DE MORMONEN a. LANGS VERSCHEIDENE WEGEN NAAR GOD De Voorpost - 3-1 75 - 9 ei ling verte, fleurs, jrden, vitri- :afels, werk, is ten, inese luka- inde- Een reportage over godsdiensten in Vlaanderen (6e bijdrage) Op 1 september 1973 belden twee Amerikaanse jonge mannen, Elder Dick en Elder Bird (1) bij mij aan en stelden in een duidelijk versneld aangeleerd, maar vrij behoorlijk Nederlands een gesprek voor over De Kerk van Jezus Kristus van de Heiligen der Laatste Dagen (de «Mormonenkerk», waarvan zij zendelingen waren. Ik weigerde niet. Het gesprek duurde een paar uur lang. Het liep over Joseph Smith, eerste profeet en een eerste leider van de Mormonenkerk, over Brigham Young, de leider uit de bewogen jaren van vervolging en de grote uittocht naar het Westen van de USA, over «Het boek van Mormon», over «de manier van leven» van de mormoonse kristenen, over de organizatie van de Mormonenkerk. Een week later deden wij het over. Het leerde me veel over de Mormoonse kerk. Niet alles, want een dergelijke wereldomvattende organizatie kent men niet meteen, al blijft de kern van elke Kerk uiteindelijk gesteund dezelfde universele thema's. Een jaar later ontmoette ik op toevallige wijze Elder Tree en Elder David G. Bagley, net als hun voorgangers van een jaar voordien twee Amerikaanse studenten-zendelingen. Omdat ik op dat ogenblik reeds volop mijn reportage over de godsdiensten in Vlaanderen voorbereidde, nodigde ik hen ditmaal uit tot een gesprek: het werd de basis van deze bijdrage over de Kerk van Jezus Kristus van de Heiligen der Laatste Dagen. lijke geschiedenis van een oude Amerikaanse beschaving. Smith keerde herhaaldelijk naar de heuvel terug, maar pas vier jaar na het eerste bezoek kreeg hij van de hemelse bood schapper de toelating de platen mee te nemen tot hij de op de platen gegraveerde tekst in het Engels zou hebben vertaald. Jo seph Smith gaf na het afmaken van dat werk de platen aan de hemelse boodschapper terug en publiceerde zijn vertaling als Het boek van Mormon, ge noemd naar één van de oude Amerikaanse profeten en ge schiedschrijvers die de kronie ken hadden bijgehouden. Het boek van Mormon, de «bijbel» van de mormonen, bevat een geschiedenis van verschillende beschavingen in het Oude Ame rika (ong. 2.200 vóór Chr. tot 420 na Chr.) en een be schrijving van de zending van Jezus Kristus op het Ameri kaanse vasteland na zijn kruisi ging en de daaropvolgende op standing en hemelvaart in het Heilig Land van de Oude We reld. De naam «mormoon» is uiter aard afgeleid van dit «Boek van Mormon». Spoedig na de verklaringen van Joseph Smith en na de organiza tie van de Kerk in 1830, braken de vervolgingen tegen de mor monen los. De mormonen ver lieten daarom de staat New York en vestigden zich in Kirt- land in Ohio. Daar werd de hoofdzetel gevestigd en de eer ste tempel gebouwd (1836). Maar de vervolgingen bleven voortduren. Dc mormonen werden steeds verder naar het Verscheidene mormonen voeg den zich vrijwillig bij hun lei ders in de gevangenis van Car thage (Illinois). De goevemeur van Illinois beloofde hun veilig heid te zullen verzekeren tegen over het vijandig gepeupel, maar deed niets toen een gewa pende bende op 27 juni 1844 de gevangenis binnen drong en twee mormonenleiders doodde: de gebroeders Josephen Hyrum Smith. Na de dood van Joseph Smith nam Brigham Young de leiding van de Kerk over. De vervol gingen en geweldplegingen duurden inmiddels voort: de tempel werd ontwijd, de gewas sen vernield, de huizen bescha digd. Toen de mormonen zelfs met uitroeiing werden be dreigd, besloot Young zijn ge loofsgenoten over de dichtge vroren Mississipi te leiden en uit te zien naar een nieuwe vesti gingsplaats. Aldus begon op het einde van de winter in 1846 de tragische trek naar het Westen, een 1750 km. lange voettocht naar «het beloofde land», er gens ver weg, over woeste en uitgestrekte gebieden. Sommige mormonen reisden in door paarden of ossen getrokken wa gens. Maar de meesten beschik ten slechts over tweewielige handkarren die door de man nen en de vrouwen zelf door het woestijnzand of over rotsige be rgwegen moesten voortgeduwd worden. De mormonen staken Salt Lake City, «het Rome» van de Mormoonse Kerk. De dramatische grote trek naar het Westen. Joseph Smith, organisator, eerste leider en profeet. Die Kerk werd op 6 april 1830 !(2) georganizeerd in Fayette I (thans Waterloo) een stad in het westelijk deel van de staat New York (USA). De «top» de hoofdzetel van de kerk be vindt zich in Salt Lake City, een bekende stad in de USA. Van hieruit worden de duizenden kerkelijke gemeenschappen, over de wereld verspreid, geleid en geïnspireerd. Is de Mor moonse Kerk vooral in de VS A zeer belangrijk, korte tijd na de organisatie van 1830 deinsde het zendingswerk over de hele wereld uit. Reeds in 1837 kwam Europa aan de beurt, uiteraard via Engeland, dat als geen an der land in de wereld politiek- kulturele bindingen heeft met de Verenigde Staten van Ame rika. In 1861 werd het zen dingswerk ook in Nederland aangevat, terwijl in Vlaanderen dat organisatorisch behoort tot de Nederlandse Zending in Bussum (3) slechts in de loop van de laatste paar decennia systematisch aan zendingswerk is gedaan. De Kerk van Jezus Kristus van de Heiligen der Laatste Dagen telt vandaag 3.321.556 leden, waaronder nagenoeg 700 Vlamingen. Zij komt natuurlijk het best over in haar Amerikaanse bakermat, waar zij een bewogen groeipro ces heeft gekend en waar zij uit groeide tot een enorme organi satie: grootse tempels, een uni versiteit (met 25.000 studen ten), kolleges, middelbare en lage re sc hole ni ns tel li nge n voo r godsdienstonderwijs, «ontwik kelingsverenigingen», jeugd werkverenigingen, diverse ker kelijke hulporganizaties, een wereldbcfaamd koor het Ta bernakelkoor van Salt Lake City enz Maar ook in di verse andere landen is zij sterk vertegenwoordigd: in Canada, Australië, Zwitserland, Enge land, Zuid-Afrika, enkele lan- lingen die hiervoor gedurende een paar jaar hun studies aan de universiteit of aan een kollege onderbreken. Het zendings werk is weliswaar flink ge steund door de moderne vor men van public relations, maar uiteindelijk wordt het betrekke lijk groot sukses (4) van de zen ding verworven door de on voorwaardelijke persoonlijke inzet, de bezieling en vooral de geloofwaardigheid in het optre den van de jonge Amerikaanse zendelingen (5). DE GESCHIEDENIS VAN DE MORMOONSE KERK (6) Joseph Smith, organisator, eer ste profeet en eerste leider van de Mormoonse Kerk, werd op 23 december 1805 in Sharon in de Staat Vermont geboren. In 1820 woonde zijn ouderlijk ge zin in Palmyra (New York). In die tijd werd de jeugdige Joseph betrokken bij de godsdienstige opleving die zich in die streek voordeed. Hij geraakte in ver warring door de tegenstrijdige beweringen van de verschil lende sekten (7). De jongen ging daarom naar een bos in de buurt van de boerderij van zijn ouders en bad God om leiding. Het was hier dat hij in een visi oen twee personen zag: God de Vader en zijn zoon Jezus Kris tus. Zij zeiden tot Joseph dat hij zich bij geen van de bestaande kerken moest aansluiten, maar dat indien hij getrouw zou zijn de oorspronkelijke en door Jezus Kristus gestichte Kerk, die door afval en ontrouw van de aarde was verdwenen, spoedig zou worden hersteld In 1923 werd hem door een boodschapper uit de hemel, MORMONI genaamd, gezegd dat hij naar een in de buurt van Palmyra gelegen heuvel moest de brede Missouri over, trok ken door de troosteloze en ein deloze vlakten van Nebraska en over de bergen van Wyoming. «Aan het eind van jullie weg is er slechts zand, zout water. le ven slechts kaktussen en ratels langen.» waarschuwde een oude bergjager. Hij zou gelijk krijgen. Maar Brigham Young was vastbesloten zijn kolonie De heuvel Cumorah te Palmyra (New York). l, toond die gegraveerd was op zendingswerk in Vlaande- metalen platen die van goud ren geschiedt langs Bossum bleken te zijn. De kroniek be- om doorAme-nkaansezende- vatte de kerkelijke en wereld westen van de USA gedreven: naar Missouri en later naar Illi nois, waar zij in 1839 de stad Nauvoo stichtten, die met haar 20.000 inwoners de grootste stad werd in het Illinois van toen. Onder leiding van Joseph Smith bouwden de mormonen er prachtige huizen, bloeiende boerderijen en handelshuizen, in een landstreek die niemand wilde hebben en die vóór de aankomst van de mormonen slechts één groot moeras was. Op dc heuvel met uitzicht op de Mississippi-stroom werd een grote tempel gebouwd die een miljoen dollar zou kosten. De mormonen konden nu eindelijk opnieuw in vrede leven. Helaas slechts voor een korte duur. Want weldra werden de vervol gingen opnieuw ingezet, ook van officiële zijde. Zij leidden tot de gevangenneming van Jo seph Smith en zijn naaste me dewerkers op 24 juni 1844. zover mogelijk van de bescha ving te brengen en die daar te herinrichten. De trek ging dus verder: ofschoon het landschap steeds ruwer en ondoordring baarder werd en men soms da genlang halt moest houden om dat de doorgang door zware mannen arbeid moest worden vrijgemaakt. Ongeveer ander halfjaar na het vertrek uit Nau- vroo kwam de voorhoede in de vallei van Salt Lake aan. Young sprak toen de historische woor den «Dit is de plaats» (8). Dat gebe urde op 24 juli 1847. De groep eerstaangekomenen bestond uit 148 mensen. Later zouden nog enkele duizenden (van de 30.000 uit Nauvoo gevluchten) in Salt Lake aankomen. Meteen was Salt Lake City dus een feit. Want onmiddellijk na hun aan komstgingen dc mormonen aan het werk, ondanks de trooste loze verlatenheid van de woes tijn. Zij groeven irrigatiekana len en zorgden voor de bevloe iing van het dorre land. Zij bouwden huizen en een tempel de derde reeds enslaagden erin de strenge winter te overle ven. Toen de zomer in het barre Utah (de staat waartoe Salt Lake City behoort) nabij was, hadden zij hondeiden mijlen ir rigatiekanalen gegraven het eerste irrigatieprojekt in de -USA!. Langzaam veranderde de woes tijn van uitzicht. En toen, net op de dag waarop het binnenhalen van een rijke oogst zou begin nen, trof de mormonen een nieuwe ramp: talrijke zwermen sprinkhanen streken neer in de vallei en begonnen de oogst te verslinden. Na het gebed van de mormonen schenen echter dui zenden zeemeeuwen die de sprinkhanen opaten of verjoe gen en zodoende de eerste oogst van de mormoonse pioniers redden. Vandaag de dag wordt de zeemeeuw geëe rd als de vogel van de staat Utah en op het be roemde tempelplein van Sait Lake City staat een monument dat herinnert aan de geschiede nis van de redding van de oogst. Terwijl zij nog onderweg waren van Nauvoo naar Salt Lake, werden de mormonen staande gehouden door het leger van de Verenigde Staten, dat hen vroeg 500 vrijwilligers ter beschik king te stellen in de Mexicaanse oorlog. Honderden mormonen gaven hieraan gevolg en onder namen een voetmars die 3.200 km. lang was en de geschiedenis zou ingaan als «de belangrijkste infanteriemars van de moderne tijd». Het trekken voor het geloof en de daarbij onvermijdelijke ont beringenen tegenslagen hebben de mormonen blijkbaar nooit afgeschrikt, want kort na de vestiging van Salt Lake City werden groepen zendelingen ui tgezonden ove r de gehele Ve r- enigde Staten en naar vreemde landen en kontinenten Natuur rampen, roversbenden en wilde dieren hebben vaak een drama tisch einde bezorgd aan deze tochten. De betrekkelijk jonge Mor moonse Kerk is over een aan zienlijk deel van de wereld ver spreid. Die verspreiding gebe urde even snel als de tegenkan tingen en de tegenslagen hard waren. Toch lijkt het ons een fenomeen dat die Kerk alle agressiviteit achterwege Iaat wat haast van geen enkele Kerk met een «verleden» mag gezegd worden. Mormoon zijn is vooral gesteund op een manier van leven: geloof, onderwijs, gezin, ontspanning. De leer is door Joseph Smith vastgelegd in 13 artikelen des geloofs, waarin alle geloofswaarden, de organi zatie en de levensstijl van de mormoonse kristenen zijn be schreven. Vooral dat laatste ty peert de Mormoonse Kerk. Om dit te illustreren halen wij hier nr. 12 en 13 van de Artikelen des Geloofs aan: Wij geloven onderdanig te moe ten zijn aan koningen, presiden ten, regeerders en overheid spersonen, in het gehoorzamen, eren en onderhouden van de wet. Wij geloven eerlijk te moeten zijn, oprecht, kuis, welwillend, deugdzaam en goed te moeten doen aan alle mensen; waarlijk mogen wij zeggen, dat wij de vermaning van Paulus volgen: wij geloven alles, wij hopen al les, wij hebben veel doorstaan en hopen in staat te zijn alles te doorstaan. Indien er iets deug delijk, liefelijk, goed of prij zenswaardig is, streven wij hiernaar. Frans-Jos VERDOODT (In onze volgende bijdrage zul len wij handelen over priester schap, organisatorische bouw en «manier van leven» van de Mormoonse Kerk). Voetnoten: (7) Elder: ouder(e). Aanduiding dat die persoon een gezag bezit enlof vertegenwoordigt in der Kerk. 2) De 19e eeuw, bij ons in het Westen een periode van verlichting en 'reveil", was voor de jonge Amerikaanse staat een periode van ongekende dynamiek en expansie. Tenminste drie wereldverspreide Kerken werden er in die eeuw georganizeerdde Adventkerk de Mormoonse Kerk en de Kerk van de Getuigen van Jehova). (3) Vandaag lijkt het vanzelfsprekend dat Noordnederlands en Zuidnederlands zendingswerk een geheel vormt, omwille van de taalkundige eenheid en historische samenhorigheid van Nederland en Vlaanderen. Het ontstaan van België heeft echter veroorzaakt dat het evangelisch zendingswerk hoofdzakelijk einde vorige eeuw dat langs Nederland, Zwitserland, Engeland en USA over kwam Vlaanderen beschouwde als een natuurlijk deel van een naar buiten en naar binnen franssprekend België. De Adventkerk in Vlaanderen vormt zelfs een geheel met Frankrijk, terwijl de Fran stalige Getuigen van Jehova hun Belgische zetel in Vlaanderen (Kraainem) hebben. (4) In de geringe ruimte die in Vlaanderen voor andere dan Rooms-katolieke kerken overblijft, bewegen zich sinds een eeuw een paar tientallen kerken, die alle niet veel groter zijn dan de Mor moonse Kerk. (De Protestantse Kerk van België ongeveer 10.000 leden uitgezonderd (5) De A merikaanse zendelingen zijn stijlvol geklede jonge man nen, die hun zendingswerk bijzonder taktvol verrichten via huisbe zoeken. Sinds kort verschijnen zij ook onder het publiek dat de wekelijkse markten bezoekt om het Boek van Mormon te tonen. Verkopen, kolporteren en publieke prediking houden doen zij niet. (6) Bronnen De Kerk van Jezus Kristus van de Heiligen der Laatste Dagen, Gegevens voor de Pers, zonder jr., 18 blz ge drukt in Luik, uitgegeven in Bossum, Hoe en Waarom De trek naar het westen, bewerking van J. Pels, Zuidnederlandse Uitge verij, Antwerpen 1963, 48 blz. (blz. 25-28). (7) Ibid, (in Gegevens voor de Pers-). Persoonlijk lezen en schrijven wij liever: godsdiensten i.p.v. sekten. (8) De bronnen van (6) vermelden respektievelijk Dit is de plaats en Dit is ons land.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 9