KHRHflVRL
lil
OPEN DOEK
VOOR EEN BOEK
ICARA
ZONDER
VLEUGELS
ff™* ">r-
DE DRIE CHAR ELS
OPNIEUW TE AALST
ZO ZIE JE DAN MAAR WEER
GILLES LATEN ZICH NIET BEDONDEREN
AALSTERSE
PRINSEN
FILM BIJ ONS
1'.
HEIDEBAAN 45*2700 SINT NIKLAAS *TEL:031/76 36 36
24 - 7-2-75 - De Voorpost
1 Als ze rustig zat te lezen en
Nico kwam binnen voelde ze zich
betrapt en schuldig en zette ze zich
aan een werkje met zpijt om het
opzij gelegde boekHij nam nooit
de tijd om haar gedachtenwereld
te delen of om te zeggen dat hij
gelukkig was; iets waar een vrouw
behoefte aan heeft. Had hij iets
tegen boeken? Neen, maar hij be
sefte misschien dat boeken voor
haar zoveel werelden openden
waarin zij zich bewegen kon zon
der hem
En toch is Suzan niet bitter om wat
haar jong gestorven man Nico
haar tijdens hun kort en kinder
loos huwelijk onthield. Misschien
handelde Nico zó omwille van het
kleinburgerlijk fatsoen dat vele
gevoelens tracht te onderdrukken.
Of misschien luisterde hij naar de
praktische overweging dat een
veilige en rustige samenleving
en dus ook een gelukkige ge
steund is op ordening en doelma
tigheid. Want Nico verkoos het
rimpeloos geluk dat ver buiten de
stormen van het hart blijft. Hij
kende wellicht geestdrift noch
neerslachtigheid en vluchtte
slechts van één onzekerheid, één
angst: de dood. Suzan is steeds
gelukkig geweest bij Nico geluk
kig in het veilig omhulsel van de
KULTUURAGENDA
VRUDAG 7 FEBRUARI
Aalst
Tot 23 februari in Oud Hospitaal, tentoonstelling Laureaten pro
vinciale prijs schilderkunst '74. De tentoonstelling is open van 14
to 17 uur tijdens de week en op zondag van 10.30 tot 12.30 en van
14 tot 18 uur. Gesloten op vrijdag, alsook van 8 tot 11 februari
20 uur: vooropening tentoonstelling Rik Wesemael in 't Apostel
ken. Mijlbeek. De tentoonstelling loopt tot 20 februari en is open
van 9 tot 12 en van 14 tot 21 uur. Gesloten op donderdag.
20 uur: vooropening tentoonstelling «Wandtapijten uit Polen» in
Galerij Valerius De Saedeleer. Keizerlijk Plein 53. De tentoon
stelling loopt tot 4 maart en is open alle dagen, uitgezonderd
Unsdag, van 10 tot 12 en van 14 tot 19 uur.
ZATERDAG 8 FEBRUARI
Aalst
15 uur: in de parochiezaal, Kapucienenlaan, voordracht door de
h. Jozef De Geest over de werkman-dichter Fons Van de Maele.
Gijzegem
20 uur: in dc Parochiale Zaal, Dekkersweg, optreden van René
De Wit en Urbanus Van Anus. Ingericht door jeugdklub Jome.
It ZIT AL
Z£S lue&V
ZOVj/tt fc/MK-.
MN Ut&uiu HM2
SMN
cj/eflKS STÉSK-T
Mi)/O JOtltjSTé
jodtret «af t
WzoUU/éN MT
\m MfifiOMAAV.
\ze 2j/v ez rchter i
mkomen Mr ik iuj
'tZMZT mkk..
jMjjki WOUto toopT
Izot Ma/ onzen
BSeAJHOUM*^
Na hun overdonderend succes in meerdere vlaamse gemeenten, met
o.m. een optreden in de Heilige Hartkring te Aalst, in november van
vorig jaar komt Roger Piers en zijn DRIE CHARELS TERUG NAAR
AALST.
Op zaterdag 1 maart 1975 te 20 uur in de zaal FFR, Dendermondses-
teenweg te Aalst, krijgen de liefhebbers van zang, dans, toneel, show
en muihaal. een enige gelegenheid om naast de vader van de DRIE
CHARELS, onze lokale Willy De Swaef aan het werk te zien. Sedert
zijn figurantenrol welke hij een zeventel jaren geleden toebedeeld
kreeg, bijzijn eerste optreden met de DRIE CHARELS is het verhaal
heden ten dage, zo rond hem geweven, dat hij om zo te zeggen, de
topfiguur is van DE DRIE CHARELS.
Willy, die tegenwoordig, nog weinig rust kent, is tijdens de zomerpe
riode een graag geziene vedette geworden aan onze kust. Vanaf
PASEN tot begin septelber treed hij dagelijks op in HET WITTE
PAARD te Blankenberge. Zijn winterseizoen vult hij met een maan
denlang toemee met DE DRIE CHARELS
Wij durven dan ook hopen, dat de Willy De Swaef-fans op deze dol,
3-uren-durende ontspanningsavond niet zullen ontbreken
De innchting berust in handen van het Voetbalverbond M.T.S.A.
AALST en de plaatsbespreking kan gebeuren in café 't Land van
Riem, Grote Markt te Aalst; tel.: 053/21.45.63
huiselijkheid. Maar nu is dat alles
voorbijSuzan bereist het zonnige
zuiden, om de leegte in het huis,
om haar eigen diepe eenzaamheid
te ontvluchten. Zij slaagt hierin
beter dan zij zich had voorgesteld,
althans wat Nico en haar huwelijk
betreft. Zonder ontrouw te zijn
aan de herinnering aan haar over
leden man, legt zij het boek van
het verleden langzaam dicht. Zij
kan niet anders dan gelukkig glim
lachen, de ogen gesloten en de
armen opengespreid.
Toch kan zij zich van één perso
nage uit haar verleden niet bevrij
den omdat zij .het eigenlijk niet
helemaal wil: Katia, de Poolse
vluchtelinge die zij thuis heeft op
genomen en behandeld als haar
zuster. De sensuele en ongrijp
bare Katia is voor haar de verper
soonlijking van hhet bewuste le
ven aan de rand van het burgerlijk
fatsoen, het hartstochtelijk be
leven dat Nico haar nooit heeft
kunnen schenken omdat hijzelf er
niet voor geschapen bleek.
Samen met het vermogen om te
ivergeten, is in Suzan ook de
kracht gegroeid te herleven, dit
wil zeggen te behagen als vrouw,
opnieuw te beminnen en bemind
"vte worden. De herinnering aan
Ie inmiddels door het leven be-
iroefde Katia van wie zij zich
teeds afhankelijk heeft gevoeld
is een aanmoediging voor de
pntvluchtingspoging uit haar ver
stild gevoelsleven. Toch blijft zij
een vrouw vol schroom en angst
Zelfs de overrompelende Ameri
kaan Vin kan haar niet over die
drempel heenhelpen. Want Zij
heeft de hele wereld weer bemind
waarvan zij afstand was gaan ne
men bij Nico's dood zonder zich
daarom opnieuw voor het leven
aan een man te kunnen wegschen
ken.
Uiteindelijk is de ganse zuiderse
reis voor Suzan als de tocht van
Icaros onder de zon, een vlucht
zonder vleugels: leara zonder
vleugels (Ina Van Goeree, Uitg.
Heideland, Hasselt)
Frans-JOS Verdoodt
T ZIJN GEEN WINTERS
MEER ALS VROEGER.
't Zijn geen winters meer als vroeger, en ook geen zomers en zelfs
geen Prinskarnavalverkiezingen meer.
'KARNAVAL da was diejnen mensj zen leven, da was 't leven van
nonkel Robert' zei mijn 'petjen' me verleden week toen ik hem vroeg
wat voor iemand die grootnonkel van mij, Robert Renoncourl, wel
ooit geweest was. Een figuur die in het geheugen geprent is van vele
Aalstenaars, herbergiers, toogklanten, karnavalvierders
Want voor den anderen Oorlog', moet dat nog mogelijk geweest
zijn, en ook kort daarna. Karnaval als volksfeest waartegenover in
de streng 'katolieke' milieus nogal heftig werd gereageerd! Het
laatste restje van die tegenkanting onder\'onden we toen we nog
naart Groot Kollege mochten gaanDe originele tekst ben ik kwijt,
maar in 't schoolreglement werd het bezoeken van de foor ten
zeerste afgeraden, tenzij vergezeld van ouders. Later werd dat
oudere broer of zus tot we uiteindelijk al eens een pateral dan niet
meteen vezozjeop 'tBal vant Groen kruis tegenkwamen, enfin 't
kan verkeren
Waar is den tijd naartoe, dat de stoet gericht was op den anderen
kant vant water? Met vorming op de Moorselbaan en een rondgang
langs Jan De Windstraat, Dr. De Moorstraat, Drie Sleutelstraat
Waar is den tijd naartoe, dat de stoet gericht was op den anderen
kant van 't water? Met vorming op de Moorselbaan en een rondgang
langs Jan De
De tijd toen grootnonkel op den hoek van de Varkensmarkt het huis
KAKELAKIE stichtte en daarmee meteen een nieuwe bloeiperiode
voor het Aalsters Vastelavondvieren aanbrak.
En ook de tijd toen er nog geen feestkomitee was, er van Winterken
nog niet gesproken werd, en er aan 'den anderen kant van 't water,
om en rond de Varkensmarkt gevierd werd.
Natuurlijk malkontenten zullen er wel altijd geweest zijn. Wellicht
ook toen men in 1953 nonkel Robert uitriep tot eerste Prins Karna
val van Oiljst. 't Zal zeker wel zo geweest zijn dat hij véél pinten
trakteerde en dat alleen iemand met centen dat kan, weten we ook.
Maar als Prins bekrootui te worden was voor hem ook een bekro
ning van een gans leven zich inzetten voor Karnaval. Net als toen
Kamiel zijn tweede titel en tenslotte de Keizerstitel kreeg omdat ie
getoond had met zijn liedjes en zijn honderden life-optredens op
honderd-en-een feestjes dat ie wat te brengen had.
Er zullen nu misschien lezersbrieven'komen, en men zal misschien
omtrent Kamiel oude koeien uit de sloot willen halen, voor mijn part
laat je die beestjes waar ze zijn, want het is je moeilijk om me nog
enkele namen te noemen van mensen die reeds zolang elke weekend
present zijn, ook al dragen ze de titel van Prins niet meer.
Het wordt tijd dat Aalst karnaval nieuw leven wordt ingeblazen
De tijd van de voil janetten is misschien voorbij, soit. Maar als je
ziet hoe in Fiberfleet en op vele andere plaatsen uren en dagen
wordt gewerkt aan -PRAALWAGENS' die vaak nog moeilijk kar-
navalwagens kunnen worden genoemd, dan stellen we ons wel
enkele vragen.
Karnaval is blijkbaar voor vele Aalstenaars een 'prestigezaak'
geworden en karnaval zou nu juist geen 'prestige' mogen zijn.
Hoeveel kennen de betekenis van Aalst-Karnaval nog, hoeveel
groepen zijn er nog die er in slagen een karnaval-onderwerp te
vinden. In te spelen op typisch Aalsterse problemen?
Een reportage in het weekblad
«Libelle-Rosita» over de kar
naval te Binche, namen de
Aalsterse Gilles niet voor lief,
want een zi jdeli ngse kritiek van
de steller van het artikel, liet
zich laagdunkend uit over Aals
ters trots. In een persmedede
ling bijten de mannen van Gus-
taaf De Stobbeleir en sekreta-
ris Rony De Bruyn van zich af:
Als trouwe lezers van uw
weekblad Libelle-Rosita, heb
ben wij met ontsteltenis kennis
genomen van volgende tekst
voorkomende in het artikel
«Het karnaval van Binche»:
«Als U dus soortgelijke Gilles
ergens anders ziet in Aalst
bijvoorbeeld dan komen zij
zeker niet uit Binche en zijn zij
je reinste namaak. Aan die ge
kopieerde Gilles wordt aardig
verdiend, maar niet door het
stadje Binche, dat naar schat
ting per karnaval zo'n vijf mil
joen frank uitgeeft om zijn Gil
les te laten uitgaan.»
1953 - Renoncourt Robert
1954 -1955 - De Boitselier Fras
1955-56- Keizer Karnaval,
1957 - Henninck Marcel, 1958-
59 - Waterschoot Robert, 1960
- Van Pottelbergh Louis. 1961 -
De Naeyer Karei, evenals in 62.
1963-66-68 - Sergant Kamiel,
1969 - Keizer Karnaval. 1964 -
Arijs Henri, 1965 - D'Hondt S;
1967-70 - De Boitselier Jean-
Paul, 1969 - Peirlinck Luc,
1971-73, Cleemput Michel,
1972 - D'Herde Jackie, 1974 -
Van der Heydcn Antoine.
Wij zijn de mening toegedaan,
dat de opsteller van het artikel
onze vereniging «De Aalsterse
Gilles» niet in het minst schijnt
te kennen.
Wij wensen U vooreerst mede
te delen dat onze Gilles elk jaar
nieuwe hoeden en kostumes
dragen, zoals in Binche het ge
val is. Dit voorrecht dat wij de
len met de Gilles van Binche,
hebben wij bekomen na kon-
takt te hebben genomen met
vooraanstaande personen in
Binche. Hieruit kunt U onmid
dellijk afleiden dat onze ver
eniging, op zijn minst, dezelfde
zware financiële inspanningen
heeft als de verenigingen in
Binche zelf. Onze vereniging,
sedert 1971 heropgericht,
heeft jaarlijks voor 200.000 fr
kosten. Wij ontvangen van
wege de stad, voor onze deel
name aan de karnaval, 1/4 van
hogergenoemde bedrag. Het
hoge saldo wordt door onze le
den, (maandelijkse bijdrage als
lid) en door de steun van sym-
patisanten aangevuld.
Wie de «Aalsterse Gilles»
wenst te zien, dient naar de
Aalsterse karnaval te komen,
vermits onze Gilles niet buiten
de stad gaan. Wij verdienen al
vast niets door het Gilles zijn.
Integendeel doet elk lid, jaar
lijks, een financiële inspanning
van ruim 2.500 fr.
Wij hebben niet de pretentie
ons als «uitvinders» van de Gil
les te laten doorgaan, noch
tans gaan de Gilles in Aalst on
afgebroken in de stoet sinds
1926. Aalst valt ook de eer te
beurt een Keizerlijke- stad te
zijn. In 1540 en 1550 mocht de
stad Aalst plechtig de intrede
De Karnaval wordt minder en minder Aalsters. Het mag dan zo zijn
dat er steeds maar meer bussen toekomen om op Kar navalzondag
het volk naar de stoet te brengen. Het echt volks-vieren van vaste
land schijnt te verwateren.
Slechts zelden maken we het nog mee dat er werkelijk op straat
gedanst wordt, en voor één keer willen we Marcel De Bisschop
gelijk geven als hij zegt dat hij PRO-DOMINO én zotskap is.
We willen dit rubriekje echter met een positieve geest uitschrijven.
Tenslotte, zijn we zelf nog jong en hopen we als telg van een
roemrijk - geslacht, zelf ook nog eens wat voor Aalst Karnaval te
betekenen.
Over de manier van verkiezen van Prinsenkarnaval wil ik het dus
niet hebben, trouwens met het huidige opbodsysteem zal men mis
schien binnen enkele jaren mensen moeten betalen om nog kandi
daat te willen zijn.
Maar nu men de tribunes toch naar het Keizerlijk Plein heeft
verplaatst zou men er wel eens kunnen aan denken om 's avonds van
de Grote Markt één grote f eestruimte te maken. Met bierstalletjes,
podium voor fanfares, kleurlicht en ruimte om samen feest te vieren.
Een dergelijke viering heeft wellicht meer zin dan het samenhokken
in enge zalen die uiteindelijk enkel rekenen op één bepaald soort
mensen.
Aalst, pré-karnaval 1975 LIEVEN MATTH1EU
JEUGDCENTRUM 'T SATELLIETJE
KARNAVAL AALSTen uw wagen
Al lang weten we dat onze steden grote problemen vormen
wat ons verkeer met de wagen aangaat.
Wat wordt het dan niet met die grootse manifestaties als een
karnaval in Aalst?
't Satellietje helpt u dit probleem een beetje oplossen.
Het jeugdcentrum biedt u een bewaakte parkeergelegenheid
van ongeveer een 300 wagens op zondag 9 februari vanaf 13
uur. Ook je fiets of brommer kun je er kwijt.
van Keizer Karei vieren. In
1540 bleef hij in onze stad
overnachten. Zijn zoon Philips
II wordt in 1555 te Aalst gehul
digd en hij legt er de grondwet
telijke eed afTen tijde van Kei
zer Karei en Philips II, zou de
gewoonte ontstaan zijn om met
karnaval het hoofd met reu
sachtige pluimen te tooien.
Een gewoonte, die haar oor
sprong heeft gevonden met de
verovering van het Inca-rijk in
Peru. Zo werden er bij iedere
plechtigheid rond Keizer Karei
en zijn zoon luisterrijke feesten
en praalstoeten ingericht,
waarbij zijn soldaten als Inca's
vermomd, aan deze feesten
deelnamen. Ook Aalst heeft
van die feestkoek zijn deel ge
kregen. Tot tweemaal toe heeft
het de intrede van Keizer Karei
gevierd en heeft het ook de
plechtige grondwettelijke ee
daflegging van Philips II mogen
beleven.
Tot slot wensen wij U nog het
volgende mede te delen. Bui
ten ons traditioneel optreden in
onze stad als Gille, hebben wij
op karnavalesk, folkloristisch
en kultureel gebied nog andere
verdiensten, waaronder onze
befaamde bezemshow.
Teneinde in het vervolg met
kennis van zaken over onze
groepering te kunnen oorde
len, nodigen wij U uit op 9 en 10
februari e.k. de Aalsterse Gilles
te komen bekijken.
Beleefd verzoeken wij U dit
recht op antwoord, in uw ge
ëerd weekblad te willen opne
men en danken U bij voorbaat.
Zeer genegen groeten,
EL RAMON,
Namens de «AALSTERSE
GILLES»
Week van vrijdag 7 tot en met donderdag 13 februari 1975
Traditiegetrouw is de cinemaprogrammatie aangepast aan de
karnavalperiode: in cinema Palace loopt de laatste nieuwe
Disney-produktie: «ROBIN HOOD».
Hoewel Walt Disney al enkele jaren ongeveer negen) overle
den is blijven zijn studio's geregeld films afleveren in de lijn van
zijn opvattingen over het nut van de 'cinema' in deze tijd van
geweld en dekadentie. Dat betekent meteen ook dat deze
films door iedereen mogen gezien worden en bovendien dat
iedereen die de film ziet er ook zal van genieten
Deze «Robin Hood» is een originele bewerking van de En
gelse legende over de vrijbuiters van Sherwoord: de legenda
rische figuren kregen gestalte in dierenfiguren die hun karak
ter en eigenschappen bijzonder goed weergeven: Robin Hood
is een vos, Prins Jan is een leeuw, de sheriff is een wolf,
enzovoort. Elk dier kreeg bovendien een kenmerkende stem,
ook al een specialiteit van de Disney-fabriek (de beroemdste
stem is die van Peter Ustinov, alias Prins Jan). Veel hoef ik er
niet meer bij te vertellen: het Disney-label staat borg voor een
avond heerlijk filmgenieten.
In dnema Feestpaleis: «THE DOBERMAN GANG», een film
van Byron Ross Chudnow, met Julie Parrish, Byron Mabe en
Hal Reed. Een origineel thema ligt aan de basis van deze
gedeeltelijk mislukte film: zes Dobbermans (die gevaarlijke
honden weet je wel) worden afgericht om banken te overval
len. Dat is natuurlijk een gemakkelijke manier om je boterham
te verdienen, zolang het lukt of beter, zolang je geen ruzie
begint te maken over de verdeling van de buit, want dan gaat
het mislopen. De sekwensen van de bankovervallen vallen
best mee, maar voor de rest gaat de film de mist in omwille van
de slordige konstruktie van het scenario.
In cinema Alfa: «BILLY TWO HATS». Een colt voor een strop
(tot en met zondag), een western van Ted Kotcheff, met Gre
gory Peck. Desi Arnaz jr. (de zoon van ons aller «Here is
Lucy») en Sian Barbara Allen. Billy en Arch zijn twee drop-outs
die besloten hebben hun ellende te delen: zij keren zich tegen
de maatschappij omdat zij daar niet aanvaard worden. De film
begint wanneer zij een bankoverval hebben gepleegd en ach
tervolgd worden door de ijverige sheriff, die Billy bij de lurven
weet te vatten. Wat er verder gebeurt is een opeenstapeling
van clichés: Arch komt zijn makker bevrijden maar geraakt
daarbij gewond en bovendien zitten ook de I ndianen hen op de
hielen. Zij komen bij een behulpzaam echtpaar terecht, de
charmante echtgenote is meteen smoorlijk verliefd op Billy
enzovoort.
De film mislukt in zijn goede opzet: een ode brengen aan de
vriendschap en het opkomen voor de uitgestotenen van de
maatschappij. Deze twee thema's komen in tal van andere
films voor, twee goede voorbeelden daarvan zijn: «The Hired
Hand», van Peter Fonda en «The Scarecronw», van Jerry
Schatsberg. Voor de rest mooi gefotografeerd en zo, maar een
film moet toch iets meer zijn om te boeien.
Guy De Lombaert -
j&M
HOME-CENTER
.'ti-nr
Gemakkelijk te bereiken metstads-
autobus nr 1, vanaf de Markt of de
Mercatorstraat met de lijnbus
Antwerpen - St-Niklaas en
St-Niklaas-Antwerpen. die op hb
300 m van onze winkel stopt: H
Vraag onze prachtige gratis kleurenkatalogus (92bladzijden).