige kompozities, of de mensen ver groeid met het landschap die er een eenheid mee vormt, de oogst en de stoere landarbeid lijken ons momenteel zo ver groeid met de Aalsterse Belfortzalen dat andere kunstenaars zich daar wel eens kunnen door laten afschrikken en wij tot het einde van onze dagen gedoemd of liever gedwongen tegen wil i en dank, zullen zijn om de schoonheid van het landschap te f beschrijven; met of zonder wasknijper op onze neus de kleur en de charme van ons aller Dender te bezingen in een taal die zingt van overtollige liefde voor wat in de huiskamer de illuzie I van een puur en rein, een gezond en aantrekkelijke wandbe- kleding moet vormen. Om de evolutie van de heer Marcel I Kekebos te ervaren moet u beslist uw tegenzin voor land- J schappen allerlei, stel dat die er is natuurlijk, op het plein van de Grote Markt achterlaten. ROEL VAN DE PLAS I Op dinsdag 24 december 1974 gaat in de Kapucienenkerk de traditionele Kerstnachtmis door, uitgevoerd door het Kon. St.-Jobkoor met orkest. Deze nachtmis zal dit jaar een uitzonderlijke betekenis hebben, gezien het koor hiermede zijn «jubeljaar 1975» opent; het is immers in 1975 dat het Kon. St.-Jobkoor zijn 60-jarig bestaan viert. Voor deze gelegenheid werd nog een gans bijzondere inspanning gedaan. Uitgevoerd wordt, de «Weihnachts- messe nach Choral- un anderen Motieven aus bekanten Weihnachtsliederen», opus 51 van Christoph-Lorenz Ka- gerer, een Oostenrijks komponist die waarschijnlijk rond 1900 leefde. Deze zeer rijke muzikale, maar tevens zeer moeilijke kompositie heeft dit speciaal dat zij, zoals de titel het zegt, gans gebaseerd is op kerstmotieven, zoals «Stille Nacht», «Es ist ein Ros entsprungen», «Puer natus est nobis», «Gloria in excelsis Deo». Waar zijn Kyrie en Agnus Dei getuigen van het zuiverste romantisme, ge bruikt hij in zijn «Gloria» een voor zijn tijd uitzonderlijke moderne techniek van tegentijden en breeknoten. Voor de uitvoering van dit oeuvre, werd het orkest versterkt met 2 hoornblazers en een trompet. Verder zijn er kerstliederen uit Vlaanderen, Frankrijk, Duitsland en Engeland. PROGRAMMA: Dinsdag: te 23.30 uur kerkdeuren open, toegang vrij. Te 23.45 uur: «Kerstpoëzie» omlijsd door kerstliederen. Te 24 uur: plechtige middernachtmis, met tijdens en na de mis, kerstliederen. Uitvoerders: koor en orkest o.l.v. Ro ger Van de Wiele. Aan het orgel: E.P. J. Van Herreweghen. Solisten: Mw. Daelman-Troffaes en H. Van Geert. Nonkelken was rijk en had nooit anders dan voor zijn plezier geleefd: lekker eten en drinken, jagen, paardrij den, met de handboog schie ten en op staminee gaan. Nonkelken was zeer popu lair, zeer gezien en geliefd. De mensen van het dorp noemden hem haast niet meer bij zijn eigenlijke naam. Wie kende die ook nog? Men was het gewend hem «Nonkelken» te horen noemen; wellicht omdat hij slechts één neefje als familie had, die hem natuurlijk altijd «nonkel» noemde. Maar plots sterft het popu laire Nonkelken. Aan een wreemde ziekte die zich toonde als een kitteling van zijn keel en door hem het bolleken werd genoemd en spoedig door iedereen in het dorp erkend werd als de fatale kwaal waaraan hij tenonder ging. Toch wist de dokter beter: de drank en de vrouwen, daarvan had de jonggezel te veel genoten! Het ene neefje, Vital, erft al de goederen van Nonkelken, stopt zijn bijna afgemaakte studiën aan de universiteit en komt definitief op het kas teeltje van Nonkelken wo nen. Aanvankelijk blijkt dat hij ook het onstilbare verlan gen naar de geneugten van het leven heeft geërfd. Hij leeft zelfs heel wat ont- stuimiger, tot een paar diepe ontgoochelingen in zijn lief deleven hem ontnuchteren en zelfs een tijdlang van hem een mensenschuwe maken. Maar ook hierin komt ver andering als hij dodelijk verliefd wordt op en trouwt met Eleken, het schroom vallige natuurkind uit de herberg De Groene Linde. Eleken is bijzonder mooi, is onbesproken van gedrag en arm. Het huwelijk brengt natuurlijk het hele dorp in opschudding. Het betekent een standverlaging, waar voorzijn vrienden hem waar schuwen. Maar Vital be schouwt dit huwelijk als de enig mogelijke houding voor een eerlijk minnaar. Iets roer de even diep In hem, van medelijden. Zij was toch eigenlijk maar een arm, zwak en ook eeri(jk mooi meisje, die al haar hoop gevestigd had op een geluk dat hij haar door zijn hofmakerij had voorgetoverd; en nu stond hij daar opeens tegenover haar als de machtige, onrecht vaardige slechte rijkaard, die terugneemt wat hij bijna plechtig reeds beloofd had. Hij voelde wroeging. Het aan de mentaliteit van Nonkelken gewende dienst- personeel van het kasteeltje beschouwt dit huwelijk als een uitdaging: «Doe l(jk Nonkelken! Stel ze kontent mee geld as er ne kleinen moe komen! Moar 'n treiwt er toch nie mee, 'n doet de noame van ou scheune fa- mielde toch die oniere nie aan!» Maar Vital zet zijn wil door en gaat met Eleken een rustig en gelukkig huwelijk tege moet. Tot hij zich met schade en schande in de dorps politiek stort en de vijand schap op zich laadt van de «heren» van het dorp, zijn vroegere drinkebroers. Van die nederlaag herstelt hij nooit meer helemaal. Nau welijks veertig jaar oud, sterft hij een ellendige dood en de mensen van het dorp fluisteren 't Es 't bolleken; hij hé dezelve ziekte as Nonkelken, 'n famieldeziek- te. Met dit Het Bolleken (thans her-uitgegeven door Man- teau, Brussel/Den Haag) brengt Cyriel Buysse het tra gisch verhaal van mensen die oeverloos veel tijd en geld kunnen besteden aan hun hartstochtenen hun materië le verlangens, maar daarom nog niet gelukkiger zijn dan arme luiden. De arme luiden, aan wie die andere Vlaming Gustaaf Vermeersch zijn naturalistisch proza heeft gewijd. FRANS-JOS VERDOODT

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 24