J2t 3A UÏJiWJIJiJ msm OPEN DOEK VOOR EEN BOEK DE WANDELENDE JOOD KULTUURKALENDER FILM BIJ ONS ?4 - 28-2-75 - De Voorpost Vanaf vrijdag 7 maart kan men zeventien weken lang op BRT II, Oost-Vlaanderen telkens voor twintig minuten het stereo-feuilleton «Pieter Daens», gebaseerd op het werk «Pieter Daens, of hoe in de negentiende eeuw de arbeiders van Aalst vochten tegen verdrukking en onrecht» van Louis-Paul Boon, beluisteren. AFLEVERINGEN De eerste aflevering van vrijdag 7 maart geeft een situatieschets van Aalst bij de geboorte van Pieter Daens: een quasi middel eeuws stadje waar bij de opkomst van de industrie scher pe sociale tegenstellingen tussen de rijken en het lompenprole- tariaat ontstaan. Onder de titel «Een ramp» geeft de tweede aflevering de politieke situatie tussen katolieken en liberalen, terwijl de socialist André Van der Meersch, Pieter en Adolf Daens de ellendige toestand beschrijven. De uitge broken krisis staat centraal. De derde uitzending brengt het opkomend socialisme, terwijl de vierde de stichting van de volkspartij schetst. De uitzen ding daarop geeft de verkiezing van Pastoor Daens en de volgende «Het gevecht met Woeste». De zevende aflevering hangt een beeld op van de «groene socialisten». Volgen daarop een aflevering over «De Volksbond» en een over de verschillende knokploegen. De botsing van Adolf Daens met de kerk staat centraal voor de tiende aflevering. De verkiezing van Pieter Daens tot volksvertegenwoordiger als aflevering gaat de uitzending over de verkiezing van 1906 met het verlies van de zetel van Adolf vooraf. De dood van Adolf Daens is het tema voor de dertiende en de verderzetting van de daensistische gedachte door Pieter Daens voor de veertiende aflevering. De radioserie neemt een einde met het beeld van een ouder wordende Pieter Daens en de evolutie naar rechts van de erfgenamen van de partij. Met het uitbreken van W.O. I en de dood van Pieter Daens in 1915 neemt de Pieter Daensfeuilleton een einde. ZESVOLLE UREN «GELUIDSFILM» Na de mislukte TV-bewerking van zijn boek is Louis-Paul Boon een en al lof over deze radioproduktie in stereo die evenwel door een gebrek aan technische apparatuur in mono dient uitgezonden te worden, en dit telkens op vrijdagavond, vanaf 7 maart, van 21.40 tot 22 uur. Gehoopt wordt evenwel dat de serie echt in stereo kan worden heruitgezonden. Het zes-uren durend klank- dokument is geen gewoon luis terspel naar traditionele opvat tingen. In de serie blijven geluid en muziek van de eerste tot de laatste aflevering doorlopen, terwijl de stilte af en toe wordt aangewend als dramatisch ele ment. Dit uitwerken van deze 'geluidsfilm' was geen gemakke lijke opgave voor de technici van omroep Oost-Vlaanderen. Dat het luisterspel op vrijdag avond. in konkurrentie met de televisie uitgezonden wordt, is voor diensthoofd Leo Rommens. die volgende maand Omroep Oost-Vlaanderen verlaat, geen bezwaar. BRT-Oost-Vlaan- deren mag immers wekelijks op vrijdagavond rekenen op enkele tienduizenden luisteraars. GROEI Begin 1973 opperde Leo Rom mens de gedachte om het suksesboek van L.P. Boon als radiofeuilleton te programme ren. De auteur zelf herwerkte zijn eigen boek en Elie Saege- man werd voorde stereofonische bewerking, produktieen realisa tie aangezocht. Louis De Mees ter verzorgde de muzikale om lijsting. Frans Roggen regiseer- de de stemmen. Een schare akteurs vertolken de belangrijk ste rollen, waaronder Anton Cogen (Pieter Daens). Cyriel Van Gent (Adolf Daens). Hugo Van den Berge (André Van der Meersch). Roger Bolders (1ste arbeider). Jo De meyere (2de arbeider). Achiel Van Malderen (Woest). Herman Bruggen (An- seele), Diane Deghouy (2de volksvrouw), Chris Boni (1ste fabrieksmeisje), Magda Cnudde (2de fabrieksmeisje), Nand Baert (officiële stem) en Mare WiHems(stem) AALSTERSE FIGURATIE Diverse Aalsterse verenigingen verleenden voornamelijk tijdens de autoloze zondagen, die bij zonder geschikt waren voor de opnamen, hun medewerking samen met stadsbeiaardier Chris Van Ingelghem en de socialistische Muziekmaat schappij van Aalst en de Koninklijke Harmonie van Me- relbeke. Onder deze verenigin gen vinden we. de Catharinisten. Voor Taal en Vrijheid. De Schakel. Nieuw Leven. St.-Bar bara. Hoger Op. Het Land van Riem. Scène en Kunst. Licht en Vrijheid. Met de muziek werd gezocht om een autentieke Vlaamse sfeer weer te geven, met o.rn. de melodie van een oud symfonium (voor Pieter Daens en de miserie), anderdeels het tema van het Daensistisch strijdlied «Hip hip hoera», waarvan na lang zoeken de partituur te Denderbelle teruggevonden werd. Zowat overal in de provincie werden opnamen ge maakt zowel van fanfares, beiaard, een Latijnse mis. paar den bij betoging, oude weefge touwen. klompen, harmonika- spelerenz. BRT III. Oost-Vlaanderen heeft met deze radiosterie bewezen de uitdaging niet alleen van de stereo-opnamen, doch van het bew ijs dat de radio nog lang niet dood is. ten volle opgevangen. JOHAN VELGHE In dien tijd, 't was toen Onze-Lieve-Heer nog on der de mensen preekte, leefde er in een kelderken te Jeruzalem een schoen lapper genaamd Ahas- verus. Hij was in 't zelfde jaar als Kristus geboren, een flinke opgeschoten kerel van een Jood, met een beenderig gezicht en een paar klare kijkers, waar een vlam in stak. Hij stond gaarne met bei VRUDAC 28 FEBRUARI Aalst 20uur: in zaal VTI. Vakschoolstraat, opvoering van «Tien kleine nertjes» van A. Christie in regie Herman Slagmulder. 20 uur: in C.S.V.. Wellekensstraat 45. voordracht door de Stichting Leon Lesoil. over «De Belgische KP». 20 uur: vooropening tentoonstelling «Hobby en Vrijetijdsbeste ding» in het Apostelken. Mijlbeek. De tentoonstelling loopt tot 3 maarten is dagelijks open vanaf 11 uur. Nog tot 16 maart in New Reform. Wellekensstraat 45. tentoonstelling «De explosie van de media in het Museum van de informatie». Open op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 19 tot 21 uur. Nog tot 14 maart, tentoonstelling «Wandtapijten uit Polen» in Galerij Valerius De Saedeleer. Keizerlijk Plein 53. Open op zon- j en w eekdagen van 10 tot 12 uur en van 14 tot 19 uur. Gesloten op j dinsdag. Affligem 20 uur: in Kultureel Centrum, voorstelling va «Appelsien, laat je zien» door Toon van Overstraeten. Muzikale omlijsting door de folkloregroep De Familie Klepkes. ZATERDAG 1 MAART Affligem 20 uur: in het Kultureel Centrum Kleinkunstavond met ex-leden van Irish Coffee. 20 uur: in zaal VTI. Vakschoolstraat, opvoering van «Tien Kleine Negertjes» van A. Christie, in een regie van H. Slagmulder. 15 uur: Stadschouwburg, Vredeplein, opvoering van «Kaktus- bloem» door Koninklijke Rederijkerskamer Sint-Barbara Arbeid en Kunst, voor de derde leeftijd. 20uur: in zaal Volkskring, opvoeringvan «Ik ben getrouwd» door Vreugd in Deugd. Aalst 20 uur: in Belfortkelder. Grote Markt, vooropening tentoonstel ling André Laporte. De tentoonstelling open op zondagen van 10 tot 13 uur en van 15 tot 20 uur. tijdens de week van 17 tot 20 uur l loopt tot 12 maart. 15.30 uur: in Kon. Ateneuni. Graanmarkt, opening tentoonstel ling bekroonde foto's wedstrijd Humanistische Jongeren. De tentoonstelling is open van 15.30 tot 17.30 en op zondag 2 maart van 10 tot 12 en van 14 tot 16 uur. 17.30 uur: in Kon. Ateneum. Graanmarkt, optreden van John Lundström. 20 uur: in Ocarina. Apostelstraat 1 bis. voordracht door Louis Pauw els over toneel. ZONDAG 2 MAART Aalst 19uur: in zaal VTI. Vakschoolstraat, opvoering van «Tien kleine negertjes» van A. Christie, ineen regie van H. Slagmulder. 15.30: in de Parochiale Kring. Dr. De Moorstraat, opvoering van De eerste Spiegel van Toejalanddoor toneelkring Nieuw Leven. 20 uur: in Kreja. Driesleutelstraat 51. filmvertoning «The Dictator» van C. Chaplin. 20 uur: inzaai Volkskring, opvoering van «Ik ben getrouwd» door Vreugd in Deugd. DINSDAG 4 MAART Aalst 20 uur: in lokaal F.my. St. Annalaan 1.debatavond ingericht door de Soc. Wijkkiub H Fips. over «Progressieve Frontvorming» met Marcel Deneckcre. hoofd rek ad teur Links. 20 uur: in Feestzaal Stadhuis. Grote Markt, voordracht door I HBasiel Maes.over De Kerk en het onrecht inde wereld DONDERDAG 6 MAART Aalst 20 uur: in zaal St.-Jozefskollege. Pontstraat of Hoogstraat, filmforum KFLmet «Slaughterhouse 5». 18 uur: in. Stadsfeestzaal. Grote Markt, openbaar eksamen Kamermuziek doordc Akademievoor Muziek. Ballet en Toneel. Week van vrijdag 28 februari tot en met donderdag 6 maart 1975. Heel wat filmnieuws deze week, niet minder dan vijf goede films. U moet ze echter niet allemaal deze week nog gaan zien want hopelijk blijven er enkele meer dan één week. Vooreerst is er de niet-kommerciële programmatie: in jeugdklub Kreja kan U op zondag 2 maart gaan kijken naar «THE GREAT DICTATOR» een interessante film van en met Charles Cha plin. Een film die intertijd. rond 1940 toen hij uitkwam, heel wat stof deed opwaaien, omwille van de persiflage en de gelijkenis met het wereldgebeuren. Chaplin voert immers een diktator ten tonele die heel wat gemeen heeft met Hitier, de fysieke gelijkenis is onmiskenbaar en de naam 'HynkeT doet ook al sterk aan Hitier denken. Dat is de wereld helpen en daarvoor zijn alle middelen goed. Het toeval wil echter dat Hynkel op een gegeven moment wordt verward met een Joodse haar- kapper die Hynkel's rol haast onbewust overneemt en aan het eind van de film een Hitleriaanse redevoering houdt met onverwachte uitwerking. Chaplin speelt de twee hoofdrollen: die van Hynkel en die van de Joodse haarkapper. Hij doet dat grandioos, zoals wij van hem gewoon zijn: met zijn typische gebaren en bewegingen, zijn mimiek enzovoort. Er komen een aantal onvergetelijke sekwensen in voor, onder andere die van Chaplin en het kanon, de ontsnapping met het vliegtuig, de mikrofoon- en de wereldbolsekwens Chaplin op zijn best dus. Op donderdag 6 maart kan U bij de Katholieke Filmliga gaan kijken naar «SLAUGHTERHOUSE FIVE», een film van Geor ges Roy Hill (die ook 'Butch Cassidy and the Sundance Kid' en 'The Sting' heeft gerealiseerd), met Michael Sacks, Ron Leib- man, Eugène Roch en Sharon Gans. Het scenario is geba seerd op de enigszins bevreemdende science-fiction-achtige roman van Kurt Vonnegut. De film vertelt het verhaal van een jonge knaap die als Amerikaans krijgsgevangene het waanzinnig-zinloze bonbardement op Dresden meegemaakt en dit moeilijk kan verwerken. Eenmaal terug in de States spookt de herinnering aan die vreselijke gebeurtenis steeds weer door zijn hoofd en dat maakt van Billy Pilgrim (pilgrim= pelgrim, bedevaarder - de ondertitel van het boek is dan ook «De kinderkruistocht», aangezien Amerika heel wat jonge sol daatjes de Tweede Wereldoorlog instuurde) een onevenwich tig personnage dat ofwel terugdenkt aan het verleden, ofwel vlucht in een droomwereld Die droomwereld is voor hem de imaginaire planeet Tralfamadore, waar hij een aangenamer gezelling heeft dan op aarde: zijn aardse echtgenote is immers een dom, vervelend, njk mens Billy blijkt bovendien ook over visionaire vermogens te beschikken hij voorziet een vliegtui gramp en is er de eniqe overlevende van. Sautet heeft met zijn vorige filsm reeds bewezen een man te zijn die oog heeft voor het menselijke en tegelijkertijd op krea- tief vlak knappe films af te leveren. Dat is ook het geval met Vincent, Frangois, Paul et les autres, een film die de Jean Cocteau-Prijs 1974 kreeg en waarover ik de volgende week iets meer vertel. Deze film kan U gaan zien in cinema Feestpa leis. En dan is er ook nog de nieuwe James Bond-films: «THE MAN WITH THE GILDEN GUN», een film van Guy Hamilton, met Roger Moore. Britt Ekland en Maud Adams. Van de Bond-films kan men niet zeggen dat zij erop verbeterd zijn sinds Moore de rol van James 007 is gaan vertolken, het enige wat die kerel met kan is immers akteren. In deze ne gende Bond-film beschikt hij eens te meer over een bijzonder wapen: zijn gouden pistool, alweer een ingenieus uitgedacht wapen dat de vergelijking met de vroegere gadgets echter moeilijk kan doorstaan.De parallel met de vorige films gaat echter wel door in het gegeven: Bond moet het opnemen tegen een machtig internationaal gangster die grootse illegale plannen heeft in verband met de energie-bevoorrading. Zorgelmoze ontspanningsfilm, zondermeer, te zien in cinema Palace. In cinema Alfa tenslotte, de veelbesproken film «NIGHTPOR- TER», Nachtportier, van de Italiaanse kineaste Liliane Cavani, met Dirk Bogarde en Charlotte Rampling. «Nachtportier» is een moeilijke film, vooral omwille van de onwaarschijnlijkheid van het onderwerp: een man en een vrouw die worden geter roriseerd door een groep gewezen Nazi's. De man is nachtpor tier in een hotel en maakt deel uit van de groep gewezen fascisten die regelmatig bijeenkomsten beleggen in dat hotel. Die bijeenkomsten zijn een soort van privé-processen waarin zij eikaars onschuld inzake de misdaden van de Tweede We reldoorlog aantonen om zich zodoende te bevrijden van hun schuldgevoelens (zoals men weet heeft het fascisme sterk gewoed in Italië). Op een avond wordt Max (Dirk Bogarde) echter gekonfronteerd met de laatste getuige van zijn wanda den: een Jodin die hij tijdens de oorlog in een kamp heeft gekend en waarmee hij een verhouding heeft gehad, komt met haar man in het hotel logeren Al die verschillende vlakken waarop de film zich afspeelt: verleden, heden, toekomst, droom, maken de film bijzonder boeiend( alleen al omwille van de manier waarop zij in elkaar overgaan), doch tevens moeilijk. Het onderscheiden van de niveau s vergt ontzettend veel aandacht van de toeschouwer Dat is dan ook waarschijnlijk de reden waarom de film niet het (kommerciële) sukses heeft gekend dat hij verdient: verwende kijkers vinden het na enige tijd te lastig om de struktuur van de film te volgen en zitten zich voor de rest te vergapen aan de mooie beelden (want dat zijn die wel). «Slachthuis Vijf» is een film die U niet voorbij mag laten gaan: ga de film zien en lees achteraf ook het boek (verschenen bij Meulenhof, nummer E 196). U zal ervan genieten. «VINCENT, FRANCOIS. PAUL ET LES AUTRES» is een andere bijzonder interessante film, van de Franse regisseur Claude Sautet («Les choses de la vie», «Max et les Férail- leurs» en «César et Rosalie»),. Voornaamste akteurs zijn: Yves Montand, Michel Piccoli, Serge Reggiani en Gérard De- pardieu. Ook zij (Lucia) herinnert zich die tijd, toen hij haar beul en minnaar was (daar ligt dan het delikate van hun verhouding). Geen van beiden kan weerstaan aan de drang om hun ver houding opnieuw te beginnen, doch daardoor komen zij in konflikt met de groep fascisten want die willen alle getuigen van vroeger uit de weg ruimen. Tenslotte moeten Max en Lucia op de vlucht slaan en hun intrek nemen op Max appar tement. Zij worden letterlijk belegerd door de groep en doen tenslotte een tuival, waarbij zij worden neergeschoten De ganse film is nogal bevreemdend, omwille van de aard van de verhouding tussen Max en Lucia (die overbodig extrava gant is), maar ook omwille van de onwaarschijnlijkheid van het gebeuren. In hoeverre is het immers mogelijk dat twee men sen anno 1957 (want dan speelt het verhaal zich af) nog zo sterk hinder ondervinden van W.O. II.' Dat schijnt voor Cavani echter geen probleem tc /.i jn. oor de kijker is het dat des te meer. Guy De Lombaert zijn voeten op den grond, en wat niet recht was noemde hij krom, al hield hij weinig van zeggen: ie der toch zijn eigen gang, dacht hij, en de dood is aan alleman gegeven. Die Ahasverus voelde zich niet gelukkig. Hoe kon hij gelukkig zijn? Hij was arm en eenzelvig, ontgoocheld over de laks heid en de stompzinnigheid van de armen, verbitterd om de harteloosheid en de on rechtvaardigheid van wie geld en goed, geestelijke of wereldlijke macht bezaten En dan verneemt hij het nieuw van de opstandige prediking van Jezus Kristus. Maar hij wil vooralsnog niet geloven dat de geweldloze prediking iets veranderen zal in Jeruzalem. Woorkra- merij dus. En Ahasverus trekt zich opnieuw terug in zijn bedompt keldertje. Tot het nieuws loopt dat de Na- zarener de tafeltjes der wisselaars in de tempel had omgegooid; en hoe hij ze met hood en poot den tempel had uitgeflik- kerd. Meteen ebt de twijfel weg ui het gemoed van Ahasverus. Enkele dagen later ontmoet hij de «op standige» Jezus, tegen de avond, buitne de stads muren, waar tussen de schamele lochtingen en plekjes vol sintelgrui» «>n potscherven de zeedraai ers werkten en de steen bakkers. Eén zaak staat nu voor Ahasverus vast: aan de zijde van die man wil hij strijden om de wereld te kunnen veranderen. Maar er was een waas van droefheid om heel het we zen van Jezus, zodat hij aarzelt hem te vragen wat hij doen moet. Intussen voltrekt zich snel het drama omheen de non-konformistische Jezus Kristus: een geweldige po pulariteit, aanhouding, ver nedering en tenslotte de smadelijke marteldood op de Golgotha-heuvel. Ahas verus. met de gloed van de gewelddadige opstand in zich, is diep teleurgesteld over allen die de tragische ondergang van de heilspre- diker hebben veroorzaakt of hebben toegelaten: het volk van hoog tot laag - dat hem uitlevert aan de beulen, de apostelen die hun meester verloochenen en tenslotte Jezus van Nazareth zelf, die niet eens zichzelf bevrijden kan of wil. Vijandig- onverschillig loopt Ahas verus nu mee met het volk dat Jezus Kristus naar zijn kruisdood drijft. Maar dan haken zijn blikken plots vast in die van de stervende. En toen alles volbracht was. ijlde Ahasverus weg, waarheen wist hij niet: hij wist alleen dat hij nooit meer zou rusten, en gaan zou, zonder einde. zonder einde. Van die dag af is Ahasverus de dolende, De Wande lende Jood (August Ver- meylen, Uitg. Van Dis- hoeck, Bussem), de ge kwetste die onverschillig blijft voor het loflied van de natuur en al het onrecht dat hij op zijn tochten ontmoet opstapelt in zijn gemoed en tenslotte vervalt en buien van krankzinnigheid. Hij weet zich gedoemd tot dood en hel. grijpt later met beide armen naar de verrukking die de zich voor hem opende hemel biedt. Tens lotte roepen de mensen hem op de aarde terug. En van die dag af doolt hij niet meer alleen. Maar dolen blijft hij. tot het einde van de tijd. Frans-Jos VERDOODT

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 24