IN DE
MARGE...
Film bij ons
PRINS BOB I:
EEN JAARVOOR
DEGEHANDIKAPTEN
«KARNAVAL
SINDS DE OUDHEID
REEDS EEN INSTELLING
VAN DE KAPITALISTEN»
24 - 31-1-75 - De Voorpost
«Zie me hiel nu sstaan 't hangen tegen die SSSint Maltinus-
kelk, alia, en kalnaval is voolbij en mijn tong wil niet meel
mee. 't Is tliestig, dat 't triestig is», 't Is triestig, orakelen de
krekeltjes in onze eigen karnavalkop en met wat frisse te
genzin nemen we afscheid van de Voiljannet wiens woorden
dit stukje mochten openen. Naar huis,jaja,naar huis,balkt
ergens achteraan tegen mijn hersenpan een spinnijdig rea
listisch beestje. Aalst is Aalst en karnaval is karnaval en
AAIst-karnaval is anders, roept de spotvogel terug die we
vorige zaterdag samen met de konfetti, het mombakkes en
nog wat spullen meer hebben gekocht. Daarnet hebben we
met zijn allen vastenavond verbrand en dus moet het woens
dagmorgen zijn, rekenen we terwijl we eigenlijk meer in
gedachten bij die hamer zijn die straks de wakkere wekker
aan flarden zal moeten dreunen.
Wanneer karnaval in Aalst
eigenlijk begint? Nooit! 't Is
Hwel altijd bezig. Deze stad is
gewoon karnaval. Om het e-
ventueel geïnteresseerden
echter niet al te moeilijk te
maken heeft men er aan ge
houden een drietal dagen
vast te leggen. Het is na
tuurlijk een serieuze vernau
wing van dat begrip, maar,
alweer gemakkelijkheids-
halve, kleefden de loldreu-
messen van hier ter plekke
daar de naam karnaval op.
Laten we nu maar deze
schampere toon achterwege
laten en het gegeven ern
stig, dus wetenschappelijk,
benaderen. Tenslotte is het
de opdracht sfeer en karak
ter van het karnavaleske ge
beuren te schetsen.
VastelaovendKarnaval
c. rnis vlees-levare op
heffen. Vastenavond. Tot
zover de verklaring van ons
woordenboek. In het Aal-
sters vertaald betekend dat
vastelaovend VIEREN. Kar
naval is aktie. Aalst-karna-
val isgezamelijke aktie, een
volksfeest. Lekker meelo
pen met de anderen maar
dan op je eigen manier. We
ten dat je ploegbaas, als die
ook Aalstenaar is, naast jou
kan de straat afschuimen en
dat hij in zijn blootje precies
zoveel waarde heeft als je ei
genste ik. Een masker op
zetten om het vogelver-
schrikkertje dat je een beetje
bent nog eens voor ogen te
kunnen houden.
ZaterdagWe schrijven 8
februari, 't Is willen en niet
kunnen en toch kunnen en
niet willen. Aalst houdt al
gemene repetitie. Men
stuurt een fanfare de straten
in, verkiest ergen een bier
prinsje, kan in 47 zalen te
recht voor het jaarlijks kar-
navalbal. Opwarmingsoefe-
ningen, al moet daaraan
worden toegevoegd dat het
bij profesionelen gewoon
lijk wel rustiger gaat. Maar
wat doe je d'r aan, een Aal
stenaar is een amateur en hij
voelt er zich goed bi j
'ZOndag: Deze voormiddag
zijn we clowns met een alle
daags ballonnetje in de
hand. Wanneer straks het
sein, een kanonsalvo, wordt
afgevuurd gaat dat alle
daagse grut onherroepelijk
de lucht in. Of prikken we
het aan scherven. We wor
den echte clowns en dat
weet jij die daar op de der
tiende toeschouwersrij
staat ook welVan heinde en
ver zijn jullie gekomen om
een stukje van onze bevrij
ding mee te dragen. Saluut
en de kost en 't amusement.
De stoet kunnen we wel het
attraktiepunt noemen. Een
bonte mengeling van hoem
papa en drentelende spring-
meisjes als majoretten ver
momd. Een aaneenschake
ling van bijna 50 komische
groepen met praalwagens.
Karnavalgroepen die weten
dat zij met hun moeizaam
ineengeknutselde showwa
gens de spil zijn van het ge
beuren. Werk en plannen en
timmeren en lijmen van
maan en. Het resultaat van
een vol jaar vrijetijdsbeste-
r». ding op zijn Aalsters. Met
spottende spiritualiteit
plaatselijke toestanden uit
beeldend, met weinig moge
lijkheden fantasiekanjers
opgetimmerd, Aalsterse
praalwagens. En wellicht
ligt hier de kern van het hele
gebeuren. Vraag je aan ie
mand die niet zo direkt be
trokken is bij de Aalsterse
hoogdagen wat er nu pre
cies de aantrekkingspool
uitmaakt dan klinkt het ant
woord vrij simpel myste
rieus: Aalst is anders, dat
kennen of kunnen wij niet.
En waarom niet? Schouder-
halend schuldig blijven van
een zinnige verklaring. Me
nen wij:in Aalst wordt kar
naval GEBOUWD. En als je
van dat opbouwwerk iets
meer wil vernemenkom dan
naar de stoet kijken en
knoop wat aan met een
echte. Hij zal er je belang
loos voor n iks nog de genoe
gens van een heuse karna-
valzondagavond bij kadoo
doen.
En dat wordt je 's maandags
wakker met 1,2, veel houten
koppen.
Maandag: Welke dag is nu
eigenlijk de belangrijkste in
die karnavalshow? Vandaag
de maandag, omdat je nor
maal gesproken moet wer
ken en nu uiteraard een dag
je vrijaf hebt (genomen).
Wat er zoal op het program
ma staatdoodgemoede
reerd een stuk in de dag sla
pen en een beetje pogingen
ondernemen om zo tegen 's
avonds opnieuw wat te glij-
ken op die frisse knaap va
weleer. Om dan uiteindelijk
perfekt te kunnen genieten
van wat op de grote markt
wordt geetaleerd. En dan
moeten we onmiddellijk aan
die rinkelende bellen en
klepperende klompen van de
Gilles denken. Voor zover
dag nog nodig zou zijn zwie-
rezwaaien ze met hun bezem
de boze geesten uit het
denkvlak. Om hun en onze
vreugde uit te stralen (wat
met karnaval toch allemaal
kan) wordt daarna het stede
lijk produkt, ajoin, over de
hoofden uitgestrooid. Wie
heeft er nu in zijn asfalthof
nog ajuin staan, 't Idee nie-
waar, moet iemand eens ge
dacht hebben en meteen
werd een gouden, symbo
lische schreivrucht tussen
de keukenprodukten gemof
feld. Spanning zal je den
ken, maar het gaat ook hier
weer eerder om het samen
brengen van mensen. Wie
de gouden ajuin in de
schoot krijgt heeft niet zo
veel belangals je maar ind e
omgeving was. Snoepertjes
kunnen even nadien nog
maar eens de fameuse ver
zameling praalwagens zien
langstrekken. En vermits
het nu toch zo nauw niet
meer komt blijft je nog maar
wat zwadderen tot de Gillis
hun kilootjes sinaasappelen
hebben weggegooid. Thuis
verwacht men je niet meer
voorzonsopgang en dus stel
ik voor dat we uitkijken naar
een vermomming om even-
jes te gaan looken hoe het
daar op het gemaskerd bal
van de Oude Garde verloopt.
Gelegenheid om kennis te
maken met de cantinnière
die vanavond wordt verko
zen!
DinsdagSchrik en trots van
Aalst, hemel en hel, begin
en einde, Vuil Jeannet in de
deftige gazet, Voil Jannet
voor ons. Vandaag zijn de
verwijters in dameskleren
weggestoken aan de macht.
Wie iets op zijn kerfstok
heeft blijft binnen en dus
vertikken heelwat niet-ste-
delingen het zich te verto
nen. Wie door de civilisatie
werd aangetast verstaat het
niet zodat deze Aalsterse
specialiteit en prompte te
rugslag kent. Maar er zijn
wel nog een serie van die ou
we rakkers die gewoon met
KULTUURAGENDA
Vrijdag 31 januari
Aalst
20.30 uur: Pan, Wellekensstraat45, Filmvertoning van «Goto
llle d'amour» van Walerian Borowczyk
17.30 uur: in gelagzaal Bloemenveiling, Albrechtlaan, open
bare vergadering van het Aktiekomitee voor Ekonomische
Ekspansie van het Arr. Aalst met voordracht door prof. A.
Coppé over «Aktuele Ekonomische problemen».
19.30 uur: In Mikisklub, Nieuwbeekstraat 35, opening ten
toonstelling «Bulgarije, 30 jaar na de overwinning op het fa
scisme». Om 20.30 uur filmvertoning «Dimitrov» en «Tchip-
ka».
Tot 31 januari in Galerij Pieter Coecke, Molenstraat 44, ten
toonstelling schilderwerken, akwarellen, tekeningen, grafiek
en multiples. Open tot 19 uur
20 uur: Opening tentoonstelling «Laureaten Provinciale prijs
voor Schilderkunst 1974» met André Roelant en Enk de Kra
mer, in het Oud-Hospitaal. De tentoonstelling loopt tot 23
febrauri en is open van 14 tot 17 uur tijdens de week en op
zondag van 10.30 tot 12.30 en van 14 tot 18 uur. Gesloten de
vrijdag, alsook van 8 tto 11 februari.
Zaterdag 1 februari
Aalst
20 uur: in Mikisklub, Bieuwbeekstrat 35, voordracht door de H.
Roger Balmans van de Vereniging België-Bulgarije over «Bul
garije, wat het was, wat het is.»
Zondag 2 februari
Aalst
20.30 uur: in PAN, Wellekensstraat 45, vertoning van film
«Goto l'ïle d'amour» van Walerin Borowczyk.
Maandag 3 februari
Affligem
20 uur: in het Kultureel Centrum, godsdienstige voordracht
«Verzoening en boete in de parochie» door Kan. Paul De
Haas.
Donderdag 6 februari
Aalst
20 uur: in de filmzaal van het St.-Jozefskollege, Pontstraat of
Hoofstraat, K.F.L. filmforum met «The last picture show».
We vallen in herhaling
maar 't moet ons uit de
pen. Bijna dezelfde her-
senkronkels die ons ook
vorig jaar ambeteerden
toen we het 'karnaval-
persartikel' aanvatten.
Meteen weet de snuggere
lezeraar waar het om
gaat. Voor de anderen
een woordje of drie uit
leg.
Telkenjare schrijft het
stedelijk feestkomitee
een wedstrijd uit waaran
de schrijvende pers kan
deelnemen. Gevraagd
wordt: een artikel te ple
gen dat sfeer, karakter en
manifestaties van Aalst-
karnaval aangeeft. 1 arti
kel van minimum 100 lij
nen. En dus staat onder
getekende in al zijn naïvi
teit te bloten.
Bloot staan is niet altijd
geestig en de redaktie
verwacht mijn tekst.
Dat we soms al eens man
van het gegeven woord
zijn kan je hiernaast mer
ken. Maar, het is en blijft
gekjeswerk. Je vat Aalst
karnaval niet in honderd
lijnen. Je vat de Kaiserly-
cke Sotternyen gewoon
niet, tenzij...
Tenzij je naar Aalst af
zakt, zonder je bureel-,
fabrieks- of echtgenoot
masker.
Tenzij je als buitenstaan
der in een zotte Aalsterse
huid wil kruipen.
Zo je het volksfeest wil
meedrentelen.
Als je morgen op het
werk mag aankomen met
een halfzatte tronie.
Wie de risiko's hierboven
aangegeven aan zijn laars
lapt hoeft niet meer door
te lezen. Tenzij dan om
een voorsmaakje te krij
gen. Eerlijk, we twijfelen
er aan of zelfs dat moge
lijk is. Karnaval en woor
den...'t Is een beetje gek.
Misschien is het daarom
dat we de tekst hiernaast
toch neerpenden.
(A.H.)
L)e hogere school voor tech
nische ingenieurs organiseert
van dinsdag 4 tot donderdag 6
februari haar eerste weten
schappelijk symposium. Hier
mee wil ze hulde brengen aan
haar stichter, oud-direkteur en
rektor, André Dewaegenaere die
in januari 1973 op 95-jarige
leeftijd overleed.
Dinsdagvoormiddag wordt dan
ook in aanwezigheid van Mi
nister De Croo en Mgr. Van
Peteghem een gedenkplaat ont
huld in de hall van de school.
'S Namiddags opent de tentoon
stelling 'Techniek Anno 1975'
die een beeld geeft van de
hedendaagse meet- en pro-
duktietechnieken. Vooreerst is
er het gedeelt meettechnieken
waarbij zowel aandacht werd
besteed aan ruwheidsmetingen
als onrondheidsmetingen ge
baseerd op de modernste me
thoden. (ultrasone-röntgen-
laser) Een ander gedeelte omvat
het dynamisch onderzoek van
construkities die gezien de
ontwikkeling van de produktie-
technieken meer en meer be
langrijk worden, 's Woensdags
worden de lezingen die handelen
over de technische aspekten
verbonden aan de onbtwikke-
ling van de produktietechnieken
tussen 1975-2000 voorgezeten
door Prof. Dr. Peperstraete
(K.U.L.) over de sociaal-eco
nomische drijfveer die de he
dendaagse technische ontwik
keling conditioneert terwijl an
dere sprekers ingaan op de
organisatorische en technische
aspekten van het management.
Onder hen vermelden we: Ir.
Remmerswaal (TNO ned) Dr.
Ir. De Fraine en Van den
Nootgate(C.R.l.F.-Leuven) Prof
Deconinck (RUG.) en Prof.
Snoeys(KUL)
Donderdag handelen de lezin
gen die op geen wetenschap
pelijk nivo worden gehouden en
eerder dan in te gaan op
specifieke problemen een soort
brainstroming willen zijn over
de sociaal-economische implica
ties verbonden aan de ontwik
keling van de produktietech
nieken tussen 1975-2000) over
de implicaties van de technische
evolutie op onderwijsgebied en
Dr. Bonte (hoofd studieadvies
dienst RUG) over de toekomst
voor de technische ingenieurs
terwijl Lie. Awoutcrs (ATEA)
ingaat om de psychologische
nevenverschijnselen.
Inlichtingen omtrent dit sym
posium en de tentoonstelling die
voor iedereen toegankelijk is
kunnen bekomen worden op het
nummer 053/21;10.40. Voor
eindejaarsstudenten die indivi-
Week van vrijdag 31 januari tot en met donderdag 6 februari
197 K,3Daar zijn we dan weer met onze filmrubriek, net op tijd
om U allen nog een gelukkig nieuwjkaar te wensen (volgens
sommige beleefdheidsnormen kan dat tot eind januari), even
als veel filmgenot.
Er is eigenlijk niet zo veel veranderd sinds de laatst versche
nen rubriek in cinema Feestpaleis loopt voor de zevende (en
hopelijk de laatste) week «EMMANUELLE», een Franse film
van Just Jaeckin, met Sylvia Kristel, Alain Cuny, Marika Green
en Daniel Sarky. Met deze rotslechte film doet zich een eige
naardig verschijnsel voor: de kritiek en de mensen die de film
al hebben gezien vinden er niets aan, noch filmisch, noch
zuiver inhoudelijk, kortom het is een flop van belang. En toch
trekt de film volle zalen, alsof niemand zomaar wil geloven dat
het een slechte in alle betekenissen) film is en eerst zelf wil
zien om dan pas te geloven. Dat is waarschijnlijk de enige
reden van het financiële sukses van «Emmanuelle». In het
gelijknamige boek van Emmanuelle Arsan verschenen bij de
Bezige Bij) wordt een jonge vrouw ten tonele gevoerd die zich
vervolmaakt in de liefde. Niet de gewone liefde, zeker niet de
platonische, maar de verheven liefde, met grote L (de I van
lichaam, lijf enz.).
Ter gelegenheid daarvan worden allerhande zware theorieën
opgedist, met als resultaat dat men zich als lezer afvraagt of
mensen dergelijke dingen eigenlijk kunnen menen. Hetzelfde
gevoel krijgt men bij het zien van de film, maar dan wel in
meerdere mate, aangezien de film meer de beelden laat spre
ken. Nogal suggestieve beelden moeten de theorieën aan de
man eventueel ook aan de vrouw) brengen en de argeloze
kijker laat zich toch zo gemakkelijk vangen
Jaeckin bewijst met «Emmanuelle» niet dat hij een film kan
maken, maar wat wel duidelijk wordt is dat hij bijzonder handig
is in het manipuleren van zijn publiek. Ik zeg wel 'zijn' publiek
want «Emmanuelle» is duidelijk voor een publiek gemaakt,
voor het grote publiek dat nieuwsgierig is en zijn voyeuristi
sche natuur ieder mens is in wezen een voyeur heeft groot
meester Hitchcock ooit eens verteld en «Emmanuelle» bewijst
dat nog maar eens) niet kan bedwingen.
Hopelijk heeft gans Groot Aalst de film reeds gezien, zoniet
zitten wij er nog voor een paar weken mee opgescheept.
In cinema Palace deze week: «DEATH WISH», Nederlandse
titel: «De wreker is in de stad». Charles Bronson is de wreker
die zelf het recht in handen neemt aangezien de politie niet
meer funktionneert zoals het moet. «Death Wish» speelt zich
af in New York, de stad met de hoogste kriminaliteit althans
volgens Brian Garfield, auteut van het boek waarop het scena
rio is gebaseerd), waar geen mens meer op straat c urft komen
als het donker is, waar de vrouwen zelfs overi ag gevaar
lopen. Bronsons' vrouw wordt op zekere dag nogal uitgebreid
mishandeld en daarna gedood, waarop hij besluit de stad van
de misdadigheid te verlossen. Dat is zowat het thema van de
film, die uiteraard meer geargumenteerd is. Michael Winner,
die de laatste jaren nogal wat films met Bronson gemaakt
heeft, is de regisseur van deze boeiende film.
Guy De Lombaert
de bijbehorende attributen
naar de straat worden gezo
gen. Zij nemen de plaats in
van maten die een beetje te
chique zijn geworden om
dergelijke traditie in eer te
houden en schimpen,
schamperen en scheuten
dat hun eigen oren er soms
rood van zien. Voor het eerst
sinds jaren krijgen die ver-
wijteksperten geen gelegen
heid om uit te snuffelen wie
van hen het sterkst op zijn
visgraat hangt. De verkie
zing van de Keininck van de
Voiljannetten komt dit jaar
niet op het programma voor.
Uitgesteld is niet verloren
maar het is wel jammer.
Zo je tijdens die voorbije da
gen nog niet meer van defoi-
re hebt gezien dan het frit-
kot, maak dan van de gele
genheid gebruik om Vasten
avond rond de kermisplei
nen te helpen dragen. Al ver
dient het amusementcircuit
dat over het hele stadscen
trum loopt wel een tikkeltje
vroeger aandacht.
En, waarde lezer-bezoeker,
pleng ons met een traan in
een glas bier. Wanneer kar
naval symbolisch en ook wel
een beetje echt in stof en as
wordt gelegd. Vuur brengt
altijd verwarring, de verr
branding van vastelaovend
vervangt de scheidng tussen
begin en einde. Zodat men
niet zo heel duidelijk weet of
men nu 'wat jammer' of 'oef'
dient te zorgen. Was dat het
einde van karnaval '75 of het
beginsein voor volgend
jaar? Aalst-karnaval is an
ders....
(André Heyvaert)
Bob I, prins gekozen, wenst zijn objektieven die hij voor
opstelde tijdens de verkiezingstijd, waar te maken. Het
wegschenken van het hele ritje prijzen dat hij met zijn
verkiezing in de wacht sleepte, dit reeds tijdens de verkie»
zing zelf ligt dan ook in de lijn van zijn devies voor zijn
prinsenpaar «Lachend geven voor leven».
Een komitee met ondermeer een deurwaarder, een afge
vaardigde van de karnavalverenigingen, de prinsencae-
mere, een lid van het feestkomitee en hijzelf, lijkt voor
Bob I de aangewezen weg om de prijzen effektief, en
zonder dat er iets aan de vingers blijft hangen, aan de
gehandikapten over te maken. Dit komitee kan daarmee
een tombola organiseren en een lokale «11.11.11.-aktie»
op touw zetten.
St.-Maarten, het kinderfeest, lijkt nog altijd de ideale
datum vooreen geschenkenregen voorgehandikapte kin
deren. Wie ook tijdens de rondgang van de karnavalstoet
prijzen voordeze reuze-tombola wil wegschenken kan bij
Bob I terecht, (jv)
dueel of in schoolverband deze
tentoonstelling wensen te be
zoeken worden tevens rond
gangen door het instituut voor
zien.
LIEVEN MATTHIEU
-Hei is ene schande dat wij Roomsch-Kalholieken een voorbeeld
moeten nemen aan de Socialisten van Aalst. Ik bezweer u dan ook.
waarde gelovigen: laat u niet verleiden. Blijft volgende week weg uit
die stad. Vergeten wij niet de tienmiljoen doden van de oorlog; zij
die hun leven hebben gegeven voor een betere wereld. Houdt u rein,
houdt u fier. Uw plaats is niet op den Karnaval-.
Een missiemanifestje anno 1922.
Inderdaad stond daar niet in het nummer van Recht en Vrijheid
19 februari 1922 een artikel waarin ene pure socialist Benoit
Kieckens uit de doeken doet waarom de Aalsterse socialisten
tégen de Karnaval zijn.
De oorsprong van Karnaval is Benoit Kieckens bekend via een
sermoen van een Pater Jezuiët.
Een instelling die door de Kapitalisten der Oudheids is opged
rongen. Reeds de Romeinen gaven elk jaar aan hun slaven
een dag vrijaf waarop ze mochten «feesten en dansen en zich
als een zwijn in het drek en vuil wentelen».
En Benoit Kieckens doet ook een ferme oproep tot de arbei
ders opdat zij te Aalst tijdens de Karnavaldagen zouden wer
ken.
1 mei is het feest der socialisten schrijft hij.
Het schone humanitaire socialisme van dichter Achilles Mus-1
sche heeft de Aalsterse anti-karnavalist ferm te pakken. Het is
ook de tijd van de anti-alkoholwet Van de Velde.
Die socialistische kampagne zint natuurlijk niet Fred Kelders,
de pionier van de Aalsterse Karnaval.
En 't volk van Mijlbeek en Schaarbeek dat wel in de l.mei
stoeten opstapt, weerstaat niet aan de bekoring van de Karna
valeske brood en spelen. Wat Fred Nichels en de andere
plaatselijke socialistische leiders hun ook moge voorhouden.
H et duurt nog wel enkele jaren alvorens zij tot andere inzichten
komen.
Wanneerin 1925 de dd. burgemeester Lode Van Opdenbosch
het maskeren-dat officieel verboden is-ook metterdaad wil
afschaffen via een streng politiereglement, zijn de socialisten
het met hem eens.
Maar de liberale Burgersbond komt op de proppen. Zodat, om
heibel te vermijden, en ook omwille van het elektorale smeer
de parlementsverkiezingen zijn in 't vooruitzicht- Van Opden
bosch zwicht. Alles blijft bij het oude wat betekent dat het
maskeren verder oogluikend toegelaten wordt
MaarFred Nichels houdt voet bij stek. Het jaar daarop, in 1926
komt de Karnaval-affaire terug te berde in de raadszaal.
«Ik ben voor deftig vermaak maar tegen de schandige verwij
ten en de walgende beestigheden op vastenavond» verklaart
plechtig de socialistische voorman.
Romain Moyersoen is dan reeds burgemeester: «Ik heb een
voorstel ontvangen dat ik u wil voorleggen: de gemaskerden
zouden zich ten stadhuize aanbieden en mits betaling van een
klein bedrag een nummer ontvangen. Dat zou bij gebeurtelijke
incidenten de taak van de politie vergemakkelijken en daaren
boven voor de stad renderend zijn». Van wie dat voorstel wel
mag uitgaan? Joost moge het weten. Niet van ons, zeggen de
socialisten, want dat is de exploitatie van de kleine man,
daarmee heeft de politie geen zaken.
En De Stobbeleir voegt er vinnig aan toe: «Ha, dat niet, de
gemaskerden zijn geen galeiboeven».
Geleidelijk werdt het socialistisch verzet afgezwakt.
In 1932 is Fred Nichels burgemeester. En toen stond het reeds
geschrveen dat geen stadsbestuur het ooit zou aandurwen
aan Karnaval te raken. Wel integendeel
Stof genoeg dus voor het Grote Aalsterse Karnavalboek dat
Jos Ghijsens op 't getouw heeft gezet met Frans Wauters,.
Alfons Singelijn en Karei Baert, deze laatste, stadsarchivaris
en specialist in Middeleeuwse Vastenavond-affaires.
Het is inmiddels wel bekend dat een socialistisch psychiater
tot de konkluzie is gekomen dat de Aalsterse Karnaval een
uitlaatklep is waardoor de «kriminaliteit» in de Ajuinstad bin
nen de perken van de kleine menselijke ondeugden blijft.
Wat dan een verheugende maatschappelijk verschijnsel is,
gegeven het feit dat men op 't Justitiepaleis te Dendermonde
reeds genoeg om handen heeft.
R. Bogaert