JJLLEI VAN VLAANDEREN M OKAPIZAAL AALSTENAAR JAN MATTHIEUBEROEPSREIZIGEfi LES GHEMINS DE KATHMANDU. De Voorpost - 10-1-75 - 3 ier meank zij de toelage die het stadsbestuur elk jaar in de begroting inie eOorzte' 'n voordeel van het Ballet van Vlaanderen zullen de inwoners ichrifté11 Aalsten omgeving begin 1975 opnieuw kunnen genieten van het luis bieden van het nu reeds internationaal bekend Ballet van onmjjaanderen. Het Ballet van Vlaanderen verwierf inderdaad reeds am door diverse optredens in Italië, Hongarije, Zwitserland en meu\iekenland. orm va 1 onm^et optreden in 1974 te Athene moeilijas een ware triomf. In 1975 zal h Ballet voorstelling doen te Ioniki, Lisabon, Polen en UTTEI 'ens een rondreis van 30 dagen en in de U.S.A. in februari/ ïarta.s. diger. Antwerpen op 18 januari. De aanwezigen zullen aldus volgend énig programma te bewonderen krijgen. fcr gelegenheid van het vijfde itreden te Aalst brengt het jtllet van Vlaanderen vijf flinternieuwe kreaties: een er- m werd gekreëerd teAntwerpen urele november 1974, terwijl 4 anin- hdere te Aalst worden voorge- eld slechts enkele dagen nadat taan j in wereldpremière gaan te gaan iker r steld hten met igen >gde kip- troef CONCERTO VOOR 8: koreo- grafie Carles Czarny, muziek: W.A. Mozart. LEADING ASTRAY: koreo grafie: Moshe Efrati, muziek. Ami Maian ELEGIE: koreografie: Jeanne Brabants, muziek: FritsCelis. POEMA: koreografie: Jeanne Brabants, muziek: H.V. Lobos. EL SACRIFICIO: koreografie: André Leclair, muziek: A. Ginastera. CHARLESCZARNY Hij is het type van danser en choreograaf dat men terecht all-round mag noemen. We zeggen het in het Engels omdat hij een Amerikaan is geweest (is sinds de laatste 4 jaar Neder lander). wat niet belet dat hij een ware polyglot mag genoemd worden. Hij zag het levenlicht in Chicago op 4 januari 1931, zijn Poolse grootouders kwamen op het einde van de 19e eeuw naar de States. Sedert hij op achtjarige leeftijd met «tap- dance» begon heeft hij zowat met alle danstechnieken kennis gemaakt en had het geluk, in het begin van zijn professionele opleiding te kunnen werken met drie van de grootste leiders van de moderne stromingen in Amerika n.l. Doris Humphrey, José Limon, Martha Graham waarachtig drie namen die klinken als een klok! Bekijken wij zijn opleidingstijd even in detail, dan krijgen we het volgende beeld: na de tapdance- periode in zijn kinderjaren volgt hij van in 1949 moderne dans in de Martha Graham techniek. In 1950 verwerft hij een beurs voor een dansopleiding in het Ben nington -College, waar hij twee jaar later het diploma behaalt van «Bachelor of Arts». In datzelfde jaar krijgt hij een beurs om te studeren aan de Martha Graham School te New York. In 1953 start hij dan als professioneel danser en wel als lid van het vermaarde José Limon gezelschap, twee jaar lang gaat hij daarmee op toernee in de States en in Zuid-Amerika. [1 Van 1955 tot 1958 is hij verbonden aan de New York City Center Opera. Hij treedt ook op in muzikale komedies en voor de televisie. Met het American Festival Ballet maakt hij een groot toernee in Europa, waar hij van 1959 tot op heden zal blijven en wel in verschil lende funkties bij het Neder lands Danstheater tot 1967 als danser van 1967 tot 1970 als balletmeester. In 1970 maakt hij zijn eerste ballet voor profes- sionel dansers, het is: «Brandenburg» op muziek van het 2e Brandenburg Concerto van Bach dat wordt uitgevoerd door het Nederlands Dans theater. Voor het Ballet van Vlaanderen studeerde hij «Bach: Brandenburg Drie» in op muziek van het 3e Brandenburg Concerto van Bach. In 1971 kreeert het Nederlands Dans theater Czarny's tweede ballet «Concerto Grosso» op muziek van Handel Opus 6 nr 5. nog in 1971 maakte hij «Kaleidoscoop» op muziek van janis Joplin en dit voor het Scapinoballet. Sedert het begin van dit jaar is Charles Czarny docent aan het Konink lijk Conservatorium voor mu ziek en dans te Den Haag. Hij geeft er les in klassieke én moderne dans. Hij legt er trouwens de nadruk op dat hij zijn hele dansleven zowel de moderne als de klassieke techniek heeft beoefend, te recht. zouden wij er met evenveel nadruk willen aan toêvoegen. Daarmee bewijst deze polyglot toch een echte «Amerikaanse danser» te zijn. maar polyglot is hij. want hij schrijft en spreekt o.m. perfekt Nederlands! De voorstelling zal doorgaan in de zaal OKAPI. Burchtstraat: op donderdag 23 januari te 20 uur stipt. Kaarten zijn te bekomen in de stedelijk openbare bibliotheek: Kattestraat 33 alsmede op de dienst onderwijs en kuituur Prijzen van de plaatsen: 40 F voor volwassenen. 20 F voor jeugd. Houders van de stedelijke kultuurkaart en voor derde leeftijd. Aangezien geen plaatsen word en voorbehouden is het aange raden tijdig aanwezig te zijn. Tijdens de voorstelling blijven de deuren onverbiddellijk ge sloten. Andrée Meriière, balletmeester. et, ul er J p| (Lh.) TWEEDE AFLEVERING. 11.11. edeliofi n aan kerkhc «lokale 'rzieni Hing t iteitsto - :er Gc mede' ivoegil ad mo adv len ku inen o Met een beetje geluk en een aantrekkelijke jonge vrouwelijke reisgezel, vlieg je van Antwerpen naar München op een halve dag. eden \iEen bestelwagentje met een Antwerpse jon gen die werkt in de bouwnijverheid en nog de moed opbrengt om vegetarisch te leven en zich in astrologie en Oosterse filosofie te interesseren brengt de eerste geestelijke verfrissing op de Boudewijnsnelweg. Hij draagt steil, halflang, blondachtig haar en heeft eerlijke ogen. Zijn aandacht verdeelt hij tussen het voortdurend bijsturen van de stokoude bestelwagen, een stofferig geval, en zijn verhaal over zijn sterrekijker waar mee hij bij nacht en ontij het dak opkruipt. En India staat onder het teken van de steen bok, denk ik. Nabij Kwaadmechelen laat hij ons achter in een tankstation aan de oprit een plaats waar ik zeker al tien keer gestaan heb, en telkens geluk heb gehad. Onze trip start onder het teken van de Weegschaal. 'We hebben ons lichaam in zijn totaalheid aanvaard, met inbegrip van alle ting Eu .gebreken. We beginnen het te transcende- i renwe gaan het louter persoonlijke te bo- Jfen. Als we iets transcenderen betekent dat met dat niet dat we het wegwerpen, maar huisvi ecr^er< dat we het bewerken vanaf een ho lde ha *>cr nweau °f pl"»- Libra, het zevende huis Moors Van ^a^a"s' 's de verlichting van het li- nl cFaam daar we onze persoonlijke konside- ps vroj Tatjes achterlaten en ons uitbreiden tot wat an vaal daarboven ligt. We zijn één geworden met naar «de GROTE BROEDERSCHAP, de Witte •ckom(Broeders van het Licht. De waarachtige rei- F. miz'Sers- De pelgrims. We worden verlicht en kt wej °"s verleden verliest zijn greep en valt bitt- door "en ons gezichtsveld (we kijken niet meer met de ogen van ons verleden en op die ma nier alléén kunnen we onszelf zien.) We be handelen onze persoonlijkheid zoals we cen- d£r welke andere persoon zouden behande- klacht len. We laten haar toe van op een natuur- t, zal 1 lijke manier te veranderen terwijl we ver met. der opgaan in het werk va nde Geest. We tot 1 z'ï" Geroepenen....' ichrijv inzichten roept de konversatie in de i>eni( bestelw*g*n in onze hoofden op. De Duitse Vóór grt'"S "adert ondertussen met elke kilome- v, ter. snelweg. We arriveren daar met een zwa- Scn' re vrachtwagen. Het is 16 h. Een symbolisch Iwor0»ogenblik: we verlaten België, onze vrien- ijpen- den, ons vroegere leven, alles. De grens is een symbool voor ons, maar ook op zicb- zejlaan weerszijden van de grenspost lijkt zoekt Precies hetzelfde. De eeuwige monoto- :plem< E"r(>pese autosnelwegen. Altijd en ende hetzelfde. Het doet denken aan een Fr di s"lH'r'"arEet Stap in één van die monster- ach"ge plastieken verkoopplaatsen, sluit je n v ui ogen en denk je in dat je in I.os Angeles itsen bent, of in Bangkok, of in gelijk welke et reggrootstad ter wereld. Open daarna je ogen itïen e" er is niets dat je bewijst dat het geen •rtred dr°om was, dat je wel degelijk in Vlaande- ient m rc" Ff" supermarkt is waar ook ter irmeld len wereld een kompleet identieke nachtmerrie', riet is gevaarlijk ontmenselijkend en tegen- ,|un natuurlijk. En zo zijn de autosnelwegen Ef- -"en. ficient en onecht. an z Maar goed, wc haalden dus heelhuids Mün chen. Natuurlijk is dit op zichzelf al een mooie prestatie AnttVerpen-München op minder dan 12 uren. Als je dan genoeg ichtig nocd overhoudt om in het holst van de n ras?'" )1 f" de druilregen je verkleumde duim a ped u "oogte te houden, dan kan het je ge- eieeni!6"^" ee" s"clle witte Volkswagen ■o sin 'I 'llct ,aa" ,Jet stuur, bijvoorbeeld, een k on °"jgC zeSl dat hij naar... Istanbul kojJfijdt, maar met bekwame spoed en als je e gr&iict meteen instapt ben ik weer weg. Ja, tenslooe man vertoonde tekenen van grote haast] °on vc dachten, met onze gekonditionneerde ook i misschien heeft hij wel een bank van FP'underd in het Brusselse! Hij wou in ie- .•hattil Cr gev, tweeduizend kilometer naar jn vaderstad aan één stuk doorrijden. En lan aJi. m,VOOr °"s &oed uit, vermits we aan 0k met ql te veel t,,d en vooral geld wil- I" f CTl,cY" Europa. Ik loste hem af t.k volgende grens en reed tot zijn ont- BIESJ steltenis bijna even snel als hij door het ontwakende (schone, sparrebossen, bergtop pen, riviertjes) Oostenrijk. Hij was onmiskenbaar opgelucht toen hij zich na een korte slaap, ergens in het noor den van Joegoslavië wakker genoeg achtte om het stuur weer over te nemen. We ble ven voortrazen aan 120 km/h. met bijna vol ledig onklare remmeneven voorbij Bel grado, de avond was alweer nacht gewor den, gebeurde het dan recht met de kever- neus (god, onze bagage!) in het achterwerk van zo'n zware Joegoslavische vrachtwa gen. De wagen bleek nog te kunnen rijden, met volkswagen geen problemen, en de waanzin ging verder. Dit korte intermezzo had bij mij de dringende behoefte aan slaap enigszins verdrukt, schoon gezegd komt het hierop neer dat ik niet meer kon slapen van schrik. Ik hield alert steeds de linkerhand op de handrem terwijl de Turk steeds slech ter begon te rijden. Na nog twee uren van bijna-ongelukken kwam die handrem dan ineens van pas bij een inhaalmaneuver van een zware kamion die plots uit de stikdon kere nacht op misschien dertig meter voor ons opdook. Met de kapotte en de niet meer reagerende Turk had het fataal kun nen aflopen. De ideale setting voor de loe rende dood op wielen. De Turk scheen zelfs niet te beseffen dat uw verslaggever zopas ook ZIJN leven had gered. Hij bracht in opperste verbazing de motor weer op gang, en stuurde de VW van de zijberm terug de helse baan op. 'Aach Soo, Jaa, Die Handbrake...' 'We've been lucky...' De vrachtwagen had ons met tien centime ter gemist, en toen ik de rem aantrok gle den we vanzelf met geblokkeerde wielen naast de hoofdweg. Lucky... Het spookachtige iveggedeelte tussen de Joegoslavische en de Bidgaarse grenzen. De wagens werden door zwaarbewapende po litiemannen verplicht van met gedoofde lichten over een onverlichte baan langs duis tere fabrieken te rijden. Af en toe verme den we op 't nippertje aanrijdingen met mensen die in het midden van de weg naar hun werk schenen te sloffen. Zwarte ge daanten. Stille schimmen. Het was een film. Dit land lijkt in oorlog. We verwachtten halvelings mitrailleurvuur en sirenegeloei. Een onzichtbare maar daarom niet minder verstikkende dreiging; plots uit het niets opdoemenderotsen en tunnels, zwarte ga ten in de zwarte nacht. Een nachtmerrie vliegtuigen moeten hierboven patrouilleren... De Bulgaarse grens was gesloten; we kon den dus eindelijk wat onkomfortabel dut ten. Onze adem vormde tuitte wolkjes en al vlug waren alle ruitjes van de VW on doorzichtig voor de met zaklampen overal naar binnen schijnende grenswachten. Ter wijl ik uitgeput sliep had Jeanine een kwaad halfuurtje om de Turk zijn handen van haar lijf te doen houden. Die mannen worden nu eens nooit moe, als het er opaan komt. Hij was nochtans met zijn 'verloofde'een zestienjarige Duitse bakvis, en al moeder (het meisje). Moslims blijven moslims, dacht ik, terwijl de morgenzon het troosteloos-grijze Bulga rije nogal wanhopig probeerde op te fleu ren. De baan lag nu plots dood en veriaten voor ons. Af en toe kruisten we een kon vooi toeristenwagens op de terugweg van Turkijetwee- driehonderd met een politie wagen voor en achter. Braafjes in de rij. OrdeTachtig per uur. Geen gegrap 'hier. Niet passeren. Niet stoppen. Niet omkij ken. Ge zijt hier in een kommunistisch land...! Nadien werd het dan EDIRNE en de Turk se grens. Ik merkte voor mezelf op dat we precies 4S uren geleden uit Antwerpen wa ren vertrokken en dat dit wel eens een nieuw rekord zou kunnen betekenen. Istanbul nadertbi, het vallen van de nacht beginnen we in een nu stromende regen de rijen wachtende vrachtwagens in te halen, kilometers en kilometers, bumper aan bum per, trucks met goederen voor de oude kei zerlijke stad, waar oost en west mekaar zo gezegd raken. Met een geschiedenis die te Tang is om dit verband aan te halen. Maar het hing voelbaar in de lucht die atmosfeer, de krioelende massa van auto's, bussen, taxis. Hier begint het Oosten. Aan de voet van de Aya Sofia zeggen we vaarwel en be dankt en tot ziens aan onze zelfmoordpi loot en zijn 'echtgenote'. Een beetje zenuwachtig voor iets dat al vlug gewoon roetine zal worden Hotelletje vin den. Midden de zondvloed. We zijn trou wens moe. Afgejakkerd. Twee dagen zonder bed; vreselijke speed; landschappen, huizen, voorbijschietende gezichten van mensen, au to's, verkeerssituaties... als een film die 'te snel wordt afgedraaid. Nu blijft het nog voortlopen ergens binnenin. En dan de maalstroom, de heksenketel, taxis en toete rende trolleys en bussen; het verkeer van het Oosten, want ja, nu zijn we in het Oosten... De eerste stap is gezet. Straks plof fen we neer op een bed in het nogal dure hotelletje naast de Puddingshop. Vlakbij de Blauiue Moskee. Maar we zijn echt te moe om naar iets goedkopers te zoeken. Ik ben verkouden. Kapot. We zijn in het Oosten. Weer in het Oosten. Halleluja LES CHEMINS DE KATHMANDU zei ik. Want vanaf hier gaat de weg recht naar India en Nepal. Alles moet door die poort, over dat stukje water, dat Europa van A- zië scheidt. Konstantinopel, Stad van Kon- stantijn. Ik heb de film 'Les Chemins...' zelf nooit willen zien, maar wel heb ik er veel slechts over gehoord. De zaak nog willen voorstel len als 'het grote avontuur' is romantische nonsens. Ik bedoel hiermee niet dat het geen groot avontuur meer is. Alleen, niet meer in de fysieke betekenis die iedereen overal steeds aan geeft. Het zijn niet langer uitputtende tochten met uitdrogende kara vanen in de blakerende wreedheid van woes tijnen of de ijzeren greep van bevroren berg passen. Het is relatief gemakkelijk gewor den. De banen liggen voor ons open. Ge asfalteerd. Bussen en treinen staan klaar. De tijd dat franse opiumvreters zich half verhongerd langs deze weg voortsleepten naar het beloofde spuit-lekkerland is we liswaar nog niet helemaal voorbij, maar te genwoordig moet ge toch minstens 200 in cheques op zak hebben om Afghanistan bin nen te mogen en evenveel voor ge uw In- dies visum krijgt. Zonder een rotte duit gaat Jan Matthieu. (IB) het dus niet langer. Dat verklaart misschien half waarom zoveel would-be India-reizi- gers al in Istanbul blijven steken in hun geval kwam de berg inderdaad tot Moham med. Het spul is bijna even goedkoop te krijgen in Turkije als in Nepal. Waarom dan de moeite gaan doen om het zesduizend ki lometer verder te zoeken... Dat is de filosofie van de junkies. Ze hok ken bij voorkeur in of rond de Pudding shop waar zowat elke traveler van eender waar op de wereld al eens van de beste chocolade- en nootpuddingen aan deze kant van de evenaar wil komen snoepen. Er zijn informatieborden en aankondigingen, het is een ontmoetingsplaats voor het meest uit eenlopende slag van mensen. De Pudding shop is gekend over de hele wereld. Zit steeds volaltijd andere gezichten. Je voelt weer de neiging tot onderverdelen in je op kruipen. Je wil ze thuisbrengen. Deze lijkt een weggelopen puber die met zijn vaders' spaarcenten en héél lang ongewassen haar zichzelf tracht te bevestigen met de 'freak' te hangen en die zich al terug thuis ziet, benijd en bewonderd. We kennen dat. Dan de gebruikelijke portie in vuile vieze lom pen en kleerflarden gehulde, waarschijnlijk franse of duitse spuitersgasten, de armen vol lidtekens. Hier en daar ook een Nederlan der, een Kanadees, met de eikevlag op de jeans, wat cleane Japanners - die zag je hier drie jaar geleden nog niet. Nu zijn er overal. Straks talrijker dan de Amerikanen. Ze hebben steeds splinternieuwe rugzakken en kamera's en propere jeans. Houden zich nogal afzijdig. En we kunnen hen geen on gelijk geven Zelfs hier en daar nog 'n idealistische hip pie 'with flowers in his hair' en zo. Enkele meisjes, beladen als muilezels, volgehangen met armbanden en halskettingen en andere rommej altijd op zoek naar een stoer-uit- ziende freak voor in bed na de zevenen zeventigste chillum. En soms ook wel es een licht in de duisternis. Een echte traveler. Een Broeder van het Licht. Het 'sientje' in de Puddmgshop is allesbehalve verkwikkend en hoogst vervelend. Je kunt net zo goed er gens in Amsterdam zijn.... Een blond hoofd dat toebehoort aan een lang knokig lichaam in bedenkelijke staat van ontbinding raakt geïnnteresseerd in ons tafeltje. Het zouden overblijfselen van wat eens een gezonde Nederlander was, kunnen zijn... Hij laveert met duidelijke inspanning, als een aangeschoten galjoen, tussen de rookwolken van chillums als scheepskanon- nen door, jn de richting van ons tafeltje. Twee in elkaar verstrengelde Indische hals kettingen getuigen van een beter verleden. Ze kontrasteren schrijnend met de wazige sluiers die over zijn blauwe kijkers zijn ne~- dergedaald. Hij komt tot stilstand ter hoog te van Jeanine en twee klauwen met meer ringen dan vlees ero/nheen, scharrelen voor houvast aan het tafelblad. We grijpen als één man naar onze pint, een kleine pekel zonde die nog even stuiptrekt vanuit ons zwoele verleden, maar er gebeurt niets. De tafel staat onwrikbaar. Het hoofd buigt ver vaarlijk over onze gleizen en één van de kleurige bolletjes aan de ketting tinkt tegen de rand van Jeanines glas. De sterke geur van sandalhout prikkelt onze neusgaten. De Nederlander, want het is inderdaad een zoon van oranje, schept adem in de rookwolk. Wie hier diep inademt wordt vanzelf stoont, zo zwaar zijn de hasj en opiumwolken. Hij begint dan een uiteenzetting die er zo vlot uitkomt dat het duidelijk al honderd keer herhaald is en het komt hierop neer 'of we hem niet wat poen kunnen lenen omdat te snow wil kopen jonge, en ik zit door me voorraad, weetje-wel en ik heb het zo hart stikke nodig jonge, in dezé stad, fijne stad, nou daar mag je me gerust gelove, maar je hebt de 'booze' vandoen man, anders ben je geen mens...' Onze weigering scheen hem siberisch koud te laten, er was geen spoor van rcaktie, zelfs geen vleugje teleurstelling in die holle ogen te zien. Hij knikkebolde maar watal weer uitgeput na die vruchteloze inspanning Misschien was dit zijn enige nog overblij vende vorm van - louter instrumenteel - kontakt met anderen... Nee, de Pudding shop is niet de meest opwekkende plaats in Istanbul. Wél lekkere puddingen hebben ze daar. Het 'Istanbulse verkeer. Hier wordt een eer ste maal je zenuwsterkte op de proef ge steld. Het is het ingangsexamen voor he, Oosten. Wie in deze stad al het hoofd ver liest, of wat dan ook, kan beter meteen te rugkeren. De grootstad drukt. We willen eruit. Zo vlug mogelijk. Istanboel is niets voor ons. En we weten het. De bazaar is niet anders dan de bazaars van Tanger of Fez of Casa blanca. En de achterbuurten, daarvan weet je dat je er wél gekleed en rechtop binnen gaat maar dikwijls naakt en horizontaal weer buitenkomt. Als je buitenkomt. En dan natuurlijk de moslimziekteSEX. De Tur ken kunnen hun vieze poten onmogelijk van de blanke meisjes afhouden en we weten ook dat. Iemand die ooit met een westerse vrouw in moslimlanden heeft gereisd ver geet dat nooit meer. Je ontwikkelt afweer systemen om hen zo weinig mogelijk kan sen te bieden. Op straat niet naast mekaar, rPaaf fonSen vlak achter meisjezo zijn beide zijden gedekt. Andersflitsende han den grabbelen naar borsten of onder de gor del, zo vlug dat de daders alweer in het ge woel verdwenen zijn voor je de tijd hebt om te reageren. En let intussen op je hand tas met je geld. Travelers Cheques, gestolen of niet, vervalste echte paspoorten en echte \>alse paspoorten, valse studentenkaarten, perskaarten, alles, alles is hier te koop. Je weet dat. Je past op. Hier altijd op je hoe de zijn. Op je vrouw letten. Het verkeer... zenuwen. We zoeken reisgezellen voor de treinrit naar Erzurum. Reserveer een coupé alléén voor travelers. Geen Turken in ons komparti- ment! Je zou geen oog dichtdoen. Meisjes die moederziel alleen deze trein namen wer den op weg van hun coupé naar het toilet tien keer verkracht, it is niet overdreven. Het is gebeurd en het gebeurt nog. Daar om vergezel ik in principe Jeanine overal. Zelfs naar het toilet. Want hier leven de vol gelingen van de Profeet. Fanatieke gefrus treerde sexmaniakken. Mensen hier zijn a- gressief en je moet opletten wat je doet of zegt. Hier met de held willen uithangen. Zo lang het niet hoognodig is vermijden te vechten. De messen zitten los. Het land is groot. Moslims zijn nu eenmaal anders. Ik spreek van stads-mohammedanen. De bui tenlui zijn dan wéér volkomen anders. We hebben dan eindelijk de mensen gevon den in de Puddingshop. We zullen met ze ven samenreizen. De trein vertrekt van het Aziatische gedeelte van Istanbul. Dus moe ten we eerst met de boot de zeestraat- over. Ticketten en reservaties kan je allemaal re gelen in een bijkantoor aan de ferry, zodat je niet verplicht bent van alleen daarom over-en-wccr te varen. De meeste hotels en bezienswaardigheden van Istanbul bevinden zich trouwens aan déze kant. De taxirit wordt een opwindende schreeuwpartij wan neer de chauffeur precies in de tegenover gestelde richting van de ferry begint te rij den. Hij raakt na tien minuten volledig het Oosten kwijt en wij van onze kant ons ver trouwen. Maar we waren (misschien voor één keertje) overdreven wantrouwig want de geterroriseerde Turk vond na enig rond vragen toch de pier terug en twee minuten later konden we uitblazen en naar de ha venlichtjes kijken en mekaar vertellen dat dit nu de eerste boot van de trip is... tien minuten over de Bosporusen hoeveel er nog zouden komen Alles is stralend helder en het gepoetste koperwerk van de boot glinstert in de regen... 't vervolgt.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 3