ANUS VERSCHEIDENE WEGEN NAAR EN REPORTAGE OVER GODSDIENSTEN IN VLAANDEREN IET BEGRIP «PROTESTANTISME» VROEGER EN VANDAAG <IEDERE BELG IS EEN KERK (1) 1 1 ït ES De Voorpost -13/12/74 9 1 schreven al eerder dat zich binnen het protestantisme zowel in Vlaanderen als overal ers, een ontwikkeling voltrekt naar twee polen toe. kumenische Kerken en Evangelische Kerken. eerste ppol wordt gevormd door de groep van protestantse staatskerken, bezit een zekere 1 irarchische struktuur (gemeente - synode - Wereldraad van Kerken), tracht een eenheids- k te worden (zoals reeds gedeeltelijk het geval is), verlaat het standpunt «H. Schriftuur» als >1 ge basis voor organisatie en inspiratie, stelt zich minder uitgesproken reformerend (in de - torische binding met Luther en Calvijn) op en zoekt enige toenadering tot de Rooms- tholieke Kerk. bereiken. Ook de houding van de Wereldraad tegenover Zuid-Afrika wekt ontstemming: predikanten die in Zuid-Afrika verbleven, stellen vast dat de Wereldraad zich schaart ach ter de te eenzijdige sensibilise ring van de wereldopinie m.b.t. het afvaardigen van waarne- meres. De staatskerken financieel De «erkenning» van de staats kerken (protestantse en ande re) komt hierop neer: De Belgische staat verleent wedden en/of dotaties aan de bedienaars van de eredienst (dominee, predikant, priester). De staat die ook de gren zen van de gemeenten vast stelt berekent die wedde voor alles staatskerken op de zelfde manier. Buiten die wedde of dotatie hebben de room-katholieke priesters ech ter nog inkomsten van Rouw en Trouw, die in alle protes tantse Kerken kosteloos zijn. De gemeentebesturen van alle gemeenten die tot een kerkgemeente behoren, moe ten instaan voor behoorlijke behuizing van de bedienaars van de eredienst en dragen ook bij in de kosten van op bouw, onderhoud en verwar ming van de gebouwen be stemd voor de eredienst van de «erkende» Kerken. De groep Evangelische Ker ken (zie schema), het Leger des Heils, de Mormonenkerk, de Kerk van de getuigen van Jehova en de Stevenisten ont vangen geen enkele financiële steun vanwege de regering of de openbare besturen zelfs niet binnen het kader van «Volksontwikkeling en Volk sopleiding», waarvan vereni gingen van katholieken tot hu manisten vlot gebruik ma ken Hun inkomsten zijn: giften en collectes. Collectes, gehouden tijdens bijeenkom sten van Vrije Evangelische groepen, zouden gemiddeld 200 F. per gezin opleveren! Daar wordt dus geweldig geof ferd (13). Een gemiddelde post of kerk in de groep van Vrije Evangeli sche Kerken zou ongeveer 20.000 F per maand kosten aan salarissen, evangelisatie enz. (14) Priesters/ predikanten/ dominee-leraars godsdienst ontvangen een wedde of wed- devergoeding van het Ministe rie van Nationale Opvoeding. In de loop van de laatste jaren nam vooral het onderwijs van de protestantse godsdienst zeer grote uitbreiding omdat in alle, rijksscholen en gemeen tescholen de keuze van dit vak mogelijk werd gemaakt. Hier door is er meer vraag naar die lessen dan aanbod van domi nees of predikanten die ze kunnen geven. (15) Langs gesprekken met repe- sentatieve personen uit het protestantisme in Vlaanderen, zullen wij in een volgende bij drage uitweiden over de inner lijke organisatie, het ritueel, de beklemtoonde geloofswaar den enz. van beide grote blok ken in het protestantisme. Voor de Oecumenische Kerken ko zen wij een dominee van de P.K.B., de grootste protes tantse Kerk in Vlaanderen. Voor de Evangelische Kerken kozen wij een predikant van de Belgische Evangelische Zen ding, die ongeveer in het cen trum staat van alle Vrije Evan gelische Kerken. In die bij drage willen wij ook handelen over het verschijnsel Maria Horebeke, een historisch pro testants eilandin de zuidelijke Nederlanden, die na de uit drijving van de reformatie tij dens de zestiende eeuw, van uit het noorden werden ge- Over de talrijke groep van kleinere Vrije Evangelische Kerken (van Pinkstergemeen ten tot Adventkerk) zullen wij om praktische redenen groot aantel, weinig bron nen, geringe organisatie en gekendheid handelen op het einde van deze reportage. Frans-Jos VERDOODT "EN DAN ZEG IK TEGEN MIJZELF: MAN, JE HEBT EEN GROTE RIJKDOM LIGGEN VOOR HEEL VEEL JAREN; RUST NU MAAR EENS UIT, EET, DRINK EN WEES VROLIJK!" Lucas 12:19 "MAAR GOD ZEI TEGEN HEM: "J DWAAS, IN DEZE ZELFDE NACHT ZUL JE JE LEVEN MOETEN AFSTAAN." Lucas ,2 20 Benend voor die toestand is oekumemsche taal die op eertijds traditioneel Itant-reformistische «Her- mingsdagen» wordt ge-' >oken (7) en de beschou- igen die de gezaghebbende LI Tiinee Eikelboom kort gele- wijdde aan de positie van protestantse Kerk in Vlaan- •en (7) (8) (9): streken zoals Vlaanderen, ar zij een kleine minder- id vormen, hebben de pro- >^tanten jarenlang met Dit aflatende ijver Rome /streden. Zij organiseer- i straatbijeenkomsten, slden traktaten en bijbels en zongen op markten en |oteNnen. In hun tempels ver ruigden zij het zuivere ingelie. Dat gaf hen een miskenbaar gevoel van lenwaarde. Langzaam tar zeker groeide zelfs het ital kerken en bijeenkom- in. Maar vandaag aarzelt protestant. Het Rome artegen hij zich zo hart- ^chtelijk af kon zetten be- iat niet meer. In plaats van ene onverzoenlijke paus it zijn talloze geestelijke eigenen en trawanten, amen tal van vriendelijke, (moedige en oecumeni- r9 he priesters. Ook in de ka li ieke kerken gaat de hrift, zij het langzaam en rs teizaam, open. De protes- it is zijn patent kwijt. Voor deren en volwassenen (kt dit nog draaglijk, maar ideren en jongeren breken het isolement. Zij gaan arde Chiro, worden lid van J tDavidsfonds, maken deel van alle mogelijke aktie- ;n >epen en trouwen tens- ar te met een niet - protes- itse partner. üerzijds is ook de polarisatie 4 Sr de Evangelische Kerken kallend. De aandacht blijft er (j Onderbroken gevestigd op jmgelisatie en H. Schrift. Die ken bezitten noch wensen [gesubsidieerde erkenning ?r de staat, bezitten geen iodevergadering en werken chts schoorvoetend mee N it de Wereldraad van Ker- ji. Die talrijke kleine Kerken en overigens in een vlotte fstandhouding met elkaar. 9 I laatste mag een echt ver- lijnsel genoemd worden, Triits zij alle geheel onaf- hkelijk van elkaar leven, en enkel gemeenschappe- ;super-gezag bezitten en (fi- ncieel) zichzelf moeten be- lipen, wat wel eens tot een Dod zou kunnen leidenof tschien smeedt die toestand er een solidaire band? jl de protestantse staats- en elkaar op dat vlak niet ten vrezen. Opvallend ij is ook dat die eenheid - verscheidenheid bewust Evangelisatie langs het stripverhaal om. Keihard en doeltreffend! Belangrijke opmerkingen bij dit schema: Adventkerk, Operatie Mobilisatie en Jezusbeweging zijn niet vermeld in het Jaarboek (6) Van al de in dit schema opgenomen Kerken, zijn slechts de groep Oekumenische Kerken gesubsidieerd door de Belgische staat. Men noemt ze wel eens staatskerken. Leger des Heils hoort eigenlijk onder de Evangelische Kerken, maar werd door ons wegens de speciale struktuur (kader van officieren) en werking (sociale werken) afzonderlijk vermeld Volle Evangelie Gemeenschap vormen met sommige Pinkstergemeenten een feitelijk geheel. Mennonieten Zending is eigenlijk een (Frans) Brussels-Waalse Kerk, die de Baptistenkerk Gent steunt. (1) Uitspraak van buitenlanders met wie je spreekt over de godsdiensten in België. Als wij weten dat in Wallonië nog méér godsdienstige verenigingen of Kerken bestaan dan in Vlaanderen, kan die uitspraak ons niet verwonderen (2) J. Du Meunier en J.K. Van Overbeke, Jaarboek protestantse kerken in België, uitg. Van Overbeke. Antwerpen 1972, 304 blz. Gesprek met predikant Kleijne, Gent d.d. 2-3 december 1974 en predikant Hendrik- sen. Denderleeuw, d.d. 2 december 1974 en predikant Adventkerk Dendermonde d.d. 7 december 1974. (3) Hiertoe diene in ruime zin ook gerekend: Pinkstergemeenten, Jezusbeweging enz., naast de Adventkerken en Leger des Heils. (4) Brussel-Nederlands inbegrepen. (5) Voor de achtergronden van deze hoofdindeling: zie onze bijdrage 2. (6) Inlichtingen over die Kerk langs gesprek met predikant Adventkerk Dendermonde, d.d. 7 december 1974 (7) De Standaard, 21 november 1974 (8) De Stem, halfmaandelijks blad van de P.K.B. (zie illustratie vorige bijdrage). (9) Dominee Eikelboom behoort zelf tot de Gereformeerde Kerk van Belgie (zie Jaarboek) (10) Gesprek dominee Schorer, d.d. 6 september 1974 (11) Ibid. (12) Gesprek predikant Hendriksen, d.d. 2 december 1974. gehandhaafd wordt, vermits het aantal dier Kerken voortdu rend groter wordt, i.p.v. door organisatorische samenwer king en door het opgeven van enkele eigen instellingen te evolueren naar een paar grote eenheden, die vanzelfspre kend over meer middelen van evangelisatie en dus over een grotere impakt zouden kunnen beschikken. Bij de Oekumenische Kerken tekent zich een evolutie in te genovergestelde zin af: de P.K.B. of Protestantse Kerk van België, die zelf reeds het samengaan is van twee Ker ken (zie schema), wenst in de nabije toekomst samen met de Gereformeerde Kerk en de Hervormde Kerk één protes tantse staatskerk te vormen (10), Voor onze gewesten zou dit met zich brengen dat de P.K.B.-kerkgemeenten van Aalst, Dendermonde, Gent, Geraardsbergen en Maria Ho rebeke samengaan met de ge reformeerde kerkgemeenten van Denderleeuw en Gent. Die «fusie» zou in de eerste plaats kunnen leiden tot een betere taakverdeling Sommige prediktanten en do minees van die verschillende Kerken onderhouden thans reeds zekere kontakten. (11) Daarbij is echter dit omer- kenswaard: sommige predi kanten van de protestantse staatskerken onderhouden stevige betrekkingen met pre dikanten uit de groep van Evangelische Kerken. Die ver standhouding gaat verder dan het inter-rnenselijk kontakt al leen. In de groep van Oecume nische Kerken is niet iedereen gelukkig met de (nochtans mi nieme) hiërarchie die in de We reldraad van Kerken in Genève samenkomt in één punt. Met name wordt de houding van de Wereldraad van Kerken in Genève samenkomt in één punt. Met name wordt de hou ding van de Wereldraad t.o.v. de zogenaamde «derde we reld» niet steeds enthoesiast onthaald. De kerkelijke fond sen voor ontwikkelingshulp zouden meestal in de handen komen van «rode revolutionai ren», gebruikt worden voor oor logvoering en nooit de armen de appartheidspolitiek van dat land (12). Van die Wereldraad zijn de Evangelische Kerken geen lid, zij beperken zich tot Op basis van geraadpleegde bronnen (2) hebben wij hiernavolgend gekommentarieerd overzicht van het protestantisme (3) in Vlaanderen (4) samengesteld: Indeling en organisatie OPGERICHT IN AANTAL VESTIGINGEN (KERKEN POSTEN) DOORSTROMING NATIONAAL DOORSTROMING INTERNATIONAAL OEKUMENISCHE KERKEN Protestantse Kerk van België Protestantse Evangelische Kerk van België Methodistische Kerk van België (vormen sinds 1967 één kerk, gesubsidieerd door Belgische staat; bezitten ook uitgeverijen, boekhandels, vakantiecentra, enz 1839 28 Synode te Brussel c JÉ V Hervormde Kerk van België (gesubsidieerd door de Belgische staat; komt vooral in Wallo nië voor, minder in Vlaanderen) 1837 6 waarvan 3 in Brussel Synode te Brussel aad van K Genève Gereformeerde Kerk (van .Nederland) (5 kerken ervan zijn gesubsidieerd door de Nederl. staat, 2 door de Belgische staat; de twee door de Belgische staat gesubsidieerde kerken vormen een eigen Vlaamse eenheid; met het ritme van 1 kerk per jaar worden de overigen door de Belgische staat erkend en gesubsidieerd, zodat hier een Vlaamse kerkprovincie groeit). 7 Kring te Brussel Synode te Dordrecht ■o EVANGELISCHE KERKEN De Belgische Evangelische Zending Bond van Vrije Evangelische Gemeenten van de Belgische Evangelische Zending. 1918 25 Algemene Vergadering in zetel Brussel c co T3 CO s Vrije Evangelische Groepen Bond van de Evangelische Baptistenkerken van België Vergadering van Gelovigen Vergaderingen der Broeders Mennonieten Zending - Baptistenkerk Gent Pinkstergemeenten 1* groep De Gemeenten Gods van België 2* groep Onafhankelijke Pinkstergemeenten (op kleine kern Brussel na, Waalse kerk) 3e groep Volle Evangelie Gemeenschap 4* groep Andere Pinkstergemeenten (behalve één post uitsluitend in Vlaanderen gevestigd) Diverse niet-gegroepeerde Kerken (hoofdzakelijk in Antwerpen gevestigde kernen protestanten) 1922 1952 1965 7 3 7 1 1 6 1 5 10 5 Zetel Brussel Centraal adres Gent Brussel Genval Zetel Brussel Centraal adres in Tilleur Kontakt Wolvertem O O ■o c c TJ O) ■O co co O) 1 Adventkerk 1862 14 Zetel Brussel ra Operatie Mobilisatie Jezusbeweging LEGER DES HEILS komt slechts in Antwerpen voor; gaat 2 richtingen uit: evange lisatie (in terugloop) en sociale aktie. 1889 1 Hoofdkwartier in Brussel

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 9