IE ADVENTKERK n n. en reportage over godsdiensten in Vlaanderen (achtste bijdrage) Maak de drang niet groter. Drink geen koffie of thee, rook niet, schrap scherpe kruiden. HEB JE ALEEN KULTUURKAART? De Voorpost - 17-1-75 - VGS VERSCHEIDENE WEGEN NAAR GOD RIJZEN an de Mormoonse Kerk naar de Adventkerk lijkt het op het eerste gezicht laar een stap: omstreeks hetzelfde tijdstip in de Verenigde Staten van merika georganiseerd, gegroeid uit baptistisch-protestantse en (ethodistisch-protestantse milieus die met de Westeuropese beschaving ook Et negentiende eeuwse kristelijk «reveil» erfden, op indrukwekkende wijze lorganiseerd van universiteiten tot fabrieken (1) een «manier van de Rozenyendie sterk gericht is op het mens sana in corpore sano o.a. door :onde voeding (2) autofinanciering door de «tienden» van hun leden (3), irgelijkbaar aantal leden over de «vrije» wereld verspreid. Adventkerk is echter gebouwd op het (beproefde) geloof in de WEDER- 0MST of TWEEDE KOMST VAN JEZUS KRISTUS, terwijl in de Mor- Donse Kerk hierover geen sprake is. Anderzijds is dat laatste dan weer een lijkenis-element dat een andere Kerk uit de vorige eeuw oproept: de duigen van Jehova. Die gelijkenis is echter schijnbaar. Want de adventis- bepalen geen tijdstip (4) voor die Wederkomst, de getuigen van Jehova el. Daarenboven komt de evangelisatie van de Getuigen van Jehova m.b.t. Wederkomst eerder over als een verwittiging dat men tegen die tijd strikt overeenstemming moet leven met de goddelijke wetten die op dat ogenblik wel in de ogen van de adventisten als in die van de Jehova-getuigen verbiddellijk de goeden van de kwaden zullen scheiden. De evangelisatie n de adventisten komt zoals bij talrijke Evangelische Protestantse irken over als een zo ideaal mogelijke voorbereiding op de wederkomst, n soort manier van leven dus, wat de Adventkerk op dat vlak weerom dicht de Mormoonse Kerk brengt(5). veede vooraanstaand element in het Advent-geloof: de eerbiediging van de bbat, de Zevende Dag. Vandaar de eigenlijke benaming van de Kerk: SVENDE-DAG ADVENTISTEN. J inst- lude Jinge it. De aken. 'nge- n de bij aarin iden begint dus alles bij de stel- name over de Wederkomst Kristus en bij de Amerikaanse list Miller, die met zijn derkomst-prediking de organi- e van de Adventkerk oin- ieks 1850 heeft .voorbereid. Iliam Miller (6) was een auto- akt die het tot baptistisch pre- ant bracht en tijdens zijn jaren- prediking de gedachte van Tweede Komst of de Weder- mst van Kristus centraal stelde, iigs grondige bijbelstudie had gemeend zelfs een tijdstip voor Wederkomst te kunnen aan- den. 22 oktober 1844. Er zou dag echter niets gebeuren, zo de volgelingen van Miller diep den teleurgesteld in hun ver dringen Blijkbaar hebben die 'scn zich vrij snel heengezet hun ontgoocheling, niet het 1st dank zij het optreden van onder hen, Hiram Edson, een Ihodist uit Port-Gibson, in de New York. Edson bracht rs reeds de morgen na de lichte 22 oktober 1844 de op de bel en opzijn bijzondere inspi- ie gesteunde stelling dat Kris- zijn Hemels Rijk moest gaan (stellen alvorens naar de aarde ug te keren om hier zijn We ds Rijk te komen vestigen. Met adventistische stellingname was het bestaan van de Adven- rk inmiddels een feit: langs het :nde Milierisme was de Kerk, gerekend wordt tot de jongste tokkingen van het Kristendom, staan als een beweging in 't geroepen, speciaal bestemd weede komst van Kristus voor 'ereiden (8). eigenlijke Kerk van de 'ende-dag adventisten werd door Miller voorbereid. Mil- die gedurende de twaalf jaar zijn wederkomst - prediking icveer4.500 voordrachten had ouden, overleed in 1849. De entisten eren hem als de weg- tider van hun Kerk en verde- sn (9) zijn optreden, terwijl de inmiddels als scheidsrechter is |etreden 10). Als de oprichter "r organisator van hun Kerk ennen zij hem echter niet. er de omstandigheden (tijd- ïstandigheden én levensopvat- >cn) waarin het Milierisme en zevende-dag adventismc ont- id dient volledigheidshalve igehaald dat ze beïnvloed wer- door het Europees Kristelijk veil» waarvan het geloof in Wederkomst een deel was in de I9l' eeuw de Atlantische 2aan overstak. DE LEER VAN DE ADVENTKERK In de evangelisatie - opdracht «onze tijdsgenoten uit te nodigen hun vertrouwen en hoop te stellen op de wederkomst van Christus die de totale oplossing is voor alle problemen van de mensheid» (15) is ook de verplichting van het houden van de wekelijkse sabbat opgenomen op zaterdag evenals de morele eis van eenge- zonde voeding en het zich onthou den van alcoholische drank, tabak en alle narcotica «om de eenvou dige reden dat zij alleen in een gezond lichaam God en de even mens op de meest efficiënte wijze kunnen dienen» (16) Overigens steunt de adventisti sche manier van leven sterk op de vrijgevigheid ten voordele van evangelisatie én hulpprogram ma's en op de burgerzin: Kris tus heeft onderscheid gemaakt tussen de macht van Kerk en Staat. Daarom doet de Adven tkerk niet aan politiek, maar zij houdt haar leden voor zich te ge dragen als burgers die nuttig zijn voor hun vaderland en zij bevelen ze aan hun burgerplichten naar best vermogen te vervullen. Zij nemen aktief deel aan de welvaart en ontwikkeling van het sociaal leven door hun scholen en hospi talen alsook door hun werken van liefdadigheid. De Adventisten eerbiedigen de gevestigde orde en onderwerpen zich aan het gezag van de staat, behalve wanneer deze hen in konflikt brengt met de imperatieven van het kristelijk geweten (17). De Adventkerk heeft een ritueel dat alle sakramenten van het Evangelie en diverse erediensten omvat. Het doopsel wordt toege diend door onderdompeling, overeenkomstig de bijbel, en is uitsluitend voorbehouden aan hen die een persoonlijke geloofsdaad komen stellen, vrijwillig en spon taan, zoals Kristus het bepaalde. De kommunie (het Laatste Avondmaal) wordt uitgereikt on der de twee gedaanten van brood en wijn. Het kerkelijk huwelijk wordt ingezegend dooreen predi kant, die tijdens de plechtigheid de zegen van God over de echtge- notenafsmeekt. De handopleg ging voor de zieken heeft een in tiem karakter. Zij wordt toege diend aan diegenen die erom vra gen, met dit voorbehoud dat zij zekere geloofsvoorwaarden moe ten vervullen en zich moeten on derwerpen aan Gods Wil. De te raardebestelling van een lid van de Adventkerk wordt verzorgd binnen het kader van een ere dienst, aangepast aan de omstan digheden en geleid door een of meer verantwoordelijken van de kerk. De inzegening tot het ambt inzegening gebeurt meestal op het kongres van de federatie (zie hier over het hoofdstuk «Organisa tie»). Het federatiebestuur beslist over de inzegening. De predikan ten beschikken m.b.t. hun evan gelisatie - arbeid over een vrij grote vrijheid zoals dat in alle protestantse Kerken het geval is en onderhouden een zeer vlotte en informele omgang met hun oversten. De wekelijkse eredienst gaat door op zaterdagvoormiddag: bijbelle zingen, lofzangen, preek- en zen dingsmededelingen. Die dienst wordt voorafgegaan door de «Sabbatschool», een bijbelstudie die op zichzelf reeds voorbereid werd in de voorbije week, langs aanvullen van vragenlijsten, uit voeren van (huis)taken over de bijbel enz. De laatste jaren organiseerdt de Adventkerk ook Archeologische bijbelstudie o.a. de predikant van de Adventgemeente Dender- monde is hier bedrijvig die ook bij niet-adventisten grote bijval genieten (18). ORGANISATIE De werking van een beweging die over de hele wereld is verspreid, maakt natuurlijk een behoorlijk gestruktureerde organisatie nood zakelijk. De aAdventkerk laat zich op dat vlak niet onbetuigd. Daarenboven is haar evangelisatie-metode gesteund door hulpmiddelen die wij tot op heden slechts bij de Mormoonse Kerk ontmoetten: een kombinatie van publicaties en public- relations die de persoonlijke inzet de cel van de Adventkerk en ver enigt haar leden van eenzelfde stad, gemeente of wijk. De predi kant of een ouderling bij ge brek aan een predikant heeft de leiding van die cel, samen met een «gemeentekomiteeof kerkraad». Elke herfst worden de verant woordelijken van de gemeente of lokale kerk volgens het demokra- tisch principe verkozen of herko zen. Dit geldt niet voor de predi kant die voor een bepaalde pe riode door het federatiebestuur is aangesteld. Verschillende kerken van een zelfde land of eenzelfde provincie vormen een Federatie. De feder atie wordt bestuurd door een voorzitter, een sekretaris - schat bewaarder en een vast paneel dat paritair is samengesteld uit predi kanten en leden van de Kerk. Dit bestuur wordt telkens vooreen pe riode van drie jaar aangesteld door het Kongres, een twee- of drie jaarlijkse vergadering van ver antwoordelijken (meestal leken) van de kerken van de federatie. De kerken in Vlaanderen horen bij de Luxemburgs Belgische fe deratie. Verscheidene federaties vormen samen een Unie. Ook de Unie wordt bestuurd door een vast en periodisch verkozen of herkozen paneel van voorzitter, sekretaris schatbewaarder, groep leden en predikanten. De Adventkerk van Vlaanderen hoort langs de hoger- genoemde federatie bij de Franco Belgische Unie die op haar beurt hoon bij de Euro Afrikaanse Di visie, één van de 13 divisies van de Adventkerk als wereldorgani satie. De Euro-Afrikaanse Divisie groepeert hoofdzakelijk feder aties of unies van franssprekende landen. Nederland hoort bij de Noordeuropese Divisie, die vooral federaties en unies uit en- gelssprekende landen groepeert. Zo'n toestand wekt terecht ver wondering op. Maar de Vlaamse Adventisten, wierprediking in het uitsluitend franstalig Brussel van vorige eeuw begon, hebben steeds meer naar het Zuiden gekeken dan ?reld lf Adventkerk in cijfers (II) 5 posten of kerken in Vlaanderen 0 000 posten of kerken over de wereld ■000.000 leden (12) over de wereld 422 ingezegende predikanten over de w ziekenhuizen over de wereld 54 dispensaria over de wereld 74 mobiele ziekenhuizen over de wereld 1.500 personeelsleden in de medische inrichtingen 500 onderwijsinrichtingen over de wereld universiteiten (2 in de USA (13) en I op de Fillipijnen 5 uitgeversbedrijven over de wereld >8 talen enlof dialekten waarin wordt geëvangeliseerd 28 talen waarin publikaties worden verspreid 528.377 BF werden reeds door de leden vrijwillig bijgedragen oor de kerkelijke hulpprogramma's en de evangelisatie 14) erder zijn er tientallen Jabrieken (alle in de USAdie werken voor e hulpgromma' s of ten dienste slaan van de leden e Adventkerk van Dendermonde omvat ook Wetteren, Lokeren en mi-Ni klaas cohol dronken dan een groep ratten die met uitgelezen vegetariërskost werd gevoed. De teenagerkost met koffie en krui den bestond uit pannekoeken en kof fie als ontbijt, gebak en koffie bij de pauze om tien en om drie uur; warme worstjes met mosterd en augurken in het zuur, limonade met appelkoeken en koffie voor het middageten; spaghetti en vleesballetjes, knoflookbrood, groe ne bonen, goed gemengde sla, choco ladetaart en koffie voor het avondeten: suikerstokjes, zoete cake en koffie als t-.-hapjes. Elf veel gebruikte kruiden, als zwarte peper, gember, kaneel, pe- niet aan te raken of te proeven en er ook niet op een andere manier mee bezig te zijn. De mensen in onze tijd hebben tweemaal zoveel nood aan door Gods genade gesterkte wilskracht dan die van voor enkele tientallen jaren, om aan de bekoringen varr de duivel te weerstaan en zich te verzetten te gen de geringste bevrediging van een onnatuurlijke eetlust.» «Door het gebruik van thee en kof fie ontstaat een drang naar tabak en dat bevordert de drang naar alcohol.» «De beginselen van de geheelonthou ding moeten verder reiken dan tot het drinken van alcoholvrije dranken. Het gebruik van stimulerende en moeilijk te verteren spijzen is dikwijls even na delig voor de gezondheid en in menig geval wordt op die manier de basis van de drankzucht gelegd.» «Vruchten, graan en groenten, die eenvoudig zijn toebereid, zonder scher pe kruiden en dierlijke vetstoffen van allerlei aard, zijn samen met melk en room de gezondste kost.» Hales beval vasten en een vegetari sche levenswijze aan als een middel om alcoholiekers doelmatig te helpen. Volgens Mauro wordt de voedingsthe rapie bij de behandeling van alcoholie kers in het Knickerbocker Hospital in New Hork toegepast. Proeven per, mosterd enz. werden eraan toege voegd. De auteurs besluiten hun rapport o- ver de resultaten van hun proeven met de ratten met de vaststelling: groepen die een met koffie of coffeïne aange vulde voeding kregen, verbruikten heel wat grotere hoeveelheden alcohol dan dieren, die een niet met koffie of thee aangevulde kost kregen. De groep die bij de voorgeschreven teenagerkost nog vitaminen kreeg verbruikte merke lijk minder alcohol. Als bij zware drin kers van de teenagerkost naar de an dere kost werd overgeschakeld, dan verminderde het alcoholverbruik mer kelijk. Deze feiten wijzen op de moge lijkheid dat er metabolische (in de stofwisseling ontstane) regelingen van het drinken bestaan, die op diëtische factoren berusten. Op grond van de voorgaande bewij zen dunkt het me werkelijk lonend een vegetarische voeding vol afwisseling, waarbij voor smaak en evenwicht wor den gezorgd in het behandelingssche ma van alcoholiekers op te nemen. Die methode zou hen kunnen helpen de drang naar alcohol te overwinnen. Het dieet heeft waarschijnlijk het meest invloed ter voorkoming van al coholverbruik wanneer het vroeg in het leven wordt toegepast, eerder dan wan neer de drankzucht al vaste wortel heeft geschoten. «Manier van leven» Het bestuur van een divisie is sa mengesteld uit een voorzitter, een sekretaris, een schatbewaarder en een vergadering van de verant woordelijken van de aangesloten- unies. De Generale Konferentie, ge vestigd in Washington, is de we reldzetel van de Kerk. Om de vier jaar hebben hier administratieve zittingen plaats. Tijdens die zit tingen wordt het bestuur verko zen: de voorzitter, de ondervoor zitters, de sekretarissen van ver schillende departementen van de Kerk. Ofschoon de voorzitter van de Generale Konferentie de hoog ste waardigheid bekleedt, be schikt hij toch niet overeen kerke lijke macht die hoger is dan die van een predikant van een plaatse lijke gemeente. Hij isdus in letter lijke zin de «eerste» voorzitter van de organisatie van de Adventkerk Hij zetelt voor een periode van vijf jaar en is herverkiesbaar. De verkiezing heeft in 1975 plaats in Wenen.19) Frans-Jos VERDOODT van predikant en ouderling geeft aanleiding tot een plechtige dienst, tijdens dewelke verschei dene bevoegde kerkelijke leiders de kandidaten de handen opleg gen terwijl zij om de heilige geest vragen. De predikanten van de Adventkerk in Vlaanderen wor den gewoonlijk opgeleid in het buitenland (Nederland. Frankrijk enz De wijding of inzege ning volgt echter niet onmiddel lijk na de opleiding. De kandidaat predikanten maken een proeftijd door van tweemaal twee jaar. De van de zendeling en/of apostel - predikant steunen. Op die metode valt niets aan te merken. Integen deel. Toch is zij kenschetsend Amerikaans: zij is «clean», baat alle mogelijkheden van de kom- munikatiemedia ten volle uit. Ook de indrukwekkende organisatori sche uitbouw lijkt kenschetsend Amerikaans: Ginds lijkt een ker kelijke administratie voor het missioneringswerk alleen al op een UNO-hoofdkwarticr. De Lokale Kerk of Gemeente is naar het Noorden. Daardoor kon tot voor kort een zakelijk kontakt met Nederland bijvoorbeeld m.b.t. een publikatie slechts tot stand komen langs Parijs, Bem en verder langs Londen naar Den Haag. Vandaag de dag is dat niet meer zo: op het vlak van de uitge verijen vomit Vlaanderen een fei telijke eenheid met Nederland. Daarenboven groeit de Adven tkerk in Vlaanderen naar een gro tere autonomie: een eigen feder atie of een unie. Nederland is reeds een feitelijke Unie. VOETNOTEN (1) In beide Kerken dienen zij om ie voorzien in het maatschappelijk hulpbetoon, het rampenfonds, natuurlijke voeding enz (2) De Adventkerk heeft eigen centra voor de distributie van natuurlijke voeding b.v. Mannavita in Kuurne en een soort verbruikers-tijdschrift dat ook medische aanbevelingen bevat, naast bijdragen over milieuzorg enz. Leven en gezondheid, dat maandelijks verschijnt in 19 talen. (3) In de Adventkerk niet opgelegd, maar meestal spontaan nagevolgd. (Gesprek Lutters, Dendermonde 23 december 1974). Zie ook voetnoot 14. (4) Het Milierisme, de prefiguratie van de Adventkerk en genoemd naar William Miller, stelde wél een tijdstip voorop. Zie hierover verder meer. (5) Deze interpretatie is die van de steller van dit artikel. Hierbij dient gezegd dat de Adventkerk te noemen is onder de Vrije Evangelische Kerken (zie ons schema in de vierde bijdrage). Gesprekken met predikanten uit genoemde groep bevestigen die interpretatie. (6) William Miller werd geboren in Pittsfield (Massachussets) op 15 fe bruari 1782 en overleed in Hampton (New York) op 20 december 1849 Vijf jaar nadat zijn -wederkomst*oorspelling- met in vervulling ging. Miller was de oudste van zestien kinderen in een gezin van eenvoudige landbou wers. Aanvankelijk ongelovig werd hij omstreeks 1815 baptist en werd in die Kerk predikant Miller was blijkbaar een sterke persoonlijkheidZijn eerste preek moet bijzonder indrukwekkend geweest zijn. De leden van de kleine kerk van Dresden verzochten hem de hele week te blijven om ze te onderhouden over de wederkomst van Kristus. (Het Adventismc, L'itg. Tekenen des Tijds-, Brussel 1973, 82 blzblz 17). (7) Het adventisme, blz. 5 alin. 1 en 2 (8) Ibid, blz 47 (9) Opvallend is de verdedigende toon van het reeds aangehaalde Het adventisme. Dit geldt echter niet voor Miller alléén, maar tevens voor de bestaansreden van de Adventkerk zelf. De wetenschappelijk opgebouwde verdediging is emotie-vrij en volgt steeds na een grondige zelfevaluatie. Alleszins een daad van intellektuele moed. Zo'n verschijnsel treft men ook aan in de Kerken van de Protestantse Kerk van België (De Standaard, 21 november 1974, gesprek dominee Schorer Aalst, 6 september 1974 en dominee Bokland, Maria-Oudenhove, 27 december 1974) (10) Het adventisme, blz. 43. (11) Het adventisme en Meer dan 2.000.000, losbladige brochure van de Adventkerk, uitg. Tekenen des Tijds-, z. jr. en niet-gepagineerd. 12) De leden van deze Kerk zijn geen papieren leden. Ze werden ook niet door hun ouders in de Kerk binnengedragen (Brief R. Van Riet, Dendermonde, 23 november 1974). Dit geldt eigenlijk voor alle minder heidskerken in Vlaanderen. De leden van de Rooms-Katolieke Kerk: zie onze eerste bijdrage. (13) Bekend hoogleraar is daar de Vlaamse Dr. R. Dederen. Over een ander Vlaming die vooraanstaand protestants geleerde is in de USA: zie onze volgende bijdrage. (14) Gesteund op het bijbels principe -het tiende is mij heilig- (Het adventisme, blz. 71-72en -God vraagt het zevende van de tijd en het tiende van het bezit- (Gesprek Lutters. zie eerder). (15) Het adventisme, blz. 49 (16) Ibid. blz. 63 (17) Ibid. blz. 75 (18) Ibid. blz. 70-71 en gesprek Lutters. eerder vermeld. (19) Ibid. blz. 78-81 Het was de voormalige schepen van onderwijs en kuituur de heer Bert Van Hoorick die in september van het jaar 1964 startte met de kultuurkaart. Het doel ervan was tweeledig: vooreerst wenste men aldus de jeugd nauwer te betrekken in het kultuurleven van de stad, ze de drempel vrees doen overwinnen en verder ze te stimuleren om de kulturele manifestaties door het stadsbestuur en het privé initiatief ingericht bij te wonen. VOORDEEL De eerste formule bestond erin een reduktie van vijftig procent op toneel- en muziekmanifesta ties te Aalst toe te staan. De beroepsgezelschappen verleen den rangverhoging. Nu zijn er diverse kortingen naargelang de aard van de manifestatie. Som mige verenigingen moedigen ekstra aan en geven aan de houders van een kultuurkaart dezelfde reduktie als aan hun leden. Het nationaal jeudorkest gaat zelfs tot zestig procent VOOR WIE? Iedereen die minstens tien en hoogstens vijf-en-twintig jaar is kan deze kaart gratis bekomen door een eenvoudige aanvraag te richten tot de stedelijke dienst voor kuituur, Kattestraat. 33 te Aalst of gewoon eens binnen te w ippen en aan de heer Van der Gheylen, kultuurattache de kaart te vragen. SUKSES We vroegen de heer Van der Gheylen of de uitgave van deze kaart de moeite waard is en het verhoopte sukses behaald heeft. In 1974 werden zo'n 25.720 kaarten uitgedeeld. Statistieken hebben bewezen dat het grootste gedeelte van deze kaarten in de handen van leerlingen van het hoger sekundair onderwijs komt. Leraars die zelf graag de leiding nemen of verantwoordelijken van een jeugdgroepering kun nen een lijst indienen van hun leerlingen of leden die op deze wijze allemaal een kaart kunne bekomen. Voor geinteresserden in wat er te Aalst gebeurt in ieder geval de moeite w aard. Roel Van de Plas. CULTUURKAART VOOR DE JEUGD Naam Adraa Geboortedatum Beroep Deze kaart Ie geldig tot 31 december en kan hernieuwd worden mlt» drager de leeftijd van 25 jaar niet over- echrljdt. Da Schepen van Onderwija en Cultuur, Bert Van Hoorick.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 9