ORGANISATIE VAN DE
VANGS VERSCHEIDENE WEGEN NAAR GOD
Jen REPORTAGE OVER. GODSDIENSTEN IN VLAANDEREN (7e bijdrage)
We beginnen met een lied
De Voorpost - 10-1-75-9
Hk zitt i<fioon-hd j In h»t rood. ili
El - kt wo - nlnj li »oI vreugd, «li
Vrlend'-Ujk blikt de bc - mei neer, «li
Het Boek van Mormon tijdens een marktdag te Aalst: tonen en niet verkopen noch colporteren.
Voetnoten:
(1) De priesterschap verzamelnaam; het priesterschap
waardigheid.
(2) Bron: De geschiedenis van de Kerk van JezusChristus van
de Heiligen der Laatste Dagen, z. jaar en uitgever, gedrukt in de
USA, 23 blz.
(3) Zie hierover onze vorige bijdrage.
(4) Ibid.
(5) Ibid. Voetnoot 5. Gesprek op 19 september 1974.
(6) De Mormoonse Kerk is een volkomen autonome organisatie,
uitsluitend gefinancierd door de geldelijke bijdrage van haar leden:
10% van hun persoonlijk inkomen (cfr. de tienden -Die financie
ring is in de Mormoonse Kerk als in sommige andere Kerken:
Getuigen van Jehova. Adventkerk e.a. In andere Kerken weer is de
bijdrage van een vrijwillige en willekeurige gift uw rechterhand
dient met te weten wat uw linkerhand geeftterwijl in de van
staatswege erkende en gesubsidieerde Kerken de bijdragen van de
leden niet essentieel zijn voor het bestaan van de Kerk (wél voor het
bestaan en voortbestaan van door die Kerken in het leven geroepen
extra-kerkelijke organizaties
(7) Hoe en waarom De trek naar het westen, bewerking van
J. Pels. Zuidnederlandse Uitgeverij, Antwerpen 1963,48 blz.
Uit het gezinsprogramma.
kLST
EPE-
PING
ie Kerk van Jezus Kristus van de Heiligen der Laatste Dagen heeft geen
Éroepsgeestelijken. De algemene en plaatselijke ambtenaren zijn naar we-
eldse opvatting leken en ontvangen voor hun diensten geen geldelijke ver-
peding. De algemene autoriteiten van de Kerk hebben hun zetel in Salt Lake
lity. Zij staan onder de president van de Kerk met zijn raadgevers, die
amen het eerste presidentschap vormen. Op het Eerste Presidentschap volgt
i gezag de Raad der Twaalf Apostelen. Tot de andere algemene autoriteiten
èhoren de assistenten van de Raad der Twaalf Apostelen, een quorum van
even man dat de Eerste Raad der Zeventigers vormt, een uit drie man
tstaande Presiderende Bisschop en een Patriarch van de Kerk.
e mannen hebben de leiding
n alle geestelijke en stoffelijke
£en van de Kerk in de gehele
eld. De voornaamste geogra-
bhe onderafdelingen van de
rk worden ringen en zendingen
poemd. Een ring bestaat uit
schillende wijken, ofwel uit
jledig georganiseerde gemeen-
I. De zendingen zijn onderver-
|ld in distrikten en gemeenten.
het hoofd van iedere ring
at een president met twee raad-
jfers. Iedere zending wordt be
rd door een president, die te-
hs de leiding heeft van een
pep zendelingen, die trachten
keerlingen te maken en die twee
{drie jaar van huis afwezig zijn
[hun tijd volledig en zonder be
ing aan zendingswerk beste
mannen die als algemene en
itselijke autoriteiten van de
•k presideren, worden gekozen
een groep die bekend staat als
priesterschap (1). De meeste
innelijke leden die tenminste
faalf jaar oud zijn, kunnen ge-
B izen worden om in een of ander
^^ïbt in de priesterschap te funge-
mits zij een goed leven lei-
Het aantal priesterschapsd-
»ers bedraagt thans 812.868.
priesterschap wordt verdeeld
twee hoofdgroepen: Melchize-
kse of hogere priesterschap en
ironische of lagere priester-
ïap. De Aaronische priester-
ïap is verder verdeeld in drie
jepen: diakens, leraars en pries-
s. De drie afdelingen van de
elchizedekse priesterschap zijn:
derlingen, zeventigers en ho-
°Z a' Pnes,ers- Aan e"c van de groe-
)n worden verschillende taken
vertrouwd.
lie te goeder naam en faam bc-
md staande leden van de Kerk
bben het recht hun stem uit te
fngen omtrent het ondersteunen
afwijzen van door hun plaatse-
ke of algemene autoriteiten
(Drgestelde benoeming van
ibtenaren of van door hen ge
ne voorstellen op het bestuur-
k vlak. Niemand kan in een
ibt worden geïnstalleerd zonder
gemene instemming of zonder
de ondersteunende stem van de
leden.
EEN MANIER
VAN LEVEN (2)
De zogenaamde «manier van le
ven» is de basis van het
mormoon-zijn. Zij is gesteund op
vier bijzondere bekommernissen:
het gezin, de jeugd, het onder
wijs en het maatschappelijk
werk.
Wat zijn beroep ook is, waar hij
ook woont, voor ieder waar mor
moon komen gezin en Kerk op de
eerste plaats. Zijn geloof leert
hem dat het gezinsverband van
eeuwige duur moet zijn. De
«mormoonse vader» is de geeste
lijke leider van zijn gezin. De
banden met de Kerk en haar leer
van een eeuwigdurend gezinsver
band, bevorderen een gelukkig
leven en een geloof in een geze
gend hiernamaals. Er zijn drie
goede bestaansredenen voor een
gezin: wij steunen elkaar bij het
opgroeien en maken elkaar ge
lukkig; wij beminnen en wor
den bemind en weten van elkaar
dat wij gewenst en nodig zijn;
wij maken samen plezier en ge
nieten van het leven, d.w.z. va
kantie, tochtjes, verjaarsfees-
tjes, Kerstfeest, gezinsavond en
andere bezigheden in gezins
verband, die gewoonlijk een
diepere en bevredigender
vreugde bieden dan aktiviteiten
buiten het gezin. Om al die rede
nen moedigt de Mormoonse Kerk
zeer sterk gezinsavonden aan.
De Mormoonse Kerk draagt in
ruime mate bij tot de ontwikkeling
van haar leden op geestelijk, stof
felijk en maatschappelijk gebied.
Zij biedt daarom onderwijs, re
gels voor een goede gezondheid,
kuituur en ontspanning.
De mormoon wordt in zijn manier
van leven aangespoord door het
geloof in de Heiland. Daarom
moet hij zijn lichaam rein en sterk
houden. Hij weet daarbij «dat er
mensen zijn opdat zij vreugde
mogen hebben, niet alleen in het
hiernamaals, maar ook door een
edelgelukkig en nuttig leven op
aarde».
Een lied zingen is een goede manier om eensgezind
met z n allen te beginnen en om iedereen te laten
voelen dat er binnen het gezin wordt samengewerkt.
Die lied hieronder is eenvoudig, en toch brengt het
een prachtige boodschap.
132 Elk ziet schoonheid in het rond
De mormoonse jongeren zijn ge
estdriftig in hun toewijding aan
hun geloof. De mormoonse «ma
nier van leven» voorziet grondig
in hun geestelijke en maatschap
pelijke noden, evenals in hun ont
spanning. De mormoonse jonge
ren behoren tot diverse jeugdor
ganisaties, toneelgroepen, koren
en studieverenigingen. De Mor
moonse Kerk werkt met het oog
daarop bijzondere programma's
uit: sportprogramma's en kerke
lijke programma's van volksdan
sen, ballet en stijldansen bijvoor
beeld.
De Kerk van Jezus Kristus van de
Heiligen der Laatste Dagen hecht
ook zeer grote waarde aan het on
derwijs. In gebieden waar veel le
den wonen, heeft zij zelfs eigen
hogescholen en universitaire in
stellingen opgericht, terwijl zij in
alle gebieden van de wereld waar
zij talrijk vertegenwoordigd is
ook instellingen voor lager en
voortgezet onderwijsbezit naast
specifieke scholen voor kerkelijk
onderricht en theologische institu
ten (3). Dergelijke door de Mor
moonse Kerk opgerichte en gefi
nancierde instellingen zijn hele
maal onafhankelijk en gescheiden
van het openbaar onderwijs, maar
funktioneren volkomen in harmo
nie met de staatswetten die in
Amerika godsdienstonderricht
aan de door de staat gesubsidi
eerde instellingen verbieden of
beperken.
Naast de hierboven besproken
«programma's» voor gezin, on
derwijs en jeugdbewegingsleven,
heeft de Mormoonse Kerk ook
haar maatschappelijk programma:
de welzijnszorg voor ouden van
dagen, zieken en allen die op so
ciaal en/of ekonomisch vlak of in
hun persoonlijk leven getroffen
werden. De Kerk bezit honderden
boerderijen, zuivelbedrijven,
kledingfabrieken en opslagplaat
sen die alle steunen op vrijwillige
arbeid. Vele arbeiders en arbeid
sters en bedienden zijn bejaarde
vrijwilligers die een aantal uren
werk per dag verkiezen boven het
niets-doen als oprustgestelden.
De Mormoonse Kerk heeft ook
letterlijk en figuurlijk haar voor
raadschuren. Een der belangrijk
ste zendingen in het kader van het
maatschappelijk programma was
onmiddellijk na de Tweede
Wereldoorlog voor Europa be
stemd. Honderddrieëndertig wa
gonladingen kleding en voedsel
werden toen verscheept. En ook
nadien zou de Mormoonse Kerk
vanuit Amerika Europa blijven
helpen in dagen van tegenspoed:
in 1953 tijdens de overstromings
ramp in Nederland en in 1954,
toen zware aardbevingen Grie
kenland teisterden. Ook op andere
plaatsen buiten de USA werd hulp
geboden: in Chilin toen daar aard
bevingen plaatshadden, en in het
door aardbevingen én overstro
mingen getroffen Alaska.
DE BOODSCHAP
WAS
HET EV ANGELIE
MET ANDEREN
DELEN
Zoals wij reeds eerder schreven,
is de solidariteit onder de leden
van de Mormoonse Kerk enorm
groot. Het ging en gaat daarbij
steeds om het delen van geeste
lijke én materiële zegeningen.
Daarom ontstond reeds kort na de
organisatie van de Kerk door Jo
seph Smith het mormoonse zen
dingswerk, eerst in alle delen van
de USA, later in ongeveer alle de-
Mormoonse manier van leven: vrijwillige en niet-betaalde arbeid in fabrieken en op het land m.b.t.
hulp aan behoeftigen en getroffenen. Mormoonse manier van leven: jeugd, onderwijs, sport.
len van de «vrije» wereld waar
godsdiensten erkend en/of aanv
aard zijn.
De meeste mormoonse jonge
mannen van 19 jaar en ouder en
vele mormoonse jonge vrouwen
van 23 jaar en ouder beantwoor
den de oproep de Kerk als zende
ling te dienen. Zij laten huis en
gezin, school en vrienden achter,
trekken naar verre plaatsen in de
ganse wereld en dienen daar twee
jaar lang zonder hiervoor geld te
verdienen. Zij moeten zelfs per
soonlijk instaan voor alle onkos
ten die hun zending met zich
brengt (eten. wonen, reis)! Op dit
ogenblik zijn over de ganse (vrije)
wereld 18.000 dergelijke zende
lingen werkzaam, terwijl in de
USA nog ruim 6.500 «lokale»
zendelingen voor hun Kerk wer
ken. Iedere mormoonse zendeling
heeft hetzelfde doel voor ogen:
zijn geloof en zijn levensopvat
ting met anderen delen.
Zoals wij reeds vermeldden,
brengen de mormoonse zendelin
gen op bijzonder taktvolle en ge
loofwaardige wijze hun doelstel
lingen in de praktijk (4). Zij bren
gen overigens een groot deel van
de dag door met studie en gods
dienstige lektuur en leven zeer so
ber alkohol en tabak, thee en
koffie werden reeds door de eerste
mormoonse leiders ten stelligste
ontraden!
Elder Tree en Elder David G.
Bagley (5): «In tegenstelling met
wat men zou kunnen vermoeden,
fungeren wij niet als een uitge
kiende schakel in een machtig en
vlot funktionerend raderwerk.
Wij komen hier slechts werken,
bidden, leven om ons geloof
waardig te kunnen zijn. Welis
waar wordt onze zending vooraf
gegaan door een streng onderzoek
naar onze «waardigheid». Maar
zodra wij ter plaatse zijn, hebben
wij eigenlijk geen organisatori
sche bindingen meer met de Ame
rikaanse «top» van de Kerk, die
op zich zelf natuurlijk een giganti
sche organisatie is (6).»
De mormoonse zendelingen
die in de regel na twee jaar «bui
tenlands» zendingswerk naar hun
school of werkkring in Amerika
terugkeren zijn vrijwel steeds
ongehuwd. De reden hiervan is
uiteraard hun leeftijd en hun
maatschappelijke situatie. Over
igens staan gezin en huwelijk neu
traal in de mormoonse «manier
van leven».
EEN «NIEUWE»
KERK
«Het leven en het werk van onze
eerste profeet Joseph Smith is te
beschouwen als de eerste datum
van de herstelling van de Kerk,»
zeggen Tree en Bagley, «Smiths
moeder was een methodiste, zijn
vader volgde een andere leer en
haast al zijn leermeesters in gods
dienstzaken spraken elkaar tegen,
dus moest hij in die hopeloze ver
warring God persoonlijk vragen
wat hij doen moest en God heeft
hem dan opgedragen de Kerk te
herstellen. Dat is gebeurd. Na de
dood van de oorspronkelijke
Twaalf Apostelen in Jeruzalem,
was er een eeuwenlange periode
van geloofsverval ingetreden.
Tussen de Twaalf Apostelen en
Joseph Smith heeft de ware Kerk
van Jezus Kristus eigenlijk niet
meer bestaan».
gesterkt in de overtuiging dat het
zogenaamde fantastische op be
paalde dag toch wel eens in een
kontroleerbaar feit moet kunnen
omgezet worden.
Met het skepticisme van die mo
derne mens stelden wij tegenover
Tree en Bagley het bestaan van de
gouden platen met spijkerschrift
basis van Het Boek van Mor
mon in vraag. Zij antwoordden
hierop: «De platen bestaan, maar
ze zijn niet tot onze beschikking.
Zij werden door Joseph Smith te
ruggegeven aan de hemelse bood
schapper Moroni, die ze nog
steeds in bescherming houdt.
Drie
mannen hebben de platen gezien
toen Joseph Smith met de omzet
ting ervan bezig was. Later heb
ben nog eens acht mannen de pla
ten mogen bekijken, alvorens
Moroni die opnieuw in het bezit
had. Wij geloven dat wij die later
ook zullen zien. Het wetenschap
pelijk bewijs dat de platen bestaan
is nog niet geleverd, hoewel dat
makkelijk zou kunnen. Wij weten
door de Goddelijke Inspiratie dat
de platen bestaan en dat Het Boek
van Mormon de waarheidsge
trouwe vertaling ervan is.»
BESTAAN
DE PLATEN
VAN CUMORAH
WERKELIJK?
Wij leven in een tijd waarin dog
ma's en geloven op het gezag van
iemand anders erg zijn gaan wan
kelen. De mens van deze tijd ge
looft in het fantastische in die
mate waarin hij het bestaan ervan
bewezen of bewijsbaar acht. Ge
beurtenissen als de ruimtevaart en
de maan-exploratie hebben hem
VERDACHTMAKING
Bepaalde bronnen (7) beschrijven
de eerste mormonen als volgt:
«Zij leefden geheel op zichzelf,
zij weigerden vriendschap te slui
ten met buren of zaken met hen te
doen. Zij vormden een soort staat
in de staat, waarin elke familie op
zichzelf dan weer een besloten
gemeenschap vormde. Bovendien
geloofden de mormonen dat een
man zoveel vrouwen mocht ne
men als hijzelf maar verlangde».
Het eerste luik van dit dubbel
verwijt móet door elk objektief
toeschouwer verworpen worden.
Het is trouwens een der klassiek-
ste verwijten die men toestuurt
aan een minderheid die men zelf
vervolgt en die men daarom tot
een gesloten gemeenschap ver
oordeelt. Daarenboven is het kon
trast met de huidige kontroleer-
bare manier van leven van de
mormonen nogal groot.
Ook voor het tweede luik van de
beschuldiging geldt die weerleg
ging. De kristenen (rooms-
katolieke en protestantse) die de
mormonen bevochten, stellen de
onverbreekbaarheid van het hu
welijk voorop, net als de
mormonen. Tree en Bagley:
«Maar wie voor de wet geschei
den zijn, zijn gescheiden.
Het is
niet aan ons hierover een oordeel
te vellen. Als zij «waardig» zijn
kunnen dergelijke partners op
nieuw een huwelijk aangaan voor
alle tijd en eeuwigheid.» Part
ners in een andere Kerk gehuwd
zijn in de ogen van de mormonen
slechts voor de wet gehuwd en
kunnen uiteraard het «mormoon
se» huwelijk aangaan.
DE EVOLUTIE
VAN HET
ZENDINGSWERK
IN VLAANDEREN
Elder Tree en Elder G. Bagley:
«Ons zendingswerk beoogt na
tuurlijk in de allereerste plaats de
evangelisatie, het delen met ande
ren in het evangelie. Zoiets heeft
uiteraard zijn tijd nodig. Maar wij
geloven in de toekomst en de in
spiratie door God. Het blijft na
tuurlijk een timmeren aan een
lange weg en het is niet makkelijk
snel vooruitgang te boeken in
streken waar een o( andere Kerk
een overheerse.nde invloed bezit.
In Nederland heb je dat met de
protestanten, in Vlaanderen met
de rooms-katolieken. TocH is ons
zendingswerk hier zeer aange
naam. De Vlamingen zijn in het
algemeen open en vriendelijk, zij
klampen zich niet zo snel vast aan
dogma's. Wij voelen ons geluk
kig omdat wij langs de inspiratie
van God door onze leiders naar
hier gezonden zijn!».
Frans-Jos VERDOODT
(Volgende bijdrage: De Adven
tkerk in Vlaanderen.)