KULTUURKALENDER AALSTENAARS TUUR VAN DEN BRULLE EN DOLF SEDEYN IN EUROPESE KREATIE VAN «CATCH 22» 'FILM BIJ ONS OPEN DOEK VOOR EEN BOEK 24 - 21-2-75 - De Voorpost VRIJDAG 21 FEBRUARI Aalst 20 uur: in New Reform. Wellekensstraat 45, voordracht door Karei Geirlandt. direkteur-generaal van de Vereniging voor tentoonstellingen van het Paleis voor Schone Kunsten Brussel over «Werking va.i de Vereniging voor tentoonstellingen van het j Paleis van Schone Kunsten» 20 uur: in Pan. Wellekensstraat 45. filmklub met «Ich Liebe dich. IchTote Dich». 20 uur: in zaal Kapucienenlaan, Folk en Kleinkunstavond met Is j Cuma Liom. Patrick Doomsgroep, René De Witte en Stampen en i Dagen. Hofstade 20 uur: in jeugdklub Pallieter, filmvertoning «Le Cercle Rouge». Aalst 20 uur. Mikisklub, Nieuwbeekstraat 35, film «La création du monde». Nog tot 16 maart in New Reform, Wellekensstraat 45, tentoonstelling: «De explosie van de media in het Museum van de informatie». Open op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 19*tot 21 uur. Nog tot 23 februari in Oud Hospitaal, Oude Vismarkt 13, tentoonstelling Laureaten Provinciale Prijs Schilderkunst 1974, André Roelandt en Enk De Kramer. Open tijdens weekdagen van 14 tot 17 uur. zondag van 10.30 tot 12.30 en van 14 tot 18 uur. Gesloten op vrijdag. Nog tot 14 maart, tentoonstelling «Wandtapijten uit Polen» in i Galerij Valerius De Saedeleer, Keizerlijk Plein 53, open op zon- j en weekdagen van 10 tot 12 en van 14 tot 19 uur, gesloten op i dinsdag. Hofstade 20 uur: Parochiale Zaal. toneelopvoering «Waar de sterre bleef stille staan door Vast als Eik. ZATERDAG 22 FEBRUARI 1975 Erembodegem 20 uur: in het parochiehuis. Dorp, opvoering door het Antwerps i Fakkelteater van het blijspel «Spring door het raam». Ingericht door Davidsfonds KAV, KWB, BGJG en Eureka. Aalst 14 uur: Feestzaal stadhuis. Grote Markt, open gespreksnamid- dag omtrent «15 jaar regionale ekonomie in het arr. Aalst» met Georges Debunne (ABVV), Willy Devos (Planbureau) en G. Van j Gheluwe (ERV). Affligem j 18.30 uur: in het Kultureel Centrum, tweede leerlingenkoncert van de plaatselijke afdeling Muziekakademie August De Boeck. i i 19.45: Parochiale Zaal, toneelopvoering «Waar de sterre bleef stille staan» door Vast als Eik. Aalst l 15 uur: inde Parochiale Kring. Dr. De Moorstraat, opvoering van j De eerste spiegel inToejaland»door toneelkring Nieuw Leven. ZONDAG 23 FEBRUARI 1975 Aalst j 20 uur: Pan. Wellekensstraat 45. Filmklub met «Ich Liebe dich, I IchTote dich». Moorsel 20 uur: in KLJ-heem. filmvertoning «Le Cercle Rouge» Hofstade 19 ar: in Parochiale zaal. toneelopvoering «Waar de sterre bleef stille staan» door Vast als Eik. Aalst 15uur: inde Parochiale Kring, Dr. De Moorstraat, opvoering van «De eerste spiegel in Toejaland» door toneelkring Nieuw Leven. WOENSDAG 26 FEBRUARI Aalst 20 uur: in 't Apostelken, Mijlbeek. diavertoning van Paul Steps over «Feest in de natuur», ingerichtdoor Dé Wielewaal. DONDERDAG 27 FEBRUARI 1975 Aalst 20.30uur: in ciné Alfa. Lange Zoutstraat. «Israël Vandaag» in de reeks Ontdek de Wereld. I ngericht door de Lions Club. Voor het eerst in Europa wordt momenteel in het teater Vertikaal te Gent de toneelbewerking gebracht van het welbekende «Catch 22» naar de gelijknamige in 1961 verschenen suksesroman van Joseph Heller in de vertaling van Wim D'Haveloose. Joseph Heller is één van die zeldzame auteurs die met één enkel boek een wereldreputatie opbouwen. Hij nam benevens de toneelbewerking ook de uitstekende filmversie voor zijn rekening. Deze supperproduktie be kijkt het leger en de admini stratie door een humorvolle bril, zij het dan een tragi sche bril met zwarte hu mor. Catch 22 speelt zich af tijdens de tweede werel doorlog en is gesitueerd op een luchtmachtbasis bij de Italiaanse kust. Volgens Heller betekent «Catch 22» een ongeschreven wet die niemand ooit gezien of ge lezen heeft een waardoor men elke vrijheid van het individu teniet kan doen. Het stuk is dan ook opge bouwd rond de systemati sche beknotting van de menselijke vrijheid, het sterke egoimsme en het misbruik van de autoriteiten in oorlogssfeer. Grijnsgelach, zwarte hu mor, ellende, sarkastische schetsen doen ons het stuk ervaren als een drama. Hugo Van Den Berghe als regisseur wist Hellers be doeling om het stuk kinema- tografisch op te vatten sterk te realiseren. Een prestatie die zeker mag benadrukt worden. Spelers als Dirk Buyse, Nolle Versyp, Jenny Tanghe, Tuur Van den Brul- le, Dré Vandaele, Leah Thys, Eric Van DerBeeken, José Strubbe, Karei Smets, Daan van Den Durpel, Dolf Sedeyn en Oswald Versyp hielden er een hels tempo op na zodat het publiek soms niet eens de gelegen heid kreeg goed de humor te appreciëren. Wij weten niet zeker of dit stuk voor een klein teater gekoncipi- eerd is, feits is dat voor dit spel in Vertikaal de toe schouwer als het ware met de neus op de feiten ge duwd wordt; wat een uiter mate realistisch menselijk- meevoelen tot gevolg heeft. Het dekor en de aankleding werden tot een minimum beperkt en toch was het ge heel funktioneel. Nolle Ver syp die hiervoor instond ver telde achteraf dat hij het volgend jaar bij N.T.G. gaat spelen. Vertikaal brengt met «Catch 22» steengoed toneel: precisie, beheer sing, realisme, vlotheid. Wij kunnen de verplaatsing aan alle toneelliefhebbers WEEK VAN VRUDAG 21 TOT DONDERDAG 27 FEBRUARI 1975 In cinema Alfa deze week: «Everything you always wanted to knoM about sex but were afraid to ask». een film van de Amerikaanse filmkomiek Woody Allen, gebaseerd op een voorlichtingsboek van Dr. Dabid Reuben. Zowel het boek als de film hebben goede verkoopcijfers gehaald, alhoewel zij in opzet wel enigszins verschillen. Woody Allen heeft zeven vragen uit het boek genomen en meteen ook het daarbij horende antwoord en die op zijn eigen manier bewerkt tot zeven, min of meer geslaagde sketches over seksualiteit, de normale en enkele afwijkingen. Denkt u vooral niet dat het een lekkere seksfilm is. want dan komt u bedrogen uit (wie denk ik eigenlijk wel die dit lezen, foei zeg), neen. het zijn eerder vrij onschuldige parodieën die niet steeds goed zijn uitgewerkt. De seksuele frustraties van zijn hoofpersonnage (dat hi j meestal zelf vertolkt) komen in elke film van Allen terug: wie «Bananas». «Play it again Sam» en «Sleeper» gezien heeft herkent ook hier weer dezelfde thematiek, zij het dan zeer uitgesproken. In cinema Feestpaleis: «The Spikes Gang», film van de bijzonder produktieve Amerikaanse kineast Richard Fleischer, die het klaar speelt 0111 het jaar een vrij geslaagde film te realiseren, zonder ooit hoge toppen te scheren. Het enige wat al zijn film gemeen hebben is dat zij genietbaar zijn. konsumpite-einema in het kwadraat. Zo is het ook met deze «The Spikes Gang», een verhaaltje overdrie jongensdie de wijde wereld in trekken om hun weg te maken. Daar slagen zij niet in. ook niet op hardhandige wijze want daarvoor hebben zij geen ervaring genoeg. Gelukkig loopt daar ook nog ergens Lee Marvin rond. alia$ Spikes, een berucht bandiet. Spikes neemt hen onder zijn hoede, leert hen met w apens omgaan en ménsen doden, blanken plunderen en van het leven genieten. Keurig vakwerk allemaal, doch voor mij hoeft het echt niet. zelfs onschuldig voorgesteld blijft geweld altijd nog geweld. In cinema Palace. voorde derde en laatste weck: «Robin Hood", een Walt Disiicy-prixluktie die terecht volle zalen lokt omdat hij juist alle. kwaliteiten van de goede Disney-films bezit: een stichtend verhaaltje, opgevrolijkt met een bende goed getypeerde dieren die. zoals in grootmoeders tijd. vlot Engels praten. In de Mikis-Kluh kan u iets oudere film gaan zien. die weliswaar nicl tot de grote klassiekers van de filmgeschiedenis wordt gerekend, doch beslist de moeite waar is: «La Creation Du Monde-, van de Franse kineast Jean Effel. GUY DE LOMBAERT warm aanbevelen. Iedere woensdag en zaterdag tot 21 maart. Als twee Aalstenaars Tuur Van Den Brulle en Dolf Se deyn gevraagd worden om tussen beroepsspelers te komen werken dan is dit geen louter toeval. Nolle Versyp en nog enkele ande ren kennen de toneelgroep «De Schakel» en weten ook welke goede krachten er in schuilen. Enkele weken ge leden hadden wij een ge sprek met Tuur Van Den Brulle, met Dolf Sedeyn maakten wij reeds dikwijls kortere praatjes maar belo ven eveneens een gesprek voor de toekomst. TUUR VAN DEN BRULLE: ALL ROUND TEATER- MENS Geboren te Mere in 1923, nijveraar. Hij was pas vijftien toen hij in de plaatselijke kring «De Meerxe Kunstvrienden» te recht kwam. Hij droomde ervan aan toneel te doen en wenste de toneelklas te volgen. Hij heeft er zeer hard gewerkt. Vijfentwintig jaar was hij toen hij zijn grenzeloze be wondering voor Gaston Van Den Bossche begon, deze man wijdde Tuur nauwge zet in de geheimen of moe ten wij zeggen techniek van de toneelwereld in. Sukses bleef niet uit. Hij kreeg de medaille van de regering en volgde toen re gieklas bij Dré Poppen en Frans Roggen. Tuur maakte de stichting van deze regieklas van nabij mee. In 1949- verhuist hij naar Aalst en speelde toen reeds bij de Schakel. Hoogtepun ten in zijn toneelleven zijn er genoeg. Tuur moet dan ook even goed nadenken. Ze liggen erg verspreid. Bij «Kern 63» was dat in «An dorra» en meer recenter met de Schakel in «Het ei» van F. Marceau en «Hend rik IV» van Pirandello met wijlen Renaat Ravijts in de hoofdrol. Wat het publieke sukses betreft wil hij de hoogtepunten in het ope- reettegenre als operettes van Preud'homme en De Ridder zien. Ook het libretto van Jef De Pillecijn en Al- bert D'Haese viel in goede aarde. Hoe kwam je in Vertikaal terecht? Kern 63 en Vertikaal brach ten Tartuffe. Eerst werd Renaat Ravijts gevraagd en het volgende jaar kon ik het samen met Renaat waar maken. Is dit zware toneelleven te kombineren met je even zware werk als febrikant? Het zou vreselijk zijn als ik dat kwijt was. Wij zagen je als akteur en regisseur. Wat doe je liefst? Het liefst akteer ik, in de grote produkties als bij voorbeeld «Ciao» van de Schakel had ik liever mijn rol laten vallen om mij enkel aan de regie te kunnen wij den. Door toeval moest ik meespelen. Ik speel graag, maar krijg even graag de kans om te regisseren. Hoe vat jij een regie op? De regisseur zie ik als een dienend element, die de tekst (een dood element), in leven brengt en de akteurs helpt dat zo goed mogelijk te doen. Ik geef de akteurs steeds de vrijheid om hun rol zelf te scheppen. Slechts indien hij of zij te kort schiet is het mijn taak duidelijk de helpende hand te reiken. Vind je dat het publiek met toneel mee evolu- I eert? Rond de jaren vijftig was de interesse zeer sterk. Toen kwam daar de T.V. en de belangstelling nam sterk af om tegenwoordig weer traag maar zeker toe te ne men. Zeker bij de jeugd is de belangstelling er weer. De Schakel brengt daar het mooiste voorbeeld van wat betreft hun aangroei van veertien leden. Velen beweren dat het publiek in Aalst enkel komedies wenst. Vind je dat juist? Het publiek eist ook ern stige stukken en zelfs liefst recent werk. Maak rustig een vergelijking met Kern 63, daar werd veel ernstig toneel gebracht en men had ook veel publiek. Ik geloof in een ernstig publiek. Een blijspel mag ook eens. «Ci ao» was een blijspel maar met een tragische achte grond. Is er genoeg subsidie? We mogen niet klagen, er toch zevenduizend vijfhor derd frank voor acht gro( pen. Het zou natuurlijk me< kunnen zijn maar Pro Van Mechelen dweepte mt het idee van een verhogin voor amateurs en er kwaï een lichte verhoging, maa zo weinig! Die provincial en staatsubsidies zoude meer kunnen zijn. Troi wens ik vind het amateu stoneel zeer belangrijk, vei meer mensen zouden ee kans moeten krijgen. Ben je vatbaar voor kri tiek? Ik ben steeds voor Uhti+t vatbaar, maar kritici moeter steeds dezelfde normer stellen zoniet moet dit oo vermeld worden. ROEL VAN DE PLA! ONBEKENDE VERHA LEN De Noordnederlandse uitgever Meulenhoff publiceerde in 1967 een uitgebreide reeks pockets met -Meesters uit de vertelkunst», twintig bundel tjes voor evenveel kultuurta- len: Russisch, Chinees, En gels, Duits enz. Ook de mees- Iers der Nederlandse vertel kunst na 1945 vonden daarin hun plaats. Wij besparen de lezer een wijdlopige uitleg die een vergelijking zou kunnen zijn tussen al die meesterver tellers uit zoveel kuituren. En evenmin zou een vergelijking tussen de meestervertellers uit onze literatuur zinnig zijn. Toch willen wij hierbij een Nederlandse schrijver voor stellen. die zich als een «onbe kende» onder die meesters be vindt: de Zuidnederlander Maurice D'Haese. Want naar ons gevoelen bewijst D'Haese in zijn Verhalen (Uitgeverij De Sikkel) dat hij een der beste schrijvers van het Korte Ver haal in onze literatuur van na Wereldoorlog II is. De meeste van zijn verhalen moeten niet in kwaliteit onderdoen voor die van Hugo Raes en Bc- Icampo die onbegrijpelij kerwijze niet opgenomen is in de Meester der Nederlandse vertelkunst na 1945 De stijl van Maurice D'Haeses verhalen herinnert ons aan die van Elsschots puntgave en di- rekte taal. Zijn personages zijn zo uit het realisme- naturalisme weggehaald: ruwe handarbeiders die geen week heid en geen genade kennen en even bikkelhard zijn als het werk dat zij uitvoeren, arme luizen aan de zelfkant van de maatschappij, bureauschrij vers die naast Aart Van der Leeuws «Kleine Rudolf» gaan staan en in een volgend sta dium angstige en zielige we zentjes worden in de bureau- kratische en technologische verdwazing waarvoor zowel Huxley als Orwell hebben ge waarschuwd en die alleen in schijn kan afgewenteld wor den door wat schichtig geuite vriendschap en wat sensuele beleving. Het meisje klom op zijn knieen en begon met haar handen door zijn haar te strij ken. Hij dacht er een ogenblik aan dat de bewaker hen kon vinden en hem van oneerbare bedoelingen verdenken. Daaruit konden voor hem een aantal moeilijkheden voort vloeien en dit terwijl de feiten van 's morgens reeds een on gunstige wending aan zijn ge val hadden doen nemen. Al die mensen, zowel het niet arbei dende als het hoofd- én han- darbeidende proletariaat raken tenslotte helemaal vervreemd van de «normale» maatschap pij en gaan meestal zonder wrok of misbaar tenonder in hun ellende. Verhalen is een van die boeken die men moet gelezen hebben. Om hun realisme, om hun warme menselijke trek. om hun ingebouwde poëzie. Men moet ze gelezen hebben om zich even in de huid te kunnen voelen van door de bureaucra tie en de technologie verplet terde klerken, van arbeiders die in barakken samenleven en dag en nacht labeuren in de modderpoel van een autoweg in aanleg, van maatschappij- vergeten mannen en vrouwen die nog slechts kunnen leven voor wat de dag van morgen hen brengt steeds wellicht de laatste dag van hun mat be staan wat vuur om niet te moeten omkomen van de kou. wat brood om niet te moeten verkommeren van de honger, wat vriendschap, gezelschap en liefde om niet te moeten wegzinken in de zwarte poel van de eenzaamheid. Frans-Jos VERDOODT

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 24