'T IS PRE-KARNAVAL
m
DE PLEZANTE TRITTEN
plezant
Kv
GIJZEGEM VERBROEDERT MET MEMBACH
DE VOORPOST WENST
AAN ALLE LEZERS
EEN
GELUKKIG NIEUWJAAR
'T ES 'T IEN EN T ANDER
Veel meer dan geklodder met telefoonboeken, lijm, kippe
gaas en houtblokken hebben we tijdens onze eerste inspek-
tietocht in die fameuse Fiberfleet niet gezien.
Voor de piepnieuwe karnavalgroep, 't es 't ien en 't ander,
bleek dat echter geen bezwaar om met veel entoesiasme uit
te weiden over het ontstaan en bestaan van hun vereniging.
Op gevaar af ergens een klont (stevige) lijm in de haartooi
mee te dragen, terwijl we tevens wat argwanend beloerden
hoe boven ons hoofd latten in mekaar werden geflanst, heb
ben we boekje en potlood bovengehaald en een plaatsje
uitgezocht op wat straks een praalwagen moet worden.
't Es 't ien en 't ander werd in de
periode na karnaval '74 boven
de doopvont gehouden. Zoals
dat wel meer gebeurde hadden
een serie gozerds zich tijdens
die karnavaleske evenemen
ten dusdanig geamuseerd dat
ze de dure eed uit de mouw
schudden voortaan als groep
de Aalsterse loldagen mee te
maken. Onder de deskundige
leiding van enen Jef die in de
omgeving als krantenjongen
naam en faam verzamelde
(hijzelf had er genoeg van met
dergelijke dagen steeds op ta
fels te moeten kruipen om fo
tootjes te schieten van dingen
die hij veel liever zelf zou bele
ven) kwamen een twintigtal
spuiters samen. Sinds ze eind
april zichzelf en de groep
zwaar doopten hebben ze
geen ogenblik verspeeld en ze
menen aan de startlijn te ko
men in prima konditie. Als
gloedjonge groep hebben ze
met de anderen gemeen uniek
te zijn op een punt: 't es 'tien en
't ander rekruteerde niet alleen
hier ter stede maar ook in Hof-
stade, Erembodegem, Baar-
degem, Schellebelle en, naar
verluidt, is er zelfs een Den-
dermondse telg in het gezel
schap. Als aktiviteiten hebben
ze er samen al aardig wat zelf-
geénsceneerde feestjes opzit
ten terwijl de aandacht zich nu
uiteraard toespitst op 9 februa
ri. Geen geheimzinnig gesnuis-
ter over het onderwerp: de be
nde van Jan De Lichte.
Hoewel
het allemaal tot ver in de pun
tjes werd gepland heeft men
toch al menigmaal moeten
herhalen: 't es 't ien en 't ander.
Waarmee dan wordt bedoeld
dat het opzet in een ik-en-jij
theoretisch werd goedgekeurd
maar als nieuweling heeft men
toch al aardig opgekeken bij de
ontelbare wissewasjes die om
het praalwagenhoekje komen
kijken. Daar komt nog bij dat
Waar men gaat langs Aalsterse wegen, komt men karnavalisten tegen, i
1 hoofd vol duistere plannen, met handen vol hamers en zagen en lijnt
papiertje zus en stofje zo en 't is pré-karnaval.
We zijn warempel eventjes helemaal realist tot in de spreekwoordelijke k:
Aalst is niet de enige stad waar men karnaval kan vieren. Wat hier in
alomberuchte periode waait en draait hoeft niet vergeleken te worden n
pracht en luister van ergens elders. Aalst dient niet persé die titel van eer
karnavalstad van België op het keizerlijke hoofd te krijgen.
Uniek echter, en uniek is eigenlijk net een ietsje te zwak, moet zelfs e
realist dat noemen wat met bescheiden middelen door die achtenvee
groepen wordt uitgedokterd.
Vorig jaar stelden we hier een aantal van die zwoegers voor. Wie toen
aan de beurt kwam krijgt nu een portret uitgepenseeld. Wel en wee van
Gaa Lowie's, de Plezante Tritten en 't es 't ien en 't ander
opgemokt en geprézanteirt deir
André Heyvaert
deze groep zich van bij de start
al een beetje speciaal wil toe
leggen op het uitbeelden van
onderwerpen met een ge
schiedkundige of folkloristi
sche achtergrond. Prima be
keken natuurlijk, maar het
houdt ook in dat je voor wat
kostumes en praalwagen be
treft in muffe boeken en stoffe-
rige archieven moet onderdui
ken. Alles samen echter me
nen we, gezien de intense en
secure voorbereiding die men
er dit jaar tegenaan gooit, dat
er voor 't is 't ien en 't ander
mooie karnavaldagen zijn
weggelegd. En het zal be
paalde leden een zorg wezen
dat ze geen Jan De Lichte-
baard hebben samengesp-
aard: leute zal er wel zijn. Met
of zonder baard gaan ze het
een en het ander tegemoet. Wij
kijken wel uit.
Zo zie je dan maar weerdat in de gazet schrijven soms al eens
voordelen heeft ook. Wie het als brave burger zou wagen ofte
riskeren over 12 (twaalf) pronte jonge vrouwmensen in frisse en
lovende bewoordingen een speech af te steken kreeg allicht een of
ander niet zo smakelijk verwijt naar het edel hoofd geslingerd.
Ondergetekende heeft het voorrecht wel zijn gedacht te mogen
zeggen over de Plezante Tritten. Om duidelijk te zijn nog even
vermelden dat de 12 vrouwmensen van een paar zinnen hoger en de
Plezante Tritten een en dezelfde karnavalgroep is. Plezant zonder
daarom in de ware betekenis van dat woord iets met Tritten te
maken te hebben. Men zegge het voort
De Plezante Grieten zijn een
groep Tritten (of andersom) die
vanaf dit jaar de Aalsterse kar-
navalwereld zullen helpen on
veilig maken. Aalsterse meisjes
die het, voor wat hun karnaval
groep betreft, best zonder man
nelijke bemoeials kunnen stel
len. Het klinkt zelfs wat verwij
tend als Pat ons zegt: «De man
nen zouden het wel alleen kun
nen, en wij
De karnaval rokken waardig is
het uiteraard hun eerste bedoe
ling van er goeie dagen van te
maken, gezamenlijk enzovoort.
Hoewel we dat eigenlijk nog niet
mochten vertellen zitten de
plannen voor de stoet al tame
lijk stevig in mekaar. (Vooraf er
nog aan toevoegen dat de groep
die het waagt hetzelfde onder
werp te nemen het met de pers
aan de stok krijgt.) Dat onder
werp van de Plezante Tritten
heeft iets te maken met de vier
jaargetijden.
Als beginnende
groep houden de meisjes het
voor dit jaar bij een uitbeelding
zonder praalwagen. En mis
schien, als onze fantasie het
goed begreep, zitten er wel een
aantal elementen in die voor
Aalst een beetje nieuw zijn.
Zoals het origineleen strikt per
soonlijke dat de Plezante Trit
ten in hun bijdrage willen leg
gen. Gewoon jong bloed voor
Aalst-karnaval, zouden we zo
zeggen.
Het is ons eigenlijk nog steeds
een raadsel hoe al de groepen de
financiële touwtjes aan mekaar
knopen en vooral een nieuwko-
Het verbroederen met andere gemeenten is de dag van van
daag «in». Men kan verbroederen met gemeenten uit andere
provincies, men kan het breder zien, en direkt met een andere
taalgroepgemeenschap jumileren. Dit was ook de mening
van de Gijzegemse vroede vaderen die met assistentie van
de heer Schelfhout in kontakt werden gebracht met Mem-
bach, een dorpje gelegen naast Eupen, met een Frans-Duits
taairegime. Dit dorpje, dat een oppervlakte heeft van 6.100 ha
telt een bevolking van 963 zielen en 3/4 van de oppervlakte
wordt beheerst door bossen.
UITZICHT
Membach, gelegen in het ar
rondissement Verviers, en
doorsneden door de Vesder,
heeft de beschikking over 600
ha grond gelegen in het Natio
naal Park, en dit dankzij een
charter hen door Maria There-
sia verstrekt. Membach heeft
geen industrie en het uitgangs
leven beperkt zich tot een
hoofdstraat, waar twee cafés
en een uitgebreide feestzaal
zich bevinden.
La trots van de gemeente
wordt gevormd door twee fan
fares, die befaamd in gans de
streek, van Membach de ba
kermat van het muziekleven in
Duits-F 3lgië uitmaken.
Dit muziekcentrum zal waar
schijnlijk in de naaste toekomst
fusioneren met Baelen (2500
inwoners), doch dit zal enkel
administratief een weerslag op
het dorpsleven uitmaken, het
dorp vormt sociologisch een
sterk blok en deze eenheid kan
door geen administratieve
pennetrek ongedaan worden.
Dit dorpje op ongeveer 180 km
afstand van Gijzegem qelegen
vormt een toeristisch pareltje.
Het is ook uitermate geschikt
voor kamperen, zodat reeds
kontakten met de plaatselijke
jeugdbeweginen werden ge
legd, opdat er een uitwisseling
zou geschieden, zodat de Gij
zegemse jeugd reeds dit jaar in
Membach hun bivakplaats zul
len opslaan.
OVERHANDIGING VAN DE
KERSTBOOM
Een eerste kontaktname kre
gen we vorige weekend toen
burgemeester NOEL de ge
meente Gijzegem kwam ver
kennen. Ter dezer gelegen
heid had Membach ook een
reuzekerstboom aan de ge
meente Gijzegem geschon
ken die tijdens de Kerstvakan
tie voor het gemeentehuis
staat te pronken. Tijdens een
perskonferentie op het ge
meentehuis wisselden de
Membachse burgervader en
het Gijzegeme schepenkollege
alle nodige wetentjes over de
respectievelijke gemeente uit-,
genheid van de opening van
het
Sport- en Rekreatiecentrum,
dat waarschijnlijk de tweede
zondag van mei zal plaatsheb
ben, de inwoners van Mem
bach, Gijzegem massaal zul
len bezoeken, de beide fanfa
res zullen alvast van de partij
zijn.
De Membachse en Gijzegemse gemeentebesturen.(lb)
Wij leerden er ook, dat de zo-
genoede Duitse Punktlichkeit
de voornaamste karaktertrek
uitmaakt van de Membachse
bevolking, zodat Gijzegem zal
moeten zorgen, om op de ge
meenschappelijke bijeen
komst nu eens niet te laat te-
komen, wat wel hun voor
naamste karaktertrek is!
Burgemeester NOEL tekende
het Guldenboek en poseerde
toen voor de reuzekertbom op
toen voor de reuzekerstboom
op
het kerkplein. Een rondrit per
auto werd toen georganiseerd,
waarbij naast de nieuwe
woonwijk ook het Rekreatie
centrum werden aangedaan.
Het bezoek wero mei een
etentje besloten, en bij het af
scheid werd nog eens geklo-
nekn op de vruchtbare sa
menwerking en de culturele uit
wisseling tussen Membach en
Gijzegem. Veel suksesü!
Dirk Daelemans
sssssssssssssssssssss
OPEN DOEK VOOR EEN
BOEK
EEN STOET VAN
DWERGEN
Epiek is het monologisch
bericht van een handeling.
Geen enkel ander genre dat
tot de epiek behoort, be
antwoordt beter aan die
bepaling dan het kursiefje,
een verhaal-vorm die in onze
literatuur minder beoefend
wordt dan men pleegt te
beweren. Zonder de blijk
baar onuitputtelijke Vla
ming Jos Ghysen onrecht aan
te doen, kunnen wij stellen
dat de Nederlander Simon
Carmiggelt de belangrijkste
kursiefjesschrijver van de
Nederlandse letteren is, en in
lengte van dagen in het
volume van zijn waardevol
werk. Sinds tenminste -
veertig jaar publiceert hij zijn
stukjes, waarvan reeds
enkele duizenden in pocket-
vorm werden gebundeld. De
voornaamste onder die po
ckets blijft o.i. Een stoet van
dwergen (Uitgegeven door
Arbeiderspers, Amsterdam).
Carmiggelts schrijfkunst is
mild-realistisch, maar daar
om een niet minder nauw
keurige uitgerafelde franje
van zijn Amsterdam van
dagjesmensen, kleinburger
lijke lieden en mensen die
gevaarlijk dicht tij de zelf
kant van het leven zijn
versukkeld. En U raadt het
meteen: het zijn alle slechts
schijn-gelukkigen die de -
drank het praten over hun
leven en het voorhollen in
hun fantasie nodig hebben
om niet reddeloos verloren te
GAA LOWIE'S
Z niemand ZTeZnZn'vZZ j
ZnS;l"""bh,r' Nauwe bloedv»rwanten met (/°KasU
orZ Z de veranderd toen ergens ter Aalsterser velde
groep kwam opduiken met de titel Pikante Kastaars.
SZ!he'W0' ee"B v"™»r"'ng zou kunnen zaaien werden de
geb?eZ o1"9"1'00'*ln Gaa Lowie's. Eigenlijk zijn het kas'
mer moet daar toch serieuze
problemen mee hebben. 'Een
zelfklevertje hier, een
T-dansant daar, een eigen
centje ginder en het komt voor
mekaar', wordt er dan geant
woord. En wij denken voor on
szelf 'Aalstenaars begrijp je
nooit helemaal als het om kar-
navallol gaat'. In het Plezante
geval komt daar dan nog bij dat
er vrouwelijke logika mee ge
moeid is. Of er soms nog een
klein karnavalwensje mocht
bijkomen? Hopen maar dat het
allemaal goed verloopt, geen
panne met de apostelpaardenen
niet op mekaars tenen trappen
als er op de Grote Markt wordt
geshowd.
We zouden enorme steenezels
zijn als we deze groep niet het
allerbeste zouden toewensen.
Leen, Arlette, Pat, we zien me
kaar wel nog. Het hoeft er zelfs
geen karnaval voor te zijn. En
dat het entoesiasme nog jaaaa-
ren mag duren.
A.K.V. De Plezante Tritten gont eer
reskeiren van nen T-Dansant te ge-
iven bè de Sissen.
Ander Tritten en Troetes kennen
kommen den 4e janewore 1975
(reeds) on e proisken van 19,75 fr.
Den discobaar, geif mo gaas, zal
ontploffen om 7 ieren.
r
Vijftien mensen die nog veir giene
gaa Lowie iets van karnaval zou
den willen missen. Je hoeft dan
ook niet te vragen of ze al met de
voorbereidingen van de stoet zijn
begonnen. Ergens op een ge
heime basis in Erembodegem
wordt er du duchtig gewroet met
lijm en papierdeeg om een 'Ode
aan de draak' ineen te vlammen
die er mag zijn. Want de Gaa Lo
wie's hebben een beetje faam te
verdedigen. Hun gewrochten als
daar waren: de damesvoetbal
ploeg Dolle Mina, de Voiljannetten
2072, de Gaa Lowies op zwier en
de oiiehistorie van vorig jaar moch
ten telkens best gezien worden.
Al
heeft men dan toch een kleine zure
oprisping als het om de beoorde
ling gaat. «We kregen al de opmer
king dat het wel fijn in mekaar wordt
gestoken maar dat het niet Aals-
ters genoeg is, te weinig kamava-
lesk. Die opmerking vinden we ei
genlijk een beetje misplaatst maar
we willen dit jaar toch maar echte
Aalsterse tamboer geven. Mis
schien beginnen we al op het drie
koningenfeest, met veel kermisla-
waai en stof en stank. Onze praal
wagen wordt eveneens typisch
Oilsjters, al houden we het verder
bij uitgekiende fijne en mooie uit
werking». Dadelijk gaat voorzitter
Hereman die ons in naam van de
anderen te woord staat zijn uit
spraak een stukje milder maken
wanneer hij eraan toevoegt: «Tens
lotte gaat het bij allen toch om dat
zelfde: karnaval vieren, zomaar
voor 't plezier». In dat kamavalgo-
beuren zoeken de Gaa Lowie's:
ook al eens verder dan Aalst, fit
van de Federatie van Eurooauwsl
Narren hebben ze vrij gere^,ren c
kontakt met het buitenlandse
gedoe en andere karnavalsü
hier te lande. Wat een nieuw*
werping uitlokt: «Het is goed d^|
stoet hier volledig door de plaïf
lijke groepen wordt ontworpe I
uitgewerkt. Soms komen wij I
door al eens in een lastig park
zitten. Als je groep door een I
dere stad wordt uitgenodigd dil
het minste wat je zou kunnen 41
voorstellen dat zij ook naar hiei I
zakken. Een beetje spijtig dat f
niet mogelijk is, wij verspelöf
kansen, als je de financiële f
maar eens bekijkt».
Naast de gebruikelijke esba
menten hebben de Gaa LowBngew
onlangs een initiatief genomenBlsbed
nieuw was in zijn soort. De ve(9.5.19!
zing van do Oostvlaamse prins!
beurde inderdaad voor de ee
keer. Niet zonder dat er eij
moeilijkheid oprees. Begrijp!
eigenlijk als men weet dat diet
kiezing in een zeer korte per'
diende te worden voorbereid]
het lichte gehakketak dat er ad
raf is geweest ontmoedigde!
groep nu niet bepaald* Zondert
het daarom precies in Aalst dief
gebeuren menen ze die verkiei
ook volgend jaar te organise!
Zoals er eveneens een vrij bels
rijk kongres van de Federatie!
Europese Narren door de Gaaj
wie's op punt zal worden gestj
Ze doen wel en zien niet altijd e
impels
)uw. C
<wd.
gaan in het leven. Voor velen
is de overmaat van drank er
slechts gekomen nadat zij
meegesleurd werden met
diepere stroom van pijn in
hen: een mislukt huwelijk,
een onbevredigend beroep en
kinderen die hen over het
hoofd zijn gegroeid van Wie
bemint kan er niets van en
beseft hoogstens, dat kinder
en hun ouders langzaam
maar zeker opeten, en door
de hemel gewild kanibal-
isme, waarbij gasten en
spijzen gelijkelijk genieten.
Soms is het alsof wij naast
Carmiggelt plaats nemen als
hij «zijn» mensen uitzoekt en
beschrijft, als hij hen over
hun leven laat vertellen, over
hun onafscheidelijke om
geving. Soms is het alsof wij
gelijktijdig met de schrijver
huiveren voor de groezelig
heid van een wijkherberg of
ons afvragen waarom een
café stamcafé wordt en blijft,
waarom een bepaald niets
zeggend pleintje een echte
pleisterplaats is enzovoort.
En vaak neemt hij ons ook
mee naar het appartementje
of het achterhuis of de
deftige woning van zijn
geliefde Amsterdamse typen.
En een keertje zijn wij ook in
ztjn eigen woning aanwezig!
in zijn eigen leefkring. Datj
laatste doet hij dan om <ftf
invloed van zijn zelfspot te
meten of om zijn eigenf
onhandigheid bloot te legge»
of om te bewijzen dat zij»
eigen weg ook niet steed»
over rozen is gegaan. Tocffl
zou Carmiggelt Carmiggellj
niet zijn indien hij dei
keerzijde van de triestige!
warheid niet toonde: hel
leven en de mensen die geen
serieuze, maar wel een ge'uk'jkstraa
kige indruk maken. Zo' ifeboren
type van mens is bijvoorbeeld)
de vrouw—die zijn hulp^"^"
inroept om het klemgevroren
deurslot van haar wagen t«*/
kunnen ontdooien, hem
ertoe overhaalt het zijrij-ta j a
tuigje van de wagen te
verbrijzelen en meteen vastfrv*
stelt dat zij niet met hèèflL» LJ
wagentje bezig zijn. Nou ja,
ze maken er zoveel van'n de
dezelfde.- Cursiefjes als diepvcrm
van Carmiggelt idealiseren£e'ner
noch dramatiseren. WanP-000 i
men kan niet vroeg genoeg£ocd n
leren dat we ons, als we prijser|kel
stellen op wat vreugd in dll!e" d<
leven, nu eenmaal moeteaPreekt.
behelpen met de werkel(jk-De mai
heid de dup
Frans Jos Verdoodbntvinj