BOHKKRAWIEHIEEIIS KARNAVALNIET ALLEEN LOL WERKOROEP„NOiG NOIG D'HASJELEERS 1 ALVAST EEN ORIGINELE NAAM CAP Vi- AALST 75 a NIEUWKOMER VOL BELOFTES MOBIELE TENTOONSTELLING VAN TE AALST (IN PAN-CSV BUILDING) KINDERTEKENINGEN Herdersems Davidsfonds plant Alfons De Cock- viering ,E1 OPEN DOEK VOOR EEN BOEK Aan karnavalgroepen alvast geen gebrek. Deze week zijn er drie jonge groepen aan de beurt: «Noig», met één jaartje aktiviteit, verdiende reeds heel wat karnavalsporen; «D'Hasjeleers» en de «Boiljekrawie- teleers» zijn nog jongere karnavalkuikentjes, zij dienen nog alles te bewijzen. Aan een ding ontbreekt het hen zeker niet: goede wil en handen om te werken. Volgende week krijg je weer andere karnaval- gezichten voorgesteld. Waar ze de meest gekke be namingen blijven halen mag joost weten, het is alvast een hele verdienste ze te verzin nen en zelf te weten wat ze betekenen. Een boilje is vol gens hen een borduursteen "ïussen een voetpad en de rijweg. Een krawieteleer is in het ABN onvertaalbaar maar dat heeft ook zijn charmes, dan maar met handen en voeten uitgelegd en een te keningetje bij. Een verge lijking met een baby die ligt te spartelen en iedereen be grijpt alvast dat het hier gaat om een licht of minder bene velde geest die op de boilje loopt, zigzag op de rijweg evenwichtsoefeningen doet en niet van valpartijtjes ge spaard blijft. Deze nieuwe groep werd vo rig jaar op karnaval gesticht en bestaat uit jongeren die met het werken in karnaval groepen nog vrij onbekend zijn en nog geen vroegere ervaring opdeden. André Van Der Meulen, Eric Saeys, Patrick Palaster, Hans Vinck en Hans Willo kregen al vlug aanhangers zodat de groep nu zeventien man telt. Een vaste wagen van vier a vijf meter lengte, getrokken door een traktor, helemaal versierd, zal als tema hun naam uitbeelden. Rond de wagen zien zij dan verschil lende wagentjes met vuil nisbakken om de «boilje» uit te vegen (zal de stad er die dagen proper uit zien zeg!). Hun kostumes zijn gelijk aan de kleuren van de stad. Kosten doet het wel enkele blauwtjes: hun 20.000 F ho pen ze op de traditionele manier met een steunflesje in dit kafee en een sticker er gens anders, een T-Dansant en veel hoop op een goede prijs. Maar eerst komt er nog de prinsenverkiezing waarop zij alle zeventien aanwezig zullen zijn, verder een voetbalmatch tegen een andere karnavalgroep en veel lol in het vooruitzicht. Steun kregen zij tot op heden nog van niemand. HET KAN OOK ZONDER REUSACHTIGE PRAALWAGENS Alle leden die meewerken aan de groep Noig komen in feite uit andere groepen. De karnavalgroep werd gesticht in 1974, eigenlijk zeggen de leden zijn wij geen echte karnavalgroep. Wij zijn een groep jongeren die trachten allerlei manifestaties rondom karnaval in te richten, en de drie dagen van lol aktief en kreatief mee te vieren. Zij brengen dan ook geen praalwa gens. «Noig», in 't frans «grave» be tekent in ABN «erg» of «sterk». Een goed gekozen benaming voor een groep die vol originele ideeën rondloopt en ze ook uit voert. Vorig jaar hadden zij een volledig programma voor de Aalsterse kafees en kwamen met twee groepen aan de stoet deelnemen. De eerste was de «Ode aan de kezze» en de tweede «Ode aan de petrol» en behaalden de tweede plaats in de kategorie groepen zonder wagen. De leden beschouwen de prijs niet zozeer als een prijs maar eerder als een subsidie. Ze zijn wel ergens tegen konkurrentie gekant en vinden het fijn dat de mentaliteit van «ons onder werp blijft geheim» stilaan ver dwijnt om plaats te maken voor openheid. De werkgroep houdt het niet al leen bij het ontwerpen van een Het begon op enen karnavaldag in het jaar 1974. Een gr< jongeren ging samen uit, vermaakte zich best en zwoer et eed. Het scheen dan toch geen karnavaleske dronkemai seed te zijn geworden. Neen, met zijn allen, zeventien-, ach tienjarigen besloten zij de groep «D'Hasjeleers» te sticht! Wat een hasjelaar is, is van dat Aalsters latijn, het moet e foefelaar zijn, je weet wel, iemand die tien zaken begint en tien onafgewerkt laat. Laat ons nu even hopen dat het wo< er zomaar één is en vooral geen betrekking heeft op aktiviteiten van die sympatieke jongemensen. De groep werkt onder voorzit terschap van Bert Peeters, verder is er nog de penning meester Marc Van Schuylen- bergh en de sekretaris Dirk De Waegenaer en Kris Van Den Eeckhout. Na veel heen en weer gepraat werd ons dan toch een sluiertje opgelicht van wat zij zien als hun groot geheim. In hun werkplaats in de Groenstraat knutselden ze zelf zes gekke fietsen in elkaar en gebruikten daarvoor een wirwar van oude fietsonderdelen. Er moet ook nog een klei ne kar bij die zij dan zelf zullen voortbewegen. Die wagen is in de hoogte opge werkt. Ditfietsengedoe en alles wat erbij hoort staat in verband met een of andere originele klown. Een centenkwestie kwam er natuurlijk ook bij, waf deze jongens vertrokken m| een hoofd vol ideeën, maa met een nog plattere beul Geld komt in 't bakske doortf verkoop van stickers en T-dansant, dat zij echter zagfj mislukken door te weinig org; nisatie en bijna geen opkoi van karnavalgroepen. Op 23 november werd (jesta groep onder de doopvont gi houden door een zeer entof ziaste bloemenfee. Maar wel rom hoorden we dezelfij' klacht: spijtig dat de stad r meehelpt, als we het niet kur nen bolwerken dan zal dit re aan onze werkwijze te wijfy zijn maar aan financiële pri blemen. Hun karnavalprr gramma, netzoals ieder ande aan zal het volk proberen te amus® V01 ren. men fA-A Roel VAN DE PLA geschikt tema voor de stoet maar houdt ook diskussiea- vonden die tot doel hebben de samenwerking om van karna val een echt Aalsters feest te maken te bevorderen. We hadden de gelegenheid om met enkele onder hen, Jan en Piet Louies, Jacquy De Pauw, Jean-Paul Schollaert en Luk Van Schuylenbergh een gezél lig praatje te maken. Geeft het stadsbestuur vol doende medewerking? Behalve onze burgemeester, is ieder ander volgens ons, nega tief ingesteld. De schepen Rin- goir, schepen van feestelijkhe den, zou in een demokratisch regime onmiddellijk afzetbaar moeten zijn door de basis (het volk) omdat hij onbekwaam is in zijn funktie. Als de top niet meewil kan de rest ook niets doen, aldus één der woord voerders. De stad kwijt zich helemaal niet van haar taak. Zij schuift de verantwoordelijkheid af op het feestkomitee, maar beperkt ge lijktijdig de macht van dit komi- tee door hun kas af te nemen (en dus hun onafhankelijkheid met als schijnheilige reden dat zoiets onwettelijk is. Je reinste verschuiling achter de bureau- kratie is dat. De macht van het feestkomitee is trouwens nooit duidelijk geweest en de poli tieke inslag ervan is steeds on gezond. Is het juist dat de jeugd meer en meer aandacht besteedt aan karnaval? Buiten een paar enkelingen bestaat de stoet uit de meer derheid van mensen onder de vijfentwintig jaar. Maar het verwondert ons toch steeds dat zo'n groot gedeelte van de be volking passief is, vooral de ka- feebazen. Een klein voorbeeld je: we verkopen affichen aan vijftig frank om onze kas te spij zen. Stel je nu toch eens voor dat er mensen bestaan die er wel één willen kopen als wij er een faktuur bij leveren. Is dat niet stompzinnig? Jullie hebben wel een zeer mooie affiche. Aan onze affiche proberen wij een artistieke waarde mee te geven. Ze vervangt onze steunkaarten of liever ze is onze steunkaart. Luc Van Schuylenbergh is de ontwerper ervan. Het is een zeefdruk en dat voor de luttele som van vijf tig frank. Nu we het toch over geld hebben, de subsidies zouden vóór karnaval moeten gegeven worden. (Geruchten doen de ronde dat er dit jaar inderdaad bepaalde groepen van deze voorschotten zullen kunnen genieten.) Als basis van deze financiële tussen komst kan de prestatie van hel vorig jaar genomen worden. Maar wat met de nieuwe groe pen? Wat vinden jullie van de ver schuiving van de tribunes naar de Keizerlijke Plaats? We vinden dit uiteraard een goed idee van het feestkomi tee, maar toch weer een dis- kriminatie. De officièlen blijven (gratis natuurlijk) op de Grote Markt geïnstalleerd terwijl de kleine man inkomgeld zal die nen te betalen om op het Kei zerlijk Plein te mogen. Karnaval is een spontane fol klore die niet mag uitsterven. Of het een afkooksel is? Er schuilt gevaar in de ajuinen worp en in de prinsenverkie zing. Karnaval is ook vrijetijds besteding. Erzijn er altijd die er tussen lopen en afkijken van andere landen of steden. Maar een zaak is zeker karnaval Aalst heeft zeer veel gedaan voor andere steden als Ninove, Dendermonde, Halle, Lede Waarmee pakt Noig uit dit jaar? Karnaval is de beste tijd om aan politiek en regering te den ken. Het wordt bij ons een poli tiek onderwerp: «De witte man van de U.S.A. Henry Kissin ger». De nobelprijswinnaar van de vrede. We gaan hem letter» lijk en figuurlijk in zijn hemd zet ten. We maken gebruik van een wagentje met een meka- nisme dat tot vijf meter hoog kan reiken. Ons programma in het kafee is korter maar hevi ger en zij zullen gebruik maken van muziek als background. Het is evident dat dit in verband zal staan met ons onderwerp. We willen er nog graag aan toevoegen dat wij vooral in de kafees over de Dender veel sukses boeken, die mensen steunen ons ook heel spon taan. Dat internationale onder werp is toch niet Aalsters. Neen, maar er komen zeer veel mensen van buiten de stad naar onze karnavalstoet en die verstaan toch geen barst van die lokale toestand, er moet ook eens iets tussenzitten dat hen ook boeit. Tenslotte wil de werkgroep Noig een algemene oproep richten tot karnavalminnend Aalst om veel kleur, beweging, ironie en de zo onmisbare originaliteit in hun werk te brengen. Aan Simon D'Hondt denken ze met veel dank terug omdat hij de groep materi eel steunde. Lotjonslos stelde zijn wagen ter beschikking 'en Lu- cienne Verhaegen naait dat het een lust is. En ze zouden het nog bijna vergeten, ze zijn de «pom piers- Danny D'Haeseleer en Jef Nijs toch ook zo dankbaar, de eer ste voor zijn artistieke en de tweede voor zijn technische hulp. Woensdagavond jl. werd het ge bruikelijk lintje (dat niet voorhan den bleek) en het even gebruikelijk glaasje dat er wet was en ons overigens méér interesseert respektievelijk geknipt en geklon ken na de nog gebruikelijker speech bij de opening van deze geheel NIET alledaagse tentoon stelling. Inderdaad bij mijn weten, en ik kan het weten want ik laat elke week niet na behalve de Voorpost nog de gehele regionale en niet-regionale pers na te lezen en loop verdorie ook niet iedere dag met mijn kop naar de wolken te staren, de eerste kinderti <eningententoonstelli ng van dit jaar in onze stad. Niet alledaags, inderdaad, er wor den geen werken verkocht, er zijn geen bebaarde en ekstravagant geklede kunstenaars te bespeuren (behalve onder het publiek dan) er wordt niet gelald over 'stijl', 'gege ven', 'kompositie', 'originaliteit' of 'PRIJS'. De ekspositieruimte is overigens ook met-conventioneel. Wat je na tuurlijk reeds lang kon vermoeden. De werkjes van 6 tot 16-jarigen die de humanistische jongeren via één of andere tekenwedstrijd wisten te bemachtigen en waarmee ze zoals gezegd reeds een aantal aan Aalst geen kopie hebbende plaatsjes bezochten zijn opgesteld in een daartoe speciaal ingerichte ruimte van de toneelwerkgroep PAN. Zie zo, je weet het weer es, 't moest weer in 't Fabrieksken gebeuren, C.S.V.-building Wellekensstraat Aalst. Maar ja, wat wil je, in een stad waar elke vierkante meter ten toonstellingsruimte of zeggen we beier 'verkoopruimte' met harde duiten moet betaald worden of aan het kommercieel belang van één of andere bank onderworpen is. De initiatiefnemers deden er dan ook misschien goed aan deze ont sierde 'kultuurpaleizen' van onze stad niet op te zoeken en in deze ruimte weliswaar niet zo direkt in het centrum gelegen en met be perkt middelen ingericht een on derkomen te zoeken. Enfin, 't is weer eens van mijn lever en we kunnen trachten nog een behoorlijk verslag te maken over de opening. JAN LOUIS vrijgestelde van HUM- JOS en Panmedewerker kon deze tentoonstelling echt niet mooier in leiden dan met het gedichtje uit de bundel die elke bezoeker gratis wordt aangeboden: INKOM vergeet wie je bent als je hier binnenkomt vergeet je belangrijkheid je deskundigheid laat je groot verstand op de drem pel achter je belezenheid je beroemde kunstzin je verfijnde smaak zij stil zwijg over aanleg of talent over expressie over esthetica en zwijg over de kinderziel dit is de wereld van het kwetsbare de ontroerende zwakheid hulpeloze kunst de broze wereld van de onhandige meesters met de groezelige handjes dit is de werle die jij verloren hebt je verloren kans je kapotte droom wordt weer ge droomd als de leraar de kindertekening verbetert pleegt hij geweld zoiets als de koloniaal die de neger gaat beschaven terwijl de nationale sekretaris van HUMJOS die ook al gehoopt had er zich met hetzelfde gedichtje van af te kunnen maken en dus lekker mis was even uitweidde over de her komst der werkjes. Het was, aldus de heer Frans Le- maitre, onze bedoeling de kinde ren via een tekenwedstrijd in staat te stellen op papier te zetten wat ze zelf wilden en hoe ze zelf wilden. Het resultaat is in alle geval be wonderenswaardig. Een honder dtal fijne werkjes: tekeningen op behangpapier waar het serienum mer nog doorheenschijnt maar waarvan het landschap totaal ori gineel is in tegenstelling tot (verdorie ik begin weer- straks krij gen we recht - op - antwoorden toegestuurd), collages, verfwerk- jes, wascowerkjes, viltstiftwerkjes en kijk daar eens, waarachtig ook nog een kleurpotloodwerkje. Ik her leef! Kortom een 'must', het hierbij af gedrukte plaatje (verkrijgbaar op prentkaart) tijdens de openingsu ren aan de prijs van 15 fr. wat bete kent dat er dus toch verkocht wordt) is écht maar een voor smaakje op de in tema's verdeelde werkjes, o.m. welkom, boot, huis, Nu zondag, 12 januari, reeds kan men op de 125e verjaar da, e (e, van de geboortedag van Alfons De Cock in zijn geboortehuidh p aan de Herdersemse Grote Baan een tentoonstelling gaa bekijken met onuitgegeven aantekeningen van deze grol folklorist, bundels van en over de schrijver, zijn briefwissi ling met vooraanstaande buitenlanders tot en met een ge schilderd portret van de schrijver toe. 3evo egen tig ti olkin klooi 'ge 7%\ s he iber Daarbij houdt het Davidsfonds het echter niet, want in .p oud komende meimaand zal in samenwerking met de VTB-VAïRa* een Wandelpad Alfons De Cock ingehuldigd worden. D]Pers eigenlijke viering, met onthulling van een borstbeeld in df ®°r met zijn naam genoemde straat, gaat door op 7 septémbei Het programma voor deze feestdag staat reeds vast en hL ge] vermeldt naast de onthulling ook de uitvoering van een ft«4m decantate. [mee Vijfentwintig jaar geleden bracht een toenmalig komitee w#s burgemeester HMoens, Em. Michiels, Alf. Vinck, L. Va' e 1 Mulders, R. Moens, Fr. De Meersman, R. Bourgeois, EemOEfl Zuster Madeleine, H. Muylaert, Ph. Saeys, Fr. DeMeyst 4sche Is. Hallaert reeds een grootse hulde aan deze geboren Heli der dersemnaar, tevens onderwijzer in zijn geboortedorp, «agerw derhand schoolhoofd te Denderleeuw, alwaar een monumeknie] voor deze grondlegger van de wetenschappelijke folklore ijgen Vlaanderenstaat. irk°' jjemtu engagement, vis, fantasie, dieren, vogel. De tentoonstelling die na Aalst naar Moskou vertrekt (en dit is nu eens écht waar, de andere steden waren maar fiktief en om de kunst liefhebber aan te zetten in de week van 9 tot 12 u. en van 13.30 tot 18.30 u., op zaterdag enkel van 13.30 tot 18.30 u. en 's zondags van 15 tot 17 u in het C.S.V., Wel lekensstraat 45. te Aalst. Verder gaat er in het kader van deze tentoonstelling ook nog een toneelopvoering door nu zaterdag 11 januari om 14.30 u. in dezelfde lokalen. Het stuk «verboden te ademen» van Freek Neyrinck dat Toneelboe- tiek Gent te Aalst brengt, verhaalt de belevenissen van twee vrien den: een arbeidersmeisje en de dochter van fabrieksdirekteur. Zo maken we kennis rm t de fabriek, de vuile stinkende lucht Het stuk waarin de kinderen zelf kunnen meespelen tracht op zijn manier ons jonge volkje wat mi lieubewuster te maken. LIEVEN MATTHIEU L Op 13 februari 1945 bombar deerden de overwinnende Geal lieerden de Duitse stad Dresden, Vae victis, wee de overwonne nen. Want het pleit van de oor log was toen in Europa reeds beslecht en bovendien had de kunststad Dresden geen enkele strategische betekenis, evenmin als de andere Duitse steden die in die dagen nodeloos werden vernield als antwoord op wat de Duitsers voordien zelf als even nodeloos leed anderen hadden aangedaan. Dresden was een ca tastrofe: ruim 250.000 doden in een brandende stad en enkele duizenden die zich langs het wa ter van de Elbe hadden kunnen redden, maar daar door de te rugkerende bombardements vliegtuigen werden verrast. Met de onuitgesproken herinne ring aan dat drama, komt de Amerikaanse tandarts Corinth in het begin van de vijftiger jaren in inmiddels tot de Russische invloedssfeer horende Dres den aan om er deel te nemen aan een internationaal medisch kon- gres. Het wordt een dubbel- tragische konfrontatie met het verleden. Want hijzelf had deel genomen aan de bombardemen ten boven Duitsland, In het zwarte water ziet hen onder het bevend schijnsel van de vlammen de blauwogige Co rinth: hoofden, koppen, tes ten, roerloos. En dan lacht hij in zijn koepel de lach van de overwinnaar en schreeuwt: «Zal ik ze eens een serenade geven?» En allen lachen, alle vliegers, Jim, Alan, Frank, Patrick en Archie, en dan jaagt hij de kogels voor zich uit het water in, waar de hoofden spatten, tuimelen, botsen, springen, keilen, ver- zinken, en lacht, alle vliegerij allen lachen in de nacht. Als Corinth mensen ontmoet di de catastrofe van Dresden en lange nacht van de Tweede Wi reldoorlog hebben ondergaair begint het proces van zijn onre'£ reddering pas voorgoed. AaIL°?l vankelijk is de Amerikaanse geP©oj leerde voor zijn Oostduitse gaf P" theren vooral een rare vogefen maar in minder dan twee dage®6®' na zijn aankomst is hij een zielifan personage geworden. Hij uPPJJ onberedeneerde beschuldigiif cr gen tegenover sommigen ond<Fer zijn gastheren, ontgoochelt <£aai Duitse Hella Viebahn met wrj s hij een nacht en een dag samen r™ geweest en langs wie hij eer e ogenblik zijn evenwicht blijkt i^ele zullen herwinnen, houdt ec/an wilde «verkenningstocht» dooi*erc heen de geruïneerde stad en onfitir snapt op de valreep aan de doodtijn. Dresden brengt de totale inner0** lijke ontreddering voor Corintlf ®d verwoest hem zowel psychiscjjinc als fysisch, vervolledigt hP® f» drama dat reeds tijdens de bonfik* bardementen was begonneifaet Dresden is zijn stenen bruid.®83' bed, de volledige stolling vaMra zijn persoonlijkheid, die ml® zijn terugkeer tot Hella wellief"! kon gered worden. Dat thema, de ironisd^1' tragische tekening van de peo nages, de uitzonderlijk beelr rijke taal en de ongewone vef'ic haalstructuur maken van dit Hlr9£ stenen bruidsbed (UitgegeveFor* door De Bezige Bij) een steet*n a harde maar tevens een stec#"n goede roman waarin Harry Mr1'8 lish moedig en onverdacht hfocl bewijs levert dat zij die een oolet log overleven wel eens de gr< ste slachtoffers kunnen zijn die oorlog. FRANS-JOS VERDOOl nsti

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 24